EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Navzdory ekonomickým sankcím je Rusko schopné vyrábět 100–150 tanků měsíčně

 17. 12. 2023      kategorie: Události      24 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Ruský vojenský průmysl podle některých zpráv údajně překonává ekonomické a technologické problémy a výrazně zvýšil výrobu tanků. V roce 2023 má obrana země vyrobit a zprovoznit přibližně 2 100 tanků různých typů. Tento nárůst představuje výrazný skok oproti předchozím letům, kdy byla roční výroba omezena na přibližně 200 nových tanků. Navíc toto zvýšení výroby hlavních bojových tanků přichází v době, kdy Rusko čelí přísným ekonomickým sankcím, které však částečně obchází.

T-80BVMFoto: Hlavní bojový tank T-80BVM je nejmodernější verzí své řady | Mil.ru, CC BY 4.0

Ruský průmysl výroby tanků se potýká s významnou výzvou kvůli nedostatku kvalifikovaného personálu. Tento problém je zvláště palčivý pro výrobce tanků a obrněných vozidel. Navzdory zvyšování platů a nabídce dalších výhod se tito výrobci potýkají s problémy při náboru dalších pracovníků. Tento nedostatek kvalifikované pracovní síly představuje vážnou překážku pro rozšíření a udržitelnost ruských vojenských výrobních kapacit.

Kromě problémů s pracovní silou představuje pro ruskou výrobu tanků podstatnou překážku i probíhající konflikt na Ukrajině. Válka vedla ke značným ztrátám tanků, přičemž nezávislé monitorovací skupiny jako Oryx odhadují ztráty na téměř 2 500 tanků. Tyto ztráty nejenže představují značné vyčerpání ruských obrněných sil, ale také vytvářejí další tlak na sektor výroby tanků v zemi, aby nahradil ztracenou techniku a přizpůsobil se vyvíjejícím se požadavkům na bojišti.

Další významnou překážku pro ruský vojenský průmysl představují ekonomické sankce uvalené různými zeměmi, které konkrétně ovlivňují sériovou výrobu bojových tanků. Tyto sankce narušují dodavatelské řetězce a přístup k některým technologiím a materiálům, které jsou pro výrobu tanků klíčové. Uvalení těchto sankcí zkomplikovalo logistické a finanční aspekty výroby a potenciálně omezilo schopnost Ruska udržet a zvýšit výrobu bojových tanků.

V neposlední řadě je velkým problémem opotřebení průmyslového zařízení v odvětví výroby zbraní. Snaha maximalizovat kapacitu zbrojní výroby vede ke zvýšeným nákladům a ztrátám, což zatěžuje již tak náročný průmysl. Ruský plán na využití zásob komponentů a materiálů vyhrazených pro zbrojní výrobu v letech 2024–2025 by mohl vyřešit některé okamžité potřeby, ale vyvolává obavy z možného snížení výrobní kapacity v budoucnosti. To by mohlo vést k dlouhodobým problémům při udržování stabilních dodávek vojenského vybavení, což by mohlo mít dopad na strategické schopnosti Ruska.

V roce 2023 ruský vojenský průmysl navzdory ekonomickým a technologickým výzvám výrazně zvýšil výrobu tanků. Podle tvrzení ruského vojenského experta Viktora Murachovského dodal obranný průmysl země ruské armádě přibližně 2 100 tanků různých typů, od renovovaných starších modelů T-54/55 a T-62 až po nejnovější T-90M Proryv. Tento nárůst je výrazný ve srovnání s předchozími údaji, které hovořily o roční výrobě asi 200 nových tanků, konkrétně typu T-90M Proryv, což je dáno především tím, že zahrnuje zprovozněné starší tanky. V roce 2023 ruská armáda obdržela 210 nových tanků oproti pouhým 30 kusům v roce 2020 a počet tanků T-72B3 dodaných v roce 2023 činí 840 vozidel oproti 120 kusům v roce 2020. To jsou již čísla, která nelze brát ne lehkou váhu.

V rámci řešení různých problémů se Rusko také rozhodlo obnovit výrobu bojového tanku T-80, modelu ze sovětské éry, a to především kvůli jeho nasazení v probíhajícím konfliktu na Ukrajině. Tank T-80 prokázal určité schopnosti užitečné pro ruské ozbrojené síly (vyšší rychlost, lepší mobilita, výkonnější motor). V roce 2023 představili také jeho novou variantu T-80BVM.

Je zřejmé, že i přes řadu významných problémů se Rusku podařilo zintenzivnit výrobu tanků a obrněných vozidel. Pokud však chce Rusko tento výkon zopakovat i v příštích letech, je třeba ještě vyřešit některé zásadní problémy. Výkon pro rok 2023 je v daných podmínkách pozoruhodný a naznačuje, že Rusko nelze podceňovat, a západní pomoc Ukrajině musí pokračovat. Konflikt se dostal do fáze opotřebovací války; bohatý Západ má všechny předpoklady, aby Ukrajině účinně pomohl.

Zdroj: armyrecognition.com

Komentáře

David

20. 12. 2023, 13:26

Pro jirik AW - článek uvádí tvrzení ruského autora. Nikde netvrdí, že tomu tak skutečně je. A k věci samotné. T-72B3 se nevyrábějí, jde pouze o modernizace starých T-72. Což je samozřejmě nesrovnatelně snazší než novovýroba. Vedle toho jsou ze skladů vytahovány staré T-55 a T-62, jsou modernizovány. Modernizace T-55 a T-62 je přitom relativně omezená, jde ji provádět velmi rychle. U Proryvů došlo k navýšení výroby. Ale to bylo dáno díky tomu, že předtím jela výroba pod kapacity výrobní továrny, došlo tak jen k využití stávajících kapacit. Oněch 210 ks je přitom nepravděpodobných, je to jen jeden údaj, jiné prameny uvádějí 100 - 150 ks

Jirik_AW

18. 12. 2023, 14:27

Tohle je od armyrecognition dost trapas - prevzit bez jakekoliv reflexe tvrzeni ruskych uradu o tom, kolik toho za uplynuly rok vyrobili.
https://en.defence-ua.com/industries/analyzing_russian_report_of_2100_tanks_produced_in_2023_and_wheres_the_catch_in_these_data-8511.html
Pro Armyweb to neni trapas o nic mensi. Doporucuji overovat informace pred jejich prebiranim nebo se aspon zamyslet.
Napriklad jak by rusky obranny prumysl konkretne UVZ behem jednoho ROKU dovedl zvednout vyrobu novych T72B3 SEDMInasobne a zaroven mohl ve stejnou dobu opravovat a servisovat ty, ktere jsou ve sluzbe u bojovych jednotek (napriklad kolik novych celych MOTORU se muselo nekde najit/vyrobit)? Kolik novych fabrik by museli behem 2022 stihnout postavit, vybavit a naplno rozjet? Kolik novych pomerne schopnych a kvalifikovanych zamestnancu by museli nekde najit, prijmout, zaskolit a hned naplno nasadit? To vse ve stinu toho, ze dodavatelske retezce, ktere drive nejak fungovaly, se rozpadly a to, co drive slo sehnat jakztakz se nyni musi ziskavat komplikovanou oklikou v *nejake* kvalite, mnozstvi a cene?
Treba bych i veril tomu, ze dovedli Rusove vytahnout ze skladu 2000 tanku a poslat je na Ukrajinu. No neveril, ale budiz. To asi do nejake miry udelali, protoze tanky tam porad maji a maji jich dost na to, aby je evidentne netrapilo, ze jich par set behem rijna a listopadu ztrati.
Ale zvednout VYROBU o 700%?? Proboha...tohle je klasicky pripade novinarske blbosti, ktery v danem kontextu stavi pred ctenare otazku Qui bono, resp.ci zamery a cile se zde sleduji?

Czertik

17. 12. 2023, 16:56

at uz rusove zvysuji vyroby jakymykoliv figly, je zarazejici pristup zapadu, potazmo evropy ke svoji bezpecnosti.
chapu ze navysit vyrobu, zvast po chudych letech kdy nebyly objednavky, je tezke, ale co je zarazejici je ze evropa narosto kasle na rychle a relativn levne modernizace stavajicich tanku.

pokud se evropa neprobudi, tak nastanou jen dve moznosti, bud amerika zase zachrani evropu pres jeji stupiditu (nejen jak to bylo za druhe svetove) nebo si proste rekne, ze evropa ji za to nestoji a dohodne se s novym vladcem evropy, coz bude nejspis cina.

a evropa dela vse pro to, aby nas cinani umlatily ceepicemi protoze nic lepsiho cinani potrebovat nebudou.

Mark

17. 12. 2023, 12:08

Včerejší ztráty ruských MBT byly 19 kusů. Tzn. i kdyby byli Rusové schopní vyrobit, nebo zprovoznit 200÷300 tanků měsíčně, tak s nahrazováním ztrát to musejí mít velmi těžké.

Šebesta

17. 12. 2023, 12:44

Mark. Takže kdy dobude Ukrajina vítězstrví zní logická otázka,když to Rusové mají velmi těžké ? Mimochodem včera v televizi přiznávali že situace Ukrajiny (vojenská) není dobrá,Amici jim zamítli 60 miliard a i EU i když kafra stále o pomoci se do toho moc nehrne. Letní ofenzívá Ukrajiny nesplnila očekávání a i to včera bylo na ČT že někteři lídři EU jsou zklamaní z těchto výsledků. Je nepochybné ž i Rusové mají těžké ztráty a tady ne tak zcela souhlasím s Ficem,který řekl,že sankce proti Rusku nefungují . Pravda bude jak už to tak bývá někde uprostřed tedy pravdu nemá úplně Fico ani ti v EU a v NATO kteří tvrdí,že sankce fungují. Je faktem,že tuhle vojnu nejde vyhrát ani pro Rusy,že by dosáhli větší zisky,ale ani pro Ukrajinu že by dokázála zcela Rusy vytlačit. A to potvrzují i někteří vojenští anylytici. Tady zase souhlasím s Ficem,když řekl že na samitu EU skoro nikdo v EU nemluvil o mírových rozhovorech snad jen on a Orban. Jen další zbrojení a podpora Ukrajiny,která ovšem zcela jasně vyčerpává i EU a celé NATO. Bývalý slovenský diplomat a také spisovatel Banáš prozradil mimo jiné věc, o nichž naše média mlčí. Řikal,že má mnoho známých lidí v Rusku i na Ukrajině a že v obou zemích jsou mladí muži,kteří se snaží za každou cenu vyhnout odchodu na frontu.Navíc dodal,že je v zemích EU,které Ukrajincům poskytly azyl před válkou je podezřele mnoho ukrajinských mužů,kteří se rovněž válce vyhýbají jak to jde. Pokud někdo čeká na vítězství Ukrajiny je to čekání na GODOTA a zřejmě to platí i naopak.

Šebesta

17. 12. 2023, 12:51

Nicméně i tady na tomto webu je několik " mudrců" jako třeba Zdenek a další,kteří by stále válčili ale z gauče domova,reálně říct kdy Ukrajina vyhraje neumí ale válčit by chtěli.

Zdeněk

17. 12. 2023, 12:55

Chcimír Šebesta,

ty jsi za to, že tu ze sebe děláš hlupáka, placený nebo to děláš dobrovolně?
Každopádně, když tak miluješ pravdu, proč bohapustě lžeš? Americký senát žádných 60 mld pomoci nezamítnul, ale republikánská menšina ho v senátu dočasně tento návrh zablokovala a bude se o něm hlasovat až po Novém roce, ostatně proto už je he v americkém rozpočtu schválena menší částka na podporu UA ...

Mimochodem, srabe, už víš, proti kterému to státu bylo od roku 2015 schváleno nejvíce odsuzujících rezolucí OSN?

p.s. už jsi se doučil Korejskou válku?

Roman

17. 12. 2023, 13:32

Na tvojí dementní otázku " kdy Ukrajina vyhraje?" se dá odpovědět stejně dementní otázkou .
Kdy vyhraje to tvoje nacistický ruSSko ?

Zdeněk

17. 12. 2023, 14:46

Chcimír Šebesta,
ještě koukám, že tvoje zdroje a odborníci se čím dál zlepšují:
Jozef Banáš, agent StB v letech 1974-1989 s krycím jménem Lotos, e. č. 15537, 39641, v letech 1976 až do zrušení člen KSČ.

No, sle jinak ti chválím, že už si tu alespoň nehraješ na antikomunistu, stejně to bylo hoooodně trapné, lepší je bolševická upřímnost :thumbsup:

Mark

17. 12. 2023, 16:38

Šebesta

Samozřejmě, že Rusové to mají velmi těžké s nahrazováním svých ztracených MBT z bojiště na Ukrajině. I když se Rusko rozhodlo o navýšení rozpočtů spojeným s válkou na Ukrajině, tak přesto jedná věc jsou peníze, další rychlost výroby, oprav, repase, které je spojené se schopnostmi jako jsou kvalifikování pracovníci, výrobní linky, stroje, nástroje i kvalitní materiály, technologie potřebné k výrobě konkrétně tanků. Pokud se samozřejmě Rusové nerozhodli jen k tomu, aby chrlili určité možné kvanta oceli s kanónem a pasy jen, aby to dojelo na ukrajinské bojiště a párkrát vystřelilo z kanónu a pak to bylo zníčeno i s posádkou. To potom bude stačit ukrajincům se jen zakopat, vyrobit maximum dronů, dostat ze zahraničí maximum dronů a pak Rusům nepomůže ani měsíční výroba, repase pětiset tanků a v létě příštího roku tu můžeme mít v Rusku další "spanilou jízdu" nějakého ruského generála po ruských dálnicích, který snad konečně dosáhne Moskvy.

Věřte, že Rusové mají problémy s kvalitně i kvantitativně dostatečnou výrobou tanků, ale to neznamena, že kvůli tomu válku prohrají. Putin se rozhodl, že bude klidně obětovat tolik, kolik on rozhodne, jen aby za každou cenu dosáhl svého cile a to aspoň obsazení všech 4 ukrajinských oblastí, které jsou podle toho blázna už součástí ruského impéria. Takže válka neskončí i když mi všichni v Evropě a hlavně na Ukrajině si to moc přejeme. Všechna vaše nespokojenost "proč se Ukrajina neumí dohodnout", by měla být mířena jen směrem do Moskvy, to oni chtějí krást a zabíjet. Teď vám určitě leží v žaludku české zbrojní nákupy, ale představte si, že Ukrajina prohraje a Rusko ukradne zbytek Ukrajiny, co myslíte kam bychom se posunuli v otázce národní bezpečností a s tím i nutné ještě větší o mnoho větší nákupy zbraní. Je jasné co je zájmem České republiky, potažmo celé Evropy.

Martin23 .

18. 12. 2023, 21:50

Šebesta:

Ukrajina nevyrábí a ani nemá tolik tanků co Russko.

Až Ukrajinu konečně řádně vybavíme, můžeme čekat vyhnání okupantů.

Nesmíte hned stahovat kalhoty, když brod je ještě daleko.

Zdeněk

17. 12. 2023, 13:05

Marku,

počet zprovozněných a vyrobených tanků je v současné době, podle odhadů ukrajinskych a západních tajných služeb, zhruba 70 kusů měsíčně a tento počet začíná postupně klesat, protože tahají uloženky ve stále horším stavu... například v největším skladu pod širým nebem na Urale už vytáhli 50% techniky a zbytek jdou pidle všeho hlavně vraky.

Mimochodem, docela zajímavé vlákno o severokorejské munici
https://x.com/Rebel44CZ/status/1733407524613763406?s=20

Mark

17. 12. 2023, 16:45

Zdeněk
Dík za odkaz.
Je jasné, že Kim by byl cvok i když je blázen, kdyby se nesnažil na tom bláznovi z Moskvy nevydělat. Hlavně vyprázdnit sklady s municí, kterou by možná i on nedovolil rozdat svým vojákům, snad až by došla všechna jiná.

Czertik

17. 12. 2023, 17:05

mark
tak ano, jiste rusove budou mit problemy s nahrazovanim ztat, i kdyby meli vyrobu dvojnasobnou, ale co uz spouste lidem nedochazi je, ze zatimco rusove sou schopni nahrazovat rekneme 80% mesicnich ztrat (pri tehle zvysene vyrobe a pokud ji dokai udrzet), tak zapad by byl podobne ztaty nahrazovat ani ne z 5%.

a diky tomu ze rusko ma (nebo melo) dalko hlubsi sklady ulozenek.....

takze pokud by letectvo zapadu nebylo natolik lepsi aby zaridilo vyrazne mensi ztaty na strane zapadu, tak by za soucasne situaci opotrebovaci valku zapad prohral.
protoze jak valka na ukrajine ukazala, ztraty na zapadni technice, at je jakakoliv , sou srovanatelne s tou ruskou, jediny rozdil je ten ze u zapadni techniky ma obsluha vvetsi sanci na preziti.

Mark

17. 12. 2023, 17:51

Czertik
Bohužel Evropa dost zaspává. Doufám, že nikdy nedojde k tomu, aby USA zase zachraňovala Evropu.

Czertik

18. 12. 2023, 20:31

mark

ted sem si vvzpomel na jeden stary vtip.
polaci na zazraky neveri, oni na ne spolehaji (ve spojitosti s jejich virou).

a ja mam pocit ze evrope spoleha na to ze je amerika vzdycky vytahne ze sr...k do kterych se sama dostala svou blbosti.

skutecne me to neda abych nevzpole dobu kdy byl trump prezident a vsechna media ho chteli ukrizovat za to, ze v podstate rekl - evropa bud zvysi svoje vojenske rozpocty, aby se mohla ubranit sama, nebo bude platit nam za to ze ji branime.

JanČejka

17. 12. 2023, 08:48

Poměrně zvláštní článek, kde autor příliš neporozuměl tomu, o čem píše. Ano, Rusko je skutečně schopno dodat na frontu kolem 2 tisíc tanků každý rok, jenže drtivá většina z toho jsou modernizované kusy pocházející z úloženek, kde Rusko údajně před válkou disponovalo až 13 tisíci takto uskladněnými tanky. Skutečně vyrobenych, nových tanků je 20-30 měsíčně, tj. 240 - 360 ročně. Což je vzhledem ke ztrátám naprosto neadekvatni ( ani Oryx nedokáže zachytit vše, údajně kolem 70%, tudíž ztráty přesahují 3 tisíce). Autor tu sám na jednu stranu nastínil, že Rusové mají velký problém sehnat kvalifikovany personál a že sankce jim narušily odběratelsko-dodavatelské řetězce a pak je doslova v úžasu nad tim, jak se s tim vypořádali. Jenže nevypořádali, jelikož už většinu tanků měli vyrobených, jen je jednoduše řečeno obléknou do nového kabátu. Kolem 90% tanků co takto produkují jsou starší, modernizované typy.

Czertik

17. 12. 2023, 17:11

jan cejka

pravda, vestina ruske vyroby pochazi z modernizace ulozenek, ale jak se rika na fronte,lepsi nejaky tank nez zadny.

figl je v tom, ze tyhle modernizace staci na ukrajinskou frontu. mate zpravy o tom, jak sou na tom zapadni tanky na ukrajine ? sou vyrazne bojove efektivneji nez ukrajinske, nebo jen o neco malo, jen maji lepsi odolnost.

Slavoslav

17. 12. 2023, 17:15

pointa je, ze blabol o výrobe tankov je len blábol. vo veľkej miere je to reaktivácia uloženiek.

že na fronte je aj starý tak lepší ako žiaden tank je, ale samozrejme pravda

Czertik

18. 12. 2023, 20:34

myslim ze sem napsal jasne ze vetsina z toho je reaktivace ulozenek.
co se tyka vyroby novych tanku, tak tezko rict jestli v rusku stoupla, klesla nebo je stejna.
logika rika ze by mela stoupat, jak ze zacina nutit valecna nutnost a pozani ze s korupci se musi zatocit, aby bylo aspon neco na fronte.
ale sou to rusove a tam logiku nehledej.

Slavoslav

18. 12. 2023, 21:14

áno a rovnako jasne aj nie jasnejšie to napisal ešte predtým Jan Cejka. článok hovorí o výrobe čo je blbosť. výrobné kapacity budú ďaleko menšie ako stovky tankov mesačne

JanČejka

19. 12. 2023, 16:21

Czertik: Ohledně západních tanků, moc velké zprávy o nich ve veřejném prostoru nejsou, což je nejspíše proto, že je UA nasazuje velmi opatrně. Ve videích zveřejněných drony jsem viděl západních tanky v protiútocích spíše ojediněle a to v létě a na podzim. Z rozhovoru s posádkou tanku Leopard2A5 velitel říkal, že uplatňují taktiku zakopat se na určitém místě, třeba 5 km (i více) od fronty, tank zamaskují sítí a vším co mohou a pak jen vyjíždí a zajíždí z krytu a střílí, využívají pokročilé systémy palby, které tank má k boji na dlouhou vzdálenost, poté se přemístí za nějakou dobu na jinou pozici a dělají to samé. Řekl bych, že co do efektivity na bojišti tak převýší tanky Rusů, ale vzhledem k užití je spíše užívají jako support fire, protože jsou si vědomi, že kdyby je poslali do čelních střetů tak má sice posádka větší šanci, že přežije i přímý zásah než v ruské technice, ale o tank mohou snadno přijít, když jim to lancet napálí do motoru, nebo je zasáhne cokoliv jiného z arzenálu Rusů. Zatím přišli o 23 Leopardů z celkově 85 dodaných, z nichž je 10 ztracených nenávratně a 13 bylo poškozených (poškozené už jsou údajně opět na frontě), většina ztrát je z letní ofenzívy.
Takže upřímně řečeno, nedokážu říct, jestli jsou západní tanky na frontě efektivnější, když je Ukrajinci využívají pro trochu jiný způsob boje, než ty ruské, to by jich západ musel dodat více, aby to bylo možné posoudit. Naproti tomu, ruskou techniku často ukořistí jen s mírným poškozením, tudíž tam tak výrazným nedostatkem netrpí. Celkově se tam ale tank jako průlomová zbraň příliš neuplatní, protože obě strany sedí za silně zaminovanými liniemi, tudíž tam rozhodují střety hlavně dělostřelectvo, droni a pěšáci, kteří jsou za podpory těchto prostředků schopni obsadit určitou pozici nepřítele.

Czertik

19. 12. 2023, 23:03

cili nasazuji zapadni tanky stylem samohybneho delostreletva, ktere by pro onen ucel bylo vhodnejsi a levnejsi.

tech 23 ztracenych leopardu, predpokladam ze jde o 1, o kterch sem jinde psal ze byly postaveny aby bojovaly - a prekonaly - T55, ale proti cemukoliv modernejsimu dostanou na budku.
coz by ztata onech 23 kusu podporovala, a prepokladam ze byly ztaceny v jedne ci dvou bitvach, kdy se jejich celkove nasazene pocty pohybovaly kolem 30 kusu.
sou tyhle moje predpoklady blizko realite nebo zcela mimo ?

JanČejka

20. 12. 2023, 14:40

Czertik: Vzhledem k přesnosti toho tanku si nemyslím, že by tím něco zkazili, ale ano, snaží se držet se od fronty jak nejdál to jde.
Ohledně těch ztrát, když si rokliknete Oryx a proklikáte tam jednotlivé fotky, tak je tam drtivá většina 2A6 ztracených a poškozených v červnu - červenci (a jeden v říjnu). U 2A4 jsou ztráty rozložené trochu jinak. 5 ze 7 zničených připadá na září a říjen. Takže se určitě nedá hovořit o tom, že by o většinu přišli v jedné, nebo dvou bitvách, protože je Ukrajinci od června nenasazují ve skupině, ale jednotlivě. V listopadu a prosinci není zaznamenána žádná další ztráta, ani poškozený tank. Většinou to dostanou při přesunu, když je spatří dron.
Ukrajinci je tedy nepoužívají ve skupinách, ale jednotlivě, takže žádné velké bitvy Leopardů proti ruským tankům neuvidíte, protože se k sobě ty tanky většinou ani nepřiblíží. Zaznamenán je jen jeden náhodný střet.
Zde: https://www.youtube.com/watch?v=3htIj25fvKI&ab_channel=DailyMail
Tedy předpoklad, že když narazí na něco většího, tak dostnou na budku je mylný, naopak by jim tento styl boje tank proti tanku vyhovoval, ale nemohou se do něho dostat, protože je drží zkrátka droni a dělostřelectvo.