EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Italská letadlová loď Cavour se připravuje na provoz letadel F-35B

 27. 07. 2019      kategorie: Vojenská technika      4 komentáře

Italská letadlová loď Cavour zahájila přípravy na aktualizaci svého leteckého křídla. Loď připlula na italskou námořní základnu v Tarantu, kde bude v suchém doku upravena na používání amerických víceúčelových bojových letounů kategorie V/STOL typu Lockheed Martin F-35B Lightning II.

Podle současných plánů by měla být úprava plavidla dokončena do jara příštího roku. V létě 2020 má loď zamířit k pobřeží Spojených států, kde bude za pomoci amerického námořnictva a leteckých složek americké námořní pěchoty komplexně otestována kompatibilita upravených lodních systémů a letounů V/STOL F-35B.

Cavour je vlajkovou lodí italského vojenského námořnictva. Slouží od roku 2009. Její výtlak je 27100 tun, délka 244 m a šířka 39 m. Je určena k vedení letecké podpory námořních akcí, k vedení  obojživelných operací nebo humanitárních misí. S pomocí čtyř vyloďovacích člunů LCVP a transportních vrtulníků může provádět výsadky na pobřeží, a to včetně výsadku tanků a jiné obrněné techniky. 

Psali jsme: Legenda z nebes - Supermarine Spitfire

Cavour.wiki.Armando.Mancini.CC__-BY
Foto: Letadlová loď Cavour / Armando Mancini / CC BY

Letadlová loď Cavour má průběžnou letovou palubu a velitelský můstek na pravoboku. Na přídi je opatřena tzv. „skokanský můstkem“, který usnadňuje start plně naložených letounů. Na palubě je šest přistávacích bodů pro transportní vrtulníky a jeden bod pro záchranný vrtulník.

Na lodi umístěné letecké křídlo je své základní podobě tvořeno dvanácti vrtulníky a osmi bojovými letouny AV-8B Harrier II. Složení se však může operativně měnit. V případě potřeby je možno na palubu umístit ještě dalších osm Harrierů, nebo naopak využít prostor hangáru leteckého křídla pro až 24 tanků nebo 100 lehčích obrněných vozidel výsadkové skupiny.

Psali jsme: Tank T-72 M4CZ v akci

Lockheed Martin F-35 Lightning II je americký bojový letoun, který vznikl jako výsledek programu Joint Strike Fighter (neboli společný útočný stíhač) vyhlášeného ministerstvem obrany USA za účelem vytvoření jednotné víceúčelové stíhačky, která by byla zařazena do výzbroje USAF, USN, USMC a spojenců NATO. Díky tomu je možné stroje vyrábět ve velkých sériích, což podstatně snížilo jejich cenu.

DSC_1656a
Foto: F-35 Lightning II (vpravo) společně s F-22 Raptor | autor: Laith Jobran (se souhlasem autora)

Jde o třídu jednosedadlových, jednomotorových víceúčelových stíhacích letounů páté generace ve vývoji, určených k provádění pozemních útoků, průzkumu a vzdušných obranných misí s technologií stealth

Jelikož mají různé verze F-35 nahradit tak různorodé stroje, jako A-10 Thunderbolt II, F-16 Fighting Falcon, AV-8B Harrier II a F/A-18 Hornet, vznikly tři hlavní verze tohoto letounu: první je varianta s konvenčním vzletem a přistáním (F-35A), druhou je varianta s krátkým vzletem a svislým přistáním (F-35B) a třetí je varianta určená pro operace z letadlových lodí s charakteristikami CATOBAR (F-35C). Pro potřeby dalších uživatelů (Izraelské vojenské letectvo a Kanadské královské letectvo) vznikly další dvě modifikace. Budou tak představovat většinu amerického taktického letectva s lidskou osádkou.

DSC_2160a
Foto: F-35 Lightning II | autor: Laith Jobran (se souhlasem autora)

Pohonnou jednotkou letounu F-35 je motor F135 od společnosti Pratt & Whitney, díky kterému dosahuje stíhačka maximální rychlosti více než Mach 1,6. Pratt & Whitney F135 má s přídavným spalováním tah 191 kN, což z něj dělá nejsilnější motor, jaký byl kdy instalován do stíhacích letounů. Kromě předních průduchů je vzduch do motoru přiváděn i dvoudílnými dveřmi, umístěnými na hřbetu letadla, hned za kokpitem.

1280px-F-35A_Lightning_II_Joint_Strike_Fighter_Powerplant_on_display_at_Centenary_of_Military_Aviation_2014
Foto: Motor F-135 pro variantu F-35A | Wikimedia Commons

Vzduch vychází ven přes zadní trysku s vektorováním tahu, ale i přes menší trysky v křídlech, které se používají při vyrovnávání letadla během vzletu. Systém vektorování tahu je nezbytný pro variantu s krátkým vzletem a svislým přistáním, ale u varianty F-35A použitý nebyl, protože by to zbytečně navýšilo výrobní náklady.

Varianta F-35A je jediná, která je vybavena vnitřním kanónem GAU-22/A ráže 25 mm. Varianty F-35B a F-35C mohou mít kanón ukrytý v stealth kontejneru, upevněném na vnějším závěsníku.

Video: Letoun F-35B v akci / YouTube

Pokud si chce F-35 zachovat stealth vlastnosti, může uvnitř nést jen omezené množství raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země. Letadlo je vybaveno dvěma vnitřními šachtami, z nichž každá disponuje dvěma závěsníky. Může tak nést jen 4 rakety vzduch-vzduch (AMRAAM, ASRAAM) nebo kombinaci dvou raket typu vzduch-vzduch a dvou přesně naváděných střel typu vzduch-země.

CENOVÉ BOMBY (872)

Komentáře

Oleg

30. 07. 2019

JZD sLUŠOVICE by mohly vypomoci výrobou všech náhradních dílů z jednoho místa pro snadnější dostupnoust a dokonalou bojeschopnost letadel F 35, aby si na ně nedovolil protivník, který tohle čte asi nejraděj? Kritická situace v bojeschopnosti superstíhaček F-35. Chybí náhradní díly
Podle nejnovější zprávy Kontrolní komise amerického Kongresu je pouze 27 % taktických víceúčelových bojových letadel plně bojeschopných. Za nízkým číslem stojí především celosvětový nedostatek náhradních dílů. Průměrně 30% F-35 nemohlo kvůli nedostatku náhradních dílů vůbec létat.
Kde se stala chyba - Podle GAO americká servisní centra přitom budou mít dostatečnou kapacitu až v roce 2024. Problém je také nekompatibilita některých dílů s aktuálními verzemi letounů F-35. Jak připomíná zpráva GAO, americké ministerstvo obrany nakupuje část náhradních dílů pro F-35 několik let dopředu. Avšak 44% dílů, které námořní pěchota nakoupila pro své F-35B, nelze použít u nověji vyrobených F-35B, které jsou nasazeny na výsadkových lodích třídy Wasp. Celosvětový logistický řetězec F-35 je nedokonalý a pomalý ‒ zahraniční zákazníci tak musejí dlouho čekat na dodávky náhradních dílů. Součástky pro F-35 jsou vyráběny v devíti zemích světa a dvě ze tří finálních montážních továren jsou v zahraničí, jedna leží v italském města Cameri a druhá v japonské Nagoji.

darkWolf

29. 07. 2019

to Já: nevím, jestli si chtěj vzpomínat na slavnou Regiu Marinu, která napřed přišla o půlku své síly jediným náletem asi 15ti beznadějně prehistorických dvojplošníků s torpédama a následně se předvadla jako neschopná boje, případně jako specialista v zahazování těžkých křižníků - napovím - Matapan: zásah torpédem vyřadil Pole pohon a kormidlo, geniální Iachino pro jistotu nechal na její "ochranu" jako terče pro Angličany s dělostřeleckým radarem ještě Zaru a Fiume. To opravdu nevymyslíš... Dnes už mi přijde ta letadlovka ve Středozemním moři víc zbytečná s dostřelem raket, ale tehdy myslím litovali, že nedokončili Aquilu.

28. 07. 2019

Není to škoda na takovém rybníku letadlová loď? Italové by si mohli vzpomenout na své námořnictvo z období let 1938-45. Snad jedině, že by kotvila u pobřeží Lybie a potápěla loďky s "uprchlíky", ale třeba je to počátek:cruise_ship::motorboat:

Old Harold

27. 07. 2019

Jo, jo Petře Kansane, je to známo už dlouho. A kdyby to tak už konečně, po té dlouhé době, zvládlo i letadlo tvého oblíbence Ruska, to bys koukal až do konce a vesele tleskal ručičkama....:wink:

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací