EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Sovětský MiG-19 se proslavil, když během studené války sestřelil americký Boeing B-47 Stratojet

 13. 08. 2021      kategorie: Vojenská technika      53 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Na počátku 50. let 20. století, kdy si světové velmoci uvědomily, že studená válka je nevyhnutelná, začaly Spojené státy a Sovětský svaz soupeřit o vojenskou technologickou převahu. Jedním z aspektů tohoto soupeření byla snaha obou stran vytvořit nejmodernější stíhací letoun, který by svými parametry deklasoval protivníka a zajistil v potenciálním horkém konfliktu vzdušnou nadvládu. Jedním z milníků bylo překonání hranice rychlosti zvuku sériově produkovanou stíhačkou.

mig-19Foto: MiG-19 sovětského letectva | Wikimedia Commons / Public domain

Stíhací letouny Sovětského svazu řady MiG - pojmenované podle společnosti Mikojan-Gurevič, která je vyráběla - byly představeny již za 2. světové války, ale kancelář pokračovala ve vývoji a vznikaly nové proudové typy, které se následně osvědčily během válek v Koreji a později ve Vietnamu. Poté, co se letouny MiG-15 a 17 dočkaly významného využití, si Sovětský svaz uvědomil, že další hranicí pro stíhačky je nadzvukový let. Po mnoha prototypech a bojích měl tuto úlohu plnit MiG-19 jako první sovětský nadzvukový stíhací letoun.

Vývoj začal se dvěma hlavními cíli: Odstranit problémy, které trápily MiG-15 a 17, a vytvořit nadzvukový stíhací letoun, který by se mohl vyrovnat vznikajícím vysokorychlostním stíhačkám na Západě. Naneštěstí pro Sověty byl vývoj obtížný, protože mnoho problémů předchozích dvou modelů se objevilo i u MiGu-19. Není to překvapivé, protože MiG-19 používal téměř stejné komponenty jako 17, ale s výkonnějšími motory. Bylo to v podstatě jako dát osmiválcový motor do auta, které původně jezdilo se čtyřválcem. Mezi nejzávažnější problémy patřila skutečnost, že palivová nádrž mohla po spotřebování poloviny paliva implodovat ve vzduchu, což vedlo k mohutné explozi, která by letadlo zničila.

Při použití vzduchových brzd ve velkých rychlostech se letadlo naklánělo a působilo na pilota velkou přetlakovou silou. Existovalo několik dalších problémů, které tento typ trápily po celou dobu jeho životnosti, a bylo obtížné dokonce naučit piloty zvládat některá z těchto nebezpečí, protože Sověti nikdy nepovažovali za vhodné vytvořit verzi letadla, která by mohla pojmout dva piloty pro účely výcviku.

Navzdory tomuto nepříliš příznivému začátku byla nakonec sovětskou vládou schválena sériová výroba MiGu-19 a brzy je začalo stavět i několik dalších vlád. Číňané si dokonce dvoumístnou verzi pro výcvikové účely upravili sami. Mezi nejvýznamnější vojenské síly, které letouny používaly, patřili kromě Sovětů také Číňané, Československo, Severní Korea a Severní Vietnam. Nakonec bylo vyrobeno více než 5 500 letounů MiG-19 a jejich modifikací.

MiG-19 se proslavil 1. července 1960, kdy jeden z nich sestřelil americký Boeing B-47 Stratojet v mezinárodním vzdušném prostoru u arktického pobřeží Sovětského svazu. To vyvolalo mezinárodní incident, ale také prokázalo, že letoun je schopen plnit svou zamýšlenou úlohu. Dokázal totiž překonat B-47, model běžně používaný k průzkumu a špionáži, a předčit ho v boji. I když měl B-47 pouze zadního střelce, přesto se ukázalo, že MiG-19 je schopen plnit protiletadlové průzkumné účely a že jeho rychlost je výhodou. Nemělo jít o jediný mezinárodní incident vyvolaný MiGem-19, protože jen o čtyři roky později jeden z nich sestřelil letoun T-39 Sabreliner amerického letectva, který byl používán jako cvičný stroj.

b47Foto: MiG-19 se proslavil 1. července 1960, kdy jeden z nich sestřelil americký Boeing B-47 Stratojet (na snímku) v mezinárodním vzdušném prostoru nad Arktidou. (ilustrační foto)| U.S. Airforce / Public domain

Ačkoli Sabreliner nebyl ozbrojen, před sestřelením se dostal mimo kurz do východoněmeckého vzdušného prostoru a nereagoval na volání na amerických rádiových frekvencích. Ačkoli MiG-19 ukázal, že dokáže reagovat dostatečně rychle, aby byl užitečný při obraně proti potenciální špionáži, brzy se bude muset osvědčit ve skutečném boji. Po celou dobu vietnamské války využívaly severovietnamské síly letouny MiG-19 a jejich varianty. Ačkoli slavnější a dobře hodnocený MiG-21 byl ve službě již v roce 1969, Severovietnamci jich nebyli schopni pořídit pro plánované rozšíření svých vzdušných sil dostatek.

V důsledku toho dovezli čínský derivát MiGu-19 nazvaný Shenyang F-6. Piloti poměrně snadno přecházeli na MiGy-19 z MiGů-17, protože mnozí na nich absolvovali výcvik v Sovětském svazu. MiGy měly ve Vietnamu smíšené výsledky, ale podílely se na několika významných vítězstvích. První úspěšný vzlet MiGu-19 proti americkému letounu se uskutečnil v roce 1965 proti F-104C Starfighter. Při této příležitosti se MiGu podařilo letoun USA zasáhnout a sestřelit. Do konce války měly MiGy-19 šest zaznamenaných sestřelů proti americkým letounům, včetně A-6 Intruder a Phantom II.

Jeden americký pilot poznamenal, že "stejně jako MiG-17 dokázal snadno předčít Phantom v zatáčkách... a dokázal předstihnout F-4." Výzbrojí MiGu-19 byly tři 30mm kanóny, které však způsobovaly větší škody a měly vyšší kadenci palby než americké letouny, proti nimž stály, což je činilo obzvláště smrtícími na krátkou vzdálenost. Zprávy o celkovém počtu sestřelů a ztrát MiGů-19 se liší v závislosti na zdroji, přičemž Američané tvrdí, že američtí piloti porazili více MiGů-19, než kolik amerických letadel bylo MiGy-19 sestřeleno, zatímco ruské a čínské zdroje tvrdí opak.

Dnes je MiG-19 často přehlížen ve srovnání s MiG-15 a 21, ale v sovětské historii zaujímá významné místo jako jejich první nadzvuková stíhačka. Stejně jako mnoho dnes již zastaralých MiGů se i 19 dočkaly dlouhé služby v druhořadých letectvech rozvojových zemí, zejména v Severní Koreji, Pákistánu, řadě afrických zemí a několika zemích Blízkého východu. Ještě dnes se jich malý počet používá v Severní Koreji, Myanmaru, Íránu a Tanzanii. Jakmile se ukázaly přetrvávající problémy s MiG-19, Sověti brzy zahájili výrobu jeho náhrady, slavnějšího MiGu-21. MiG-19 byl letoun s vážnými nedostatky, ale splnil svůj účel jako dočasná odpověď na pokroky ve stíhací technice západních zemí.

Zdroj: warhistoryonline.com

 Autor: Petr Žák

CENOVÉ BOMBY 258)

Komentáře

Rudolf16

18. 09. 2021

Petře Žáku Vy jste tedy ignorant! Vzduchové brzdy a přetlaková síla? Článek prohnaný překladačem a nulová znalost o čem to je.... Dost hrozné! Ne vzduchové, ale vzdušné brzdy, a ne přetlaková síla, ale přetížení!

Czert

19. 08. 2021

Karlik
A kdyz ti jde o cleny vlady stihane za zlociny, slysel si o berlzskonim ci spanelskem krali?
Ze sum ktere meli rozkast a uplatku je babis hotovy svatousek.

Czert

18. 08. 2021

Karlik
A k te tvoji praci policie, v americe ma policie jine figle jak naplnit povine kvoty pokut nez cihat za drevem.
Aj by ses divil kolik amiku neumi jezdit kruhace, sokonce sem zazil profika co to vzal naprimo.v terenaku.

Czert

18. 08. 2021

Karlik
A pokud ti jde o kriminalni prezidenty a premiery, tak se znova mrkni na joa bidena.
A hledej big guy, hunter biden a burusima a dalsi jejich skandaly.
Ooroti bidnovym je zeman a babis podvodnici na urovni ulicniho podvodnika co okradaji lidi o koruny.

Czert

18. 08. 2021

Karlik
"No hlavně tím,že žádná demoratická země v anglosaské civilizaci nemá ve funkci prezidenta, odsouzeného soudem k omluvě za lež ani trestně stíhaného premiéra za podvody, natož obojí dohromady.To se může stát jenom v nějakém slovanském hlupákově na "Východě". "
A muzes me rict presne ktery zakon zakazuje volit takove individua ?
A jak je mozne ze na tom zaostalem vychode nenajdes cele okresy ktere sou de fakto no go zona?
Clovek by rekl ze ze vlada zakona no go zony zredukuje na minim, jen do casti urcitych mest.

Co se tyka onoho poradku v ulicich.... Lool, videl si nekdy jak to vypada po ruznych protestech na zapade ?
At uz klimatu, schuzky teraristu z blm/antifa?
Valecna zona je proti tomu ucineny poradek.
Skutecne porovnej si fotky pred a po podobnych protestu v cesku a na zaoade,
pak zjistis ze v cesku to po onom protestu ve srovnani vypada jako by cesko byla uklizena nemecka domacnost.

A poradek ve mestech?
Rekni my, byl si v poslednich 6 letech v new yorku?
Ja ano, a muzi ti rict, ze je to na urovni chanova. Ohromny bordel., vsude.
A pokud ti jde o znicene baraky apod, muzes navstivit detroit ci baltimore, tam na urovni chanova mas cele mesto, ne jen ctvrti. Vcetne budov, ne jen v odpadcich na ulici.
Priznavam, v tehle dvou sem nebyl.
Ale taky doporucu k navsteve san fran, tam budes mit o zazitky postarano.
Jen mala napoveda, nerika se mu golden piss city bezduvodne.

Skutecne si nedokazu vybavit zadne mesto, ani v rusku, ktere by bylo takova hellhole jako san fran. Zazrak ze sem ho prezil.

A k tem tvojim obchodum a poloprazdnym regalum.. . Muzes vysvetlit jejich relevanci k vlade zakona?
Jinak, pokud milujes poloprazdne regaly, anejen pred zavirackou, ale i v dobe maximalniho provozu, opet doporucuji k navsteve san fran.
Btw a neni to proto ze by tam nestihaly doplnovat zbozi.

karel3

17. 08. 2021

Czert
"A jak se tvoje vlada prava a zakonana tom tvojem movanem zapade projevuje?"
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tam je vnímání určitých pravidel přirozené, není to takové, jako když bez dozoru vypustíš čeledíny na vycházku po dvou letech na samotce...:slight_smile:

No hlavně tím,
že žádná demoratická země v anglosaské civilizaci nemá ve funkci prezidenta, odsouzeného soudem k omluvě za lež ani trestně stíhaného premiéra za podvody, natož obojí dohromady.
To se může stát jenom v nějakém slovanském hlupákově na "Východě". :slight_smile:

Potom se to také pozná podle pořádku na ulicích, uklizených veřejných prostranství, chování lidí k lidem a v neposlední řadě také, že když příjdu do nějakého obchodu s potravinami 30 minut před zavírací dobou, tak nemají už vyklizené prázdné regály a nestojí s rukama za zády s nafouknutou hubou a nevyřčenou otázkou: "Co tady votravuje?" :slight_smile:
Také se mi ještě nestalo, aby na "Západě" policie měřila rychlost na konci obce schovaná za hromadou dřeva, nebo jsem na "Západě" nikdy neviděl, že by si řidič předemnou zkrátil kruhák jízdou v protisměru, vlevo (kromě GB) a dokonce jsem to viděl u Hradce Králové, že to udělal i v noci za tmy...

Czert

17. 08. 2021

Karlik
A jak se tvoje vlada prava a zakonana tom tvojem movanem zapade projevuje?

Tak ze na jihu francie a uk mas no go zony kde radi muslimove, policajti tam nechodi a je tam na denim poradku znasilnovani a unosy?
Vyhledej si kolik bilich holcicek je pohresovano na jihu anglie a porovnej to se zbytkem uk. A nejpis se ti zhrouti sen.

Nebo co treba usa?
Doporucuji k navstene san fran,ny, chiraq, mineapolis a podobne mesta, a klidne celou kommiefornii.
A pak nam rekni jak se tam ten zakon a porad prosazuje.
Ja ti muzu rict, bez pistole 1000% a bez neprustrelne vesty na 60% bych do demokraty ovladaneho mesta nepachl.
Zlaty divoky zapad.

karel3

17. 08. 2021

Monarchista
"Karlíku, tak já jsem také slovanský typ."
------------------------------------------------------------
To jsi tedy v Česku 30% vzácnost. :slight_smile:
Nevím, jestli máš být na co hrdý, ale je to tvoje věc.

"Myslíš si snad, že Tě Anglosasové budou líbat?"
--------------------------------------------------------------------------
Nestojím o žádné líbání i když ho tam ty tlačíš.
Líbali se jenom komouši, když se vítali. Odtud asi tvůj zvyk.

Prostě mi jenom vyhovuje jejich vidění světa, vláda práva a zákonů.
V první řadě ovšem miluji technický a technologický pokrok.

Monarchista

16. 08. 2021

Karlíku, tak já jsem také slovanský typ. Myslíš si snad, že Tě Anglosasové budou líbat? Jedině na hrdel. Svět se nemění, nejprve jsme lezli do zadku Slovanům a dnes těm druhým.
Článek zase tak špatný není, ne všichni jsme sloužili u letectva. Jsou zde typy diskuteru, kterým opravdu chybí PŠM.

Zdeněk

15. 08. 2021

Při použití vzduchových brzd...Nešlo původně o recenzi vleku za traktor?

Mark

14. 08. 2021

omny

Asi jsi měl na mysli Severovietnamci.
Jinak F-4 setřelily 107 Migů a naopak Migy zase 33 F-4. I když F-4 bylo zničeno velké množství ,největší podíl měla na tom protiletecká obrana ne samotný souboj mezi letadly,tam byly úspěšnější F-4.

karel3

14. 08. 2021

Bravo
"Nechce se mi trávit čas nějakými hádkami o nesmyslech. Napsal jsem svůj názor. Každý si může udělat názor jaký chce. Můj názor byl určený pro redakci, aby se zabývali tochu kvalitou článků."
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Když už jsi svoji vítku napsal veřejně do diskuse a úmyslně ne přímo redakci Armywebu na jejich email, tak se snad zeptat mohu a mohu to i okomentovat. Když už jsi to tedy dal do tý diskuse.
Můj názor.
Podle mě jsi napsal pouze všeobecnou urážlivou invektivu bez jediného odborného bodu, kterým se ve svém textu sám oháníš. Tvoje odborné znalosti evidentně autora článku v ničem nepřevyšují.

Omny

14. 08. 2021

jinak severokorejci sestřelili 7 Fantomů Migem 19, ale měli přeci jenom radši Mig-17 ten dokázal sestřelit 24 Fantomů.

Bravo

14. 08. 2021

Nechce se mi trávit čas nějakými hádkami o nesmyslech. Napsal jsem svůj názor. Každý si může udělat názor jaký chce. Můj názor byl určený pro redakci, aby se zabývali tochu kvalitou článků.

karel3

14. 08. 2021

Bravo
"Článek je odborně na úrovni žáka druhého stupně základní školy. Myslím že podobné články hodně Armywebu ubližují."
----------------------------------------
Můžeš být prosím odborně, technicky, nebo historicky konkrétní, ať poznáme tvé vítky ?
Kde autor udělal chybu ? Co je nepřesně, nebo nějaká lež ?

Bravo

14. 08. 2021

Článek je odborně na úrovni žáka druhého stupně základní školy. Myslím že podobné články hodně Armywebu ubližují.

Czert

14. 08. 2021

Cejka
Pisu z mobilu kde klavesnice je mala a opravovat preklepy ponekud slozitejsi.

karel3

14. 08. 2021

Libor
"Americký letoun B-47 se špionážním posláním byl sestřelen v prostoru sovětské námořní základny Murmansk, tedy nikoli nad Arktidou..."
--------------------------------------------------------------------
"V prostoru sovětské námořní základny" je zavádějící pojem. Prostor základny končí na hranici mezinárodního prostoru.

Když se podíváš na mapu, tak vše souhlasí.
Barentsovo moře, Murmansk, poloostrov Kola i ta Arktida.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Arktida#/media/Soubor:Arctic_circle.svg
https://cs.wikipedia.org/wiki/Arktida
https://en.wikipedia.org/wiki/1960_RB-47_shootdown_incident

Cruton

14. 08. 2021

Pro Pavka: Chtělo by to trochu tolerance.
===
Mám také problém s louskáním příspěvků Czerta a na některé věci mám jiný názor. Považuji však za nutné se Czerta zastat. Že má někdo potíže s pravopisem, nutně neznamená, že je "buď ignorant, nebo hlupák". Může se totiž také jednat o poruchu, která se nazývá dysortografie [1]. Na rozdíl od tebe jsem poznal pár lidí s různými poruchami a proto si takové lidi nedovoluji šmahem odsuzovat. Například ve firmě je sice nelze dát do kontaktu se zákazníky, ale uvnitř firmy dokáží být velmi cenní - třeba kvůli rozsáhlým znalostem, nebo kvůli originálním řešením.

[1] https://www.tablexia.cz/cs/encyklopedie/7/

Cruton

14. 08. 2021

Pro Jan Čejka: Info
===
1. Lidé mezi kterými žiji, mě charakterizují jako pohodového a tolerantního člověka. To potvrzuji. Jediná výjimka je, když mě nase*e aktivní blbec, nebo psychopat. Vůči takovým lidem jsem pak značně konfliktní.
Mimochodem, v souvislosti s tím, že politiku ovládají vesměs blbci a psychopaté, by si tuto strategii mělo osvojit co nejvíce lidí.

2. Své předky můžeš vystopovat podle DNA. Takovouto službu poskytují například firmy v níže uvedených odkazech. Zašleš jim objednávku, zaplatíš a oni ti pošlou tyčinku s ampulkou. Ty jim následně pošleš svůj výtěr z úst, oni zjistí tvoji DNA a porovnají ji s DNA z nalezených kosterních pozůstatků. Dozvíš se tak kde a kdy tví předci žili.

http://www.4n6shop.cz/category/geneticka-genealogie-/5
https://www.familytreedna.com/

Pavka

14. 08. 2021

Jan Čejka: Máte pravdu s tím Czertem, ale takových je tu občas víc. Jestliže chci napsat něco, co dává smysl, měl bych se aspoň snažit dodržet nějakou formu, interpunkci a nědělat hrubky. Pokud to někdo ignoruje, nebo tvrdí, že důležité je sdělení, nikoliv forma, dost se plete. Jakékoliv sdělení, které je pravdivé a dává smysl, ale autor seje na pravidla, o autorovi vypovídá, že je buď ignorant, nebo hlupák.

Jan Čejka

14. 08. 2021

Cruton: Že si velice konfliktní člověk ( stejně tak Karel) je vidět už jen dle stylu psaní, každopádně by mě zajímala ta informace s ,,nejstaršími předky, kteří tu byli ještě před slovany ma germány" Zajímala by mě metoda, kterou ti to zjišťovali a jak si k takové ptákovně vůbec došel. Víš vůbec, jak se něco takového prokazuje? Zajímalo by mě, jestli si vůbec schopen říct, co za předky to bylo, máš pro ně nějaké jméno? :)

Jan Čejka

14. 08. 2021

Czert: Nefunguje ti klávesnice, že máš takové strašné překlepy? Protože to je komentář od komentáře, aby to po tobě člověk luštil... nechceš si to po sobě tak náhodou začít kontrolovat, než něco odešleš?

