EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Kanadský naftový Sherman projel Evropou jako nůž máslem z pláží Normandie až do Německa

 18. 05. 2022      kategorie: Vojenská historie      16 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Málokterý tank ze 40. let minulého století se vyznačoval výjimečnou spolehlivostí, zejména těžké tanky jako německé Tiger a Tiger II byly omezovány technickými potížemi. Pokud však existoval příklad dobře navrženého stroje, který byl skutečně velmi spolehlivý, byl to tank M4 Sherman. A mezi všemi vyrobenými typy se konkrétně jednalo o exemplář zvaný "Bomba", kanadský M4A2 Sherman. Tento tank si bez jediného zádrhelu prorazil cestu z pláží Normandie v "Den D" až do Německa na Den vítězství v Evropě, a byl to jeden z mála tanků, které takovou jízdu během války zvládly.

Bomba byl tankem Sherman verze M4A2, 898. vyrobený ve Fisherově tankovém arzenálu General Motors v Michiganu. M4A2 byl vybavený dvěma spojenými dieselovými motory General Motors Twin G-41. Mezi jeho uživatele patřily především SSSR, Velká Británie, Francie, Polsko, Kanada a USA (námořní pěchotou) a celkem jich bylo od dubna 1942 do května 1944 vyrobeno 8053 kusů. Poté, kdy Bomba dorazil do Británie, byl přidělen k 27. obrněnému pluku Sherbrooke Fusiliers a brzy se měl zúčastnit invaze do Normandie v den D.

bombaFoto: M4A2 Sherman „Bomba“ v Sherbrooku v Quebecu | Jaylimo84, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0

Během druhé světové války bylo vyrobeno téměř 50000 Shermanů, které byly příkladem vynikající kombinace mobility, pancéřování, palebné síly, spolehlivosti a snadné výroby. Se svým 75mm kanónem M3 a čelním pancířem o tloušťce kolem 50 mm byl ale Sherman považován za horší tank než moderní německé konstrukce. Po mnoho desetiletí po druhé světové válce měl tank velmi špatnou pověst, zejména kvůli tvrzením, že hořel mnohem častěji než jiné tanky stejné kategorie.

Dnes se Sherman těší určité rehabilitaci a je vnímán v mnohem lepším světle díky práci historiků, kteří mnoho mylných představ o tanku opravili a prokázali, že jeho válečné výkony byly statisticky velmi dobré, zejména proti tankům stejné velikosti a hmotnosti. Svou roli pro úspěch tanku přirozeně hrálo zapojení do celého systému ozbrojených sil, které jej nasadily – nešlo jen o tank a jeho parametry a další vozidla v jednotce, ale o vyspělý způsob nasazení a podporu ostatních složek armády, od pěchoty přes dělostřelectvo po letectvo.

Dne 6. června 1944 dorazil Bomba na pláž Juno, kterou měli na evropský kontinent vstoupit právě Kanaďané. Vylodil se chvíli po prvních vlnách a byl vržen přímo do víru bitvy. Pláž byla rozbita námořním a leteckým bombardováním, ale dva prapory německé 716. pěší divize kladly tuhý odpor, zatímco část 21. tankové divize čekala za liniemi v záloze.

Jakmile byla většina obránců pláže neutralizována, nastal čas pro přesun jednotek do vnitrozemí, včetně Bomby. Tank a zbytek Sherbrook Fusiliers zničili jen během prvních dvou dnů bojů během obtížného postupu do vnitrozemí 41 nepřátelských tanků. V červenci byli velitel a řidič Bomby zraněni a nahrazeni, ale vozidlo se stalo velitelským tankem své jednotky.

Bomba se účastnil akcí v okolí Caen a posléze byl nasazen k likvidaci německé kapsy u města Falaise. Odtud se dostal do Belgie a poté do Holandska, a na každém kroku bojoval s nepřítelem. V rámci operace Blockbuster bojoval Bomba v německém lese Hochwald, kde se odehrály jedny z největších válečných střetů tanků proti tankům.

Poté dosáhl řeky Rýn, přírodní překážky, která spojencům bránila v dalším postupu. Ani řeka však Bombu zastavit nedokázala. Fusiliers utěsnili ve svých tancích všechny otvory, aby byly vodotěsné, a připojili hadice naplněné stlačeným vzduchem. Poté k překvapení německých obránců přeplavili své třicetitunové tanky přes řeku.
Bomba pokračoval Německem a čelil zoufalému, často fanatickému odporu. O tom, že válka skončila, se osádka tanku nakonec dozvěděla 8. května 1945 prostřednictvím rádiové zprávy. Od dne D ujel Bomba 4000 km, vystřílel na 6000 nábojů (včetně kulometných), dostal dva zásahy a v jeho osádce se vystřídalo mnoho mužů. 

Když válka skončila, Bomba už neměl žádné využití a byl zaparkován na vrakovišti v Belgii, kde čekal na rozebrání. Naštěstí se tank podařilo před sešrotováním zachránit a byl převezen zpět do Kanady, kde byl vystaven. Dnes ho můžete vidět před William Street Armoury v Sherbrooke v Quebecu. V roce 2011 byl restaurován, opatřen informačními tabulkami a obnovenou původní válečnou kamufláží.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Béďa

09. 06. 2022

Jo ještě pro Czerta, PIV nebyl nikdy plně nahrazen Pantherem, vyráběl se do posledních dní války...

Béďa

09. 06. 2022

to Czert: Jsi vedle jak ta jedle, právě PIV potvrzuje co jsem psal, protože Němci jaksi museli reagovat na KV1 a T-34, s tvojí logikou ho neměli s těžšími protivníky porovnávat...a čekat až až na nové těžké tanky...
PzIV po modernizaci od verze G hlavně H tj s KwK 40/L48 byl nadřazen T-34/76, a stejně tak Shermanu s 75mm kanonem stejně jako KV-1 ! který mohl ohrozit z nějakých 1200m, JS-2 mohl za ideálních podmínek ohrozi z 1000m, jistě ze 600m čelně...viz první střet JS-1... Téčko i Sherman sice mohly zničit PIV přes 1000m ale od verze H (tj třeba Kursk, Sicilie) musely zasáhnout čelo věže, které mělo jen 50mm a představovalo relativně malý cíl...čelo korby ale mělo 80mm a pro T-34 bylo překonatelné jen s podkaliberním granátem, pro S snad pod 500m (zde jsem narazil na různé údaje od 0 po 650m).


Nehledě na fakt, že zásah z S byl na větší vzdálenost podstatně náročnější než z KwK 40 z důvodu daleko menší vzdálenosti přímého výstřelu...

Vaclav Flek

26. 05. 2022

pro Petr Jablonovský :

K vasemu tvrzeni : "Z Normandie do Prahy je cca. 1.300 km. Ruský T 34 byl vyráběn více než 1násobek dálky a dojel až do Berlína..." bych mel nasledujici pripominku :

Ano, mate pravdu, z Normandie do Prahy je to skutecne okolo 1.300 km, sam jsem to kdysi ujel diky skvelym nemeckym dalnicim za svetlou cast dne. Ale predstava, ze by tank T-34 ujel po vlastni ose dvojnasobnou vzdalenost mne prijde ponekud ahistoricka. Sovetske tankove utvary totiz mely i v poslednim obdobi valky znacne ztraty, z mohutnych tankovych armad s vice nez 500 tanky byvaly na konci operace torza s nekolika desitkami obrnencu, navic opotrebovanych. V te dobe jiz plne mobilizovany sovetsky valecny prumysl stacil doplnovat ztraty tankove techniky, takze jedna tankova osadka, pokud sama prezila zasahy a miny, mohla klidne projet od Dnepru az do Berlina postupne na trech, ctyrech i vice tancich. Predstava, ze by to ujel jeden tank bez nutnosti zasadni opravy je v Rude armade nerealna, staci se podivat, kolik stroju T-34 bylo svymi osadkami opusteno v lete 1941 pro nepojizdnost, resp. kolik jich skoncilo v drzeni wehrmachtu. ten je dale pouzil, at jiz proti Rude armade ci spise proti partyzanum.

Czert

26. 05. 2022

Beda
Ta tvoje logika ze sherman se musi pocitat i s tim ze bojoval proti tigrum a panterum, tak jeho srovavani ve stejne vahove kategorii je chybne a tudiz s nebyl nijak uzasny, by ti muselo vyjit ze nemecky pz4 byl supersmejd, protoze nejen ze u nej vetsi dela nepomohly, zatimco u s ano, tak pz4 musel byt nahrazen tigry a pantery.

Vaclav Flek

22. 05. 2022

pro bombero :

Diky za odpoved i za informace. Myslim, ze jsme se jiz zcela pochopili (i kdyz jsme od pocatku v zadnem zasadnim rozporu nebyli).

bombero

21. 05. 2022

VF- napsal jste to dobře a já to pochopil, co se týká těch pomníků. Ale pak jsem se já špatně vyjádřil. Myslel jsem to jako zajimavost, kde je k vidění další rozstřílený sherman. Zíral jsem, když tam vidíte rozstřílené pojezdové kolo pěchotní ráží a až kam se dokáže zavrtat do pancíře
Koho zajímá vojenská technika, tak to muzeum vřele doporučuji, je tam toho opravdu hodně k vidění

Vaclav Flek

20. 05. 2022

pro bombero :

Diky za nazor a zaroven za informaci. Ja jsem svuj prispevek o zasazenem tanku Sherman vnimal spise v konfrontaci se vsemi tanky, vystavenymi jako pomniky u nas, v Sovetskem svazu i ve vsech dalsich statech komunistickeho bloku, kde by bylo vyzdvizeni tanku s prorazenym pancirem povazovano za svatokradez, ci spise, v tehdejsi terminologii, za politickou provokaci. Asi jsem se mel vyjadrit jasneji.

bombero

20. 05. 2022

VF- před branou muzea v Sinsheimu je rozstřílený sherman a všechny zásahy jsou označeny červenou barvou.Našel jsem jen fotky pravé strany, která je relativně OK, až na jednu velkou ránu, která asi byla konečná pro tank,doufám že ne pro osádku

http://ftr.wot-news.com/2013/09/10/sinshein-museum-photos/
https://www.backpackers.com.tw/forum/showthread.php?t=1131698

celkově je tam těch zásahů určitě stovky, možná tisíce.Až tak si člověk uvědomí, co musí být válka za hrůzu
jinak tanků tam mají hodně,i dost zajímavé kousky včetně toho, co v něm sloužil elvis, když sloužil v německu .
http://ftr.wot-news.com/2013/09/10/sinshein-museum-photos/

Vaclav Flek

19. 05. 2022

Jenom osobni vzpominka na tank Sherman : Pri svych pobytech ve francouzskem Dijonu jsem chodival kolem jednoho verejne vystaveneho, ktery v roce 1944 do mesta prijel, byl zasazen a uz tam zustal. Co je zajimave a neobvykle, je, ze exponat na sobe stale nese ten viditelny prustrel pancire, ukazujici, co vedlo k jeho zastaveni a zabiti osadky. Myslim, ze to je celkem ojedinely jev, vetsinou se v podobnych situacich tanky vystavuji neposkozene, nebo s opravenymi zasahy, zde chteli Francouzi zrejme ukazat, ze ani v tanku nemohla byt osadka v bezpeci a v boji zcela realne riskovala zivoty... Myslim, ze celkovy dojem z takto vystaveneho tanku je mnohem silnejsi.

Béďa

19. 05. 2022

Mě jen facinuje jak autor v článku popouškuje stále častěji se opakujicí tezi ohledně uspěchů S. proti tankům s podobnou hmotností. Asi jsem spadl z Marsu, ale fakt příznivci této teze nechápou, že vynechat z porovnani Tigry a Panthery je proti logice, kdy hlavne Panther byl od leta 44 pomerne hojně se vyskytujicim tankem a tim padem to byl casty souper S. To nemuseli Američane vubec resit 76mm kanon, protoze na PIV stacil i 75mm, teoreticky,... co potom Firefly, to asi Britove nemeli tak zkusene poradce jako zastanci uvedene teze, protoze z tohoto pohledu je Firefly nesmysl...vznikl prave jako zbran proti novym Německým tankům. Stejně tak snahy dustojniku tankoveho vojska z jara 45 kteří navrhovali obnoveni výroby Jumba s HVSS a s 90mm kanonem byly z tohoto pohledu zcestné; protoze vychazeli z bojovych zkuseností Amerických tankistů s Tigry a Panthery....

Veritas vincit

19. 05. 2022

6. gardová tanková armáda Sovětského svazu, určila životnost svých M4A2 na 2 -2,5 tisíce km, nebo 250 až 300 hodin provozu na stejné úrovni, jako T-34 (1944).
kapitola: M4A2, poslední odstavec
https://en.wikipedia.org/wiki/M4_Sherman

Marty

19. 05. 2022

Bono
znovu mám dojem, že zde psal někdo... a pouze použil google překladač, možná proto sme jeho příspěvku nerozuměli :D

Bono

19. 05. 2022

Petr Jablonovský
...fakt?:rolling_eyes: Že se válka nevede na papírový mapě víme? Že to neni článek o modelu ale o konkrétním kusu taky uniklo...?
Kolik T34 dojelo po vlastní ose z Ruska až do Berlína? (+-0) Co znamená věta "Ruský T 34 byl vyráběn více než 1násobek dálky...."

...nikdo nečte, všichni musí psát...:face_with_raised_eyebrow:

Petr Jablonovský

19. 05. 2022

:scream:Z Normandie do Prahy je cca. 1.300 km. Ruský T 34 byl vyráběn více než 1násobek dálky a dojel až do Berlína. Navíc jednoznačně uspěl opravdu v těžkých střetech.

Z

18. 05. 2022

Díky za pěkný clanek a pro mě novinka ohledně diesel motorů. Amici narvali do Shermenu vše co mělo válce, dokonce i letecký motor. S kanonem 76mm uz byl lepší a každý tank hořel skoro bych napsal, ze nezáleží na motoru. Neměl úplně spatnou balistickou ochranu a sloužil opravdu dlouho i Izraeli.

Veritas vincit

18. 05. 2022

Pěkná historie a pěkný článek.
Motor GM 6046
https://www.youtube.com/watch?v=adEy5j4XiJk
http://www.theshermantank.com/about/the-sherman-tank-engine-page/the-gm-6046-page/

Přidat komentář