Zapomenutý hrdina: Jak dělostřelec Wehrmachtu Werner Wrangel sám zastavil tankový útok
Stíhači, tankisté, snipeři – ti všichni jsou opěvováni za své úspěchy na bojišti. Na koho se však často zapomíná, jsou dělostřelci. Přitom i mezi nimi nechyběli hrdinové s obdivuhodnými výsledky na frontě. Jedním z nich byl Němec Werner Wrangel.
Foto: Protitankový kanonu PaK 40 | Bundesarchiv / Public domain
Werner Wrangel sloužil jako dělostřelec u protitankového kanónu PaK 40 v jednotce Panzer-Jäger-Abteilung 160. Jeho hvězdná hodina přišla v prosinci 1942, kdy jeho jednotka byla součástí tzv. Kampfgruppe Meyer, která se ocitla pod obrovským tlakem Rudé armády u Stalingradu. Panovaly příšerné podmínky ruské zimy a situace byla zoufalá. Celou bojovou skupinu trápil nedostatek zásob, paliva i munice. Ke všemu došlo k prolomení linie skupinou tanků T-34 a hrozilo obklíčení.
Wrangel se svým kanónem zničil několik tanků, než se jeho zbraň vinou mrazu zasekla. Ostatně to už bylo jedno, protože většina jeho posádky padla nebo byla zraněna. Přesto se Wrangel v bezvýchodné situaci dokázal kanón opravit a pokračoval v boji. Během několika hodin zlikvidoval nejméně šest dalších tanků, čímž umožnil německým jednotkám stabilizovat linii a zabránit obklíčení celé skupiny.
Za tento mimořádný čin byl Wrangel vyznamenán Železným křížem 1. a 2. třídy a následně obdržel i Rytířský kříž. Všechna tato tři vyznamenání dostal za onu jedinou akci u Stalingradu, kdy prakticky sám odrazil tankový útok. Vyznamenání mu byla předána v Německu – z kotle se dostal letecky, protože propaganda pochopitelně neměla zájem na tom, aby takto vyznamenaný voják padl do sovětského zajetí.
Wrangel tak dále pokračoval ve službě ve Wehrmachtu a nechybělo mnoho, aby válku přežil. Měl však smůlu – v březnu 1945 zahynul poblíž města Trebur v západním Německu. Nakonec ho tedy Sověti přece jen dostali. Přestože byl Wrangel možná vůbec nejúspěšnějším dělostřelcem Wehrmachtu, jeho jméno bylo téměř zapomenuto.
Zdroj: warhistoryonline.com, valka.cz
Komentáře
Edmund Tanach
26. 03. 2025, 22:36Kazda strana má sve hrdiny , je pogreba si uvedomit ,že n kazdy vojak wermachtu musel byt automaticky hákoš pro mene chapave nacista , to ze bojoval na "spatné strane " je nepodstatný , ale jde o ten čin, ktery z neho udelal hrdinu , protoze vic nez polovina co tu sedi u klavesnice by se zmohka si tak maximalne nadělatt do gati
Czertik
27. 03. 2025, 11:27o to me slo. a zapomelsi si zminit priklad kdy dotycny byl jak hrdina diky aci co udelal, tak byl i kovany nacek.
ale dle me daleko nebezpecnejsi trend kdy se z kovanych nacku delaji obeti doby ci dokonce antinackove.
a ze tendo trend jde najit u spousty knizek, co popisuji jednotlivce, ci dokonce u vzpominkovych knihach.
ispa
26. 03. 2025, 08:35Konec u Treburu, z archivu americké pěchoty https://www.littlerock.gov/media/15816/7709688.jpg
Jirkabuh
25. 03. 2025, 20:18Hrdina? Děláte si prdel? Zasranej německej nacista! Naštěstí mu Rudá armáda ukázala, jak bojují hrdinové!
Rifleman
28. 03. 2025, 16:03by víte prd co znamená slovo hrdina.
rudá armáda znásilňovala ženy a dívky a zabíjela ty které měla osvobodit. takových případů byly ještě tisíce ale to neznamená že bje dělali všichni. Ve wehrmachtu byli povinně, nikdo se jich neptal, nacista nebo ne musíš jít. A toto byl pokud ne hrdinský čin tak minimálně obdivuhodný počin.
Laďas
25. 03. 2025, 16:50Sověti ho dostali?? U Frankfurtu n/Mohanem?? Ale jděte...
Pepík Knedlík
25. 03. 2025, 18:49Možná autor myslel Frankfurt nad Odrou.
JanJan
25. 03. 2025, 20:22Trebur je u toho nad Mohanem.
Pepík Knedlík
25. 03. 2025, 21:33To jó, ale napsal jsem to jako ukázku zóny kam Sověti dorazili.
Ve Frankfurtu nad Mohanem jsem zil asi pul roku. Hodně mešit i čmoudů.
No zpět k dělostřelectvu a tim myslim velmi opomijeny občany zanikleho Ceskoslovenska a Volyňsky Čechy na který se stále zapomíná. Oni bxlu zakladem Svobodovi armády. Čs. protiletadloví dělostřelci na východní frontě 1943–1945 se nedali zahambit a mezi nimi statečně bojovali i ženy. Ve vyzbroji měli kanon vz. 1939 a kulomet DŠK.
Tři oddíly proti letadlům tak disponovaly pěti bateriemi 37 mm kanonů v počtu 20 kusů a celkem 36 velkorážními kulomety DŠK.
Slavoslav
26. 03. 2025, 11:29a akoby to nestacilo lezu im tam aj cesi ..
Pepík Knedlík
26. 03. 2025, 19:45Slavo
Ano, pobyval jsem v Německu určitý čas i v několika městech. Dobrá zkušenost a doporučuji vsem českým knedlíkům. :smile: Ostatně i eura na penzi budou fajn. Pro mě top město Bremy i místní lidi.
Slavoslav
27. 03. 2025, 12:10vo Frankfurte nad Mohanom som nejaky cas stravil a nikdy som nemal problem ani pri nocnych prechadzkach parkami okrajovejsich stvrti kde boli najma tvojimi slovami cmoudi. Ale tak niet divu, ze nackovia z AFD maju najvacsiu podporu v byvalom vychodnom nemecku kde emigrantov prakticky nemaju. Nieco ako ked u nas madarov najviac neznasaju Kysucania a Oravaci
Pepík Knedlík
25. 03. 2025, 15:03FilipMat
Dne 2. srpna 2016 v 99 letech zemřel plukovník v. v. Demeter Senický. Za druhé světové války působil převážně jako protitankový dělostřelec, v rámci 1. čs. armádního sboru v SSSR absolvoval celou anabázi od Sokolova až na Duklu, kde byl vážně zraněn.
V rámci 1. čs. armádního sboru v SSSR absolvoval celou anabázi od Sokolova až na Duklu, kde byl vážně zraněn, a na frontu se již nevrátil. Převážně působil jako protitankový dělostřelec. Do historie bojů čs. jednotky v SSSR se nejvýrazněji zapsal během bitvy o Kyjev. O jeho bravurním zničení několika protitankových postavení a kulometných hnízd nepřítele psal i tehdejší sovětský tisk.
Teplický deník.
FilipMat
26. 03. 2025, 06:22Děkuji za tento komentář.
Články charakteru takového jako je tento komentář, mají být na našich vojenských webech!
Články o lidech, co přinesli na olář svobody absolutně vše! A ne články o jejich nepřátelích!
FilipMat
25. 03. 2025, 12:05Nemáme vlastní historii?!?!
Naši předkové bojovali v každé válce na Evropském kontinentu! Máme vlastní hrdiny, co s předky těchto psů a jejich příbuznými (Franky,Švédy...)bojovali přes tisíc let! Proč se tu vzpomíná na ty Německé psy!? Kteří náše předky drželi v porobě a tyranii 6 let! potažmo jejich příbuzní v porobě naše předky drželi 300 let! Co všechno náš národ musel udělat aby si udržel vlastní řeč, vlastní identitu!?! A my tu budeme oslavovat ty co nám ji chtěli vzít!? Ty co se byli v prsa, že nás vyvezou na Sibiř, ty co na nás ukazovaly jako na otrocký národ?!
Beru když je jeden článek za čas, a informativního charakteru, ale opravdu 3-4 týdně, vzpomínat na ,,hrdiny" říše zla?! Sklidněte si toho Nacistofila v redakci, nebo ho pošlete psát na Německý web!
Czertik
25. 03. 2025, 19:12co ti brani v tom sem dat serii clanku o ceskych hrdinech ?
Azor
25. 03. 2025, 20:22Czertik.
"co ti brani v tom sem dat serii clanku o ceskych hrdinech ?"
Moc důvtipný nejste,kdyžnabízíte něco co není moc reálné.A to proto o čem píše FilipMat - "Sklidněte si toho Nacistofila v redakci,"
A právě redakce která takovéto články zveřejňuje,zabraňuje jiným článkům.
Vy nevíte jak se řídí státy!!! I móda je styl řízení společnosti,tak i jako sport.
A v tomto případě uveřejňování takových to článků(překrucování dějin).Které ovlivňují takové, jako jste vy (a vám podobní) aniž by jste si to uvědomovali, směrem, kteřý ti co řídí, potřebují vás dostat tam kam chtějí - manipulovat s vámi.
Neboť - "Je snadné někoho oklamat,než ho převědčit,že byl oklamán"
FilipMat
26. 03. 2025, 06:27Co mi brání? Nevěděl jsem, že zde na armywebu mohu volně publikovat vlastní články, pokud ano, popiš mi prosím tuto možnost.
Ale jinak co je tohle za odpoveď?! Copak si opravdu múže publikovat kdo chce, co chce? Nazývat naše smrtelné nepřátele hrdiny?! Čeho se dočkáme? Článků o tom, jak byli dozorci v nacistických lágrech ,,hrdinové, co pouze krily týl dalším hrdinům" ? Plivu na takové hrdiny!
Czertik
26. 03. 2025, 11:56filip
ano, tady muze publikovat clanky kdokoliv, dokonce to mas na hlavni strance
"Chcete sem vložit vlastní příspěvek? Napište nám na info@armyweb.cz."
je jasne ze budou mit schvalovaci procedury, ale pokud bude clanek napsan solidne, nevidim duvod proc by nemel byt publikovan.
jinak, myslim ze ona moje odpoved byla zcela v intencich toho co si napsal.
a v jedne veci se hoden mylis, ale tvoje nenavist ji brani to videt. a ta vec je velmi prosta.
nemci BYLY nasimy neprateli, byly, uz nejsou. ted to sou dokonce spojenci.
velke stesti ze nezijes v gaze ci nejsi palestinec. byl by si idealni kandidat na sebevrazedneho utocnika.
Czertik
26. 03. 2025, 11:58rexik
a co udelas pokud budou jeho clanky publikovany ?
pokleknes pred moji moudrosti a uznas moji nadrazenost nad tebou ?
Azor
26. 03. 2025, 19:24Czertik.
"a co udelas pokud budou jeho clanky publikovany ?"
A co bych měl jako dělat,pokud by mu otiskli článek?Jde o to,v jakém procentuálním poměru tu jsou publikovány takové články o jakých píše FilipMat.
A co je podle vás "solidně"napsaný???
"pokleknes pred moji moudrosti a uznas moji nadrazenost nad tebou ?"
S vámi se člověk aspoň zasmeje.
Já jako Hus,co nepoklenul před koncilem,tak ani já před vámi nemíním pokleknout - není důvod.
V čem máte více informací než já(to už jsem vám taky psal)jsou ohledně TTD některých zbraňových systémů.Ale pokud tomu vy říkáte nadřazenost,tak vás při tom nechám.
Salut.
Czertik
27. 03. 2025, 11:34rexik
tady jde videt z ti naprosto chyby mysleni dle kobu. zcela jiste trpis omezenym myslenim jako vetsina populace. mozaikove :).
solidne clanek je to jedoduche - takovy ktery splnuje zkladni pravidla pro publikaci.
pokud nemas sajnu jake to sou, mas gugl.
a ano, mel by si predemnou pokleknout a uznat moji nadrazenost, protoze to dokaze ze vidim veci ktere ty nevidis.
a pokud pokleknout dmitnes, tak aspon prestan masturbovat s citaty ala ""Je snadné někoho oklamat,než ho převědčit,že byl oklamán"" u kterych evidentne nechapes o co se jedna, narozdil ode me.
Azor
27. 03. 2025, 20:14Czertik.
" zcela jiste trpis omezenym myslenim jako vetsina populace. mozaikove :)."
Co vy víte o mozaikovém myšlení?
Kaleidoskopické myšlení teda máte vy???
Bylo by vhodné pokud by většina lidí měla mozaikové myšlení.
Skuste napsat rozdíl mezi mozaikovým a kalidoskopickým myšlením,když už se chlubíte že znáte KOB.
To si rád(a možná i jiní lidé)rád přečtu.
Salut.
Czertik
27. 03. 2025, 23:27rexik
vidim ze davas pozor a vsimls sis umyslne chyby u mozaikoveho mysleni, mas male plus ktere si hned u dlasi reakce zrusis, jak te znam.
a vim o mozaikovem mysleni ? vic nez ty. ty nikdy nepochopis ze mysleni je mhohem vic nez papouskovat par citatu.
cente
25. 03. 2025, 11:38takové hrdiny si muzete strčit do prdele i s tim protitankovým dělem :sunglasses:
FilipMat
25. 03. 2025, 11:10Co se stalo? Že na českém webu ob den opěvujete nepřátele našich předků, našeho národa!?
Naši dědové ať už ti co bojovali nas Britským nebem,v severní Africe, nebo ti co si kulkami,bodáky,granáty a tanky klestily cestu z Buzuluku do Prahy, se ,,otáčí v hrobech"!!!
Czertik
25. 03. 2025, 11:47jenze nepratele sou taky lidi. a i jejich strana mela hrdiny, nejen nase.
jde o to, jak sou ty ciny popsany a clnek napsan, jestli oslavuje jen ciny a pripadne lidi a nebo i ideologii.
FilipMat
25. 03. 2025, 12:13Viz múj komentář mimo toto vlákno...
Nepřátelé jsou taky lidi? Řekl bych to dětem,tatínkům a maminkám z Lidic,Ležákú,Životic,Ploštiny a mnoha dalších... když je tito Němečtí ,,hrdinové" tahali bezbrané z domovů vláčely po cestách jejich rodných vsí po zemi jako zvěř, muže stříleli u zdí,ženy umučily v lágrech, děti! naše České děti splynovali v náklaďácích! Vsi vypálili! Co by Ti na to asi řekli?!
A nezačni mi tu psát nic o frontových vojácích a týlových jednotkách a rozdílech mezi nimy, to že tihle ,,frontový hrdinové" zabily skoro 30 milionů Slovanů, není žádné hrdinství!
FilipMat
25. 03. 2025, 12:25Samozřejmě tu nikdo nebude opěvovat ideoligii atd.
Ale už jenom to, že se na služebníky Třetí Říše, služebníky ďábelského státu vzpomíná jakkoliv kladně je její oslavování... Nenechte se zmýlit, všichni ti psi v 30tých letech se slzami v očích hajlovali, všcihni znali ideologii vlastního státu, šli do války, s nadšením, vraždit naše předky, uvrhnout je do otroctví... a samozřejmě se po válce všcihni tvářili, že oni nechtěli, oni museli...
Fuss
25. 03. 2025, 17:05Prosím jsi při smyslech ? Ti lidé bojovali za ideologii, mnohdy nečestně. O co ti jde ?
Czertik
25. 03. 2025, 19:27tvoje rekce je hodne fanaticka bez rozmyslu.
proc si myslis ze jakoliv fandim nackum ?
kdybys tu byl dele, tak bys videl jak se tady casto neshodnu s vaclavem flekem, kteremu vytikam ze spousti zlocini ktere nemci spachaly (nejen za 2 svetove) bagalegizuje a zmensuje jejich rozsach a vyznam a naopak zlociny na nemcich zvelicuje.
no a protoze to uz bude brzo 80 let co sme byly osvobozeni, muzes sem dat serii clanku o tom, jake zlociny nemci pachaly na uzemi protektoratu.
a ta tvoje posledni veta...ta je presne na to co sem puvodne narazel, ze i nepratele sou lidi. protoze naprosto stejne videni podporuji nemci samotni, aby vytvorili dojem ze ony vsechny nemecke zlociny spachali jen "dablove s rohama z ss" kterych bylo minimum, ale spachaly vsechny zlociny.
boze nedopust aby si nekdo mohl pomyslet ze ty vesnicany v rusku ci cesku postrilel muj soused, ci nedej boze muj tatka/deda.
Czertik
25. 03. 2025, 19:32fuss
ano, sem kompletne pri smyslech. co ty ?
videls film forest gump ? a vis po kom byl pojmenovany ?
a to je ta ironie kterou fanatici jako ty nikdy neuvidi. v cem ? ze kdyby bojoval za sever byl by n.b.forrest davan uplne vsem za prikad temer dokonaleho velitele s expertizou na partyzansky boj.
ale protoze bojoval za jih....
Azor
25. 03. 2025, 20:50Czertik.
"jde o to, jak sou ty ciny popsany a clnek napsan, jestli oslavuje jen ciny a pripadne lidi a nebo i ideologii."
Myslím si,že u vás obou došlo k nedorozumění.
Vím že jste neobhajoval nacistickou ideiologii.Ale myslím sí ,že jste nevhodně popisoval některé situace.Které pro někoho mohli vyznět, jako že obhajujete ideilogii.
Je vhodné popsat skutečný stav věcí - to gro - o čemž se na tomto webu dosud moc nepsalo..Ale to musí člověk znát např.dějiny Nemecka,kde by se dalo dočíst, kolik že lidí co muselo narukovat,a nesympatizovali s nacistickou ideologii.A ve válce jsou situace(pro většinu lidí,pokud se nebojí dezertovat) že pokud nezabije on,bude zabit sám.A o takové situace jde vám(jsou to detaily) toho,co nacisti napáchali - hlavně v SSSR - a o to především šlo Fussovi.
A je tu dost lidí,co tu papuškuje hlavní proud,když píší,že SSSR měl podíl na vypuknutí 2.sv.války s tím věčným(stokrát . . . .. nebude pravda - leda tak u těch, co trpí nemocí "rusophobia paranoia" omíláním o smlouvě o neútočení mezi Německem a SsSR z r. 39.
A na toto navazují právě takové články,které tu tento web publikuje.
FilipMat
26. 03. 2025, 06:14Czertik:
O čem se tu vlastně hádáme? Chápete vlastně o co mi jde?
Už jenom nadpis článku: ,,Zapomenutý hrdina.." Proč bychom my ČEŠI! měli dávat prostor nepřátelům? A ještě je nazývat hrdiny? Za co byl hrdina? Čím si vysloužil titulovat hrdina od České redakce? Tím, že mařil životy našich tehdejších spojenců? Hanebnost! Vůči nim, dali naše národu prostor v obou světových válkach, v poli se utkat s nemáviděným utlačovatelem, a my tu teď budeme vynášet do nebes jednoho z nich!?
Czertik
26. 03. 2025, 12:00filip
zamyslel ses nekdy nad tim, proc nemci dneska oslavuji jako hrdinu stafenberga, byt z naseho pohledu a pohledu zidy by nebyla vlada co chtel udelat o moc lepsi nez hitler ?
Czertik
26. 03. 2025, 12:04rexik
uz sem te chtel pochvalit za to, ze konecne pises normalne, ale tim poslednimm odstavcem si to dokonale zabyl.
sssr skutecne mel lv podil na vypuknuti valky, at uz dodavkami suroin nemecku ci rozdelenim polska a im vyjadereni podpory hitlerovym cilum.
Czertik
26. 03. 2025, 12:10filip
hmm, tobe jde o nadpis clanku ?
vyborne, cili ti rikas - protoze to byl nemec, nemuze to byt hrdina.
ted si predstav ze misto nemce by tam byl cech/rus a odrazeli nemecky utok.
a jejich akce by byly naprosto totozne. byly by to hrdinove nebo ne ?
pokud ano, skutecne podrobne rozeber, proc clovek muze byt hrdinou jen diky prislusnosti k danemu narodu.
ale jen si dej pozor, aby si neznel jako nacek, kteri odvozovovali svoji nadrazenost od prislusnosti k jistemu narodu.
Czertik
26. 03. 2025, 12:17filip
jeste neco na co sem zapomel. rika ti neco rim a kartago ? a valky mezi nimi ?
a slysel si jmeno hanibal ?
a ted si vezmi, ze hanibal mohl rimany porazit.a zabranil tomu pozdejsi rimsky hrdina, ktery vinikal nad ostatni svoje rimske souputniky. a v cem ?
v jedne veci, narozdil od ostatnich se nebal od kartagincu priucit a pouzivat jejich "nerimske" metody. a diky tomu zachrnil rim pred padem.
a to dokazal jenom proto, ze videl kartagince jako lidi a ne jen jako "nemyte barbary" co si zaslouzi jen opovrzeni a nenavist.
FilipMat
26. 03. 2025, 13:50O té ,,poslední větě" jsem si byl jist, že vzbudí jisté emoce a vášně... nejsem Rusofil, komunista ani nic podobného... to, že byli Rusové naši tehdejší spojenci, je ale nepopiratelný fakt, že dali naši pradědům možnost bojovat s těmi bestijemy také... podíl na válce měl úplně každý národ té doby, je to jako říct, že Francouzi a Britové jsou viníci druhé světové války, kvůli Mnichovu, mohli spolu s námi Němce zničit v roce 38, a žádná válka by nebyla... to jenom k tomu poslednímu odstavci... jsem Český vlastenec, toť vše.
K tomu hrdinství.... Němec může být hrdinou, každý Němec může být hrdinou, být vnímaný jako hrdina v každém období dějin a, že jich měli velkou spoustu!
Ale žádný Německý voják účastnící se druhé světové války, nesmí být žádným Čechem považován za hrdinu! A ne já nemám černobílé vidění světa, a ani nepohlížím na Germánské národy jako na něco horšího než jsme my! To oni se k nám takto v historii vždy stavěli, jako podřadným, k plebsu, nutily nám jejich víru, jejich řeč atd... vše beru jako přitozený vývoj světa a lidstva k danému historickému období, ale to co předvedli ve 30-40tých letech minulého století je absolutní dno kam až mohl jaký národ zajít! A pro to nikdo z nich/tohoto období nesmí být vnímán námi jako hrdina, ani mít jakékoliv naše sympatie!
Nemá to s dnešnímy němci co dělat, oni se narozdíl od nás na tuto část své hostorie dívají daleko střízliveji, to mi zapomínáme... a to nesmíme! Protože by se náš národ mohl znovu ocitnout v okovech!
Azor
26. 03. 2025, 19:39Czertik.
"uz sem te chtel pochvalit za to, ze konecne pises normalne, ale tim poslednimm odstavcem si to dokonale zabyl."
Nepíšu tu abych čekal od někoho pochvalu.Snažím se o objektivitu.
A vy na ní záměrně zapomínáte.
Už jsem psal(tak jak i Filip Mat)kdo především měl podíl na jak na1.tak o druhý poločas 1 sv války,2.sv válka(o té bylo rozhodnuto - GP - který vládl z Londýnské City jak VB tak i francii atd.a jejich prostřednictvím je rozpoutali a to v r. 1815.ano nespletl jsem se,a to proto,že nevíte jak,kdo proč řídí,jak se připravují války atd.)
Co že jste zapoměl jak do 39. spolupracovala VB a i Francie s nacisty??? Co dělali ohledně Polska atd.????
A co USA do r. 43(P.Bush)
Czertik
27. 03. 2025, 11:49filip
ja sem te z rusofilismu nikdy nepodezrival, a dle me je rozdil mezi vlastencem a fanatikem.
to ze nackove byly zlo a je dobre ze byly porazeni nikdo rozumny nepopira.
s temi pojenectvimi je to slozitejsi, vezmi si vlasovce, byly to zradci nebo hrdinove diky cilu jaky meli ? a to s kym se spojili je zname. ponechme stranou jestli by hitler takove rusko vubec nechal vzniknout.
a pak se zamysli na tim, jak si soveti diky valce udeli svoje kolonie tam, kde driv zadne nemeli.
no a to, jak britove po valce chteli po csr aby jim zaplatilo veskere naklady co oni vynalozili na ceske jenotky taky nebylo zrovna koser.
a vysvetli me prosim, proc pro nemce muze byt vojak co se ucastnil druhe svetove hrdina, ale pro cechy uz ne.
a navazujici otazka - muze byt cesky hrdina z druhe svetove hrdina i pro nemce ? treba takovi atentanici na hadricha.
neboj, na to jak se nas nemci snazili kolonizovat aovladnout nezapomina, vezmi si toho pepika knedlu, ten tady dokonce i breci o tom, ze je skoda ze cesko neni dneska dalsi spolkovou zemi pod jejich nadvladou.
o ohledne nemeckeho pohledu na dejicny, nejsem si jsity ze je hodnoti strizliveji, viz to ze dle nich podil na zlocinach ncku ma jen mensina populace , misto realne vetsiny.
Czertik
27. 03. 2025, 11:51filip
a neboj, nemci se nezmenili, stale chteji vladnout cele evrope jako od dob bismarka.
jen se poucili a misto armady a dobyvani ovladaji celou armadu pres penize, ekonomiku a eu.
je to pro ne tak daleko vynosnejsi.se stejnym vysledkem.
Czertik
27. 03. 2025, 11:53rexik
ano, o tom jak gp ridi svet tu neustle plkas ale zadny dukaz si dones nedal.
a co delali usa s bushem ? 0,01% podpory nemecka ze strany sssr. cili tvoje pointa ?
FilipMat
27. 03. 2025, 14:08Czertik:
,.Fanatickým vlastencem" bych se asi nazval, a neurazilo by mne to.
Vlasovci? Čím by pro mne bylo obecně, nebo čím by pro mne byli pro Čecha?
Obecně jsou pro mne zrádci z obou úhlů pohledu, z Německého i Ruského, ale s Vlasovci je to celkově daleko složitější, a tohle téma bychom mohli do podrobna rozebrat jedině u několila piv.:blush: Pro Čecha: udělali pro nás jako pro národ jednu jedinou dobrou věc, pomojoo Pražskému povstání, ovšem hrdinstvým bych to nenazval, spíš vychcaností...
Pro Němce múže být Německý voják hrdinou z pár důvodů. To co dělala Třetí Říše nebylo z podstaty pro Němce špatné, pokud pomineme že na ně přivolala hněv spojenců. Válka měla být pro Německý národ jako takový prospěšná, a jistá část němců to tak pochopitelně může vnímat. Což se ovšem o našem národu říct rozhodně nedá.
Proč Čech nesmí vidět Německého vojáka jako hrdinu? Úsilí každého jednotlivce
na Německé straně mělo vést pouze k vyhrání války, poražení spojenců, mimo mnoho jiného věčné zotročení našeho národa, ať už jsou ty činy obecně jakkoliv obdivuhodné, co se týče odvahy toho jednotlivce, obecně je to prostě takhle!
Azor
27. 03. 2025, 20:27Czertik.
"ano, o tom jak gp ridi svet tu neustle plkas ale zadny dukaz si dones nedal."
A kdo řídí státy???
Ty se řídí samy,co??? Na co mají (nejenom velmoci)ministerstva zahraničí????
Aby řídili samy sebe,co?????
Už jste zapoměl co prohlásili dva předsedové VB??? Ti byli hloupější než vy????Už jsem vám to psal.Tak teda - Disareli - je něco mocnějšího než klálovský trůn, a to jsou peníze !!!!!
A ty má kdo??????? Kdo ovládá banky (England,Fed,BIS atd????)Kdo je majitelem FEDu???? Stát USA???? Hlavně kvůli tomu(odebrání možnosti FEDu(soukromý subjekt) - příkaz 11110. - tisknout dolary)byl zavražděn Kennedy !!
Montujete se do něčeho,čemu nerozumíte.
Vás to neučili, tak to neexistuje,co?????
Czertik
27. 03. 2025, 23:48filip
vidis a prave ten fanatismus ti hodne ubira na kreditu, kdy si ostatni muzou myslet ze s tebou nebude rozumna rec.
a ano, to jak pomohli vlasovci przkemu povstani byla ze znacne casti vychcanost..ale ta by se nikdy nemohla stat bez te tvoji dvojnasobne zrady.
proto rikam ze realita je mnohem komplikovanejsi a jedoduche pohledy, jako treba to kdo je a neni hrdina, sou chybne.
uz od dob starovekeho rima plati ze clovek co je pro jeden narod hrdina, je pro druhy zlocinec.
a s tim pohledem , ze kdyz co delal adla bylo pro nemce prospesne, tak muzou nemci vnimat jeho bojovniky jako hrdiny, bych byl opatrny.
skutecne by si byl pysny na to, kdyby cesi meli sveho hitlera ? a je jedno jestli ve 18, 19 ci 20 stol. ci dokonce 21.
a je myslim prikladne, ze ses vyhnul odpovedi na to, ze pokud by totznou akci provedl cech v boji proti nemcum jestli by byl hrdina nebo ne.
stejne tomu, jestli nemci muzou videt cechy jako hrdiny.
Czertik
27. 03. 2025, 23:50rexik
ano, nesutale tu plkas o tom, jak ony staty a ministry zahranici ridi gp uz hodne dlouho, ale zadne dukazy si dodnes nedal. ani jediny.
ty citaty nejsou zadny dukaz - dokaz ze ony ctay sou platne a pravdive, ale to ti nikdy nedokazes, tvoje mysleni na to nestaci.
a dukaz ze byl kenedy zastrelen kvuli tomu co pises ? nebo je to zas dalsti tvij chorobny zblebt ?
FilipMat
29. 03. 2025, 06:03Pro Němce prospěšné... samozřejmě, to nelze jednoznačně hodnotit, ale záměr měli takový... pro Německý národ měly být tehdejší činy v budoucnu prospěšné, a narozdíl od našeho národa a mnoha dalších, nebyla na Německém národu v případě úspěchu/výhry války/naplnění všech cílů...plánována genocida,stěhování/vyhnání z rodné vlasti, zotročení navždy atd... pro to může část německého národa jednotlivé Německé vojáky,vlastně i celkově armádu,námořnictvo,letectvo atd.. považovat za hrdiny... jejich úsilí nebylo namířeno proti Německému národu... rozumíme si?
Mohou Němci vidět Čechy jako hrdiny? Ano mohou, Češi noc výše zmíněné na Německém národu nepáchali, ani to neplánovali... nebudeme tu mluvit o jednotlivých činech na konci války, při vysidlování apod. Byli to činy jednotlivců, či menších skupin, které nelze připsat na vrub celému národu, státu... většinu z nich neschvaluji,protože byli namířeny proti bezbraným, jak už to tak bývá,psychopati,duševní mrzáci,zbabělci si vždy vyberou nejsnadnější cíl.. a tací se najdou v každé zemi.
Tudíž neschvaluji, ale jsem schopen pochopit ve světle tehdejších událostí..
Tyto události, ovšem nelze v žádném případě srovnat se zvěrstvy, které se na našem národě napáchali tehdejší Němci! Podle záklna oko za oko... to nebyla opravdu z daleka odplata kterou si Němci zasloužily, a pokud by takovou dostatečnou odplatu dostali od Rusů,Poláků,Srbů... národů na kterých se napáchali toho zdaleko nejhoršího! Opravdu by do dnes mnoho Němců nezbylo, a ti co by zbyli, by žily na úrovni středověku...
Tudíž ano, oni naše předky podle svého osobní uvážení mohou za hrdiny považovat, a když ne za hrdiny minimálně jim musí být vděčni za schovívavost, a potlačení všech tužeb po pomstě... která jak už jsem řekl, kdyby byla podle norem samotných tehdejších Němců, by byla opravdu velmi,velmi krutá...
Což se naopak říci nedá, oni neprojevili k východoevropským a jihevropským národům ani špetku schovívavosti, a věz, že kdyby zvítězily, naplnily by drtivou většinu toho, co pro tyto národy (mezi něž patříme i my Češi!) chystali!
Jak více to má podrobně, a ze široka vysvětlit, aby nenásledovaly banální otázky? A opravdu nemístná historiclá srovnání?
Jenom chci uvést, že se s Tebou nehádám, necitím k Tobě žádné negativní emoce, vidím, t toho jak píšeš, že jsi inteligentní, opravdu se Ti snažím vysvětlit svůj názor na daný problém, názor který povazžuji za správný,plně správný, ač může působit vémi agresivně, ofenzivně... ale k hrozbám jako byla pro náš národ ta ze strany nacistického Německa, a těch kteří ji pro něj vykonávali (jejich vojáci) se nelze stavět jinak! Takovým nelze nastavovat druhou tvář, a očekávat od nicj jakékoliv slitování!
Czertik
29. 03. 2025, 14:30filip
aha, takze dikud dotycny bojuje pro slavu sveho naroda, tak muze byt hrdina, bez ohledu na metody ktere se pouzivaly pro velikost naroda. rozumim ti dobre ?
takze hitler sdi taky zaslouzi oznaceni hrdina ? vzdyt on chtel pro nemce a nemecko to nejlepsi.
a pokud hitler nemuze byt hrdina, vysvetli paradiox jak vudce nemuze byt hrdina, kdezo jeho podrizeni ano.
a jak je mozne ze by nemci videt cechy jako hrdiny ??? vzdyt oni proti nemcum bojovaly.
a to, ze je muzou videt jako hrdiny kvuli planum jakym cesi meli nebo nemeli s nemci....neni konzistetni. jak je mozne ze u jednoho naroda - domaciho, nemcu - neberes metody a cile urcujici pro status hrdiny, ale pro jiny narod - cechy, cizi - metody a cile uz sou urcujici ?
skutecne je to u tebe tak jedoduche ? u vlasniho narod muze byt hrdina kdokoliv, bez ohledu na rezim za jaky bojoval, ale u ciziho naroda musi lidi projit poralnim sitem ?
proc ?
a ano, mylsenky na to dstat nemecko na uroven stredovku jako metodu zabraneni toho, aby zacali treti svetovou se za valky a po ni taky bjevovaly, ale neprosly.
neboj, to jake meli nemci za hitlers plany pro celou evropu je , nebo melo by byt, dostatecne zname.
a proto me stvou lidi jako vaclav flek, kteri zlociny nemecka za hitlera zlehcuji ci primo omlouvaji, misto toho aby je jedoduse objasnilly/vysvetlili.
kdyby lidi nebyly prevedceni o spravnosti sveho nazoru, tak by spousta diskuzi nikdy nebyla
Pepík Knedlík
25. 03. 2025, 10:29Původně protitankovy delostrelci začali střílet na vzdálenost 1 000 metrů, později se vice děl soustředilo v krytu a zamaskovani a palbu vedli na krátkou vzdálenost. To fakt bylo pro silný nervy.