Proč 120 mm? Leonardo vysvětluje, jak nový kanón a střela Vulcano mění pravidla hry
Leonardo představilo na střelnici Cottrau nedaleko La Spezie svůj nový 120mm tankový kanón s délkou hlavně 55 ráží a novou 120mm řízenou střelu Vulcano. Nové dělo, které bylo vyvinuto výhradně z vlastních zdrojů společnosti, bylo předvedeno při střelbě šesti ostrými náboji a v současné době prochází 12měsíční kvalifikační fází s pěti prototypy. Vzhledem ke svým zpětným rázům je dělo určeno výhradně pro pásová vozidla, jako je KF51, a nelze jej namontovat na kolová vozidla.
Foto: Hlavní bojový tank KF51 Panther | Rheinmetall AG / Public domain
Nový tankový kanón využívá nový autofretážní proces pro zvýšení životnosti, vylepšený systém brzd zpětného rázu s dvojitými hydraulickými válci a akumulátor oleje a plynu pro zvládání vyšších vnitřních tlaků. Tepelná objímka je vyrobena z kompozitních a hliníkových materiálů. Kanón, označovaný jako 120/L55, je určen pro použití na italských hlavních bojových tancích Panther-IT a lze jej také instalovat na modernizované tanky Ariete C2 a věž HITFACT MkII, kterou lze vidět na bojovém vozidle pěchoty KF41 Lynx. Je navržen pro střelbu všemi existujícími náboji standardu NATO 120 mm, včetně programovatelné munice. Modulární architektura kanónu usnadňuje jeho dodatečnou montáž na starší věže.
Před střelbou společnost Leonardo otestovala kompletní mechanický cyklus, včetně ovládání závěru, vyhazování použitých nábojnic a simulace zpětného rázu. Hlaveň děla, která váží přibližně o 500 kg více než předchozí model 120/L45, nabízí o 5 % vyšší úsťovou rychlost. Hlaveň je vyrobena ze stejné slitiny jako zbraň L45 z kolového vozidla Centauro II, ale má odlišnou geometrii a vylepšenou odolnost proti vnitřnímu tlaku. Předpokládaná životnost hlavně je 1 200 výstřelů, což však do značné míry závisí na typu použité munice, přičemž protipancéřová APFSDS způsobuje větší opotřebení.
Nová munice Vulcano 120 vychází ze stávající rodiny Vulcano, která zahrnuje námořní (76 mm a 127 mm) a dělostřelecké (155 mm) varianty, a je určena pro použití se současnými i budoucími 120mm tankovými děly. Jedná se o podkalibrní řízenou munici s maximálním dostřelem přibližně 30 kilometrů, která je určena pro nepřímou palbu mimo přímou viditelnost. Mezi její cíle mohou patřit obrněná vozidla, protivzdušné obranné systémy, raketomety a hlavní bojové tanky. Cílem je způsobit spíše funkční než strukturální poškození tím, že se vyřadí z provozu senzory, antény a optika. Náboj je kompatibilní s laserovým i infračerveným naváděním a je navržen pro použití v prostředích bez GNSS.
Modulární konstrukce umožňuje opětovné použití komponent vyvinutých pro jiné ráže, což přináší úspory z rozsahu a zkracuje dobu vývoje. Vulcano 120 je součástí programu i-MBT a může být naváděn externími systémy, jako jsou bezpilotní letouny. Bude bez omezení ITAR a je určen ke zvýšení nepřímé palebné síly obrněných jednotek a podpoře rozptýlených bojových formací. Integrační architektura zahrnuje spolupráci se vzdálenými zdroji zaměřování a umožňuje budoucí upgrade, včetně infračerveného navádění. Systém je vyvíjen v závodě společnosti Leonardo v La Spezia, kde společnost nedávno přijala 300 nových zaměstnanců a přidala dva stroje pro autofretáž, aby do roku 2026 zvýšila výrobní kapacitu na 800 hlavních ročně, oproti 170 v roce 2024 a 260 plánovaným pro rok 2025. Přibližně polovina těchto hlavní bude určena pro velkorážné pozemní a námořní systémy.
Kanónem 120/L55 bude vybaveno 82 z 132 hlavních bojových tanků Panther-IT, které Itálie plánuje pořídit, zatímco zbývajících 50 tanků bude vybaveno německým kanónem 120 mm L55A1 od společnosti Rheinmetall. Tyto tanky budou součástí italského programu modernizace obrněných sil v hodnotě 10 miliard eur, který zahrnuje podpůrná vozidla a více než 1 000 pásových platforem.
Panther-IT je místní verzí tanku KF51 Panther vyvinutého společností Rheinmetall a bude vyráběn společným podnikem Leonardo Rheinmetall Military Vehicles (LRMV). Itálie se rozhodla zachovat ráži 120 mm, přestože tank Panther byl představen s kanónem ráže 130 mm. Ráže 130 mm nabízí podle italského přístupu z hlediska dostřelu spíše zanedbatelné operační výhody a její přijetí by znamenalo komplikace v oblasti interoperability a logistiky, zejména v rámci NATO. Hlaveň 120/L55 vyráběná v Itálii již nebude pod německou licencí, i když vlastnosti zbraně zůstanou stejné v německé i italské verzi.
Při prvních prezentacích společnosti Leonardo a Rheinmetall uvedly rozdělení výroby na 82 hlavních z Itálie a 50 z Německa, plus 50 % náhradních hlavní, a tento plán zůstává nezměněn. Věž Panther-IT bude rovněž upravena, aby vyhovovala větší hmotnosti a změněnému těžišti L55, což vyžaduje silnější elektrické pohony, zejména pro elevaci. Ačkoli to ještě není potvrzeno, společnost Leonardo naznačila, že stejný zbraňový systém by mohl být později integrován do modernizovaného Ariete C2, v závislosti na výsledcích hodnocení.
Panther-IT bude vybaven aktivním ochranným systémem StrikeShield od společnosti Rheinmetall, a municí typu HERO 120 a digitálními komponenty C4I. Platforma je postavena na podvozku Leopard 2A4 a zahrnuje motor V12 o výkonu 1 500 koní, s maximální rychlostí 70 km/h a dojezdem 500 kilometrů. Kromě vylepšené ochrany a palebné síly je tank vybaven systémy pro 360° situační přehled, termovizí a přípravou pro integraci budoucích technologií, včetně bezosádkových věží.
Od ledna 2024 zahájila Itálie několik modernizačních programů pro své pozemní síly, včetně pořízení 21 odpalovacích zařízení M142 HIMARS, 76 obrněných vozidel VBM PLUS a výběru systému Skynex C-RAM. Vozidlo KF41 Lynx je vyhodnocováno pro program A2CS, jehož cílem je pořídit 1 050 vozidel v 16 variantách. V roce 2024 Itálie také rozšířila svůj program F-35 na 115 letadel a objednala 24 nových stíhaček Eurofighter. V námořní oblasti Itálie uvedla do provozu obojživelné plavidlo LHD Trieste a investuje do zbraní s řízenou energií pro operace proti dronům. Modernizaci obrněných vozidel vede společný podnik LRMV, který zahájil činnost v roce 2024. Montáž, testování a integrace zbraní se bude odehrávat v La Spezia, zatímco přibližně 60 % veškeré výroby vozidel Panther a Lynx bude probíhat v Itálii.
Jednou z hlavních výhod 120mm tankových kanónů je rovnováha mezi palebnou silou a praktičností při provozu. Ve srovnání se staršími 105mm systémy nabízejí 120mm kanóny vyšší kinetickou energii a průraznost pancíře při zachování přijatelné hmotnosti a velikosti munice. 120mm APFSDS náboj váží obvykle kolem 20 kg a může dosáhnout úsťové rychlosti přes 1 700 m/s, čímž výrazně překonává 105mm náboje jak v dostřelu, tak v účinnosti. Ačkoli ráže 130 mm a 140 mm slibují větší teoretickou palebnou sílu, přinášejí značné komplikace související s absorpcí zpětného rázu, požadavky na automatické nabíjení a s logistikou. 120 mm zůstává dostatečně lehký pro ruční manipulaci nebo kompaktní automatické nabíječe a je již podporován rozsáhlou logistickou a zásobovací infrastrukturou v rámci NATO. Podporuje také širokou škálu munice, od kinetických penetrátorů a programovatelných HE až po kanystrové a vzdušné náboje, což z něj činí nejuniverzálnější volbu pro moderní MBT.
Kanónem ráže 120 mm s hladkým vývrtem jsou vyzbrojeny prakticky všechny moderní západní MBT, včetně M1A1/A2 Abrams, Leopard 2, Leclerc, Ariete, Merkava Mk III a IV, K1A1, K2 Black Panther a japonský Typ 10. Dnešní 120mm tankové kanóny jsou konstruovány pro střelbu širokou škálou munice standardu NATO. Patří mezi ně kinetické střely APFSDS, HEAT, programovatelné HE nebo víceúčelové střely AMP a v některých případech i řízené střely odpalované z kanónu.
Zdroj: armyrecognition.com, defensemagazine.com
Komentáře
Emil Holub
02. 08. 2025, 22:39Hlavní bojový tank KF51 Panther |- co to zas soudruzi spojenci vymysleli, ony jsou i jiné tanky než "bojové"?!
Čerte, ta šuline, co všemu rozumíš, vysvětli mám to!
Czertik
02. 08. 2025, 12:28par nejasnosti na jednom miste nam clanek tvrdi ze nemecle l55 a italske l55 hlavne sou stejne, aby jinde napsal ze italska je tezsi ? toz jak to je ?
a jaka je cena naboje vulcan ? zvlast pokud ma jen nicit senzory misto vozidla, to by mozna i byl vyhodnejsi dron.
a jak ukrajina ukazala, vykon motoru je nedostatecny , zvlast u poslednich tezsich verzi.