EXCALIBUR
CZUB

Jak fungují vojenské zakázky, aneb proč se stal z obrněnce M2 Bradley nesmyslný hybrid?

 01. 05. 2018      kategorie: Vojenská technika      0 bez komentáře

Mezi čtenáři tohoto webu se pravděpodobně najde jen velice úzká skupinka lidí, kteří v životě neviděli nebo neslyšeli o americkém obrněném transportéru M2 Bradley. Ozbrojené složky USA jej (úspěšně) využívají již od 80. let, kdy se objevil jako náhrada za dosluhující transportér M113. Málokdo však ale ví, jaký byl původně záměr tohoto projektu obzvláště v porovnání s tím, jak vše nakonec dopadlo.

transFoto: Bojové vozidlo pěchoty (Infrantry Fighting Vehicle) M2 Bradley

Původní plán byl postavit nový pěchotní transportér po vzoru sovětských BVP, kterým měl nový americký obrněnec přímo konkurovat. Mělo se tak jednat o lehký, extrémně rychlý a agilní stroj, jež pojme alespoň 11 vojáků a bude schopný je dostat jak do akce, tak z akce zpět. Jak to, že z celého projektu ve finále vylezl velký, značně obrněný a ozbrojený hybrid, s omezenou kapacitou (!) a dalšími prvky, se kterými se předtím vůbec nepočítalo a které zdaleka nesplňovaly původní zadání? Odpověď na tuto otázku můžete najít ve videu níže. Jedná se o vystřižený segment ze satirického filmu Pentagon Wars, který se v tomto konkrétním případě (s humorem) zabývá tím, jak vývoj tohoto stroje zhruba probíhal.

Psali jsme: Vojenské hodinky Díl 1. - Největší legendy

Byť se jedná o ukázku vztaženou na tento konkrétní projekt, můžeme se jen domýšlet, kolikrát se podobná situace opakovala později v dalších velkých armádních zakázkách jak u nás, tak ve světě. Při vzpomínce na segment z tohoto filmu se pak mohou zdát některé vojenské zakázky více pochopitelné než předtím. Pokud vás ukázka zaujala, celý film je dostupný na YouTube (v anglickém jazyce).


Video: Pentagon Wars - Bradley Fighting Vehicle Evolution / YouTube

 Autor: Dominik Z.

ARMY24

Komentáře

Článek nemá žádný komentář. Buďte první!

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací