EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

V Rusku se uskutečnilo cvičení na nejnovějších verzích stíhacího letounu Su-35S

 11. 02. 2020      kategorie: Události      17 komentářů
Přidat na Seznam.cz

První cvičení tohoto roku se uskutečnilo na nejnovějších stíhacích letounech Su-35S, které vstoupily do služby teprve v roce 2019. Cvičení proběhlo v Tverské oblasti na letišti Chotilovo.

Piloti startovali za bouře a zhoršené viditelnosti. Uskutečňovali rychlé vzlety během fingovaných útoků na přistávací dráhu, společně s únikem a následným přistáním na alternativních letištích. Dalšími fázemi cvičení byl manévrovací letecký boj a nácvik raketových útoků. Navzdory náročným povětrnostním podmínkám letadla vzlétla bezchybně a piloti úspěšně dokončili všechny úkoly.

Su-35S.wiki.V.Kuzmin.CC BY-SA
Foto: Su-35S | V. Kuzmin / CC BY-SA

Su-35S je nadzvuková víceúčelová stíhačka generace 4++.  Svůj debutový let uskutečnila 19. února 2008. Tato stíhačka je generačním nástupcem Su-27. Suchoj Su-35 (kód NATO - Flanker E) zdědil po svých předchůdci všechny jeho špičkové schopnosti získat vzdušnou převahu, Su-35S je navíc výrazně propracovanější díky vyššímu použití kompozitních materiálů, novému a výkonnějšímu motoru, většímu doletu, menšímu efektivnímu radarovému odrazu (RCS - radar cross section) a většímu užitečnému zatížení. Letoun má také vyšší bojovou nosnost, novou avioniku, nový elektronický bojový systém apod.

su-35s
Foto: Su-35S | Public Domain

Su-35S váží 19 tun, praktický dostup má 20 tisíc metrů, může vyvinout maximální rychlost 2500 kilometrů za hodinu a je určen pro jednoho pilota. Výzbroj stíhačky obsahuje 30milimetrový kanón a může nést až osm tun raket a bomb různých typů. Su-35S mají ruské ozbrojené síly v provozu od roku 2015.

Video: Reportáž ze cvičení na nejnovějších verzích stíhacího letounu Su-35S / YouTube

Suchoj Su-35 je výraznou modernizací předchozího stroje Suchoj Su-27. Na počátku vývoje nesl název Su-27M, ovšem postupem času došlo k mnoha významným změnám motorů, radaru, zbraňových systémů i navigace, takže dostal název Su-35. První prototyp letounu vzlétl v roce 1988. Do služby v ruském vojenském letectvu byl nasazen roku 1995.

V podobě Su-27 letectvo Sovětského svazu získalo výkonný stroj představující absolutní světovou špičku po stránce aerodynamického řešení. Avšak některé prvky Su-27 nedosahovaly požadovaných parametrů. Především rozsah funkčních možností avioniky se nevyrovnal americkým F-16C/D, F-15E a F-18C/D. Proto již po nástupu Su-27 do výzbroje bylo přijato rozhodnutí o další modernizaci letounu. Požadavky na nový letoun byly následující:

  • schopnost ničení obtížně zjistitelných cílů
  • vysoká bojová životnost
  • nižší pracovní zatížení pilota
  • spolehlivá činnost za podmínek REB (radioelektronický boj)
  • zvýšení efektivnosti letounu bez spolupráce s externími prostředky navedení

Su-35_(12509727094)
Foto: Letoun Su-27M | Wikimedia Commons

První z prototypů Su-35 vzlétl T-10M-1 s trupovým číslem 706. Svůj standardní let absolvoval dne 28. června 1988 a letoun měl standardní šedomodrou kamufláž. Tento prototyp měl ještě původní podvozek převzatý beze změny od základní stíhací verze Su-27, s jednoduchým kolem a také původní svislé ocasní plochy s horní, šikmo říznutou hranou směrem dozadu dolů. Letoun byl vybaven původním radiolokátorem. V roce 1992 se vznesl první předsériový letoun s označením T-10M-3 a do poloviny roku 1994 bylo vyrobeno celkem 9 letounů.

Od roku 1992 byl Su-27M nabízen na mezinárodním trhu pod exportním jménem Su-35. Letadlo se zúčastnilo více leteckých show a koncem tisíciletí i tendrů na nákup stíhaček pro korejské a brazilské letectvo. Přestože byl Su-27M obratnější než Su-27, měl modernější avioniku a nesl větší škálu zbraní typu vzduch-země, Rusko s ním žádné exportní úspěchy neslavilo. Bez ohledu na to, že se nepodařilo prodat do zahraničí ani jediný kus, šlo skutečně o pokrokovou modernizaci. Konstruktérům se podařilo snížit hmotnost letadla použitím kompozitních materiálů a hliníko-lithiových slitin. Jedním z charakteristických rysů této konstrukce byla kachní křídla, která zlepšila proudění vzduchu nad křídly.

sukhoi-35-1880484_960_720
Foto: Letoun Su-35 | Pixabay se souhlasem autora

Tato zlepšená aerodynamika v kombinaci s ovládáním letadla přes systém fly-by-wire umožnila stroji létat pod úhlem náběhu 120°. O pohon se staral dvouproudový motor Ljulka AL-31FM (AL-35F), který byl větší a spolehlivější než jeho předchůdce a dosahoval maximálního tahu 125 kN. Nový radar N011 mohl sledovat 15 vzdušných cílů a na šest z nich současně navádět rakety. Kokpit byl modernizován a vybaven barevnými LCD obrazovkami. Dolet byl zvýšen na 4 000 km a dal se prodloužit ještě více díky možnosti tankování paliva za letu. Zajímavostí je, že následnou úpravou Su-27M vznikla v roce 1996 experimentální letoun Suchoj Su-37 s měnitelným vektorem tahu. I když se Su-37 nikdy nedostal do výroby, některé z jeho vylepšení byly integrovány do pozdějších modernizací jako je Su-30MKI a Su-35S.

V roce 2003 se Suchoj pustil do druhé modernizace Su-27, která byla později nazvána 'Su-35S' . Tato varianta má výrazně přepracovaný drak, vylepšenou avioniku, motory s měnitelným vektorem tahu a snížený čelní radarový odraz. První experimentální Su-35S byl dokončen v létě 2007 a poprvé se objevil na veřejnosti na ruských leteckých dnech MAKS-2007. Svůj první let absolvoval 19. února 2008. V roce 2010 se začal Su-35S sériově vyrábět a do armády byl zaveden 12. února 2014. Su-35S je víceúčelová stíhačka generace 4++, využívající technologie páté generace. Představuje technologický mezistupeň mezi Su-30MK a vyvíjeným T-50 PAK FA.

Sukhoi_Su-35S_(28333541172)
Foto: Letoun Su-35S během vzletu | Wikimedia Commons

 Autor: Petr Žák

Komentáře

bombero

18. 02. 2020, 10:09

pardon- u vltavy, což stejně ale nebyla přesně demarkarční linie...

bombero

18. 02. 2020, 07:35

Omny- chlapče,chlapče. Vás můžou omlouvat jen 2 věci. Budto jste velmi mlád, tudíž zkušenosti ještě nabíráte,nebo velmi stár a už jste spoustu věcí zapomněl.Když tu naposled válčili amíci, což si nepamatuji, tak po skončení bojů odtáhli domů a tudíž jsou pro mě osvoboditelé určité velikosti našeho území. že toho nebylo víc a váleli si koule u labe můžeme jen poděkovat mocenským choutkám ruska.Zato když tady naposled střílel rusák do našich lidí a pak se tady roztahoval skoro 1/4 století,tak to už něco málo pamatuju. takže pro mě už navždy okupant.A ta epizoda z poloviny století, kdy hasil něco,co v evropě sám rozpoutal a jen si poměřoval koule se svým spojencem, tak jsme područí národního socialismu vyměnili za nadvládu internacionálního socialismu.Jen nechápu tu logiku,proč by se do nás měl amík míchat v 68. Aby rozpoutal 3 světovou?takže vy nemáte dost, ale vy nemáte NIC, hlavně realistický pohled na svět

bombero

14. 02. 2020, 17:06

Omny- v rusku jsem nikdy nebyl,a doufám,že tam nikdy nebudu muset. Stačilo mi,že jsem je musel snášet leta pár km od baráku a o víkendech plné město. Jinak o vyváženosti ruského zpravodajství si můžete přečíst zde, tak by mě zajímalo,z které PC hry je vámi uvedený snímek. Kvalita tomu odpovídá
https://www.pixer.cz/2015/09/zakryvani-pravdy-o-letu-mh17/
https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/rusko-obvinilo-americany-z-pomoci-teroristum-v-syrii-jako-dukaz-pouzilo-zabery-z_1711141314_mos
a když si mám vybrat, tak budu radši preferovat amíky- osvoboditele před okupantama

bombero

14. 02. 2020, 10:35

omny- ano pane úplně nejchytřejší z nejchytřejších,jediný všehoznalý. Asi vás to překvapí,ale tuším,možná i vím, co je paivní infra. Ale i tak ta fotka spíš vypadá jak z fotošopu. A po zkušenostech s rusákama se k tomu přikláním spíš,než že je to pravda

