EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Stíhací eso sestřelovalo Němce, Italy, Japonce – ale na kontě má i americký letoun s vlastní budoucí manželkou

 14. 11. 2021      kategorie: Vojenská historie      0 bez komentáře
Přidat na Seznam.cz

Americký pilot z Indiany Louis Curdes byl nejen stíhacím esem, ale také jedním z mála pilotů, kterým se podařilo sestřelit letadlo ze všech třech velkých leteckých sil Osy (Německo, Itálie, Japonsko). Ještě o něco neobvyklejší však je, že se mu podařilo sestřelit i americké letadlo, které shodou okolností vezlo jeho budoucí manželku. Tehdejším úspěšným avšak citlivě provedeným útokem ji tak zřejmě zachránil před japonským zajetím.

Curdes se narodil 2. listopadu 1919 ve Fort Wayne ve státě Indiana. Do americké armády vstoupil počátkem roku 1942 ve věku 22 let. V prosinci téhož roku absolvoval leteckou školu a následně byl vyslán do středomořského operačního prostoru.

curdesFoto: Kapitán Curdes v kabině svého Mustangu s vyznačenými sestřely | Wikimedia Commons / Public domain

Když dorazil do Středomoří, byl přidělen k 82. stíhací skupině, 95. stíhací peruti, a byl v podstatě okamžitě vržen do akce. Létal na stíhačce Lockheed P-38 Lightning, v té době jednom z nejrychlejších letadel na světě. Curdes se rychle pustil do práce a v dubnu 1943 nad Tuniskem během jediného dne sestřelil tři německé stroje Messerschmitt Bf 109 a čtvrtý stroj poškodil. O necelý měsíc později sestřelil další dva Bf 109, čímž se po několika týdnech bojů stal leteckým esem. Během následujících dvou měsíců Curdes sestřelil italský letoun Macchi C.202 nad Sardinií a další dva německé Bf 109 nad Itálií.

Koncem srpna pak byl Curdes v Itálii sestřelen, pravděpodobně zkušeným německým esem Franzem Schießem. Následně byl poslán do zajateckého tábora poblíž Říma, ale naštěstí pro něj Itálie záhy podepsala příměří se spojenci a Curdes byl ze zajateckého tábora poslán zpět do Fort Wayne. Curdes se chtěl co nejdříve vrátit zpět do aktivní služby. 

Byl tak vyslán do Tichomoří a v srpnu 1944 byl přidělen ke 4. stíhací peruti 3. skupiny Air Commando, jednotky pro speciální letecké operace určené pro nasazení z letištních ploch v týlu nepřítele a k podpoře pozemních operací. Tentokrát dostal novější a výkonnější North American P-51 Mustang, který pojmenoval "Bad Angel". Účastnil se převážně útočných misí proti pozemním cílům a chránil spojenecké přesuny a lodní dopravu.

Na začátku roku 1945 se pak se svým P-51 střetl s japonským průzkumným Mitsubishi Ki-46 Dinah jihozápadně od Tchaj-wanu. Nepřátelský letoun sestřelil a stal se tak jedním z mála amerických pilotů, kteří si nárokovali kromě německých a italských také letoun japonský. Brzy se však ukázalo, že před tímto stíhacím esem si nemohli být jistí osudem ani američtí piloti.

Dne 10. února Curdes letěl v letce s dalšími třemi letouny, které pilotovali poručíci Schmidtke, Scalley a La Croix. Po návratu domů se letka rozdělila na dvě části: Curdes a Schmidtke a La Croix a Scalley. Když pak La Croix a Scalley přelétali nad ostrovem Batan, narazili na malé japonské letiště a zaútočili na něj, přičemž si požádali o posily. Během boje byl La Croix sestřelen a zřítil se do moře, ale havárii přežil. Curdes kroužil nad La Croixem, zatímco čekal na záchranné letadlo. Během kroužení si Curdes všiml velkého letounu, který se přibližoval k japonskému letišti.

Curdes letadlo identifikoval jako americký dopravní letoun C-47 a pokusil se ho kontaktovat. Pilot se zjevně chystal přistát na letišti, avšak nedostával žádnou odpověď. Naletěl tedy před něj v naději, že dopravní letoun změní kurz, ale C-47 pokračovala dál směrem k japonské základně.

Curdes se tak ujistil, že pilot amerického letounu neví, že se jedná o japonské letiště, a usoudil že pro něj bude lepší havarovat než se nechat zajmout. Curdes se tak rychle rozhodl, že C-47 sestřelí. Svoji střelbu zaměřil pouze na motory letadla a krátkými dávkami je vyřadil z provozu. Letadlo naštěstí přistálo šetrně na hladinu a všichni na palubě přežili. La Croixovi se pak podařilo dostat se k jejich záchrannému člunu, kde mu vysvětlili, že ztratili orientaci, docházelo jim palivo a nefungovalo rádio.

Také Curdesovi samotnému docházelo palivo, a tak se vrátil zpět na základnu a následujícího rána do oblasti ztroskotání navedl létající člun Consolidated PBY Catalina, který skupinu vyzvedl. Tím však příběh nekončí.

Z tuctu lidí na palubě sestřeleného C-47 byly také dvě zdravotní sestry. Shodou okolností byla jedna z těchto sester, Světlana Valeria, noc před událostí s Curdesem na rande. Valeria a Curdes se nakonec 13. dubna 1946 vzali. 

Po skončení války Curdes zůstal v armádě a podílel se na mj. na berlínském leteckém mostu. Pár spolu zůstal až do konce Curdesova života. V roce 1963 odešel z amerického letectva v hodnosti podplukovníka a založil stavební společnost. Stíhací eso, Louis Curdes, zemřel 5. února 1995 ve věku 75 let. Valeria zemřela 10. října 2013.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře