EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

A-10 Thunderbolt II: legendární „vrčící prase“

 26. 06. 2023      kategorie: Vojenská technika      2 komentáře
Přidat na Seznam.cz

Během zuřící letecké války nad Vietnamem byly letouny A-1 Skyraider posílány na nepřátelské cíle s hrozivou přesností, útočily z nízkých výšek a pro pozemní cíle byly opravdu nebezpečnou hrozbou. Avšak po nevalně skončeném angažmá ve Vietnamu si Američané uvědomili, že potřebují letadlo, které bude mnohem silnější a odolnější. A tak v roce 1967 americké letectvo přišlo s návrhem na zcela nový typ letounu, který se odlišoval od všech dosavadních strojů. Specifikace, které nové stroje musely splňovat, byly velmi náročné, což vedlo k rychlému vyřazení mnoha zájemců. Po projektu A-X přišla požadovaná silná výzbroj, schopnost ničit obrněné, opevněné, statické i pohybující se cíle a samozřejmě výrazná odolnost proti útokům protiletadlové obrany.

An_A-10_from_the_81st_Fighter_Squadron_flies_over_central_GermanyFoto:  A-10 Thunderbolt II | Wikimedia Commons / Public domain

Při vývoji nového letounu byla zadána řada náročných požadavků. Nový letoun musel být rychlejší než jeho předchůdce A-1 Skyraider a zároveň finančně nenáročný a s jednoduchými údržbovými podmínkami. V průběhu sedmdesátých let se tak cekem 15 leteckých společnosti při zkouškách nedokázalo dostatečně vypořádat se stále se zpřísňujícími specifikacemi. Do finálního duelu nakonec postoupilo pouhých 6 firem, z nichž se do finále dostaly dvě významné společnosti: Northrop a Fairchild-Republic. Po rozhodujících a napjatých debatách pak zvítězil Fairchild-Republic s prototypem YA-10A.

Za zmínku stojí, že se vývoje účastnilo i bývalé eso Luftwaffe, H. U. Rudel, mistr pilotáže na Ju 87. Přijetí A-10 bylo výrazně kontroverzní a jeho design vyvolával vlnu kritiky. Dokonce ani velení U.S. Air Force nemělo jednotný názor na samotný koncept letadla. Tvrdí se, že chybělo jen málo a podobné letouny by se vůbec nemusely objevit. Nicméně rozhodující moment při debatě o vítězném návrhu letounu programu CAS (close air support - blízká letecká podpora) odrazil všechny dosavadní argumenty nesouhlasných odpůrců budoucího A-10. Letoun poprvé vzlétl v roce 1972 k důležitým testovacím letům, které byly velmi úspěšné. Následně začala sériová výroba v továrnách leteckého koncernu Fairchild-Republic. Do ukončení výroby A-10 v roce 1984 bylo dokončeno celkem 786 kusů letounů. 

A-10 „Warthog“ je vybaven 11 pylony pod křídly, které mohou nést až 7 tun pum nebo raketových střel AGM 65 „Maverick“. Ačkoli nebyl původně zamýšlen pro vzdušné souboje, dokáže se A-10 zapojit do boje proti vzdušným cílům pomocí střel „Sidewinder“. Charakteristický a dnes již legendární zvuk „...brrrrrrrrt...“ oznamuje použití 7hlavňového rotačního kanónu systému Gatling vyráběného společností General-Electric. Velkorysá kapacita nábojového bubnu umožňuje uložení více než 1170 střel ráže 30 mm s rychlostí střelby 4200 střel protipancéřového, tříštivo-trhavého nebo zápalného typu za minutu.

Během své služby v americkém letectvu byl A-10 velmi ceněn pro svou vynikající odolnost a bezpečnost pilotů, kdy tato vlastnost je přímým dědictvím z vietnamského konfliktu. Pokud byl jeden z motorů General Electric TF-34 poškozen, letoun byl schopen se vrátit na základnu i s jediným funkčním motorem. Dokonce dokázal zůstat ve vzduchu po ztrátě dvou třetin křídla a pravděpodobně by dokázal pokračovat i s polovinou ocasních ploch. Poškození palivových nádrží nebo jiná poškození byla řešena samosvornými obaly, které zabránily úniku paliva. Co se týče ochrany pilota, ten seděl v titánové vaně, která poskytovala odolnost přímému zásahu střel do ráže 23 mm. Pozdější série A-10 byly vybaveny modernizovanými vystřelovacími sedadly, která umožňovala bezpečnější katapultáž.

Aktuálně by mělo dojít k nahrazení letounů A-10 modelem F-35 Lightning II. F-35 úspěšně prošel sérií testů v roce 2006 a od roku 2015 je aktivně nasazován v letectvu. F-35 však má i několik nevýhod, včetně vysokých pořizovacích nákladů a několika zaznamenaných incidentů během provozu. Tyto faktory vyžadují vyšší úroveň obsluhy a výrazně prodloužují a prodražují její výcvik. Zatím tak není úplně jasné, zda a kdy F-35 ve službě nahradí A-10.

Video:  A-10 Thunderbolt II: legendární „vrčící prase“ / YouTube

Zdroj: VálCast

Komentáře

Petr Hejna

26. 06. 2023, 17:03

"... pomocí střel „Sidewinder“.... Zajímalo by mě jak ty rakety zaměřuje, když nemá radar.

Alle

26. 06. 2023, 17:59

Sidewinder má infrared seeker