ROSS R210 - český vojenský speciál, který měl v armádě nahradit legendární Pragu V3S

Po předchozích neúspěšných pokusech o nahrazení zastaralého nákladního automobilu Praga V3S vyhlásila Armáda České republiky v devadesátých letech minulého století zadávací podmínky na nový střední terénní nákladní automobil. V polovině devadesátých let zvítězily ve výběrovém řízení Roudnické strojírny a slévárny a.s. Roudnice nad Labem se svým speciálem ROSS R 210.12 VV 6×6. (R – Renault, 210 výkon motoru v koních, 12 – celková hmotnost v tunách, VV – vojenský valník). Vůz vznikl ve spolupráci s automobilkou Renault, která dodala kabinu řidiče a motor.
Foto: Nákladní terénní automobil ROSS R 210.12 VV 6x6
Nápravy vozu jsou tuhé, portálové s čelními redukcemi v kolech, jejich konstrukce vychází z náprav vozidla P V3S. Zadní nápravy se stálým záběrem jsou vybaveny mezinápravovým diferenciálem. Každá náprava je vybavena uzávěrkou diferenciálu.V roce 1997 bylo v rámci ověřovací série pro potřeby AČR dodáno 15 vozidel ve verzi vojenský valník. Později bylo dodáno několik automobilů se skříňovými nástavbami a ve verzi pro výcvik řidičů se zdvojeným ovládáním. Celkem v Roudnici pro armádu vyrobily 21 vozů všech verzí. V roce 1998 byla mezi výrobcem a českou armádou podepsána rámcová smlouva, podle níž měly dodávky těchto vozidel pokračovat až do roku 2003. K tomu však nakonec nedošlo, protože další objednávky ze strany AČR byly prakticky zastaveny.
Foto: Nákladní terénní automobil ROSS R 210.12 VV 6x6 se nachází také ve sbírce VHÚ | VHÚ
Modernizace vozového parku, konkrétně dodávky náhrad za V3S byly odloženy s tím, že armáda má důležitější priority. Pro výrobce z toho vyplývaly značně negativní důsledky, protože do vývoje a výroby typu R210 investoval nemalé finanční prostředky. Z těchto důvodů postupně v Roudnici zanikla automobilová výroba.
Licenci s veškerou dokumentací pak roku 2002 odkoupila Tatra s úmyslem schválené a do armády zavedené vozidlo vyrábět. Ukázalo se, že to není možné – kvůli změně výrobce by vozidlo muselo znovu projít armádními zkouškami a v původním stavu by nevyhovělo mezitím změněné legislativě. Některé použité díly u výrobců navíc vybíhaly ze sériové výroby.
Foto: Licenci s veškerou dokumentací pak roku 2002 odkoupila Tatra s úmyslem schválené a do armády zavedené vozidlo vyrábět. | printscreen z YouTube

Ve sbírce VHÚ se nachází vozidlo ROSS s dvojím ovládáním, které bylo v 90. letech 20. století používáno k výcviku posluchačů ve Vojenské akademii v Brně. Do sbírky byl převeden v roce 2010 z VZ 4218 Nový Jičín.
Technické údaje
Motor:
šestiválcový,vznětový, přeplňovaný, s přímým vstřikem paliva, kapalinou chlazený
– typ: Renault MIDR 06.02.26 W 4 EURO 2
– max. výkon: 154 kW při 2 500 ot/min
Hlavní rozměry:
– délka: 7 095 mm
– šířka: 2 490 mm
– výška přes plachtu: 3 250 mm
Hmotnosti:
– pohotovostní: 6 710 kg
– užitečná: 5 290 kg
– celková: 12 000 kg
Max. rychlost: 90 km/h
Video: Nákladní terénní automobil ROSS R 210 v akci / YouTube
Zdroj: VHÚ
Komentáře
zvukař
11. 06. 2021Praga V3S byla ve své době super. Velmi dobré jízdní vlastnosti v terénu, spolehlivost, jednoduchá údržba, snadná adaptace pro různé účely. Také jsem s ní jezdil. Co chtít víc? A troufám si tvrdit, že při rozumné modernizaci (posilovač řízení, odhlučnění kabiny, vícestupňová symchronizovaná převodovka) by byla vyhovující ještě dnes.
Marty
15. 09. 2019Dame tomu novou kabinu (take renault) novy motor (take renault) a je z toho T810ka... :laughing: Ta uz ty legislativni zmeny splnuje. :wink: Srot to nebyl a ani 810ka neni. Vsechno ma sve mouchy.