EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Pancéřovaný TRITON na podvozku Tatra pro české hasiče

 27. 04. 2020      kategorie: Události      2 komentáře

V polovině února tohoto roku dostali hasiči Záchranného útvaru Hlučín nový unikátní pancéřovaný speciál CZS 15 TRITON na podvozku Tatra. Je výsledkem vývoje a práce několika českých firem, a Hasičský záchranný sbor České republiky tak disponuje dalším typem vozidla pro zásahy v extrémních podmínkách a nebezpečném prostředí. 

IAGP5776
Foto: Nový unikátní pancéřovaný speciál CZS 15 TRITON na podvozku Tatra | archiv DP

CZS 15 TRITON je vysoce odolné pancéřované vozidlo z dílny šternberského podniku Excalibur Army, jež vzniklo ve spolupráci s automobilkou Tatra Trucks a firmou THT Polička. Podvozek a pohonná soustava pocházejí z dílny kopřivnické společnosti a hasičskou nástavbu vyvinuli a vyrobili v Poličce. TRITON představuje velitelsko-průzkumné vozidlo určené pro operace v náročných terénních podmínkách a v prostředí s vysokou mírou ohrožení. Je tedy vhodné pro nasazení při požárech s rizikem výbuchů v prostorách s nebezpečným nebo explozivním materiálem a municí, při haváriích v chemických a energetických provozech, v oblastech zamořených jedovatými látkami nebo například při přírodních katastrofách či lesních požárech a při odstraňování následků teroristických útoků. TRITON tak bude nasazován v roli prvosledového vozidla podobně jako již dříve dodané zodolněné cisternové stříkačky Tatra Force CZS 40 nazývané TITAN.  

Psali jsme: Prvním zahraničním zákazníkem ruského stíhacího letounu páté generace Su-57 se stane Alžírsko

IAGP5818
Foto: Provozní hmotnost TRITONu se pohybuje mírně přes 15 t, celková pak může činit až 18 t, a to podle typu ochrany a výbavy vozu. | archiv DP

TRITON využívá jako základ osvědčený podvozek Tatra Force 4×4 s centrální nosnou rourou, výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami a pohonem všech kol. Ta jsou opatřena centrálním systémem dohušťování pneumatik Teleflow, jenž umožňuje měnit tlak v pneumatikách z místa řidiče i během jízdy. Řidič může za jízdy měnit i tlak v systému vzduchového odpružení podvozku, a tím měnit světlou výšku vozu v rozsahu od - 110 do + 80 mm. Všechny diferenciály navíc disponují elektropneumaticky ovládanou uzávěrkou.

Provozní hmotnost TRITONu se pohybuje mírně přes 15 t, celková pak může činit až 18 t, a to podle typu ochrany a výbavy vozu. Výjimečné vlastnosti tatrováckého podvozku jsou podtrženy schopností vozu překonat vertikální překážky do výšky 0,5 m, příkop do šířky 0,9 m a stoupavostí 45 stupňů. Brodivost TRITONu dosahuje hodnoty 1,2 m. Na délku vůz měří 6250 mm, rozvor náprav má hodnotu 3650 mm, šířka vozu je 2550 mm a výška 2800 mm.

Psali jsme: Výlet Evropou s partou kamarádů po stopách 1. a 2. světové války

IAGP5967
Foto: TRITON poskytuje osádce vysokou míru balistické a protivýbuchové ochrany, která garantuje i velkou odolnost proti mechanickému poškození. | archiv DP

TRITON poskytuje osádce vysokou míru balistické a protivýbuchové ochrany, která garantuje i velkou odolnost proti mechanickému poškození. Ta je žádoucí například při zásazích v hustých lesních porostech nebo při pohybu v blízkosti staticky narušených staveb a podobně. Balistická odolnost dosahuje úrovně 2, protiminová pak úrovně 2a/2b dle normy STANAG 4569. Osádka má k dispozici i protivýbuchová sedadla v kabině, podlaha vozu je konstruována tak, aby co nejvíce utlumila následky exploze pod vozem. 

Hasičská nástavba v zadní části vozu je zhotovena ze slitin lehkých kovů, i přesto je však rovněž odolná proti mechanickým poškozením. V jejích útrobách se skrývá nádrž o objemu 2000 l vody, v bočních a zadních schránkách s výklopnými dveřmi je pak uloženo hasičské vybavení. Nástavba také ukrývá požární čerpadlo THT PJA 1500 s jmenovitým průtokem 1500 l vody za minutu poháněné motorem vozu. S čerpadlem je spojena požární proudnice Alco APF2-DC umístěná na pravé straně přídě automobilu, kterou ovládá velitel osádky ze svého pravého předního sedadla pomocí joysticku.

IAGP6074
Foto: Osádka má k dispozici i protivýbuchová sedadla v kabině, podlaha vozu je konstruována tak, aby co nejvíce utlumila následky exploze pod vozem. | archiv DP

Kabina je přetlaková, hermeticky uzavřená a pojme dva členy osádky (řidiče a velitele), přičemž v její zadní části jsou k dispozici další dvě místa pro případnou evakuaci ohrožených osob. Osádka má k dispozici i kamerový systém monitorující celé okolí automobilu, obraz z kamer se přenáší na LCD displej umístěný na konzoli na palubní desce mezi řidičem a velitelem. Kabina je vybavena i účinnou filtroventilací s aktivním a pasivním režimem, jež chrání osádku před účinky zamoření vnějšího prostředí chemickými, radioaktivními nebo toxickými látkami, a dále klimatizací a nezávislým vytápěním. Stupeň ochrany osádky i vozidla zvyšuje systém vodního chlazení vnějšího pláště kabiny, nástavby a podvozku, který využívá soustavu vodních rozprašovacích trysek.

IAGP6221
Foto: Osádka má k dispozici i kamerový systém monitorující celé okolí automobilu, obraz z kamer se přenáší na LCD displej umístěný na konzoli na palubní desce mezi řidičem a velitelem. | archiv DP

Součástí hasičského vybavení je například elektrický naviják s tahem 5 tun, délkou lana 30 m a ovládací konzolí s kabelem dlouhým 10 m, jenž má své místo na zádi ve speciálních schránce. Vůz je na přídi i zádi opatřen adaptéry pro připojení navijáku a také úchytnými prvky pro tahání a vyprošťování. Na střeše se nachází otočný pátrací světlomet se světelným tokem 3000 lm, který může osádka podobně jako požární proudnici ovládat přímo z kabiny.

IAGP6228
Foto: Levá strana pancéřovaného speciálu CZS 15 TRITON | archiv DP

U TRITONu pro české hasiče konstruktéři vsadili na domácí osvědčený vznětový vzduchem přímo chlazený přeplňovaný osmiválec Tatra T3C-928-90 Euro 3 o výkonu 300 kW, který je spojen s plně automatickou převodovkou Allison 4500SP s hydrodynamickým měničem. S tímto pohonným systémem může TRITON dosahovat maximální rychlosti až 110 km/h, v terénu pak 45 km/h. Vůz je však uzpůsoben i pro instalaci vodou chlazeného vznětového šestiválce Cummins ISL Euro 3 o výkonu 270 kW. Zásoba paliva zaručuje operační dosah 600 km.

IAGP6231
Foto: Pravá strana pancéřovaného speciálu CZS 15 TRITON | archiv DP

 Autor: Petr Žák

CENOVÉ BOMBY (1406)

Komentáře

alda

27. 04. 2020

Proti čemu je to dobré!Stejně jako hajtry Pandur,vrtulníky z vietamské války a další harampádí? Ve válce naprosto nepoužitelné,s životností pár sekund. Je to proti lidem,k rozhánění nepokojů,nebude dlouho trvat a budou po nás střílet,komedie s koronavirovým megapodvodem je pouze začátek.

Roman

27. 04. 2020

na masírku kolem hlučínské pískovny dobré , ale když státní kasa přetýká tak se můžou kupovat nepotřebné věci , chybí mi smysluplnost takového vozítka

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací