EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Polsko se rozhodlo koupit letouny F-35A

 23. 05. 2019      kategorie: Vojenská technika      6 komentářů

Polská vláda se rozhodla zaslat žádost Spojeným státům o nákup dvaatřiceti bojových letounů nové generace F-35A Lightning II. Má se jednat o dvě série letounů po šestnácti kusech. Zahájení dodávek se předpokládá v roce 2026.

Inspektorát výzbroje polského ministerstva obrany zveřejnil informace o svém záměru provést průzkum trhu v rámci projektu dodávky nových víceúčelových bojových letadel pro vojenské letectvo v listopadu roku 2017. Cílem analytické a koncepční fáze projektu bylo získat podrobné údaje o možnostech řady typů moderních letadel.

Účastníci polského průzkumu museli předložit své odpovědi s obecným popisem navrhovaného vojenského vybavení do 18. prosince 2018.

Psali jsme: LRASM - ocelová pěst amerického námořnictva

_DSC0309
Foto: F-35 Lightning II | autor: Laith Jobran (se souhlasem autora)

V rámci projektu Harpy chce polské letectvo získat nové moderní víceúčelové bojové letadlo, které nahradí stíhačky MiG-29 a stíhací bombardéry Su-22.

Mezi hlavní vzorky, které jsou v současné době na trhu, a pro aplikace, které jsou požadovány, patří stroje F-15E Strike Eagle, F/A-18E/F Super Hornet, F-16V Viper, F-35A Lightning II, Eurofighter Typhoon, Rafale a JAS-35E/F Gripen.

Psali jsme: P.1000 Ratte - německý supertank, který měl zvrátit válku

Polský ministr obrany v únoru letošního roku částečně odhalil nový plán technické modernizace polských ozbrojených sil na období let 2017 až 2026, který poskytuje finanční prostředky na nákup zbraní a vojenského vybavení ve výši 185 miliard zlotých (48,8 miliard USD). Objevil se v něm zejména projekt Harpy v hodnotě asi 20 miliard zlotých, který zahrnuje nákup dvaatřiceti víceúčelových stíhaček nové generace F-35A. To naznačuje, že o jiných možnostech nebylo ani moc uvažováno.

Lockheed Martin F-35 Lightning II je americký bojový letoun, který vznikl jako výsledek programu Joint Strike Fighter (neboli společný útočný stíhač) vyhlášeného ministerstvem obrany USA za účelem vytvoření jednotné víceúčelové stíhačky, která by byla zařazena do výzbroje USAF, USN, USMC a spojenců NATO. Díky tomu je možné stroje vyrábět ve velkých sériích, což podstatně snížilo jejich cenu.

DSC_1656a
Foto: F-35 Lightning II (vpravo) společně s F-22 Raptor | autor: Laith Jobran (se souhlasem autora)

Jde o třídu jednosedadlových, jednomotorových víceúčelových stíhacích letounů páté generace ve vývoji, určených k provádění pozemních útoků, průzkumu a vzdušných obranných misí s technologií stealth

Jelikož mají různé verze F-35 nahradit tak různorodé stroje, jako A-10 Thunderbolt II, F-16 Fighting Falcon, AV-8B Harrier II a F/A-18 Hornet, vznikly tři hlavní verze tohoto letounu: první je varianta s konvenčním vzletem a přistáním (F-35A), druhou je varianta s krátkým vzletem a svislým přistáním (F-35B) a třetí je varianta určená pro operace z letadlových lodí s charakteristikami CATOBAR (F-35C). Pro potřeby dalších uživatelů (Izraelské vojenské letectvo a Kanadské královské letectvo) vznikly další dvě modifikace. Budou tak představovat většinu amerického taktického letectva s lidskou osádkou.

DSC_2160a
Foto: F-35 Lightning II | autor: Laith Jobran (se souhlasem autora)

Pohonnou jednotkou letounu F-35 je motor F135 od společnosti Pratt & Whitney, díky kterému dosahuje stíhačka maximální rychlosti více než Mach 1,6. Pratt & Whitney F135 má s přídavným spalováním tah 191 kN, což z něj dělá nejsilnější motor, jaký byl kdy instalován do stíhacích letounů. Kromě předních průduchů je vzduch do motoru přiváděn i dvoudílnými dveřmi, umístěnými na hřbetu letadla, hned za kokpitem.

1280px-F-35A_Lightning_II_Joint_Strike_Fighter_Powerplant_on_display_at_Centenary_of_Military_Aviation_2014
Foto: Motor F-135 pro variantu F-35A | Wikimedia Commons

Vzduch vychází ven přes zadní trysku s vektorováním tahu, ale i přes menší trysky v křídlech, které se používají při vyrovnávání letadla během vzletu. Systém vektorování tahu je nezbytný pro variantu s krátkým vzletem a svislým přistáním, ale u varianty F-35A použitý nebyl, protože by to zbytečně navýšilo výrobní náklady.

Varianta F-35A je jediná, která je vybavena vnitřním kanónem GAU-22/A ráže 25 mm. Varianty F-35B a F-35C mohou mít kanón ukrytý v stealth kontejneru, upevněném na vnějším závěsníku.

Video: Letouny F-35A Lightning II v akci / YouTube

Pokud si chce F-35 zachovat stealth vlastnosti, může uvnitř nést jen omezené množství raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země. Letadlo je vybaveno dvěma vnitřními šachtami, z nichž každá disponuje dvěma závěsníky. Může tak nést jen 4 rakety vzduch-vzduch (AMRAAM, ASRAAM) nebo kombinaci dvou raket typu vzduch-vzduch a dvou přesně naváděných střel typu vzduch-země.

Zdroj: Militarybox, CC BY-SA, Wikipedia, YouTube

CENOVÉ BOMBY (1794)

Komentáře

krllo

02. 06. 2019

Koukám, že nevědí co s penězi.

Delta

23. 05. 2019

Když čtu armádní noviny,tak se podivuji „Proč nemají shodnější náhradní díly ? “
V provozu jsou navíc letouny s různou softwarovou výbavou (Block 2B, 3i a 3F). Pokud tedy vezmeme v úvahu všechny verze F-35 (F-35A, F-35B, F-35C), softwarové výbavy, letouny vyrobené v různém období, ale i zahraniční F-35, tak podle GAO existuje v podstatě minimálně 39 typově různých F-35, které potřebují jinou kombinaci dílů.
https://www.armadninoviny.cz/pouze-27-bojovych-letounu-f-35-je-plne-bojeschopnych-1.html

suntzu

23. 05. 2019

Dva, tři jaderné údery kolem 150 kt a jsou v rici.

prasiak

23. 05. 2019

no co uz by len mohli poliaci nakupit??? aj tak im to bude na milu jarmilu, do 3 dni sa pos... a zalezu do dier...

satestsat121

23. 05. 2019

Na koho se to chystají bratranci Poláci útočit?
Pravda však je ta, že pokud má být NATO důvěryschopné a hlavně bojeschopné jako celek, měli bychom tato letadla mít také my, Slováci i Maďaři. Jinak je to jen frajeřina.:tools:

MildaS

23. 05. 2019

Poláci vědí jak se vetřít k důležitým. V Německu nakoupí tanky, v USA stíhačky a rakety. Pak se na ně bude každý usmívat a chválit je.:flag_pl:

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací