EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Španělské tanky M60A3 TTS by mohly zamířit na Ukrajinu. Otázkou je jejich technický stav

 06. 04. 2024      kategorie: Události      43 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Španělské ministerstvo obrany nedávno oznámilo rozhodnutí prodat v aukci blíže neurčený počet tanků M60, které byly původně ve výzbroji španělského námořnictva. Prodej tanků zajišťuje pověřená rada pro likvidaci a likvidátor materiálu v arzenálu v Cádizu.

Podle oficiálního oznámení, které obsahuje také podrobnosti o dražbě kotevních řetězů, má celá položka tanků stanovenou „základní cenu“ 46 924,93 EUR (asi 1,27 milionu korun). Ačkoli konkrétní varianta tanku M60 není v oznámení podrobně uvedena, španělský obranný portál InfoDefensa uvádí, že se jedná o variantu M60A3 TTS (Tank Thermal Sight).

m60s3Foto: M60A3 jordánské armády v roce 2015 | Capt. Viet Nguyen / Public domain

O jaký počet tanků se jedná, oznámení neuvádí. Španělsko v letech 1992 až 1993 obdrželo něco mezi 260 a 300 tanky M60 různých variant, z nichž většina byla právě M60A3 TTS. V roce 2016 bylo v aktivní službě španělské námořní pěchoty stále celkem šestnáct tanků M60A3 TTS. Všechny byly přiděleny španělské námořní pěší brigádě, známé také jako Tercio de Armada (TEAR). Podle InfoDefensa byly tyto tanky v letech 2010–2020 postupně vyřazovány ze služby a ukládány do skladů. V roce 2022 španělské námořnictvo převezlo poslední funkční TEAR M60A3 TTS do Školy námořní pěchoty generála Albaceteho a Fostera, která se nachází v Cartageně na jihovýchodě Španělska, kde je vystaven jako stálý exponát.

M60A3 TTS byl poslední standardizovanou variantou tanku M60 Patton ve službách americké armády. Původní tank M60, který vznikl vývojem dřívějších tanků M47 a M48 Patton, začala americká armáda poprvé nasazovat v roce 1959. M60 byl vybaven kanónem ráže 105 mm namísto 90mm kanónů, které se nacházely na prvních typech M47/M48. Následovala řada dalších variant M60 s postupným vylepšováním jejich výkonů a dalších schopností. M60 sloužily také u americké námořní pěchoty a varianty této konstrukce byly exportovány do mnoha různých zemí.

Základní varianta M60A3, která začala vstupovat do služby v roce 1978, se oproti svým předchůdcům vyznačovala dalšími významnými vylepšeními systému řízení palby, včetně nového balistického počítače a laserového dálkoměru. Subvarianta TTS přišla v následujícím roce a přidala tankový termovizní zaměřovač AN/VSG-2, který nabízel vylepšené možnosti boje v noci. Některé starší varianty M60A1 byly v 80. letech rovněž modernizovány na standard A3 TTS. Španělsko původně pořídilo svou flotilu tanků M60, aby pomohlo nahradit stávající tanky M47/M48 americké výroby a tanky AMX-30EM francouzské výroby. Od té doby byly všechny španělské tanky M60 nahrazeny variantami německých tanků Leopard 2, které země začala pořizovat v polovině 90. let.

Kdo nakonec koupí nepotřebné španělské tanky M60, zůstává nejasné. Objevily se spekulace, že by tanky mohly být využity na Ukrajině, která od začátku ruské invaze do země, jež začala na počátku roku 2022, utrpěla velké ztráty obrněné techniky. Přinejmenším na papíře by konfigurace M60A3 TTS mohla být pro ukrajinské provozovatele užitečná nad rámec prosté potřeby většího množství tanků, a to zejména vzhledem k termoviznímu zaměřovači, ačkoli schopnost přežití tohoto typu tanku se novějším zbraním ani zdaleka nepřibližuje. Na druhou stranu jsou tyto tanky relativně jednoduché a lze je udržovat v terénu. Jsou také menší a lehčí mnoho jejich současníků.

Ukrajina nasazuje množství tanků Leopard 1, rovněž vyzbrojených kanonem ráže 105 mm. M60A3 TTS je v podstatě vozidlo příbuzné generace. Otázky ohledně celkového stavu tanků však zůstávají – vzhledem k tomu, že oficiální oznámení neuvádí, v jakém stavu se nacházejí a jaké práce by byly potřeba k jejich uvedení do provozu.

Skutečnost, že se tanky prodávají prostřednictvím veřejné dražby, naznačuje, že pravděpodobně nemají téměř žádnou vojenskou hodnotu. Ostatně velmi špatný stav byl důvodem, proč se Armáda České republiky svého času rozhodla nepořídit španělské Leopardy 2. M60A3 TTS jsou také prodávány, jak již bylo zmíněno, s různými nepotřebnými kotevními řetězy, které mají uvedenou základní cenu zhruba 150 tisíc korun. Je tedy možné, že v očích španělského ministerstva obrany představuje celá šarže tanků a kotevních řetězů jen o málo víc než šrot.

O tom, jak užitečné mohou být přebytečné španělské tanky pro Ukrajinu, se vzhledem k obavám z podmínek jejich skladování diskutuje již delší dobu. Zatímco části stávajících zásob tanků Leopard 2 A4, které ve Španělsku přišly do výzbroje dlouho po M60, se již na Ukrajinu dostaly, a další mají následovat, nejen Španělé dobře vědí o tom, že jejich Leopardy nejsou v dobrém stavu a k jejich uvedení do provozuschopného stavu je zapotřebí provést rozsáhlou údržbu. Tím spíše si lze představit stav o generaci starších vozidel.

Zdroj: twz.com

Komentáře

Pepík Knedlík

06. 04. 2024, 20:53

M 60 byl velice průměrný tank, ale např ve valce Jom Kippur zrovna toho by moc neukazal bez úprav Izrealsky armády. Když vidim něco z techniky Portugalský armády, tak si říkám proč? A Španěl nebude lepší.

Czertik

07. 04. 2024, 20:24

pepik

tak na svou dobu byl m60 solidni tank, jenze celkem rychle zastaral. a izraelci byly nuceni ho vyrazne modernizovat z prosteho duvodu - nakoupit nebo vyrobit lepsi tanky proste nemohly.

Slavoslav

08. 04. 2024, 08:03

nerozsekali tam nahodou vdaka lepsiemu systemu riadenia palby a vycviku ako kacky sediace egyptske tankove divizie izrealske tankove brigady vyzbrojene prave aj M60?

mimochodom, v com bola M60 horsia od takej T-62?

Pepík Knedlík

08. 04. 2024, 09:56

Slavomíre
Za úspěchem ve valce s Egyptem stojí dva muzi Saron a velitel tankovyho praporu ... Jmeno bych musel dohledat .
M60 naprosto nevyhovoval v boji na Sinaji a ještě hůř na Golanech. Byl zásadně upraven a i tak trpel na hoření. Pricinou byl hydraulický olej v prstenci věže a uložení munice, která explodovala. Návratnost poškozených strojů byla jen 19% misto obvyklych 50% napr. Centurion Šot Kal.
Kanon mel horší vykon nez u T 62.
Sovětský tank bez úprav obstal velmi dobře.

Slavoslav

08. 04. 2024, 10:22

Knedlik

ale vies, ze hydrauliku na otacanie veze a teda v prstenci maju vsetky sovietske/ruske T-cka? Taky T-72 potrebuje myslim 5 ci 7 druhov oleja na svoje fungovanie, takto z hlavy, hydraulika veze, brzdovratne zariadenie, motor, prevodovka, tlmice podvozku a este tam zrejme nieco bude. Aj Leo 1/2 kde pri Leo 2 len relativne nedavno presli na elektromotor.

Ako obstal sovietsky tank bez uprav o tom najlepsie hovoria vysledky tych bitiek

Pepík Knedlík

08. 04. 2024, 10:51

Ale zásadní problem mel M 60. To, že Egypt prohral není az tak pravda. Ano, Izraelci utok odvrazili, ale Sinaj byl Izraelci vrácen. Divná valka.
Fw 190 byl lepší nez La 5 a co to zmenilo?

Slavoslav

08. 04. 2024, 10:57

Knedlik

a si si isty, ze necerpas z tych zdrojov kde vsetky Magach tanky miesaju dokopy a kde sa tebou popisovane slabiny tykaju najma M48?

Egypt prehral a v ramci mierovych jednnani dostal uzemie nazad. Pricom prehral aj najma vdaka tomu, ze mensi pocet Izrealskych tankov vratane M60 rozstrielal Egyptske tankove sily ktore usli za kanal

dnes rano pekne svieti slniecko? ze co to ma s temou? nic rovnako ako nezmyselne porovnanie FW 190 a La5.

Marty

08. 04. 2024, 10:58

Pepík Knedlík
co to proboha plácáte zase?!?

Pepík Knedlík

08. 04. 2024, 11:43

Slavomíre
Porovnavam M60. Jestli máš zase problem si to dohledat rad pomuzu, ale už za poplatek 50 Euro.
Doporučuji knihy: Kocary pouště, Tanky proti tankum, Jom Kippur 1973 a třeba ještě Tanky které zachranily Izrael.
A máš štěstí, že Osprey vydalo publikaci: M60 vs T62 Cold war 1956 - 1992 od autoru Lon Nordeen a David Isby.
Ostatní co se delo kolem navrácení Sinaje nemusíš pracně studovat a mě informovat, znam to velmi dobře ...

Pepík Knedlík

08. 04. 2024, 11:50

Slavomíre
Abych nezapomněl. Gratuluji ke uvolení prezidenta u vás na Slovensku. Včera mi tuhle novinu sdělil soused a pry oslavovali jeho příbuzní na Slovensku velmi mohutně.

Slavoslav

08. 04. 2024, 12:01

Knedlik

bohuzial, kedze si zidojastreom dosadeny agent tak ti neverim a ak mas problem tak ti to za mierny poplatok pomozem dohladat. Ved vies, trust me bro.

No mne gratulovat nemusis, ale neprekvapilo ma to. Ja sa len spokojne smejem, lebo na grecky scenar pri nasom dlhu a dovere trhov k Hranolovi netreba az tak vela a ja si spokojne vychutnam dochodcov, statnych zamestnancov a roznych robotnikov co na to doplatia najviac. Vdaka EURu mi nehrozi, ze mi 20-30% z platu zoberie zmena kurzu ako sa to stava madarom, investicie vo fondoch utesene rastu a ludia pre ktorych je pokazena chladnicka investicia na ktoru sa setri a volia si co si volia?

Tak im treba, oni aj tak nepochopia, ze za svoje posrate zivoty si mozu len sami

Slavoslav

08. 04. 2024, 12:04

Knedlik

a k M60, ten mal ten isty kanon co Centurion, bola to dostatocne vykonna a ovela presnejsia zbran ako tie na T ckach. Hydraulicky olej je problem pri vsetkych tankoch, tie moderne masiny rpeto prechadzaju na elektricky pohon. Rozlozenie municie bolo tiez standardne ako ine tanky tej doby.

Ze M60 utrpel velke straty? ano rovnako ako ine tanky kedze vtedy bol Izrael prekvapeny nasadenim prvych riadenych protitankovych striel a napriek tomu prave M60 rozstrielali Egyptske tankove sily.

Na to, ze vies o navrateni Sianaja a preco k nemu doslo placas hluposti o divnej vojne.

Pepík Knedlík

08. 04. 2024, 12:13

Slavomíre
Ja neznám pozadi politiky zadnyho statu a nezajímá mě. Vadí mi direktivy a jiná nesmyslná omezení svobody i zdraví. Mám své peníze jistý a kurz me nezajima.
Co potrebuji di snadno dohledam i ve svých knihach. Až budu v penzi prectu si konečně knihu "Petr Veliký" pamatka po dědovi.
Ještě si precti knihu "Saronovo predmosti" taky dobrá.

Marty

08. 04. 2024, 12:20

Pepík Knedlík
na to že v téměř každé diskusy opakujete že se vubec o nic nezajímáte, se vyjadřujete k překvapivě mnoha věcem, ale uroveň těch pubertálních výkřiků vcelku o tom nezájmu vypovídá...

Slavoslav

08. 04. 2024, 12:29

Knedlik

ja som si uz vsimol, ze sa vyjadrujes k veciam ktore ta nezaujimaju a tak aj tie komenty vypadaju. Aj u nas hlupaci co sa o nic nezaujimaju volia zlodeja a populistu ktory ich opija protizapadnym narativom pricom pouziva majetok daleko presahujuci jeho legalne prijmy a byvajuci v podnajme u odsudeneho danoveho podvodnika.

A ze ta nezaujima kurz je rovnaka hlupost ako to, ze sa vyjadrujes k tomu co ta nezaujima. Lebo akonahle si kupis cokolvek vyrobene v zahranici za co dovozca plati v USD ci EUR tak ta ten kurz bude zaujimat. A to je napriklad aj plyn, ropa, oblecenie ci suroviny nan co mas na sebe a prakticky vsetko. Dokonca aj ta imperialisticka PC technika na ktorej pises, ze ta to nezaujima

Pepík Knedlík

08. 04. 2024, 12:35

Marty
Stačí naslouchat i ptákům. Když otevru net vyskočí na me stovky hovadin a treba zásadní žádná.
Treba o volbě ptezidenta a kdo vyhrál se neukazalo skoro nic. Soused mě informovat a měl radost, že zvitezil rozum a Slováci odmítají válku na východě. Proč na seznamu.cz nic nebylo jako když vyhrala ta ženská prezidentský volby? Asi něco, někdo koriguje a cenzuruje informace.
Marty chce to číst a cist.

Pepík Knedlík

08. 04. 2024, 12:37

Promiň, jsem placen v Eurech a neprevadim je na koruny z nutnosti.

Slavoslav

08. 04. 2024, 12:39

Knedlik

vies co je zabavne? Ze fico aj Pelegriny sice verejne volaju po miery, ale inak schavluju v EU bez odvravania kazdu jednu pomoc pre UA a nase zbrojovky vratane tych statnych idu naplno s dodavkami na UA. Jedine co povedal, ze nebude dodavat zo skladov armady kde nic nie je v podstate.

A samozrejme dodava aj vojensku techniku nebojoveho charakteru dolezitu pre vedenie vojny.

Akurat retoriku ma prisposobenu pre blbcov co to nevidia a napriek tomu ho volia pricom jeho jedinym umyslom je ozstat napojeny na eurofondy a zastavit trestne stihania tej obrovskej korupcie co tu bola za ich predoslych stran. Vdaka jeho krokom uz mierime greckou cestou a jeho volici mu za to tlieskaju.

Ale budem hadat, nevies o tom a ani ta to nezaujima. Len potom nevidim velky rozdielom medzi hlupakom co ho voli, lebo o tom nevie a takym co mu zo zahranicia tlieska

Slavoslav

08. 04. 2024, 12:40

Knedlik

nehehe, tolko k svojstojnosti ktorou sa ohanaju aj nasi dezole. Coze, praca pre cesku firmu za ceske koruny nevonia? Ani v tom rusku nie si zamestnany, ale na tom krvilacnom zapade?

Pepík Knedlík

08. 04. 2024, 12:42

Slavomíre
Na závěr. Nedokazu ovlivnit cenu ropy, potravin nebo PC atd.. Jestli ty ano, píšu si se Slovenskym W. Bufetem.

Slavoslav

08. 04. 2024, 12:44

Knedlik

zjavne ani pisany text ked si prisiel k tomu, ze ich mas vediet ovplyvnit na zaklade mojich prispevkov. A jazykovou barierou to istotne nebude.

Pepík Knedlík

08. 04. 2024, 13:19

Promiň Slavomíre, naivní jsi dost, ale pracuji i v Cesku jen tak pro radost.
Ja jen napsal, že máš novyho prezidenta a vlastně v Česku bylo kolem voleb TICHO.
Řeckou cestou straší obcany i v Česku a nejlepší je jak za vse muzou penzisti. Ti chudaci platili 45 let do kasy, kterou vykrádáji vsechny vlády co ubsazovaly koryta od roku 1990.
V německu už konečně zjišťuji proc se nedari, na vině jsou od roku 2015 migranti co je frau Merkel pozvala a od roku 2022 migranti z UA a sankce vůči RF. To je oficiální zpráva.

Slavoslav

08. 04. 2024, 13:25

Knedlik

isteze ti verim ...., ibaze by nie.

Inak, odporucam dobreho ocneho, zhodou okolnosti vsetky relevantne ceske denniky informovali aj o vysledkoch nasich prezidentskych volieb. Mozno aj tvoj oblubeny matrix ci co za skvost si tu dal ako link na svoje zdroje a od ktoreho publikovani sa radsej zdrahas dokladat svoje tvrdenia.

a nie, nie som tak naivny, aby som veril, ze si to urobil nahodou ako aj ta podprahova podpora rusaka ktoru tu robis i ked sa tvaris, ze ti na tom nezalezi a ani ta to nezaujima. A ani ma neprekvapuje, ze ako kazdy jeden co podporuje rusaka z pohodlia zapadu radsej pracuje za tie EURa a nie za dvojhlave rubliky. dokonca ani za svojstojne ceske koruny

Pepík Knedlík

08. 04. 2024, 15:01

S9
Problém je ten, tvy slovenštině moc nerozumim.

Czertik

08. 04. 2024, 16:01

slavoslav

tak izraelci vitezily hlavne diky lepsi ergonomice zapadnich tanku, kdy vetsi vnitrni rostor jim umoznoval efektivneji se pohybovat a hlavne nabijet rychleji delo.
kdyz mas lepsi zamerovani a vystrelis 2x-4x vice naboju na hlaven nez nepritel (egyptani), tak se to nekde projevit musi.
a to pomijime skutecnost, ze v naproste vetsine pripadu izraelci palili z obranych pozic. a to jim davalo vyraznou vyhodu.

ale to neznamena, ze by zapadni tanky byly bez chyb.

Pepík Knedlík

08. 04. 2024, 17:06

Cz
Podstatná cast vítězství Izrealcu byla secvicenr osadky i veleni. Zaměřovač byly na stejny úrovni to se ukazalo uz za 2. valky. Výhodou Sovetskych tanku bylo vybaveni infra. Izraelci pouzivali jen strobosop.

Slavoslav

08. 04. 2024, 20:15

Knedlik

nedbam, rob zo seba narocky hlupaka. Ale myslim, ze obaja vieme ako to je

Slavoslav

08. 04. 2024, 20:19

Czertik,

zrovna na Sinaji nie

Pepík Knedlík

08. 04. 2024, 21:00

Slavomíre
Promin, ale hlupaka ze sebe děláš ty. Tvuj problem je komplex vůči Rusku, ale svet není jen jing, potřebuješ i jin.
Jak řekl "Alexander Makedonskov" Es kommt der tag a pravda se ukáže.

Pepík Knedlík

08. 04. 2024, 21:12

Cz
Na Sinaji se prokázala krutá pravda, že opevneni je hrobem. Za to byl kritizovany Chajim Bar Lev. To byl jeho napad. Po dleze opevneni posloužílo Egyptu. Ovšem nasledky nic neděláni mela Golda a Dajan na triku. Vsak taky Izrael zvažoval pouziti atomovek vůči Egyptu Sýrii.
Máš jiný informace o nepoužiti infra na straně Egyptu?

Slavoslav

09. 04. 2024, 07:45

Knedlík

kľudne v tom pokračuj a tvár sa napríklad, že nerozumieš. Sám dobre vieš, že si tému rozhovoru neodviedol bokom náhodou. A že Ficovi a spol skáčeš na ten istý proruský naratív, pričom ako sám uvádzaš vlastne o jeho krokoch nič nevieš ťa spoľahlivo radí k jednej skupine. Len mi je záhada prečo sa jej členovia hanbia priznat k svojim názorom.

Slavoslav

09. 04. 2024, 08:00

Knedlik

a len tak pre info. Hydraulika na otacanie veze a stabilizaciu kanona + brzdovratne zariadenie je bezne konstrukcne riesenie tankov tej doby kde to rusak pouziva doteraz. Ergo, veza kazdeho tanku az na par vynimiek je plna oleja v  jej frontalnej casti.

Ze o tom vies pri M60 je sposobene tym, ze na zapade si uvedomili nebezpecie tohoto riesenia - nahradili olej specialnou nehorlavou verziou a v najnvosich iteraciach prechadzaju na elektromotor (okrem bzrdovratneho zariadenia). Pri rusakoch tie tanky vyharaju pekne, len vacsinou si to nestihnes vsimnut, zahaja katapultaz veze.

Pepík Knedlík

09. 04. 2024, 08:22

Slavomíre
Cerpam z edice Osprey a nazev jsem ti napsal .

Slavoslav

09. 04. 2024, 09:26

Knedlik

problém pri tomto je ako pri F35. každý vyťahuje jej problémy, ale malokto si uvedomuje, že o nich vie len vďaka transparentosti pri vývoji. že nevie o problémoch pri ruských či čínskych strojoch neznamená, že tam nie sú.

a k hydraulike v tankoch som to už napísal. Áno je to problém a až koncom 70 tých, v 80 tých sa to začalo seriózne riešiť náhradou menej horlavých olejov a neskor elektromotormi. No nebola to specialita m60

Pepík Knedlík

09. 04. 2024, 10:09

Slavomíre
Hodnotil jsem valku v roce 1973.
Válka proti Iraku a pominu její smysl i nutnost vyznela pro M60 vs T62 jednoznačně pro M60. M60 mel už ochranu Blazer a žádný nebyl zničený. Dokonce žádný tank T62 ho nezasahl. Kde byl chyba a proc tankové dily Iraku odevzdane rezignovaly je vseobecne známý fakt.
Přečti si tu knihu.

Slavoslav

09. 04. 2024, 10:22

Knedlik

nie ty si vytiahol ako zasadnu chybu hydrualiku u M60 bez toho, aby si si uvedomil, ze toto je bezne riesenie u tankov tej doby a neviem ci ho rusi nepouzivaju doteraz aj na najnovsich iteraciach T-90.

Yom Kippur bol prekvapenim pre Izreal nasadenim Maljutky zo strany protivnika comu sa neskor prisposobili. M60 nebol nicim vynimocny, ale nebol to ani podradny tank ktory zasadne nezaostaval v nicom za svojimi oponentami

Slavoslav

09. 04. 2024, 10:43

fun fact, Izreal vo vojne vtedy nasadil este aj modifkovane Shermany, M60 tok mal na zaciatku vojny minimum, len okolo 150 ks proti inym typom. Problem M60 ani tak nebola horlava hydraulika, kym to zacne horiet posadka stihne utiect, vacsi problem je to ak tank vyhori a ty ho chces opravit kde to je casto pri vyhorenych kusoch nemozne.

Czertik

10. 04. 2024, 17:14

pepik

ano, infra na sovetskych tancich v dobe, kdy ho zapadni tanky nemeli jim prineslo obrovske vyhody v boji.
ale maly vnitrni prostor, a s nim mizerna ergonomika hodne srazely mozne bojove vkony sovetskych tanku. mozna si to neuvedomujes, ale v bitve je skutecne vemi vyznamne jestli dokazes vystrelit 2-3x za minutu ci 5-7x za minutu.
kadence palby dokaze rozhodnout mezi vitezstvim a prohrou pri zachovani vsech ostatnich parametru.
ano, kvalita posadek mela taky svuj vyznam, ale zazraky se konat nemuzou.
skutecne je velky rozdil kdyz v zapadnich tancich po rekneme 50km presunu je posadka ve stavu kdy je plne bojeschopna, a tim kdyz ti tech samych 50km urazi posadka v sovetskych tancich a po dorazeni do cile by potrebovala par hodin odpocinku, aby se dala do kopy a byla bojeschopna. to uroven vycviku zmenit nemuze.
a tech par hodin kdy bud muzes budovat obrane pozice nebo odpocivat abys byl pouzitelny muzou byt rozdilem mezi zivoem a smrti.

Czertik

10. 04. 2024, 17:16

slavoslav

ano, plny souhlas ze na sinaji to byly izraelci kdo musely utocit, ale to, ze na sinaji izraelci doslova utreli rekordni ztaty na obrne technice, taky neco dokazalo.

a valek kdy izraelci podnikaly ofenzivy moc nebylo.

Czertik

10. 04. 2024, 17:22

pepik

opevneni neni hrobem, opevneni je vyhoda, jinak by se nestavelo. proc myslis ze i dnes na ukrajine se buduji zakopy a zakopavaji tanky a jina vozidla ?

to jak genialne egyptani vyresily problem izraelskeho opevneni na sinaji, by malo koho napadlo. protoze kdyby to nekoho napadlo, tak udelat upravu proti vode by bylo rychle a relativne levne.

a pouziti atomek proti eguptu a syrii ? proc ne ? izraelci velmi dobre vedeli ze kdyz prohraji bude to znamaenat zanik izraelskeho nejen statu, ale de fakto i naroda.

Czertik

06. 04. 2024, 20:35

i kdyby nejakym zazrakem byly tyhle spanelske m60 schopne nasazeni, pravda je takova, ze termalni kamera by byla jen teoreticka vyhoda, prave proto ze jejich 105mm by byl naproto nepouzitelny proti cemukoliv modernejsimu nez t55- chyby mu pruraznost.

nasazeni leo 1 na ukrajine probiha jen jako mobilniho delostrelectva, pokud se pripletou na frontu k boji proti pechote a ruskym tankum, tak je to omylem nebo necekanym ruskym uspechem.

warrenus

06. 04. 2024, 11:24

To ještě někde sloužej??By se jeden hodil do Lešan tam jsem ho myslím neviděl

Czertik

06. 04. 2024, 20:35

sehnej 1,5 mil a muzes ho venovat do muzea.