EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

1991: bitva na Medinském hřebeni - jedna z největších tankových bitev v dějinách

 17. 01. 2022      kategorie: Vojenská historie      84 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Den po bitvě označovaně jako 73 Easting, která vešla poněkud paradoxně ve známost jako "poslední velká tanková bitva 20. století", svedla americká 1. obrněná divize jinou velkou tankovou bitvu. Ta se zapsala do historie jako jedna z největších tankových bitev, které se kdy odehrály. Bitva na Medinském hřebeni se odehrála v Iráku 27. února 1991 během války v Perském zálivu.

Válka v Zálivu začala poté, co irácký prezident Saddám Husajn v srpnu 1990 napadl Kuvajt. Rada bezpečnosti Organizace spojených národů tenkrát stanovila Iráku lhůtu k opuštění Kuvajtu, jinak bude čelit tvrdé vojenské akci. Saddám Husajn tuto lhůtu nedodržel, a tak koaliční síly zahájily rozsáhlé letecké a námořní bombardování iráckých sil v regionu.

typ69Foto: Zničený irácký tank Typ 69 | Wikimedia Commons / Public domain

Toto bombardování, které začalo 17. ledna 1991, znamenalo začátek války v Perském zálivu. Trvalo pět týdnů, po kterých následoval pozemní útok. Bombardování bylo tak účinné, že následný pozemní útok trval pouhých 100 hodin. Iráčané kapitulovali a bylo podepsáno příměří. Přestože útok dosáhl svých cílů mimořádně rychle, došlo v jeho rámci k jedněm z největších tankových bitev v dějinách, včetně bitvy 73 Easting, bitvy u Norfolku a bitvy, která je předmětem tohoto článku -  bitvy na Medinském hřebeni.

Když formace koaličních obrněných vozidel vjely do Iráku, narazily pouze na lehký odpor. Tisíce demoralizovaných iráckých vojáků nebyly ochotny po týdnech bombardování vůbec bojovat. Jednalo se však většinou o špatně vycvičené a nemotivované vojáky postavené do první linie před nebezpečnější irácké síly, Republikánskou gardu.

Republikánská garda byla velmi dobře vycvičená a byla pod přímou kontrolou Saddáma Husajna. Ve srovnání s ostatními iráckými jednotkami dostávala mnohem lepší plat i vybavení, a proto byly tyto jednotky pro koalici určitým problémem a nebezpečím.

Do 27. února dosáhla koalice v Iráku obrovského pokroku, zajala tisíce lidí a vyhrála několik klíčových bitev. V tento den dorazila americká 1. obrněná divize na jedenáct km dlouhý hřeben Medina. Vojáci nevěděli, že hřeben ukrývá početně nezanedbatelnou sílu elitní Medínské divize republikánské gardy.

Kolem poledne na Medínský hřeben vyjelo 350 tanků M1A1 Abrams. Zatažené a deštivé počasí tehdy velmi omezovalo viditelnost, čímž rozhodla technologie. Pokročilá optika a zaměřovače amerických tanků umožnily zjistit přítomnost nebezpečného protivníka - Irácké republikánské gardy. Její formace disponovala směsicí tanků T-72 a T-62 a jejich osádky o přítomnosti Abramsů vůbec nevěděly, nadto měly nevýhodnou pozici pod hřebenem.

"Taktika odvráceného svahu" je v defenzívně užitečná a účinná. Chrání vlastní jednotky před přímou palbou nepřítele a do poslední chvíle kryje vlastní jednotky před zpozorováním. Protivníka s účinnějšími zbraněmi a delším dostřelem tak nutí k manévru, protože ze své výchozí pozice nemůže zbraně efektivně použít, a zároveň umožňuje zahájit překvapivou palbu na velmi účinnou vzdálenost. Jenže obranné postavení irácké formace bylo nesmyslně daleko od vrcholku hřebene. A to do té míry, že při nevhodném počasí ani osádky iráckých tanků na hřeben neviděly, a i kdyby viděly, byl mimo dostřel jejich zbraní. Ony samy však v účinném dosahu 120mm kanónů M256 byly.

Americké tanky si vybraly své cíle a zahájily palbu jak na střelnici. Piloti v Pacifiku za druhé světové války by to nazvali „střílení krocanů v sudu“. V irácké sestavě způsobily masakr. Američané si uvědomili, že jsou mimo dostřel iráckých tanků, takže svůj postup zastavili a využili své pozice. Překvapení iráčtí tankisté se pokusili palbu opětovat, ale byli mimo dostřel a na vrcholu hřebene pro ně byly cíle prakticky neviditelné.

Bez hrozby odvetné palby mělo 350 amerických tanků nepřátele jako na dlani. Navíc přiletěly vrtulníky AH-64 Apache a začaly na irácké tanky vypouštět rakety Hellfire. Do "koncertu" zničující palby se pak ozvalo i proslulé "brrrrrrt", když si několik zářezů přiletěly udělat také bitevníky A-10 Warthog.

Irácké tanky neměly žádnou šanci, a jediným prostředkem, který určitou naději měl, byla na irácké straně dělostřelecká baterie, která zahájila palbu, avšak nedostřelovala. S informacemi a trochou času by se jistě dělostřelci dokázali zaměřit, ale neměli ani jedno, ani druhé. Americké dělostřelectvo dokázalo pozice iráckých děl rychle lokalizovat a zahájilo protibaterijní palbu, čímž rychle umlčelo jediné nepřátelské zbraně schopné způsobit Abramsům nějaké škody.

Po dvou hodinách bitva skončila. Za tu dobu se americkým silám podařilo zničit 186 iráckých tanků a téměř 200 dalších obrněných vozidel a děl. USA ztratily pouze čtyři tanky, jeden letoun A-10, dva bojové vrtulníky a dvě bojová vozidla pěchoty.

Tato bitva byla jednou z posledních rozsáhlých operací války v Zálivu a brzy po ní následoval velký irácký ústup, který byl doprovázen bombardováním a útoky koaličních sil. Ze spojenecké strany byla Iráčanům následně zaslána nabídka na příměří. Další prolévání krve v podobě pokračování iráckého odporu bylo stejně zbytečné. Ve hře byly tenkrát také obavy z negativní reakce veřejnosti v rámci pokračování v amerického útoku na tehdy již zdevastovaného nepřítele.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Vaclav Flek

24. 01. 2022, 20:56

pro Czert :

Oznacujete se za slusneho, ale ja jsem vam ve sve posledni zprave uvedl nejmene dva duvody, proc o komunikaci s vami nestojim, oba se tak nejak tykaji slusnosti ci zdvorilosti.

Jinak jsem vam svych argumentu uvedl v tech mnoha diskusich velmi mnoho, je pravdou, ze na mnohe z nich nemam odpoved. Je to zrejme , tim, ze jste v argumentacni nouzi, coz nechci proti vam zneuzivat, jen mne udivuje vase pretrvavajici utocna retorika.

Czert

24. 01. 2022, 08:03

Parlamentni
Rusove neprodavaji amikum motory uz pres rok, updatni si info.
Cina pujcuje penize, protoze vydelala a vydelava tezke miliardy dolaru na prodeji medicinckych potreb ptoti viru ktery sama vypustila do sveta.

Czert

24. 01. 2022, 07:58

Vinccit
Jo a k tomu tvojemu jak ze to byly chudaci sudetaci utlacovani....
Napis me jediny zapadni stat ktery se choval k mensinam lepe, at soucasnik ci minuly, jak pravne tak i realne.

Czert

24. 01. 2022, 07:50

Flek
To ze to sounepravdy ci polopravdy ste zatim nikdy nicim nedokazal ani nevyargumentoval.

Ale ja sem aspon natolik slusny ze vas jiny nazor nroznacuji za lez ci polopravdu, ale beru jen za jinou interpretaci historie.

Czert

24. 01. 2022, 07:47

Vincit
Muzes lezt skopcakum do analu jak chces, german z tebe nikdy nebude, pro ne budes vzdy povl.

Co se tyka prava na sebeurceni, to se nevztahuje na lidi co uz maji vlastni stat, v jejich pripade rajch.

Se divim ze kdyz tak milujes sudetaky a mnichov, jak je mozne ze si nepodporoval odtrzeni katalanska od spanelska?
A budes vesele podporovat az turci v nemecku se budou chtit trhnout a vytvorit svuj kus osmanske rise z uzemi nemecka?

Czert

24. 01. 2022, 07:43

Slavoslav
Ano, ja plne douhlasim ze technika sssr zaostavala za zapadem, jak v 89 tak i dnes.
Ale co se tyka iraku, tak prece jenom je rozdil mit sanci 1 ku milionu ze prostrelis abramse zepredu jak iracani, nebo 1 ku 20 jak by to bylo s moderni sovetskou munici.
Kdyby stileli na bok, tak jracka munice by byla stale bez sance, ale ruska uz by mela realnou sanci na uspech a vyrazeni/zniceni.

Slavoslav

20. 01. 2022, 19:01

@Parlamentni: no treba pomahat. Vsak tych chudakov uz prekonavaju aj sukromnici v USA :)

Mimochodom, mozes pouzivat cely moj nick. Sice sa pokladam za slovana, ale zas v strednej europe to bude skor geneticky mix

Veritas vincit

20. 01. 2022, 17:13

Parlamentní
*Ja jsem tak stastny, ze teroristicky stat Usa pomaha chudym a podporuje vzdelanost.*
To máš pravdu. Děti všech ruských papalášů včetně Putina i Lavrova studovaly a studují v USA.
Kvalita nepotřebuje reklamu. :-)

Parlamentní

20. 01. 2022, 16:52

Slav
Ja jsem tak stastny, ze teroristicky stat Usa pomaha chudym a podporuje vzdelanost.

Slavoslav

20. 01. 2022, 15:29

@Parlamentni: gratulujem, ze si objavil co je obchod. Predpokladam, ze to je pre teba nieco prevratne co si nedavno zistil ked to sem ako nesuvisiacu vec pises :)

Lebo jaksi taksi, debata bola o zoastavani armad VS v 80tych rokoch kedy technologicky socialisticky blok nestacil zapadu.

PS: tie raketove motory (ked si to uz spomenul) financovali a na ich odoberanie sa zaviazali USA z jedneho dovodu. Islo o to aby krachujuce Rusko aspon ako tak udrzalo poprednych raketovych odbornikov doma a neutiekli do krajin kde by to nebolo vhodne, aby mali pristup k takymto technologiam. Rovnako pomohli s diplomatickymi rokovanimami ktore vratili vsetky jadrove hlavice nazad pod spravu Ruska atd

Parlamentní

20. 01. 2022, 14:24

Slav
Presne a tomu se rika obchod. Rusko prodava sve raketove motory Amikum. Cina pujcuje penize a Cesko je best covid

Slavoslav

20. 01. 2022, 13:34

@Parlamentni: a tato anekdoticka prihoda hovori o com? Ze americke konvencne lietadla nijak neporusuju fyzikalne zakony a su vidiet na radaroch? Ze sa MiG23 na forsazi teoreticky vedel dostat na par sekund do palebnej pozicie? S aku pravdepodobnostou zasahu? Vies ako funguju PL rakety a ako to je s ich ucinnostou na hranici dostrelu proti portivnikovy ktory o nich vie?

a nie, len hlupakov sme v armade urcite nemali. No to nic nemeni na technickom zaostavani vychodu ktory este ako tak vedel urobit konkurencie schopne "zelezo" no v elektronike ktora bola game changer daleko zaostaval. A vlastne aj na to zelezo si musel cez tretie krajiny nakupit CNC z Japonska, lebo vo vychodnom bloku nebola technologia ktora by suciastky pohonu na ponorkach umoznila opracovat tak, aby o nich SOSU nevedel v case nastartovania v pristavoch

Veritas vincit

20. 01. 2022, 13:30

Parlamentní
O SR-71 nikdo nikdy netvrdil, že je  nezjistitelná. Takže na ni bolševici čuměli jako vrány z nudlí. :-)
Pouze na ni svého času nikdo neměl rychlostí ani dostupem. :-)
Max. rychlost 3,32 Machu, dostup 26 000 m, stoupavost 60 m/s, ...
První let 1964, vyrobeno 32 kusů,...

Parlamentní

20. 01. 2022, 13:19

Slav
No vidis, muj kamarad major slouzil na Knizevci u radaru a velmi snadno identifikoval typ narusitele. I Sr 71, ktery byl udajne nezastizitelny. I ve zpominkach pilota Mig 23 najdes jak ho sledoval. Zase tskova jelita v armade neslouzili.

Slavoslav

20. 01. 2022, 05:23

@Vaclav Flek: podobnou studenou sprchou pre Sovietov bola aj Operacia El Dorado kanon ked bombardovali v 86 tom Libyu ktora v tom case disponovala udajne najlepsou a najsilnejsou PVO vybavenou Sovietskymi prostriedkami mimo staty Varsavskej zmluvy.

Zapadna prevaha ku koncu studenej vojny uz bola vyznamna ked Vychodu usiel vlak v elektronike. Ci uz vo vzduchu, ci uz na zemi

Vaclav Flek

19. 01. 2022, 21:46

pro Slavoslav : S vasim nazorem : " Nehovoriac o vzdusnej prevahe spojencov kde samotne USA prekvapilo ako rychlo a bez strat rozozbrali Iracku PVO, len F-117 sa ratalo, ze budu mat 5% straty" souhlasim, jenom bych zopakoval to, co jsem jiz nekde v teto diskusi uvedl.

