EXCALIBUR
CZUB
CZUB

ZIL-157: Sovětský armádní nákladní automobil, který projel téměř všude

 07. 06. 2021      kategorie: Vojenská technika      32 komentářů
Přidat na Seznam.cz

ZIL-157 byl sovětský nákladní automobil, využívaný převážně armádou. Projekt byl hotov v roce 1954, sériová výroba začala v roce 1958, ukončena byla v roce 1991 a poslední kus sjel z výrobní linky až v roce 1994. Bývá zaměňován se svým předchůdcem ZIL-151, ze kterého, podobně jako ZIL-164, převzal pouze s minimálními úpravami kabinu.

Video: Zil 157 v akci / YouTube

Používán byl jako transportér, obrněný transportér, jako nosič raketometů Kaťuša, též jako nosič radaru. Důvodem jeho neobvykle dlouhé výroby a služby byla spolehlivost a jednoduchost s minimální údržbou. I proto vydržel ve výrobě 25 let souběžně se svým nástupcem ZIL-131, který jej posléze nahradil. Celkem bylo vyrobeno 797 834 ks v různých modifikacích. Konstrukce podvozku byla z části převzata z předchozího typu, který částečně vycházel z amerického Studebaker US6. Čína Zil 157 okopírovala a díky tomu vznikl Jiefang CA-30, což byla téměř úplná kopie Zilu, až na několik nevýrazných detailů.

zil157_TITFoto: Zil 157 má neuvěřitelnou průchodivost terénem | MechanicShow / CC BY-NC-ND

Zil-157K měl náhon 6×6, byl dlouhý 6 725 mm, široký 2 340 mm, vysoký 2 787 mm, celková hmotnost 10 450 kg, nosnost v terénu 2 500 kg, hmotnost přívěsu při 2 500 kg zátěži – 3 600 kg, motor je benzínový řadový stojatý šestiválec s kombinovaným mazáním, kapalinovým chlazením s uzavřeným oběhem, objem motoru 5,55 l, výkon 109 k, kroutící moment 334 Nm. Udávaná spotřeba je 42 l/100 km.

Celkem bylo vyrobeno 797 834 ks automobilů Zil-157 v různých verzích. Další tisíce kopií byly vyrobeny v Číně a Severní Koreji. Paradoxní situace nastala, když se zavedl do výroby ZiL-131 jako jeho moderní nástupce, jež měl zcela nahradit ZiL-157. Jeho výroba započala v r. 1966 a začal se usilovně protláčet do armády SSSR a její spojenců, včetně naší republiky. Ovšem spolehlivost typu nebyla na takové úrovni, jako předešlého typu 157. Především ve větší komplikovanosti údržby a oprav.

Czechoslovak_130mm_rocket_launcher_Raketomet_vz._51Foto: ZIL-157 s raketometem RM-51 | Tourbillon / Wikimedia Commons / CC BY 3.0

Navíc nový stroj byl daleko vyšší kvůli získání vyšší průchodivosti v terénu a brodivosti. Tím pádem měl poměrně vysoko těžiště a byl v naloženém stavu náchylný na převrácení. Tím jeho předchůdce při zodpovědném zacházení a správné taktice jízdy v těchto podmínkách nikdy netrpěl. Nakonec došlo k situaci, že se oba typy vyráběly souběžně 25 let! A sice typ 157 od r. 1958 do r. 1994 a typ 131 od r. 1966 až do r. 2002. Ovšem ZiL-131 do ukončení výroby prodělal několik vývojových změn, včetně montáže dieselového motoru. Kdežto jeho předchůdce si ponechal svou koncepci a provedení beze změny, až na pár vylepšení, do konce výroby.

CENOVÉ BOMBY (310)

Komentáře

czert

15. 06. 2021

Copak karliku, gugl ti nic nenasel ? Ze us sim davno nezkopiroval parametry jeho nastupce.
Jindy davas linky do 5 min, ale ted stale nic ?
V cem je problem ?

Czert

15. 06. 2021

Kdyz ses tak genitalni, jake ze to parametry mel jeho amicky nastupce?
A vejtraska je z jakeho roku?

