LOADING TOP…

Kam zmizely nejmodernější ruské zbraně? Odpověď může být horší, než se zdá

 26. 03. 2026      kategorie: Úvaha      70 komentářů

Válka na Ukrajině se vleče už více než čtyři roky a spolu s předchozí fází již déle než 12 let. A my stále netušíme, jak se bude vyvíjet dál. Zatím totiž nic nenasvědčuje tomu, že by Rusko chtělo tuto válku ukončit mírovou cestou. Místo toho jsme svědky toho, jak se ruská armáda neustále snaží probíjet na západ, a to bez ohledu na ztráty. Ani tento přístup však Rusku nepřináší potřebný efekt. Je tedy zřejmé, že současný model nefunguje.

bmp3Foto: BMP-3 na Ukrajině | Adobe Stock

Bylo by přitom chybou domnívat se, že Rusko, respektive jeho vojenské a politické vedení, není schopno se z tohoto nezdaru poučit. Otázkou proto je, s čím Vladimir Putin přijde, aby dosáhl svého vítězství. Tuto otázku si ale možná můžeme zodpovědět, když ji spojíme s další, zdánlivě nesouvisející otázkou: kam mizí nejmodernější ruské zbraně?

Právě tato otázka se v poslední době objevuje často. Z ukrajinského bojiště se totiž téměř vytratily nejmodernější ruské zbraňové systémy — nejčastěji se poukazuje na absenci tanků T-90M a bojových vozidel pěchoty BMP-3. Bylo by však mylné tuto absenci nových ruských zbraňových systémů svádět pouze na proměnu ukrajinského bojiště, zejména na všudypřítomnost dronů, které představují pro tanky jedno z největších ohrožení. Ruská, stejně jako ukrajinská armáda, se totiž na klasickou obrněnou techniku nadále výrazně spoléhá. Jen místo tanků T-90M jsou na Ukrajině nasazovány starší typy — tanky T-72, a to převážně nejstarší verze T-72A, což naznačuje, že skladové zásoby T-72 pomalu docházejí, případně i tanky T-80BVM. Pro úkoly palebné podpory jsou dokonce nasazovány ještě starší tanky T-62 a T-55. Obdobně jsou v kategorii bojových vozidel pěchoty místo BMP-3 nejčastěji nasazována starší BMP-2.

Tanky T-90M a bojová vozidla pěchoty BMP-3

Vše navíc podtrhuje skutečnost, že jak tanky T-90M, tak bojová vozidla pěchoty BMP-3 nejen představují nejmodernější ruské zbraňové systémy, ale obstojí i v mezinárodním srovnání.

Samozřejmě jde o techniku, která je již koncepčně zastaralá. Například tanky T-90M stále využívají zastaralou koncepci odvozenou od tanků T-72, kdy je část munice uložena mimo nabíjecí automat, takže při zásahu může dojít k její explozi, což zvyšuje ztráty. Přesto jde o poměrně kvalitní tank, disponující výkonným kanonem a pokročilým systémem řízení palby. I na ukrajinském bojišti navíc T-90M dosahují poměrně dobrých výsledků. Bylo by proto chybou tyto tanky podceňovat.

Obdobně lze hodnotit i bojové vozidlo pěchoty BMP-3. Také BMP-3 je koncepčně zastaralé, přičemž jeho největší nevýhodou je nevhodně řešený vstup do prostoru pro výsadek. Ve srovnání s moderními západními BVP je navíc BMP-3 jen slabě chráněné. Na druhou stranu disponuje impozantní výzbrojí tvořenou 100mm a 30mm kanonem a je velmi pohyblivé. Díky své nízké hmotnosti jej lze navíc nasazovat i ve složitém terénu, který je pro západní BVP obtížně přístupný.

Důležité ovšem je, že Rusko dokáže tuto techniku produkovat, že nejde jen o vozidla ze skladových zásob, ale i o novou výrobu. Týká se to hlavně zmíněných tanků T-90, jejichž výroba plynule běží. Někdejší zprávy o výrobě až 300 tanků T-90M se sice ukázaly jako chiméra, část tanků T-90M navíc vzniká pouze jako přestavba starších tanků T-90A, přesto je Rusko schopno tanky T-90M z novovýroby produkovat v počtech vyšších desítek kusů ročně.

Podobné je to i v případě bojových vozidel pěchoty BMP-3. Rusko rezignovalo na výrobu modernizované verze BMP-3M Manul s nově řešeným prostorem pro výsadek. Místo toho se zaměřuje na produkci BMP-3 v podobě jen mírně odlišné od té, která byla vyráběna na sklonku Sovětského svazu. Výrobní závod Kurganmašzavod je přitom schopen produkovat nemalé množství těchto BVP, patrně více než 100 kusů ročně.

Přesto dochází k tomu, že oba tyto ruské zbraňové systémy, de facto nejmodernější ve své kategorii, nejsou na ukrajinském bojišti prakticky vůbec nasazovány. Podobné je to navíc i u další ruské vojenské techniky. Příkladem mohou být samohybná děla 2S35 Koalicija-SV, která představují nejmodernější ruské samohybné dělo a svými výkony se již vyrovnávají západním dělům ve výzbroji ukrajinské armády. Výrobu těchto děl se přitom již podařilo rozběhnout, byť probíhá pouze v omezeném rozsahu. Jenže místo nich Rusko nasazuje starší samohybná děla Msta-S, případně ještě starší 2S3 Akacija.

Něco takového je ovšem nelogické. Každá armáda se totiž snaží nasazovat primárně svou nejmodernější techniku, zvlášť tehdy, podniká-li útočné operace. Právě tak lze totiž dosáhnout nejlepšího výsledku. Případně nasazuje tuto techniku na samotné čelo útoku, zatímco starší systémy jsou určeny k plnění podpůrných úkolů. Jenže my jsme dnes svědky toho, že do nejtvrdších útoků ruská armáda nasazuje spíše starší techniku, zatímco ta novější prakticky není vidět. Nabízí se proto otázka: kde tedy ony nejmodernější ruské zbraňové systémy jsou?

Kde ty nové zbraně jsou?

Do toho se začínají objevovat zprávy, že se Rusko pustilo do budování zcela nových divizí. To je ovšem pochopitelný krok — některé ruské divize, včetně těch, které měly tradici sahající až do druhé světové války, byly totiž na ukrajinském bojišti prakticky zničeny nebo utrpěly takové ztráty, že se je již nevyplatí obnovovat. Nejčastěji tak přicházejí zprávy o budování 11 nových divizí.

Můžeme si tedy obě události — budování nových divizí a absenci nejmodernějších ruských zbraňových systémů — spojit. Nejlogičtějším vysvětlením tohoto stavu je, že ony nejmodernější ruské zbraňové systémy, tedy tanky T-90M a bojová vozidla pěchoty BMP-3, potažmo i samohybná děla 2S35 Koalicija-SV či další vojenská technika, jsou určeny právě pro tyto nové divize.

Problémem však je, že tyto nové divize evidentně nejsou nasazovány na ukrajinském bojišti. Jinak by tam přirozeně byla spatřena i technika těchto divizí, tedy ony nejmodernější ruské zbraňové systémy.

Přirozeným vysvětlením může být, že Rusko tyto divize teprve buduje. Takové vybudování divize je přitom mimořádně složité. Nestačí jen shromáždit určitý počet vojáků a vybavit je příslušnou technikou. Vše je třeba patřičně sladit, aby si jednotlivé komponenty „sedly“ a aby vše fungovalo tak, jak má. Na druhou stranu se zprávy o budování nových ruských divizí objevují již poměrně dlouho, a tyto divize by tedy již měly být hotové.

Dalším vysvětlením může být, že se Rusko snaží těmto novým divizím poskytnout lepší výcvik než obvykle, a to především proto, aby dosáhly vyšší kvality. Vždyť jedním z důvodů dosavadních ruských neúspěchů bylo i to, že Rusko do bojů nasazovalo jednotky, které prošly pouze nedostatečným výcvikem. Je proto možné, že se Rusko z těchto chyb poučilo a snaží se těmto novým divizím zajistit lepší výcvik, a tedy i vyšší kvalitu, aby získaly potřebnou průraznost.

Takové vysvětlení má svou logiku. Rusko si navíc takový přístup může dovolit. Zatím totiž může na Ukrajině nasazovat stávající jednotky, byť za cenu vyšších ztrát. Rusku tak do jisté míry vyhovuje, že fronta na Ukrajině prakticky ustrnula a pohyby obou armád jsou minimální.

A mezitím může Rusko budovat nové divize, a tím de facto i novou armádu. Vždyť oněch často uváděných 11 divizí představuje obrovskou sílu. Připomeňme, že pozemní vojsko současné Armády České republiky svými počty odpovídá zhruba jedné divizi.

Otázkou ovšem je, kdy a především kde Rusko tyto nové divize vybavené nejmodernějšími zbraněmi nasadí.

Tím zdánlivě nejpravděpodobnějším místem jejich nasazení je Ukrajina. Vždyť právě o dobytí Ukrajiny se Rusko již tak dlouho snaží. Možná tedy s nasazením nových divizí čeká na vhodnou dobu, na nějaký zlomový okamžik. Takový útok by ovšem vedl k dalšímu zintenzivnění války na Ukrajině.

Nabízí se ale i jiné, v lecčem ještě horší vysvětlení. A sice to, že Rusko své nové divize připravuje proto, aby s nimi udeřilo jinde.

O něčem takovém se ostatně spekuluje už dlouho. Nejčastěji se jako možný cíl nové ruské agrese uvádějí pobaltské státy — Litva, Lotyšsko a Estonsko — přičemž Rusko prohlašuje, že i vůči těmto státům má svá práva. Stejně tak se však spekuluje i o Finsku a Švédsku, které se i vzhledem ke svým negativním historickým zkušenostem oprávněně obávají ruské agrese.

Samozřejmě, tyto státy jsou dnes členy NATO, a jsou tedy ve zdánlivě komfortnější situaci, kdy se mohou spolehnout na pomoc spojenců. Jenže NATO je dnes po nástupu Donalda Trumpa značně oslabené. Tato pomoc by tak mohla přijít až později.

Právě členství těchto zemí v NATO, a tedy i zvýšená nebezpečnost takové operace, přitom může být vysvětlením, proč se Rusko pustilo do budování tak obrovské vojenské síly, jakou představuje 11 divizí, a proč je vybavuje svou nejmodernější vojenskou technikou. A to i na úkor jednotek bojujících na Ukrajině. Je navíc pravděpodobné, že těchto nových 11 divizí intenzivně cvičí, aby dosahovaly co nejvyšší kvality. Poté by se již mohly vyrovnat i západním jednotkám. Tato impozantní vojenská síla by pak mohla dosáhnout významných výsledků.

Fakt, že Rusko na Ukrajině nenasazuje své nejlepší a nejmodernější zbraně, jako jsou tanky T-90M a vozidla BMP-3, tak může mít docela přirozené vysvětlení: Rusko chystá něco skutečně velkého, něco srovnatelného s agresí proti Ukrajině. Taková válečná operace proti dalším evropským zemím by přitom měla pro Evropu včetně České republiky fatální následky.

Zdroj: Autorský text Davida Khola, Český rozhlas

 Autor: David Khol

Komentáře

dumdum

30. 03. 2026, 09:53

Jestli PVO těchto "moderních" russáckých divizí bude zajišťovat Pantsir, tak se NATO nemá čeho bát.:wink: Větší propadák než Pantsir totiž asi neexistuje. Ona celkově je russácká vojenská technika v 90% tak 20+ let za tou západní.:joy: Bohužel těch opilců ze Sibiře, ale je pořád moc a jsou tak chudí, že se jim vyplatí umírat za Putlera. A ještě mají jaderné zbraně. Jinak s HDP je Russácko na úrovni Itálie, která je mnohem menší a má mnohem méně obyvatel.

Azor

26. 03. 2026, 18:51

A km že zmizly ty z té železné kopule a Davidova praku atd??

Íránská střela zasáhla izraelský průmyslový objekt v Dimoně, poušť Negev.

https://ok.ru/video/13077405829760?fromTime=2

Shahed prolétá kolem čtyř střel Patriot

https://ok.ru/video/13077404715648?fromTime=2

íránská raketa zasáhla největší izraelskou tepelnou elektrárnu

https://vkvideo.ru/clip-219162595_456240189?ref_domain=cz24.news

výrazný je rozsáhlý íránský program bezpilotních prostředků: Reuters odhaduje, že Írán je schopen vyrábět až 10 000 dronů měsíčně, což více než vyrovnává ztráty v raketovém arzenálu.

https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/iran-could-disrupt-strait-hormuz-with-drones-months-2026-03-04/

A jak Irán může bojovat (a dostat ho na kolena)se západem bez at. zbraní???

"První, co se nabízí, je Hormuzský průliv: íránské raketové a dronové údery zastavily pohyb ropných tankerů z Perského zálivu a „pozastavily“ velké komplexy na výrobu LNG.

To je však jen část celkového obrazu. Ukazuje se, že globální elektronický průmysl (výroba mikročipů je nemožná bez dodávek helia), zemědělství (trh s hnojivy se rovněž zhroutil) a mnohé další odvětví byly přivedeny na pokraj kolapsu.

Zvláště znepokojivé jsou íránské útoky na centra globálního digitálního průmyslu a datová centra nadnárodních IT korporací nacházejících se v monarchiích Perského zálivu. To je úder nejen na pokladny Západu, ale i na samotné srdce „digitálního gulagu“, jehož se globalisté nevzdali ani po zhroucení projektu „globalizace 1.0″.

A další zajímavou alternativu: podmořské komunikační kabely pro přenos digitálních dat.

Podle západních analytiků je globální ekonomika na těchto komunikacích zcela závislá: podmořské kabely přenášejí až 95 % datových toků, což v peněžním vyjádření představuje 10 bilionů dolarů v denních transakcích. A jeden z nejdůležitějších segmentů této sítě se nachází v zóně přímého vlivu Íránu. Několik klíčových kabelů vede po dně Hormuzského průlivu."

Kde Íránci nedosáhnou, uspějí Húsíové.(s kabelama)

Tož tak.

Czertik

27. 03. 2026, 06:26

rexik

muzes nam ty kluku ustata vysvetlit proc a jake ze to licove kabely se vedou na dne hormuzu, misto toho aby se vedly po zemi ?

kdyz je iran vyrabet tolik dronu...proc bere drony z ruska ?

rexiku, ty nas pejsanku, ac to nikd nepochopis, kdyz projde par raket/dronu takto neni kolaps systemu.
retard jako ty nikdy nepochopi rozdil mezi tim jestli projde 90% utoku nebo je 10%.

aport

MaryPoppins

26. 03. 2026, 15:18

Mnohem logičtější vysvětlení je, že Rusko systémy přesouvá v rámci strategického partnerství do Íránu - pravděpodobně přes Arménii a Ázerbajdžán

Czertik

26. 03. 2026, 16:25

mary

jenze to nedava smysl, amici by ruskou techniku likvidovaly daleko rchleji nez ukrajinci.
jediny duvod proc irnci maji jeste pocetnou pvo a jinou techniku je proto ze jich meli hoooodne.
amici uz ohlasili pres 2000 ks znicene techniky, jak pvo tak i odpalovacu raket. a vyssi desitky kusu pribyvaji kazdy den.

Czertik

26. 03. 2026, 14:03

slava

skutecne by me zajimalo jak si predsvatujes ony mezinarodni vztahy a valeceni ?
je ti doufam jasne ze soucasna valka na ukrajine je jen dusledek slabosti zapadu, ze ano ?
ze zapad ndokazal putina presvedcit ze byt banditou se nevyplati.
ona invaze se nikdy nemusela stat, stacilo by aby evropa aktivneji vystupovala proti kradezi krymu ci se zapojila do resini konfliktu na donbasu.

skutecne slavo povazujes za upech mezinarodnich vztahu to ze valka na ukrajine zacala, misto toho aby se ji zabranilo ?

Slavoslav

26. 03. 2026, 14:15

czertik

pozri, ze ta povazujem za 16 rocne decko ma svoj dovod. Jednym z nich je, ze pises ako debil. Ja som sa pytal ako si predstavujes eliminaciu vyhody prveho uderu kde protivnik vybera cas a miesto. Napada jendotky ktore nemozu byt neustale v stave 100% pohotovosti a vojaci sediet v dierach, dornovi operatori online atd. Sposobuje chaos v komunikacii, nik na hranici nevie poriadne co sa deje a ty tu teraz bliakas nieco o medzinarodnych vztahoch a vlaceni? diskusnym stylom pripominas akurat cokla

tvoje prirovnanie, ze ako to ma byt s ochranou hranic k napriklad debilom v USA co najskor zastrelia postara a potom sa pytaju co robil na ich pozemku do toho len zapada

zdenek54

26. 03. 2026, 16:04

Slavomann


Tak klobouk dolů , že máš i dobrý postřeh k výkonu :japanese_ogre:Čertíka:japanese_ogre: - debila jenž snad ani nemůže žít mezi lidmi. Slavoslav...tentokrát :thumbsup::thumbsup::thumbsup::ok_hand::clap:

Czertik

26. 03. 2026, 16:39

slava

vis o tom ze za casu studene valky amici mely celych 24h denne ve vzduchu nekolik kusu b52 s atomovkama na palube ? priprevy letet rovnou do sssr kdyby se to pokazilo ?
a tuhle pohotovost udrzovaly roky rokouci, kazdy den.
takze ty me tvrdis ze dneska pri lepsi technologii je nemozne mit 24h hlidku ve vzduchu ? s drony ?
kde sem psal o vojacich v zakopech ? a ac to mozna nevis, tak kdyz chces zautocit, musis shromazdit vojska a to nejaky cas trva a dneksa ono shromazdeni vojska jde lehce odhalit. daleko rychleji a levneji nez pres 40 ci vice lety.
a jde vyhlasit pohotovost.
skutecne nemuzu za to ze nevis jak funguje moderni armada a jak to fungovalo v minulosti.
vis vubec o 1983 ? a jak malem zacala jaderna valka proto, ze rus ve vedeni byl trochu magor a byl presvedcen o tom ze ono cviceni nato je zstrka k utoku na socialisticky tabor ? nastesti mu preventivni jaderny uder rozmluvily.

a ten tvuj argument o postakovi...schvalne co myslis, koho je vic mrvych v usa ? postaku nebo lupicu ?

ale jo, ja te chapu, ty si velmy rad ze je valka na ukrajine a bylo by spatne tomu zaranit natlakem na rusko.
stejne tak by bylo spatne natlakem zabranit cine aby militarizovalo ostovy v cinskem mori a zastrasovalo filipiny, tchajvan, vietnam a ostatni staty. dokonce vcetne peru.

Slavoslav

26. 03. 2026, 17:00

certik

to aky debil si len a len doklada, ze sem tahas este aj struktury MAD ktore poznam velmi dobre na rozdiel od teba a aj to ake problemy a rizika to obnasalo.

o akom natlaku hovoris? tu tupy debil, vsak tu hovorime o vyhode prveho uderu a co to obnasa pre utociacu stranu. Taka ukrajina v 22hom velmi dobre vedelo co caka na druhej strane hranice a napriek aktivnej priprave bol prvy uder zdrvujuci, mozeme dakovat len rusackej jebnutosti, ze ho naplanovali podobe ako TACO voci Iranu v style udrieme a druha strana sa poserie.

vobec nikde som neorozberal potrebu zbrojenia a jeho ulohu v odstraseni protivnika, aby ani nezautocil

zdenek54

26. 03. 2026, 21:37

:japanese_ogre:Čertík:japanese_ogre:

Piš dál, tedy pro srandu králíkům! Debile!:bangbang:

Czertik

27. 03. 2026, 06:52

slava

coze ? o jake priprave ukrajiny na uder to pises ? vzdyt predtim si psal ze je nemozne to vedet dopredu.
jiste, ze nejde vedet presny cas kdy se daji do pohybu, ale jakmile se dsji do pohybu, tak to jde videt, ze ano.
a armady maji ruzne stupne pohotovosti, ale to by si mel vedet.

a kdyz vzpominas na one rusakdy uder ve 22...tak proti dobre pripravene a vybavene armade by se nikdy az ke kyjevu nedostali.
skutecne mas pravdu ze ukrajince zachranilo to, ze rusov pripravu podcenily.
a to, proc ukrajinci podcenily rusko, presto ze uz s nim bojovalo od 14 tady nema smysl resit.

Czertik

27. 03. 2026, 06:55

slava

napadlo te vubec nekdy, ze ukrajina mohla vylasit CASTECNOU mobilizaci i pred tim nez se rusko dalo na pochod ?
co mohla ukrajina ztratit ? to, ze by odradily putina od utoku ? pripadne byt v lepsi pozici az by se dal na pochod ?

Slavoslav

27. 03. 2026, 07:33

czertik

debata s tebou je na urovni s coklom. Nechapes o com je tema a splietas svoje acohentizmy a teorie o hovne ktore s povodnou temou nemaju nic spolocne. Vsak ty ani netusis co bola moja pointa na zaciatku diskusie

Czertik

27. 03. 2026, 18:25

slava

myslis onen prvni uder ?
jenze ty nechpes ze to jak na jen odpovis zalezi hlavne na tom, co jak ses pripravil na nej pred nim.
a hadej, kdy onen prvni uder dopadne hur ?
z pozice kterou ty milujes, nic nedelat, hlavne at omylem nezastrelime postaka.
nebo z moji - sem ochoten riskovat zastreleni postaka, kdyz to bude znamenat ze v 9 z 10 pripadu bude odstreleny zlodej.

Šebesta

26. 03. 2026, 15:11

Czertik. Úroveň tvého psaní hovoří sama za sebe. Jsi negramot a navíc píšeš nesmysly a když ti někdo položí logickou otázku neodpovíš místo toho napíšeš nějaký nelogický protimluv.NATO se angažovalo i na Krymu. Tvrdilo,že to je krádež ale názory místních lidí EU a NATO nezajímal. Pokud hovoříš o ruském banditismu měl by jsi kritizovat pokud by jsi byl férový i natovský banditismus v roce 1999 při zabíjení Srbů. To nebyl banditismus ? Nebo agrese do Iráku 2003-2011 desítky tisíc zabítých civilistů vojsky USA a VB s podporou Polska a dalších to taky ne,že ? Bandita je jenom Putin ,když vraždí civilisty NATO nebo jeho členové USA,VB,Turecko a další to je ok. Jdi do hajzlu negramote s tvoji falešnou morálkou a nauč se konečně psát !

Czertik

26. 03. 2026, 16:41

sebestik

kde a jak se angazovalo na krymu ? kam a kdy poslalo vojaky ?

aport.

a k tvojim milovanym nazoru lidi na krymu....uz se tesim jak budes hlasite podporovat cinu az mistni reknou ze chteji nezavislost na rusku ci se pripoit k cine.

aport2.

zdenek54

26. 03. 2026, 21:40

:japanese_ogre:Čertík:japanese_ogre:

Ty by jsi se měl pripoit......mámě k cecku, nedochůdče. Debile:bangbang:

zdenek54

26. 03. 2026, 16:00

:japanese_ogre:Čertík:japanese_ogre:

:pray: Snad už nic nepiš, nebo to aspoň přečti po sobě! Debile.:bangbang:

Šebesta

26. 03. 2026, 09:31

Pan autor se v závěru pouští do spekulací,které jsou podle mne nereálné a byly celkem jasnými fakty vyvráceny vojenskými experty i některými politiky,kteří uvažují rálně a nepodlehají lživé propagandě EU a NATO. TAkže si to srovnejme. To že Rusové připravují nové zbraňě jakoT-90M a bojová vozidla BMP-3 i další má logiku jsou ve válce a navíc myslí i na budoucnost.Ale jejich nasazení jak autor napsal proti pobaltským zemím nebo Finsku či Švédsku je chiméra. Předpokladá se že by to byli Rusové kdo by zautočil jako první,jistě NATO je přece " obranná aliance " a  "agresivní války zásadně nevede " ! Dobře ale předpokládajme na okamžik že by to byli Rusové kdo by zautočil. To ale znamená,že by musela v prvé řadě skončit válka na Ukrajině,nebo snad si pan autor myslí,že by Rusko vedlo válku na Ukrajině a zároveň i napadlo severní křídlo NATO ? To je podle mne vyložený nesmysl. Až jednou skončí válka na Ukrajině dojde nepochybně jak ze strany západu a Ukrajiny na jedné straně a ze strany Ruska na druhé k tvrdým a jasným podmínkám,které by měly další ruský postup na západ zamezit stejně jako rozšiřování NATO na východ. Jaké ty podmínky budou to se zatím ještě neví. Bude to jistě dlouhé a tvrdé vyjednavaní podmínek. Je těžko myslitelné bavíme-li se o Rusku,že by Rusové i poté zautočili třeba na NATO. Za prvé,Putin kterého mnozi rusofobové rádí cituji ale jen tehdy když se jim to hodí mimo jiné taky řekl,že Rusko nechce zautočit na NATO a že Rusko je slabší než NATO.Za druhíé současný konflikt na Ukrajině jasně dokláda,že i ruská armáda má své limity a že není zdaleka tak dobrá a vykonná jak si sami Rusové mysleli. Za 4 roky dobyli snad 1/5 území a další postup je velmi pomalý. Takže i proto je těžko představitelné že by Rusko zautočilo na státy NATO. Už jsem psal nejednou, státy NATO převyšují Rusy mnonásobně v lidské síle i ve vojenské oblasti a pokud jde o jaderné zbraně jsou síly zřejmě vyrovnané nebo bych řekl že opět má NATO mírnou převahu.

Pepík Knedlík

26. 03. 2026, 09:40

Šebesta
V historii lze dohledat co předcházelo:
"Projev Vladimira Putina na Mnichovské bezpečnostní konferenci 10. února 2007 znamenal zásadní obrat v ruské zahraniční politice směrem k asertivitě vůči Západu. Putin ostře kritizoval unipolární svět vedený USA, rozšiřování NATO a plány na protiraketovou obranu, čímž předznamenal nynější napjaté vztahy.
Vyjádřil znepokojení nad posouváním aliance k ruským hranicím, což vnímal jako provokaci."
Madla Korbelova alias Balkanska řeznice se sice smaží v pekle, ale její projev o nespravedlnosti, že Rusko má obrovský zdroje a je třeba je získat ...
To chtěl i Adolf. A chce je Čína, SSA i EU.

Šebesta

26. 03. 2026, 10:44

Knedlik. Ano,je to tak. Naťaci si po rozpadu VS mysleli,že jsou nyní pány světa a všichni se jim musí podřídit,kdo ne bude zničen. Jestliže do roku 1991 se NATO dalo brát jako obranný pakt,byť s i zde byli jisté agrese (Turecko-Kypr a USA- Vietnam) na druhé straně i VS  měla agresivní choutky byť prot vlastním členům a taky Afganistánu.Vše ale nějak fungovalo v nějaké rovnováze. Oba pakty tak nějak věděly kde jsou jeho hranice.Po roce 1991 se NATO jakoby utrhlo z řětězu a  válka na Ukrajině je jeho důsledek a důkaz.Je to pokračovaní rozpinavosti NATO bez ohledu na jeho důsledky.Přitom Američané nabyli i s podporou dalších členů NATO dojem,že role světového četníka přisluší právě jim a nikomu jinému.

Czertik

26. 03. 2026, 13:43

kndle ss

divne, tuze divne dle putina unipolarni svet kde vladne usa je spatny, ale unipolarni svet kde vladne rusko je jediny spravny. tuze divne.
je jasne ze se mu nelibila protiraketova obrana od amiku...protoze dobre vedel a vi ze rus se na cokoliv podobneho nikdy nezmuze.
a jeho vyhrzovani atomovkami pri jeji funkcnosti by postradalo smysl.

divne , rozsirovni nato na vychod je provokace, rozsirovani ruska na zapad jak to chce putin...je svate ?
jak je mozne ze to neni provokace ?

aport

Azor

26. 03. 2026, 19:37

Czertik.
"divne, tuze divne dle putina unipolarni svet kde vladne usa je spatny, ale unipolarni svet kde vladne rusko je jediny spravny. tuze divne."

A kdy že se to stalo,že Rusko vládlo v unipolárním světě??Co bylo do doby 1990?? Unipolární svět??A v tom vládl kdo???

Vy máte tu "maturitu"k čemu???

Salut.

Czertik

27. 03. 2026, 07:02

rexik

nemuzu za to zeses poulicni bastard co nexhape psany text.
to ze rusko nikdy nebylo v unipolarnim svete kde by vladlo ono nijak nevylucuje ze po tom touzilo.
viz putinovy projevy.

aport.

Slavoslav

26. 03. 2026, 09:50

je zaujimave ako si stetka vybera len to co che a zabuda ako rusaci oficialne vyhlasovali este vo februari 22, ze sa vobec nechystaju napadnut Ukrajinu.

pritom je to ta ista stetka co kritizuje investicie do EU armada a prave vdaka ktorej ak tych stetiek bude dost moze rusak naodbudnut dojem, ze mu taky utok prejde. Lebo vsetky tieto stetky budu unisono kricat, ze prco by sme mali ist branit take Pobaltie napriklad

Šebesta

26. 03. 2026, 10:45

FOTZE tvoje sračky není nutno komentovat,lžeš a lžeš a lžeš ! Prostě píšeš stále sračky.

Slavoslav

26. 03. 2026, 10:56

stetka

nekomentujes, lebo ak sa snazis tak do 2-3 prispevkov si sam sebe naseries do huby ty 900 miliardovy tupec

zdenek54

26. 03. 2026, 11:47

Slavomann

Naodbudnam taký dojem, že budeš moc rád když tě nechá ruzzák:flag_ru: žiť na Slovači! Drotáre.:cowboy:

Azor

26. 03. 2026, 19:45

Slavoslav.
"je zaujimave ako si stetka vybera len to co che a zabuda ako rusaci oficialne vyhlasovali este vo februari 22, ze sa vobec nechystaju napadnut Ukrajinu."

Kdo si tady vybírá,není Šebesta ale vy ,Czertik,Roman atd!!Ta vaše sqadra!!
Dějiny toho konfliktu nezačínají únorem 22,pane!!! Co se stalo na Majdanu???Co se stalo ohledně ATO??Co se stalo s plněním(ke kterému se zavázali - rezoluce RB OSN????)
A tuto rezoluci uvádějí Rusko k jejímu naplnění!!!!A co se stalo v prosinci 21.???
Co napsalo Rusko NATU???A co jim NATO,odpovědělo??Fakáče,co??
Černá je bílá,svoboda je otroctví,co???Ale na toto vaše Orwellovo,, vám pejsek dělá co???

Tak jim ten prostředníček, tomu NATU, Rusko pěkně kroutí,co???

Salut.

Czertik

27. 03. 2026, 07:16

rexik

majdan ? co presne s nim ? co ti na nem vadi ? zmena vlady ?
vyborne, diky ze tady potvzujes ze ma kdokoliv pravo udelat invazi do dnesiho ruska kvuli jejich svrhuti cara.

co ti vadi na ato ? kdby rust tam nepodporoval teroristy, tak by ani nevznikla ty nas cokliku.

rezoluce rb osn ? divne, divne, to ze ji neplnilo rusko ti nevadi.

aport

Pepík Knedlík

26. 03. 2026, 10:26

Pokud se Ukrajina stáhne z Donbasu, dostane od Washingtonu bezpečnostní garance, řekl Zelenskyj.
Donald má Komiku jiný starosti než nějaký prasata se zlatými záchody.
To jsi měl udělat dávno ty zmrde a ušetřil vy jsi tisice životu.
Ja vím, tam pocit být *středem* vesmíru, ovládat i když tě ovládají oligarchové nic nenahradí.

Czertik

26. 03. 2026, 13:45

knedle ss

copak se zmenilo, ze putin by po ziskani donbasu povlil ukrajine bezpcnosti zaruky ?
donedavna putin zaruky pro ukrjinu odmital.

aport

JJJ123

26. 03. 2026, 14:40

Můžeš mi ty výlupku inteligence říct, k čemu potřebuje Ukrajina bezpečnostní garance, když už je přece dávno dostala - a nejen od USA, ale i od russákova. Takže může být v zcela klidu, její územní celistvost a nedotknutelnost hranic je jimi zaručena, že? ;-) Jen idiot udělá stejnou chybu dvakrát.
Zrovna tak netuším, proč řešíš Zelenského, je tu ještě malý ustrašený skřet z Kremlu, který může lusknutím prstu celou válku na UA zastavit a ušetřet ne tisíce, ale statisíce životů.

zdenek54

26. 03. 2026, 16:07

:japanese_ogre:Čertík:japanese_ogre:


Z tebe by se už snad každý " povlil " . Debile.:bangbang:

zdenek54

26. 03. 2026, 16:15

JJJJ123

A proč by to ten ruZZký :flag_ru: skřet dělal? Musí ty :heavy_plus_sign::flag_ua: fašiticko-banderovský parchanty zlikvidovat pomalu všechny, ať to stojí co stojí, je to v zájmu budoucích generací dětí! :bangbang:

Pepík Knedlík

26. 03. 2026, 18:41

Jjjjjjj
Opravdu? A proč to opět ten skřet Zelenskyj zminuje?
Z historie neznám nikoho kdo vedl válku či genocidu přestal že dne na den. Napoleon, Hitler, Churchill, De Gaull, Johnson, Brežněv, Bush a další. To neudělali
Pohádkam nevěř.

Azor

26. 03. 2026, 19:52

JJJ123
"Můžeš mi ty výlupku inteligence říct, k čemu potřebuje Ukrajina bezpečnostní garance, když už je přece dávno dostala - a nejen od USA, ale i od russákova. Takže může být v zcela klidu, její územní celistvost a nedotknutelnost hranic je jimi zaručena, že? ;-) Jen idiot udělá stejnou chybu dvakrát.""

Tak tak jen idio . .dělá stejnou chybu dvakrát!!Tak proč to VB a nebo Německo či USA, už udělali???

A ta garance byla za jakých to podmínek???Byly splněny???Vy určitě bude vědět jaké že to byly(jinak by jste o tomto nepsal,)že????
A pak nám ještě tady napište,jaký že je rozdíl mezi MEMORANDEM a podepsanou mez. smlouvou,která byla ratifikována !!!!
To pro vás bude malina,ne?? Ale jak vás znám,tak bude z vaší strny co???Tři opičky????,

Salut.

David

26. 03. 2026, 13:29

Coby autor si dovoluji podotknout, že ten závěr je moje dedukce, ale logická, a vychází z věcných faktů. A těmi jsou právě to, že Rusko produkuje poměrně moderní zbraně, jako jsou T-90 M, a ty se neobjevují na bojišti, a zároveń se objevují zprávy, že Rusko staví nové divize. Logicky se nabízí, že Rusko tyto divize připravuje pro nějaký zcela nový útok. Nemusí to být Ukrajina - tam je linie víceméně stabilní, a Rusko tam dál může nechat krvácet své druhosledové divize. A ty své nové divize použije k útoku jinde. A jinak - ano, NATO je obranná aliance, bylo to Rusko, které zaútočilo na Ukrajinu, a sám Putin opakovaně vyhrožoval pobalstkým zemím, které jsou členy NATO

Azor

26. 03. 2026, 20:05

David.
" A jinak - ano, NATO je obranná aliance,"

V tomto je vidět pane,jak že jste "objektivní" !!!! A teď tu o Červené Karkulce,by nebyla??? Nacisti se taky u Stalingradu bránili,že??? A to NATO se bránilo(kdo mu dal mandát ohledně v Jugoslávii?Sýrii - já mám ropu rád - Doník),že???Afganistán???

A jak už řekl jeden pán,tak i jiní lidé si v tomto případě můžou pomyslet, ohledně lidí píšící články na tomtoo webu toto -

- „Občas vážně nevím, jestli sem píší články chytří lidé, kteří si z nás utahují, nebo imbecilové, kteří to myslí vážně.“

Neboť je toto podobné tomu,co prohlásila "inteligentka"K.Kallas -

„Za posledních 100 let žádná země nenapadla Rusko, ale Rusko napadlo více než 19 zemí“

https://www.facebook.com/ukrnewsfeed/videos/-kaja-kallas-in-the-past-100-years-russia-has-attacked-19-countries-and-not-a-si/3870340649935224/

Vy jste se od ní učil???

Salut.

David

27. 03. 2026, 10:05

Ad jedna nejsem imbecil ( své urážky si nechte pro někoho jiného), a ad dvě své člányk myslím vážně. Nikde netvrdím, že se nacisti u Stalingradu bránili. Ale USA se v Afghánistánu bránily, byla to reakce na teroristické útoky al-Kajdy sídlící v afghánistánu. Zákrok v Jugoslávii byl reakcí na etnické čistky, které provádělo Srbsko na albáncích. Kdyby toho nebylo, nebyly by ani letecké údery. A jinak od paní Kallas jsem se neučil, ale má pravdu, Rusko napadlo celou řadu zemí, např. včetně nekdejšího Československa

Czertik

26. 03. 2026, 13:40

sebestik

to ze by rusko napadlo nato je dle tebe nesmysl ?
divne, pred invazi na ukrajinu si taky psal ze rus ukajinu nenapadne, ze je to jen cviceni.
a ejhle jak se to vyvrbilo.

a putin je takovy retard, ze klidne by zautocil na nato i kdyz se mu na ukrajine nevede, kdyz by si mysel ze mu to prinese vyhodu.

aport

zdenek54

26. 03. 2026, 16:17

:japanese_ogre:Čertík:japanese_ogre:

Piš dál už neděláš skoro žádný chyby! Debile.:bangbang:

Pepík Knedlík

26. 03. 2026, 09:08

Skoro bych tomu věřil :face_with_hand_over_mouth: za ty provokace s nacismem v Pobaltí a hlavně perzekuce ruský menšiny.
Jenže rusáci potřebují obnovit vojenský zdroje, protože Evropa začíná mohutně zbrojít.
Myšlenky zlocince Adolfa stále jsou v hlavách některých politiků.

Czertik

26. 03. 2026, 09:21

knedle ss

tak rusko musi zakrocit a zachranit perzekuovane rusy v pobalti ? hmmmm.
prakticky pres kopirak taktika jistaeho adolfa :).
ano souhlas, rusove stale miluji adolfa, prece jenom adold byl jejich nejvetsi kamos a obchodni partner az do barbarosy.

aport.

Pepík Knedlík

26. 03. 2026, 10:37

Lobotoman
Father, it's time
Have a heart for your child who cries in pain
Not a new sign
But a strike that'll blow those fools away
Open your eyes
If you've got any you just look for too long time
They spit on your name
Doin' everything you darn as highest crime
They believe they could walk on the water
Playin' Godsleep with the devil's daughter
Killed your son and might kill mine
But you don't mind
Why, Lord, why?
Tell me why
In these lonely days
I'd need your answer
There's a reason why ...

zdenek54

26. 03. 2026, 11:49

:japanese_ogre:Čertík:japanese_ogre:

A proto jich tak kamarádsky vymlátil pár milionů! Debile:bangbang:

Czertik

26. 03. 2026, 13:47

knedle ss

a co si tim zkorpirovanym textem chtel rici ?
ze je spravne rusy preventivne odstrelit ?

aport.

Czertik

26. 03. 2026, 13:49

knedle ss

pokud teda adla a stalin nebyly kamaradi, proc pres 70% veskereho importu nemecka pochazelo ze sssr a pres 94% veskereho importu sssr co se tyka jakychkoliv vyrobku (stroje, motory apod) pochazelo z nemecka.
dokonce si stalin u adly objednal valecne lode.

dokazes to vysvetlit ?

aport.

zdenek54

26. 03. 2026, 16:19

:japanese_ogre:Čertík:japanese_ogre:

Piš dál a vše zkorpirovej. Debile!:bangbang:

zdenek54

26. 03. 2026, 16:21

:japanese_ogre:Čertík:japanese_ogre:


Šarjápanno ty jsi blb a  debil!:bangbang:

Azor

26. 03. 2026, 16:30

Czertik.
"knedle ss

tak rusko musi zakrocit a zachranit perzekuovane rusy v pobalti ? hmmmm."

Tak,tak,co se vám na tomto nezdá??Vy mate toho Němce,co???Jednak tím že se neustále na něco ptáte a to proto že zapomínáte!!Na co???Jak se chovala ČR k sudetským němcům za krize??Proč pak upředňosňovali české firmy ohledně státních zakázek??Díky taky tomuto tam byla větší bída!!!A toto byla voda na mlýn Ádovi!!!

A jak že to je u Baltských vymirátů??Ani o svoje občany tak jako ti na Okrajině Ruska,se nedovedli postarat !!!A navíc se začali sr . .do rusky mluvících občanů co tam žijí/jako ti pučisté a Banderovci
.A co na to EU??Zavírá před tím oči(to jsou ti co zavírají své občany a chrání imigranty!!!) jak jsou dikrininovaný na základě etnicity!!To je rasismus!!A jak se dívá EU na ten jejich nacismus v Lotošsku či Estonsku???Ať si ty vymiráty zahrávají s medvědem.Pak nemůžou říkat,že je nikdo nevaroval!!!

Salut.

Czertik

26. 03. 2026, 16:48

rexik

ano, skutecne tady rozepis jak spatne se csr chovala k sudetakum za krize...at vim jestli znas skutecnou hitorii nebo jen nacistickou propagandu.

ze se uprednostovali cekse firmy ? co je na tom divne ? jasne, ty ses takovy blb ze si schopen argumentovat tim ze by dnesni rusko melo davat zakazky ukrajinskym firmam, aby to nebyla diskriminace.

a jak presne se pobalti nedokazalo postarat o svoje obcany ? dej priklad.
a je ironice ze pises o vymiratech...a pritom rusku vymyra jeste rychleji. ale to ti kupodivu nevadi.

ze se zacaly srat do ruske pate kolony ? co je na tom divneho ?
ty ses skutecne takovy blb ze si schopen si stezovat ze zidi nemeli za valky radi nemce.

aport.

zdenek54

26. 03. 2026, 21:44

:japanese_ogre:Čertík:japanese_ogre:

Ty opravdu nejsi malý blbec! Debile.:bangbang:

Czertik

26. 03. 2026, 08:58

dovolim si nesoulasit.

i kdyby rusko ty svoje nove divize vytrenovalo na uroven supermanu, ruska obrnena technika je proste zastarala a odpovida prinejlepsim roku 2000.
a uajinci ji nemeli i pred dron problem zastavit, natoz dneska.
takze pokud by evropa nebyla naprsto pitoma, tak by musela zastavit po max par km. nebo je moje vira v to, ze evropske armady sou schopnejsi a lepe vybavene nez ukrajinska velmi chybne ?
nebo by vahali vydat rozkaz znicit ruske jednotky co prekrocily hranicea doufali ze se to nejak vysvetli ?

Slavoslav

26. 03. 2026, 09:02

vyhoda prveho uderu spojeneho s komunikacnou neistotou ci mozu jendotky strielat, alebo nie na strane napadnutej strany by zrejme rusakovi umoznilo prvotny prielom aj v hlbke desiatok km plus drony zvladaju urcite lepsie ako terajsie eu armady.

Czertik

26. 03. 2026, 09:19

slava

no nevim, ale kdybych ja mel souseda co by vyhrozoval, ze me postrili a neustale maval pistoli, tak jakmile by vstoupil s pistoli na muj dvorek, tak bych ho trevil do kebule.

jak rikaji amici, je lepsi byt souzen 12 nez byt nesen 4.

takze ano, po tom co by rus prekrocil hranici, strilet rovnou na zabiti, bez vahani. a az potom premyslet jestli nahodou nezabloudil. a pokud by skutecne zabloudil...tak by si do budoucn dal skutecne pozor aby znova nezabloudil.

holt by to nebylo jako ve filmu sveraz narodniho lovu kde rus se dostane nahodou do finska a stale si mysli ze je v rusku a tak se chova...a tim sere domorode finy co o vidi :).

ano, videl sem vsechny 3 varianty/dily a libili se me. ty fimly se rusum jako jedna z mala veci povedly.
treba ona preprava krav v pumovnici byla vtipna...stejne jako to jak se posdka chtela zbavit dukazu :).

Slavoslav

26. 03. 2026, 09:22

czertik

ano, ked si medzinarodne vztahy a zaciatok vojny predstavujes ako strelbu na postara v USA tak to tak fungovat moze

zdenek54

26. 03. 2026, 11:54

:japanese_ogre:Čertík:japanese_ogre:


Naučíš se už konečně psát srozumitelně bez chyb? Trevil, debile!:bangbang:

zdenek54

26. 03. 2026, 11:56

Slavomann


Fungovat to bude tak maximálně u vás na Slovensku! Drotár!:cowboy:

Czertik

26. 03. 2026, 13:51

slava

a jak dle tebe funguji mezinarodni vztahy ? kdyz ne na tom co ti projde a co ne ?

skutecne to rozeber.

Slavoslav

26. 03. 2026, 13:56

czertik

podla mna caka na kazdej hranici zo 10-20tis nadrzanych kcwbojov co najskor strielaju a potom overuju. Colt maju zaveseny proklate nizko, prikrceny stoja s neustalou pozornostou na 100% a ostria zrakom na hranicu kde sa momentalne valaju vevericky a sysle co sa pohli prilis rychlo. Preco sa pytas?

zdenek54

26. 03. 2026, 16:23

:japanese_ogre:Čertík:japanese_ogre:


Ty tak rozeber Lego co si s ním hraješ. Debile.:bangbang:

zdenek54

26. 03. 2026, 11:51

:japanese_ogre:Čertík:japanese_ogre:


Piš dál, ale neurážej" uajince" ! Debile:bangbang:

Azor

26. 03. 2026, 16:34

Czertik.
"takze pokud by evropa nebyla naprsto pitoma, tak by musela zastavit"

Takže opět kdyby?????A víte proč je pitomá??Kde brát a nekrást!!Podívejte se co vychází ze škol v evropě a co za lidi, volí takové dementy o kterých tu píšete!!!A jeden z nich, je víte kde??Stačí se podívat do zrcadla!!!

Salut.

Slavoslav

26. 03. 2026, 08:06

tak nejak, pred vojnou mali do 2000 modernych tankov (rozumej, vyrobenych / modernizovanych po roku 2000). Tie straty na Ukrajine boli obrovske a tak su dnes aj aktivne jednotky v rusakove co sa nezucastnuju priamo bojov vyzbrojene zvacsa starym srotom zo skladov. To co robi teraz rusak je, ze novovyrobu smeruje k jednotkam mimo aktivnu zonu bojov a srot ktory takto ziska posiela na Ukrajinu, aby v nom skapali nejaky rusaci.

co sa tyka navysovania divizii v rusakove. Ano s tym zacali. Len treba poveda aj to B. je to beh na dlhu trat a najma rusakca armada je stale branecka z velkej casti, nie profesionalna. Tento rok presli na kontinualny nabor brancov miesto klasickeho jarneho / jesenneho odvodu a to navysovanie bude najma skrz tento zdroj ako budu pre tie nove divizie postupne ziskavat vyzbroj a ludi. Mimochodom v rusakove je velky tlak na brancov, aby podpisali na Ukrajinu spojeny s extremnou sikanou.

mimochodom poznamka pre autora. T-90m uz nevezie strelivo mimo karusle a v priestore posadky ako to bolo u predoslych rusackych konstrukcii. Sice to spravili typicky na hulvata ako rusak zvykne, ale dodatocna zasoba je nesena v "batohu" navarenom na zadnej casti veze a oddelenom od posadky. Akurat ak dojde strelivo v karuseli tak musis posadka vyliezt von a prelozit strelivo, zvnutra k tomu oddeleniu nie je pristup

Slavoslav

26. 03. 2026, 08:16

aby to nevyznelo, ze rusak prestava byt hrozbou. Neprestava, mimo vojsk nasadenych na Ukrajine obnovuje a z velkej casti uz obnovil za pomoci brancov pocetne stavy a to vratane aj techniky kde sa udava, ze sa dostal na predvojnove stavy. Akurat sa zmenila skladba tej techniky a zvacsa su vyzbrojene muzealnou technikou z 80-90tych rokov ktora vsak stale predstavuje hrozbu. A prave tu muzelanu techniku postupne nahradza novovyrobou no to bude beh na desatrocia

Radek

26. 03. 2026, 07:45

Pravděpodobnější je, že prostě jen doplňují zničené jednotky. Zbytek je propaganda. Výroba asi moc rychlá není a vyzbrojit 11 divizí může trvat 10 let.

Czertik

26. 03. 2026, 09:09

radek

zalezi cim je chces vyzbrojit :). a ac to zni neuveritelne, nejake firmy v rusku funguji jak maji a dodavaji vyrobky.
je jasne ze cokoliv co vyrabi uralvagonzavod bude v mizerne kvaite a malych poctech. ale vyroba bvp3 kupodivu funguje.
a myslim ze je jasne ze podpourna technika pro ony divize bude pochazed doslova z dob sssr. nejen navrhem.

zdenek54

26. 03. 2026, 11:58

:japanese_ogre:Čertík:japanese_ogre:

RuZZ:flag_ru: asi vyrábí stejně "kvaitně" jako ty píšeš! Debile:bangbang: