Pozoruhodný North American P-82 Twin Mustang byl dvěma letadly v jednom

North American P-82 Twin Mustang je možná jedním z nejpodivnějších a nejpozoruhodnějších letounů s pístovým motorem, jaké kdy byly vyrobeny. Jeho spojené křídlo a dvojitý trup vypadají jako z říše fantazie, ale ve skutečnosti se jednalo o velmi spolehlivý doprovodný stíhací letoun s dlouhým doletem, který mohl být použit i jako záchytný stíhací letoun, dálkový průzkumný letoun, noční stíhač nebo stíhací bombardér/lehký bitevní letoun. Vývoj proudových technologií donutil letoun P-82 odejít do výslužby, ale jeho krátký služební život byl naplněn řadou úspěchů.
Během druhé světové války potřebovaly Spojené státy doprovodný bombardér s dlouhým doletem a velkou výškou pro doprovod čtyřmotorových Boeingů B-29 Superfortress. Až do roku 1943 neexistoval žádný takový letoun, který by vyhovoval těmto požadavkům na dlouhý dolet, a proto bylo třeba takový letoun zkonstruovat. Jak by se dal prodloužit dolet jednoho letounu na 3700 km? Samozřejmě spojením dvou letadel do jednoho.
Foto: North American XP-82 Twin Mustang v roce 1945 | Wikimedia Commons / Public domain
North American P-82 Twin Mustang kombinoval dva prodloužené North American P-51 Mustangy vedle sebe, spojené středním křídlem. Unikátní rám měl dva trupy, aby splňoval požadavky amerického letectva na dlouhý dolet. Dva letouny znamenaly bezmála dvojnásobný dolet oproti jednomu standardnímu doprovodnému a navzdory hmotnosti P-82 kolem 10900 kg byl rychlý a obratný, schopný dosáhnout rychlosti přes 760 km/h.
Byly vyvinuty tři varianty P-82 a tento pozoruhodný letoun se dočkal svého prvního letu 15. června 1945. V roce 1947 jich letectvo objednalo 250 kusů a letoun se nakonec na karátký čas stal standardním dálkovým stíhacím letounem pro doprovod ve velkých výškách.
Možná vás zajímá, kdo vlastně na P-82 Twin Mustang létal, protože má dva trupy. V nejranější variantě letounu, známé jako F-82, byly oba trupy obsazeny piloty, kteří byli oba vybaveni potřebným vybavením pro manévrování. Tímto způsobem si oba mohli během dlouhých letů vyměňovat své role (pilotování a odpočinek/navigaci).
U pozdějších modelů se levá část trupu stala pilotní kabinou, vybavenou běžnými letovými a motorovými přístroji. Pravá se stala kabinou operátora radaru. Ten byl vybaven nezbytnými přístroji a také základními ovládacími prvky pro úlevu pilotovi a nouzové operace.
Při zkoušce dálkových schopností letounu P-82 Twin Mustang přeletěl v roce 1947 jeden letoun bez mezipřistání z Hickam Field na Havaji na newyorské letiště LaGuardia. Vzdálenost činila více než 8000 km. Letoun zahájil svou cestu 27. února.
Podplukovník Robert E. Thacker spolu s druhým pilotem poručíkem Johnem M. Ardem přeletěli letoun P-82, pojmenovaný Betty Jo, napříč USA. Let trval něco málo přes 14 hodin při průměrné rychlosti kolem 560 km/h a drží rekord v nejdelším nonstop letu vojenského stíhacího letounu s pístovým motorem.
Druhá světová válka skončila dříve, než se P-82 Twin Mustang začal vyrábět, což znamenalo, že projektu hrozilo zrušení. Nedostatek dostatečné techniky pro proudové letouny a rostoucí napětí studené války si však objednávku výroby tohoto posledního stíhacího letounu s pístovým motorem přece jen vyžádaly.
Některé letouny P-82 pak byly umístěny v Japonsku a na Okinawě a byly vlastně první, které reagovaly na komunistickou invazi do Jižní Koreje v roce 1950. Během několika hodin létaly P-82 z 68. stíhací perutě amerického letectva na bojových hlídkách nad 38. rovnoběžkou. Následujícího dne dva z nich zahnaly formaci stíhaček od přístavu v Inčchonu. Ani ne o 24 hodin později se formace P-82 střetla se třemi severokorejskými bojovými letouny a zničila je, čímž si připsala první sestřel ve vzduchu v této válce.
Koncem roku 1951 začaly korejskou válku ovládat proudové stíhačky. V důsledku toho byly letouny P-82 Twin Mustang staženy z frontové služby. Varianty, které byly vybaveny pro létání v chladných podmínkách, ještě několik let létaly u Aljašského leteckého velitelství, ale v listopadu 1953 byl letoun oficiálně vyřazen.
Téměř všechny letouny P-82 byly po svém vyřazení sešrotovány. Pět jich však stále existuje. Tři z nich jsou vystaveny v muzeích po celých Spojených státech, včetně rekordní Betty Jo v Národním muzeu amerického letectva v Daytonu ve státě Ohio. Další dva se restaurují.
Jeden z nich byl dokonce v roce 2020 nabídnut k prodeji za „pouhých“ 12 000 000 dolarů. Pokud máte peníze a někoho, kdo je ochotný dělat druhého pilota, může se pro vás létání v pozoruhodném P-82 Twin Mustang stát splněným snem.
Zdroj: warhistoryonline
Komentáře
Bombero
18. 10. 2022, 21:42ADMIN :thumbsup: a každý normální ví proč...