Czert

13. 08. 2021

Karlik
Oekny clanek o kal 007, ale jako obvykle se nezabyvaji jednou veci.
Zminuji prelet kal007 nad kamcatkou.... Ake uz nijak neresi proc se posadka kal007 nijak nedivila nad tim ze evidetne leti nad pevninou, kdyt ji predtim nikdy nevideli. Nebo hidne nejasne.

Czert

13. 08. 2021

Karlik
Zajimave, ze si zminil co predchazelo sestrelu irance, ale proc si nedal i to co predchazelo sestrelu kal 007?

Holt ses dokonaly slovansky komunista.

Btw, vysvetli proc zamlceni polohy amicke lodi byla jen ostuda? Udelat to rusove pouzivas uplne jine vyrazy, pikrytce.

Czert

13. 08. 2021

Karlik
To, ze amici nezopakovali osipovice bude nejspis proto ze rusky civil nikdy nepreletel nad amickou vojenskou zakladnou.

Co myslis, sestelili by amici ruskeho civila co by se jim oromenadoval nad a51 a nijak nereagoval na jejich vyzvy?

karel I. rakouský

13. 08. 2021

Kadle 3! Voni jsou chytrej a výřečnej již skoro jak motostřelec Západního vojenského okruhu Československé lidové armády soudruh Pavel Petr. Vy budete asi jeho politruk, není liž pravda!

Cruton

13. 08. 2021

Pro karel3: Něco sis šlehnul, prosťáčku?
===
1. Co máš proti tvrzení, že sestřelovat letadla v cizím, nebo v mezinárodním vzdušném prostoru je prasárna, ať už sestřeluje kdokoliv? Vždyť jsi to v tomto duchu před chvílí sám napsal!

2. Jak jsem na tom se slovanstvím, jsem ti před chvílí vysvětloval. Asi si to nepobral.

karel3

13. 08. 2021

Cruton
Co kdyby ses trochu umravnil slovanský chytrolíne a občas se držel tématu a článku, místo obhajování ruských nepřizpůsobivých vandráků, ke kterým máš evidentně blízko, protože jsem ještě nezaznamenal skutečnost, že bys někdy měřil stejným metrem oběma stranám. :slight_smile:

Není to tak dávno, co jsi tady halasně vytruboval něco o odborné diskusi.
Jak podle tvého odborného názoru souvisí tvůj nápad s Iran Air 655 s článkem Mig19 vs. RB-47 ? :slight_smile:

Já píšu. Sovětský primitiv v MiGu-19 sestřelil v mezinárodním vzdušném prostoru RB-47.
No a můžeš opět udělat úkrok stranou a vytáhnout z radaru tvůj oblíbený Iran Air 655. :slight_smile:

Cruton

13. 08. 2021

Pro karel3: No, konečně, prosťáčku!
===
1.Tak jsme se shodli na tom, že sestřelovat letadla v cizím, nebo v mezinárodním vzdušném prostoru je prasárna, ať už sestřeluje kdokoliv. Jsem jen zvědav, až se bude jednat o takovýto sestřel od USAF, zda si pospíšíš s jejich rozhodným odsouzením.

2. Netuším, proč mě označuješ za Slovana. Podle DNA moji předkové patří k nejstarším obyvatelům Evropy. Přišli sem po roztání posledních ledovců, tisíce let před Kelty, Slovany, či Germány. Kde bereš tu drzost někoho nálepkovat, bez toho, že o něm něco víš? To samé platí pro tvoje rádobyodborné kecy. O problematice víš starou belu, ale to ti nebrání, abys nás svými mozkovými výrony neobtěžoval. Seš tu tak za blba.

karel3

13. 08. 2021

Cruton
Podívej se slovanský chytrolíne, nehodlám se s tebou dostat až na úroveň Lenina a jeho zálibu v autech Royce Rolls. :slight_smile:
Vzhledem k článku MiG-19 vs. RB-47 ti to zjednoduším a nebudu sem ani jako ty trapně tahat sestřelená civilní letadla.
Pokud Rusáci sestřelili americké vojenské letadlo nad svým územím, tak klobouk dolů, dobrá práce. Pokud ho všem sundali kdekoliv jinde, tak by se měli přinejmenším stydět a to samé pro USAF. :slight_smile:

karel3

13. 08. 2021

Pilot
"MIG 19S a MIG19P byly kanonové verze ale MIG19 PM byla raketová verze. "
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nikde v článku ani jinde se nepíše, která verze MiGu-19 1 .července 1960 sestřelila RB-47.
Pokud to byla verze PM s raketami, tak se velice omlouvám.

"Jinak Osipovič neletěl na SU 15 ale na MIG31. I z radiokorespondence vyplývá že střílel varovnou dávku z kanonu, ale SU 15 kanonem vyzbrojen nebyl."
--------------------------------------------------------------------------------------------
Podle všech mě dostupných pramenů, letěl Genadij Osipovič na Su-15.
O žádném MiGu-31 se nikde nepíše.

"ale SU 15 kanonem vyzbrojen nebyl."
----------------------------------------------------------------------
Su-15TM - 2x kanónový kontejner UPK-23-250
https://www.valka.cz/Suchoj-Su-15TM-kod-NATO-Flagon-F-t41747

"Vypálil pilot Su-15 major Genadij Osipovič výstražnou dávku. Později vypověděl: "Vypálil jsem přes 200 nábojů (pozn.: celý palebný průměr byl 250 kusů). Bohužel to byly jen náboje bez stopovky. Pochybuji, že si jich všimli."
https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/sestreleni-letu-kal-007.A130904_151239_vojenstvi_mla

Cruton

13. 08. 2021

Pro karel3: Nečekám, že bys mě někdy pochopil, prosťáčku.
===
1. Ano, Američané stříleli na cíl na radaru. A to je jako omlouvá, prosťáčku? Onu komplikovanou situaci do značné míry zapříčinili sami, pak ji navíc špatně vyhodnotili a nakonec zareagovali neuváženě. Kdo má zájem o podrobnosti, může si o incidentu přečíst podrobnosti na odkazu níže. Kdyby se kapitán křižníku nechoval jako agresivní fracek a kdyby měl kvalitně vycvičenou posádku, tak by k incidentu nedošlo. Osádky dvou blízkých amerických křižníků vyhodnotily situaci správně.

https://www.novinky.cz/zahranicni/blizky-a-stredni-vychod/clanek/pred-30-lety-sestrelil-americky-kriznik-iransky-civilni-airbus-110666

2. To, že mi chybí začátek celého příběhu, není způsobeno tím, že chci něco zamlčet. Je tu omezený prostor a není to ani téma článku. Ale, když už si s tím začal, tak by bylo dobré zmínit i začátek příběhu se sestřeleným bombardérem. Američané totiž s těmito bombardéry neustále provokovali. Například mezi 21. březnem a 10. květnem 1956, působilo 16 RB-47E a 5 RB-47H z Thule v Grónsku. Během PROJEKTU HOME RUN uskutečnily 156 přeletů Sibiře. Sověti se nikdy nedostali do jasné šance sestřelit americké nerušitele tak jen vznášeli rozezlené stížnosti na americkou vládu, která lakonicky tyto přelety omlouvala „navigačními problémy“ (viz odkaz níže). Divím se, že Sověti Američanům neargumentovali tím, že jejich bombardér byl sestřelen v důsledku "navigačních problémů" sovětské stíhačky.

https://www.valka.cz/11072-Boeing-B-47-Stratojet-2-cast

bUTCHER

13. 08. 2021

Neustále se zde pletou jablka a hrušky. Ten článek mě překvapuje svijí naivitou a nekompetentností. Mig-19 byl dvoumotorový stroj u kterého byl vývoj dokončen do podoby vysokovýkonného stíhače a o žádných přetrvávajících problémech nikdo nic dodnes nevěděl. Ve výzbroji naší armády slouži dlouhá léta a piloti ho měli pro jeho vlastnosti a celkovou nezáludnost rádi.
Jinak omílanýé případy KAL 007 a íránský Airbus? Opět mě překvapuje míra neznalosti, tentokrát diskutujících. Sověti nad Sachalinem měli podle norem mezinárodního práva oprávnění sestřelit Boeing v hloubi vlastního území. Nereagoval na výzvy a byl u nich doma. Je zajímavé že v jiných případech se země které se dopustily podobného jednání nekriminalizují. Jako třeba Izralel nad Sinají. Případ křižníku Vincennes a Airbusu ve výsostných vodách Íránu je úplně jiná káva. Ten bojechtivý kapitán sestřelil civilní linkové letadlo ve vzdušném prostoru jiného státu a svoje necky zaparkoval v mezinárodně uznávaných vodách jiného státu. Sloužil jsem u protivzdušné obrany a pamatuji si na agenturní fotky mrtvých nemluvňat plovoucích na hladině. No a za tento vyložený zločin nezatrhli nikomun z posádky ani vycházku, kapitán dostal časem dokonce metál. A vláda USA se dobu kroutila a snovala řadu teorií o spiknutí a kdoví o čem. Když byla fakty donucena jít s pravdou ven tak ustavili vyšetřovací komisi vedenou tuším viceadmirálem Fogartym a ten to hodil v závěru své zprávy za se na Írán. S pozoruhodnou arogancí za to učinil odpovědnou vládu státu, která dovolije provozovat civilní leteckou dopravu v prostoru vojenských operací, což se zdá být blábolem, neb žádná vypovězená válka nebyla. A pošťuchování u hranic by nebělo být důvodem pobít stovky nevinných civilů, ktří si v pohodě letí svým vyhrazeným letovým koridorem. No a na konec...... Pokud tuto zprávu bereme za platnou, pak stačí jen vyměnit místa a jména. Místo Donbas, stát Ukrajina, airbus za holandsý Boeing. Vychází nám z toho plná odpovědnost Ukrajiny......

Pilot

13. 08. 2021

karel3
Snažíš se dělat experta ale tvý zbožný přání a skutečnost jsou ve značném rozporu. MIG 19S a MIG19P byly kanonové verze ale MIG19 PM byla raketová verze. Obě létaly i v ČS letectvu. Jinak Osipovič neletěl na SU 15 ale na MIG31. I z radiokorespondence vyplývá že střílel varovnou dávku z kanonu, ale SU 15 kanonem vyzbrojen nebyl. Jinak co se týká KAL 007 doporučuji přečíst knihu Michaela Bruna Drama nad Sachalinem. Autor věnoval spoustu času a úsilí k osvětlení celé události.

karel3

13. 08. 2021

Omny
Česky to snad zvládneš barbare. :slight_smile:
"Přestaňte si s ním hrát! Sestřelte ho! Jak umíral let KAL 007"
https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/sestreleni-letu-kal-007.A130904_151239_vojenstvi_mla

karel3

13. 08. 2021

Socka
"Smutné je co kdy Rusové udelali je špatné! USA udělá cokoliv špatného a nebylo toho málo,tak otom se mlčí a nebo se to omlouvá! Nedávno jsem četl clanek amerického profesora který dává za vinu USA že od 50.let má na svědomí USA 30.mil.zabitych"
----------------------------------------------------------------------------------------
Něco udělali ..., nedávno ..., nějaký článek, nějakého amerického profesora ..., = jedna paní povídala ... :slight_smile:
Smutné je, že v roce 2021 se nestydíš napsat takový neurčitý blábol.
Při pohledu na populaci v ČR ovšem zcela převažující "kvalita".

Omny

13. 08. 2021

Mamlasi
zase špatně ohledně KAL 007, byt tu zase děláš chytrolína. Takže když už jsi překonal svůj omyl, že korejský Boeing byl sestřelen systémem PVO, tak stejnak nemáš ani páru jak to probíhalo. Vizuálně sice ten ruský pilot to letadlo viděl, ale byla tma, takže nešlo poznat jestli se jednalo o dopravní letadlo nebo špionážní, protože US používaly tvarem podobné letadlo hňupe. A to už nemluvím o tom, že se letadlo odchýlilo od své dráhy a že tam US pravidelně své špionážní letadla posílala. Takže rychle zase zagoogluj at se něčemu přiučíš

Socka

13. 08. 2021

Smutné je co kdy Rusové udelali je špatné! USA udělá cokoliv špatného a nebylo toho málo,tak otom se mlčí a nebo se to omlouvá! Nedávno jsem četl clanek amerického profesora který dává za vinu USA že od 50.let má na svědomí USA 30.mil.zabitych

karel3

13. 08. 2021

Cruton
"... z křižníku USA, který úmyslně vplul do íránských výsostných vod a k sestřelu došlo v íránském výsostném vzdušném prostoru."
------------------------------------------------------
Jenom ty víš, proč ti tam záměrně chybí začátek celého příběhu, který jsi tak pracně nastudova.
Tak tě malinko doplním. :slight_smile:
"Incident se odehrál 13 měsíců po leteckém úderu letectva Iráku na USS Stark dvěma raketami Exocet, při čemž zahynulo 37 Američanů a 21 jich bylo zraněno. Americká plavidla byla v dané oblasti ve vysoké bojové pohotovosti."
"... Loď vyslala průzkumný vrtulník k íránským hlídkovým člunům, které zahájily na vrtulník palbu, proto loď začala čluny pronásledovat a narušila íránské vody...."

Dokonce budu tak drzý, že sem uvedu jako vždy pravdu:
"Skutečnost, že americká loď narušila íránské výsostné vody, byla ve zprávě americké vyšetřovací komise zatajena a byla až později vypátrána investigativním novinářem."
Podle mě ostuda.

Takže znovu.
Američané stříleli na cíl zobrazený na radaru. Rusák sestřelili KAL 007 při vizuálním kontaktu, tváři v tvář civilnímu letadlu. Nečekám, že bys to někdy pochopil. Patříš do jiné kultury. :slight_smile:

Cruton

13. 08. 2021

Pro karel3: Zase si to nepobral, prosťáčku.
===
Cestujícím airbusu bylo úplně jedno, čím byli sestřeleni. Nějaké spekulace, co by kdyby, jim život nevrátí.

Když nám tady v souvislosti se sestřelem vojenského bombardéru v mezinárodním vzdušném prostoru kážeš o mentálních a morálních kvalitách "bytostí" z Východu, tak jsem jednoduše připomenul, že onen civilní íránský airbus byl sestřelen z křižníku USA, který úmyslně vplul do íránských výsostných vod a k sestřelu došlo v íránském výsostném vzdušném prostoru.

Takže se tě znovu ptám. Jaké jsou mentální a morální kvality "bytostí" z USA?

karel3

13. 08. 2021

Cruton
"Žádný zásadní rozdíl se nekoná - sestřel raketou vypuštěnou z letadla, nebo z křižníku je stále sestřel."
--------------------------------------------
MiG-19 žádné rakety neměl. Střílel na B-47 asi z kanónu .... :slight_smile:
Pokud to chceš srovnávat takhle, tak můžeme směle konstatovat, že Rusáci mají inteligenci na úrovni řídícího čipu amerických střel vzduch-vzduch. :slight_smile:

Myslím, že se v dějinách lidstva ještě nestalo, aby se pilot USAF díval na dopravní letadlo, dvě řady svítících oken, poziční světla, blikající antikolizní maják a poslal jej k zemi, jako to udělal 1.září 1983 Genadij Osipovič s KAL 007 se svým Su-15.

Cruton

13. 08. 2021

Pro karel3: Sestřel jako sestřel.
===
Žádný zásadní rozdíl se nekoná - sestřel raketou vypuštěnou z letadla, nebo z křižníku je stále sestřel.

A v případě sestřelu zmiňovaného airbusu se nejednalo o žádný omyl - jednalo se především o neschopnost a nezodpovědnost "bytostí" z USA.

Czert

13. 08. 2021

Pekna fotka amika, povine ji ukazovat gretenum, at chyti infarkt.

karel3

13. 08. 2021

Cruton
Souhlasím. Samozřejmě špatná věc Iran Air 655. Vyznamenání špatná věc... Řekl bych "politický naschvál".

Vidím tam ovšem zásadní rozdíl.
Sestřelit letadlo nějakým omylem raketou při bojové činnosti a při vizuálním kontaktu pilota, kde široko daleko nikdo jiný není je pořádný rozdíl. Uposlechnutí rozkazu je věc další.

Jsem přesvědčený o tom, že kdyby měl nějaký americký pilot v kabině stíhačky vizuální kontakt s dopravním letadlem, tak by dopravní Iran Air 655 nikdy nesestřelil. Raketa si už vybrat nemůže.

No a pokud chceš pokračovat mimo MiG-19 a B-47, tak můžeme. KAL 007, MH17.
Pouze připomenu, že KAL 007 byl sestřelen při vizuálním kontaktu pilota Su-15.
Pamatuji si dokonce na tehdejší dodatečné komentáře komunistické informační mašinérie, když věc praskla na rádiu Svobodná Evropa. "Let KAL 007 byl ukončen ..."
Komunikace pilota s velením je někde na internetu.

karel3

13. 08. 2021

sredni vastar
"...pište pište pište a plivejte špatně placení čeští nádeníci z bruselské gubernie"
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Musíš hóóóódně přidat Ruse, jestli nechceš tragicky zaostávat. :smile:
Tímhle tvým "tempem" bude mít ČR v EU pod ochranou NATO za pár let 2x větší HDP na obyvatele než Rusko.
Rok 2020 podle World Bank :
45. místo, ČR, 41 737 USD na obyvatele
74. místo, Rusko, 28 213 USD na obyvatele

Cruton

13. 08. 2021

Pro karel3: Ty si dokážeš vždycky tak naběhnout, prosťáčku.
===
V roce 1988 Američané sestřelili z výsostných vod Íránu a zároveň ve výsostném vzdušném prostoru Íránu civilní airbus s 274 pasažéry, z nichž 66 bylo děti. Kapitán křižníku za to byl dokonce vyznamenán.

Co to vypovídá o mentálních a morálních kvalitách "bytostí" z USA?

https://cs.wikipedia.org/wiki/Let_Iran_Air_655

sredni vastar

13. 08. 2021

a kam ten špion letěl a kam z USA směřoval a doopravdy byl sestřelen v mezinárodním vzdušném prostoru ?...pište pište pište a plivejte špatně placení čeští nádeníci z bruselské gubernie

Milan

13. 08. 2021

Skutečnost, že karel3 je z východní Evropy nemusí svědčit o jeho mentální zaostalosti. Ostatní jsou dle mého názoru správní a chytří lidé. :-)

karel3

13. 08. 2021

Skutečnost, že MiG-19 sestřelil 1. července 1960 B-47 v mezinárodním vzdušném prostoru, vypovídá o mentálních a morálních kvalitách "bytostí" z Východu v podstatě vše. :slight_smile:

otacon70

13. 08. 2021

V roce 1960 byly zařazeny do služby střely s plochou dráhou letu odpalované z B-52 ,AGM-28 Hound Dog, s rychlostí 2,1 Mach, dosahem 1100 km a nukleární hlavicí 1,1 MT. Všechny sovětské cíle mohli být zasaženy ještě spoza hranic SSSR.

standa

13. 08. 2021

Jen poznámku..to černobílé foto Migu 19 s raketami pod křídly z Wikipedie,bylo publikováno již v 60-letech v našem časopise Letectví+Kosmonautika....jako kluk si ho kupoval....

Větrník

13. 08. 2021

To by byl první rozumný čin Zelenského od nástupu do funkce prezidenta. Jinak je to komik a osel.

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací