EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Zbrojní outsider na vzestupu: Albánie vyrábí vlastní MRAP

 16. 05. 2025      kategorie: Vojenská technika      47 komentářů

V poslední době se čím dál častěji hovoří o evropském zbrojním průmyslu a o potřebě jeho posílení – a to jak v reakci na válku na Ukrajině a hrozbu ze strany putinovského Ruska, tak i v souvislosti s nevyzpytatelnou politikou D. Trumpa, kdy tradiční dodávky zbraňových systémů z USA nejsou tak jisté jako dříve. Je zřejmé, že Evropa se bude muset mnohem více spoléhat na vlastní síly – i pokud jde o zajištění výzbroje.

Timak_ShotaFoto: Vozidlo Shota typu MRAP od firmy TIMAK | Wikimedia Commons / Public domain

Evropský zbrojní průmysl je přitom mimořádně výkonný a zároveň neobyčejně rozvětvený. V takřka každé bojové kategorii dokáže nabídnout hned několik typů. V posledních letech pak v Evropě dochází k jednomu zajímavému jevu – sílí i zbrojní průmysl zemí, které dosud nebyly v tomto ohledu příliš aktivní. Vlastní obranný průmysl začínají budovat i menší státy a představují zbrojní produkty, které bychom u nich dříve nečekali. Jednou z takových překvapivých konstrukcí je obrněný automobil Shota pocházející z Albánie.

Zbrojní průmysl země Škipetarů

Albánie v minulosti určitým zbrojním průmyslem disponovala. Před druhou světovou válkou však tehdejší královská Albánie žádný skutečný obranný průmysl neměla – v zemi existovalo jen několik málo průmyslových závodů a armáda byla spíše symbolická. Situace se změnila po válce, kdy komunistický režim Envera Hodži začal budovat na albánské poměry mohutnou armádu čítající téměř 50 000 vojáků (plus početné zálohy).

Výzbroj této armády nejprve dodával Sovětský svaz a Jugoslávie, později Čína. Albánie však usilovala o určitou nezávislost, a tak spustila domácí výrobu útočných pušek ASh-78 a ASh-82 – kopií sovětských AK-47 a AKMS. Stejně tak byly vyráběny kopie samonabíjecích pušek SKS a kulometů RPD. Fungovala i produkce munice pro pěchotu i dělostřelectvo. Komunistické vedení Albánie tehdy dokonce plánovalo výrobu dále navyšovat. Tyto plány však skončily po pádu režimu v roce 1990. Nová demokratická Albánie už nepotřebovala tak rozsáhlé ozbrojené síly, a to nejen kvůli změněné politice, ale i kvůli zubožené ekonomice. Armáda se nadále spoléhala na starší výzbroj ze skladů a přezbrojení mělo probíhat spíše nákupy ze zahraničí – hlavně z bohatších evropských zemí. Starý zbrojní průmysl tak neměl uplatnění, a kvůli zastaralému strojnímu vybavení a nedostatku financí rychle zkrachoval.

Potřeba vlastního obranného průmyslu se znovu vynořila až po roce 1997, kdy po zhroucení systému tzv. pyramidových her došlo k ekonomickému kolapsu a rozsáhlým nepokojům, které přerostly téměř v občanskou válku. Vojenské sklady byly vyrabovány a armáda přišla o značnou část výzbroje. Už si tedy nemohla vystačit pouze s dřívějšími zásobami. Obranné kapacity země začaly být znovu důležité i kvůli válce v sousedním Srbsku, především v oblasti Kosova, obývané převážně etnickými Albánci. Albánie se obávala přelití konfliktu na vlastní území a usilovala o posílení armády – i když jí v tom stále bránil slabý hospodářský základ.

Situace se začala měnit v první dekádě 21. století, kdy Albánie zažila ekonomický růst a začaly vznikat nové průmyslové a technologické firmy – některé se pustily i do ambicióznějších projektů včetně těch zbrojních. Jedním z nejzajímavějších je právě obrněný automobil Shota.

Obrněný automobil Shota

Na vozidle Shota je pozoruhodné už to, že za jeho vývojem stojí zcela nová společnost TIMAK, která do té doby neměla se zbrojní výrobou žádné zkušenosti. Specializovala se především na úpravy vozidel – zejména policejních a sanitních. Právě tyto zkušenosti jí však poskytly slušný technologický základ. Není náhodou, že se TIMAK rozhodl právě pro vývoj obrněného automobilu. Vozidla této kategorie jsou totiž konstrukčně jednodušší a méně náročná než například obrněné transportéry nebo BVP.

Společnost TIMAK postupovala pragmaticky. Jako základ byl zvolen podvozek Ford F-550 – kvalitní a osvědčená platforma s vysokou odolností a schopností pohybu v těžkém terénu. Na robustní podvozek Fordu bylo možné osadit velkou nástavbu. Karoserie vozidla je navržena robustně, přesto s určitým důrazem na estetiku. Za kabinou pro řidiče a velitele se nachází prostor pro výsadek až osmi vojáků. Ten má zúženou spodní část, což zvyšuje odolnost vůči minám.

Shota je poměrně dobře pancéřovaná – odpovídá úrovni Level 3 dle normy STANAG 4569, což zajišťuje ochranu proti palbě běžných pěchotních zbraní. Výzbroj je soustředěna v horní otočné věži. Přesné složení výzbroje zatím nebylo zveřejněno, ale očekává se použití kulometu M2 ráže 12,7 mm, případně zbraně ráže 7,62 mm. Pohon zajišťují motory Cummins ISBE 275 nebo ISLE 350, díky nimž vozidlo dosahuje rychlosti až 100 km/h. Rozměry činí 6,5 m na délku, 2,1 m na šířku a 2,68 m na výšku. Hmotnost se pohybuje až kolem 13 tun.

Shota je výrobcem i médii označována jako vozidlo typu MRAP, reálně se však svými parametry blíží spíše vozidlům MRAV (tedy druhé generaci MRAP). I to ukazuje na účelnost a vyváženost konstrukce. Vedle základní verze 4×4 byla zmiňována i varianta 6×6, ale vzhledem k omezeným kapacitám firmy se její realizace nejeví jako pravděpodobná.

Vozidlo Shota bylo poprvé představeno veřejnosti na veletrhu Eurosatory 2024, kde vzbudilo zájem – i díky svému původu. Zatím není známo, že by ho albánská armáda oficiálně zavedla, ale s ohledem na rostoucí obranný rozpočet a podporu ze strany albánského ministerstva obrany je to velmi pravděpodobné. Otázkou zůstává pouze velikost objednávky. Nelze vyloučit ani export, i když jsou možnosti Albánie v tomto směru omezené. Výhodou je však nízká cena pracovní síly, což snižuje celkové náklady na výrobu.

Resumé

Obrněný automobil Shota je překvapivě pragmatickou a účelnou konstrukcí. Nelze mu téměř nic zásadního vytknout. Na rozdíl od některých vozidel z vyspělých zemí, kde vývojáři přecení jednu vlastnost (např. pancéřování) na úkor mobility či ceny, je Shota vyvážená a praktická. I to zvyšuje její exportní potenciál.

Shota má ale i hlubší symbolický význam – ukazuje, že moderní zbrojní průmysl může vznikat i v technicky méně vyspělých či ekonomicky slabších evropských státech. Evropa tak není jen doménou obranných gigantů, jako je Francie, Německo nebo Česká republika. Svůj díl si nárokuje i Albánie.

Síla Evropy spočívá v jejím rozmanitém složení – každý stát má nějaký průmyslový potenciál, který může přispět k celku. Díky tomu existuje v každé kategorii zbraní více typů a evropské armády mají z čeho vybírat. Posiluje to nejen obranu kontinentu, ale i postavení evropského zbrojního průmyslu na globálním trhu.

A dnes je tento růst kapacit důležitější než kdy dřív.

Zdroj: armyrecognition.com, timak.com

 Autor: David Khol

Komentáře

Pepík Knedlík

16. 05. 2025, 19:23

Cha cha cha :smile:
Nepřijatelné. Evropští lídři a Zelenskyj volali Trumpovi kvůli chování Rusů v Istanbulu.
Ukrajinský žebrák a vyděrač si šel postěžovat k těm pravým :smile:.
Oni stále nechapou, že ukrajinec i oni jsou k smíchu.
Donalde nakopej je do pe... a snad pochopí. Vance jim to už jednou vysvětlil, ale oni stále jedou tu svoji jízdu do pekla.

Slavoslav

17. 05. 2025, 05:40

Knedlik

co ti budem hovorit. Mas pravdu a je to mimoriadne zabavne ked sa z UA smeje fanusik rusaka, udajnej supervelmoci co dokaze nadalej bojovat len vdaka dodavkam zbrani a podpore statov ako Iran a Severna Koreja kde posiela skapinat vojakov pod UA drony na motorkach z Ciny.

Mimochodom, nevyjadrili sa USA, ze idu nakopat ekonomicky do prdele rusaka kedze zjavne nechce mier?

Azor

17. 05. 2025, 11:28

Slavoslav:
"Knedlík.
fanusik rusaka, udajnej supervelmoci co dokaze nadalej bojovat len vdaka dodavkam zbrani a podpore statov ako Iran a Severna Koreja kde posiela skapinat vojakov pod UA drony na motorkach z Ciny."

Jen podceňujte soupeře. Z vás by měl Sun-c´(pokud vůbec víte kdo to byl)
viz taky -
" Každá válka je založena na klamu. Proto, když jsme schopni zaútočit,
musíme vypadat, že toho nejsme schopni;
když používáme své síly, musíme vypadat nečinně;
když jsme blízko, musíme nepřítele přesvědčit, že jsme daleko;
když jsme daleko, musíme ho přesvědčit, že jsme blízko."

A díky vašemu vědomí(a štěkání)by vás vyrazil při prvním vašem zaštěkání.A mohl by jste tak pak maximálně pást krávy.
Ale nevím zda, i na to by jste stačil.A nedopadl jako "disident"J.Ruml,když u vás pásl krávy a jelikož byl stále v lihu (asi jako vy,když tak štěkáte)tak nechal některé krávy na pastvě a proto ho taky za to vyhodili.

Salut.

Azor

17. 05. 2025, 11:47

Slavoslav.
"Knedlík
Mimochodom, nevyjadrili sa USA, ze idu nakopat ekonomicky do prdele rusaka kedze zjavne nechce mier?"

Jo,jo,můžou chtít někoho nakopat.Uvidíme jak s tím USA dopadne.

Nebude to náhodou v tom smyslu, jak ve filmu Knoflíková válka?? - "Kdybych to býval věděl,tak jsem tam nechodil -( nedělal)"

Jinak Trump,potažmo USA dělají politiku mafie!!!!
Neboť jsou mafiánský stát!!
Udělají problém(rozbijí živnostníkovi krámek- najmutí si pro to lidi, ochotní to udělat - tím problém)a potom za ním přijdou jako ti,
co ho chtěj zachránit před těmi (který sami poslali)zlými.

Ale Rusko je  prokouklo už dříve.Ale vzhledem k tomu že nabyli tak silní,tak se Putin na ně připravoval už před r.14 - ekonomicky,vojensky,
aby se mohl ubránit,až jim zvedne tu jejich rukavici,kterou Rusku hodili v r. 91.Neboť ví, kdo toto(ukrajinu)začal Majdan(5 miliard - Nuland)dodávání zbraní(Trump atd.)až do teďka.A teď USA už vidí, že odejdou z ní jak spráskaní psy.Ale aby to nevypadalo (pro dav - to jest vy a vám podobným)že dopadli jako v Afganistánu,Vietnamu atd.tak si hrají na mírotvorce,a škemrají o příměří.

Salut.

Pepík Knedlík

17. 05. 2025, 13:37

Vždyť Unii nebere nikdo vážně s její válkou proti Rusku.
Čína si jede svojí finanční politiku v Africe.
Saudi si žijí svůj bysnys bez válek.
Jižní Amerika se začíná zvedat.
Amíci mají Ukrainy plný zuby a co zpusobila Unie s Obamou a Biden by nejradeji spláchli do kanálu.
SSA se svým dluhem nebere nikdo vážně a Donald má co napravovat.
Americký prezident Donald Trump se opět opřel do ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského po Istanbulu, když řekl, že je daleko lepší prodejce, než je on sám, protože si pokaždé do Washingtonu přijede pro sto milionů dolarů. Uvedl navíc, že nemá žádné karty a že bojuje proti někomu statečnému se skvělým vybavením. Tato slova vyřkl poté, co se ho redaktor televize Fox News ptal na ruského vůdce Vladimira Putina.

Czertik

17. 05. 2025, 14:49

rexik

a kdy n am rusko ukaze svoji silu ? posledni 3 roky nam uzazuje svoji slabost. neni uz na case aby rusko ukrazalo svoji silu ?
jak to rikal mist sun ?
ukazuj svoji slabost tak dlouho, dokud se ti vsichni nebudou smat a znicis svoji povest naveky ?
myslim ze ne rexiku.

aport a haf.

Czertik

17. 05. 2025, 14:50

rexik

dej dukaz ze rusko nepouziva mafianske metody.

aport a haf.

Czertik

17. 05. 2025, 14:53

knedle ss

ano, jizni amerika se zacina zvedat...ale jen tam kde nahradili socialismus kapitalismem. divne co ?

Azor

17. 05. 2025, 15:38

Czertik.
"ano, jizni amerika se zacina zvedat...ale jen tam kde nahradili socialismus kapitalismem. divne co ?"

To máte na mysli Argentínu????Ty favely v Brazílii???Nebo kde??????
Napište nám, kde se má většina lépe,než např většina lidí na Kubě,která ale musí čelit embargům od r. 60 ?????
Jak to u nich vypadá s bezpečností,zdravotnictvím ,atd.

Salut.

Azor

17. 05. 2025, 15:45

Czertik:
"dej dukaz ze rusko nepouziva mafianske metody."

Co jsem napsal(o USA),tak taky můžu dokázat(i když vám to hlava nepobere)ale vy dokažte že rusko používá tyto metody.Ohledně k zahraničí !!!!

Já moc dobře vím kdo a kdy, tam zavedl(u nich doma,ne k zahraničí)mafiánské prostředí.A to odr. 91.pod vedením ožrali a vlastizrádce,Jelcina.A je to tam v plno případech dosud, pod vedením 5 kolony.

Salut.

Slavoslav

17. 05. 2025, 17:30

Knedl8k

ako hovorím, je mimoriadne zabavne ked sa z UA smeje fanusik udajnej supervelmoci ktorej vojaci uz stvrtym rokom masovo skapinaju na ukrajine a od zbrani ktorym net analoga presli plynule k motorkam z Číny a severokorejskym gulometom

Pepík Knedlík

17. 05. 2025, 22:52

Slavo
Možná nechceš pochopit kde začal problém. Ten ruskoukrajinsky žid Volodymyr si změnil i jméno aby zapadl do soukolí, kterým možná ani nechtěl být. Jenže mlýn se točí jako s filmu "Krabat" a ten komik sere všechny stejnr jako Ukraina jen nemají sílu ukončit zabíjení.

Slavoslav

18. 05. 2025, 05:21

Knedlík

vsak presne o tom hovorim. je zabavne ked sa obdivovatel rusaka smeje z UA ked ten rusak uz stvrtym rokom skapina na UA poliach a stratil tolko techniky, ze prakticky vyprazdnil sklady co si ZSSR pripravil na vojnu s NATO ako celkom. a zjavne rusak nema silu ukoncit tu vojnu, jedine co dokaze je posielat skapinat dalsich rusakpv na de facto staticku frontu

Czertik

17. 05. 2025, 14:45

knedle ss

zajimave, tady mas orgac z toho, kdyz rusove rikaji ukrajincum a zapadu, ze sou k smichu, ale ronis slzy kdyz pred valkou zapad ukazaoval fakace rusum.

toz si vyber co chces.

Pepík Knedlík

16. 05. 2025, 15:10

Albánie?
47. prezident USA v rámci své cesty po Blízkém východě zavítal i do Saúdské Arábie. V Rijádu pronesl projev, v němž vykreslil zářnou budoucnost celého regionu.
"Jste úspěšní. A to ne díky Západu a neziskovkám.“
Vůči Západu nešetřil kritikou.

„Nakonec takzvaní ‚budovatelé národů‘ zničili mnohem více národů, než jich vybudovali – a intervencionisté zasahovali do složitých společností, kterým ani sami nerozuměli.“

No a nepochopeni západu panuje i vůči Rusku.

Šebesta

16. 05. 2025, 11:17

K Albánii bych měl pár věci, byť přímo nesouvisí se současným zbrojením. Jedna z nejmeších zemí Evropy i když ne úplně nejmenší. Pro nás má ale jistou symboliku i prvenství , v roce 1968 Albánie na protest proti přepadení naší země opustila VS. Za další Enver Hodxa byl paradoxně po Stalinovi největší tyran v Evropě. Za jeho vlády bylo zakázano zcela jakékoli náboženství a Hodxa má údajně i jedno prvenství byť spíše záporné. Jak nejrychleji odvolat ministra ? Hodxa to vyřešil v rekordním čase,jednoduše ho hned zastřelit.Zbrojit je určitě nutné ale vždy v rámci možnosti a ohrožení možným nepřítelem. Stejně jako pro nás není pro ně Rusko nebezpečí. Kdo zná historii Albánie víže,že nejvíce úpěli po tureckým jhem a za druhé války zase pod italským.

Czertik

16. 05. 2025, 12:41

sebesta

pokud pro nas neni rusko nebepecne, proc rusko nesutale vyhrozuje pobalti, polsku, fisnku ?

Šebesta

16. 05. 2025, 13:29

Czertik bavím se jen s lidma kteří mají rozum a umí adekvátně reagovat,kdo je takzvaně mimo mísu a opakuje stále svoje lži s tím je zbytečné se bavit.Takže ještě jednou a NAPOSLED. Rusů je cirka 140 miliónů obyvatel NATO bez USA má 600 miliónů obyvatel .NATO má jaderné arzenály a Rusko taky. S USA má NATO asi 900 miliónů obyvatell. Jak s tímhle počtem obyvatel a navíc zastaralou tchnikou o níž tu mnozí stále blábolí může nás Rusko ohrožovat ? Navíc Ukrajinu nejsou schopni obsadit ani z 1/3 po 3 letech. To vše dohromady dáva jasný signal že Rusko na obsazení jakékoli jiné země na západ od sebe nemá. Za další Putin si je toho vědom a ty kecy co tu stále meleš dokola je jen propaganda,kterou dělá jak Rusko tak NATO. Pokud si přesto myslíš,že je Rusko pro nás nebezpečí měl by jsi to uvést na faktech.Mimochodem naši bláznivi miinistři taky melou o ruském nebezpečí ale stejně jako ty nikdy neřekli jak by to Rusové provedli a proč by to dělali ? Jeden z důvodů proč napadli Ukrajinu byl,že Ukrajina nebyla v NATO. Putin pochopil,že pokud by Ukrajinci byli v NATO Luhanska a Doněcka oblast by se ocitla jako součást NATO a  tím by byla pro ně tato oblast ztracena. Na NATO by si netroufl zaútočit.

Pepík Knedlík

16. 05. 2025, 13:46

Šebesta
Přesně !!!

Czertik

16. 05. 2025, 13:48

sebesta

znovu a naposled. ty tvoje cisla o pocu lidi a technice v rusku putin a jeho okoli nevi ?
a kdyz to vi, proc vyhrozuji polsku, pobalti, finsku ?

to, ze rusko je vojenske muzeum a nic si neumi vyrobit vime vsichni, ale presto si rusove neustale vyskakuji, proc ?

rusko je nebzpecne zapadu jenom diky svym atomkam a raketam. kdyby je rusko nemelo, tak by zapad uz davno vylsal na ukrajinu jednotky, at vykopou rusy za ural.

sebesta diky ze tu pises duvody proc ukrajina musi byt soucasti nato.

a skutecne rozeber proc rusko dela propagadnu ? a proc pak breci, kdyz ji na zapade vezmou vazne.

Czertik

16. 05. 2025, 13:50

sebesta

jeste vyvetli jednu vec, pokud rusko neni hrozba pro zapad , proc je spatne podporovat ukrajinu do ukrajinskeho vitezstvi ?

Šebesta

16. 05. 2025, 14:33

Czertik meleš kecy stále dokola jako debo. Odpověz mi konkrétně na mé otázky jak by Rusko napadlo NATO a proč ? Doufám že umíš česky,nebo to mám napsat třeba portugalsky ? Jinak se spolu nemáme o čem bavit !

Slavoslav

16. 05. 2025, 15:01

stetka

pocuj, to rusi z teba robia klamara a idiota naschval? tolko tu basnis ako chce rusak mier a dnes sa rokovanie skoncilo po dvocho hodinach kedze rusak si kladol ako podmienku este aj odstupenie Chersonu

Azor

16. 05. 2025, 16:20

Slavoslav.
" rokovanie skoncilo po dvocho hodinach kedze rusak si kladol ako podmienku este aj odstupenie Chersonu"

Šlo Rusku o mír když žkov řekl Kaitlovi,sednisi a podepiš????
Byl pak mír a nebo se dál bojovalo????

Cherson?
Pokud nepřistoupí na ruské podmínky tak z jistý čas bude i oděsa až k podněstří.a pokud dále budou trucovat,tak nebude žádná banderovská ukrajina,kterou chtějí (západ)zachovat.

viz situace jaká je -

Rusko právě nakopává Ukrajině, NATO, Evropě a Spojeným státům zadek.

https://www.youtube.com/watch?v=d-ApuJjxIcI&t=274s

Apropó,co mu před tím co kdysi povídal,se nanaplnilo?????
A vám a vám podobným se vyplnilo z tohoto co??????

"1- s  Ruskem se  za  žádných okolností nejedná
2-Rusko musí být zdecimováno
3- budeme podporovat Ukrajinu tak dlouho , dokud bude třeba
4- kdo jen špatně o míru nebo dokonce promluvil s Putinem nebo Lavrovem a  tak podobně je bezprecedentní zrádce, zloduch, chcimír, Putinův troll a vůbec svině a  patří nejlépe do  kriminálu a  v nejmírnějším režimu do  nějaké internace."

Takhle to  až do nedávna si  nastavili kolektivně západní papaláši a  jejich nájemní mediální poskoci.
- tím je myšleno takový lidi, jako Czertik,Marty a i vy.

Salut.

Šebesta

16. 05. 2025, 16:23

Czertik. Dočkám se odpovědi ? Asi ne. Nemáš argumenty mudralo,co ? Fajn diskuse s tebou je stejně zbytečná jako se Slabomyslným Fotze. Kecy ,lži polopravdy a skutek utek.

Czertik

16. 05. 2025, 18:13

sebesta

jak by rusko napadlo nato ? to ti putin rekl ? tak se ho zeptej, on tim vyhrozuje, ja ne.
proc ? protoze putin je kreten.
putin rikal nenapadnu ukrajinu, jen cvivime v belorusku - a jak to dopadlo vime.

Czertik

16. 05. 2025, 18:19

rexik

diky ze si potrdil ze mir bude mozny teprve tehdy az urkajinsti vojaci budou v moskve.

to, ze rusove dobudou odesu uz tu vyhoozujes 3 roky a stale nic. rusove sou impotentni.

a jak ze presne rusko nakopava zapadu a ukrajine zadek ?
a kde se ty zakadny cia mely nalezat ?

rexiku a kde mas to putinovo ?
s ukrajinou se nejedna
ukrajinsky rezim musi byt svrzen a nahrazen proruskym
apod - to uz neplati ? proc ?

aport a haf.

Azor

16. 05. 2025, 19:41

Czertik.
"a jak ze presne rusko nakopava zapadu a ukrajine zadek ?
a kde se ty zakadny cia mely nalezat ?"

Kde??? Tak jako ty "neexistující" (pro takový jako jste vy a vám pobobní)biologický laboratoře na ukrajině.Viz Nuland a Rubio v kongresu.-
viz -
"náměstkyně ministra zahraničí USA.Nuland -

„Takže když mluvila s floridským senátorem Markem Rubiem a odpovídala na jeho otázky, Rubio vypálil z nečekaného úhlu – kde jsme to vůbec nečekali…. Zeptal se Nulandové, zda má Ukrajina biologické zbraně,“ řekl. Carlson citoval odpověď Nulandové, která řekla, že „Ukrajina má… zařízení, kde se provádí biologický výzkum.“ „Obáváme se, že by se nad nimi ruské jednotky mohly pokusit převzít kontrolu. Takže se společně s Ukrajinci snažíme zajistit, aby se tyto výzkumné materiály nedostaly do rukou ruských sil, pokud se přiblíží,“ uvedla náměstkyně ministra zahraničí USA.
https://www.youtube.com/watch?v=ydSf57SRtcQ

Bidenův syn figuroval ve výzkumu smrtelných virů na Ukrajině, tvrdí britští novináři - na -
cnn.iprima.cz

oficiální zástupci Čínské lidové republiky 336 (!) takových laboratoří ve třiceti státech. Včetně Ukrajiny.

https://www.youtube.com/watch?v=0ry9raV8biY


Gabbardova odhalení - bylo její tvrzení o existenci tajných biologických
laboratoří na území Ukrajiny a v dalších oblastech světa,
které Pentagon navzdory nezvratným faktům prezentovaným Ruskem tvrdošíjně popírá.

Řada dalších projektů Pentagonu a CIA, zahrnuje vytváření biologických zbraní, jak o tom hovořila Tara O'Toole na prezentaci na téma „Budoucnost syntetické biologie, pandemie a jejich dopad na ekonomiku a národní Bezpečnost“, ve kterém zdůraznila:
„Nyní můžeme vytvořit biologické zbraně; můžeme udělat organismy odolné vůči vakcínám
a antibiotikům. Můžeme kombinovat různé nemoci způsoby, které znesnadňují jejich
diagnostiku nebo léčbu. Učíme se manipulovat s mozkovými funkcemi – vytvořit zbraň, díky
které všichni usnou nebo zažijí extrémní úzkost, není nemožné.“
Tara O'Toole, MD, MPH, působila jako výkonná viceprezidentka a hlavní vědecká pracovnice v IQT od roku 2014 a nyní je vedoucím vědcem v IQT . V letech 2000 až 2005 byla jednou ze zakladatelek a ředitelek Centra pro zdravotní bezpečnost na Univerzitě Johnse Hopkinse, kde probíhaly slavné simulace pandemie a biologické války jako Event 201, Clade X a Dark Winter ."
https://www.youtube.com/watch?v=uwFsOEX8wJw

A ty "neexistující" (v mysli takových jak jste vy a vám podobní)věznice CIA,taky nebyly co????

Jste tu lidem pro smích.

Salut.

Azor

16. 05. 2025, 19:44

Czertik.
"ukrajinsky rezim musi byt svrzen a nahrazen proruskym
apod - to uz neplati ? proc ?"

Dočkejte času,jako husa klasu.

Salut

Šebesta

17. 05. 2025, 07:37

Czertik. Fajn,čekal jsem to . Na  první otázku jsi neodpověděl .Nemáš nabito a jen kecy a bláboly. Putin je kretén . Možná ano ale to není odpověď. Byl kretén i Bush mladší když Amicí přepadli Irák (2003) ? Aspoň vím na čem jsem smysluplná debata s tebou opravdu nemá smysl jak už jsem jednou ptal.

Czertik

17. 05. 2025, 15:00

rexik

proc tady blabolis o ukrajinskych bilogickych zarizenich, kdyz otazka byla o zakladnach cia ?
a rusko zadne bilogcke labratore nema ? ze ma ? v cem je teda problem ?

vyborne cicnani jich identifikovaly 336 ve 30 statech...prumerne 11 na stat. dej sem jejich pocet v cine a rusku, pro ilustraci.

Tara O'Toole ? vyborne dodej dukaz ze rusove a cinani nekoho podobneho nemaji...ale to ty nikdy neudelas ze ano ? a oba vime proc.

aport a haf.

Czertik

17. 05. 2025, 15:01

rexik

aaa, tak najednou plati dockej casu ???
kdyz to plati pro rusko, proc to nemuze platit pro ukrajinu ?
vysvetli to, nebo to nedokazes ?

apoert a haf.

Czertik

17. 05. 2025, 15:03

sebesta

ja sem ti odpovedel, neni muj problem ze neumist cist nebo nechapes.
co z toho- jdi primo za zdrojem - putinem . si nepochopil ?
nebo neumis guglit putinovy projevy ?

a bush byl evidentne mensi kreten, kdyz tu valku vyhral.

Azor

17. 05. 2025, 18:49

Czertik.
"proc tady blabolis o ukrajinskych bilogickych zarizenich, kdyz otazka byla o zakladnach cia ?
a rusko zadne bilogcke labratore nema ? ze ma ? v cem je teda problem ?ů
"

U vás to ve vašem myšlení problém není - kde nic není ani smrt nebere !!

Do jaký doby lhaly že ty laboratoře,věznice CIA, nejsou.že to je ruská propaganda????
A doteď zase zatajují jiné věci.
Jak že to řekl Pompeo???????

Lhali jsme, podváděli jsme a ukradli jsme

https://www.youtube.com/watch?v=6RmEsPE7iq0

Toto je váš vzor,co?????

" dej sem jejich pocet v cine a rusku, pro ilustraci."

Jste opět v deliriu????
Jde o laboratoře pod vedením USA, jinde než v USA !!!!

"Tara O'Toole ? vyborne dodej dukaz ze rusove a cinani nekoho podobneho nemaji...ale to ty nikdy neudelas ze ano ? a oba vime proc."

Takovou kapacitu v tomto oboru tak jistě mají.Akorát jim sotva platí min.obrany takové věci jako Pentagon ,na čem pracovala Tara O'Toole a ještě se tím chlubí.Tak jako AIDS,Ebola a daší svinstva co dělají USA.

Salut.

Azor

17. 05. 2025, 18:52

Czertik.
"aaa, tak najednou plati dockej casu ???
kdyz to plati pro rusko, proc to nemuze platit pro ukrajinu ?"

Ale taky to pro ní platí.Viz jak kňučí o příměří.A už se jim to sype u Slvanjanska.

Salut.

Slavoslav

16. 05. 2025, 13:22

stetka ked tu vidim teba chcimira tak som zvedavy ako zacne srotovat tym nasim chcimirom v hlavickach ak USA splnia slub o 500% clach na krajiny co nakupuju rusacku ropu a plyn.
Najma ked to clo ma byt cusatou tlaku na rusaka ak neprijme aspon to 30 dnove primerie

Czertik

16. 05. 2025, 13:42

slava

nerikal si tu nedavno, ze rumpovy cla sou pitomost a neucine ? a ted je podporujes ?

Slavoslav

16. 05. 2025, 13:48

czertik

preco ma neprekvapuje, ze ty miesas cla ktore maju podla trumpa vratit vyrobu do USA a pomoct ekonomike USA (nehehe, ani nahodou) a cla ktore su sucastou sanckneho balika namierene na poskodenie ekonomiky rusaka, lebo kazdy vyznamnejsi obchodny partner sa radsej vyserie na rusacku ropu a plyn ako prist o trh v USA ked tu ropu a plyn moze kupit inde

PS: fakt by ma zaujimal tvoj vek

Czertik

16. 05. 2025, 13:51

slava

ale evidentne i uniko co maji spoecneho - cla jako natlakovy prostredek.

Slavoslav

16. 05. 2025, 13:59

czertik

a preco si myslis, ze mi to uniklo? akurat si myslím, ze vysledok toho natlaku bude uplne iný ako Trump a jeho fanusikovia cakali. vsak ostatne, Trumpnsa uz posral v obchodnej vojne, cla pre Cinu aspon nateraz pozastavil a su nizsie ako za Bidena

Azor

16. 05. 2025, 16:36

Slavoslav.
"stetka ked tu vidim teba chcimira tak som zvedavy ako zacne srotovat tym nasim chcimirom v hlavickach ak USA splnia slub o 500% clach na krajiny co nakupuju rusacku ropu a plyn."

Opět veký to "analytik"Slavoslav na scéně???

Neupínal jste se(a vám podobní)na to, že až dostane ukrajina Leopardy že poženou ruskou armádu??A když to nevyšlo(ten váš sen a pomyslné stéblo)tak až budou mít HIMRAS atd,tak že už konečně je poženou a pak i ty F16 ???? Co vám vyšlo????

Co toto???? -
"Trumpovy obchodní války bankrotují Ameriku
Impulzivní jednání Bílého domu vytvoří mnoho problémů pro obyčejné Američany."

"Obchodní válka, kterou Donald Trump zahájil 2. dubna, se kvůli odvetným clům zavedeným řadou zemí, především Čínou, vrátila americké ekonomice jako bumerang.
Americký zemědělský export byl tvrdě zasažen.
Američtí vývozci zemědělských produktů tvrdí, že „globální negativní reakce na Trumpova cla je trestá, zejména proto, že Čína omezuje nákupy zemědělských produktů z USA, což vede ke rušení exportních objednávek a propouštění , “ uvádí CNBC ."
https://www.cnbc.com/2025/04/17/china-targets-us-services-and-other-areas-after-decrying-meaningless-tariff-hikes-on-goods-.html

Čína si nechá líbit ty cla od USA???? Upustí Čína od dodávek z Ruska???? Kdy že je svatýho Dyndy ???????

Salut.

Czertik

16. 05. 2025, 18:22

slava

pozastavene cla nejsou zrusene. a kdyz je dle tebe trump takovy pitomec, jak je mozne ze je z nej miliardar ?
jak je mozne ze jini blbci nejsou miliardari a tak boohati jak on ?

a mozna to nechapes, ale cla uz sou stovky let veci jak ochranit domaci prumysl.

Slavoslav

16. 05. 2025, 18:37

czertik

ako mozes sa v tom machat nanovo, ja nedbam, ale najdi si na to niekoho iného komu budes prezentovat mudra z YT. ja by som vsak zostal pri tom co naposledy, uvidime na konci Trumpovho obdobia kolko tych ciel prezilo a kolko iphonv sa bude srobovat v USA

Czertik

17. 05. 2025, 15:06

slava

a co udelas pokus se trumpovi podri vratit cast vyroby do usa ? uznas ze jeho celni politika mela vysledek ?

btw a je ti jasne ze ty tu pises stejna moudra na  urovi kohokliv z yt, ze ano ?

Azor

16. 05. 2025, 16:06

Šebesta.

Albánie se přestala zúčastňovat činnosti Varšavské smlouvy v roce 1962.

Něco podobného jak u Francie v 66.- která ale nevystoupila.

Slavoslav

16. 05. 2025, 08:24

ako som uz par krat spominal obranny priemysel EU je mimoriadne podcenovany a vo velkej miere nepravom. De facto momentalne nemame v EU alternativu len k ATACMS a niektorym PVO systemom zameranym specialne voci balistickym raketam ako THAAD.

Slavoslav

16. 05. 2025, 09:53

imho, v pripade Shota e to fajn riesenie a so seriovym ford podvozkom asi aj relativne lacne, ale nie je to full EU pordukcia