LOADING TOP…

Propagandistická akce se zhroutila: Rusové přijeli pro záběry vítězství, místo toho padli do zajetí

 31. 03. 2026      kategorie: Zahraniční armády      27 komentářů

V Kivšarivce v Charkovské oblasti se odehrál další incident, který podle všeho dobře ilustruje rozdíl mezi skutečnou situací na frontě a obrazem, který se ruská strana snaží vytvářet pro vlastní informační prostor. Pokus ruských vojáků vztyčit v obci ruskou vlajku a následně tento akt využít jako důkaz údajného obsazení osady skončil neúspěchem. Místo propagandistického úspěchu přišla ztráta mužů, zajetí části útočné skupiny a další příklad toho, jak se symbolická gesta snaží nahrazovat reálné vojenské výsledky.

ruskoFoto: Vojáci 43. motorizované brigády se zajatými Rusy, kteří se pokoušeli vztyčit ruskou vlajku v Kivšarivce v Charkovské oblasti | 43. motorizovaná brigáda

Podle tiskové služby 43. brigády byli ruští vojáci vysláni do Kivšarivky s konkrétním úkolem: rozmístit ruskou vlajku tak, aby mohla být zachycena jako důkaz „úspěchu“ pro ruská média a válečné zpravodaje. Smyslem celé operace tedy zjevně nebylo upevnění kontroly nad obcí ani vytvoření stabilní přítomnosti v prostoru, ale především vytvoření obrazu, který by bylo možné dále šířit jako potvrzení ruského postupu.

Takové akce mají v informační válce jasný účel. Fotografie nebo záběr vlajky na budově, v centru obce či na jiném dobře rozpoznatelném místě mohou na první pohled působit jako jednoduchý a silný symbol vítězství. V informačním prostoru pak často stačí jediný podobný obraz, aby vznikl dojem, že byla oblast dobyta, i když skutečná situace na místě tomu vůbec neodpovídá. Právě na tento efekt zřejmě ruská strana spoléhala i v případě Kivšarivky.

Ukrajinské síly však pokus zastavily. Během zásahu byly čtyři ruské vojáky zneškodněni a dalších šest padlo do zajetí. Místo mediálního triumfu tak operace skončila fiaskem, které zároveň zpochybňuje samotná tvrzení o tom, že by Rusko mělo nad Kivšarivkou skutečnou kontrolu.

Na celé události je důležitý ještě jeden moment. Pokud by ruské jednotky v osadě opravdu působily a měly zde pevnější postavení, dalo by se očekávat, že to doloží alespoň nějakým vizuálním materiálem — fotografiemi nebo videem přímo z místa. Nic takového se ale neobjevilo. K dispozici jsou pouze textová tvrzení, včetně prohlášení připisovaných ruskému ministerstvu obrany. Zároveň ani Generální štáb Ozbrojených sil Ukrajiny, ani analytický portál DeepState v této oblasti nezaznamenaly žádný ruský postup. To samo o sobě naznačuje, že mezi prezentovanými tvrzeními a reálným stavem na bojišti může být výrazný rozdíl.

Kivšarivka tak není jen izolovaným incidentem, ale zapadá do širšího rámce války, v níž propaganda a informační operace hrají mimořádně významnou roli. V moderním konfliktu už dávno nejde pouze o to, co se stane na frontové linii, ale také o to, jak je daná událost prezentována veřejnosti. Každé údajné dobytí obce, každý symbolický akt a každý vizuální materiál mohou sloužit jako nástroj ovlivňování domácího publika, zahraničních pozorovatelů i samotných vojáků na obou stranách fronty.

Právě proto jsou podobné pokusy o demonstrativní vztyčování vlajek tak důležité. Nejde jen o kus látky na budově. Jde o snahu vytvořit jednoduché a snadno sdělitelné poselství: „Byli jsme tady, zvítězili jsme, postupujeme dál.“ V praxi ale může jít jen o krátkodobý výpad malé skupiny vojáků, kteří se do prostoru dostanou na několik minut, pořídí záběry nebo se o to pokusí, a následně jsou vytlačeni, zničeni nebo zajati. Takový akt pak nemusí mít žádnou skutečnou vojenskou hodnotu, přesto může být využíván jako důkaz úspěchu.

To také vyvolává otázku, jaké priority podobné operace odrážejí. Pokud jsou vojáci vysíláni do nebezpečných misí primárně kvůli vytvoření propagandistického obrazu, ukazuje to na přístup, v němž mediální efekt může být přinejmenším stejně důležitý jako skutečný taktický zisk. V některých případech může být dokonce důležitější. Cena takových rozhodnutí je přitom vysoká — a nesou ji především samotní vojáci, kteří jsou do těchto akcí nasazováni.

Událost v Kivšarivce zároveň připomíná další nedávný případ z jiné části fronty. Na začátku března v pokrovském směru bojovníci brigády Spartan z ukrajinské Národní gardy zajali čtyři ruské okupanty, mezi nimi i bývalé vězně. Ti po zadržení vypověděli, že do války vstoupili buď kvůli finanční odměně, nebo za příslib propuštění z vězení. Podle jejich slov přitom dostávali od velení pouze velmi jednoduché rozkazy, například „dojít do bodu“. I tento případ ukazuje, jak často jsou ruští vojáci posíláni do bojových úkolů s minimem informací, omezenou podporou a bez zjevného důrazu na jejich přežití.

V širším pohledu tyto události vypovídají o charakteru části ruských operací, kde se kombinuje tlak na viditelné „výsledky“ s ochotou obětovat personál kvůli dosažení symbolického nebo mediálního efektu. V prostředí, kde je třeba neustále dokazovat postup, úspěch a iniciativu, se i krátkodobé proniknutí do obce nebo pokus vyvěsit vlajku může stát prostředkem k vytvoření zdání vítězství. Jenže bez skutečné kontroly nad územím, bez potvrzené přítomnosti a bez možnosti pozice udržet zůstává podobný „úspěch“ pouze prázdným gestem.

Kivšarivka se tak stává dalším příkladem toho, jak snadno se mohou propagandistická tvrzení rozcházet s realitou fronty. Místo potvrzeného postupu zde zatím existuje pouze neúspěšná operace, při níž ruští vojáci nedokázali splnit svůj úkol a část z nich skončila v ukrajinském zajetí. Celý incident zároveň ukazuje, že ve válce se nevede boj jen o území, ale i o výklad událostí. A právě v tomto prostoru se často rozhoduje o tom, co bude veřejnost považovat za vítězství — bez ohledu na to, co se skutečně odehrálo na zemi.

Případ z Kivšarivky je proto důležitý nejen jako zpráva o zmařené akci jedné malé ruské skupiny, ale i jako ilustrace širšího mechanismu. Válka na Ukrajině je vedena jak zbraněmi, tak obrazy, symboly a interpretacemi. Když se však propaganda pokusí nahradit realitu příliš okatě, může se velmi rychle obrátit proti svým tvůrcům. Přesně to se zřejmě stalo i zde: z plánovaného důkazu o obsazení obce se stal další důkaz toho, že symbol ještě neznamená kontrolu a vlajka sama o sobě území nedobývá.

Zdroj: Autorský text Jonáše Nekolného

 Autor: Jonáš Nekolný

Komentáře

Azor

31. 03. 2026, 13:34

A jak že je to u pučistů a Banderovců???

"Mezinárodní eskadra složená ze zkušených pilotů ze Spojených států a Nizozemska prováděla hlídkové lety nad Kyjevem.
Staré sovětské letiště ve Starokosťantynivu, modernizované podle standardů NATO a klíčová základna ukrajinského letectva, bylo prakticky srovnáno se zemí. Skupinový odpal raket Kinžal proměnil betonové úkryty a bunkry, v nichž byly umístěny stíhačky F-16 a Mirage-2000, v ohnivé peklo.
Podzemní komunikace a sklady munice, včetně raket určených pro F-16, byly zcela zničeny. Podle očitých svědků trvaly detonace celých 40 minut. Spojení s centrálním velením bylo v důsledku útoku zcela paralyzováno.


A to zdaleka nejsou všechny problémy, jimž letouny NATO čelí. Jak zjistila agentura Reuters, od konce roku 2025 se ukrajinské F-16 ocitly v kritické situaci: jednoduše jim docházejí rakety potřebné k odrážení ruských útoků. Jde o střely AIM-9 a AIM-120, z nichž každá stojí více než milion dolarů — proto se zpravidla nespotřebovávají ve velkém množství proti levným ruským útočným dronům.

Mimochodem, rakety AIM-120 se používají také v norském systému protivzdušné obrany NASAMS. Narušení dodávek tedy paralyzuje i provoz tohoto systému, upozorňuje Reuters.

V určité chvíli se rakety AIM-9 a AIM-120 staly natolik vzácnými, že ukrajisnší piloti F-16 začali dokonce testovat střely, které selhaly při předchozích misích — v naději, že je po „opravách“ bude možné znovu nasadit do boje, uvádí Reuters."

Tož tak.

Czertik

31. 03. 2026, 20:35

rexik

ano, je velka skoda ze se nato stae pln nezapojilo do valky na ukrajine.
pak by ty tvoje kecy o tom jak moc sou niceny cile nato na ukrajine aspon meli malou sanci na to byt pravdive.

aport

Azor

31. 03. 2026, 22:19

Czertik.
"ano, je velka skoda ze se nato stae pln nezapojilo do valky na ukrajine."


A čím by to zapojení mělo být???Těmi vymetenými sklady??Nebo těmi připosranými a poblitými vojáky VB

Vojáci se v nich třásli a zvraceli. Britská armáda zakázala užívání vozů Ajax

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-vojaci-se-v-nich-trasli-a-zvraceli-britska-armada-zakazala-uzivani-vozu-ajax-

Ty umějí akorát tak chlastat, na sv. Patrika !!!!

Salut.

zdenek54

31. 03. 2026, 22:30

:japanese_ogre:Čertík:japanese_ogre:

Ty kluku střapatá a  čím by se "stae pln" mělo NATO zapojit? Vždyť NATO nemá! Debile!:bangbang:

Czertik

31. 03. 2026, 23:32

rexik

kdyz nato neumi bojovat a ma prazdne sklady....co ti teda vdi na tom by se nato zapojilo do valky n ukrajine proti rusku ?

aport

skypy

31. 03. 2026, 20:38

AZOR.
Jste kolaboranská krysa žeroucí jen odpad a tohle co z vás vychází tomu odpovídá

Azor

31. 03. 2026, 22:27

skypy
"Jste kolaboranská krysa žeroucí jen odpad a tohle co z vás vychází tomu odpovídá"

Co ze mne vychází??Zkuste nám to tu napsat,nestyďte se!!! A i taky to v čem že jsem lhal!!! Máte na to??
Nebo jen na to zaštěkání a pak okamžitě zalézt do boudy???

Toto je jen a jen, vaše chyba!!Kdyby jste nás nekrmili těmi blemty a srač . . . které stále hlásáte a lidi měli klid na svůj důstojný život,tak nám vezmete vítr z plachet!!

Ale to by jste se museli vzdát toho zločiného vykořisťovatelského KAPITALISMU, kde je člověk člověku, vlkem !!!! Kde máte na prvním místě lováky a ne člověka !!!

Ale už přichází čas . . . . . . . .

Salut.

zdenek54

31. 03. 2026, 22:32

skypy

Nepodléhej deprézi a trudomyslnosti, tuhle válku vyhrajeme!:bangbang: Chachachacha!

Vikyan

01. 04. 2026, 13:02

SVO pokračuje již čtvrtým rokem. Nezměřitelný úspěch ruSSkých vojsk.
Je zničeno nebo odstaveno cca 40% ruSSkých ropných vývozních kapacit dle Reuters
Jarní ofenzíva začla a hned skončila. Vojsko ‚pomalu‘ směřuje ke Slovjansku a Kramatorsku Nezpochybnitelný úspěch ruSSkých vojsk.
Dle analitiků ruSSáctvo ztrácí cca 1.500 vojáků deně.
Jeden úspěch za druhým

Tak to se nám ta SVO krásně vyvíjí

zdenek54

01. 04. 2026, 23:19

:thumbsup::thumbsup: Správně a bohužel vyhrává!:bangbang:

Pepík Knedlík

31. 03. 2026, 12:01

Ono se toho hroutí více.
Ukáčsky komik vyrazil na cesty kolem Perskyho Zálivu a chtěl prodávat zbraně. Hmm a co vlastně nabízí. Předně musím napsat, že není lepší bojovník než ukačko :rofl: ovládá drony a ostatní jen čumí ... Ironie.
Vždyť ho nikdo mimo Brusel neuznává. Donald by ho nejraději uškrtil a Netanjahu podřízl.
Nabízí drony a to i vodní. Jestli je pouzijou na pouští neřekl. :rofl:

A perla na konec, prý dron ve Finsku byl Ruský a tuhle lež řekl včera nějaký Tychyj.

