EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Sériová výroba amerických letounů T-7A Red Hawk se začíná rozbíhat

 30. 01. 2020      kategorie: Události      0 bez komentáře

Americké vojenské letectvo (USAF) hodlá nahradit stávající výcvikový letoun Northrop T-38 Talon novým T-7A Red Hawk. Na základě uzavřených smluv výrobci nového typu již zahájili výrobu prvních sériových kusů.

Letoun T-7A Red Hawk byl vyvinut americkou společností Boeing ve spolupráci s švédskou firmou Saab. V souladu s interními dohodami si tyto dvě společnosti kromě vývoje rozdělily i výrobu a švédská firma převezme na svá bedra montáž některých částí draku. 

T-7A.Red.Hawk.1.USAF.topw.FU
Foto: Boeing T-7A Red Hawk | USAF

Podle společnosti Saab začaly ve Švédsku 10. ledna 2020 práce na montáži ocasních částí prvních sedmi trupů pro výrobu T-7A. Tyto části budou odesílány do továrny Boeingu v americkém St. Louis, kde bude probíhat finální výroba nových cvičných letadel. 

Americké velitelství výcviku leteckých sil AETC (Air Education and Training Command) začalo hledat perspektivní náhradu za zastaralý T-38 Talon v roce 2013. Vyhlášeného výběrového řízení se zúčastnilo několik významných společností ze Spojených států i dalších zemí. V září 2018 byl pak vyhlášen vítěz soutěže – společnost Boeing s projektem TX.  

T-7A.Red.Hawk.2.USAF.topw.FU
Foto: Boeing T-7A Red Hawk | USAF

Podle smlouvy z roku 2018 má Boeing zatím dodat USAF 351 letadel s označením T-7A Red Hawk a 46 pozemních výcvikových komplexů a sestav pro údržbu a podporu během provozu. Celková hodnota objednaných produktů a následných služeb by měla být asi 9,2 miliardy USD.

Švédská firma Saab má perspektivně v úmyslu přesunout výrobu částí T-7A Red Hawk ze Švédska do Spojených států do svého nového závodu ve West Lafayette. Přinese to výrazné zjednoduší spolupráce a logistiky.

Nová cvičná letadla a simulátory T-7A Red Hawk budou provozovány 12. výcvikovým křídlem USAF na letecké základně Randolph v Texasu. První letka s T-7A dosáhne počáteční fáze připravenosti v letech 2023 až 2024. 
Poslední z 351 objednaných letadel očekává USAF až na počátku třicátých let. Dodávka veškerých pozemních výcvikových zařízení má být však dokončena o něco dříve.

T-7A.Red.Hawk.3.USAF.topw.FU
Foto: Boeing T-7A Red Hawk | USAF

Smlouva na dodávky cvičných T-7A Red Hawk je pro Boeing velmi důležitá. V posledních letech měla totiž společnost určité problémy v linii vojenských dodávek a současný velký úspěch může částečně odmazat i nedávná nepříjemná selhání a ztráty v civilní oblasti s letounem B737 Max.

Na programu cvičného T-7A Red Hawk asi nejvíce získá švédská firma Saab. Kromě finančního a technologického přínosu její nový závod v USA se kromě výroby částí nových cvičných letadel může dodatečně profilovat podle aktuálních potřeb a usnadnit tak vstup na americký letecký trh s jinými produkty.

Komentáře