EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Děsivý příběh muže, který za 2. světové války sloužil na německé ponorce U-96

 21. 01. 2022      kategorie: Vojenská historie      18 komentářů
Přidat na Seznam.cz

V roce 1981 byl do kin uveden film, který je dodnes v rámci válečných filmů považován za jeden z největších německých triumfů. Příběh filmu popisuje službu německé ponorky U-96 se základnou ve francouzském Saint-Nazaire. Film se jmenuje Das Boot a jeho schopnost zachytit děsivý a napětím naplněný život posádky ponorky uchvacuje diváky již desítky let. Film i stejnojmenná kniha vznikly podle skutečného příběhu, který zaznamenal Lothar-Günther Buchheim. Ten v roce 1940 vstoupil do Kriegsmarine a stal se důstojníkem propagandy, v podstatě válečným zpravodajem. Níže vám přinášíme jeden ze zážitků muže, který na U-96 sloužil.

„Je klidný, ale mlhavý den v Atlantiku. U-96 pluje, pohupuje se na rozbouřeném moři, velitel a Buchheim sedí u oběda, krátké to přestávky v každodenním stresu života na ponorce. Najednou se z můstku ozve volání: "Veliteli: stěžeň na levoboku!" Velitel vyběhne na můstek. Napjatě hledá nepřítele dalekohledem.

u-995Foto: Německá ponorka U-995, U-Boot typu VII-C v Laboe | Darkone, CC BY-SA 2.0

Zdá se, že je to osamělý parník bez doprovodu uprostřed oceánu. Němci odhadují vzdálenost, směr a rychlost. Jejich vlastní dieselové motory běží naplno, ženou loď v nejrychlejšímu tempu a naplňují ji tupým řevem. Příď se prodírá neklidným mořem.

Velitel, spokojený s údaji o situaci, nařídí útok. Ozve se výzva vyklidit můstek, zaplavit nádrže a ponořit se do periskopové hloubky. Posádka je v pohotovosti a napjatě čeká, až uslyší rozkaz. Ozývá se na přídi i na zádi, muži si je předávají postupně. Dieselové motory jsou zastaveny, nahrazují je elektromotory.

Je dosaženo periskopové hloubky. Velitel nahlíží do tenké trubice se zrcátky a čočkami. Hlídkový důstojník neustále upravuje navádění torpéda. Všichni mlčí a napjatě čekají na velitelovy rozkazy. "Torpédomety 1 až 4, připravit na výstřel pod vodou. Torpédomety zaplavit. Otevřít torpédová vrata!" Volání se opět ozývá lodí. Tentokrát se ozve odpověď. Rozkaz byl splněn, vše je připravené k útoku.

Posádka mlčky stojí a sleduje, jak jejich velitel pohybuje periskopem sem a tam. Kleje. Loď kličkuje, což z ní dělá obtížný cíl. Po minutách čekání má konečně příležitost. Ozve se rozkaz. "Torpédomet 1! Pal!" Elegantní kovové torpédo vyletí z roury a téměř neslyšně se řítí k lodi. Následuje torpédomet 2. Velitel nechá okamžitě zaplavit nádrže, aby vyrovnal ztrátu hmotnosti - při udržování lodi pod vodou se počítá každý kilogram.

Zásah! Ponorka se vynoří, aby prozkoumala způsobené škody. Osamělý parník byl torpédy rozpůlen, obě poloviny se od sebe vzdalují a posádka se snaží dostat do záchranných člunů. Během následujících dvou hodin se obě poloviny lodi pomalu potápěly, zatímco posádka U-Bootu přihlížela.

Po čase se ozval zvuk z hydrofonu. Šrouby, turbínový motor - pravděpodobně torpédoborec. U-Boot se rychle ponoří a odplouvá. Kryta tmou pak německá ponorka vystoupá opět na hladinu. Torpédoborec vyčkává poblíž zničené lodi, zda se ponorka nevrátí. Dieslové motory jsou opět nahozeny.

Náhle se torpédoborec otočí a blíží se velkou rychlostí k ponorce. Poplach, ponořte se! Příď ponorky se zhoupla do temných hlubin Atlantiku. Ponoří se do hloubky 160 metrů a pak se vyrovná. Nad hlavou se ozvou tři výbuchy, pak se ozvou šrouby torpédoborce. Celá posádka sedí tiše. Najednou zvuk šroubů ustane. Nepřítel zastavil téměř přesně nad ponorkou a snaží se ji odhalit sluchem.

Další hlubinné bomby, tentokrát blíž. Ze stropu padají úlomky barvy. Pytle s jídlem a párky rozvěšené po lodi se třesou a kývají sem a tam, jak se plavidlo houpe. Velitel nařizuje úhybný manévr. Zatímco se ponorka otáčí, stoupá, klesá, otáčí se a mění zrychlení, torpédoborec pokračuje v útoku. Posádka trpělivě sedí a každý výbuch jimi i jejich lodí ještě více otřese.

Ve vlnách se ozývají sonarové signály - torpédoborec přesně ví, kde jsou. Další hlubinné nálože. Všechno zčerná. Světla jsou vyřazena. Voda proniká do trupu na různých místech, velitel působí nevzrušeně, ale posádka je stále nervóznější. S torpédoborcem nad hlavou nemohou vodu odčerpat. Hlučná čerpadla by prozradila jejich polohu a byli by okamžitě zničeni. Všechna nedůležitá světla jsou vypnuta, aby se šetřila energie z baterií.

U-Boot sedí tiše a nehybně a čeká na další hlubinné nálože a možnou strašlivou drtivou smrt potopením ke dnu. Velitel si vyžádá zaměření torpédoborce. Žádná odpověď. Rozčileně požádá znovu. Stále žádná odpověď.

Uvědomí si, co to znamená. Zvukař ho neignoruje, torpédoborec zmizel. Žádné sonarové pingy, žádné hlubinné pumy, žádný hluk lodního šroubu. Jen ticho. Elektromotory ponorky ji ještě půl hodiny ženou pod vodou kupředu. Přežili.“

Akce ponorek probíhaly dlouhé hodiny. Posádky seděly a tiše čekaly, dokud si nebyly jisté, že jsou v bezpečí, jejich kořist je zničena nebo pronásledovatel zmizel. Knihy Das Boot a U-Boot Krieg od Lothara-Güntera Buchheima, podle jehož vyprávění byl natočen film Das Boot, rozhodně stojí za přečtení.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Robert E. Lee

06. 02. 2022, 12:13

Děsivý příběh muže...
Děsivé jako prase!!!

Czert

24. 01. 2022, 08:17

Ramon
A za co oslavovat nacisticke ponorkare? Za to ze chteli vyhubit slovany a zidy?

Ponorkarem se nemohl stat antinacista.

Jiste, najdes u nich odvazne muze, ale tynajdes i u spojeneckych i japonskych ponorkaru, cili nechapu tvuj obdiv.

Czert

24. 01. 2022, 08:14

Otakon
Utocilo se jak se utocilo, protoze kapitan tak rozhodl. Tecka.

Proc torpedy misto delem, se bez zeptat kaputana.

Jenyk

24. 01. 2022, 01:02

Právě jsem dočetl knihu "The Good Shepherd", která popisuje ponorkovou válku v Atlantiku z pohledu velitele eskorty konvoje. Byl podle ní natočen film "Greyhound" s Tomem Hanksem. Kniha i film jsou vynikající a vřele je doporučuji.

Rammon

22. 01. 2022, 15:21

.. Čest a Sláva všem německým ponorkářům,mým největším oblíbencem zůstává Werner Henke aneb Vlk Samotář,velitel U 515 ..

Itami Youji

21. 01. 2022, 18:49

@Slavoslav: Tak jsem si dal práci a podíval se na kariéru U-96 trochu důkladněji.

Tak je to poněkud zvláštní. V době, kdy byl na palubě přítomen Lothar-Günther Buchheim jakožto válečný zpravodaj, tak ponorka vykonávala svou sedmou plavbu.

Během ní potopila jedinou loď a to holandskou loď Bennekom. Až sem zápisky zpravodaje souhlasí, ony souhlasí i dál, jen...

Jen jaksi loď neplula samostatně, ale byla součástí konvoje OS 10. Ale taky je pravdou, že je nutno si uvědomit, že šlo o válečného zpravodaje a propagandistu, takže naprosto dokonalá fakta bych nečekal.

To by také vysvětlovalo, proč útok proběhl torpédy a nikoliv na hladině.

Slavoslav

21. 01. 2022, 17:16

@otacon70: lebo Briti robili pasce na ponorky kde na nakladnych lodiach mali zamaskovane dela ktore len cakali kym sa ponorka pokusi potopit osamelu nakladnu lod delom. Pripadne rovno obchodne lode delami vybavovali a k posadke dostali par namornikov ako obsluhu co cez periskop bolo vidiet.

A ak kluckovala mozno chcel poistit zasah, zalezi od tonaze a ako hodnotny to bol ciel

otacon70

21. 01. 2022, 17:06

Tak za prvé se přídová část torpedometu nazývá záklopka a nikoliv vrata a za druhé nechápu, proč by se na osamělý parník útočilo pod vodou.a hned dvěmi torpédy.

karelka

21. 01. 2022, 14:57

Byl důstojníkem propagandy.....tak to bylo všechno napsáno dle skutečnosti..

Itami Youji

21. 01. 2022, 13:49

Ferdinand Mravenec: Nu, jen bych doplnil, že ono ani zvuk běžících elektromotorů se zrovna nenese jen pár metrů, takže ve chvíli, kdy by ponorka byla půl míle od konvoje, tak je slyšitelná i tak. Ano, samozřejmě méně než s dieslem, ale je.

Navíc kavitace lodních šroubů ponorky taky udělá svoje.

Druhé doplnění je, že samostatně plující loď nemusela být jen ta, která by rychlosti konvoje nestačila (či měla poruchu), ale i ta, která měla dostatečnou rychlost a její obranou byla právě rychlost lodi.

Ferdinand Mravenec

21. 01. 2022, 13:33

Zany: S největší pravděpodobností si tak velitel chtěl ověřit stav torpedované lodi. Někdy trvalo velmi dlouhou dobu, než došlo k potopení, tedy k totální ztrátě nepřátelské tonáže a během bitvy o Atlantik byly známy i případy, že se zasažená loď sice rozlomila, ale už se nepotopila a bylo možno z ní zachránit její náklad. Byl to třeba případ britské nákladní lodi, která vezla z Brazílie plné podpalubí balzového dřeva nebo amerického naftového tankeru z Curacaa. Obě lodi byly torpedovány, rozlomeny, ale nepotopily se. Tu první zachránil náklad, tu druhou mimořádně pevné přepážky, protože do přestavby před válkou sloužila na dopravu sypkých hmot. To byla situace, které bylo nutno zabránit další akcí (torpedováním, dělostřelbou), protože hlavním cílem bylo nejen zničit tonáž, ale především zabránit dodávce nákladu. Stávaly se i případy, že ponorka marně vypotřebovala veškerou munici na potopení takových lodí. To, že se na místě torpedování objevila eskorta, vyplývalo z toho, že drtivá většina námořní dopravy byla soustředěna do konvojů a zdánlivě samostatně plující lodi byly ty, které z různých důvodů rychlosti konvoje nestačily (poškození, poruchy strojů, nehody), ale pod ochranu konvoje stále patřily. A ta poslední věc související s lokalizací odjíždějící ponorky je jednoduchá. Kvůli možnosti úspěšného útoku proti lodi plující klikatým kurzem se musela ponorka přiblížit na vzdálenost alespoň půl míle (ale raději méně) a to je hodně blízko. Potom je na torpédoborci (korvetě) kombinace hydrofonu s efektivním dosahem kolem 3 mil a zkušeného operátora smrtící. Zvuk běžících dieselmotorů se nese vodou sakra daleko…

lefak

21. 01. 2022, 11:00

Buchheim vidal dvě knihy svých ponorkových fotografií. První byla Ponorky a válka a druhá Ponorky a smrt

wittig

21. 01. 2022, 10:20

je klidný mlhavý den....na rozbouřeném moři.

Slavoslav

21. 01. 2022, 09:17

@Jookee: oni nevedeli o viacerych veciach. Musim si tu knihu znovu precitat, ale v tejto je sa mi zda spomenute ako ich zasiahne spojenecke lietadlo v Girbaltare pocas nocnej plavby ked chcu preklznut do Stredozemneho mora. O radaroch na lietadlach nemali sajn a plavbu na hladine pokladali za menej nebezpecnu z hladiska prezradenia sa

Jookee

21. 01. 2022, 08:26

Zany. Duvodu mohl mit několik. Potvrdit potopeni lodi, vzeti zajatce, pomoc posadce zasazene lodi. Po pripluti torpedoborce pak napriklad studovat jeho taktiku.
V te dobe se o spojeneckych sonarech moc nevedelo. Asj nemohli tušit, ze je v noci v praskotu potapejici se lodi lokalizuje, coz se stalo po nahozeni dieslivych motoru. Ale pravy duvod nevim.

liberal shark

21. 01. 2022, 08:25

Ten film byl velmi dobrý.

Kim

21. 01. 2022, 07:50

No kniha je to hezká ,ale doporučuji spíše klvalitnější literaturu. Jako že konkretní příběhy ponorkových es a podobně.

Zany

21. 01. 2022, 07:45

Tak. A teď mi někdo vysvětlete proč nezmizeli hned po útoku a čekali tam než připluje torpédoberec, jehož pomoc si parník logicky signálem SOS přivolal. Děkuji