EXCALIBUR
CZUB
CZUB

US Navy – nejsilnější námořnictvo světa v novém úderném propagačním videu

 15. 05. 2019      kategorie: Zahraniční armády v akci      7 komentářů

Americké námořnictvo je obrovský kolos, v rámci kterého slouží více než půl milionu lidí. Ti mají k dispozici tu nejlepší možnou techniku, která je v dnešní době k dispozici, a to jak tu vojenskou, tak civilní.

usnamor_03
Foto: Americké námořnictvo je obrovský kolos, v rámci kterého slouží více než půl milionu lidí | US Navy

Právě díky svým prostředkům jde o sílu, kterou může Amerika vyslat takřka kamkoliv po světě. Níže uvedené fanouškovské propagační video ukazuje vybrané prvky námořnictva v efektním sestřihu.

Psali jsme: Harlem Shake v army provedení

Video: Nové propagační video US Navy 2019 / YouTube

Od masivních letadlových lodí, přes menší bojová a víceúčelová plavidla, jaderné ponorky, stíhací letouny, vrtulníky a obrovské množství další techniky, včetně obojživelných vznášedel. A především pak vojáci, kteří jsou tím základním kamenem celého soukolí. To vše tvoří Námořnictvo Spojených států amerických.

Vojenské námořnictvo Spojených států amerických (United States Navy, či US Navy) je námořní složka Ozbrojených sil USA. K 15. lednu 2010 v něm sloužilo 329 515 mužů, dále provozovalo 287 válečných lodí a ponorek všech typů a přes 3700 letadel. Americké námořnictvo je největším námořnictvem na světě a v současnosti zároveň jediným námořnictvem s globální působností. Disponuje největší flotou letadlových lodí (2015: deset ve službě, dvě ve stavbě a jedna objednána) a raketových křižníků. Americké námořnictvo bylo založeno za americké války za nezávislost, probíhající v letech 1775–1783. Jeho prvním velitelem se stal prezident George Washington. 

Psali jsme: Obrovské štěstí amerického vojáka

usnamor_01
Foto: Americké námořnictvo je největším námořnictvem na světě a v současnosti zároveň jediným námořnictvem s globální působností | US Navy

Po skončení druhé světové války prošlo námořnictvo zeštíhlením a mnoho jeho starších lodí bylo vyřazeno. Brzy se však ukázalo, že spojenectví Západu se Sovětským svazem bylo pouze dočasné a americké námořnictvo se stalo jedním z hlavních aktérů války studené. V ní bylo jeho protivníkem především doposud nijak silné sovětské námořnictvo, do jehož rozvoje však byly investovány velké prostředky. Jelikož by v případě vzniku opravdové války byla jejím těžištěm západní Evropa, mělo americké námořnictvo zejména chránit základny bombardérů a zásobovací trasy v Atlantiku. Základem síly amerického námořnictva se přitom staly silné úderné svazy těžkých letadlových lodí – kategorie plavidel, o jejichž stavbu se Sovětský svaz nepokusil až do 80. let.

Roku 1949 se USA staly součástí nově založené Severoatlantické aliance, do které se zapojilo i americké námořnictvo. Nové závody ve zbrojení a používání nejnovějších technologií přinesly například zavedení jaderných zbraní – zejména balistických raket ve výzbroji ponorek, řízených střel či jaderných reaktorů v pohonu lodí.

Americké námořnictvo bylo nasazeno například v Korejské válce, během které provedlo riskantní, ale úspěšnou vyloďovací operaci u korejského města Inčchon. V 60. letech následovala kubánská krize či válka ve Vietnamu, po které následoval určitý útlum. Po nástupu Ronalda Reagana do prezidentského úřadu byla zahájena rozsáhlá expanze a modernizace námořnictva.

usnamor_02
Foto: Jedním ze symbolů expanze námořnictva za vlády Ronalda Reagana se stala reaktivace a modernizace bitevních lodí třídy Iowa | Wikimedia Commons

V 80. letech pak námořnictvo podporovalo armádu v Libanonu, Libyi, Grenadě a Panamě. Mezi červencem 1987 a srpnem 1988 operovalo proti Íránu v Perském zálivu s cílem zabránit rozšíření Irácko-íránské války do jeho vod, což by narušilo trasy ropných tankerů. V dubnu 1988 pak byla uskutečněna úspěšná operace Praying Mantis – střetnutí s íránským námořnictvem, které bylo největším námořním střetnutím amerického námořnictva od dob druhé světové války.

V 90. letech byly provedeny operace Pouštní bouře a Pouštní štít (1991–1992), operace Deliberate Force (1995), operace Pouštní liška (1998), operace Spojenecká síla (1999) či operace Southern Watch (1992–2003).

USA disponují největší světovou flotou velkých letadlových lodí (tzv. supercarriers) s jaderným pohonem, nesoucích až 90 letadel a vrtulníků, které mohou za den provést až 150 bojových letů. Letadlové lodě jsou jádrem úderné síly a zastrašovacích možností amerického námořnictva.

usnamor_04
Foto: Nejnovější americká letadlová loď USS Gerald R. Ford vstoupila do služby v červenci 2017 | Wikimedia Commons

Současný důraz na schopnost amerického námořnictva vést obojživelné operace a operace v blízkosti pobřeží vede k nárůstu kapacity lodí pro výsadkové operace. Mezi další plavidla US Navy patří křižníky, torpédoborce a fregaty.

Americké námořnictvo k roku 2018 provozuje 72 útočných a balistických ponorek, přičemž všechny mají jaderný pohon. Balistických ponorek třídy Ohio se střelami Trident americké námořnictvo vlastní 14 kusů a další čtyři byly přestavěny na nosiče až 154 střel s plochou dráhou letu BGM-109 Tomahawk. Probíhá vývoj zcela nové třídy Columbia.

 Autor: Dominik Z.

CENOVÉ BOMBY (1351)

Komentáře

Aleš

22. 05. 2019

Někdy si toho ani nevšimnou,že nějaký letoun chybí.
5. října 1965 spadl z paluby letadlové lodi Ticonderoga letoun. Přímo do Tichého oceánu, který je v té oblasti (poblíž japonského pobřeží) hluboký asi 5000 metrů… Šlo o letadlo A-4E Skyhawk, které neslo 1megatunovou vodíkovou pumu. Americkému námořnictvu trvalo 15 let, než se k průšvihu přiznalo. Bomba se samozřejmě nikdy nenašla; dodnes leží asi 120 kilometrů od Rjúkjú.

Lenka

20. 05. 2019

Meli Meliorannis

Pokud se jednotky stáhnou (odsunou se či utečou) jde o slabost a mnohdy tím válka končí.
Zdá se, že pan Meli Meliorannism má vysoké vzdělání, ale základ Poddůstojnická škola mu chybí:man_student:

Oskar

18. 05. 2019

Re:Bondy - objevují jiné Ameriky Syfilidu přivezl Kolumbus z Ameriky

Když slavný filozof doby osvícenství Voltaire označil Kryštofa Kolumba jako hlavního viníka pandemie nemoci syfilis, která zachvátila Evropu konce 15. století, zřejmě se mnoho nemýlil. Nejnovější vědecké výzkumy jeho domněnku potvrzují. Již stovky let se vedou nejrůznější spory o geografickém původu této sexuálně přenosné choroby. S novým důkazem, který teorii o „americkém“ původu nákazy této pohlavní choroby podporuje, nyní přišli vědci z univerzity v Atlantě.
V roce 1493 se Kryštof Kolumbus vrátil ze své historicky první cesty do Nového světa. Nemoc syfilis byla poprvé zaznamenána o dva roky později, v roce 1495 mezi francouzskými žoldnéři v přístavním městě Neapol. Odtud se pak rozšířila po celé Evropě. Někteří historikové se domnívají, že oni francouzští žoldnéři pocházeli z Kolumbovy posádky a nemoc si přivezli z Ameriky jako následek dovádění s domorodými ženami. Odpůrci tohoto názoru tvrdí, že nemoc byla naopak převezena na nový kontinent z Evropy.

Bondy

17. 05. 2019

Amíci od 2 svet války si udržují námořnictvu jasnou převahu

Oleg

17. 05. 2019

Neznají hrozby Kalouska, který by řekl, že prožiráte "něco " dětem :innocent:

ale na dluh je vše nejlepší,
však dluhopisy nějaký cyklista ještě rád koupí
US Debt – Visualized 2013
https://www.youtube.com/watch?v=gUL4C4dgvqE

Eman33

16. 05. 2019

3D tisk v armádě
Potenciál trojrozměrného tisku pečlivě studuje také americké námořnictvo US Navy, konkretně Námořní velitelství pro vzdušné systémy NAVAIR (Naval Air Systems Command). „Jak se díly stávají více převoditelné na trojrozměrný tisk, dopady na logistiku začínají být gigantické,“ Eric Merk, vedoucí Divize logistiky a údržby informačních systémů a techniky v NAVAIR. Podobnou filozofii lze uplatnit i na předsunutých základnách, třeba v Afghánistánu, kde je zásobování také velmi omezené. Součástky a jednotlivé díly se nemusí dopravovat přes půl světa. Pokud je k dispozici trojrozměrný model dané součástky a 3D tiskárna, lze jednotlivou součást, od přezky na batohu, přes zásobník zbraně až po skříň převodovky auta, zhotovit přímo na místě. Jednoduše řečeno, nasazení 3D tiskáren vytváří nové paradigma ve vojenské logistice, ale také v servisu a údržbě nejrůznější techniky. Odpadá nutnost dopravovat, skladovat a evidovat velké množství náhradních dílů.
https://www.armadninoviny.cz/3d-tisk-ticha-revoluce-ve-vojenstvi.html

Mirek

15. 05. 2019

Už několik měsíců před Pearl Harborem navrhl kapitán Richard F. Whitehead
z námořního výcvikového centra na základně v Glenview, severně od Chicaga u Michiganského jezera, adaptaci parníků na cvičné letadlové lodě Námořnictvo pro svůj záměr postupně v roce 1942 zakoupilo velké kolesové luxusní parníky Seeandbee a Greater Buffalo, jejichž provoz už nebyl pro vlastníky příliš lukrativní. Sedmnáct tisíc vycvičených pilotů. K tréninku na palubách jezerních letadlových lodí startovali piloti z letiště v Glenview, kam se i po splnění denní porce přistání a vzletů vraceli. Zřídka se stávalo, že musel pilot i s letadlem zůstat na lodi přes noc, například při nepřízni počasí. Ztraceno přitom bylo přes 140 letadel, která skončila na dně jezera. Při těchto číslech je až zázrakem, že zahynulo pouze 8 pilotů.

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací