Tohle vám ve škole neřekli: Starověcí válečníci měli barevné dress cody a armádní brandy!
Řecký svět, roztříštěný na stovky nezávislých městských států, dal vzniknout jedinečnému systému vojenské identifikace, v němž se každá řecká polis snažila odlišit své válečníky, aby je rozeznali jak spojenci, tak nepřátelé. Nejznámější symboly patřily předním státům – spartská lambda (Λ) a athénská sova se staly jakousi „značkou“ své doby, rozpoznatelnou v celém Středomoří.
Foto: Voják z antického Řecka | Freepik
Slavná spartská lambda, která zdobila lakedaimonské štíty, byla stylizovaným písmenem „Λ“ (lambda) řecké abecedy – prvním písmenem ve slově „Lakedaimon“ (Λακεδαίμων), oficiálního názvu Sparty. Tento symbol byl obvykle zobrazován v černé nebo tmavě červené barvě na bronzovém povrchu štítu a archeologické nálezy potvrzují, že se lambda používala ve spartské výzbroji už od 6. století př. n. l. Podle Plutarcha začali Sparťané používat toto znamení za krále Kleomena I. (520–490 př. n. l.), aby posílili bojového ducha vojáků a připomněli jim jejich příslušnost k velkému státu.
Athénští hoplíti zdobili své štíty obrazem sovy, posvátného ptáka bohyně Athény, patronky jejich města. Tento symbol měl hluboký náboženský a politický význam. Sova byla považována za ztělesnění moudrosti a vhledu – vlastností, na které byli Athéňané obzvlášť hrdí. Vyobrazení sovy se lišilo od schematického po vysoce detailní, ale vždy si zachovávalo své charakteristické rysy – kulaté oči a čelní postavení hlavy. Kromě štítů zdobila sova athénské mince a státní pečeť, díky čemuž se stala univerzálním symbolem athénské identity.
Korint, jedno z nejbohatších obchodních měst starověkého Řecka, používal jako svůj znak okřídleného koně Pegasa. Tento symbol měl mytologický základ, protože podle legendy řecký hrdina Bellerofontés, úzce spjatý s historií Korintu, zkrotil bájného Pegasa pomocí zlaté uzdy, kterou mu darovala bohyně Athéna. Obraz létajícího Pegasa byl namalován na štíty korintských hoplítů stříbrnou nebo bílou barvou, čímž vznikl kontrast s bronzovým podkladem.
Thébská polis si za svůj symbol vybrala Herkulův kyj. Ani tato volba nebyla náhodná, protože podle mýtů byly Théby rodištěm tohoto velkého hrdiny a kyj, často doplněný obrázkem kůže nemejského lva, symbolizoval sílu a neporazitelnost thébských válečníků. Tento symbol získal zvláštní slávu ve 4. století př. n. l., kdy thébské vojsko, a zejména elitní „Chrámová garda“, vedené generály Epaminondou a Pelopidem, uštědřilo drtivou porážku dříve neporazitelným Sparťanům u Leuktry v roce 371 př. n. l. Po tomto vítězství začal Herkulův kyj vyvolávat obavy i mezi nejzkušenějšími soupeři.
Mantineia, staré arkádské město známé svými vojenskými tradicemi, používalo jako symbol svých jednotek trojzubec. Tato volba se vysvětluje zvláštní úctou města k bohu Poseidonovi, jehož atributem byl trojzubec. Mantinejští hoplíti nesli štíty s tímto symbolem během slavné bitvy u Mantineie v roce 418 př. n. l., kdy čelili spojené armádě Sparťanů a jejich spojenců, přičemž spartská lambda přinesla jejich trojzubcům těžkou porážku.
Argos, odvěký rival Sparty, se vyznačoval zobrazením Hydry na štítech svých válečníků. Tento vícehlavý had z řecké mytologie symbolizoval nezničitelnost a odolnost Arga, a podle legendy právě v blízkosti Arga porazil Héraklés lernajskou Hydru, což dalo tomuto znaku další symbolický význam. Archeologické nálezy mincí a hliněných pečetí z Arga potvrzují, že obraz Hydry byl používán jako oficiální symbol města již od 5. století př. n. l. Po bitvě u Sepeji, během které spartský král Kleomenés I. zmasakroval 6 000 argejských hoplítů, došlo v Argu k velkému povstání lůzy a otroků, kteří se ujali moci. Noví vládci města přestali Hydru používat, protože prý symbolizovala staré pořádky. Vláda otroků vydržela deset let, poté se k moci dostali potomci pobitých hoplítů, jimž vydatně pomohla Sparta. Otroci byli pobiti, Hydra se opět stala znakem Arga a město se znovu postavilo proti Spartě.
Syrakusy, nejmocnější řecká kolonie na Sicílii, použily jako svůj znak triskelion – symbol tří běžících nohou spojených uprostřed. Toto starověké znamení slunečního původu symbolizovalo tři mysy Sicílie a neustálý pohyb. Syrakuští hoplíti začali tento symbol na svých štítech nosit během úspěšné obrany města proti athénskému obležení v letech 415–413 př. n. l. na popud spartského stratéga Gylippa, který měl vycvičit syrakuské vojsko. Společný symbol na štítech byl součástí spartské válečné mašinérie. Zajímavé je, že triskelion zůstal na erbu Sicílie dodnes a stal se jedním z mála starověkých řeckých symbolů, které se nepřetržitě používají více než 2 500 let.
Štíty nebyly jediným prostředkem vizuální identifikace v řeckých armádách. Tento složitý systém rozlišovacích znaků zahrnoval i barevně odlišené oblečení, speciální prvky brnění a dokonce i výrazné účesy.
Barevná diferenciace hrála zásadní roli při identifikaci jednotek. Sparťané nosili nejčastěji tmavě rudé chitóny a pláště. Tato barva měla praktický význam – při znečištění je méně nápadná a nevykazuje krvavé skvrny, což je během bitvy psychologicky důležité. Podle Plutarcha tento zvyk zavedl legendární zákonodárce Lycurgus, který věřil, že „rudá barva má něco děsivého“. Archeologické studie textilních pozůstatků z Lakónie potvrzují použití speciálních barviv získaných z mořských měkkýšů a rostlin k barvení vojenských oděvů, ve kterých byli spartští hoplíti pohřbeni.
Athéňané dávali přednost světle modrým nebo šedomodrým látkám pro vojenské oblečení, symbolizujícím spojení města s mořem a bohyní Athénou. Toto barevné schéma mělo i praktický význam – athénská armáda, která se objevila proti obloze, se pro nepřítele stala méně viditelnou. Vázové malby z 5. století př. n. l. potvrzují převahu modrých tónů v oděvu athénských válečníků.
Thébané tradičně používali ve svých vojenských „uniformách“ žluté nebo oranžové prvky, které byly spojovány s místním kultem Apollóna a symbolizovaly sluneční světlo. Zvlášť patrné to bylo u slavné „Chrámové gardy“ – elitní jednotky thébské armády, skládající se ze 300 vybraných válečníků. Podle Plutarcha měli na bronzovém brnění žluté pláště, díky nimž byli v husté bitvě dobře viditelní. Tím dávali soupeřům najevo, že se nebojí smrti a čekají, až si pro ně přijde.
Tegejci a později Thespové nosili černé pláště. Tegejci tím vyjadřovali úctu k mýtickému zakladateli města, králi Tegeatovi, který černou barvu prý miloval. Thespijci začali nosit černé pláště po bitvě u Thermopyl, kde dobrovolně zahynulo 700 thespijských hoplítů, kteří se rozhodli zůstat po boku Sparťanů. Černá barva symbolizovala smutek nad ztrátou poloviny mužské populace. Na posledním obrázku je Thespiec – na jeho hoplonu je půlměsíc bohyně Afrodity, která byla spolu s bohem Erótem v Thespách uctívána. Černá zbroj představuje noc a zármutek a symbolizuje jeho víru, že kráčí do bitvy bez návratu – podobně jako slavná sparťanská víra, že se buď vrátí se štítem, nebo mrtvý na něm.
Chocholy na helmách také sloužily jako důležitý identifikační znak. Výška, tvar a barva chocholu mohly naznačovat nejen příslušnost ke konkrétní polis, ale i hodnost válečníka ve vojenské hierarchii. Spartští velitelé nosili příčné červené chocholy, zatímco obyčejní hoplíti se často obešli bez nich. Athénští stratégové zdobili své přilby vertikálními bílými pery, korintští velitelé preferovali chocholy vyrobené z koňských žíní obarvených na černo. Některá boiótská města, včetně Théb, používala zvláštní formu štítu s výřezy po stranách, tzv. „boiótský štít“. Arkádská města se vyznačovala charakteristickými krátkými kopími se širokými hroty. Thessalští válečníci nosili speciální kónické přilby, odlišné od klasických korintských nebo attických. Krétští žoldáci, kteří často sloužili v armádách pevninského Řecka, se vyznačovali výrazným lehkým brněním a charakteristickými luky. Jejich zbraně a taktika byly natolik odlišné od standardního vybavení hoplítů, že byli na bojišti snadno rozpoznatelní i bez speciálních identifikačních znaků.
Řečtí žoldáci sloužící v různých armádách Středomoří a Blízkého východu si rádi zachovávali prvky symboliky svých domovských měst a doplňovali je znaky označujícími jejich současnou službu. Například arkádští žoldnéři, široce známí svými vojenskými kvalitami, zdobili své štíty podobiznou medvěda, symbol bohyně Artemis, zvláště uctívané v Arkádii, bez ohledu na to, v jaké armádě sloužili.
Tažení deseti tisíc řeckých žoldáků, popsané Xenofóntem v Anabázi, ukazuje zajímavý případ utváření nových symbolů v izolaci od tradic městského státu. Po smrti svého zaměstnavatele, perského prince Kýra Mladšího, a po zradě jejich perských spojenců se tito řečtí žoldnéři ocitli hluboko v nepřátelském území. Aby posílili svou jednotu, přijali společné insignie, včetně bílých pásků na čelenkách a štítech. Tento narychlo vytvořený vizuální kód pomohl udržet organizaci během obtížného ústupu přes území dnešního Turecka a Arménie.
Kulturní výměna mezi Řeky a „barbary“ se promítla i do vojenské symboliky. Etruskové, kteří měli s řeckými koloniemi v Itálii úzké kontakty, přijali mnoho prvků řecké vojenské vědy, včetně symboliky. Na etruských freskách 6.–5. stol. př. n. l. z Tarquinie a Cerveteri jsou obrazy válečníků se štíty zdobenými symboly podobnými řeckým – delfíny, hvězdami, měsíčními srpky – a zároveň jsou kombinovány s typicky etruskými prvky, jako jsou obrazy mytologických chimér.
Perská vojenská symbolika, se kterou se Řekové setkali během řecko-perských válek, se od té řecké lišila tím, že byla více centralizovaná a hierarchická. Podle Hérodota se různé kontingenty Xerxovy obrovské perské armády (480–479 př. n. l.) lišily národností, což se projevovalo na jejich výstroji a symbolech. Zvláštní roli hrály standardy – bojové vlajky na tyčích zakončené zlatými nebo stříbrnými emblémy. Středním symbolem perské armády byl zlatý orel, znak achaimenovské dynastie.
Makedonská armáda Filipa II. a Alexandra Velikého představovala syntézu řeckých a „barbarských“ vojenských tradic, což se promítlo i do její symboliky. Hlavním symbolem makedonské královské dynastie byla pellská hvězda – šestnácticípá hvězda, jejíž podoba byla nalezena na zlaté rakvi v domnělé hrobce Filipa II. v Pelle. Tento symbol zdobil štíty elitních jednotek makedonské armády – královských hypaspistů – a po Alexandrových výbojích a vytvoření helénistických států se makedonské vojenské symboly rozšířily po celém východním Středomoří a staly se základem pro nové systémy vojenské identifikace.
Kartaginský vojenský systém, který se silně spoléhal na žoldnéřské jednotky, také vyvinul komplexní systém identifikace pro své různorodé síly. Podle antických autorů a archeologických nálezů byl hlavním kartáginským symbolem kůň – zvíře spojené s fénickým božstvem Astarté. Tento symbol zdobil štíty „Posvátné gardy“, elitní jednotky sestávající ze synů kartáginské aristokracie.
Zdroj:
Komentáře
Vaclav Flek
22. 04. 2025, 19:23Celkm zajimavy clanek. O podrobnostech vyzbroje v nem popisovanych si netroufam diskutovat, natolik dobre to starorecke valecnictvi meznam. Myslim si nicmene, ze rozdily v identifikaci valecniku jednotlivych reckych statu nebyly tak zjevne, vzhledem k podobnemu zpusobu zivota a chudobe tehdejsich vojaku se rozdily v jejich vyzbroji asi dost stiraly. Prekrasny popis, i kdyz mozna ne zcela realisticky, vyzbroje kartaginskych vojaku predstavuje Flaubertuv roman "Salambo". Pokud jej neznate, velmi doporucuji.
Zajimavou zmenu jsme zjistil na miste stretu Reku a Persanu u Thermopyl. Bojiste ma ted jiny raz, puvodne uzka stezka mezi morem a skalami se dnes roztahla asi o 800 metru dal do more. Jinymi slovy, perska armada by zde jiz mela prostor pro obchvatny manervr.
Pisu ale z jineho duvodu. Clanek byl o starovekem valecnictvi, nicmene mu nasledujici (neprilis kvalitni) diskuse prakticky nedala sanci, a ihned se stocila k soucasnym otazkam. Asi jako v te dnes uz klasicke filmove replice : "Tak to honem zase otocis na Hynaise". Jinymi slovy, nemuze zde probehnout smysluplna diskuse na historicke tema bez jejiho "zahmyzeni" politickymi nazory na soucasnou situaci ?
Czertik
23. 04. 2025, 09:45vaclav flek
sam autor pise ze hlavni identifikacni znaky byly kresby na stitech, pripadne prilby a plaste. jen v malo pripadech byla mozna identifikace podle jineho tvaru stitu.
to ze nezminuje zbrane ukazuje, ze je meli rekove stejne.
Azor
21. 04. 2025, 12:49"Tohle vám ve škole neřekli: "
Oni(učitelé - ryba ale smrdí od hlavy)toho neřekli více dětem.
Proto to taky vypadá se znalostmi, se kterými vyjdou ze školy.(proto taky taková- čím dál"lepší" úroveň, našeho školství od r. 89,)A proto taky i tady na tomto webu,takové výlevy "oduševnělého myšlení".
A nejenom na tomto webu,viz -
Zářný příklad je u nás Nerudová - o tom jak naší republiku osvobodila armáda USA.
https://cnn.iprima.cz/osvobodily-nas-usa-stoji-si-za-svym-nerudova-rektorka-a-takova-neznalost-divi-se-konecna-471058
Nebo v Německu Baerbocková - vyzvala Putina, aby změnil politiku o 360 stupňů..
https://www.dw.com/en/putins-shadow-looms-large-at-munich-security-conference/a-64753075
A takovéto "inteligenty"(vrána k vráně sedá)si zvou do televize aby upravovali dějiny.
A takovíto jsou vidět díky televizi v domácnostech obyvatel,který je značný počet.(a najdou se lidi,co jim věří)
A jim podobní v nižším gardu se "zviditelňují" např. na tomto webu,kteří horují pro takové lidi, jako je Nerudová či Baerbocková atd.
Czertik
21. 04. 2025, 14:28rexik
tak stalin cechum ve 45 svobodu skutecne neprinesl.
Azor
21. 04. 2025, 16:02Czertik.
"tak stalin cechum ve 45 svobodu skutecne neprinesl."
Vy jste ukázkový případ ,kdy i docela slušné školství(před r. 89)na vás nezanechalo nic s čím by jste se mohl chlubit.
A ti co vás "učili"by měli vrátit(pokud by měli nějakou tu hrdost)diplom.
Takže i Beneš byl lhář a jemu podobní???
Pokud teda Stalin(když tak sovětský lid)nám svobodu nepřinesl a prohrál by či by se zastavil na hranici,(fašisti tím pádem už jen jedna fronta)tak by tu svobodu přinesl kdo?????, Viz Ardeny a flákání se od r. 43.v Itálii.
Jen se dále zesměšňujte.
Salut.
Martin F.
21. 04. 2025, 18:24Azore, ty jseš případ. Já teda před rokem 1989 do školy chodil, ale ty tvoje výlevy pod článkem o starověku vypovídají hodně o tvé neinteligenci. A s neinteligentními lidmi nemá cenu diskutovat o historii.
Azor
21. 04. 2025, 19:50MartinF.
Pokud by jsme měli odhlédnout ohledně tématu,tak co jsem z historie(pokud jsem o ní psal)si vymyslel a nebyla skutečnost??? I ty"výlevy", co byly v článku jsem si vymyslel?I když byly od tématu.
Máte pravdu v tom,že jisté tema využiju k objasnění i jiných věcí.
Ale titulek jsem respektoval.
A jinak(poku by jste změnil názor)mi můžete osvětlit něco, co já ješte nevím(pořád se učím)a vy už víte.
Czertik
21. 04. 2025, 20:36rexik
nemuzu za to ses tak tupy, urcite to nevis, ale informace za jake se v 1948-89 zaviralo a byly potlacovany sou dnes verejne pristupne.
a mzi nimi je i to, ze soveti aktivne spolupracovaly s ksc na ovladnuti csr a na viteznem unoru ktery tu zavedl komunistickou diktaturu.
bnes nebyl lhar, jen byl obelhan - stalinem a komunisty. proste jim veril byt nemel.
je to stejne jako kdyz dneska trump veri lhari a zlocinci putinovy.
a nevim jak ty, byt u nacku jao ty je to jasne, ale vetsina naroda by dala prednost tomu aby amici osvobodili nejen prahu, ale daleko vice uzemi.
polaci by taky byly radi kdyby je osvobodili amici misto sssr ktere u nich vymenilo nacitickou okupaci za sovetskou okupaci.
stekej mene, nebo vic rexiku.
aport.
Azor
21. 04. 2025, 22:21Czertik.
"bnes nebyl lhar, jen byl obelhan - stalinem a komunisty. proste jim veril byt nemel.
je to stejne jako kdyz dneska trump veri lhari a zlocinci putinovy."
Jo,jo,oni byli jen pomílení,že?????Oni byli hlupáci a vy jste ten chytrý????
A to i Pávek taky,co??? Tím chcete říct,že komunisti byli inteligentnější,když jim skočili ti jmenovaní na lep????
"a nevim jak ty, byt u nacku jao ty je to jasne, ale vetsina naroda by dala prednost tomu aby amici osvobodili nejen prahu, ale daleko vice uzemi.
polaci by taky byly radi kdyby je osvobodili amici misto sssr"
Vy můžete mluvit za většinu národa?? Když tu je teď díky našim vládám po r. 89 ,rozeštvaná a minimálně rozpůlená společnost v názorech, např.na ukrajinu???
A historie nezná kdyby.Ale pokud na toto přistoupíme,tak jste neodpověděl na to,jaká že by to byla realita,pokud by fašisti zvítězili nad SSSR a nebo že by se SSSR zastavil na hranicích.Proč jste neodpověděl???To by nás ipřesto všechno osvobodili USA???Tak jako teď "ukrajinu"?????
Opět na tu otázku budete dělat jako ty 3 opičky???
"ale informace za jake se v 1948-89 zaviralo a byly potlacovany sou dnes verejne pristupne."
To jste mne rozesmál.
Jak dopadl Skála a Kapal,Bednářová atd.???Toto má být ta svoboda slova???? Kde je RT,sputnik, (jako rušení sv.Evropy)už i seznam nenabízí ve vyhledávači Aeronet.Čeho se a kdo se bojí????
Lidí se bojí aby si neudělali jiný názor než hlásá ČT nebo seznam atd.
"a mzi nimi je i to, ze soveti aktivne spolupracovaly s ksc na ovladnuti csr"
Kdo tady v r. 48 - 89 tajil že KSČ spolupracovala s SSSR???? Gotwald se snad tajil s tím že jezdí do SSSR aby zakroutili zločinému buržoáznímu režimu krk?????
Jen ukazujte svoji "inteligenci"jen ukazujte tu vaši Sorbonu.
Salut.
Czertik
22. 04. 2025, 09:57rexik
v zakernosti a povdodech, komunisti byly skutecne lepsi nez benes a ostatni politici.v rizeni statu a ekonomiky uz ne, staci se podivat na krach republiky v 53 a vynucenou menovou reformu.
a ano ja bych byl ten chytrejsi, protoze diky zkusenostem (nejen benese) komunistum neverim ani nos mezi ocima.
rexuku, tady jde videt tvoje demece, ty si myslis ze za komunistu narod rozpulen nebyl ? byl, jen se o tom nepsalo.
schvalne si vezmi jak se v 89 psalo o tom, jk je komuniska strana silna, pevna a oblibena u vizetneho unora....a ejhle ve stejnem roce mas revoluci, ktera komunisty svrhne.
jak se to mohlo stat, kdyz dle tebe byly komunisti tak oblibeni a mluvili v novinach jen pravdu ?
rexiku, ja sem ti na ty tve blaboly odpovedel, ale proze ses sklerotik, odpovim ti znovu.
kdyby sssr prohral, byl by to raj na zemi, protoze nacisty by porazili amici co uz byly ve valce s nacky (pokud teda nechces brat scenar kdy by sssr uz prohralo kompletne ve 41 za par mesicu).
jaka by to bylo obrosvksa ostuda pro sssr, padnout po par mesicich.
proc by to byl raj ? sssr by se zbavil diktatora stalina a po osvobozeni od nacku by mel sanci na demokracii.
no a pokud by se sssr zastavil jen na hranich sssr ?
jeste vetsi raj pro cely svet, polsko, csr a jine staty by byly usetreny komunisticke diktatury , nasledovany ekononomickym rozvojem a ne socialistickou bdou a svrabem.
ano, svet by byl ochuzeny o komedie, treba v csr o americkem brouku, ale to by byla cena kterou by kdokoliv rad zaplatil.
a ano, skutecne muzes rozebrat, proc by amici nechteli osvobodit zbytek evropy, kdyby sssr stal na hranicich sssr ?
nezapominej, amici se dostaly do plzne jen diky neposlusnosti amickeho velitele, puvodni plan byl ze veskere uzemi csr osvobodi jen rusove.
a i na onu prahu by se vydali asi o 2 tydny pozdeji, caru pres rozpocet jim udelali vlasovci tim jak pomohli prazskemu povstani a umoznil mu tak prezit.
puvodni rusky plan byl, ze pokud by vzniklo, nechat ho vykrvacet tak jako varsavu.
jeste v necem potrebujes dokazat svoji neznalost a tupost ohledne historie, opciko ?
"Jak dopadl Skála a Kapal,Bednářová atd.??" ano, skutecne napis jak dopadly a v jakem roce.
a ses schopen si najit pocty politickych vezni v csr za sociku, nebo je to nad tvoje schopnosti ?
btw, dokazal ses nekdy zamyslet proc aeronet, sputnik apod NEBYL zakazany pres nacistickou invazi na ukrajinu ve 2022?
a proc byl potom ?
evidentne ne.
a to tvoje breceni nad rt, sputnikem apod....ja se fakt nedivim. vzdyt ty bys protestoval proti zakazu i nacisticke propagandy volkishe beobachter a jineho odpadu.
ac to nikdy nepochopis, v demokracii je spravny zakaz jistech typu medii a propagandy.
napoveda - kolik ze to bylo v cssr novin a ruznych vydavatelstvi ? a kolik je jich dnes ? a cim vsim se zabyvaji ?
skutecne me to neda, abych se nsmal nad novinama vydavanymy za komusmu, kde se chlubi tim kolik kde sklidily potravin apod....dnes to nikoho nezajima, protoze dnes v cr nedostatek potravin neni, stejne jako jineho zbozi.
ano, gotlval de svymy cestami do sssr netajil, ani tim co se tam uci, ale uz tajil to jak ksc ovladlo armadu a policii aby mohlo udelat prevrat ve 48.
jeste neco nevis ?
aport.
Azor
22. 04. 2025, 12:00Czertik.
"v zakernosti a povdodech, komunisti byly skutecne lepsi nez benes a ostatni politici.v rizeni statu a ekonomiky uz ne, staci se podivat na krach republiky v 53 a vynucenou menovou reformu."
Opět se tu ztrapňujete?Ale spíš je to tak,že při své"inteligenci"si to ani neuvědomujete.
Napsal jste toho hodně ale hodnota(jako obvykle)žádná.
Ekonomicky šla republika za komunistů pomalu ale jistě nahoru(můžu dodat fakta)A za těchto vlád jak, od r. 89???
Ohleně vašeho omílaného narativu - měnová reforma- toto.Reformy proběhli v celé evropě.Německo,Francie,Itálie atd.
A u nás to bylo takto - u nás byly dvě -
"Inflace obyvatelstvo pomalu a anonymně okrádá znehodnocováním jeho příjmů a vkladů.
Měnová reforma učiní totéž,i když jednorázově a veřejně,s adresou viníka,tedy státu.Provedení měnové reformy bylo plně odůvodněno vysokým tempem poválečné inflace,kterou nazabrzdila ani
chybně provedená reforma v r. 45.
Bujel takz. Volný trh s černými cenami – kromě přídělového vázaného trhu s úředně stanovenými cenami souběžně existoval ještě i druhý takz.volný trh s černými cenami - černý trh a do konce r. 52 se úřední maloobchodní ceny(proti roku 45)zvýšily podle neúplných údajů nejméně na dvojnásobek.
Množství oběživa už k 31.12.48(proti r. 45)vzrostlo o 156%.Volné vklady na vkladních knížkách v tomto období vzrostli ze 799 milionů Kč dokonce na 33 miliard.
A s tímto stát něco radikálního(tak jako i v jiných státech Evropy)musel provést,jiná možnost(výrobky nebyly a poté hyperinflace – rozdíl výrobků a oběživa)Neboť i touto inflací jsou okrádáni lidé znehodnocováním jejich příjmu a vkladů.Měnová referma učiní totéž,i když jednorázově a veřejně,s adresou viníka,tedy státu(Mohl stát něco ovlivnit když byla válka a protektorát?)
V tomto případě se jeho celková ztráta v důsledku druhé poválečné reformy roku 1953 odhaduje různě,podle nedávno publikovaných pramenů činila zhruba v 17 miliard Kčs.
Souběžně s refermou došlo k uzákonění zlatého obsahu koruny,přičemž reálná kurz dolaru(parita kupní síly)byl stanoven 7,20 kčs(rubl 1.18 Kč)
Je třeba konstatovat,že v tomto případě byla ztráta ze strany státu více než kompenzována postupným snižováním úředně stanovených maloobchodních cen,které po reformě probíhalo až do roku 1961.
V tomto období ceny celkově klesly asi o 20% a přinesli obyvatelstvu za toto období okolo 75 miliard korun reálných příjmů navíc.
Kromě toho zhruba 95% obyvatel hodně získalo uzákoněním národního pojištění v dubnu 48,které výrazně rozšířilo podmínky nemocenského,invalidního,úrazového a starobního pojištění.
Neboť předchozí sociální pojištění se vztahovalo jen na zaměstnance(na plno lidí co byli v domácnosti ši ti co byli staří a nemocní se to nevztahovalo a museli je živit rodiní příslušníci),
od počátku r. 50 už na všechny,a to i samostatně výdělečné osoby(živnostníci a rolníci)včetně jejich rodinných příslušníků.
Ti všichni získali nárok na bezplatné ambulantní a nemocniční lékařské ošetření,léky,léčebné pomůcky a v odůvodněných případech i na pobyt v lázních a sanatoriích,tžebaže předtím žádné pojistné nezaplatili.
Dávky v nemoci se u většiny pojištěnců vyplácely už od prvního dne(viz ODS a 30 kč)nemoci.
Byla zavedena širší pomoc v mateřství.výrazně se zlepšili podmínky pro poskytování starobních a ivalidních důchodů.nově byl zaveden sociální důchod pro sociálně slbé(staří lidé)nebo invalidní občany,kteří v minulosti nebyli pojištěni,
ale pracovali způsobem zakládajícím pojištovací povinnosti podle nového zákona.Tak byla zabezpečena značná část lidí,odkázaná dosud na výměnek nebo chudinskou péči.
L. Štrougal, Paměti a úvahy str.301
Souhrn - ztráta pro lidi 17 miliard (měna)
- zisk pro lidi 75 miliard (kompenzace)
Vyjadřujete se k něčemu,čemu vůbec ale vůbec nerozumíte.Neboť nemáte informace díky té vaší nemoci .
Salut.
Azor
22. 04. 2025, 12:21Czertik.
"rexuku, tady jde videt tvoje demece, ty si myslis ze za komunistu narod rozpulen nebyl ? byl, jen se o tom nepsalo."
A v čem(znaky)to bylo vidět???? Lidi nepracovali (mnohdy zadarmo - akce Z víz jak 17 miliard)na společném??? Nebo se starali jen o sebe(nemají tolik času na druhé - dvě práce aby se uživili půjčky,atd)jako teď????
"schvalne si vezmi jak se v 89 psalo o tom, jk je komuniska strana silna, pevna a oblibena u vizetneho unora....a ejhle ve stejnem roce mas revoluci, ktera komunisty svrhne."
Jaká masová??? kdo ji platil???Nadace charty 77. z peněz USAID
A tady měli podporu od takových jako Čalfa,Dlouhý,Kočárník atd.
A proč se vlastně chytli ti co šli na náměstí????Kolik že to bylo % z 15 mil obyvatel??? Vyšli až po provokaci s "mrtvým" Zifčákem,co měl na svědomí Uhl,spolu se západem.Davu toto stačilo.Přesná kopie v Sýrii,Gruzii,Ukrajina Tunis,Egypt atd.
"a ano, skutecne muzes rozebrat, proc by amici nechteli osvobodit zbytek evropy, kdyby sssr stal na hranicich sssr ?"
Takto může přemýšlet jen takový vojenský expert, jako strážmistr Flanderka v Putimi.
"a to tvoje breceni nad rt, sputnikem apod....ja se fakt nedivim. vzdyt ty bys protestoval proti zakazu i nacisticke propagandy volkishe beobachter a jineho odpadu."
Ano nikdy bych nezakázal aby si lidi mohli přečíst jak ten plátek NSDAP,tak i ten Můj Boj.
To aby lidi věděli co to byli ti fašisti za lidi,a věděli se tak podle těch znaků,co propagovali v těch plátcích,orientovat,kde na ně číhá nebezpečí.A viděli by to co bylo tam napsáno,že to a samé teď obhajují naši politici a i hlavní proud.Podpora režimu,který adoruje Banderu a Sucheviče a zabíjení svých obyvatel(tak jako židů)a i zničení režimu v rusku,pomocí války kterou vede "ukrajina" viz Trump a Rubio.
Azor
22. 04. 2025, 12:26Czertik.
"ano, gotlval de svymy cestami do sssr netajil, ani tim co se tam uci, ale uz tajil to jak ksc ovladlo armadu a policii aby mohlo udelat prevrat ve 48.
jeste neco nevis ?"
"Pěkně"to obracíte - když už nevíte kudy kam,co???
Psal jste o spolupráci KSČ s SSSR, a že to KSČ tajila.A v tomto jste (jako i dříve) lhal! ! ! A teď plácáte o tom jak ksč něco dělala s SNB
Salut.
Czertik
23. 04. 2025, 09:59rexik
ano, napsal sem toho hodne a potopil tvoji propagandu. krach republiky a kradez v podobe menove reformy neokecas.
a ze ekonomika csr za komara rostla ? ano rostla, ale 2-3x POMALEJI nez na zapade, nemuve o cim dal tim vetsi technologicke zaostalosti.
nebo muzes tu napsat jedinou technologii v jake mel vychodni blok naskok nad zapadem ?
treba pocitace, ze jo ? :)
a muzes jmenovat kdy a jak probehly ony menove reformy ve francii a jinde ?
a ano, ekonomika po 1989 rostla rychleji nez za komunistu, statistika hovori jasne, byt ano , divoke devadesatky plne rozkaradani byvalimy komunisty a ekonomicke tranformace moc rustu neprinesly, ale doba potom ?
nechapu tvoje kecy ohledne inflace, inflace byla i za komunistu, o cem tu blabolis ???
to ze citujes strougala, jednoho to z prominentu ksc a jednoho z nejvetsich vlastizradcu hodne ukazuje.
a ta tvoje ztata a kompenzace pro lidi ??? hahaha, nezapominej ze ona ztata se se udla behem jednoho dne, kdezto ty tvoje "zisky" behem 8 let.
rexiku, muzi ti sebrat veskere tvoje uspory s tim, ze ti je budu vyplacet behem 8 let "s komunsitikym ziskem" ?
Czertik
23. 04. 2025, 10:10rexik
a proc se delali akce z ? protoze nebyly lidi a penize na to, aby za to byly jini lidi za to normalne zaplaeni v ramci prace.
rexiku, ja vim, ty bys radsi s..al do krovi a cekal 20 let nez ti obec postavi zachod, ale jini lidi evidentne si ho radi postavi sami.
a ze ma nekdo dve prace aby uzivil pujcky ??? a muzes me napsat kdo a jak je nutil do onech pujcek ?????
no vidis, charta 77 a usaid meli penize...proc je nemeli komunisti, aby revoluci zabranily ? kde ja ta tvoje vyhra socialismu nad kapitalismem ?
a mas selektivni pamet, co ty celonarodni stavky na podporu stavky a revoluce ? uz si zapomel ?
zkus hadat, proc komunisti co podporili revoluci na tom nesmirne zbohatli, zatimco ti co vytrvali a byly pravoverni, skoncily v bezvyznaamnosti ? byt s nadprumernymy duchody.
diky a dukaz ze budes navzdy zavodci a nic vic, kdyz nedokazes odpovedet na jedoduche (pro nekeho, pro tebe neprekonatelne) otazky.
ale abych ukzal tvoji tupost tak odpovim - amici by sli a dal a osvobodili evropy od nacku i bez pomoci sssr.
tak ty bys nikdy nezakazal platek nsdap ? a jine veci ? tak to jsi skutku vyjimcky komunista, protoze za komunisu bylo hodne zakazanych knizek a soukrome nadatelstvi neexistovala.
cili tvoje mysleni se hodne lisi od toho co provadeli komuniste v csssr.
haf a aport.
Czertik
23. 04. 2025, 10:12rexik
nic neobracim, to se deje jen v tvoje hlave. nebo chces popirat ze zen v armade se dely na natlak sssr ?
ses lhar a komediant.
haf a aport.
Azor
23. 04. 2025, 12:51Czertik.
"a ze ekonomika csr za komara rostla ? ano rostla, ale 2-3x POMALEJI nez na zapade"
Na co že jste v tomto zapomněl???? Úmyslně???? Proč víc na tom západě????
Chcete řít,že ve vých Německu tam ty lidi se flákaly???? A v západním makali?????
Tady se taky flákali???Jednak tam jeli na dluh(tak jako teď u nás)a jednak,co že měl ten "demokratický"západ do r. 1960???
Kolonie,jak se tam chovali k domorodcům snad víte,nebo ne???? Na jejich účet si žili na západě o něco lépe.
Tím že rabovali a vraždili a kradli to, co se tam vyprodukovalo.Viz u nás WW kolik dostávají za stejnou práci ve stené kvalitě a stejném množstí???
Ve stejné fabrice!!!!!!! Lidi u nás(MB) a ve Wolsburgu?????Nebo v Kuflandu??? Warnsdorf a Žitava???? tam prodavačka dělá toho více????
"nebo muzes tu napsat jedinou technologii v jake mel vychodni blok naskok nad zapadem ?
treba pocitace, ze jo ? :)"
O tomto už jsem taky psal.
Zkuste sám teď porovnat evropu s Čínou.Zkusíte??
" ekonomika po 1989 rostla rychleji nez za komunistu, statistika hovori jasne, "
Dodejte ty statistiky!! A ne jen slova!!! A v jakém že roce se vyrovnala, (reálná kupní síla,průměrné platy)co byla v 89????
"nechapu tvoje kecy ohledne inflace, inflace byla i za komunistu, o cem tu blabolis ???"
Kolik byla???? A porovnat s tou od r. 89 po dnešek!!!!!
"to ze citujes strougala, jednoho to z prominentu ksc a jednoho z nejvetsich vlastizradcu hodne ukazuje."
Vyvrátil jste něco z toho co tvrdí???? Sem s tím!!!! A kecy si nechte na sjezd.
"rexiku, muzi ti sebrat veskere tvoje uspory s tim, ze ti je budu vyplacet behem 8 let "s komunsitikym ziskem" ?"
Zapomněl jste nato čím ještě to bylo podpořeno???
Inflace 0.5 %
a vkl.knížka úrok 2 % na 1rok výp.lhůta 4 %
teď na běžným účtě máte jaký úrok????Novom. půčka 1 % ,daňové třídy ohl. platu a mzdy,nenávratné půjčky až 100 000,na dům atd
Jak už jsem psal,toto není pro vás ale pro ty co dokážou přemýšlet.
Salut.