EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Suchoj LTS: Nový ruský jednomotorový bojový letoun

 28. 07. 2021      kategorie: Vojenská technika      74 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Někdy v průběhu minulého desetiletí se konstrukční kancelář Suchoj rozhodla, že z vlastní iniciativy a za vlastní peníze zahájí vývoj lehkého až středně těžkého víceúčelového bojového letounu jednomotorové koncepce. Úmyslem bylo získat lehčí, jednodušší a levnější stroj než je Su-57, stroj, který by byl vysoce konkurenceschopný a dokázal oslovit především zahraniční zákazníky.

Vyvíjený letoun kanceláře Suchoj vešel ve známost jako typ LTS, což znamená - lehký taktický letoun. Dnes mu lze neoficiálně přiřadit také označení T-75, či Su-67, nebo má také marketingový název CheckMate. Při vývoji tohoto stroje konstrukční kancelář Suchoj uplatnila nové digitální metody projektování, což práci na letounu výrazně zjednodušilo a urychlilo.

su75_TITFoto: Suchoj LTS při prezentaci na MAKS 2021 | Rostech / CC BY-NC-ND

Existence lehkého jednomotorového letounu byla oficiálně oznámena na počátku prosince roku 2020, kdy byly do tisku puštěny první informace vzbuzující zvědavost veřejnosti. Veřejná prezentace proběhla první den moskevského aerosalonu MAKS 2021, 20. července 2021. Návštěvníci aerosalonu si mohli prohlédnout zatím neletový prototyp stroje s modrým číslem 75 na trupu a identifikací RF-00075. Stroj měl v centrální trupové zbraňové šachtě umístěny makety protizemních řízených střel Ch-38MLE a Grom-E1. Na stojanech u letounu pak byly vystaveny makety střel RVV-MD, RVV-SD (protiletadlové) a Ch-59MK (protizemní). 

Letoun LTS je koncipován jako jednomotorový jednomístný bezocasý středoplošník s lichoběžníkovým křídlem s úzkými dlouhými vírovými přechody a dvojicí lichoběžníkových svislých ocasních ploch, které se výrazně odklánění od podélné osy trupu letounu. Letoun má disponovat výrazně sníženou zjistitelností radary, ale přesnější údaje nejsou pochopitelně k dispozici. Rozměrově by měl LTS zhruba odpovídat americkému F-16, což není náhoda, ale určitý záměr. Podobnosti s populárním „američanem“ lze najít i jinde. Pilotní kabina stroje je vybavena dvoudílným překrytem tvořeným pevným čelním štítkem a vzad odsouvatelným krytem. Jde o stejné řešení, jaké je použito i na Su-57. Pilotní kabině vévodí velký multifunkční displej a velký průhledový displej. Ovládání stroje má klasické rozmístění s řídící pákou uprostřed a ovládáním přípusti motoru na levém bortu. Podvozek stroje tvoří tři do trupu zatahovatelné nohy. Hlavní nohy jsou opatřeny vždy jedním kolem a zatahují se proti směru letu, příďová noha má dvě menší kola a zatahuje se po směru letu.

Pohon sériového letounu LTS má zajišťovat jeden motor nové generace typu Izd.30 s kruhovou výtokovou tryskou s měnitelným vektorem tahu. Jedná se o stejnou jednotku, která ve dvojici pohání Su-57. Motor bude k sání vzduchu využívat pod přídí letounu umístěný dělený originálně řešený lapač vzduchu s odlučovačem mezní vrstvy. 
Letoun LTS bude sdílet velké množství technologií a systémů s letounem Su-57. To má přinést další značnou úsporu nákladů na vývoj i výrobu.

Vzletová hmotnost LTS má být maximálně 18000 kg. Výzbroj do celkové maximální hmotnosti 7,4 t bude možno umísťovat do jedné větší centrální vnitřní zbraňové šachty, do dvou menších postranních vnitřních zbraňových šachet a na čtyři až šest vnějších závěsných bodů pod křídlem. Do vnitřních zbraňových šachet bude možno umístit celkem pět protiletadlových řízených střel krátkého a středního dosahu - tři do centrální šachty a po jedné do postranních šachet.

Letoun LTS disponuje moderní otevřenou architekturou palubních systémů, takže bude jednoduché jednotlivé prvky nahrazovat modernějšími, nebo letoun doplňovat další. V přídi stroje se bude nacházet radiolokátoru kategorie AESA se schopností sledovat až 30 vzdušných cílů a současným naváděním řízených střel na 6 z nich a také současným sledováním dvou pozemních nebo námořních cílů. Půjde nejspíš o zjednodušenou odlehčenou verzi radiolokátoru N036. Doplňovat ho bude pasivní elektro-optický vícekanálový pozorovací a zaměřovací systém. 
Údržbu stroje LTS bude zefektivňovat automatizovaný systém logistické podpory typu Matreška. Letoun LTS bude možno postavit i v dvoumístné verzi nebo jako zcela bezpilotní. Konstrukce stroje by měla umožnit i snadnou úpravu pro provoz na palubách letadlových lodí.

Jak již bylo uvedeno vývoj LTS jde zatím na vrub konstrukční kanceláře Suchoj, respektive ruské sjednocené letecké korporace OAK. Intenzivně jsou však hledány vnější zdroje financování, především mezi případnými zákazníky. 
Podle prezentovaných plánů by představený neletový prototyp využívaný k pozemním zkouškám měl být postupně dopracován do podoby prvního letového prototypu. Jeho letové zkoušky by měly být zahájeny v roce 2023. V letech 2024 až 2025 by se mělo do letových zkoušek zapojit několik dalších letových prototypů. Pokud bude probíhat všechno dobře a podaří se uzavřít státní zkoušky podle současných plánů, sériová výroba by se mohla rozběhnout v roce 2026. Kde by to však mělo být se zatím přesně neuvádí.

Představitelé korporace OAK tvrdí, že podle průzkumu trhu s bojovými letadly by v průběhu následujících patnácti let mohla vzniknout poptávka až po 300 strojích LTS. Uvádějí také, že jednotková cena sériového LTS by neměla překročit 30 miliónů dolarů a cena jedné letové hodiny by měla být až 7-krát nižší než u konkurenčního amerického stroje F-35A Lightning II. Podle Američanů jsou uváděné cenové hodnoty přehnaně optipistické.

Rusové v souladu se současným trendem postupného podřezávání si větve nabízejí zákazníkům typu LTS i možnost částečné nebo plné licenční výroby.

Letoun LTS má na mezinárodním trhu s bojovými letadly konkurovat americkému F-35A Lightning II, jihokorejskému KF-21 Boramae, čínskému FC-31 Gyrfalcon, případně ještě hodně „papírovému“ tureckému TF-X. Letoun LTS se také snaží dostat případným zákazníkům pod kůži určitým připodobňováním se k obchodně velmi úspěšnému staršímu americkému typu F-16.

Za nejvíce pravděpodobné budoucí zákazníky LTS lze považovat Spojené Arabské Emiráty, které již dlouhou dobu doslova „laškují“ s ruskými výrobci letadel a další vojenské techniky a Vietnam, který touží po jednomotorovém bojovém letounu nejnovější generace.

Zdroj: ainonline.comaviation24.be

Komentáře

Czert

04. 08. 2021, 09:03

Omny
Tak nam aspon ty realne pocty sem dej

Omny

04. 08. 2021, 00:38

Martin (predpokladam ze nejsi M23)
ne porad jenom blabolis a tve domnenky jsou uplne mimo. To uz namlas K3 se vice priblizil pravde. Ty stejne jako plno ostatnich nemas predstavu o pocetnim stavu a kvalite ruske techniky, tak jsi akorat smesnej

Martin

03. 08. 2021, 12:35

Omny: Dobře, tak měli sedm letuschopných prototypů, o jeden přišli. Na přehlídce 9 května byly pouze čtyři s trupovými čísly 01, 57, 509 a 511. Pokud by bylo k dispozici sériové stroje, tak by tam letěly, pokud by jich měli letuschopných více, tak by tam byly. Ostatní stíhačky tam byly zastoupeny v hojnějším počtu. Navíc to, že tam byly neznamená, že jsou letouny ve stavu schopném bojového nasazení. To názorně předvedli v Iráku, kdy polovina F-16 na přehlídce byla pouze letuschopná.

Omny

02. 08. 2021, 23:09

Martin
to co tu pises jsou blitky, znova si zjisti kolik Su57 dnes uz leta a kolik jich ruska armada objednala....takhle jako ty pisou armadni hovinka...

ROBO

01. 08. 2021, 23:00

Míra
kaapitalismus Za dobu své existence má na svědomí tolik obětí, že na to ani nejsou odhady.
.....................................
Ke tvé skodě a ostatních prokremelskejch trolů ty odhady samozřejmě existují . Ale bohužel v nich na počty obětí zcela jasně vedou komunistické a jiné levicové režimy .

Navíc tohle tvoje nesmyslné dělení na  kapitalistické a jiné režimy je dnes dávno zcela mimo mísu . Dnes kromě Sev.Koreje a možná Kuby sou už kapitalistický skoro všichni .

Czert

01. 08. 2021, 21:39

Mira
A zopakuj si dejiny, nackove byly socani, komunisti. Jen s pridanou oligarchii.

Czert

01. 08. 2021, 21:36

Mira
Ok, ok, zahrejme si tvoji hru.

Mas pocatek 19 stoleti, napis me stat kde by by si chtel zit, na urovni bezneho delnase.

A pak se muzem dal bavit.

Martin

01. 08. 2021, 11:36

Tady je krásné nezaujatě podané video na YT hodnotící stav Ruského letectva: https://www.youtube.com/watch?v=amIQklYDHdM
V jiném videu se vyloženě věnuje i tomuhle konceptu: https://www.youtube.com/watch?v=cuH5B_IKU4o
Zajímavé, že se jedná o čistě podnik Suchoje bez jakékoli pomoci vlády. Z toho celkem vyplývá možný problém - jestli neseženou zahraniční investory nebo nepřesvědčí vládu k pořízení několika desítek strojů, tak nejenže dojde k extrénímu zdržení ve vývoji ale i k pozastavení. Su-57 mělo podporu vlády a polovinu investovali i Indové a i tak mají několikaletý skluz a dodnes léta jediný stroj.

Czert

01. 08. 2021, 00:36

Mira
A kdyz ti tak krvaci srdce pro cernochy v americe, tak to si stezuj jejich soudruhum v africe co je prodali do otroctvi.
Vzdyt tam meli uzasny socialismuz, ze jo.

Czert

01. 08. 2021, 00:33

Mira
To ses skutecne takovy tupoun?
Krome nafavani na kapitalismu si sem doted neukazal jediny system ktery by byl kdykoliv lepsi nez on, ac si byl zadan.

A ze lidi delali revoluce proti kapitalismu?

A co jako, uz si zapomel na revoluce proti socialismu a komunismu?
Sssr 1921 a 24.
Madarsko 1952
Cssr 1968 (vicemene)
A dalsi mi muzes najit sam,
vcetne legendarniho 89, kdy socik spadl vsude az na sssr.

Czert

31. 07. 2021, 13:25

Mira
Jde souhlasit s tim, ze feudalismus se diky industrializaci a tim danym ekonomickym a socialnim zmenam premenil na kapitalismus.
A pokud to chces brat ryze technicky, tak ano, nekde byl lepsi feudalismus jinde horsi.
Ten lepsi feudalismus jde brat v severskych zemich (poznamka, feudalismus tam vznikl az po tom co vikingove skoncili se svymy najezdy, to abys ze sebe neudelal opet blba).
A ten horsi treba v ru ci nemecku, a uz tuplem v carskem rusku, kde byl feudalismus nejhorsi z cele evropy.

Moje pointa byla, ze v tebou danem casovem obdobi - 19 stol, uz byl feudalismus prakticky jen v rusku, jinde v evrope uz kapitalismus.
A v kapitalismu se zilo beznym lidem lepe nez v rusku.

Skutecne si miro vyber libovolne datum v historii kde se bezni lidi meli lepe nez v kapitalismu, at uz to byl feudalismus, socialismus, kominismus, marxismus ci jina forma vlady.

krllo

30. 07. 2021, 15:12

liberal shark
Filosofe. MHD znamená městská hromádná doprava :-))

Czert

30. 07. 2021, 13:47

Sharl
Jak se opavuzes, pripominat mirovi ze tvurci matxismu pochazeli z prostredi jez marxiste nenavidi.

Czert

30. 07. 2021, 13:45

Mira
Ses pitomec nebo zaslepeny komunista?
Protoze evidentne neznas historii dam napovedu, carske rusko bylo feudalni.

Takze miro shrnemeto, stale si doted nepredvedl jediny system kde by se lidi meli lepe nez v japitalismu ve stejnem casovem obdobi.

liberal shark

30. 07. 2021, 08:36

to Míra
Zdá se, že jste při studiu z dějin MHD nedával pozor :-).
Socialismus přivedli na svět angličtí továrníci z naprosto pragmatických důvodů. Dělník zdravý, najedený a spokojený je daleko efektivnější než dělník hladový žijící pod mostem. Dělník se slušným platem má motivaci a kupní sílu, aby si také mohl od továrníka něco koupit. A v neposlední řadě v tom byla protestantská morálka. Právě tyto společenské - socialistické představy byly základem pro práci hraběcího synka Karla Marxe, sponzorovaného továrníkem Bedřichem Engelsem.

Krabat

30. 07. 2021, 01:34

Czert
Omlouvám se, ta kabeláž tam je. Přehlédl jsem ji. Viz přední podvoek

Czert

30. 07. 2021, 01:23

Mira
Krasne si to napsal, ale tak nejak si zapomel zminit carske rusko.
Tam muzici v 19.stol pracovali zdarma pa panskem, a zili jen z toho po tom co si vypestovali ci vyrobili po robote.
A decka od 5 let museli makat doma na polich, zatimco rodice dreli na panskem, jinak by rodina chcipla hlady.

Neni nahoda ze v nekapitalistickem carsek rusku byla negramotnost daleko vyssi nez ve zle kapitalisticke evrope.
Cimpak to asi tak bylo?

Czert

30. 07. 2021, 01:04

Krabat
Tak ona je otazka jestli jim chyby kabelaz i jinde nez jen u podvozku, a i kdyby jen tam, tak je financne i casove vyhodnejsi tam dat kabelaz hned, nez ji tam pak didavat tim, ze prakticky rozeberes cely letoun.
Takue otazka zni, proc chby?

Nebyl dokoncen jeji vyvoj? Nebo rusove proste spechali a nebyl cas jim dat?

Byt podle me bybylo lepsi uz rovnou predvest plnohodnotny pozemni stroj, nez polomaketu.

To, ze pozemni zkusebna je pozdeji predelana na letovy prototyp neni nic zvlastniho, i amici to delali.

ROBO

29. 07. 2021, 14:55

XYZ
Zato z tvého komentáře přímo čiší slušnost , inteligence a smysluplná diskuse .
Troška sebereflexe a takou pokryteckou slátaninu nevypustíš .

XYZ

29. 07. 2021, 14:44

Vyzývám všechny Grohmanovy kuřbuřty aby se vrátili blinkat na svůj domovský web. Vaše neschopnost diskutovat a všechny s jiným názorem označovat za ruské troly a kremrole je silně obtěžující a ničící diskuzi.

libera shark

29. 07. 2021, 13:02

to Czert
On to vlastně není antagonismus mezi socialismem a kapitalismem, ale mezi socialismem a individualismem.
Kapitalismus (státní, stranický) jako prostý ekonomický mechanismus přeměny aktiv na výrobní prostředky, vlastně existuje i v socialistických diktaturách. Akorát většinou vede k ekonomické katastrofě :-).

Martin

29. 07. 2021, 11:28

Krabat: KAI licenčně vyráběla F-16 a před pár lety vyhrála kontrakt na údržbu a modernizaci 90ks F-16 pro Americké letectvo. Dokud nebude Su-57 létat v sériových verzích tak Suchoj stále jen modernizuje letouny s kořeny ze Studené války. Su-57 nemá motory, jeho stealth je diskutabilní, není ověřený. Suchoj od 65 roku nevyráběl jednomotorový stroj. To už raději uvěřím, že je dále Čínský J-20.
A ty cíle? LTS má být 5G stealth, kf-21 4+G s prvky stealth. Ledadlo představili později než Korejci a i tak plánují výrobu na stejný rok. Už jen s ohledem na to, jak pozadu jsou s plány na produkci Su-57.

Krabat

29. 07. 2021, 10:17

Martin
"Tak Korejci u KF-21 získávají body důvěryhodnosti na faktu, že je to technologicky vyspělá země, ta společnost má dostatek zkušeností s vývojem a výrobou nadzvukových letounů, používají osvědčené pohonné ústrojí a nestanovili si tak vysoké cíle."

To co jste napsal přesně platí pro RF, nikoliv pro Koreu. Korea nemá žádné zkušenosti s vývojem ani výrobou plnohodnotných nadzvukových letounů. Jejich cvičné letadlo T-50 je sice nadzvukové, ale stále se jedná o cvičný stroj, který sice dokáže plnit roli lehkého bojového letadla. Ale nadále korejský letecký průmysl i když roste strmě nahoru se nemůže rovnat s ruským, taková doba ještě nenastala. Vůbec, jaké cíle u LTS považujete za vysoké. Naopak vzhledem k tomu, že Suchoj u tohoto letadla vsadil na modularitu a LTS bude využívat technologie, které vznikají na jiné letadla (jako třeba SU-57), tak cíle na železo a základní TTD jsou spíše skromné.

Krabat

29. 07. 2021, 10:02

Czert

Proč vznikají nelétavé prototypy jsem zmínil níže. Vzhledem k tomu, že Suchoj jak tvrdí urychlili vývoj pomocí digitální metody projektování je možné, že u  LTS přeskočili prototyp pro únavové zkoušky. Vystavený prototyp odpovídající pro zkoušky palubních systémů má být podle toho co jsem pochopil dokonce "dostavěn" do létavého prototypu. To, že chybí kabeláž u podvozku bude dáno nejspíš tím, že ještě prototyp tímto technickým uzlem neosadili. Obdobně jako motorem izdeliye30 na který se čeká, ale ani bych se nedivil, kdyby LTS zprvu dostal AL-41, který by sloužil jako levnější motor v nabídce.

Martin

29. 07. 2021, 10:01

Krabat: Tak Korejci u KF-21 získávají body důvěryhodnosti na faktu, že je to technologicky vyspělá země, ta společnost má dostatek zkušeností s vývojem a výrobou nadzvukových letounů, používají osvědčené pohonné ústrojí a nestanovili si tak vysoké cíle.

Czert

29. 07. 2021, 08:57

Shark
Normalnimu cloveku jejasnyrozdil mezi vykonosti kapitalismu a socialismu, ale karlik jako spravny rasista a nacek to zamenuje za germanskou nadrazenost a slovanskou neschopnost.

liberal shark

29. 07. 2021, 08:28

to karel3
Principální rozdíl ve výkonnosti a efektivitě není mezi "ruskou" či dokonce "slovanskou" stádností na jedná straně a "americkým" individualismem, ale kolektivismem (levice) a individualismem (pravice) obecně. USA a například i JAR vznikly útěkem individualistů (a protestantů) z Evropy před útlakem feudálů (a katolíků), kteří vybudovali výkonné a efektiívní společenství na principu preferencí individuálních zájmů. Proto je socialisté všech zemí a barev tolik nenávidí :-).

Mark

29. 07. 2021, 08:07

Karel3 :rofl::rofl::thumbsup:

dokopy

29. 07. 2021, 08:03

Inými slovami. Kúpte si F35 a o pár rokov bude pre srandu králikov.

MXM

29. 07. 2021, 05:10

tipoval bych že v tom bude mít nejen vliv obchodní iniciativa Suchého, ale i opakované dotazy spojeneckých států, zejména Vietnamu který veřejně poptává jednomotoráky jako náhradu za staré MiGy a americké stroje pochopitelně nechtějí.
F-35 je určitě zajímavý stroj "nabušený" technologií, ale zároveň je i ukázkou že ty nej. ingredience nevedou k dokonalému výsledku - viz podobenství vaření dortu pejska a kočičky...

Czert

28. 07. 2021, 20:33

Alexa
Ty mas zrejme na mysly amicky program vojenske pomoci, ktery cvakaji amicti danovy poplatnici a ten davaji amici 42 zemim.
A v principu funguje 2 zpusoby, bud jim nabidnou zdramda hotove kusy (ale ty muzou odmitnou ale pak nedostanou nic), Nebo urcitou casku s podminkou, ze ji musi 100% utratit za zbrane/vybaveni made in usa.
A ano,
izrael je jeho nejvetsim prijemcem, bez nej by izrael uz fakticky neexistoval.

Czert

28. 07. 2021, 20:23

Krabat
Ano, je mozne ze suchoj je schopen vyrobit za 30 mil dolacu, ale jak tady bylo vzpominana laservka a kartrige, hadej kde bude suchoj kompenzovat hubickovou nakupni cenu?

Myslim ze to bylo tady, nebo letectvi a kosmonautika?, Kde psaly jak rusove prodaly za hubicku nove sucka belorusku?, s tim ze provozem je muze celkova cena vyjit vic, nez kdyby nakoupily f35.
A ukazovaly to na tvrdych cislech zivotnosti komponent, motoru atd.

Czert

28. 07. 2021, 20:11

Krabat
A muzes me vyvetlit k cemu ti jev dnesni dobe nelwtajici exemplar bez kabelaze apod, kdy nemuzes otestovat jak ti funguji systemy a jejich integrace?
Bez kabelaze se hodi maximalne k lamacim zkouskam.... Ale v dnesni dobe fyzicky lamat, misto simulace?

Czert

28. 07. 2021, 20:01

Martin
A muzes sem dat odkaz na onen clanek z 2014, ze ktereho vyplival onen sirsi pojem novych tanku - armat ci modernizace - a ne novych, cili armat?

A k tomu zbytku... Vtipne ze nikdo vyjma rusu samotnych si nemysli ze by t72/80/90 byly lepsi nez leclerk ci abrams, ci leosek.

Czert

28. 07. 2021, 19:50

Martin
Loool, ta tvoje argumentace kurzem rublu je smesna. Ta by zatraktivnila ruskevyrobky, a prinesla rusku zisky, jen v pripade 100% ruske vyroby, jako treba u psenice apod.
Tam 100% ruskemu palivu, hnojivu a traktoru jde vicemene verit.

Ale jinak? Pad rublu prodrazil nakupy v zahranici a tudiz ukrojil rusum mozny zisk z prodeje do zahranici.
Protoze tak nejak pochybuju ze u jejich letadylka bude vse ruske, od kompozitu, materialu na kompozity, po ruzne snimace, elektroniku a svaby (cipy).

Czert

28. 07. 2021, 19:40

Krabat
Zadny problem, ja preji rusum hodne uspechu s novym jednomotarakem, ale jak si sam napsal, letouny kterymma suchoj konkurovat uz letaji nebo do 5 let se 100% jistotou lezat budou.

Cili pokud do 5 let rusove nebudou mit letovy exemplar (neni podminka aby to byl 100% finalni verze), tak rusove muzou uapomenout na to, zebudou nahrazovat f16, gripeny ci cokoliv jineho.

ROBO

28. 07. 2021, 19:38

Martin23
- A pro Rusko je důležité, že technologicky mají před západem náskok 20 let a teď mohou Amatu potichu zdokonalovat. :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
- Po tancích T-72 je velká poptávka, protože svou cenou, účinností i kvalitou značně převyšují srovnatelné tanky Abrams, Leclerc nebo Leopard.:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
------------------------------------------------------------------------
Já myslel že si dostal Ban na AN za bezpáteřní prokremelský lhaní , ale tady to spíš vypadá že to mělo souvislost chorobomyslností a mentální nedostatečností přispivatele .
Srovnávat Ruskej šrot ze 70 let min. století vhodnej max. pro země třetího světa s moderní západní technikou vyžaduje fakt betelnej žaludek .
Země , která v letectví , kosmonautice , elektronice .......... ztrácí min. 30let na vyspělou civilizaci určitě vyrobí kvalitní železnou krabici , ale to co potřebují dát dovnitř a je rozhodující je prokatzatelně absolutní tragédie a právě pouze na tom vyhořela celá slavná Armata .
A tak oligarchisticko - mafiánskému Rusku nezbývá nic jiného než jenom fňukat že žádnou moderní a  konkurence schopnou techniku vlasně nepotřebují . A dokud bude v Rusku ekonomiku neustále dusit ten absolutně neschopnej diletant z Kremlu tak budou jen víc a více ztrácet . Jelcin dobře věděl koho místo sebe dosadil aby pokračoval ještě více v devastaci země .

Krabat

28. 07. 2021, 19:32

alexa 123
To je málo pravděpodobné, že RF dotovala SU-30. Spíš jim je prodalo za cenu pro VKS. SU-30. Další kdo kupoval SU-30 bylo Bělorusko za cenu 50 mil. USD kus. Tam už je asi započítáno víc než cena letadla. A Egypt kupoval MIG-29M i s výzbrojí za 40 mil. USD/ kus.
Proto pokud bude LTS vybaven technikou jakou Rusko pleská o 106, jako na SU-30, tak cena za samotné letadlo blízká 30 mil. USD není nereálná. Ale jaksi je to cena od. v tom bude háček, čím modernější vybavení LTS, tím poroste cena nahoru

Oggerd

28. 07. 2021, 18:56

Karel 3:
A dál bych ohledně Tatry odkázal na Wikipedii https://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra a část nazvanou Ve vlastnictví Terexu.

Oggerd

28. 07. 2021, 18:33

Karel 3:
To je možné, že Tatra šla do kup=onové privatizace a někdo ji vytuneloval, ledovalo totoale pak následovalo toto:
https://www.idnes.cz/ekonomika/podniky/americane-uz-v-tatre-sefuji.A020128_112754_ekoakcie_ven

Oggerd

28. 07. 2021, 17:44

Leonardo:
Když Rusové neumějí nic vyrobit, tak přeci nemohli v Sýrii bombardovat kazetovýma bombama. Čím by tam asi tak doletěli. Vždyť všechna ta SU 34 a SU 35 byly jen animace na skle, ne?

alexa123

28. 07. 2021, 17:42

Krabat
Arménie koupila 4 SU-30SM za 100 mil. USD. Tato cena je jen za samotná letadla bez výzbroje (zda je u toho i výcvik nelze ověřit). Pokud tedy je Suchoj schopný nabídnout +/- samotná letadla za 25 mil. USD za kus, tak LTS v obdobné výbavě za 30 mil. USD je poměrně reálný.

Ak sú tieto čísla pravdivé tak potom je iba jediná možnosť - Rusi im to predali za super dumpingovú cenu a stratu Suchoja "zacvakal" rozpočet Ruskej federácie. Podobne ako Amici predavajú svoje zbrane napr. Izraelu - nepamätam si presne názov tohto programu a nechce sa mi ho ani hľadať na Internete ale pointa je v tom, že Amici ročne financujú Izraelský vojenský rozpočet XL miliardou USD (nechce sa mi hľadať presná suma na Internete). Niečo podobné zrejme majú aj Rusi len to na rozdiel od Amikov verejne neoznamia.

Oggerd

28. 07. 2021, 17:36

Karel 3:
Porovnávání v posledním odkazu se týká vyloženě motoru. Ale pokud se nepletu, tak Jak 30 byl lehčí a poněkud obratnější.

To co Rusové mohli udělat bylo to, přesně jak ten článek píše, že mohli vnutit výrobu jejich typu a Delfín, tak jak je, by se vůbec nevyráběl. Jenže to neudělali. Dokonce i Poláci si mohli vyrábět svoji Iskru a tu následně prodávat Indii. Ale SSSR ji nekupoval. Američani slibovali, jak Aeru na trhu pomohou. A jak skončilo jejich vlastnictví Aera? Jak by skončila Tatra, kdyby z ní nebyli včas odejíti? A jak skončili Kurdi, když si v Sýrii vsadili na kamarádšoft s Američany?

Leonardo

28. 07. 2021, 17:28

Velké ruské úspěchy
- po průtazích postavena jedna rampa kosmodromu Vostočnyj, po tom, co Putin nechal instalovat na stavbu kamery, jejichž záběry byly streamovány na jeho pracovní stůl (což není vtip). Druhá rampa se postaví bůhvíkdy.

- zdařilé makety tanků Armata a letadla SU-57

- bojový dron Ochotnik v počtu 1 ks vzlétl a přistál.

- destrukce letadlové lodi její rekonstrukcí

- úspěšné bombardování civilních měst v Sýrii kazetovými bombami a rychlé zlomení odporu ve městech.

- úspěšné nasazení protiletadlového systému S-300 jako cvičného cíle pro izraelské letectvo

- obsazování pohraničních okresů sousedů

- Ovládnutí diskuse na Novinkách

Krabat

28. 07. 2021, 17:17

Jen technická:
Ten tvůj rusák Karle ale řekl, že je to tzv. KNS a KNS jak je známo je nelétavý prototyp.

Krabat

28. 07. 2021, 17:14

Karle jsi nemocný člověk a nebo placený troll (je tam jistá spojitost). Já jen poukazuju na technické nesmysli co píšeš.
To jak nenávidíš Rusko mě popravdě vůbec nezajímá. S tím běž za doktorem a nebo pro výplatní pásku.

Krabat

28. 07. 2021, 17:09

alexa123

Popravdě já tomu věřim, že Suchoj dokáže LTS nabídnout za velmi dobré peníze a ta cena kolem 30 milionů může být i reálná. A to z prostého důvodu, LTS nebude osazen nejnovějším vybavením, ale bude třeba na úrovni SU-30SM. Pro představu, Arménie koupila 4 SU-30SM za 100 mil. USD. Tato cena je jen za samotná letadla bez výzbroje (zda je u toho i výcvik nelze ověřit). Pokud tedy je Suchoj schopný nabídnout +/- samotná letadla za 25 mil. USD za kus, tak LTS v obdobné výbavě za 30 mil. USD je poměrně reálný.
Ale jak už asi tušíte, je to cena od, pokud budete chtít full verzi, tak se můžete dostat klidně na dvojnásobnou cenu a k tomu ještě připočíst výzbroj a zázemí.

alexa123

28. 07. 2021, 16:42

Martin23
1/Vaše výpočty ztrát stojících na nějakých vašich dohadech a odhadech nemá smysl řešit.
Ty skutočne veriš tomu že cena tohto lietadla 5 gen. je v dnešných cenách 30 miliónov USD? Ja určite nie a preto som napísal, že reálna cena bude 50 miliónov a to som veľký optimista. Ak Rusi budú lietadlo predavať za 30 miliónov ako teraz tvrdia, tak každé vyrobené lietadlo vygeneruje stratu 20 miliónov a ktosi tých 20 miliónov musí zaplatiť.
2/ No a k tomu rozdílu mezi státním a soukromým. Já vlastně nemám už co dodat.
Ani ja - ale inakšie ako si myslíš Ty..
3/ Srovnejte si výši dluhu USA a Ruska. Srovnejte si náklady na zbrojení USA a Ruska.
To je asi jediná vec s ktorou s Tebou súhlasím hlavne čo sa týka rozpočtu USA a Ruska na zbrojenie - úprimne povedané obdivujem Rusov, že za tak "smiešne" peniaze v porovnaní s USA dokážu to čo dokážu - v tomto smere palec hore.
Čo sa týka dlhu USA a Ruska - maš aj nemáš pravdu. Pozrí si infraštruktúru oboch štátov (dialnice, ekológia, zdravotníctvo , pitná voda + kanalizácia v každom byte, a ďalšie bla bla bla) v USA a Rusku. Keďže Rusi do toho "milión" rokov neinvestovali, tak ani nemohli vytvoriť XXL dlh ako Amici - im bolo absolútne jedno že nemajú asfaltky, ekológia pre nich neznamenala a aj dnes neznamená nič, zdravotníctvo ani nespomínam, pitnú vodu+kanalizázciu detto a bla bla bla). Ale súhlasím s Tebou - krivka rastu dlhu USA je šialená takže o neviem koľko rokov sa zopakuje čierny piatok 1921. Iba dúfam že pri mojom veku sa už toho nedožijem :)

Krabat

28. 07. 2021, 15:58

karel3
:rofl::rofl::rofl::rofl:
Ňoumo, si vedle. Postup vývoje jak je známo třeba z  SU-57 je následující: Jako první byl nelátavý prototyp pro únavové zkoušky. Označen jako T-50-KPO
Další fází byl prototyp pro tebe záhadného označení T-50-KNS zastávající roli pozemní zkušebny palubních systémů. Mimochodem tento prototyp byl v roce 2019 pod označením Su-57E vystaven na MAKS jako exportní verze.

Takže, jak píše Novotný ve svém článku, jedná se o nelétavý protoyp, přesně tak jak ho označují rusové. Ale můžeme najít i označení jako nelátavý exemplář. Obě dvě verze jsou správně.

A jakou :pig: vymslíš nyní trolle?

Krabat

28. 07. 2021, 15:17

Tady tu větu máš :pig: hlavo :wink:

It is not a mock-up as originally thought, in reality it is something Russians call the KNS which means complex full-scale stand.
A dále se píše: An interesting add-on has been provided by the deputy chief designer of the LTS Alexei Bulatov, who said that this KNS vehicle (unlike the bare-painted T.50-0 for the Su-57) will be converted to a flying prototype after the static ground tests will have finished.

Sorry crazy troll :rofl::rofl::rofl:

Krabat

28. 07. 2021, 14:37

Renoo
:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Tak znovu, jedná se o prototyp (nelétající) jak Suchoj sám tvrdí. Neletající prototyp je určen pro pozemní zkoušky. Proto také uvádějí, že do vzduchu by měl jít za dva roky (cca). Proto tam nevidíš ani kabeláž.
O jakém neexistujícím motoru mluvíš brepto? T75 má dostat stejný motor jako SU-57 a to izdeliye 30. A izdeliye30 je jak známo u konce vývoje a není doposud sériově vyráběn. Proto současné SU-57 létají s motory AL-41F1. Je dost možné, že T75 bude v budoucnu nabízen také s motorem AL-41F1 jako levnější možnost oproti izdeliye30.

Schválně, kolik to stojí psát takový hlody?

Renoo

28. 07. 2021, 14:20

Jedná se o maketu. Důkazy:

https://prnt.sc/1h228us

https://prnt.sc/1h22de8

ten papundekl vnitřní šachty je snad fakt z papíru :-) Motory jsou taky evidentně maketa. Prozatím motor ani neexistuje. Nicméně asi by šel použít Izdělije 30. Pokud by byl zájem, tak plnotučný prototyp, který lítá by mohl být i do roku 2025 a do roku 2030 s hodně velkým optimismem možná sériová výroba. Ale to jedině v případě, že se ozve někdo ze zahraničí. Pokud bude cálovat Rusko, tak se to celé protáhne.
Nicméně ono ani nedává smysl dělat prototyp, když hledají investora. Výroba prototypu je drahá a investor je nepotřebuje pokud projekt vypadá k světu a jsou hotové podklady.

Jan

28. 07. 2021, 14:00

Váží to 200 tun, spotřebuje to 150 litrů nafty za hodinu, dělá kravál, smrdí a krájí jablka na tři kusy. Co je to ? Ruský stroj na čtvrcení jablek.

Krabat

28. 07. 2021, 13:57

karel3

Nejsi ty náhodou logik z AN, stejný styl nelogičnosti psal i on.
Takže za prvé tvůj holandský odkaz jasně zmiňuje, že jde o prototyp nikoliv o maketu. Tím jsi sám sebe usvědčil ze lži. Gratuluju
Vzhledem k tomu, že představené letadlo je celkem propracované a podvozek, kabina a další detaily jsou v reálné podobě, bude se jednat o prototyp podobně jak ho předtavila nedávno Korea typ KF-21. Když bya představena maketa, jednalo se třeba o britský Tempest.

Vzhledem k tomu, že jde i o exportní typ letadla, tak Rusko nemůže lhát a říkat o maketě, že je něco jiné, než prezentuje.
Samozřejmě role trolla je vše zpochybňovat, napadat a lhát kde to jen jde. Vždyť ta pravda je tak relativní, že ano.

Renoo

28. 07. 2021, 13:42

David
Po jednomotorácích je extrémní poptávka - Gripen, F-16, F-35, zmíněný JF-17, snad i Tejas Mk2. USA plánuje jednomotorák "skoro F-35" Je hodně států, které mají potřebu živit dvoumotoráky. I velmi bohaté státy kromě dvoumotoráků nakupují i jednomotoráky.

Martin23

28. 07. 2021, 13:33

​Czert
​Nebo treba armatu, ktera podle puvodnich planu uz nejen ze jeji vyvoj mel byt hotovy, ale mela tvorit vetsinu ruskych tanku.
A ejhle, najednou vyvoj armaty muze jeste 10 let pockat.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Tohle byl jeden z důvodů pro BAN v Grohmanových Armádních novinách, když sjem mu dokázal, že v jeho článku uvádí nepravdu.

RF totiž oficiálně nikde nedeklarovala, že bude mít do roku x počet tanků Armata y.
Ten výrok zněl buď nových tanků (Armata) nebo modernizovaných.

Ale to byla diskuze cca 3 až 4 roky zpět o tom, co se řeklo v roce 2014 a dříve.

Dnes již RF oficiálně několik let prohlašuje, že
​„Proč bychom měli tanky Armata zaplavit naší armádu? Po tancích T-72 je velká poptávka, protože svou cenou, účinností i kvalitou značně převyšují srovnatelné tanky Abrams, Leclerc nebo Leopard. Stejná situace je i s vozidlem Bumerang,“ uvedl pro ruský deník Kommersant Borisov, který v ruské vládě dohlíží na rozvoj ruského vojensko-průmyslového komplexu.
​„Nemáme pro to žádný zvláštní důvod [masové nákupy nové techniky - pozn. red.]. V porovnání se stávající technikou jsou nové modely poměrné drahé,“ řekl místopředseda vlády a zdůraznil nutnost modernizace stávající obrněné techniky. „Musíme spravovat rozpočet desetkrát menší než mají země NATO a dosahujeme naše cíle díky podobným [modernizace - pozn. red.] efektivním řešením.“

A pro Rusko je důležité, že technologicky mají před západem náskok 20 let a teď mohou Amatu potichu zdokonalovat.
Navíc staré T 72, T 80 a T 90 bude třeba prodat nebo je sešrotovat.
Modernizované stroje se budou následně lépe prodávat.

Renoo

28. 07. 2021, 13:31

Tak tentokrát by to už mohlo vyjít. Absence jednomotoráku láme Suchoji resp Migu vaz a sami to vědí. Když nedá vláda, jdou do toho sami. Otázkou je, zda se najde investor. Zavedení v roce 2030 by bylo i reálné. Škoda, že se z Indie stal nevypočitatelná partner. Tam byl se jednalo o solidní obytiště.

David

28. 07. 2021, 13:23

Otázkou je, jestli ten letoun skutečně nalezne své uplatnění. Což o to, po takovém letounu je poptávka, ale tu minimálně z velké části pokryje čínský FC-1/JF-17, který bude mířit právě na ty uživatele, kteří by mohli mít o LTS zájem ( což se už částečně děje - dodávky FC-1 do Mynamaru, Nigérie atd). Ten letoun prostě měl přijít dříve. Kdy bude ukončen vývoj? Ve 2030? obávám se, že to už bude trochu pozdě, protože trh s letadly bude už zas někde jinde

Martin23

28. 07. 2021, 13:21

​alexa123
Vaše výpočty ztrát stojících na nějakých vašich dohadech a odhadech nemá smysl řešit.
Jen bych v této souvislosti dal obrovský důraz na kurz dolaru a rublu, protože to také hodně celou situaci zkresluje.

No a k tomu rozdílu mezi státním a soukromým. Já vlastně nemám už co dodat.
Jen to znovu zopakuju. Srovnejte si výši dluhu USA a Ruska. Srovnejte si náklady na zbrojení USA a Ruska.
Já se ale tady nesnažím říct, který ze systémů je lepší, protože každý má svoje výhody a nevýhody. Pouze jsem reagoval na váš termín "ekonomická sebevražda".

Oggerd

28. 07. 2021, 12:22

Já bych tady kritikum ceny toho letadla dal trochu námět k zamyšlení. Když si koupíte novou laserovou tiskárnu, co vám dneska vyjde dráž? Samotná tiskárna nebo tiskové cartridge? Takže Rusové můžou levně prodávat letadlo, ale draze servis nebo zbraně. Nebo letadlo prodají jako součást nějakého balíčku, který cenu dorovná.
A pokud tedy někdo kritizuje, jak to či ono dělají Rusové, bylo by na místě zamést si před vlastním Prahem a podívat se na to jak to vypadá s Aerem Vodochody a jejich projektem L 39 NG. V roce 2019 jsem mluvil se zástupcem Vodochod a sršel optimismem, jak mají na nové letadlo zajištěnou zakázku. 3 roky poté a kde je zakázka? I ta státní pro LOM jaksi šla do ztracena. A pár kupců by se asi mohlo najít, ale to by stát musel být ochotný prodávat i těm, kdo zrovna teď nekámoší s našema kámošema, protože těm co s našema kámošema kámoší, prodávají ti naši kámoši a ti noví kámoši nejsou zase tak velcí kámoši, jako bývali Sověti, protože ti si na rozdíl od nich ze svého neuškubnou. Protože ti hnusní Rusáci, pro východní blok dokázali prosadit L-29 Delfín jako cvičné letadlo, i když z porovnávacích zkoušek vyšel hůř než Jak 30.

Krabat

28. 07. 2021, 12:17

Mě se hlavně líbí, jak propaganda za pomoci trollů neustále tvrdí, že jde jen o maketu. Např. Korea představila v dubnu prototyp své KF-21. První let je mimochodem naplánován na rok 2022. Ale to je v pořádku, to není problém, ale pokud Suchoj představí prototyp T70, tak hned trollba, že to je jen maketa, aniž by k tomu měli jediný věcný argument či dokonce důkaz:rolling_eyes:

K věci, za mě logické řešení, jak nabídnout konkurenceschopnou a dostupnou stíhačku 5. gen. a tím, že si každý zákazník může konfigurovat vybavení a tím se také otvírá cesta pro domácí vývoj bude tato nabídka oprvdu lákavá.

Czert

28. 07. 2021, 11:27

Martin
Ano, nehody toho kdyz firmy sou soukrome a jde jim o zis, a vyhody toho kdyz sotni a o zisk jim nejde.

Staci se podivat na vyvoj f22, f35 a jejich vyrobu.
A pak na vyvoj a vyrobu su57.
Nebo treba armatu, ktera podle puvodnich planu uz nejen ze jeji vyvoj mel byt hotovy, ale mela tvorit vetsinu ruskych tanku.
A ejhle, najednou vyvoj armaty muze jeste 10 let pockat.

alexa123

28. 07. 2021, 11:26

Martin23
... vy jste stále nepochopil jednu základní věc.
V Rusku jsou zbrojařské firmy státní a v USA soukromé. Soukromé musí generovat zisk.

Uvedomil si si aký absurdný nezmysel si napísal? Ešte raz - uvedomil si si to? Ty si v podstate napísal že štátne firmy nemusia generovať zisk a tým pádom platiť dane zo zisku do štátneho rozpočtu z ktorého je potom financovaný štát (školstvo, zdravotníctvo, ekologia, armáda, kultúra bla bla bla). Ak bude predajná cena nového Suchoja 5.generácie cca 30 miliónov USD čo je podľa mňa absolútny ekonomický nezmysel ale reálna výrobna cena bude cca 50 miliónov USD (podľa mňa aj toto je nezmysel) a celkovo vyrobia cca 300 kusov tj. konečný ekonomický výsledok za každý vyrobený kus bude MÍÍÍÍNUSSSSS 20 miliónov USD. Vynásob si MÍNUS 20 miliónov USD x 300 vyrobených kusov a vyjde ti ŠIALENÉ číslo. A kto to kámo zaplatí? Pretože zaplatiť to niekto musi. Alebo podľa teba nie?

Czert

28. 07. 2021, 11:19

Martin
Tak pokud se rusove pusti do vyvoje lts za 5 let, tak jim ujede vlak.
Jak bylo napsano, behem 15 bude potreba vymeniz 300 jednomotarku, mozna i vic.
A nez uvedou do pouzitelneho stavu, tak to bude trvat min 5-10 let - mrkni se na dobu vyvoje f22, f35, su 57.
Takze az bude hotovy, vsechny stroje budou vymenene a pak rusove budou cekat 30-40 let nez se bude hledat nahrada.

Czert

28. 07. 2021, 11:15

Je hodne vypovidajici zes novym jednomotorakem prisel suchoj a ne mig. Od misgu se noveho letounu nikdy nedockame.

A co se tyka zahranicnich zakazniku, dokud nebude letovy kus, nikdo o nem nebudebazneji uvazovat.

Martin

28. 07. 2021, 11:02

Jenže problém státního financování je v tom, že se velice často stává, že se alokované finanční prostředky ztrácejí. Krásný příklad je slavná maketa tanku Armata. Většina peněz na výrobní halu a dokončení vývoje se jednoduše ztratila. Tohle by se u velkých zbrojařských firem nestalo.

Martin23

28. 07. 2021, 10:31

NO a ještě bych dodal, že ve státním zbrojařství vám pak případný prodej do jiných států pomůže ty náklady snižovat.
V případě soukromého modelu (USA) prodejem jinam z toho stát nic nemá (jen daně) a zase se zvyšují zisky soukromých firem.

PS. Pro případnou další debatu neříkám, co je lepší. Pouze reaguji na to, když někdo mluví o ztrátových ruských zbrojařských firmách.

Martin23

28. 07. 2021, 10:27

U státních to samozřejmě není primární cíl.
To je šílené, když si člověk nemůže opravit příspěvek po jeho odeslání.

Martin23

28. 07. 2021, 10:26

​alexa123
Vy jste stále nepochopil jednu základní věc.
V Rusku jsou zbrojařské firmy státní a v USA soukromé.
Soukromé musí generovat zisk. U soukromých to není primární cíl.

Jinak řečeno, je celkem jedno, zda si USA jako stát koupí x stíhaček na dluh nebo zda v Rusku bude zadlužen výrobou jejich státní podnik a ztrátu zalepí stát.

Jenže celé to tomá jednu zcela nepopiratelnou objektivní skutečnost a tím je výše dluhu obou států, zadlužení firem i zadlužení domácností.
Ale samozřejmě ve finančním Matrixu je i výše toho dluhu v podstatě nevýznamná.

Takže když se vrátím na počátek, tak investice státu do zbraní, a dalších komodit, skrze které poskytuje veřejné služby a statky, jsou nevýdělečné a ztrátové.

alexa123

28. 07. 2021, 09:24

"...při vývoji tohoto stroje konstrukční kancelář Suchoj uplatnila nové digitální metody projektování, což práci na letounu výrazně zjednodušilo a urychlilo..."

Tým chceli povedať že Boeing, Lockheed, Airbus, Saab a ostatní projektujú svoje lietadlá na rysovacej doske s kalkulačkou?

alexa123

28. 07. 2021, 09:21

Představitelé korporace OAK tvrdí, že podle průzkumu trhu s bojovými letadly by v průběhu následujících patnácti let mohla vzniknout poptávka až po 300 strojích LTS.

Ak je to tak, tak ročne vyrobia 20 lietadiel pri cene cca 30 mil USD/kus čo je podľa mňa ekonomická samovražda.

Martin23

28. 07. 2021, 08:27

Omylem jsem smazal větičku, že ​​Suchoj LTS se zatím profiluje jako lehký frontový stíhač.

Martin23

28. 07. 2021, 08:24

No tak při vší úctě ​Suchoj LTS není konkurent F 35.
Ale F 35 byl konstruován jak víceúčelový stíhací letoun, ale vyvinul se z něj úderný stíhací bombardér.

navíc Suchoj LTS je pak pouhá koncepce lehkého frontového stíhače a teoreticky konkurenta Mig 35, který je dvoumotorový. Spíše se jedná o zprávu pro obchodní partnery, podívejte, pořád děláme něco nového.


Každopádně zopakuji, co uvádím velmi často. Vojenský rozpočet RF je omezený a v současné době, což považuji za velmi správné, Rusové směřují finance do jiných zbraní (PVO, protiraketová obrana a obecně raketová vojska).
Dá se ale očekávat, že v horizontu 5 let budou mít v podstatě tuto stránku dořešenou a začnou se zabývat i jinými oblastmi. A zde se právě nabízí letectvo.
No a do té doby mohou zkoušet a vyvíjet a jakmile uvolní prostředky, mohou začít seriově vyrábět letadla.


Například Armata má pak zcela jistě 10 let čas. Modernizace stávajících tanků jsou dostatečně kvalitní pro západní analogy.

DoctoreX

28. 07. 2021, 08:22

Ach jo, rusové ukážou maketu, u které je jasné, že na 99% nikdy letát nebude a už se o ní napsalo X článků. Jestli to někdy dotáhnou do sériové výroby, sním svůj klobouk.