Veritas vincit
18. 10. 2022, 18:00Samé skvělé zprávy.:thumbsup::flag_ua:
"Drony už pomáhá Ukrajincům sestřelovat izraelský systém" :flag_pl::flag_il::thumbsup:
https://www.novinky.cz/clanek/valka-na-ukrajine-drony-uz-pomaha-ukrajincum-sestrelovat-izraelsky-system-40412004
"USA ochromují Číně výrobu čipů":flag_us::thumbsup:
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-usa-ochromuji-cine-vyrobu-cipu-40412017
Veritas vincit
18. 10. 2022, 10:40Za vlády prolhané rudé lůzy si pozvali do školy na besedu soudruha "Masunta antizáchvatový", aby jim povyprávěl, jak Sovětský svaz porazil nacistické Německo.
Děti naslouchaly, jak byl Sovětský svaz 22.června 1941 napaden a jak porazil nacistické Německo ve Velké vlastenecké válce.
Když přišel čas na dotazy, jako první se hlásí Pepíček.
"Soudruhu Masunto, měl bych několik otázek."
"Ptej se chlapče." vybídl Masunta zvídavého jinocha.
A Pepíček spustil:
"Proč Sovětský svaz bojoval ve Velké vlastenecké válce, když ostatní bojovali ve 2.světové válce?"
"2. světová válka začala 1.září 1939 napadením Polska. Co dělal Sovětský svaz od 1.září 1939 do 22.června 1941?"
A třetí otázka: "Nacistické Německo zaútočilo 22.června 1941 na Sovětský svaz v několika směrech. Například u města Kaunas (Kowno) a Brest-Litevsk. To ale před 2. světovou válkou nebyla sovětská města. Kde se tam vzala sovětská hranice?"
Soudruh Masunta bez zaváhání odpověděl:
"Víš chlapče, co si pamatuji, tak Velký Sovětský svaz mohl bojovat a také bojoval jedině ve Velké vlastenecké válce.
Od 1.září 1939 do 22.června 1941 se Sovětský svaz samozřejmě chystal bránit světový mír, stejně jako dnes a hranice Sovětského svazu byly vždy tam, kde jsou dnes."
"A od kdy si to pamatujete soudruhu Masunto?" nenechá se odbýt Pepíček.
"Odjakživa", odpoví bleskově soudruh Masunta.
"Pan doktor mi po té lobotomii na kterou mě soudruzi v rámci politického školení vyslali říkal, že budu mít paměť jako mladík."
Roman
18. 10. 2022, 08:07Sedí takhle Rus se Švýcarem v Ženevě v kavárně a Rus říká: "Víš, my jsme museli tu Ukrajinu napadnout, jinak by nás NATO úplně obklopilo".
Švýcar odpoví : "Když se nechováš jako úplnej kokot tak to s tím NATem všude okolo není až takovej problém".
Skrýt celý příspěvek
Zdeněk
17. 10. 2022, 23:33Rád si přečtu jediný parametr ve kterém P-38 překonávala letoun F-82, který byl rychlejší, obratnější, mnohém lépe vyzbrojený a navíc vybavený radiolokátorem ...
p.s. jak proboha souvisí těžký stíhač F-82 s Mistelem, nebo-li kombinací bombardéru Ju 88 jako pumy a stíhačky Bf 109? Jo kdybys uvedl Bf 109Z, tak by to sice nebyl zázrak, ale alespoň by to dávalo smysl...
Dr. Beir
18. 10. 2022, 10:19P 82 mel napr. větší dostup.
Souvislost mezi Twinem a Místelem není, ale beru Mistel jako neco vic než Twin po technický strance.
Me 109Z lze srovnat s Twinem i když vykony ne.
Zdeněk
18. 10. 2022, 11:20Něco víc je Arado Ar 234 nebo Horten Ho 229, ne vykuchaná Bf 109 mechanicky spojená s vyraženým Ju 88 ...
p.s. P-82 a F-82 je jeden a ten samý letoun, tak si rozmysli o kterém mluvíš ... ovšem to, že se P-38 vyhrabala asi o 1500 m výš (navíc ve špičkové verzi L) je fakt zásadní u letounů, které 99% misí odlétaly v nízkých a středních výškach ...
Dr. Beir
18. 10. 2022, 11:33P 38 samozřejmě. A jedna se o 2 000 m ne1 500 m. Co myslíš "špičková" verze L? Standardní provedení a výdrž až 12 hodin letu neni k zahození.
Zdeněk
18. 10. 2022, 15:0513400 - 11900 je 2000, ale nepovídej šmudlo :thinking:
Ano 12hodin letu pro jednoho pilota, to skutečně není k zahození ... no, ale vzhledem k tomu, že P-82 je držitelem rekordního dálkového non-stop letu pro vrtulové letadlo (8129 km (5051 mil) za 14 hodin a 32 minut), tak bych řekl, že ani v tomto parametru P-38 nevede ...
Dr. Beir
17. 10. 2022, 19:47Mě se spojeni dvou Mustangu libi, ale zbytečný mrhani casem. Usaci měli jeden skvělý stroj P 38, ten by Twin Mustang nepřekonal.
Italský pilot ukoristil jeden P 38 a sestrelil s nim několik nepřátel.
Rovněž německý nápad Mistel, někdy nazývaný Otec a syn, byl technický zázrak.
Zdeněk
17. 10. 2022, 13:19VV, blábolí o BI-1 s raketovým pohonem z roku 1942, naprosto nepoužitelný krám. Dal by se s velkou dávkou představivosti přirovnat k Me 163 ovšem všechny parametry o parník horší.
Ovšem pochopitelně prvním proudovým letadlem byl Heinkel He 187 z roku 1939.
Veritas vincit
17. 10. 2022, 13:11Pěkný článek a zajímavé čtení k opakování. :thumbsup:
Děkuji za připomenutí. Už jsem skoro zapomněl, že P-82 Twin Mustang existoval a létal.