EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Vojenské TATRY v těžkém terénu

 14. 01. 2022      kategorie: Vojenská technika      10 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Českou značku Tatra asi není třeba nikomu představovat. Již dlouhá desetiletí jsou Tatrovky díky své vysoké životnosti, spolehlivosti a vysoké průchodivosti terénem vyhledávanými vozy na celém světě a to v civilu i v armádách. Pojďme se podívat na starší modely vozidel Tatra ve vojenských verzích, které i po letech překvapí svoji silou a vysokou průchodivostí terénem.

Video: Vojenské TATRY v těžkém terénu / YouTube

Automobilka Tatra, která si v roce 2019 oslavila sto let užívání této značky (před jejím zavedením se používala značka NW, Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesselschaft), se na trhu uchytila zejména díky unikátnímu konstrukčnímu řešení podvozku. To bylo vytvořeno ve 20. letech 20. století, bylo patentováno a bez větších změn se užívá dodnes. Jedná se o tzv. centrální nosnou rouru s nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami; běžně se vyskytuje také zkrácené označení „páteřový rám“. V každém případě jde o řešení, v němž je hnací hřídel ukrytý v oné centrální rouře, což jej chrání před poškozením. V místě připojení polonáprav se nacházejí skříně, které umožňují kývavý pohyb a v případě hraných náprav obsahují i talířová hnací kola a pastorky pro přenos točivého momentu od diferenciálu, který je však zabudovaný v centrální rouře, nikoliv přímo na nápravě. Hnané nápravy mají vždy i uzávěrky diferenciálu. Standardně jsou hnané zadní nápravy a v případě potřeby lze zapojit i nápravu přední. Princip podvozku umožňuje použít u vozidel různé druhy odpružení, a to vzduchové vaky, torzní tyče či listová pera, případně také jejich různé kombinace.

Pojďme se blíže podívat na 3 základní modely vozidel Tatra, které léta sloužily (a některé ještě slouží) nejen v naší armádě. Tatra 148 je československý nákladní automobil s podvozkem 6×6, případně 4×4 s nosností 12 tun, vyráběný v letech 1972 až 1982 národním podnikem Tatra. V roce 1969 byla zahájena výroba ověřovací série modernizovaného automobilu s označením T 148 jako inovační stupeň typové řady T 138, kterou nahradila a v mnohých variantách rozšířila. Konstruktéři si dali za cíl odstranit příčiny některých poruch vozů T 138, zvýšit výkon motoru, přepravní rychlost a spolehlivost. Provoz v terénu umožňuje zejména dostatečná světlá výška 290 mm, výhodou je i relativně malý poloměr otáčení.

BAHNA_2018_-_116_cropFoto: Tatra 148 VNM | Adam Hauner / CC BY-SA 4.0

Tatra 813 je československý speciální těžký terénní nákladní automobil, vyráběný v letech 1967 až 1982. Základním představitelem této typové řady byla především vojenská verze 8×8 KOLOS, která byla schopná tahat přívěsy až do celkové hmotnosti 100 tun. Vyráběly se však i civilní verze 6×6, případně 4×4. Za patnáct let výroby bylo ve všech modifikacích postaveno dohromady 11 751 vozidel, z nichž většina byla exportována – zejména do SSSR, NDR, Rumunska a Indie.

Tatra_813_KOLOS_1Foto:  | Jano Gallo / CC BY-SA 3.0

Tatra 815 je těžký nákladní automobil stavebnicové konstrukce se znakem náprav 4×4, 6×6, 8×8, 10×8, 10×10, 12×8 a 12×12 pro použití na silnici i do těžkého terénu. Motory jsou chlazeny kapalinou nebo vzduchem a disponují výkonem v rozmezí 230–440 kW (310–590 hp). S modelem T815 dosáhl český závodník Karel Loprais šesti vítězství závodě Rallye Dakar. Vůz byl modernizovaný pod názvem 815-2, roku 1997 jako TERRN°1 a naposledy v roce 2018 pod jménem Terra. Tatra uvažuje o ukončení výroby tohoto modelu k roku 2023-2024.

Tatra 815 se vyráběla v mnoha modifikacích. Např. jako vyprošťovací automobil AV 15, což je speciální vozidlo určené pro potřeby armád, evakuačních a záchranářských organizací, organizací vykonávajících stavební práce a požární útvary.

image001Foto: Tatra 815 AV15 8x8 | Univerzita obrany Brno

Tatra (oficiálně TATRA TRUCKS a.s.) je český výrobce automobilů sídlící v Kopřivnici v Moravskoslezském kraji. Podnik je od roku 2017 součástí holdingu Czechoslovak Group (CSG). Tatra je třetí nejstarší (1897) existující automobilkou světa s nepřerušenou výrobou automobilů – starší jsou pouze značky Peugeot (1889) a Benz, nyní Daimler AG (1886).