bombero

13. 02. 2020, 19:28

OMNY- trochu mě zaráží,že v roce 2019 má nejlepší ruské letadlo horší záběry,než co měli letci za 2 světové
https://cs.legaltechnique.org/articles/vojna/vtoraya-mirovaya-vojna-bitva-za-britaniyu-chast-4-bull-novosti-v-fotografiyah-2.html
A nedá mi to nevzpomenout na fotku ukr stihačky,co sestřelila malajce, nebo na fotky nepřátelských vojáků a jejich techniky, ze kterých se nakonec vyklubaly fotky z PC hry. Ale vždy to rus vydával za 100% fakt. Tady mi trochu chybí i potvrzení amíků,že k tomu skutečně došlo. Věřím, že jsou na to dost blbí, když dokázali i přiznat elektronické vyřazení nějaké bojové lodi v černém moři ruským letadlem

Tommy

13. 02. 2020, 14:52

To je dost ubohá fakeová slátanina .
Ale pro zaslepený jednoduchý Rusofily to bohtě stačí .
Nic jinýho než ubohý vejmysly vám už nezbylo

bombero

12. 02. 2020, 11:42

Vodka- boeing, když zjistil problém,tak letadla okamžitě uzemnil, i když v té době vůbec nebylo jasné, proč ty 2 kusy spadly a to i za cenu,že věděli,že je to bude stát šílený peníze. To rusákům nemá padat co, už horkotěžko zvládají jen vojenskou výrobu.A když ještě stavěli civilní letadla, tak nevím, že by po 2 pádech odstavili nějaký model. vesele lítali dál- nas mnogo. Ted se sice vytasili s tímhle, ale i to by jim bez těch prohnilých imperialistů nelítalo
https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/airbusu-s-boeingem-pribude-konkurence-rusove-po-deseti-letech-predstavili-nove-letadlo-1361890

Tommy

12. 02. 2020, 10:45

No to vime celkem přesně dobře , jak dopadá Boeing . Asi tisíckrát lépe než neslavný Rusky projekt Suchoj Superjet 100 . Tam je pomer nehod vůči naletaným hodinám dramaticky vyšší .

Vodka

12. 02. 2020, 09:37

Jedno z nejlepších bojových letadel na světě. Jasně, je tady plno havloidů co budou brblat něco o US Air Forcer, ale tak všichni víme jak třeba dopadl Boeing a jeho "NEJLEPŠÍ, NEJSKVĚLEJŠÍ" 737 MAX

Martin23

11. 02. 2020, 19:52

A k té veselé historce s F 22. Představa, že se F 22 a SU 35 k sobě dostanou byť jen na pár kilometrů, je věc úsměvná. Teoreticky vzato, a s ohledem na to, jak USA vyklidily potichoučku a poklidně syrský prostor, mohlo dojít k jistým překvapením na úkor jejich letadel ve smyslu spolupráce S 400 s SU 35, ale samozřejmě se v žádném případě nejednalo o vizuální kontakt, ale o jistou formu elektronického boje.

Martin23

11. 02. 2020, 19:44

Asi je zbytečné řešit, které letadlo je lepší. Ono záleží na mnoha okolnostech. Faktem je, že USA dnes jdou cestou úderných (útočných) F 35 a Rusové jdou cestou frontových a víceúčelových letadel k ostraze svých hranic za vydatné podpory pozemní PVO. K F 35 mám jednu dost zásadní výtku. Její největší předností je stealth. Jenže to jen za přepokladu, že má zbraně ukryty v šachtách, kam se jich vejde tragicky (řekl bych až fatálně) málo. Pokud pověsí zbraně jinam, přestává být stealth. Takže je zásadní si ujasnit, k čemu to letadlo chcete, kde ho chcete používat. A těch problémů je víc, ale to nemá smysl řešit.

Tommy

11. 02. 2020, 19:15

Pane Omny nelžete . Taková fotka neexistuje , protže se nic takového samozřejmě nestalo . To je pouze vhký sen všech rusofilů .
Co se týče Sýrie , tak víme pouze to, že po "ůspěšné" zdejší misi SU-57 , ten šmejd hodily Indové Rusům urychleně na kebule .

Pitris

11. 02. 2020, 18:12

Zazvonil zvonec a pohádky je konec.

Marty

11. 02. 2020, 13:00

Byt sem toho nazoru ze F15ka je lepsi letoun, tak ty sučka jsou fakt krasny.

Andy

11. 02. 2020, 11:13

liberalshark tobě vyměnit mozek možná, pak by si fungoval.

liberal shark

11. 02. 2020, 10:46

Letadlo je to krásné. S americkým motorem, izraelskou avionikou a švédskou zákaznickou podporou by to šlo koupit :-)).

Lynx

11. 02. 2020, 10:12

SU-35S je skvělý a nádherný stroj...... nicméně Omnyho rusofilní orgasmus pobavil :-D