EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Strategické ponorky USA: Budoucnost podmořského odstrašení čelí výzvám a zpožděním

 10. 07. 2025      kategorie: Vojenská technika      0 bez komentáře

Americké námořnictvo zveřejnilo odůvodnění rozpočtu na fiskální rok 2026, které zahrnuje finanční prostředky na pořízení třetí ponorky třídy Columbia vyzbrojené balistickými střelami s označením USS Groton (SSBN-828). Akvizice navazuje na stavbu District of Columbia (SSBN-826) a Wisconsin (SSBN-827) a je součástí dlouhodobého úsilí o nahrazení stárnoucí flotily ponorek třídy Ohio.

USS District of ColumbiaFoto: USS District of Columbia (SSBN-826) | US Navy / Public domain

Ponorky třídy Columbia mají za úkol udržovat nepřetržité strategické odstrašující hlídky až do 80. let 21. století. Každá ponorka by měla přispět k udržení námořní složky jaderné triády Spojených států. Zakázka na USS Groton znamená zahájení druhé fáze programu a je součástí plánu námořnictva stavět od fiskálního roku 2026 jednu ponorku třídy Columbia ročně. Ponorka je pojmenována po městě Groton v Connecticutu, kde se nachází námořní ponorková základna New London a hlavní výrobní závody společnosti General Dynamics Electric Boat.

V rozpočtu prezidenta na fiskální rok 2026 požaduje námořnictvo USA 10,543 miliardy dolarů na financování programu třídy Columbia a 1,925 miliardy dolarů na povinné vyrovnávací financování, což činí celkem přibližně 10,92 miliardy dolarů. Tyto prostředky jsou určeny na několik úkolů. Za prvé pokrývají počátek plného postupného financování USS Groton (SSBN-828). Za druhé zahrnují náklady na dokončení stavebních prací na lodích District of Columbia a Wisconsin. Za třetí žádost podporuje včasné pořízení materiálů s dlouhou dodací lhůtou pro Groton a budoucí ponorky, jakož i pokračující vybavování lodí zařízením dodávaným vládou a pořizování zařízení dodávaného stavitelem lodí.

Rozpočet rovněž umožňuje pokrok v jednáních o smlouvách týkajících se ponorek SSBN 828 až 832 v rámci programu Build II. Dalších 1,352 miliardy dolarů z požadovaných finančních prostředků je přiděleno na iniciativu Maritime Industrial Base (MIB), která má řešit přetrvávající omezení v lodním průmyslu. Tyto investice jsou zaměřeny na rozšiřování infrastruktury, kapacitu pro nákup materiálu, rozvoj dodavatelské základny, zavádění technologií a růst počtu pracovníků, aby bylo možné splnit cíle výroby ponorek. Rozpočet předpokládá pokračování výroby jedné ponorky třídy Columbia a dvou ponorek třídy Virginia ročně, a to i přes omezení průmyslové kapacity zjištěná v předchozích zprávách.

Zpoždění výstavby ovlivňuje celkový harmonogram dodávek ponorek třídy Columbia. První ponorka, District of Columbia (SSBN-826), jejíž dodávka byla původně plánována na říjen 2027, by nyní měla být dodána mezi říjnem 2028 a únorem 2029. Toto zpoždění o 12 až 16 měsíců je způsobeno faktory, jako je dostupnost materiálu, připravenost pracovní síly a problémy s průchodností výroby. Druhá loď, Wisconsin (SSBN-827), schválená v rozpočtovém roce 2024 a financovaná dále v rozpočtovém roce 2025, je rovněž předmětem upravených očekávání ohledně dodání, přičemž původní dokumenty námořnictva předpokládaly její dodání kolem roku 2030.

Tato zpoždění jsou významná, protože se překrývají s plánovaným vyřazováním ponorek třídy Ohio z provozu námořnictvem, a to v tempu jedné ročně počínaje rokem 2027. Pokud ponorky třídy Columbia nebudou dodány včas, námořnictvo možná nebude schopno udržet minimální operační požadavek 10 nasaditelných ponorek SSBN, který považuje za nezbytný pro splnění požadavků na strategické odstrašující hlídky. Úřad pro vládní odpovědnost (GAO) v revizi z roku 2024 potvrdil, že efektivita výstavby stále nedosahuje cílů a že investice do rozvoje dodavatelů a rozšiřování pracovní síly dosud nepřinesly měřitelné zlepšení nákladů ani plnění harmonogramu.

Program třídy Columbia (SSBN-X) byl zahájen v polovině prvního desetiletí tohoto století jako program nahrazení ponorek třídy Ohio v reakci na předpokládané termíny vyřazení všech 14 plavidel. Tyto starší ponorky byly uvedeny do služby v letech 1981 až 1997 a díky prodloužení jejich životnosti mohly zůstat v provozu až 42 let. Po posouzení proveditelnosti námořnictvo dospělo k závěru, že nový design bude lépe vyhovovat dlouhodobým požadavkům na odstrašování potenciálního útočníka než prodloužení životnosti stávajících platforem nebo úprava ponorek třídy Virginia.

Program třídy Columbia byl schválen v rozpočtovém roce 2021 a jeho cílem je pořídit 12 nových ponorek SSBN v letech 2021 až 2035. Každá ponorka bude navržena tak, aby během 42 let služby absolvovala 124 odstrašujících hlídkových plaveb. Snížení počtu ponorek z 14 ponorek třídy Ohio na 12 ponorek třídy Columbia je umožněno reaktorovým jádrem, které nevyžaduje doplňování paliva v polovině životnosti, což snižuje celkovou dobu odstávky související s údržbou během životního cyklu. Ponorky třídy Columbia jsou určeny k udržení nepřetržité odstrašující pozice na moři, aniž by bylo zapotřebí většího počtu ponorek, než je nutné.

Každá ponorka třídy Columbia bude mít podhladinou výtlak 20 810 tun, délku 171 metrů a šířku 13 metrů. Ponorky budou vyzbrojeny 16 balistickými raketami Trident II D5LE, v souladu s omezeními pro kontrolu zbraní a za účelem snížení složitosti konstrukce ve srovnání s loděmi třídy Ohio, které jich nesly 20. Kromě balistických střel nesou také torpédomety pro těžká torpéda Mk 48. Ponorky jsou vybaveny řadou akustických tlumicích prvků, včetně ovládacích ploch ve tvaru písmene X na zádi, ponorných kormidel a bezodrazových nátěrů. Trup má modulární konstrukci, která usnadňuje integraci a údržbu.

Třída Columbia je také vybavena federovaným taktickým systémem pro ponorkový boj (SWFTS), který sjednocuje sonar, systém řízení palby a zobrazovací systémy do jednotné bojové architektury. Sonarový systém zahrnuje anténní soustavu Large Aperture Bow (LAB) odvozenou od třídy Virginia. Společný raketový oddíl (CMC), vyvinutý společně s Velkou Británií, umožňuje USA i Velké Británii integrovat rakety Trident II do standardizovaného rámce odpalovacího modulu. Konstrukce třídy Columbia klade důraz na kontrolu nákladů prostřednictvím sdílených technologií a komponentů s třídou Virginia, včetně prvků řízení lodi a pomocných systémů.

Významnou technickou vlastností třídy Columbia je použití turboelektrického pohonu. Namísto tradičního mechanického hřídele bude každá ponorka využívat jaderný reaktor S1B k výrobě páry, která pohání elektrické generátory. Tyto generátory dodávají elektřinu motoru, který pohání tryskový pohon. Tato architektura pohonu eliminuje potřebu redukčních převodů, čímž se snižuje mechanická složitost a akustický hluk.

Systém byl vybrán pro očekávané zlepšení provozní spolehlivosti a snížení hluku. Dodavatelem permanentních magnetových motorů byla vybrána společnost Leonardo DRS a první výrobní jednotka byla dodána společnosti Electric Boat v srpnu 2022. Systém je navržen pro celou 42letou životnost ponorky bez doplňování paliva. Tato architektura podporuje lepší přežití v náročných podmínkách a zjednodušuje plánování údržby. Elektrický pohonný systém je integrován s distribuovanými elektrickými ovládacími prvky v celé ponorce, což umožňuje modulární diagnostiku, izolaci poruch a monitorování systému.

Město Groton v Connecticutu je známé svou dlouholetou rolí ve vývoji ponorek v USA. Jméno ponorky SSBN-828 bylo oznámeno v letošním roce. Plánovaná posádka čítá 155 osob. Stavba ponorky bude pravděpodobně probíhat modulárním způsobem, přičemž hlavní supermoduly budou vyrobeny v Quonset Point v Rhode Islandu a finální integrace proběhne v Grotonu v Connecticutu. Za předpokladu stabilizace dodavatelské základny a dodržení sjednaných nákladových parametrů by měla být ponorka Groton dodána na počátku 30. let.

Zdroj: armyrecognition.com, defensemagazine.com

 Autor: Petr Žák

Komentáře