Současná škála nákladních vozidel  Tatra vychází maximálně vstříc svým zákazníkům. Civilní produkci reprezentují zejména vozidla řady TATRA PHOENIX a TATRA TERRA,  speciální a vojenskou produkci představují obchodní řady TATRA FORCE a TATRA TACTIC.

6180Foto: Speciální vozidlo komunikačního rušení STARKOM určené pro Armádu České republiky | TDV

Že se Tatře daří, potvrzuje i fakt, že se v minulém roce kopřivnické automobilce Tatra Trucks podařilo prodat více vozů, než plánovala, kdy zákazníkům dodala celkem 1277 automobilů. Získala také zásadní armádní zakázky v zemích NATO, zahájila vývoj vozu s vodíkovým pohonem, ale také oslavila deset let trvání produkce modelové řady Tatra Phoenix.

Zdroj: Tatra Trucks, AČR

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Jiří

04. 04. 2022, 11:23

Co měli francouzi společného s Tatrou? Ty co nechali Tatru zkrachovat v 90tých letech tak to byli američani, teď je v českých rukou.

Czert

18. 01. 2022, 08:17

Ze se tatre dari v posledni dobe neni prekvapujici, ma vedeni ktere na vyrobe zalezi a nechce ji nechat zkrachovat jak frantici.

bombero

17. 01. 2022, 22:50

matrix-jestli myslel rusáky a komunisty, tak měl 100% pravdu....

Matrix

15. 01. 2022, 13:28

to Děda 1947: Píšete "zaprodali jsme se cizákům , bez našeho souhlasu" a vyjmenováváte výrobky, které nechali komunisti beznadějně zastarat, až se staly nekonkurenceschopnými.

Veritas vincit

15. 01. 2022, 12:51

Děda 1947
Co jste si zvolili to máte. (1946-komouše, 1998-Zemana a montovny, 2017-Babiše a dluhy,...) :-)
Avia,Aero,Tatra ,Wikov,Eska - firmy znárodněné bolševikem.
Ty socialistické relíkvie nikdo nekupoval. Při setkání se světovou konkurencí po roce 1990 prostě zanikly, nebo živoří se střídavými úspěchy. Některé, třeba Tatru vykradli hned na začátku "čeští privatizátoři". V případě Tatry to byly fondy. Nikdo jiný. Privatizace se mohl zúčastnit pouze občan Československa s platným občanským průkazem. :-)

Jediný Wikov, původně Wichterle-Kovařík (1918), vzal do ruky a z ničeho opět vybudoval vnuk profesora Wichterleho (kontaktní čočky) a dnes vyrábí mimo jiné převodovky na světové špičce.

Děda 1947

14. 01. 2022, 18:58

Zdravím Tatrováky !!!

Děda 1947

14. 01. 2022, 18:55

:stuck_out_tongue_closed_eyes:Zlaté Tatry-teĎ NEMÁME nic , jen vzpomínky , jezdil jsem s T-148 dempr , neznám cizí auto - co by to zvládlo - zaprodali jsme se cizákům , bez našeho souhlasu - nejen Tatra - JAWA ,Pv3s,Avia,Aero,Tatra ,Wikov,Manet,Stadion,Pionýr,Javeta,-kola- Favorit , Eska atd.

Veritas vincit

14. 01. 2022, 14:20

mmm
Kterou Tatru máš na mysli ?
TATRA EXPORT s.r.o.
TATRA Holdings s.r.o.
TATRA DEFENCE SYSTEMS s.r.o.
TATRA DEFENCE INDUSTRIAL s.r.o.
TATRA METALURGIE a.s.
TATRA TRUCKS a.s.
TATRA AVIATION a.s.
...
Tady najdeš všechno, co tě zajímá:
http://wwwinfo.mfcr.cz/ares/ares_es.html.cz

Milan Magdziak

14. 01. 2022, 11:58

Stačí se kouknout na netu
https://www.tatra.cz/o-spolecnosti/tisk-a-media/novinky-a-clanky/automobilka-tatra-zmenila-sveho-vlastnika-i-nazev/

mmm

14. 01. 2022, 11:04

Komu patrí Tatra?