A nejvic fasinujici je to, ze dokonale slovanske mysleni tu predvadis ty.

karel3

14. 06. 2021

Czert
"Je ti jasne ze kdyz tady hanis ruskeho zila, hanis i amicky vzor, ktery nebyl o moc vykonejsi, ze jo."
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Možná bys měl někdy přestat uvažovat jako Slovan a začít myslet jako normální člověk. :smile:
Studebaker US6, americký vzor nejen pro ZIL-157 se vyráběl v letech 1941-1945. Na tu dobu jistě skvělé auto.
Nemohu ovšem za to, že z něho pologramotní Rusáci bez inteligence udělali ruský průmyslový vzor na dalších 70 let. Vždyť nikdy nedokázali udržet ani stejnou váhu (pohotovostní hmotnost).
Ještě větší troubové jim za ty špatné kopie navíc platili balík a oslí daň za tupost. Inu Slované.:laughing:

czett

14. 06. 2021

Karlik
Je ti jasne ze kdyz tady hanis ruskeho zila, hanis i amicky vzor, ktery nebyl o moc vykonejsi, ze jo.

karel3

12. 06. 2021

Myslím, že vyhodnocení technické užitečnosti vozu ZIL-157 v barvách ČSLA je jasné.
Pokud chtěli českoslovenští vojáci dopravit na kopec po louce se sklonem 20 stupňů 7 tun materiálu, měli dvě možnosti.
Poslat tam dvě PV3S, nebo tři ZILy-157, přičemž ruský piják spotřeboval na objem dva a půl krát více v době války vzácného paliva, než PV3S a podobně tomu bylo po silnici při 11 tunách materiálu.
Škoda, že neznáme cenu za kterou ČSLA nakupovala ZILy-157 a PV3S. Možná by nám spadla čelist. :slight_smile:

Czert

12. 06. 2021

Jura
Jenze disely sou vhodnejsi do mrazu nez benzinaky.

Jura

12. 06. 2021

Czert. protože v Rusku mrzne.

Czert

11. 06. 2021

Jura
A proc je vejtraska a tenhle zil neporovnatelny? Byt vypadaji podobne.
A v cem byl pro rusy benzinak tehdy vyhodnejsi?
Benzin se hur vyrabi, sou pri jeho vyrobe vetsi ztraty, motory sou vic citlive na pocasi..

Jura

11. 06. 2021

Pánové nemůžete srovnávat tohle auto a Vejtřasku. Jiná doba, jiné zadání, jiná specifika použití. Že to vypadá jako srovnatelná kategorie neznamená že to tak je. V tom co Vejtřaska zaostává jde dohnat tim že se na ni daji místo tupláků jednomontáže, pro ruské specifikum v dané době byl jasně výhodnější benzinovy motor. Jinak nevím jak konkrétně tenhle Zil ale jezdil jsem s njakým co měl zdánlivě nelogickou převodovku, ale až když jsem s tím párkrát zapadnul dost jsem ocenil že jednička je proti zpátečce uprostřed háčka.

Jiří111

09. 06. 2021

Za války se do SSSR dovezlo desetitisíce nákladních fordů.
Tenhle ZIL byl jenom kopie americkýho auta.

Vlk

09. 06. 2021

Zil 157 projel téměř všude, to naše Tatra byla úplně v řiti !

Milda

08. 06. 2021

Astor:
ZILy ( všechny) byly zařazeny do výzbroje a jezdily jako valníky, cisterny a třeba i startovací agregáty naprosto běžně. Naše armády chtěla mít Tatry a Pragy, ale VS nepovolila. Museli bychom jimi vyzbrojit celou VS a to nebylo možné. Proto jsme měli pro interní potřeby naše auta a pro cvičení VS musely vyjet ZILy. Maďaři dostali vyjímku na motory ( měly tam naftu). Je to jako s tanky. Sověti také měli svůj interní tank T-64, který ale jezdil jen u nich. Na mezinárodní cvičení vyjížděli s T-72 a T-80.

karel3

08. 06. 2021

astor
Už jsem to psal sice níže, ale speciálně pro tebe ještě jednou, PV3S byla při poloviční spotřebě a o 8 kW menším výkonu motoru "užitečnější" silák :
PV3S - nosnost na silnici 5.5 t , nosnost v terénu 3.5 t, ...
http://www.csla.cz/technika/automobily/v3s.htm

ZIL-157 - nosnost na silnici 4.5 t , nosnost v terénu 2.5 t, ...
http://www.csla.cz/technika/automobily/zil157.htm
(To co dává benzín v otáčkách, dává nafta v pohodě na kroutícím momentu ...) :slight_smile:

karel3

08. 06. 2021

astor
"A Karle, Praga V3S a Zil -157 byly výkonově někde úplně jinde..."
-------------------------------------------------------------------------------------------
Jasně "výkonově někde úplně jinde..."
Kecáš a na parametry ses ani nepodíval. Proč taky, když jako Slovan víš přece všechno nejlépe. :smile:
Proč sem nenapíšeš ty své rozdíly "úplně někde jinde" ?
Já na rozdíl od tebe technickou dokumentaci číst umím chytrolíne. :slight_smile:
PV3S, 6.9x2.3x2.97 m, 6 válců, nafta, výkon motoru 72.1 kW, max. rychlost 60 km/h, ...
pohotovostní hmotnost 5 550 kg, ...
ZIL-157, 6.7x2.3x2x2.9 m, 6 válců, benzín, výkon motoru 80 kW, max. rychlost 65 km/h, ...
pohotovostní hmotnost 5 800 kg, ...
Jako kvalifikovaná obsluha kolotoče a střelnice to jistě víš lépe než obyčejný strojař.
Evidentně máš ke vší smůle ČR i volební právo. :slight_smile:

astor

08. 06. 2021

Zily obou typů sloužily v naší atmádě především jako nosiče speciálních nástaveb. Nevylučuji, že někde jezdily i valníky, ale pokud, tak jen naprosto vyjímečně. Kdysi mi bylo vysvětleno, že Zily byly většinou nakoupeny jako součást zbraňového systému. Nikdo s nimi také nepočítal jinak než jako s isotermou, hasičákem, plničkou paliva, kompresorem, sněhovým pluhem, velitelským stanovištěm atd. Na běznou logistiku se používaly Tatry, V3Sky a dokonce i Avie. A Karle, Praga V3S a Zil -157 byly výkonově někde úplně jinde...

Milda

08. 06. 2021

Jura:
Ona to byla příšernost. Ano, o té cihlové zdi jsem to také slyšel, ale nikdy nezkoušel. Na letišti bylo místa dost a tak nějaká havárie do zdi nebo patníku nepřicházela v úvahu. Motor byl za kabinou ( šestiválcový nafťák - půlka motoru z tanku). Díky tomu bylo asi náhodou úplně ideální zatížení všech náprav a tak to jezdilo dobře. Na ploše jsem dal uzávěrky a tak to jelo naprosto rovně. Sníh od toho létal opravdu daleko....lepší než sněžné dělo.

karel3

08. 06. 2021

Když pořádný "sovětský náklaďák"- americký klon, tak jedině KrAZ (Kremenčug dnes Ukrajina). (GMC-803, JaAZ-200, ...) :slight_smile:
"Na počátku stál Jaroslavlský automobilový závod a zákon o půjčce a pronájmu (Lend and Lease Act), na jehož základě dodala Amerika tehdy ještě spolubojujícímu Sovětskému svazu statisíce kusů techniky, ale i některé konstrukční plány. Mezi nimi byly i sestavné výkresy dvoudobého šestiválce Detroit Diesel, ten se po válce dostal do těžkého nákladního modelu JaAZ, postaveného podle amerického tahače podvalníku Diamond T ...."
https://autobible.euro.cz/kraz-255-1970-classic/
https://www.google.com/search?q=Diamond+T&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b

"JaAZ-200 (ЯАЗ-200) - nákladný automobil s nosnosťou 7 ton. Vznikol ďalším vývojom nákladného automobilu JaG-7 (kópia nákladného automobilu GMC-803 s nosnosťou 5 ton)... "
https://www.valka.cz/SOV-JaAZ-200-JaAZ-205-t57988

Odin

08. 06. 2021

Hmm, až na to, že tenhle ruskej zázrak je čistá kopie amerického vozu IHC, které jim byly dodány v rámci smlouvy a jde o vozidlo, které v USA silách používaly převážně USMC a USNAVY....

karel3

08. 06. 2021

Určitě by bylo zajímavé vědět, kolik gruzaviků ZIL-157 si muselo Československo povinně koupit od Sovětského svazu a jaká byla cena.
Docela zajímavé hodnoty ukazuje srovnání rozměrů, technických parametrů s Pragou V3S a tohoto sovětského pijáka.
Namátkou: ZIL-157 / PV3S, Světlá výška 0.31 / 0.4 m, nejmenší poloměr otáčení 12 / 10.5 m, hloubka brodu 0.85 / 0.8 m, Nájezdový úhel vpředu/vzadu 51/43° / 72/32°, nádrž na palivo 150+65 / 120 l, udávaná spotřeba léto/zima 67/85 / 32/37 litrů, nosnost na silnici 4.5 / 5.5 t , nosnost v terénu 2.5 / 3.5 t, stoupavost v terénu 28° / 24°, ...

Hulila

08. 06. 2021

u nas na TOPce se pouze vyměnovaly komponenty nevím proč bylo vše zapečené. Pravda bylo to rychlejší než se "drbat" například v karburátoru.

karel3

08. 06. 2021

Timto se omlouvám panu Pavlu Tigridovi tam nahoru za hloupou pravopisnou chybu.

bmv :thumbsup:
Díky za technické doplnění.

bmv

08. 06. 2021

Motor měl průměr vrtání 101,6mm což jsou rovné 4 palce. Až někdy v 80 letech byl změnem na 100,00mm a začal se osazovat písty ze ZIL-131 a dále dostal místo dynama alternátor a nový spouštěč. Při stupni komprese 6,2 se spokojil i s 72 oktanovým benzínem.

karel3

08. 06. 2021

alexa123
"Kajo, čakám na tvoj komentár a možno nie som sám."
--------------------------------------------------------------------------------
A co čekáš za komentář?
Tady je zbytečné cokoliv dodávat. Já myslím, že průměrně inteligentní člověk to vidí stejně jako já. Ruským mužikům se díky obrovské materiální pomoci USA za 2. světové války dostal do rukou nejen skvělý Studebaker US6, ale i mnoho dalších výrobků a strojů, které do té doby vůbec neviděli, nebo znali v úplně v jiné kvalitě. :slight_smile:
Protože nemají vlastní nápady, tak Studebaker rozebrali do šroubku a okopírovali. Postupně přidávali své varianty, samozřejmě po rusku jim to narostlo, ztěžklo, zesílilo a zvýšilo spotřebu. Zatímco v USA skončila výroba s koncem války, postavili Rusáci na americkém klonu sovětský poválečný "zázrak". První nápad a vzor je však jasný. :slight_smile:

Určitě jsem v bolševické armádě zažil nějakou takovou příšeru ZIL-xxx s nástavbou radiostanice R-140. Tahali ten jediný sovětský "vzácný zázrak" po republice na železnici. Po silnici nejezdila buď kvůli spotřebě, nebo se bali, že ji nějaký vojcl vykulí do škarpy. :slight_smile:
R-140 byla "pěkná elektrárna". Při cvičení jsem si do ni chodil pro "kódované" zprávy.

Při té příležitosti si vzpomínám na další "sovětský klon" a to německého šifrovacího stroje Enigma. Němci měli myslím na konci války v Enigmě 4 válce, Rusáci v 80. letech měli těch válců 8, ale princip byl stejný. Jak se jmenovala ta sovětská kopie už nevím, ale nastavil bych ji i dnes.

A pod pláštíkem technického zdokonalování - informace z první ruky - Rádio Svobodná Evropa nám celé dny nejlépe hrálo na R-3A (P V3S) parkující u ústředny. Rozina Jadrná Pokorná, Yvonne Přenosilová, Karel Kryl, Sláva Volný, Pavel Tygrit, .... celý druhý rok radiové svobody. :smile:

alexa123

08. 06. 2021

Kajo, čakám na tvoj komentár a možno nie som sám.

Měli jsme u jednotky oba, sedlový tahač Zil-151(7?) a Zil-131. Absolutně spolehlivé se spartánsky vybavenou kabinou s mohutným držákem snad na Špagina mely úžasnou spotřebu v létě 80l/100km, v zimě 120... Ale snesly úplně všechno. Pamatuji, jak při jednom letním přesunu došla chladící kapalina, první potok tento problém vyřešil...:grinning: 131 byla jiné kafe, u nás vozila speciální nástavby, měla menší spotřebu asi 60/100, v zimě 100. Je pravda, že měla trošku vyšší těžiště, ale průchodivost úžasnou. Položil jsem to jen jednou, když se utrhla krajnice.

astor

08. 06. 2021

Měli jsme u jednotky oba, sedlový tahač Zil-151(7?) a Zil-131. Absolutně spolehlivé se spartánsky vybavenou kabinou s mohutným držákem snad na Špagina mely úžasnou spotřebu v létě 80l/100km, v zimě 120... Ale snesly úplně všechno. Pamatuji, jak při jednom letním přesunu došla chladící kapalina, první potok tento problém vyřešil...:grinning: 131 byla jiné kafe, u nás vozila speciální nástavby, měla menší spotřebu asi 60/100, v zimě 100. Je pravda, že měla trošku vyšší těžiště, ale průchodivost úžasnou. Položil jsem to jen jednou, když se utrhla krajnice.

Jura

07. 06. 2021

Milda. jeden kousek byl v Českých Budějovicích, docela monstrum, prý to dokázalo odházet i zděný plot když to obsluze trochu ujelo.

Milda

07. 06. 2021

Já si pamatuji tento vůz jako sněžnou frézu. Byl o dost jiný. Motor měl poloviční z tanku a pouze dvě rychlosti vpřed. Sníh ale odfukoval do vzálenosti min. 25m

Oskarr

07. 06. 2021

Však podle videa to nevyjde nikde. Haha

Czert

07. 06. 2021

Karlik
Kdyz si tak genitalni, tak nam napis kolik ze to generaci a typu nakladaku se v us army vystridalo po 1945.

Glocker

07. 06. 2021

U2? Irský popík?

jeroným

07. 06. 2021

karel3
ty jsi mamlas, vid´? Stejně by jsi to mohl říct o U2.
Ale u tebe to nepřekvapuje. Prostě jsi dítě.

karel3

07. 06. 2021

Studebaker US6 (1941-1945) - skvělá platforma a inspirace pro rozvojové státy, které z ní dokázaly žít ještě dalších minimálně padesát let. :slight_smile:

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací