EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Osamocený kuchař Rudé armády vyřadil německý tank sekerou. Osádku následně zajal

 16. 09. 2022      kategorie: Vojenská historie      36 komentářů
Přidat na Seznam.cz

V průběhu lidských dějin se na překvapivých místech objevovali velmi nepravděpodobní hrdinové a bojiště 2. světové války nebyla výjimkou. Ivan Pavlovič Sereda se nikdy nechtěl stát hrdinou – jeho úkolem bylo krmit hladové vojáky Rudé armády. Když se však v roce 1941 dostal do situace, kdy musel bojovat, ukázalo se, že tento sovětský kuchař je velmi zuřivý a kreativní bojovník.

Ivan Pavlovič Sereda se narodil v červenci 1919 v Oleksandrivce. Jeho rodina byla chudými rolníky a přestěhovala se do Galicynovky v domnění, že tam bude mít více příležitostí. Když dosáhl plnoletosti, Sereda se zapsal na vysokou školu, ale odešel, aby se vyučil kuchařskému umění.

Bundesarchiv_Bild_101I-265-0037-10,_Russland,_Panzer_38tFoto: Panzer 38 (t) v Sovětském svazu v červnu 1941 | Bundesarchiv, Bild 101I-265-0037-10 / Bieling / CC-BY-SA 3.0

V červnu 1941 zahájila německá armáda operaci Barbarossa, invazi do Sovětského svazu. Sereda byl poslán na frontu, ale ne jako voják. Místo toho využíval dovednosti, které se naučil v Doněckém potravinářském výcvikovém středisku, k tomu, aby zajistil stravu vojákům přiděleným k 91. tankovému pluku 46. tankové divize 21. mechanizovaného sboru.

V létě 1941 byla Seredova jednotka, v té době dislokovaná v lotyšském lese, vyslána na předsunuté pozice. Kuchař jako jediný zůstal vzadu a měl za úkol připravit jídlo pro návrat vojáků. Najednou uslyšel, jak se k němu blíží několik tanků. Jeho prvním instinktem bylo zamávat, ale brzy si uvědomil, že to nejsou sovětská vozidla – byly to tanky Panzerkampfwagen 38(t) s německou osádkou.

Sereda zalezl za stan, aby se kryl, protože dva z tanků Pz 38 se valily přímo kolem tábora. Třetí však zastavil a jeho velitel vyskočil, aby si tábor prohlédl. Sereda se zhluboka nadechl a uvědomil si, že bude muset něco podniknout – a to brzy. Jeho puška Mosin-Nagant byla mimo dosah, spočívala na pytli brambor, a tak popadl nedalekou sekeru.
Sereda vyskočil ze svého úkrytu a s křikem se rozběhl na velitele. Šokovaný Němec rychle utíkal od muže se sekerou zpět do svého tanku. Jeho kulomet poté začal nevybíravě postřelovat okolí.

Sereda byl ovšem mimo palebnou výseč zbraně a zůstal nezraněn. Našel plachtu, kterou přehodil přes věž tanku. Poté, co kusem látky zakryl průzor druhého řidiče a svou kuchařskou zástěrou zablokoval průzor řidiče, začal Sereda sekerou sekat do kulometu. Zároveň křičel na své kamarády, aby mu podali protitankové granáty.

Nikdo ho samozřejmě neslyšel, ale toho Němci si nebyli vědomi. Nepřestávali střílet ze svého kulometu, zatímco Sereda sekal dál. V důsledku nesmyslně dlouhých dávek pálených v panice se kulomet rozžhavil a díky Seredovým úderům se nakonec ohnul a byl vyřazen z provozu. Sereda tak vyřadil německý tank jen s pomocí sekery, trochy zuřivosti a spousty odvahy.

Pak už si kuchař vzal svou pušku. Když Němci otevřeli poklop tanku, aby se vzdali, očekávali, že uvidí řadu vojáků, ale narazili jen na Seredu s jeho zbraní. Přinutil je, aby se navzájem svázali, a stali se jeho zajatci.
Vojáci se do tábora vrátili brzy a zjistili, co se Seredovi podařilo. Díky tomu se stal ve své zemi legendou a jeho velitel, generálmajor Dmitrij Leljušenko, o něm řekl: "Svými odvážnými činy dal vynikající příklad hrdinství."

Po jeho hrdinském činu si Seredovi nadřízení uvědomili, že by bylo lepší, kdyby se věnoval něčemu jinému než vaření, a byl jmenován v Rudé armádě průzkumníkem. Nedlouho po prvním incidentu opět narazil na německý tank. Tentokrát se mu podařilo připlížit se k tanku a vhodit granát skrz poklop, čímž jeho osádku zabil a vozidlo vyřadil. Poté vlezl do vozidla a pomocí kulometu zabil několik dalších Němců.

Dne 31. srpna 1941 byl Sereda jmenován Hrdinou Sovětského svazu a později mu byl udělen Leninův řád. Do konce druhé světové války se z kuchaře stal starším poručíkem a velitelem čety a sloužil v bitvě o Moskvu a při obléhání Leningradu. Bohužel netrvalo dlouho a zranění, která utrpěl v boji, si vybrala svou daň. Zemřel v roce 1950 ve věku pouhých 31 let.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Vaclav.Flek

25. 09. 2022, 01:54

Jeste k jedne vete z clanku : " Dne 31. srpna 1941 byl Sereda jmenován Hrdinou Sovětského svazu..."

To zni velmi presvedcive, tak vysoke vyznamenani prece nemuze ziskat nekdo jen tak (snad krome Leonida Iljice, ale i ten se musel nejak snazit..). Neznam presne Sereduv pripad, ale uvedu dva jine, ktere nuti k zamysleni :

- V roce 1941 ziskalo titul Hrdina Sovetskeho svazu 28 rudoarmejcu 316. strelecke divize ze sestavy 16. armady Zapadniho frontu, branici pristupy k Moskve (tzv. Panfilovcu). Dle puvodni citace byl jim tento titul udelen posmrtne, ovsem pozdeji se ukazalo, ze nekteri "hrdinove" prezili a dokonce aktivne spolupracovali s nemeckou okupacni spravou.

- V Sovetskem svazu bylo za valky i po ni popraveno z ruznych pricin nejmene 15 nositelu zlate hvezdy Hrdiny Sovetskeho svazu, jakkoliv nekteri z nich byli pozdeji sovetskymi vojenskymi soudy rehabilitovani.

Jinymi slovy, ani udeleni vyznamenani Hrdina Sovetskeho svazu nedokazuje presvedcive, ze vojin Sereda vykonal vyjimecny skutek, proto ani tento argument nemohu prijmout, spolu s jinymi jiz drive vznesenymi namitkami.

Vaclav.Flek

19. 09. 2022, 19:25

pro Veritas vincit :

Dekuji za vasi reakci, v podstate se vsim souhlasim, takze asi diskuse mezi nami nevznikne. Take se domnivam ze vznik vychodni poloviny tehdejsiho Ceskoslovenska byl chaoticky, parcelovalo se uzemi byvaleho Uherska a sve si odnesl ten, kdo se vcas postavil do fronty a kdo "to mel u Dohody dobre...". Krasne to popsal historik Tomas Krystlik v publikaci "Co v ceskem dejepisu chybi", nebo britska historicka Mary Heimann ve sve praci "Czechoslovakia - The State That Failed" (Ceskoslovensko - stat ktery selhal). Kniha vysla po mnohych peripetiich i v ceskem prekladu, ovsem s pozmenenym, mene kritickym, nazvem. Jak jiz z puvodniho nazvu vyplyva, autorka pise, ze ceskoslovensky stat mel jiz pri svem vzniku zakodovano, ze se dlouhe existence nedozije, resp. ze neprezije vaznou krizi. To historie ukazala hned dvakrat, mozna s rokem 1968 trikrat...

Vidim, ze osobni zkusenost s Podkarpatskou Rusi, alespon s jeji prirodou, mame asi podobnou, ja tam byl poprve s rodici (maminka nam chtela ukazat mista sveho detstvi), ty toulky zalesnenymi kopci byly nadherne, jen na toho medveda jsme nenarazili.

Veritas vincit

19. 09. 2022, 11:41

Vaclav Flek
Dobrý den pane Fleku.
Děkuji vám za reakci k mé odpovědi pro Psohlavce.
Soustředil jsem se výhradně na výčet "plateb" Československa za "osvobození" Rudou armádou Sovětskému svazu a nekoukal jsem nalevo ani napravo. :slight_smile:
Souhlasím s vámi, že připojení Podkarpatské Rusi při vzniku Československa bylo přinejmenším problematické. Podkartpatská Rus k Československu historicky nepatřila. Historii píší vítězové a ti co se na ně nalepí. :slight_smile: Podle mého vyhraněného názoru byl celý vznik Československa v podstatě pochybný, směs slibů a lží. Při pohledu do historie mi "Češi" nepřipadají vůbec tolerantním "národem" schopným soužít s ostatními v nějaké konfederaci, nebo dokonce federaci a tak zvané Československo se zrodilo do budoucího rozpadu. Ve zdejších končinách vždy vítězila hašteřivost, řevnivost, závist nad rozumem, domluvou a dohodou, které by vedly k budoucí prosperitě a soudržnosti. Za těch více jak sto let se nic nezměnilo. Místo smysluplné práce a nevím jak to přesně nazvat, tvořivé kritiky, nadavá dnes polovina, nebo většina zdejší populace na EU, stejně jako jejich předkové nadávali na R-U. Samozřejmě s nezbytně nataženou rukou na bezpracný bakšiš. :slight_smile:
Myslím, že v případě Podkarpatské Rusi se od roku 1918 uvažovalo o autonomii, která samořejmě jako mnoho dalších věcí za 1. republiky zůstala jenom u planých slibů. Je to chudá země i dnes s krásnou přírodou. Dvakrát jsem tam v 90. letech putoval vandrem. Nocovat pod převisem, když slyšíte nad sebou medvěda je z dnešního pohledu zážitek, ale už bych si tu noc zopakovat nechtěl.:slight_smile:
Třeba se tam ještě někdy podívám za mnohem klidnější a příznivější situace. Snad tamní přírodu ještě dlouho nepřeválcují zážitkoví turisté co všude dojedou autem i když zatím po Podkarpatské Rusi si normálním autem mnoho nepojezdí. :slight_smile:

Vaclav.Flek

18. 09. 2022, 21:30

pro Veritas vincit :

Jenom jednu poznamku k vasi obsirne posledni odpovedi diskutujicimu Psohlavec :

V principu se vsim, co uvadite, souhlasim, na tom jsme se asi shodli jiz drive, jsme temer generacni souputnici s podobnymi zkusenostmi (mne bylo v roce 1989 jiz 35 let), vyjadril bych se jen k te Podkarpatske Rusi. Mam k ni vztah, odtud pochazela moje maminka, z tehdy typickeho manzelstvi - otec Rusin (nepovazoval se za Ukrajince), matka Madarka. Tu zemi jsem opakovane navstivil se smisenymi pocity - nadherna priroda, ale hrozna chudoba. Nakonec se temer cela ves moji mamy presunula do USA , kde dnes zije cela komunita.

Proc to vse pisu - nemam jednoznacny nazor ve vztahu k Podkarpatske Rusi. Povalecne Ceskoslovensko o ni prislo celkem brutalne, navzdory prislusnym ustanovenim sovetsko-ceskoslovenske smlouvy z roky 1943 o obnove predvalecnych hranic. Az potud vse jasne. Zbyva vsak otazka, zda jsme neprisli tak lehce o neco, co jsme predtim take velmi lehce ziskali bez jakehokoliv pravniho ci moralniho naroku, proste jenom proto, ze porazene Uhersko bylo na kolenou ? Je zname, ze prvorepublikove Ceskoslovensko investovalo do Podkarpatske Rusi nemalo prostredku (maminka s laskou vzpominala na ceske ucitele), to ale na podstate nic nemeni - myslim, ze nam Podkarpatska Rus historicky nepatrila, jakkoliv si nejsem jist, zda ma patrit Ukrajine ?

Vaclav.Flek

18. 09. 2022, 21:02

pro Zdeněk :

Dekuji z vasi reakci, rozumim vam a netvrdim, ze jsem s ni v rozporu. Nicmene ji nemohu ani bez vyhrad prijmout... Vsichni jsme ovlivneni lidmi, kteri nasimi zivoty prosli, jednim z nich byl i muj byvaly sef (dnes jiz bohuzel nezije). Vazil jsem si ho pro jeho velmi lidsky pristup, ovsem ze zacatku mi vadil jeho perfekcionismus ve vsem, tedy i ve vyjadrovani. Pak jsem se prizpusobil, jakkoliv jsem jeho urovne zdaleka nedosahl. Asi z toho ve mne neco zustalo.

Pro ilustraci uvedu vami zmineny priklad :"... nicméně tvrzení, že se jednalo o dohodu mezi nacistou Ribbentropem a bolševikem Molotovem, je také svým způsobem pravdivé....".


Myslim, ze je pravdive pouze s velkou mirou zjednoduseni. Pakt Molotov - von Ribbentrop byl sice formalne podepsan ministry zahranici obou zemi, ovsem ti byli pouze zplnomocneni podepsat pakt mezi DVEMA STATY. To bylo zrejme jiz z toho, ze diktator jednoho ze statu, Josif Stalin, byl u jednani a podpisu trvale pritomen, s diktatorem druheho statu von Ribbentrop svuj postup opakovane telefonicky konzultoval. V celem textu smlouvy neni ani jednou zminen vyraz "nacisticky", ani "bolsevicky", mimo jine proto, ze slo o ryze pragmatickou (cynickou) dohodu, ve ktere sly ideologicke aspekty stranou. N


Nevim, zda jsem vyjadril uplne presne, o co mi slo, ale verim, ze jste mne pochopil.

Veritas vincit

18. 09. 2022, 20:52

Psohlavec
"...a vždy sa presvedčím o tom že sem chodí tlupa idiotov,ktorí nečítajú,majú svoj obmedzený svet,rusko je pre nich červené súkno nevedia o ňom nič,len ho nenávidia!"
*
Mám za sebou do roku 1989 skoro 30 let "života" v komunistickém koncentráku pod taktovkou Moskvy. Bytosti bez inteligence, jako jsi ty mi nebudou říkat, abych měl rád Rusko. Víš kam si to Rusko můžeš strčit... Zvláště proto, že sám vegetuješ v blahobytu, teple a bezpečí EU a NATO. Jsi jenom poťouchlý srábek bez inteligence, který hlásá něco, co sám není ochoten žít. :slight_smile:

"Len nejako zabudli že rusi od nich môžu žiadať zaplaťiť náklady za oslobodenie.."
*
Se Sovětským svazem nepřišlá žádná svoboda. To jenom hnědý teror (6 let) nahradil rudý-komunistický teror (44 let). Československo dávno zaplatilo i s úroky jako kolonie Sovětského svazu a Moskvy. To ovšem nevzdělaní zabedněnci jako ty nemohou vědět, protože jim na to chybí vzdělání. :slight_smile:
Moskva si vzala 1/7 území Československa (29. června 1945), Podkarpatskou Rus. O všechen svůj majetek bylo okradeno 120 000 Čechoslováků, kteří museli uprchnout do zbytku Československa. Sovětský svaz přinutil Československo nepříjmout Marshallův plán (1947) a tím z něho navždy udělal zemi II. kategorie, která už nikdy nedostihne ani Rakousko...
Rudá armáda po květnu 1945 kradla a rabovala majetek Československa vřetně vybavení továren.
https://www.denik.cz/jihomoravsky-kraj/osvobozeni-lide-vitali-sovetske-vojaky-dalsi-den-se-pred-nimi-uz-schovavali-20150419-4j5w.html
https://www.moderni-dejiny.cz/clanek/protizakonne-aktivity-rude-armady-v-ceskoslovensku/

Sovětský svaz vybral v Československu všechny zásoby uranu. Těžbu platili obyvatelé Československa a cenu uranu si diktoval Sovětský svaz.Nemluvě o otrocképráci politických vězňů.
https://www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=77742

Dale Moskva prodávala Československu vojenskou techniku, kterou muselo Československo povinně nakupovat a platit.. Nesmíme zapomenout na nevyprovokovanou vojenskou okupaci Československa v srpnu 1968...

"Ale Poliaci špekulujú ináč!Od ruska nechcú peniaze!Pripravujú sa na delenie ukrajiny v ktorom budú rusi rozhodujúvou stranou a chystajú sa žiadať o Ľvov.."
*
Bla, bla, bla, bla,....
Hloupé tvrzení bez jediného důkazu.

Psohlavec

18. 09. 2022, 19:50

Veritas vincit!chodím sem len občas a vždy sa presvedčím o tom že sem chodí tlupa idiotov,ktorí nečítajú,majú svoj obmedzený svet,rusko je pre nich červené súkno nevedia o ňom nič,len ho nenávidia!Kašlať na to!Je to ich svet,nech si v ňom žijú!Ale bolo by dobre keby obcas niečo prečítali,dozvedeli by sa veci,ktoré sa im nehodia do krámu!Nspr.Okrem toho čo som napísal o polskej požiadavke na rrparácie v hodnote 1,3 bil.€,tak sa zaoberajú tým že by žiadali aj od ruska za to isté,teda okupáciu v 39 r.Len nejako zabudli že rusi od nich môžu žiadať zaplaťiť náklady za oslobodenie...Ale Poliaci špekulujú ináč!Od ruska nechcú peniaze!Pripravujú sa na delenie ukrajiny v ktorom budú rusi rozhodujúvou stranou a chystajú sa žiadať o Ľvov...Či k tomu dôjde,ešte nikto nevie,ale polskí politici medzi sebou takéto debaty už vedú!A vraj bola reč aj o ČR

Zdeněk

18. 09. 2022, 19:41

Pane Fleku, kolegu diskutéra NATO nesmíte soudit tak příkře, on je malinko sebenasírací typ, ale většinou zde reaguje sice trochu příkře, ale správně vzhledem k úrovni argumentů protidiskutéra ... bohužel, někdy jeho metoda "rychlá rána mezi oči" trefí nesprávného.

Mě se sice také víc líbí tvrzení že Pakt Ribbentrop–Molotov byl "Smlouva o neútočení mezi Německem a Svazem sovětských socialistických republik z 23. srpna 1939", protože je to přesné a to je mé nátuře bližší, nicméně tvrzení, že se jednalo o dohodu mezi nacistou Ribbentropem a bolševikem Molotovem, je také svým způsobem pravdivé.

Vaclav.Flek

18. 09. 2022, 19:14

pro NATO! :

K vasemu sdeleni " V.F. - 1.- Šlo o rusáky. Rusáci si svůj sajuz stvořili z přepadených států. 2. Rusáci podepsali s Říší nejprve spojeneckou smlouvu 23.8.1939 a smlouvu o přátelství 28.9.1939. V Německu od roku 1933 vládli nacisté. Takže ano, rusáci se spojili s nacisty... atd. atd." sdeluji :

Mit na hlave cepici, tak smeknu. Proste kdo umi, ten umi. S nekym s tak fenomenalnimi znalostmi a encyklopedickym prehledem nemohu vubec diskutovat a radeji se stahnu z debaty s vami, at se neztrapnim jste vice.

Psohlavec

18. 09. 2022, 16:55

máš pravdu.prečítal som len nadpis a zdala sa mi to taká kravina ze som ten článok ani nečítal!Preto som tam pomotal všetko.Pred chvíľou som si to prečítal a utvrdil som sa v tom že je to príliš veľká blbosť na to aby to mohla byť pravda!Ak tu operuješ 300 sparťanmi,tak v histórii bolo viac takých bojov,keď sa stalo nemožné!Napr.keď armáda Alexandra Macedónskeho o cca 40000 vojakov porazila Perzského kráľa Dáreia o sile viac ako 500000 vojakov,alebo keď angličania o sile asi???1500,možno4000 porazili francúzku šľachtu o sile cca 30000 vojakov!Tieto boje ,výhry sa mohli udiať na základe nejakej prevahy,alebo podmienok výhodných pre jednu stranu,u angličanov to bol dlhý luk,ktorým na diaľku zničili celé francúzke vojsko,u Alexandra to boli 6 m dlhé kópie,ktoré spôdobili že peržania sa nedostali na dosah svojich zbraní,perzských mečov a kópii.V prípade anglo čínskeho boja tam nič také nebolo

Zdeněk

18. 09. 2022, 13:23

Prasopes, nekecej, že jsi ten článek četl, protože kdyby ano, věděl by jsi, že se jednalo o sedm Britů ... navíc tam není řečeno, že zabili 6000 Číňanů, ale že zdrželi po dobu 4 hodin čínskou pěchotu bez podpory těžkých zbraní.
300 Sparťanů v úzké soutězce u Thermopyl (samozřejmě spolu s pomocnými jednotkami, o kterých historie tak trochu mlčí), to ti divné nepřijde, že?

Veritas vincit

18. 09. 2022, 12:37

Psohlavec
"Mam silné podozrenie že v Polsku sa rodí nové nebezpečenstvo pre ČR,Slovensko,Bielorusko,Kaliningrad,Ukrajinu,možno pobaltie!...napr.rozpad EU,rozpad NATO,vyššie spomenuté krajiny budú mať vážny problém!Nie od "zlého "Ruska,..."
*
Pěkná snůška hloupostí a nesmyslů. :laughing:
O tom se ti zdá, nebo ti chodí instrukce z Moskvy, slovanský chytrolíne ? :laughing:
Možná by neškodilo podpořit svá tvrzení nějakými skutečnými důkazy, místo slovansko-ruské dojmologie a lhaní.:slight_smile:

NATO!

18. 09. 2022, 12:26

Nekecej, Polaci měli s Německem standardní smlouvu o neútočení z roku 1934. Úplně stejnou měli Poláci z rusákama už 25.7. 1932. Rusáci podepsali s Německem smlouvu o útočení, každý si podle ní přepadl "to svoje".

Psohlavec

18. 09. 2022, 11:57

NATO by si mal ozrejmiť že aj Polsko podpísalo rovnakù xmluvu s Rajchom a následne zabrali nejaké územia ČSR.Aj ČSR podpísalo nejaké zmluvy s rajchom.História sa opakuje!Teraz Polsko žiada od Nemecka vyše bilióna € za vojnové škody,Nemecko odpovedalo že v tom prípade vznesie voči Polsku územné požiadavky!Mam silné podozrenie že v Polsku sa rodí nové nebezpečenstvo pre ČR,Slovensko,Bielorusko,Kaliningrad,Ukrajinu,možno pobaltie!Polsko buduje najsilnejšiu armádu v EU a až nastane vhodná chvíľa,napr.rozpad EU,rozpad NATO,vyššie spomenuté krajiny budú mať vážny problém!Nie od "zlého "Ruska,ale od toho "skvelého,dobrého"Polska.Oni sa netaja že chcú spoločnú hranicu s Maďarskom,voči ČR majú tiež nejaké požiadavky,trojmorie si predstavujú asi tak že Polsko mu bude vládnuť a bude od Baltu k Čiernemu moru,tie ostatné krajiny budú ako boli poddané národy v RU.

Psohlavec

18. 09. 2022, 11:39

ja som akurát včera našiel na internete rozprávku ako 6 američanov bojovali hodiny proti 3000 číňanom!!Tak takú rozprávku ani rusi nedokážu vymyslieť

NATO!

18. 09. 2022, 08:15

V.F. - 1.- Šlo o rusáky. Rusáci si svůj sajuz stvořili z přepadených států. 2. Rusáci podepsali s Říší nejprve spojeneckou smlouvu 23.8.1939 a smlouvu o přátelství 28.9.1939. V Německu od roku 1933 vládli nacisté. Takže ano, rusáci se spojili s nacisty. 3.- Do všech mnou vyjmenovaných států vtrhli rusáci se svou armádou, připojili ty státy (mimo Polsko), či jejich části, k sajuzu. A je úplně jedno, po jakém nátlaku předtím. 4.- Tady si neodporujeme, rusáci přepadli Rumunsko a část ukradli.