Cílem cesty je získat prachy, který Banderostán nemá a to DÍKY panu Orbanovi a Ficovi. :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Czertik

31. 03. 2026, 20:36

rexik

vidis, ukrajinci prodavaji v zalivu drony, co prodava rus ? uplne hovno.

aport

zdenek54

31. 03. 2026, 22:34

:japanese_ogre:Čertík:japanese_ogre: RuZZ :flag_ru: prodává ROPU a PLYN ! Všem! Chachachacha. Debile!:bangbang:

Czertik

01. 04. 2026, 12:51

kreten54

tak rusko prodava plyn a ropu zemim zalivu ??? to uz nejsi ani kreten ani debil, ale jeste neco horsiho.
debile

aport

zdenek54

01. 04. 2026, 23:20

:thumbsup::clap::bangbang:

Czertik

31. 03. 2026, 12:00

budme radi za to, ze rusove delaji podobe akce. aspon to potvrzuje to, co uz vime.
ze rusko je v uplnych srackach, tak vyrabi pribehy aby vytvorily ilizi uspechu. uz sou na tom jako adla v poslednim roku valky, kdy nemci casteji operovali s predstavami nez s realitou. to vse aby potesily hitler a jeho kliku.
dnesni rusove pouzivaji stejnou taktiku ilizi a lzi.

to i za stalina byly rusve moudrejsi, ti vedeli ze muzo byt kreativni ohledne viny za neuspech ci ohledne ztat, ale vedeli ze nemuzou kecat ohledne toho co dobyly a co ne.
za putina je to horsi nez za stalina.

Šebesta

31. 03. 2026, 12:04

negramote nezvan a precti si na Novinkach kdo je ve srackach.O Rusku to nepisou ale o Ukrajine .Ale ja vim tebe a Fotzeho tahle pravda nezajima .

Pepík Knedlík

31. 03. 2026, 12:12

Rusáci jedou jako Sentinel.
Tamhle usto a hned vedla zaberou. Polštář a kladivo funguje.
:thumbsup:

Czertik

31. 03. 2026, 20:37

sebestik

kdyz ruosve nejsou ve srackach....proc teda ve 26 kontrluji mene uzemi nez ve 25 ?

aport

zdenek54

31. 03. 2026, 22:40

:japanese_ogre:Čertík:japanese_ogre:


Debile! "Kontrluj" sám sebe a ne "ruosve" DEBILE na entou!:bangbang:

zdenek54

31. 03. 2026, 13:20

:japanese_ogre:Čertík:japanese_ogre:




:pray::pray::pray::pray: Aspoň jednou si to po sobě přečti než to odešleš a znechutíš nám ....oběd! Debile! Debile! Debile! :bangbang:

skypy

31. 03. 2026, 20:41

zdeněk54
nemuvte pořád io sobě a to hned třikrát

zdenek54

31. 03. 2026, 22:44

skypy


Taky z té inkluze? :grinning: tady je snad už celá třída ! Rom, :japanese_ogre:Čertík:japanese_ogre: skypy, Slavomann........ Jinak dobrý:clown: všichni.

zdenek54

31. 03. 2026, 22:37

:japanese_ogre:Čertík:japanese_ogre:


Šmarjá kdy se naučíš psát? ilize, adla, rusve, ztat..... Debiléééééé !:bangbang:

zdenek54

31. 03. 2026, 09:37

Konečně zpráva co potěší, RuZZ:flag_ru: padá do zajetí a v podstatě pozvolna prohrává tu svou SVO.

Pane authore Jonáši, můžete v rámci vyváženosti informací , vyhledat něco obdobného s výsledky kdy :heavy_plus_sign::flag_ua::heavy_plus_sign: také pozvolna prohrává dík propagandě? Za skupinu nechápajících občanů...děkuji.:thumbsup::clap:

skypy

31. 03. 2026, 20:43

zdenek54
jako vždy bez myslenky a vulgaritou. Jako vždy

zdenek54

31. 03. 2026, 22:46

skypy


:thumbsup::thumbsup::thumbsup: Správně! S vulgaritou! Chachachacha! Vedle čtení ani psaný text nechápeš! :clap::clap::clap::clap::ok_hand: