Tank T-72 létá vzduchem a driftuje

Tank T-72 patří bezesporu k největším evergreenům vojenské techniky. Nejde přitom jen o počet vyrobených kusů, kdy se tank T-72 zařadil mezi nejrozšířenější tanky světa, a dodnes slouží po světě v tisících kusů. Možná ještě víc je překvapující to, nakolik je tento tank dosud životný. I dnes, půl století od svého vzniku, je tank T-72 živou konstrukcí, která prochází neustálým vývojem. Vznikají nové a nové verze – a vše naznačuje, že tomu bude i nadále.
Video: Tank T-72 létá vzduchem, driftuje... / YouTube
Mezi silné stránky tanku T-72 patří především jeho jednoduchost a spolehlivost. Je to dáno i tím, že tank T-72 vznikl jako jednodušší a levnější alternativa přelomového, ale velice náročného tanku T-64. Tank T-72 se proto vyznačuje především vynikajícím podvozkem s vysokou průchodností, a to i v náročném terénu. Pro tank T-72 je charakteristická i jeho celková robustnost, odolnost a nenáročnost, charakteristická pro tzv. východní techniku.
Naopak mezi zápory tanku lze označit samu jeho koncepci, převzatou z tanku T-64, a kterou následovaly i další sovětské tanky. Jde především o aplikaci nabíjecího automatu, díky čemuž bylo sice možno snížit posádku na tři muže, ale na druhou stranu z toho vyplývalo poněkud nešťastné uložení munice. Další neduhy tanku T-72 vyplývaly z poněkud nižší úrovně sovětského zbrojního průmyslu – především méně výkonné pozorovací prostředky, zastaralý systém řízení palby atd.
Foto: I dnes, půl století od svého vzniku, je tank T-72 živou konstrukcí, která prochází neustálým vývojem. Vznikají nové a nové verze – a vše naznačuje tomu, že tomu bude i nadále. (ilustrační foto) | Vitaly Kuzmin (se souhlasem autora) / CC BY-SA 3.0
I proto se v posledních letech objevila celá řada modernizací tanku T-72, jejichž cílem je odstranění těchto nedostatků. Do tanku T-72 tak byly instalovány různé systémy řízení palby. Obvyklým krokem je i výměna motoru, často dochází také k aplikaci různého přídavného pancéřování. Negativem těchto kroků je ale nárůst rozměrů a především nárůst hmotnosti tanku. Zatímco ve své základní verzi tank T-72 vážil cca 41 tun, u některých posledních modernizací jeho hmotnost šplhá téměř až na 50 tun, takže se blíží lehčím typům západních tanků (Leclerc).
Foto: T-72 ve vzduchu | Karel Rajtora
Modernizovaný bojový tank T-72M4 CZ je součástí tankového vojska AČR a jedná se o je bojové, pancéřované, pásové obrněné vozidlo s vysokou manévrovací schopností v terénu. Patří do kategorie vojenská bojová vozidla - pásový bojový prostředek.
Foto: T-72M4 CZ, hlavní bojový tank AČR | Mjr. Ladislav Kabát / AČR
Tank je určen k ničení tanků a ostatních obrněných cílů, popř. i živé síly protivníka a proti nízkoletícím cílům. Je vyzbrojen 125mm kanónem s hladkou hlavní, stabilizovaným ve dvou naváděcích rovinách s rychlostí střelby do 8 ran/min a automatickým nabíjecím zařízením. Dále je vyzbrojen kulometem 7,62 mm PKT spřaženým s kanónem a 12,7mm protiletadlovým kulometem NSV. Je možné použít i kulomet 7,62 mm vz. 95/98 s původním střelivem i se střelivem NATO. Tank je vybaven zařízením chránícím tříčlennou osádku a vnitřní výstroj vozidla proti tlakové vlně, radiaci a chemickým látkám. Tank má zařízení pro překonávání vodních toků jízdou pod vodou, zadýmovací zařízení k vytvoření dýmových clon pro maskování a hasící zařízení pro hašení požáru uvnitř vozidla. Tank T-72M4 CZ je komplexní modernizace tanku T-72 na úroveň srovnatelnou s tanky 3. generace.
Zdroj: britannica.com, AČR
Komentáře
Martin23 .
14. 02. 2023, 21:41USA už tvrdí co tu dávno víme ;):
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-strucne-receno-rusko-prohralo-hlasi-americane-40422971#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&dop_req_id=myScsK166F8-202302142040&dop_id=40422971&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=abtest203_personalizovany_layout_varAA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Martin23 .
14. 02. 2023, 18:57Šebesta:
mínus < plus
Veritas vincit
14. 02. 2023, 12:38"Obranná smlouva s USA hotova"
"Vyjednávači o česko-americké dohodě o obranné spolupráci (DCA) dokončili na pracovní úrovni návrh 40stránkové smlouvy, která má usnadnit případný pobyt amerických vojáků v Česku...."
:flag_us::thumbsup:
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-obranna-smlouva-s-usa-hotova-40422894
Veritas vincit
14. 02. 2023, 15:01"Poláci ukázali, jak to Ukrajincům jezdí v moderních leopardech."
https://www.novinky.cz/clanek/valka-na-ukrajine-polaci-ukazali-jak-to-ukrajincum-jezdi-v-modernich-leopardech-40422910
Martin23 .
14. 02. 2023, 18:57Pan Veritas Vincit:
samé dobré zprávy :)
Veritas vincit
13. 02. 2023, 20:28Ruské T-72 (T-54, T-55, T-62, T-64, T-80, T-90) nejlépe skáče po zásahu FGM-148 Javelinem. :flag_us::thumbsup:
Nejlépe s kompletní ruskou posádkou bez inteligence a finálovým věžovým gejzírem-ohňostrojem.:laughing:
Zdeněk
13. 02. 2023, 15:47Tady mám video, jak T-72 lítá vzduchem ... :stuck_out_tongue_winking_eye:
https://twitter.com/saintjavelin/status/1624600024578502656?s=20&t=BwhJcMLtO1lPvUAWBhdHNQ
a tady docela zajímavou statistiku, když spíše informativní než vědecky zpracovanou:
https://twitter.com/Wilkmans/status/1620512558326374400?s=20&t=BwhJcMLtO1lPvUAWBhdHNQ
Bombero
13. 02. 2023, 16:51tak jestli to vyjde a je to pravda, tak bude mít russák nejspíš o něco létajících tanků víc, nejvís asi ve spojení s AGM 65 maverick :grin:
https://www.securitymagazin.cz/defence/cesky-bitevnik-proti-putinovi-l159-alca-bude-mozna-chranit-ukrajinu-1404070231.html?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=884301&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box
a M23 bude smutný,že naše armáda nebude mít už takový počet jeho milovaných bitevníků:rofl:
Zdeněk
13. 02. 2023, 18:13No nevím nevím, L-159 jsou dobrá letadla, ale jak si povedou proti ruSSke PVO je docela otázka ... bojím se, že při nevhodném nasazení by mohl být rozseknut i zde některými prosazovaný názor, že lepší než 24 F-35 je 200 L-159 ...
Každopádně, pokud někde vidím dobré uplatnění L-159, tak je to určitě nahánění íránských dronu, PVO v západní části Ukrajiny a výcvik na západní techniku, ale jestli jim můžeme poslat i nějaké spárky, no nevím.
Bombero
13. 02. 2023, 21:34tak zajisté, na drony asi super,nicméně si myslím, že by mohly být nasazeny všude tam, kam si troufnou s vrtulníky,možná i kus dál. Navíc když se ukazuje, že s russkou armádou,potažmo i s jejichPVO to není tak růžové,jak russák léta tvrdil
Zdeněk
13. 02. 2023, 21:58Bombero, v podstatě souhlas, jenže se nesmí zapomenout, že L-159 je furt jenom lehký jednomotorový podzvukový stroj bez jakéhokoliv stealth, takže i když je ruská PVO v mnoha ohledech jen mýtus, tak úplně podceňovat ji nelze.
Každopádně nějakých 36 L-159 prý pouze hnije ve skladech a Ukrajinci je určitě využijí. Ale podstatnější bude, jestli se Západ konečně rozhoupe a pošle pořádné železo - alespoň F-16 nebo Gripeny.
Bombero
13. 02. 2023, 22:46už jen, kdyby se tam dostal jediný kus,Bylo by to prolomení hranice"jen migy" a pak russákům by to asi dost zamotalo hlavu, protože by nevěděli, kolik jich mají
navíc, každý kus ve vzduchu navíc se počítá
Marty
14. 02. 2023, 06:05na druhou stranu při nevhodném nasazení lze snadno zlikvidovat každou zbran, ale především je L-159 určena k jiným operacímnež F-35, má nasazením spíš blíž ukolům bitevních vrtulnků nebo dronů (které ten krysák Musk odpojil od netu těsně před ruSSáckou ofenzívou) věřím že by využití mohli najít, je to specifické letadlo na dnešn dobu, ale Ukrajinci jsou vynalézaví, a pro nás by to byla další zajímavá reference
Mark
13. 02. 2023, 12:43MartinT
"Tvrdím, že největší chybou je podceňovat nepřátelské vojsko..."
On ani nikdo ruské vojsko nepodceňuje, všichni moc dobře víme jaké to jsou prasata.
Bombero
13. 02. 2023, 13:18On tady spíš někdo silně podcenil ukrajince:grin::thumbsup:
MartinT
13. 02. 2023, 11:55Tvrdím, že největší chybou je podceňovat nepřátelské vojsko...T72 staré osvědčené stroje to samé T 90...prý na ducha Armata 14 nejsou stroje, optika a nefunguje motor...pozor to je možné, ale RF najela na válečný průmysl a západ lapá po dechu a jen si vymetl sklady a těžko startuje linky na výrobu čehokoli o tolik modernějšího. RF je ekonomika Španělska a podle vašich komentářů v podstatě o všem co je ruské nemaj Rusové ani soustruhy, aby vše co mají vyrobené mohli vyrobit znovu...tomu opravdu věříte.Nejdříve bychom měli analyzovat stav armády ČR a pak se tu někomu vysmívat. Armáda RF prošla slušnou modernizací osvědčeného. Poměrně levně vyrábí Su 35S ..což je skvělé letadlo a ještě mají Migy...podle všeho jim vše vyrábí někdo jiný pač nic neumí a nic nemají a vše rozkradly...nechcete tu začít psát, alespoň trochu objektivně a přestat se tu urážet do ruských filcek...Opakuji my nemáme skoro nic a upravují se zákony pro mobilizaci dle výroku Gen. Řehky.
Marty
13. 02. 2023, 12:25proč tenhle příspěvek zní jako z lepší verze google překladače??? :-)
Slavoslav
13. 02. 2023, 12:27stary osvedceny stroj je aj T-34, ako by sa mu viedlo na dnesnom bojisku?
Co sa tyka modernizacie ruskej armady ktorou si presla a preoklamovanych 70% moderneho vybavenia co mali pred vojnou tak ma pobavil tento clanok a komentare pod nim
https://topwar.ru/210480-s-tochki-zrenija-pehoty-razzhalovannyj-bog-vojny.html
Zdeněk
13. 02. 2023, 13:40Su35 prodávaná Egypťanům za 65 mil. USD v nemodernizované verzi S je levná? Navíc jich ještě před sankcemi zvládli vyrobit 10 ročně, v roce 2022 to ovšem už ve válečné ekonomice byly celé 3ks ...
MiGy mají, to jo, ovšem továrna už spadla a co se týká tanků, tak zvládají modernizace T62 a menší množství přestaveb T72B4 (2022), ovšem jejich kvalita je tristní a během posledního týdne ztratili jenom u Vuhledaru víc tanků, než vyrobili za půl roku ...
Slavoslav
13. 02. 2023, 14:17treba dodat, ze T72B4 je nudzova verzia a ako termokameru maju ekvivalent toho co zapad montoval na tanky niekedy v 70 tych rokoch
Martin23 .
13. 02. 2023, 17:11Pan MartinT:
To nemyslíte vážně? I proti muži s mušketou ze 17. století jste beze zbraně bezmocný.
Pro ty ještě jednodušší: Když budete mít kulomet a pojede na Vás T-72 tak jak to asi dopadne...
Lidé, někteří z Vás, skutečně nejsou schopni sebemenšího objektivního myšlení.
Pro ty nejjednodušší: T-72 > kulomet.
Veritas vincit
13. 02. 2023, 17:40MartinT
"...nechcete tu začít psát, alespoň trochu objektivně..."
*
Škoda, že jsi nežil v Československu 1945-1989, kdy se o těch slovansko-ruských zrůdičkách psalo "objektivně".:grin:
Objektivně tady píšu, že Rusko je prolhaná, slovanská, zaostalá země plná vraždících, loupících, hloupých, líných zvířátek, přežívajících na zelí a chlastu.
Nám v Evropě stačí mozek a šikovné ruce, což se u Slovanů a v Rusku nikdy neurodilo.:grin: Čert vem ty ruské Slovany i s jejich T-72. Hlavně veliké množství a hodně rychle.
Svět to vůbec nepozná. Naopak, velký úbytek ruské populace, bude přínos pro lidstvo a hlavně budoucnost a bezpečnost naší Evropy.
Skvělí Dánové jdou všem Evropanům příkladem. Německo je ruský odpad!
"Dánsko předalo Ukrajině všechny své houfnice Caesar " (19 systémů na podvozku Tatra 817)
https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/houfnice-ceasar-dansko-ukrajina_2302131055_cen
Šebesta
13. 02. 2023, 18:18Veritas Vincit. Chlape ty žiješ 100 let za opicema. V letech 1945-1989 to co píšeš byla bezesoru pravda to je bez diskuse. Jenže v novém mileniu se toho odehrálo tolik nového a ty asi jsi teď spadl z Marsu. Evropa neboli EU je ve sračkách. Všude na západě plno migrantů muslimského původu naštěstí ne u nás a k tomu válka na Ukrajině kterou západ místo aby se snažil ukončit dělá pravý opak.Západ (EU) má a bude míst více problémů než Rusko nejen s migranty ale i s ekonomikou která i díky válce na Ukrajině ho zcela vyčerpává. Přežili jsme covid a hned další katastrofa.Posilání zbraní na Ukrajinu nepovede k ukončení války ale naopak. Rozumní analytici i u nás tvrdí že tato válka se nedá vyhrát a to že trvá už rok to jen dokazuje.Vy co jste pro další a další posilání zbraní sami nemáte ani náhodou žádný časový horizont kdy by to mohlo Rusko položit a Ukrajina vyhrát což je další důkaz že nemáte pravdu. Jediné řešení je sednout a jednat kdo tvrdí opak lže sám sobě. A poslední věc udivuje mne jak se staráš o Rusko spíše bych čekal že tě bude zajímat EU a naše republika.
Martin23 .
13. 02. 2023, 18:28Šebesta:
Nejvíce zbraní tam zatím posílá Rusko. Zkuste jim napsat že jste pro mír, a ať neprodlužují konflikt... počkat ne, to vlastně není totéž.
Jestli si myslíte že Rusko může fungovat bez západních technologií, tak Vás mohu ubezpečit že ani Čína bez nich nemůže fungovat.
Zdeněk
13. 02. 2023, 18:36Šebesta, doporučuji ke zhlédnutí:
Červený trpaslík - Andělé a démoni
a nechť tě chrání bylinky ...
Šebesta
13. 02. 2023, 19:01No a poslední věc,která dokáže že já ani třeba bývalý diplomat Drulák nejsme žádní Rusofilové nebo kremloboti. Udivuje mne že našim valečným štváčům nevadí umirajicí Ukrajinci (vojáci i civilisté) jichž jsou tisíce,že stejně tak umirají ruští vojáci nám může být jedno jsou to agresoři tak ať umirají. Něco podobného si myslí i on.
Veritas vincit
13. 02. 2023, 19:04Šebesta
"Chlape ty žiješ 100 let za opicema. V letech 1945-1989 to co píšeš byla bezesoru pravda to je bez diskuse. Jenže v novém mileniu se toho odehrálo tolik nového a ty asi jsi teď spadl z Marsu."
*
Od roku 1989 se u zdejších Slovanů vůbec nic nového neodehrálo.
Komunistické zlo nebylo potrestáno, Slované jsou k ničemu stejně, jako před rokem i po roce 1918. Většinově hloupé obyvatelstvo prolhaného "Československa" přišlo o polovinu ekonomického prostoru a nikdy nenarovnalo hřbet před vrchností, stejně jako jim stále vyhovuje více lež než pravda.
Československo vzniklo jako demokracie západního typu. ČR je Západ. Uvědom si to už jednou Slovane.
Za všechno dobé i špatné si mohou voliči v Československu i v ČR sami. Co si zvolili, to mají.
Chytří lidé si nezvolí hloupé politiky, populistickou vládu a naopak, hloupí voliči si nezvolí chytré politiky a dobrou vládu. Tak to už na světě chodí. Lejno nebude nikdy kvetoucí růží...
... Švýcarsko má 8,5 mil. obyvatel, 6 ministerstev a volí na 4 roky 7 ministrů. Každý rok těch 7 ministrů volí ze svých řad 1 prezidenta na 1 rok. Při rovnosti hlasů rozhoduje hlas stávajícícho prezidenta. Všichni jsou bráni jako úředníci pracující pro stát.
...V ČR si zvolili 2x za sebou na 10 let nevychované ožralé slovanské prase, bývalého člena KSČ, která nedodržoval zákony ČR už první hodinu po svém zvolení (kouření na veřejném místě).
Slovani v ČR evidentně nevolí prezidenta-úředníka, ale stále císaře pána (vrchnost), jako Rakouska-Uherska.:laughing:
S kým se chcete vy slovanské řepy srovnávat a kde berete tu morální drzost pomlouvat EU? Vy, kteří připomínáte chováním a inteligencí ruské příbuzenstvo ...?:grin:
S vrahy, agresory a okupanty se nevyjednává. To dělá jenom bezpáteřní slovanský dobytek, lokajové a slouhové po 30.září 1938 po 15.březnu 1939 po 9.květnu 1945, po 21.srpnu 1968...
Veritas vincit
13. 02. 2023, 19:08Šebesta
Rusko vtrhlo na Ukrajinu a né naopak, tak nech laskavě na Ukrajincích, aby si sami rozhodli o osudu své země. Evidentně to nejsou žádné sračky, jako"čechoslováčci" 30.září 1938 a 21.srpna 1968.
Stejně to neplatíš, tak ti do toho nic není. Platí to daňoví poplatníci a to nejsou ani státní zaměstnanci ani důchodci.
Bombero
13. 02. 2023, 21:42šebesta- "našim valečným štváčům nevadí umirajicí Ukrajinci (vojáci i civilisté) jichž jsou tisíce"
váleční štváči jsou ti, co podporují russko a propagují přestat pomáhat napadenému.Sami ukrajinci nejlíp ví, proč bojují,protože mají už své skušenosti,co je russák za svoloč.Takže jestli jste pro rachlé ukončení agrese na ukrajině,tak pište na russkou ambasádu,chodte na russké diskuze a přesvědčujte russáky,at tlačí na stažení svých vojsk.
Martin23 .
13. 02. 2023, 22:25Šebesta:
Posílání zbraní na Ukrajinu:
Rusko > zbytek světa.
Šebesta
14. 02. 2023, 08:21Pro veritas Vincit.Můžete mně mínusovat jak chcete já ty vaše kidy nečtu vůbec což vy na rozdíl ode mne děláte. Tak jen mínusujte a své kidy plusujte když vám to udělá radost. Do toho.
Zdeněk
14. 02. 2023, 09:34Šebesta, pokud naše kidy nečteš, jak víš, že jsou to kidy ... :laughing::joy::rofl: a pokud ti naše mínusy nevadí, tak proč o tom mluvíš ... :thinking:
Bombero
14. 02. 2023, 10:25zdeněk :thumbsup::grin::sunglasses::thumbsup::thumbsup::thumbsup:
ale jeho zoufalý prorusský kYdy nemají chybu:upside_down:
Veritas vincit
14. 02. 2023, 16:16Šebesta
Mínusovat tebe je zbytečně ztracený čas.:slight_smile: