EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Šok na obloze: Rafale Marine se stává létající benzínkou pro Super Hornety US Navy

 21. 05. 2025      kategorie: Vojenská technika      2 komentáře

Ve Spojených státech probíhá série letových zkoušek, jejichž cílem je certifikovat schopnost francouzských námořních bojových letounů Rafale Marine doplňovat palivo klíčovým letounům amerického námořního letectva. Podle oficiálního oznámení Naval Air Warfare Center Aircraft Division (NAWCAD) projekt vede společný tým složený ze Service de soutien de la flotte (SSF – Služba podpory loďstva) francouzského námořnictva, Naval Aeronautics Experimentation Center (CEPA/10S) a NAWCAD Air Test and Evaluation Squadron VX-23 se sídlem na letecké základně Patuxent River v Marylandu.

Rafale_Refuels_FA-18Foto: Francouzský Rafale M doplňuje palivo americkému letounu F/A-18F | US Navy / Public domain

Cílem operačního testovacího programu je ověřit kompatibilitu letounu Rafale Marine v konfiguraci „buddy“ pro provádění vzdušného tankování letounů F/A-18 Hornet, F/A-18E/F Super Hornet a EA-18G Growler amerického námořnictva. Fotografie zveřejněná americkým námořnictvem, na níž je zachycen letoun Rafale M během jedné z těchto testovacích misí, podtrhuje přímou účast francouzského palubního letounu v tomto bezprecedentním certifikačním úsilí. Cílem spolupráce je rozšířit operační dosah leteckých skupin letadlových lodí a zlepšit interoperabilitu mezi spojeneckými vzdušnými silami v mnohonárodním kontextu.

Letoun Rafale M, vyvinutý společností Dassault Aviation, je námořní variantou víceúčelového stíhacího letounu Rafale. Je navržen pro provoz z letadlových lodí vybavených systémem CATOBAR (katapultový start a přistání pomocí brzdicích lan), může být vystřelen z 112metrového katapultu a přistát na palubě dlouhé pouhých 105 metrů. Jeho zesílená konstrukce, stabilní přibližovací vlastnosti a vhodnost pro námořní operace z něj činí klíčový prostředek francouzského námořního letectva. Díky zvýšenému doletu a schopnosti provádět tankování za letu, včetně spojeneckých letadel, jako jsou stroje amerického námořnictva, se jeho využitelnost v dálkových operacích ještě zvyšuje.

Rafale M je univerzální platforma schopná plnit úkoly vzdušné nadvlády, úderné mise, průzkumu, jaderného odstrašení i elektronického boje. S prázdnou hmotností 11 tun, délkou 15,27 metru a rozpětím křídel 10,8 metru kombinuje vysoký výkon s mimořádnou operační flexibilitou. Jeho integrace do spojeneckých standardů a taktických postupů z něj činí klíčovou součást koaličních operací, zejména tam, kde je schopnost vzdušného tankování rozhodující pro zachování operační přítomnosti.

Ačkoliv se jedná o technicky náročný proces, má tato certifikace značný strategický význam. Nejenže ověřuje technickou a procedurální kompatibilitu systémů pro doplňování paliva, ale také harmonizuje bezpečnostní protokoly a operační doktríny mezi dvěma námořními silami, které mají odlišné tradice, ale stále těsnější vzájemnou spolupráci. Schopnost přenášet palivo mezi spojeneckými letouny v rámci úderné skupiny letadlových lodí je zásadním prvkem pro zajištění operační výdrže a taktické flexibility na moři. Letouny operující z letadlových lodí často nemají k dispozici standardní tankovací letouny, a některé stíhačky tak slouží nejen k prodloužení doletu mise, ale i k bezpečnému přistání jiných letounů v nouzi.

Zatímco Rafale M již v minulosti prokázal schopnost doplňovat palivo jiným strojům stejného typu během operačních nasazení a mezinárodních cvičení, současný projekt je první formální certifikací zahrnující americké letouny. Testy rovněž slouží k ověření nového tankovacího podvěsu NARANG, vyvinutého společností Safran, který je aktuálně zaváděn do výzbroje francouzského námořnictva. Podvěs NARANG dokáže přenášet až 1 000 litrů paliva za minutu, s celkovou kapacitou dvou tun na vzdálenost přesahující 400 námořních mil. Je vybaven pokročilými integrovanými diagnostickými systémy.

Cvičení Pacific Steller 25, konané v únoru 2025 za účasti letadlových lodí Charles de Gaulle, USS Carl Vinson a japonské vrtulníkové výsadkové lodě Kaga, podle francouzského námořnictva již zahrnovalo letecké tankování mezi letouny Rafale M a F/A-18. Probíhající testy v Patuxent River však představují pokročilejší fázi technické validace, která se řídí standardy amerického námořnictva a jejímž cílem je získání plné certifikace pro operační využití.

Kvalifikace letounu Rafale Marine jako tankovací platformy pro americké námořnictvo tak přesahuje pouhou technickou kompatibilitu. Odráží stále těsnější provázanost dvou hlavních západních námořních sil provozujících letadlové lodě typu CATOBAR, zvyšuje autonomii leteckých skupin, rozšiřuje operační možnosti a zdůrazňuje význam společných standardů v prostředí, které je stále více formováno mezinárodními cvičeními a scénáři vysoce intenzivních konfliktů.

Zdroj: armyrecognition.com

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Czertik

21. 05. 2025, 11:06

kdyby to spojili s certifikaci doplnovani paliva od amickych dronu rafalum byly by to 2 mouchy 2 ranami.

Marty

21. 05. 2025, 15:03

Czertik
ony sou už ve službě tankovací drony?