Lockheed Martin připravuje nové funkce pro F-35 včetně možnosti bezpilotního létání
Americký letecký výrobce Lockheed Martin připravuje pro stíhací letoun páté generace nové pokročilé funkce. Jednat se má o vylepšené stealth schopnosti, modernější zbraně a v plánu je i varianta přestavby na bezpilotní letoun, který by byl řízen na dálku. Podle ředitele společnosti Jima Taicleta by se tak mohlo stát už během dvou nebo tří let. Lockheed Martin původně tyto technologie šetřil pro připravovaný projekt stíhačky šesté generace Next Generation Air Dominance (NGAD), kontrakt směřující k vývoji letounu s prozatimním označením F-47 nakonec ale získala firma Boeing.
Foto: Letoun Lockheed Martin F-35 Lightning II získá v následujících 3 letech řadu vylepšení | Drew Verbis / U.S. Navy
Ferrari mezi stíhačkami – takto sebevědomě představuje chystané pokročilé funkce zatím posledního svého vyvinutého letounu F-35 Lightning II společnost Lockheed Martin. Smutek z nezískání obřího vládního kontraktu na příští letoun amerického letectva NGAD zahání představením vylepšení toho současného. A jde o plejádu nových technologií, které v současnosti nejmodernější stroj svého druhu mají posunout na další úroveň.
„O F-35 neuvažujeme jen jako o samostatném letadle, ale také o tom, jak se může propojit s letouny šesté generace a bezpilotními letouny a jak volitelně může být i bez posádky,“ řekl na strategické konferenci Bernstein Research ředitel Lockheed Martin Jim Taiclet s tím, že půjde podle něj o zásadní posílení všech schopností letadla. „To je podle nás správný způsob, jakým se dívat na program vzdušné převahy budoucnosti. Nejde jen o to, jestli je letadlo rychlejší, jestli zvládne těsnější manévry, nebo má co nejdelší dobu letu, ale jak interaguje a může interagovat s širším ekosystémem, aby vytvořilo vzdušnou převahu,“ pokračoval Taiclet.
V širším měřítku má jít o kompletní vylepšení dosavadních už tak pokročilých systémů včetně lepších stealth schopností, tedy obtížné zjistitelnosti, které by F-35 pomohly vyhýbat se infračerveným a radarovým signálům, zapojení umělé inteligence do navádění a právě možného pilotování na dálku i vylepšení zbraní původně určených do arzenálu letounů šesté generace. Letoun by mohl získat také lepší schopnosti elektronického boje a síťová připojení, aby případné autonomní systémy fungovaly ještě spolehlivěji. Podle Lockheed Martin dosáhne takto vylepšená F–35 na 80 % možností chystané stíhačky NGAD označované podle současného 47. prezidenta Donalda Trumpa prozatím jako F-47, a to za poloviční cenu.
Půjde nicméně o postupný vývoj, který podle Jima Taicleta může trvat 2 až 3 roky. „Nemůžete najednou zavést příliš mnoho nového vybavení nebo příliš mnoho nového softwaru, aniž byste přerušili tok výroby,“ řekl Taiclet s odkazem na stále mnoho čekajících zákazníků po celém světě včetně České republiky.
V současnosti probíhá modernizace stávajících F-35 s názvem Technology Refresh 3. Ta zahrnuje hlavně vylepšení informačních technologií uvnitř mozku letadla včetně nového procesoru, větší paměti a sofistikovanějšího displeje pro piloty. Tato část hardwaru je už ve velkém vyrobená a probíhá její instalace spolu s updatovaným softwarem, primárně v texaském závodě Lockheed Martin ve Fort Worth. Bojeschopné stíhací letouny by po současné vlně oprav měly být do konce letošního roku.
Autonomní nebo bezpilotní letouny jsou i vzhledem k vývoji na světových bojištích v posledních letech pro americké letectvo nejvyšší prioritou. Vznikla proto iniciativa Collaborative Combat Aircraft, která se zaměřuje na propojení současných pilotovaných letadel i dronů a možností větší spolupráce a koordinace, aby tato letadla byla schopná operovat bok po boku nebo se přímo autonomně účastnit bojových operací. Tyto bezosádkové stroje mají v případných nových konfliktech sloužit jako podpora těch pilotovaných a v budoucnu i samy rozhodovat bitvy, které budou pro letouny s posádkou příliš nebezpečné.
V tomto ohledu je pro Spojené státy největším konkurentem Čína, která už vyvíjí svou verzi stíhacího letounu 6. generace. Propaganda Pekingu už šíří videa, na kterých tvrdí, že stroj už létá a je ve fázi testování. Podle řady armádních analytiků je ale komunistický stát zatím stále ve fázi vývoje a zpochybňují řadu údajů prezentovaných čínskou stranou, byť i ta dosahuje dílčích pokroků. Američané tak zatím mají v tomto závodu ve zbrojení stále mírný náskok.
Zdroj: Business Insider, Military Times
Komentáře
Czertik
02. 06. 2025, 15:47ano, jen aby zapad nebyl prekvapen, ze cin nekeca ohledne toho ze mu 6 generace uz lita a testuje se.
dokonaly priklad je posledni konflikt mezi pakistanem a indii. vsichni si mysleli ze cina je za zaped a ejhle - sestrely 3 rafaelu a 2 jinych letounu u indu a nula u pakistanci co litaji na cinanech ukazala ze cinska technologie je vyspelejsi nez si zapad pripoustel.
Martin F.
03. 06. 2025, 08:39Případ Indie ukazuje jen na připravenou past - indové Pákistánu předem oznámili, co mají v úmyslu a ti se na ně nachystali. O úrovní čínských J10(nepochybně je ale vysoká např. ve srovnání s Gripenem C) vs. Rafale to neříká vůbec nic. Potvrzen je sestřel jen 1 Rafalu, indové si nárokují 4 sestřely, ale kde je pravda ukáže až čas. Definici generací letadel nenajdete v žádné vojenské příručce, je to neoficiální označení pro nás, plebs, tedy veřejnost. Jestli jednou dotáhnou tohle ferrari do sériové podoby, v čem bude jiné od budoucího F47 a F/AXX, nebo těch čínských nedávno představených aerodynamických "demonstrátorů", z čehož ten menší nemá politní kabinu(tedy je to dron ala cca) a ten větší má velikost B21? To, co ukàzala čína, jednou možná bude řazeno do 6. generace, ale až v okamžiku, kdy bude dokončen vývoj a získány plně operačních schopností, což u f 35 trvalo 20 let od zahájení sériové výroby. FC35, analog k F35, je dosud ve vývoji a musí mít 2 motory a i tak nedosahuje poněr tahu k hmotnosti F35. USA zkrátka utekli světu o technologický skok a Čína alespoň ten náskok stahuje.
Czertik
03. 06. 2025, 12:08to ze si indove narokuji 4 sestrely je pro me novinka, mozna proto ze media se hlavne sousredila na sestrely rafale a indicke ztraty.
tak ono se dneska ani nevi co by presne 6.gen mela umet, to co umi a neumi 4 ci 5 generace se obecne prijma.
proto sou cim dal vetsi pochybnosti o tom ze su57 je letadlo 5 gen a ne jen 4.
a jestli bezpiotni f35 bude 6 ci jen 5,5 gen se uvidi.
to kolik motoru bude mit 5 gen je jedno. vic motoru znamena vetsi dolet a nosnost.
ano, pomer tahu k hmotnosti u f35 je lepsi nez u spousty jinych letadel, ale ma to duvod , protoze f35 moc aerodynamicka neni, tak potrebuje velky vykon k tomu aby letal rychle.
ano, usa utekly svetu, problem je v tom, ze to jak se cina dotahuje sposta lidi odmitala ci odmita videt.
a nutno rict ze trump je jediny prezident od konce sudene valky co dela neco pro to, aby cina technologicky nerostla tim ze by vysavala tehnologie z usa.
Azor
03. 06. 2025, 16:51Czertik.
"a nutno rict ze trump je jediny prezident od konce sudene valky co dela neco pro to, aby cina technologicky nerostla tim ze by vysavala tehnologie z usa."
A tomuto se říká svobodná soutěž,kterou se holedbá ten "svobodný a demokratický"západ???A čím pak se tak chlubí to USA??? Ti lidi co pracují(navrhují)v leteckém průmyslu,se narodili v USA??? Nebo se chlubí cizím peřím???
Salut.
Czertik
05. 06. 2025, 18:16rexik
to ze ty nikdy nepochopis rozdil mezi svobodnou soutezii a prumyslovou spionazi davno vim.
aport a haf.
Martin F.
03. 06. 2025, 08:41Jinak vysoká úroveň čínských vojenských letadel z posledních let je všeobecně známá a divím se, že to někoho překvapuje
Czertik
03. 06. 2025, 12:09muzes se podivat na clanek o j10c ktery tu nedavno byl , kdyz si ho vybral pakistan a jak ho slava sestreloval jaky ze je to srot.
Czertik
02. 06. 2025, 15:42soudruh oliver, co si predstavujete pod pojmem "interaguje" ?