EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Námořní akviziční trendy u postsocialistických členů NATO

 22. 10. 2025      kategorie: Zahraniční armády      35 komentářů

Postsocialistické státy NATO s přístupem k moři se nacházejí v různých fázích modernizace svých flotil. Zatímco země jako Polsko a Rumunsko míří k pořízení víceúčelových „bitevních“ hladinových jednotek, menší země – od Litvy po Albánii – sází hlavně na hlídková plavidla a minolovky. Společným jmenovatelem je snaha zapojit se do aliančních struktur a vybudovat interoperabilní síly, i když v rozdílné „váhové“ kategorii.

Po pádu železné opony zdědila většina postsocialistických států s přístupem k moři zastaralou techniku sovětské či jugoslávské provenience, která jen málo odpovídala požadavkům moderních aliančních operací. Velkým trendem také byl odkup ex-studenoválečných západních plavidel.

Velké země: Polsko a Rumunsko

Mezi postsocialistickými členy NATO se jasně vymezují dvě země, které by díky své rozloze a lidnatosti mohly mít ambici vystoupit z rámce pobřežní obrany, a stát se skutečnými regionálními námořními silami – Polsko a Rumunsko. Obě země disponují největšími flotilami v rámci postsocialistických členů NATO. Zároveň ale čelí odlišným výzvám: Polsko v Baltském moři, Rumunsko v Černém moři proti ruským flotám.

Páteř rozvoje polské flotily tvoří program Miecznik, v rámci něhož vznikají víceúčelové 3 fregaty (Wicher, Burza, Huragan) na základě britského designu Arrowhead 140. Ty mají zajistit protivzdušnou i protiponorkovou obranu a posunout polské námořnictvo mezi středně velké evropské flotily. Druhým pilířem je rozšíření série minolovek Kormoran II, které se stávají klíčovým prvkem alianční odminovávací kapacity na Baltu. V současnosti jsou v provozu tři jednotky a další tři by měly přibýt v budoucnu. Polsko zároveň řeší akutní nedostatek moderních ponorek – jediná aktivní jednotka ORP Orzeł je již morálně zastaralá, přičemž program Orka má přinést náhradu v podobě tří nových diesel-elektrických ponorek. Celkově se tak Varšava profiluje jako hlavní regionální námořní mocnost východního Baltu (pokud pomineme Rusko), schopná nejen chránit pobřeží, ale i poskytnout NATO víceúčelové kapacity.

Próby_morskie_ORPFoto: Polská minolovka Kormoran | Tomasz Grotnik / Wikimedia Commons / Public domain

Rumunsko se snaží hrát podobnou roli v Černém moři, ale jeho modernizační snahy narážejí na politické a finanční překážky. Dvě fregaty třídy Type 22, převzaté z Velké Británie, jsou provozovány s omezenou výzbrojí, protože dlouho plánovaná modernizace nakonec nebyla provedena. V současnosti je flotila silně zastarávající a spoléhá se na ex-studenoválečná plavidla domácí, sovětské a západní konstrukce. Z tohoto důvodu je pořízení nových hladinových jednotek více než nutné. Do budoucna se počítá se třemi moderními fregatami a několika korvetami, jako s „bitevním“ křídlem flotily. Vedle těchto ambicí probíhá akvizice dvou hlídkových lodí OPV 2600, které svým výtlakem 2 600 již odpovídají velkým korvetám. Pro rychlejší posílení flotily byla v letošním roce také podepsána smlouva na tureckou hlídkovou loď třídy Hisar, která vychází z tureckých korvet třídy Ada. Není bez zajímavosti, že Rumunsko disponuje i ponorkovou flotilou, i když v podobě jedné jediné ponorky třídy Kilo, která je navíc fakticky mimo službu. Je však známé, že by se to mělo v dohledné době změnit nákupem hned dvou jednotek, pravděpodobně francouzské konstrukce.

Středně velké státy: Chorvatsko a Bulharsko

Druhou kategorii mezi postsocialistickými námořnictvy tvoří státy, které sice nedosahují velikosti Polska či Rumunska, ale přesto se snaží udržet určitou úroveň víceúčelových schopností. Jejich flotily se nacházejí na pomezí pobřežní obrany a snahy o modernizaci. 

Chorvatské námořnictvo se řadí mezi ty středně velké na Balkáně. Jeho charakteristickým rysem jsou raketové čluny vybavené švédskými střelami RBS-15, které poskytují reálnou údernou kapacitu proti hladinovým cílům. Jádrem současné flotily tvoří dvě domácí jednotky třídy Kralj a dva starší finského původu třídy Helsinky. Součástí námořnictva je také jedna ex-jugoslávská jednotka třídy Končar. Ve všech třech případech jde o raketové čluny. Chorvatsko však zároveň disponuje šesti hlídkovými čluny tříd: Omiš (v současnosti dvě jednotky a další čtyři plánované) a Mirna (čtyři ex-jugoslávské jednotky). Doplněny jsou lehkou minolovkou Korčula. Koncem této dekády by chorvatské námořnictvo mělo být ještě posíleno dvěma až třemi víceúčelovými korvetami. Konkrétní typ nových korvet však ještě není znám.

Bulharské námořnictvo disponuje třemi fregatami třídy Wielingen (původně Belgického námořnictva) a jednou třídy Koni / Projekt 1159. Tvoří dosavadní páteř hladinových bitevních schopností, byť s omezeními, týkajícími se stáří výzbroje a senzorů. Doplněny jsou třemi raketovými korvetami třídy Projekt 1241, které plní úkoly proti hladinovým cílům, a protiponorkových/ochranných operací v pobřežních vodách.

Výraznou změnu přinese projekt Hrabri, podle kterého jsou stavěny dvě víceúčelové modulární hlídkové-oceánské lodě ve Varně, v rámci kontraktu z roku 2020. Plavidla Hrabri a Smeli jsou navržena pro rozsáhlejší spektrum misí – průzkum, hlídky а protiponorkové úkoly. Мají být dodány v letech 2025–2026. Jejich příchod by mohl značně posílit černomořské schopnosti Bulharska. I přesto ale většina starších plavidel zůstává technicky zastaralá; výzbroj, senzory a celkový operační stav nedosahují úrovně některých novějších černomořských flotil. Modernizace je v plánu, ale její tempo a rozsah jsou limitovány rozpočtem a logistickou kapacitou.

Malí hráči: Litva, Lotyšsko, Estonsko, Slovinsko, Černá Hora a Albánie

Třetí skupinu tvoří státy, jejichž námořní flotily mají omezené velikosti a schopnosti. Tyto země – v Pobaltí především Litva, Lotyšsko a Estonsko – se soustředí především na dohled nad pobřežím, minolovné operace a účast v mezinárodních misích. Společným prvkem je důraz na interoperabilitu v rámci NATO a časté využívání ojetých (second-hand) plavidel od větších spojenců.

Litva provozuje tři minolovky třídy Hunt (ex-Royal Navy, Skalvis, Sūduvis a Kuršis) a minonoskou třídy Vidar. Vedle těchto plavidel specializované na zaminovávání a odminování mají Litevci také eskadru hlídkových lodí. Jedná se o čtyři jednotky dánské třídy Flyvefisken a jeden švédský hlídkový člun typu Storebro SB90E. Litva objednala dva rychlé víceúčelové čluny Watercat M18 vybavené protiraketovým systémem SPIKE NLOS a dálkově ovládanými kulomety. Dále zvažuje pořízení víceúčelových modulárních plavidel třídy Vanguard od norské společnosti Kongsberg, která by mohla plnit různé role podle potřeb litovského námořnictva.

Lotyšsko má pět minolovek třídy Alkmaar / Tripartite, stejným počtem hlídkových plavidel třídy Skrunda a jednou minonoskou třídy Vidar. Lotyšsko se zapojilo do programu CFMAC (coastal force modernization), přičemž konkrétní objednávky plavidel nejsou zatím veřejně specifikovány.

Estonsko disponuje třemi minolovkami třídy Sandown (ex-britské) – Admiral Cowan, Sakala, Ugandi – které tvoří jeho hlavní minolovné kapacity. Zároveň také jednou minonoskou třídy Lindormen a čtyřmi malými hlídkovými plavidly Estonsko plánuje nahradit svou hlídkovou loď Pikker novým plavidlem schopným plnit multiplikační úkoly: pobřežní dohled, ochranu hranic i environmentální mise. Rozpočet a základní požadavky jsou již definovány na 30–40 milionů EUR. Estonsko zároveň modernizuje svou flotilu minolovek a plánuje pořízení dvou nových hlídkových lodí. Nové plavidlo třídy Littoral Mission Vessel (LMV) by mělo být, pokud možno, vyráběno v Estonsku ve spolupráci se zahraničními partnery jako Saab a ST Engineering.

Společnou slabinou těchto flotil je, že nemají větší bojová plavidla (např. fregaty či korvety obdobného rozsahu), což omezuje jejich schopnosti v širších námořních operacích.

Slovinsko má nejmenší samostatné námořnictvo v alianci. Disponuje jednou hlídkovou lodí Triglav, dodanou z Ruska jako vyrovnání dluhu. Současné modernizační snahy se zaměřují na modernizaci tohoto plavidla. Kromě Triglavu Slovinci disponují izraelským hlídkovým člunem třídy Super Dvora.

Podobně Černá Hora disponuje několika hlídkovými plavidly, mezi nimiž vyniká bývalá jugoslávská korveta třídy Kotor, která byla po odzbrojení přizpůsobena pro hlídkové úkoly. Dalšími plavidly jsou starší menší čluny a školní plachetnice Jadran. Dne 4. listopadu 2024 Černá Hora učinila krok k modernizaci námořní obrany podpisem smlouvy s francouzskou loděnicí Kership na pořízení dvou pobřežních hlídkových plavidel třídy OPV 60M. Tato plavidla budou postavena ve Francii a jejich dodávka je plánována na první polovinu roku 2027. Plavidla ponese jména Petar I Njegoš a Petar II Njegoš, na počest významného panovníka a kulturního symbolu Černé Hory. Projekt je součástí obranné dohody mezi Francií a Černou Horou a je podporován francouzskou agenturou pro obranné nákupy (Direction Générale de l’Armement) a BPI France. Stavba plavidel probíhá v loděnici Kership v Lorientu, kde byla 24. dubna 2025 zahájena výstavba prvního plavidla.

Albánské námořnictvo prošlo modernizací a dnes tvoří klíčovou složku námořní bezpečnosti v regionu. Jeho hlavní sílu představují čtyři hlídkové lodě třídy Iliria, postavené podle designu Damen Stan Patrol 4207. První z nich, Iliria, byla uvedena do služby v roce 2008 a postavena v Nizozemsku, zatímco další tři – Oriku, Lisus a Butrinti – byly postaveny v Albánii. Tyto plavidla jsou určena k ochraně pobřeží, boji proti pašování a provádění pátracích a záchranných misí. V roce 2025 Albánie obdržela od Itálie hlídkovou loď třídy Cassiopea, přejmenovanou na P 133, která posílila její schopnosti v oblasti námořní obrany a účasti na misích NATO.

Albánie již nemá žádné operační ponorky. V minulosti vlastnila čtyři diesel-elektrické ponorky třídy Whiskey, které byly postaveny v bývalém Sovětském svazu. Po roce 1997 byly tři z nich sešrotovány a čtvrtá, Stuhia (č. 516), byla ponechána na základně Pashaliman, která byla v roce 2022 nabídnuta NATO jako potenciální základna. V současnosti Albánie neplánuje pořízení ponorek ani těžších bojových lodí. Její námořní síly se zaměřují na modernizaci stávajících plavidel a posílení spolupráce s NATO.

Tyto „malé flotily“ tak ukazují pragmatický přístup: soustředí se na specializaci v rámci aliance, na pobřežní bezpečnost a mezinárodní spolupráci. Namísto nákladných fregat či korvet investují do menších plavidel, která jsou levnější na provoz, ale přesto umožňují zapojení do aliančních struktur – zejména v oblasti odminování a hlídkování.

Analýza akvizičních trendů 

Námořní akviziční trendy postsocialistických členů NATO odrážejí kombinaci geografických, ekonomických a bezpečnostních realit, které formují jejich strategické priority. Zatímco všechny tyto země sdílejí cíl plné interoperability s aliančními silami, rozdíly mezi Baltským, Černým a Jaderským mořem vytvářejí odlišné modely modernizace.

Baltské moře se vyznačuje uzavřenými vodami a silnou přítomností NATO, což vede k preferenci menších, vysoce specializovaných plavidel. Polsko zde představuje výjimku – jako jediná ze sledovaných zemí v regionu vlastní a buduje „fregatové“ námořnictvo, schopné vést komplexní operace protivzdušné i protiponorkové obrany. Ostatní pobaltské země – Litva, Lotyšsko a Estonsko – se soustředí na minolovky, hlídkové čluny a modulární víceúčelové jednotky, které zajišťují spíše pobřežní ochranu než projekci síly. Vzniká tak nerovnováha: Polsko směřuje k plnohodnotnému válečnému loďstvu, zatímco zbytek „sledovaného“ regionu setrvává v rámci „malé flotily pro kolektivní bezpečnost“.

Černé moře představuje prostor s největším strategickým tlakem, neboť zde NATO čelí hrozbě rozšíření ukrajinského konfliktu. Zároveň je zde rovnováha sil čtyřdimenzionální – Rusko, Ukrajina, „problematické“ Turecko a NATO v podobě Bulharsko a Rumunska. I proto oba posledně zmíněné státy usilují o zachování víceúčelových kapacit. V současnosti se tyto snahy projevují nákupem hlídkových lodí s výtlakem odpovídající velkým korvetám, i když ambice míří (zejména v případě Rumunska) mnohem výše.  

Jaderské moře je zcela odlišné – spíše než o konfrontační prostor jde o oblast spolupráce a stabilizace. Chorvatsko zde představuje jediného hráče s reálnou údernou kapacitou (raketové čluny a plánované korvety), zatímco menší státy – Slovinsko, Černá Hora a Albánie – fungují de facto jako pobřežní stráže s alianční uniformou. Jejich lodě slouží hlavně k dohledu, boji proti pašování a záchranným operacím. Námořní rovnováha v Jaderském moři je tak spíše kooperativní než konfrontační, a důraz se přesouvá od vojenské síly k integrované bezpečnosti.

Z širšího pohledu lze postsocialistické flotily rozdělit podle ambicí a prostředků:

  • Fregatové námořnictvo: Polsko a (aspiračně) Rumunsko – usilují o víceúčelové síly schopné plnohodnotného zapojení do aliančních operací. Problematickým členem této skupiny je Bulharsko, které v současnosti vlastní zastarávající fregaty, nicméně jeho rozpočet mu nedovoluje akvizici nových moderních plavidel této „váhové“ třídy, a tak hrozí, že se bude muset v budoucnosti uskromnit, co se svých válečných kapacit týče.
  • Korvetové námořnictvo: Chorvatsko (a v budoucnu možná také Bulharsko) – kombinuje pobřežní obranu a omezenou projekci síly.
  • Hlídkové námořnictvo: pobaltské a jadranské mikrostáty – zaměřují se na specializaci (minolovky, hlídky, SAR) a interoperabilitu v rámci NATO.

Celkově lze konstatovat, že postsocialistické státy NATO sledují asymetrickou, nikoli jednotnou cestu modernizace. Geografická poloha, ekonomické možnosti a prostředí individuálních hrozeb formují jejich námořní identitu více než historické dědictví. Společným jmenovatelem zůstává snaha zapojit se do alianční struktury nejen jako „spotřebitelé bezpečnosti“, ale jako aktivní přispěvatelé v rámci svých možností – ať už na palubě fregaty, nebo hlídkového člunu.

Zdroj: Defence Industry, Defence Post, Naval Today

 Autor: Adam Čaloud

BRAVO SIX

Komentáře

Slavoslav

23. 10. 2025, 06:51

inak cokel
co hovoris na Girkina a jeho posledne hodnotenie SVO?

- Ukrajina je po rokoch vojny silnejsia ako bola na zaciatku, rusakovo slabsie
- maso sa mina, peniaze tiez. Rusacky generali su neschopny prisposobit sa novej taktike a tak len hadzu maso pod UA drony
- revolucia je nevyhnutna. Lepsia by bola z hora, stalo by to rusakovo menej, ale Vovka sa zhora zaistil takze predpoveda mobilizaciu zdola po mobilizacii ked zacnu denne skapinat tisicky rusakov co nepodpisali dobrovolne

Azor

23. 10. 2025, 12:16

Slavoslav.

"- Ukrajina je po rokoch vojny silnejsia ako bola na zaciatku, rusakovo slabsie
- maso sa mina, peniaze tiez. Rusacky generali su neschopny prisposobit sa novej taktike a tak len hadzu maso pod UA drony"

Souhlas s jeho názorem(je to logické)že jsou ty banderovské vojska(ne všichni tam jsou z přesvědčení)ale ti z přesvědčení jsou banderovci a lidi z vymytou hlavou a pomýlení.A to díky bojů(učí se - je to ruský národ)co trvají už od r. 22.Předtím akorát stříleli na civilisty na Donbasu.A teď jsou v mnohém na stejné úrovni co se týče odolnosti ,statečnosti a kreativity(i když mnozí pod uzavíracími prapory aby neopustili své stanoviště).

To že v ruské armádě jsou i takový velitelé,je fakt.Ale na druhé straně to s nimi je jak??V ještě horší formě(četnosti),než v Ruské!!

"- revolucia je nevyhnutna."

Vidí i on sám, jak je na tom Rusko(nevím ke kterým se přiklání)s tou mocnou (zatím)5.kolonou,jak ekonomicky(především)likvidují ruský lid a tím i ruskou federaci.
Neměl by ale zapomínat,kolik že lidí(pokud by došlo na lánání chleba)by se semklo kolem Gosudára Putina,a kolik a jakou váhu by měla 5. kolona.Zatím(díky 5 koloně)Rusko co se týče ekonomiky,balancuje na hraně(viz úroková sazba - drahé peníze,inflace,propouštění,snižování výroby atd.)
Ale jak už bylo v historii,tak asi víte něco o občanské válce a i o tom jak na tom byli do r. 42.A jaký že byl výsledek??
Grikin toho o řízení světa,moc neví.Neví že pokud by se stalo(odstranění Putina)tak by došlo k rozpadu Ruska(což už připravoval trockista Medvěděv - viiz guberniální vlády)a tím i ke zničení civilizace na planetě zemi!!! Válíte se smýchy??? Rusko je jako pomyslný hřebík na kterém závisí celé lidstvo.A toto si uvědomuje taky GP(globální prediktor)a proto mu (chtě,něchtě)Putinovi, pomáhá,a to tím, že se snaží zlikvidovat pomocí Trumpa,národní "elitu" USA ,která umí jen paratizovat na celém světě(50 % zdrojů planety spotřebovává a 40 % odpadu produkuje a to zhruba 5 % lidí z cel. počtu!!)a chtěla by ruské zdroje a to by znamenalo at. konflikt.A to GP nechce.A tak národní "elita" spoléhá na tu 5 kolonu,která by měla udělat převrat a nebo aspoň(jako užitečný idi.. zabezpečit, aby Rusko neodpovědělo na atomový útok z USA a západu.
Zkráceně.
Takže uvidí se v čase,zada bude ta situace taková jakou předpokládá,nebo to bude jinak.

Salut.

Slavoslav

23. 10. 2025, 12:18

Zomknutie okolo Vovku sme videli keď utekal pred Prigozinom z Moskvy a mal jedine šťastie, že ten zastavil svoj postup

Marty

23. 10. 2025, 14:26

Slavoslav
:joy::thumbsup:

Czertik

23. 10. 2025, 17:05

rexik

souhlas s tim, ye ruska armada do 22 stala ya pendrek a jedine co umeli bylo vrazdit civilisty na donbase.
pokud si myslis, ze ruska armada byla ve 22 kvalitnesji nez ukrajinksa, cim vysvetlis ono naproste selhani ruske armady ? a to v situacich kdy rusoveme meli mistne i 10x pocetni prevahu.
ano, uzaviraci prapory sou v rusku velmi popularni.
navrt do dob stalinimu prkticky hotov.
ano, do 42 na tom sssr bylo blede, pak mu zachranil prdel zapad ddavkami ll.


a kdo by se proboha srotil ohledne impoteta putina ? maximalne pijavicti oligarchove kterym by slo o koryta a nakradene penize.
ano, o obcasnke vace vim hodne, treba to ze bolsvecici behem ni pobili vic vlastnich rusu nez predtim nemcu, madaru a rakusaku.
medvedev trokista ? ten medvedev co dosud je teply bratr putina ? onen medvedev ?
a co by bylo spatne na rozpadu ruska ?
konec civilizace ? diky ze si priznal ze rusove radsi znici svet atomovkami, nez aby videli jak se jim jejich totalitni stat rozpada.
a jak presne na rusku visi cele lidstvo ? rozeber tenhle nesmysl.

Azor

22. 10. 2025, 12:22

Slavoslav.

Kdo tu lže lidem,a kdo to vždycky zpapá????

Kdo že vidí "ukrajinu"jako užitečného idio... ?????

Tento taky lže???

"Spojenci dávají Ukrajině falešnou naději ve válce s Ruskem, říká šéf britské armády
Lifest
https://www.independent.co.uk/news/world/europe/ukraine-russia-war-defeat-david-richards-world-of-trouble-podcast-b2844349.html

Polní maršál Lord Richards, který byl velitelem všech britských ozbrojených sil a nejvyšším představitelem velitelské struktury, se domnívá, že Ukrajina nemá žádnou šanci na vítězství. Ačkoli se tento názor stal běžným, klíčovým rozdílem je zde to, že Richards se domnívá, že Ukrajina nemá šanci ani s jakýmikoli zdroji, které se spojencům podaří sehnat a předat:

V úvaze o šancích Ukrajiny na úspěch proti Rusku řekl: „Můj názor je, že nevyhrají.“

„Nemohli by vyhrát ani s těmi správnými zdroji?“ zeptal se ho reportér.

„Ne,“ odpověděl.

The Independent mu nevěřil a zeptal se ho podruhé:

The Independent na něj dále naléhal a zeptal se ho: „Ani s těmi správnými zdroji?“

„Ne, nemají dostatek lidí,“ odpověděl bývalý velitel jednotky.

No.

Další postřehy lorda Richardse jsou ve skutečnosti ještě více odhalující, pokud jde o jejich smysl pro realpolitiku:

Ve svém prvním dlouhém podcastovém rozhovoru lord Richards, jediný britský důstojník, který od roku 1945 velel masivním americkým vojskům ve válce, řekl, že vyhlídky pro Ukrajinu nejsou dobré.

„Pokud bychom se k nim nepřipojili – což neuděláme, protože Ukrajina pro nás není existenční otázkou. Pro Rusy to ostatně existenční otázka zjevně je,“ řekl v pořadu World of Trouble.

„Rozhodli jsme se, že protože to není existenční otázka, do války nevstoupíme. Můžete argumentovat – a já to naprosto akceptuji –, že jsme v jakési hybridní válce [s Ruskem]. Ale to není totéž jako válka, ve které umírají naši vojáci v hojném počtu.

„Navzdory naší sympatii k tomu, čeho dosáhli, a naší upřímné náklonnosti k mnohým Ukrajincům, stále zastávám názor, že to není v našem zásadním národním zájmu.

„Můj instinkt mi říká, že to nejlepší, co Ukrajina může udělat, a už vidíte prezidenta Zelenského, který je inspirativním vůdcem… to nejlepší, co mohou udělat, je jakási remíza.“

Salut.

Slavoslav

22. 10. 2025, 12:27

cokel

mas aj nieco k teme mojich prispevkov, alebo len acohentizmus ktory som necital hned ako si vytiahol sefa britskej armady?

Azor

22. 10. 2025, 12:39

Slavoslav.

A taky toto -
Snad vám nepraskne cévka v hlavě -

https://www.moonofalabama.org/2025/10/eu-nato-retreats-from-ukraine-is-winning-to-begging-for-a-ceasefire.html

Slavoslav

22. 10. 2025, 13:12

cokel

na to nemam nic ine len toto

https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3m3n5nynwgs2y

Azor

22. 10. 2025, 13:32

Slavoslav.
A co toto -

https://vtforeignpolicy.com/2025/10/strange-incident-at-the-dow-secretary-right-after-an-ultimatum-to-russia-to-end-ukraine-war/

Salut.

Azor

22. 10. 2025, 13:36

Slavoslav.
"https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3m3n5nynwgs2y"

Tři vojáci??? Stále stejný zdroj??? Toto je rozhodující v SVO????

Salut.

Slavoslav

22. 10. 2025, 13:38

https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lj7xvyq4yc2k

ja som niekde pisal, ze toto je rozhodujuce? som si len myslel, ze si zahajail sutaz o to dat co najviac nesuvisiaci link k diskuii. Vyhral som?

Azor

22. 10. 2025, 16:50

Slavoslav.
Máte pravdu v tom,že tyto mé příspěvky úplně tak nesouvisí s tím o čem je článek, pod který jsem reagoval.

A oprávněně to můžete vnímat, jako ten - acohentizmus.

Salut

Marty

22. 10. 2025, 17:02

gratulace k prozření, teď eště aby si ten stroj uvědomil zbytek nedostatků svého vystupování a... vždyť je to stejně jedno:rofl:

Slavoslav

22. 10. 2025, 17:27

Cokel

Najmä to nijak nesúvisí s tým na čo reaguješ

Czertik

23. 10. 2025, 00:46

rexiku

a co otaykz na to jesti rusko muye porayit ukrajinu, na to lord richards odpovidal jak ?

Czertik

23. 10. 2025, 00:48

rexik¨
a vysleval lord richards proc ukrajina neni existencni otazkou pro britanii, ale irak a afghanistan byly ?

Slavoslav

22. 10. 2025, 09:26

inak, dnes som si cital zaujimavy rusacky clanok ktory mi pripomenul coklovu radost, ze EU nema celulozu na vyrobu vybusnin (ale ma, len cokel ma zastarane info). Rozoberala sa tam kvalita rusackeho strelneho prachu a vyrobne kapacity spolu s kvalitou vybusnin a kapacit. Ak je na tom EU podla cokla zle, rusakovo je v komplet prdeli a na front dokazu dodavat len nekvalitny sunt ktory by na zapade bol vyradeny ako nepodarok. Takze sice nieco vyrobia, nejak to buchne, ale kvalitativne idu dolu vodou a to v bystrom potoku.

su tak v prdeli,z e preskakuju fazu susenia a tak sa trhavina "susi" miesto kontrolovaneho procesu vo fabrike cestou vo vlaku k vyrobcovi municie kde sa takto casto plni municia nedostatocne vysusenou zmesou ako bonus k jej nizkej kvalite celkovo

Azor

22. 10. 2025, 10:50

Slavoslav.
"inak, dnes som si cital zaujimavy rusacky clanok ktory mi pripomenul coklovu radost, ze EU nema celulozu na vyrobu vybusnin (ale ma, len cokel ma zastarane info)."

Koukám že stále věříte(tak jako ten s knírkem v 45 r.)na tu Venckovu 12 armádu,co????
A uvidíme jaká že to bude realita v tom vašem - "věř a vírá tvá tě . . . . . . "

Salut.

Slavoslav

22. 10. 2025, 11:02

cokel

vidim, ze si si nasiel novu mentalnu barlicku ty nas bastardik. Ale to na fakte, ze kym v 45tom mali rusaci pod Berlinom T34 a IS2 tak dnes bojuju o Pokrovsk par km od ciary dotyku z 22heho amaju cinske motorky na sturm a oslikov na logistiku.

a nemeni to nic ani na fakte, ze rusacky priemysle nedokaze rusacku armadu zasobovat kvalitnym strelivom ani na konflikt ked napadli mensiu Ukrajinu.

Czertik

23. 10. 2025, 00:53

rexik

a mas tady dukaz na to, ze rusko vyrabi dostatek strelneho prachu a v dostatecne kvalite ?
nebo veris na venckovu 12 armadu ?

Azor

23. 10. 2025, 12:57

Czertik.
"a mas tady dukaz na to, ze rusko vyrabi dostatek strelneho prachu a v dostatecne kvalite ?"

Chudý duchem,co??

Viz proohlášení Ruteho

Salut.

Czertik

23. 10. 2025, 17:08

rexik

prohlaseni rutheho ???? pockat ono se tykalo prachu pro rusko ?
muzes citova onu pasaz o ruskem strelnem prachu ?

Azor

22. 10. 2025, 16:51

Slavoslav.
"inak, dnes som si cital zaujimavy rusacky clanok ktory mi pripomenul coklovu radost, ze EU nema celulozu na vyrobu vybusnin"

V toto - acehentismus,si nemáme co vyčítat,že???

Salut.

Slavoslav

22. 10. 2025, 17:30

Cokel

Ako moze byt prvý príspevok vo vlakne acohentizmus?

Slavoslav

22. 10. 2025, 09:00

OT:


Sen nasich dezole - slobodne russakovo. Po nanuteni spehovacieho SW do mobilov v podobe statneho messengera MAX sa pripravuju na uplnu kontrolu nad internetom kde pristup bude len pre identifikovane osoby, ziadna anonymita. Bola by velka sranda ako by vrestali prave cokel, sebesta a knedlik keby tie svoje nazory mali sirit pod pravym menom

https://regionvoice.ru/internet-pod-kolpakom-rossiyan-zhdet-to/?utm_source=finobzor.ru

Azor

22. 10. 2025, 11:15

Slavoslav.
"Sen nasich dezole - slobodne russakovo. Po nanuteni spehovacieho SW do mobilov v podobe statneho messengera MAX sa pripravuju na uplnu kontrolu nad internetom kde pristup bude len pre identifikovane osoby, ziadna anonymita."

Toto není můj sen,ale takových lidí co jsou ve VB,USA,Číně a i takovýchto v Rusku,jako je tento trockista

Andrej Svincov, místopředseda Výboru Státní dumy pro informační politiku - za takovýchto vypadlo(uzákonili to trockisti - 5 kolona v dumě,dosazené jim zpřízněným klanově-korporátním sabotážním skupin,jdoucí proti ruskému lidu.Toto nejsou žádní vlastenci-Bolševici.)
např,zákaz youtube atd.Aby vlastenci -Bolševici nemohli využívat
"Objektivní okolnosti k subjektivním cílům".
To jest využít nepřátelský zdroj,k šíření ruského vlasteneckého narativu,který je blízký většině lidí na planetě zemi a vytvářet tak pro ně informační prostředí !!

A z těchto vypadávají(na první pohled správné a logické) návrhy,jako je toto -

Ostatně není v té dumě sám,co ničí a chce nadále ničit ruský lid.Např. sama její předsedkyně - pondělí, 6. října se předsedkyně Rady federace Matvijenková
na parlamentním slyšení o návrhu rozpočtu na rok 2026 a plánovací období let 2027-2028
obrátila na ministra financí Siluanova
s návrhem, aby občané, kteří nepracují,
nebo pracují na černo, byli povinni platit zdravotní pojištění."

Pro ty nechápavé,co se hned na první dobrou vytočí v tom, že přece toto je správné,tak vysvětlení -

https://vkvideo.ru/video-229979438_456239049 46.10. videa

Nevadí této trockistce,že by to bylo porušení ústavy,a dalších zákonů Ruské fererace.Tak jako ten protistátní puč v 91 a i střelby v 93.do parlamentu, či protiprávní nahrazení vlajky SSSR a vztyčit kolaborantskou trikolóru,a přejmenování města Leningrad na Petrohrad!!!

Salut.

Slavoslav

22. 10. 2025, 11:25

ach, stara rozpravka o dobrom carovi azlych bojaroch v modernom formate z 20teho storocia

Azor

22. 10. 2025, 17:01

Slavoslav.
"ach, stara rozpravka o dobrom carovi azlych bojaroch v modernom formate z 20teho storocia"

Zkuste rozporovat to co jsem napsal!!! A podložte to fakty!!!!
Už jen to jak ti "demokrati"většinou nasáčkovaný v KSSS,naložili s nejvyšší formou dmokracie ohledně referenda o zachování SSSR(70 % lidí pro).Taky jak bylo naloženo s peticí o zachování ČSSR tím "porevolučním"a "demokratickém"parlamentem,když jim tam Kocáb přinesl přes 2 miliony podpisů, ohledně zachování ČSSR!!!!

Salut.

Slavoslav

22. 10. 2025, 17:32

Čokel

Co ti na to povedať, proste ma ten Vovka smolu, že si roky vyberá do vedúcich pozícii len trockistov

Azor

22. 10. 2025, 20:26

Slavoslav.
" proste ma ten Vovka smolu, že si roky vyberá do vedúcich pozícii len trockistov"

Smůlu?? To se nedá říct.Paradox??Ne.Neboť - "politika je umění možného"!!
Jednak od dob ožrali Jelcina,se tam dosadili(většinou pod patronací ambasády USA)viz prohlášení Jelcina v kongresu(
https://www.youtube.com/watch?v=J4wD90Sm9Ac&t=22s Projev Jelcina na první návštěvě USA
a Jelcin jako tockista, v Kongresu se plazí před páničkem -Hospodine žehnej Americe
https://www.youtube.com/watch?v=HwemQR59wbw)

a prohlášení min.zahraničí,(Kozyrev)ptající se USA, jakou že mají mít zahraniční politiku.Jasní trockisté.Toto by nikdy vlastenci - Bolševici,mající na prvním místě zájmy ruského národa,nikdy neprohlásili(viz taky otočení letadla před.vlády Primakova) .Viz tak pozvání Čubajsem(agentem CIA)těch kluků z Harvardu(J Sachs, atd)a jejich "práce"kapitalismus bez přívlastků!!!! A dopad pro většinu ruského lidu!!!

Dále tam jsou různé klanově - korporátní skupiny(takto se řídí stát)které hází Putinovi pod nohy.A on nemá zatím možnost je odstranit.
Nebylo v záloze dost řídících kádrů.(díky práci 5 kolony)Ale díky SVO(tam jsou především vlastenci-bolševici)ti trockisté a vyžírkové ruského lidu tam nejsou,a ti z SVO jsou budoucí kádry,které budou naplňovat přání ruského lidu a ta 5 kolona v čele s Nabuilovanou budou pomalu ale jistě upozaďovány.Některé budou donuceny pracovat pro ruský lid a ti co ne, budou odejiti.

Salut.

Czertik

23. 10. 2025, 00:57

rexik

a to ti tvoji bolsevici vlastenci sou v rusko tak slabi a ubozi ze teto cenzure a zakonu ktery rusi anonymitu nedokazi bbojoavt ?
co putin ? proc ten nic nedela ? proc je imotentni ?

"To jest využít nepřátelský zdroj,k šíření ruského vlasteneckého narativu,který je blízký většině lidí na planetě zemi" a ten rusk vlastenecky narativ ma byt presne co ? ze rusove maji vladnout celemu svetu, tak jak t sveho casu zkousel hitler ? spolu se stalinem ?

Czertik

23. 10. 2025, 00:59

rexik

hmmm, tak snaha snizit rekordne obrovsky rusky deficit je trokismus. jeste ze te rexiku mame aby si nam to vse vysvetlil, spravne po bolsevicku.
a protistatni puc ve 91 ??? coze???? ty tvrdis ze putin je nelegalni prezident ?

Czertik

23. 10. 2025, 01:01

rexik

"Smůlu?? To se nedá říct.Paradox??Ne.Neboť - "politika je umění možného"!!"

diky ze neustale potvrzujes ze putin nema v rusku zadnou moc a je jen loutka a je to neschopa se z jejich vlivu vymanit.

Slavoslav

23. 10. 2025, 06:00

cokel chapem. Vovka je neschopny trpak a tak je mozne len to, ze ma stale vo vlade trockistov