Vaclav.Flek

17. 09. 2022, 23:37

pro NATO! :


Unika mi, co jste mi chtel sdelit vasim vyjadrenim, ze "... rusáci přepadli Polsko, v době spojenectví a přátelství s nacisty přepadli i Finsko, Estonsko, Lotyšsko, Litvu a část Rumunska."


S obsahem celkem souhlasim, sam jsem to v minulych diskusich obcas uvadel, takze s tim nemam problem. Ten ale mam s vasim vyjadrovanim a popisem reality :


1) Neslo o "rusaky", ale o Sovetsky svaz. Na zaklade rozhodnuti politickeho vedeni statu uskutecnily pote sovetske armady jednotlivych mistne prislusnych frontu invaze do zemi, ktere zminujete.


2) Neslo o "spojenectvi s nacisty", ale se Treti risi, podivejte se treba na zneni vsech protokolu, ktera byly v te dobe podepsany.


3) Ta uzemi, ktera zminujete, nebyla "prepadena" (mozna s vyjimkou Polska ?), vzdy slo o nejakou dobu trvajici velmocenske natlaky, kterymi si Sovetsky svaz vynucoval uzemni ustupky. Slo tedy o vzdy o pouziti hrube sily, nikoliv vsak o prepadeni jako takove.


4) Sovetsky svaz "neprepadl cast Rumunska", ale zautocil na rumunsky stat jako celek, pripraven jej porazit ve valce. Vzhledem k tehdejsi vojenske a politicke situaci Rumunsko ustoupilo a akceptovalo ztratu casti svych uzemi.

NATO!

17. 09. 2022, 23:07

V.F. - rusáci přepadli Polsko, v době spojenectví a přátelství s nacisty přepadli i Finsko, Estonsko, Lotyšsko, Litvu a část Rumunska.

Vaclav.Flek

17. 09. 2022, 22:08

pro Šebesta :

Pane Sebesto, dekuji za vase vyjadreni i za zaslany vtip, kde jste ovsem trochu oslabil zaverecnou pointu. To jiz opravil jiny diskutujici, ja jsem si nicmene dovolil opravit i jeho, tak snad jsme ten vtip jiz poskladali dohromady. V mem podani nemel hlavni hrdina, udajne se vrhajici pod tank, svazek granatu, ale sitovku s lahvaci...

Vaclav.Flek

17. 09. 2022, 22:01

pro Veritas vincit :

Diky za vasi pripominku sovetske invaze do Polska dne 17. zari 1939. Slo o hanebny a nevyprovokovany prepad sousedni zeme, slouzici k naplneni Stalinovych imperialnich ambici, tedy v prvni rade k obnoveni hranic Sovetskeho svazu v rozsahu puvodniho carskeho Ruska. Co melo nasledovat dale ukazuje tehdejsi erb Sovetskeho svazu - zkrizeny srp a kladivo na pozadi zemekoule... Americane nazvali prepadeni sve zakladny v Pearl Harboru v roce 1941 jako "Den hanby" (Day of Infamy). Myslim, ze stejnym nazvem mohou Polaci nazvat sovetske prepadeni sve zeme v zari 1939.


V minulosti jsem tyto udalosti vnimal jako historii, velmi smutnou a bolestivou, ktera vsak jiz odeznela, byt s tolika zbytecnymi obetmi. Nenapadlo mne, ze se stanu i za sveho zivota svedkem podobne zakerneho a brutalniho prepadeni sousedni zeme, ktere Putin oduvodnil stejne ubohou retorikou, jako kdysi Molotov.

Vaclav.Flek

17. 09. 2022, 21:48

pro nobody :

Nerozumim vasi vete "Zase konflikty neprebiehali ako vo vojnovych filmoch a PC strategiach...". Jak se tyka meho vyjadreni ? Ja jsem obecne k valecnym filmum dost kriticky a nikdy se na ne v argumentaci neodvolavam, a pocitacove hry jiz vubec nehraju.

Pokud pisete o "tych Talianoch", mate na mysli italske jednotky z habesskeho bojiste ? Ja se priznam, ze jsem o necem podobnem neslysel (coz samozrejme nic neznamena), privitam, pokud je to mozne, upresneni casu a mista podobneho stretu.

Vaclav.Flek

17. 09. 2022, 21:40

pro bombero :

Dovoluji si jeste doplnit vasi opravu vtipu pana Sebesty. V me verzi hrdina misto : "za stranu, za lidi" vola "zas..ny naledi !".

Veritas vincit

17. 09. 2022, 18:41

"17. září 1939 se Rudá armáda postavila po bok hitlerovského Německa a přepadla z východu Polsko."
http://www.vhu.cz/sovetsky-utok-na-polsko-pred-80-lety-v-roce-1939/

nobody

17. 09. 2022, 14:26

jumpman:
hovorime o nemeckom tanku a dalsich 2 tankoch, ktore pokracovali dalej a nevenovali sa loveniu suvenyrov. A Nemci vysielacky mali

Vaclav.Flek:
Zase konflikty neprebiehali ako vo vojnovych filmoch a PC strategiach s neustalym masovym privalom ludi a techniky. Rovnako sa nesnazim tvrdit, ze uvedeny postup nebol sucastou dalsich akcii, napr. zablokovania kolony na vhodnom mieste nejakym zatarasom. Ale dalsie znahybnenie tanku, ktory sa tym padom nemoze ani len otacat, pokusat sa niekoho prejst ci nasadit gulomet v korbe (ktory je tak zablokovany len do jedinej vysece) zmysel ma.
U Finov som sa s tym stretol v ramci snah zajat nepriatelsku techniku, kedze vlastnu prakticky nemali. Teda totalne znehybnit tank a dostat posadku do situacie, kde sa rozhoduje medzi kapitulaciou a smrtou.

V pripade Talianov som videl popis min. 1 bitky, kde k tomu doslo, talianske tanciky ci mozno skora tanketky boli odrezane od pechoty, znehybnene a nasledne posadky zlikvidovane priamou palbou vrazenim hlavne do strbiny priezoru (nemali zjavne este skla). Bola to jedna z ukazok preco tank nie je nesmrtelny a preco potrebuje spolupracu s pechotou.

bombero

17. 09. 2022, 12:28

šebesta- nebylo to za stranu a vlast, ale za stranu a za lidi...

Šebesta

17. 09. 2022, 11:53

Souhlasím z vývody pana Fleka. Komunisté lhali a lžou ve všem. A oni tehdy potřebovali hrdiny byť falešné. Dovolím si uvést jeden vtip který vznikl už v dobách minulého režimu.. Učitel vyprávi žákům v hodině dějepisu jak hrdinně bohjovali vojáci RA. Při bitvě u Mosky se jeden voják RA poručík Karpišov vrhl odvážně pod pásy tanku a se slovy za stranu a vlast ! Po chvilí se přihlási jeden žák se slovy, prosím to byl můj strejda a on nezařval za stranu a vlast ale zasrané náledí !

Zdeněk

17. 09. 2022, 00:07

Dovolím si zde tak trochu taky přihrát polívčičku. Obecně jsem hodně skeptický k podobným supermanským výkonům jednotlivců, a to ze všech zúčastněných stran.

Například bych strašně rád věděl, jak přesně se odehrál známý příběh amerického vojáka Audie Murphyho ze dne 26.1.1945 - i když ten je zdokumentovaný mnohem lépe a má daleko více svědků ... ale přesto, červík pochybnosti hlodá a vrtá.

Nicméně jsem přesvědčen, že jakýkoliv příběh ze země, kde zítra znamená před sto lety všude jinde a kde, mimo mnoha jiných bizarnosti, slaví státní svátek k výročí vítězné bitvy, která se nikdy neodehrála (23. únor 1918 bitva na Narvě), je v nejlepším případě trocha pravdy zatížená neskutečným nánosem lží a propagandy. (Stachanoveci, Pavlík Morozov, Výstřel z Aurory, Útok na Zimní palác, ... prostě cokoliv)

p.s. Neničili Finové sovětské pochodové a tankové kolony především taktikou Motti - rozdělit, izolovat a následně zničit za použití malých úderných oddílů s použitím lehkých zbraní a speciálně na tanky - použitím Molotovovych koktejlů?

Vaclav.Flek

16. 09. 2022, 23:28

pro nobody :

K vasemu vyjadreni : ...Toto a podobne triky robili Habesania Talianom ci Fini RuSSakom..."

Mne se to nezda. V teto chvili nevim, kolik tanku nasadila italska armada v etiopskem tazeni, vzhledem k terenu bych rekl, ze minimalne. Slo spise o obrnena auta, kde je zakryti pruzoru ridice jiz tezsi. Neni mi znamo, ze by habesti vojaci neco podobneho provadeli, urcite ne v masivnim meritku.

Take si nejsem jist, zda v Zimni valce pouzivali Finove tento zpusob k zneskodneni sovetskych tanku ? Finsti vojaci byli jiste odvazni a vynalezavi, ale myslim, ze meli i mnohem ucinnejsi a hlavne pro ne bezpecnejsi metody, treba povalit stromy pres cestu a pote svymi odstrelovaci pobijet ty, co se budou snazit zavaly odstranit.

Vaclav.Flek

16. 09. 2022, 23:16

pro garik :

Vidim, ze mate uprimnou radost z rudoarmejcova vykonu. Polozil jste si otazku, zda se tato udalost skutecne stala, nebo zda nemuze jit pouze o vymysl valecne propagandy ? Myslim, ze i ten, kdo se drive o sovetskou propagandu valecnych let nezajimal (nebyla vubec pravdiva, ale byl to tehdy jeden z nastroju k dosazeni vitezstvi), ma dnes moznost porovnat putinovskou propagandu s tim, co se na Ukrajine denne deje...

Vaclav.Flek

16. 09. 2022, 23:07

Velmi slaby clanek, myslim, ze jsem se k podobnemu jiz vyjadroval na konkurecnim, ci spise sesterskem (?) webu "securitymagazin.cz". Tam byl pribeh jeste "vylepsen"tim, ze sovetsky kuchar utinal svou sirocinou nemeckym vojakum hlavy... (to tehdy diskutujici dost zaujalo, vyjadrovali se k tomu i reznici).

Popsana udalost se s velkou davkou pravdepodobnosti bud vubec nestala, nebo se veci prihodily uplne jinak a vse bylo nasledne zkresleno politruky. Ti byli totiz take masivne mobilizovani do Rude armady, a v ramci jejiho politickeho aparatu obdrzeli bojovy ukol - sehnat pri vyjezdech k bojujicim jednotkam co nejvice informaci o hrdinskych cinech, ktere by posilovaly moralku rudoarmejcu. Bez toho se nemohli vratit do redakci armadnich novin, kam byvali prideleni.

Tak vznikala "na zakazku" spousta legend, ktere se i po valce sovetske deti ucily ve skolach, jakkoliv byla jejich nepravdiva podstata prokazana. Lez vsak pretrvavala, napr. o "slavnych 28 panfilovcich", kteri udajne do jednoho padli pri obrane krizovatky na pristupu k Moskve, byl ruskou kinematografii pred nekolika malo lety natocen oslavny film, jehoz premiery se ucastnil i Putin. V te dobe bylo jiz sovetskou prokuraturou (!) po sedm desetileti prokazano, ze se tato udalost v dane podobe vubec nestala a byla vymyslena armadnimi politruky.

Nechci proto rozebirat udajny (z meho pohledu zjevne vymysleny) "hrdinsky cin" sovetskeho kuchare. Radeji uvedu nekolik cisel z prvnich dvou tydnu valky na vychodni fronte v pasmu nemecke skupiny armad Stred, tedy na smeru hlavniho nemeckeho uderu. Proti ni stalo asi 600 000 muzu sovetskeho Zapadniho frontu pd velenim armadniho generala Grigorije Pavlova. Za pouhe dva tydny se do sovetskych linii, v te dobe zatlacenych daleko na vychod, dostalo asi 60 000 rudoarmejcu. Z tech tech zbylych 540 000 nenavratne ztracenych tvorili 340 000 zajatci wehrmachtu, asi 80 000 padlo a zbytek se rozprchl po lesich. Nemecke ztraty na tomto useku fronty cinily asi 20 000, z toho nenavratne (padli) asi 6 000. Pomer sovetskych a nemeckych ztrat v obdobi, o kterem pojednava dany clanek, tak cinil asi 27 : 1. To povazuji pro charakteristiku boju za typictejsi, nez pribeh sovetskeho Ramba v kucharske zastere... Ten se odehral v pasmu sousedniho Severozapadniho frontu, kde nemam v teto chvili presne udaje o ztratach, ale celkovy zaver je zcela obdobny...

NATO!

16. 09. 2022, 16:58

Něco jako Panfilovci. Rusácké bajky.

jumpman

16. 09. 2022, 16:41

Nobody: Jakou vysílačkou? V roce 41 měl z rusáků vysílačku maximálně velitel praporu, ale rozhodně ne kuchař...

Veritas vincit

16. 09. 2022, 12:39

nobody
Máš pravdu. Když jsem to psal, tak jsem na ten zakrytý průzor zapomněl. Pz 38 byl lehký tank a mohl uvíznout kdekoliv. Je divný, že Němci útočili bez pěchoty, nebo pěchota nestíhala.

nobody

16. 09. 2022, 12:09

alexa123, Veritas vincit
a ako to urobite s oslepenym tankom? Pokial mate prekryte priezory, tak vela vody nenamutite. Toto a podobne triky robili Habesania Talianom ci Fini RuSSakom a pod. - zablokovanie pasov brvnami vrazenymi medzi pojazdove kolesa, oslepenie prierozorov a pod. Chce to sialenu davku odvahy, alebo deficit sebazachovy, ale dialo sa to.
Otazka by skor bola, preco si vysielackou nezavolal na pomoc tie ostatne tanky

Veritas vincit

16. 09. 2022, 10:52

Dnes by se podle místa narození dalo napsat i statečný Ukrajinec. :slight_smile: Pokud se tedy narodil ukrajinským rodičům a ne ruským jako Brežněv.
Divné je, že Němci neujeli. Asi se jim porouchal ukořistěný československý PzKpfw 38(t) (LT vz.38).

alexa123

16. 09. 2022, 10:02

... když Němci otevřeli poklop tanku, aby se vzdali ...

Prečo sa mali vzdať? Stačilo zaradiť spiatočku a zmiznuť. Podobných neuveriteľných príbehov bolo v druhej vojne X. Ale ak to bolo tak, tak OK.