Spojenci prakticky vyhrali prvni valku v Zalivu behem prvni hodiny, kdy naprosto presnymi udery dokazali vyradit klicove radiolokacni mechanismy, nezbytne pro protivzdusnou obranu. Tim prakticky vyradili iracke letectvo i cely system PVOS z provozu, na coz oslepene iracke letectvo reagovalo preletem k nedavnemu nepriteli, tedy do Iranu, a naslednou internaci. Spojenecke letectvo se tak stalo naprostym panem oblohy, a jeho dalsi nalety v trvani asi peti tydnu pouze smerovaly ke zmenseni obranyschopnosti protivnika (tzv. "softening", tedy zmekceni jeho bojove kapacity), v posledni fazi jiz letecke utoky vedly k decimaci jeho pozemnich sil. V cistem poustnim nebi bez mraku lze z vysky vse na zemi skvele videt, a pozemni sily tak byly temer bezmocne pred udery ze vzduchu. Ta petitydenni prodleva smerovala pouze k tomu, aby byly spojenecke ztraty co nejmensi (v jednotkach muzu), coz se i stalo, ovsem samotna valka byla vyhranajiz po prvnich 60 minutach.

Vaclav Flek

19. 01. 2022, 19:59

pro Czert : Nesouhlasim vubec s nicim, co mne ve svych dvou zpravach pisete, jsou to vetsinou nepravdy, v nejlepsim pripade polopravdy. K vetsine temat jsem se jiz drive vyjadroval, a nemam potrebu hrat si s vami na skolu. Krome toho mam dva duvody, proc o diskusi s vami nestojim :

1) Vadi mne vase pejorativni oznacovani pislusniku jinych narodu, napr. Nemcu jako "germani", Arabu jako "arabasi" atd. atd.

2) Vadi mne vase nezdvorile oslovovani.

Obe tyto veci jsem vam opakovane vytykal, ale vase schopnost zmenit na zaklade zpetne vazby sve chovani, ci alespon vyjadrovani, je zjevne zakrnela.

Bono

19. 01. 2022, 18:26

Veritas vincit
" "čecho-slovany" nemusí nikdo napadat. Stačí jenom zvednout obočí, nebo zadupat a rozprchnou se jako vyděšené myši..."

...přijď, zkus...:wink:

Asch

19. 01. 2022, 15:26

Veritas. Genau, du bist ein slawischer Hund. So sollen sie ausgegeben werden.

Veritas vincit

19. 01. 2022, 11:29

Czert
Jsi opět samá lež. :-)
*Jediny kdo byl srabek v 38 byla f a fb. Ti nemobilizovaky narozdil od csr. Byly to oni co upekl mnichov. *
*
Mnichov nemusel nikdo péct. Němci v Sudetech jenom chtěli své právo na sebeurčení.
Člověk se jim ani nediví, když si přečte a srovná v hlavě, jak se k nim 20 let (1918-1938) chovala česko-slovanská většina, vláda v Praze, jak je přehlížela. Adolf Hitler to hned pochopil a Německo začalo ekonomicky podporovat své krajany v ČSR a samozřejmě toho využil politicky. Máslo je ovšem na hlavách "čechoslováčků", že nedokáží s nikým žít ve společném státě jako třeba obyvatelé Švýcarska, nebo Rakouska,... Slovani v ČR jsou prostě pokřivený ksindl, který se nedokáže postavit se zbraní v ruce ani nepříteli rodné země. Potom jenom kvičí, obviňují druhé a přitom nezapomínají lhát a krást. :-)

*Ano ostatni po skopcacich strileli... Protoze byly napadeni. Rekni mi, kdy ze to csr bylo wermachtem napadeno? *
*
"čecho-slovany" nemusí nikdo napadat. Stačí jenom zvednout obočí, nebo zadupat a rozprchnou se jako vyděšené myši (fňukat a nadávat do hospod). Náckové "česko-slovanskou statečnost" ukázali celému světu v září 1938 a Rusáci to po nich zopakovali v srpnu 1968. :-)))

Slavoslav

19. 01. 2022, 09:09

Czert: Sovietska technika vratane ich najmodernejsich T-72 uz vyrazne zaostavala za zapadnou. Silnejsi kanon a lepsi pancier ti nepomoze, ked protivnika nevidis a nedokazes vystrelit prvy. A vzhladom na presnost T-ciek ak aj vystrelis mas na vacsiu vzdialenost slusnu sancu, ze netrafis. Nehovoriac o vzdusnej prevahe spojencov kde samotne USA prekvapilo ako rychlo a bez strat roozbrali Iracku PVO, len F-117 sa ratalo, ze budu mat 5% straty

Czert

19. 01. 2022, 08:48

Flek
K tomu mnichovu, ano zapad nas skutecne nemcum vydal na pospas.
Sudety prece patrili csr, ne jim.
A divim se pri vasich znalostech, ze zijete v naivni vire ze csr bylo po mnichovu zivataschopne.
Ani samotny dakadier tomu neveril,natoz hitker a musoliny, ti planovali dalsi prepisovani hranic, jediny chamberlain tomu naivne veril.

A k tomze ze slovany cekala smrt v koncetraku ci sibir,je holy fakt.

Cetl ste main kampf.? Tam je to napsane celkem jwdnoznacne. A haydrich se vyjadroval taky jednoznacne.
Dokonce i marx ve svem kapitalu, originalu, svuj nazor na slovany taky vyjadril presne. Je jasne ze to bylo v orekladu do cestiny atd vynechano.

A jedna otazecka, kolik ze to zahynulo germanu v koncetracich?
Zidu 6 mil, slovanu 5 mil, ciganu tusim 200k.

Czert

19. 01. 2022, 08:40

Flek
Tak dotycny ma pravdu, sovetska armada by byla o neco tvrdsi orisek.

Z vydavatelstvi osprey, obcas lepsi, obcas horsi knizky, vydava i serie xxx vs yyyy.
A v v te serii probiraly abramse vs iracke t72.
A autor tam rozebiral to co meli v iraku a soveti v te dobe na fronte. A vysledek nebyl prekvapuvy, soveti meli lepsi techniku i strelivo.

A jeho zaver byl jednoznacny, kdyby irak mel moderni verze t72 a moderni strelivo, tak by amikum vic zatopili a meli sanci jim znicit tanky.
Sice by to nezmenilo amickou dominaci, ale amici by daleko vyrazneji krvaceli.


K tomu ze je cvicili soveti, to nic neznamena. Nejde me to abych nevzpomel porekadlo o praseti.
Muzes ucit prase zpivat, ale nikdy zpivat nebude, jen promarnis cas a nastves prase.
Je proste fakt ze arabaci podavaji cca 50% vykonu evropanu a muzes je cvicit jak chces.
A je jedno jestli to arabac z egypta, iraku, iranu ci saud.

Cetl sem vzpominkovou knihu pilotem viperu, kde pise autor o valce v zalivu, nad srbskem a jinde.
A vzpominam si, jak kdyz byl v egypte, tak mu egyptani nabidly penize za to, kdyz jim zalita f16 po oprave. A kdyz letadlo zalivaval prisel proc se tomu egypsti piloti vyhybaji jak cert krizi.
A divil se, ze egypt vydava myliony na nakup letadel ale uz si nezajisti kvalitni udrzbu.

Czert

19. 01. 2022, 08:06

Vincit
Ano, zbrane hn v iraku byly, ale naprosto nepouzitelne.
Sadam zadnou funkcni tovarnu na zhn po 2000 nevlastnil.

Cili invaze byla zalozena bud na omylu nebo vedome lzi.

Czert

19. 01. 2022, 06:00

Vincit
Jediny kdo byl srabek v 38 byla f a fb. Ti nemobilizovaky narozdil od csr. Byly to oni co upekl mnichov.
Ano ostatni po skopcacich strileli... Protoze byly napadeni. Rekni mi, kdy ze to csr bylo wermachtem napadeno?

Studuj lip historii nez se ztraonis svym pokrivenym ideologickym pohledem.

Btw frantici prokazali mizerny bojovy vykon, fronta kratsi nez u polska, jen z jedne strany, 4x vetsi armada, a branili se jen o 1 tyden dele.
A to polskou porazu urychlila ruska invaze.
To tolik k odvaze vb a f.

Slavoslav

18. 01. 2022, 16:01

a tak beriem spat, na nete je viac popisov a tento z clanku bude zrejme spravny

Slavoslav

18. 01. 2022, 14:53

ono treba podotknut, ze tento clanok kombinuje dve bitky do jednej. Zjavne je to nejaky nepodareny preklad z wiki a v tejto bitke co je tu popisana zaujali Iracania dobre pozicie, nie daleko od hrebena. S americanmi sa stretli na blizko a Abramsy ich napriek tomu deklasovali. Proti Abramsom by nemali sancu ani Sovietske T cka, ten rozdiel v elektronike a tym padom presnosti strelby bol priepastny nie to este orezane Monkey verzie dodavane Iraku s proti Abramsom neucinnym strelivom

a preco to je nepodareny preklad z wiki? lebo tam sa pise, ze sa iracania podobnu taktiku "odvratenej strany kopca" pokusili par krat zopakovat a raz mimoriadne nesikovne ked boli daleko od hrebena, ale nejednalo sa o tuto bitku o Medinu

Veritas vincit

18. 01. 2022, 14:35

Omny
To jsou poměry, viď. :-)
A teď si představ, že nejpočetnějším tankem ve výzbroji Ruska je T-72. :-)

Battle of Medina Ridge, 27.2.1991
Ztráty:
USA - 2 mrtví, 33 zraněných, zničeny, nebo poškozeny 4 tanky M1A1,
1 sestřelený stroj A-10, sestřeleny 2 útočné vrtulníky, zničena 2 bojová vozidla,
1 zničená sanitka, 1 zničená palivová cisterna HEMTT, zničeny 4 Humvee.

Irák - 839 vojáků zajato, zničeno 186 tanků, zničeno 127 bojových vozidel, zničeno 72 děl,
zničeno 118 kamionů, zničeno 5 systémů protivzdušné obrany.

Czert

18. 01. 2022, 13:28

Tak ono nazyvat bitvou tak jednoznacny stret je ponekud nadsazene, preesnejsi by byl iracky masakr.

Jan Stastny

18. 01. 2022, 09:39

PRO Slavoslav - Zdravím a naprosto souhlasím. Předem píši ,že jsem se nikdy dané soutěže nezúčastnil a veškeré informace ,které mám jsou zprostředkované přes dnešní info. media. Daná střelecká soutěž si totiž za těch spousty let prošla mnoha změnami a navíc se často lišila oblast od oblasti Spojených států ,kde je provozována. V některých oblastech se z ní dříve stala doslova pouťová atrakce ,která nevyžadovala žádné zvláštní střelecké umění ,kdy docházelo k střelbě z brokovnic doslova na pár yardů do nebohých zvířat a byl to doslova masakr ,kterého se mohl tudíž účastnit téměř kdokoliv. To vedlo k zpřísnění a sjednocování pravidel a zejména k zavedení papírových terčů ,které se používají dnes již výlučně a daný pták patří ( živý) mezi mnohé z odměn.

Slavoslav

18. 01. 2022, 08:25

@Jan Stastny: ono to strielanie moriakov (krocanov, len pre istotu) sice bolo na uviazaneho moriaka. Ale tak, aby mu bolo vidiet len hlavu ked ju vystrci a pohyboval nou. Vyzadovalo to pomerne dobreho strelca s pohotovym reflexom a odmenou mu bol zvycajne ten moriak. Myslim, ze serzant York skusenosti z tychto sutazi bohate zurocil v prvej svetovej

Tomáš

18. 01. 2022, 07:06

Pamatuji si tu tzv bitvu na Medinskem hřebeni, byl jsem na montáží. Zakopane irácké tanky oznackovaly a letecky raketami znicily. S. Husejn, mourenin posloužil, vedl válku proti Íránu a někdo mu něco slíbil a tak diktátor obsadil Kuvajt a následoval sesup, zničený Irák a zeslabeny Írán. Bylo z toho vítězství, ale další už ne následovala. Z Afghánistánu byla USarmy evakuovana z toto se prez. Zeman nemůže dodnes vzpamatovat,a uráží spojence, stábni hry pokracuji, ale to pravé orechove skončilo. Dvě mocnosti na východě koordinuje své operace a přestalo se dařit,nova spojenectví jsou slabá a Čína má našlápnuto stát se mocnosti prvého radu, a mudruj lampasaku.

Mark

18. 01. 2022, 05:59

„V našem systému protiletecké obrany máme slabá místa. To, co se stalo v Iráku a Kuvajtu, žádá revizi našich obranných systémů,“ přiznal tehdy veřejně sovětský ministr obrany Jazov. Ve skutečnosti však mezi sovětskou generalitou zavládlo pravé zděšení. Bylo zřejmé, že Sovětský svaz nemůže ve vojenském konfliktu se Západem uspět, neboť mu ujel „technologický vlak“. Pozemní operace osvobozující území Kuvajtu i proto proběhla celkem hladce.

Jan Stasny

18. 01. 2022, 04:30

PRO lANGAROTI - ono není co " poopravovat " Jednalo se o letadlovou loď USS_Lexington_(CV-16) třídy Essex ,pojmenované na počest svojí jmenovkyně USS Lexington_(CV-2) potopené v začátku konfliktu , stejné to bylo i u např. : USS - Yorktown ( CV-5......CV-10) nebo USS Hornet ( CV-8......CV-12). To vše dostupné na dvě , tři kliknutí nebo hurá do knihovny.

Vaclav Flek

18. 01. 2022, 00:31

pro chytrák : K vasemu prispevku : "Tvle tady je to samej chytrák koukám, jeden kouří američana a druhej rusa" mohu jenom dodat :

Chapu vas prispevek jako vyjadreni, ze nekdo ma rad americke cigarety, nekdo treba ruske. A co my, nekuraci?

Glocker

18. 01. 2022, 00:00

@IANGAROTI:

Zřejmě nevíte, že letadlové lodi jménem USS Lexington mělo US Navy 2. Ta první (volací znak CV-2) byla potopena 8. května 1942 v bitvě v Korálovém moři. Na počest téhle lodi byla v červnu 1942 stejným jménem nazvána i letadlová loď třídy Essex, tj. CV-16. Ta se dočkala konce války...

https://cs.wikipedia.org/wiki/USS_Lexington_(CV-2)
https://cs.wikipedia.org/wiki/USS_Lexington_(CV-16)

lANGAROTI

17. 01. 2022, 23:00

RÁD bych poopravil Jana Šťastného. toto přirovnání určitě nevzniklo na USS LEXINGTON jlikož ten už byl nějakou dobu na dně Korálového moře

Vaclav.Flek

17. 01. 2022, 22:37

pro Masin : Ja predpokladam, ze "Masin" je vase skutecne jmeno, nebot se mi nechce verit, ze by si nekdo s vasimi nazory vzal jako prezdivku jmena legend protinacistickeho a protikomunistickeho odboje.

Nyni jiz k tem vasim nazorum, vyjadrenym treba ve vete: " Angláni a Frantíci nás jako povl a podlidi vydali němcům napospas. Náš osud měl být buď plynová komora, nebo otroci na Sibiři."

Za prve se domnivam, ze v Mnichove nas Britove a Francouzi nevydali Nemcum na pospas, Dohoda se tykala vylucne odstoupeni uzemi s nemeckou vetsinou, o osudech ceskeho naroda v ni neni ani zminka !

Za druhe, z ceho usuzujete, ze by cesky narod cekala plynova komora nebo otroctvi na Sibiri ? Vychazite z nejakeho validniho dokumentu ? Ja o zadnem nevim, a domnivam se, ze zadny podobny neexistuje.

chytrák

17. 01. 2022, 22:35

Tvle tady je to samej chytrák koukám, jeden kouří američana a druhej rusa, se proberte všichni vygumovanci.

Vaclav Flek

17. 01. 2022, 22:24

pro Paja : Na vase vyjadreni "Mám takový nepříjemný pocit, že ruská armáda by pro armády NATO tak snadný protivník nebyla." mam zcela jiny nazor.

Saddamovsky Irak byl nejen vyzbrojen zbranemi ze Sovetskeho svazu a dalsich sovetskych satelitu, ale take vycvicen sovetskymi instruktory. Naopak uderne jednotky americkeho 7. armadniho sboru, pusobici v Iraku, byly predtim dislokovany v zapadnim Nemecku v pasmu proti Ceskoslovensku a vychodnimu Nemecku, a v pripade valky by byly prvni, kdo by stretl s utocicimi sovetskymi tanky.

K tomu mam zvlastni prihodu.: Dne 17. ledna 1991 mel prijit do prazske nemocnice, kde jsem tehdy pracoval, novinar z Mlade fronty Dnes, spolu s fotografem, a po predchozi dohode natocit reportaz o osudech pacientu (redakce MF Dnes tak reagovala na muj kriticky dopis o popisu situace ve zdravotnictvi). V dany den rano mi z redakce volali a omlouvali se, ze nemohou prijit, nebot vypukla valka v Zalivu a vsichni monitoruji situaci. Sdelil jsem, ze to samozrejme chapu, a ze se pozdeji domluvime na nahradnim terminu. Nez jsem se rozloucili, redaktor si vzpomnel, ze jsem drive pusobil jako vojensky lekar, a spise ze slusnosti se mne zeptal, jak odhaduji vysledek valky. Odpovedel jsem, ze neni co odhadovat, pote, co Spojenci behem prvni hodiny valky rozbili irackou protivzdusnou obranu a jejich letectvo ovladlo oblohu. To redaktora udivilo, nicmene zavesil, ale po hodine mi volal znovu, ze o mem nazoru hovoril se sefredaktorem, a shodli se, ze jde o neobvykly pohled. Zeptal se, zda bych o tom mohl neco napsat, coz jsem slibil. Muj pohled (s argumenty, ktere uvadim vyse) pak vysel dalsi den na titulni strance MF Dnes s titulkem "Model jine valky", kde jsem psal, ze podobne jako iracke by v konfrontaci se stejnym protivnikem skoncily i sovetske tanky. Pak jsem napsal jeste par komentaru, a po valce byl pozvan na diskusi do Ceske televize s tim, ze jsem presne odhadl prubeh valky. Myslim, ze na tom nebylo nic zvlastniho pro nekoho, kdo se v podobnem prostredi pohyboval, uvadim to s tim casovym odstupem pro pobaveni.

Vaclav.Flek

17. 01. 2022, 22:00

Clanek na atraktivni tema, ale myslim, ze v jednotlivostech dost nepresny. Udivi napr. veta: "Vojáci nevěděli, že hřeben ukrývá početně nezanedbatelnou sílu elitní Medínské divize republikánské gardy." To se mi zda velmi nepravdepodobne, vzhledem k tehdejsimu masivnimu nasazeni spojeneckeho letectva a intezivnimu pozemnimu pruzkumu. Take je zajimave, ze hlavni velitel na valcisti, general Norman Schwarzkopf, ve svych pametech zadnou tankovou bitvu z 27. unora nezminuje. Jeho pameti vyznivaji v tom smyslu, ze pocital jeste s peti dny na uplne zniceni ustupujiciho protivnika, nicmene vzhledem k masivnim irackym ztratam (zpusobenym zejmena letectvem) prezident USA z humanitarnich duvodu rozhodl o zastaveni palby jiz ten den vecer.

ROBO

17. 01. 2022, 19:56

Mašín
USA je dle mě mafiánský stát
...................................
Tak to zjevně nemáš moc přehled o současném mezinárodním dění .
Oproti současnému Ruskému fašisticko-mafiánskému zřízení sou USA hotový matky Terezy se svatozáří a palmovou ratolestí v ruce. :innocent:

Veritas vincit

17. 01. 2022, 18:53

Míra
Pěkně smontovaný blábol.
"Ropná pole byla zapálena při operaci Pouštní bouře v roce 1991 v rámci války v Perském zálivu."
Autor se vtipně vyhnul pravdě a nenapsal, kdo vrty zapálil. :-)
Zdroj: Military Watch Magazine :-)
přeložil: Tomáš Brzobohatý

Jan Stastny

17. 01. 2022, 18:44

Zatím byl u mě aspirant číslo jedna na nejhorší blábol k článku zmiňující bitvu u Marianských ostrovů překlad " turecká řež nad Marianami" ,ale myslím ,že !!! střílení krocanů v sudu !!! je další horký kandidát. Nevím jestli má jít o nějakou autorovu osobitou parafrázi anglického přísloví Like shooting fish in a barrel (v doslovném překladu Jako střílet ryby v sudu) ryba - sud to je vcelku ok ,ale tady to je velmi specifické a bylo to i několikrát vysvětleno i našimi známými autory píšícími o válce v Pacifiku ,tak jenom pro osvěžení paměti.... Letecká bitva u Marianských ostrovů skutečně vešla do historie jako "Great Marianas Turkey Shoot". Volně a nepřesně to bývá přeloženo řadou neznalých překladatelů skutečně jako "střílení krocanů u Marian" a podobně. Ve skutečnosti jde o reminiscenci na tradiční americkou střeleckou soutež - "Turkey Shoot", což byla střelba na živého uvázaného krocana, který tedy nemohl uniknout (vhodnější termín, než střelecká zábava je spíš poprava nebohého ptáka).Údajně toto pojmenování vzniklo u stíhací letky VF-13 na palubě letadlové lodi USS Lexington ,když piloti po boji podávali svá hlášení. Jeden z pilotů nadšeně líčící úspěšný vzdušný boj ,přirovnal bitvu ke "střílení krocanů za starých dobrých časů". Fráze se zalíbila a po několika dnech se dostala do oficiálních komuniké viceadmirála M. Mitschera. Tuto historku uvádí autor C.G. Reynolds v knize "The Fast Carriers".

Veritas vincit

17. 01. 2022, 17:03

Milda
"Odkazuji tě na film BBC."
Neodkazuješ mě na nic.
Jenom píšeš o jakémsi pořadu BBC "největší tankové bitvy"
Neříkám, že neexistuje, ale já ho neznám.
Znám jenom kanadský dokument "Greatest Tank Battles" a tam nic z toho co tvrdíš není.
Proto jsem tě také požádal o odkaz na ten film BBC, abych se na něj podíval.
Pokud nevíš co je odkaz, tak se vrať na základku. :-)

Kanadského dokumentu "největší tankové bitvy"
Battle of 73 Easting
https://www.youtube.com/watch?v=WKZn-vT9CRE

Mark

17. 01. 2022, 16:50

Tvaroh
"Narodil jsem se 19.. , bitva se stala 1991 ne ve dvacátém století, což je široký pojem v řádech 99 let. Proto píši devatenácté století. Kdo to nechápe je mi jedno. "
"Otázka zní, proč vnikly cizí armády do Kuvajtu a posléze do Iráku."


Opět další.
Nedělejte vše proto, aby jste byl terčem posměchu, s těmi Vašími letopočty.
Když už se pouštíte do těchto diskusi, tak odpovím otázkou. Co dělala irácká armáda v Kuvajtu?

-------‐-------------------------------

Někdy je opravdu těžké ignorovat takové komenty.

Veritas vincit

17. 01. 2022, 16:48

kok
Díky za zajímavé čtení.
Sám Hans Blix nepopírá, že Sadám Husajn začal lépe spolupracovat až když bylo v oblasti 50 000 vojáků USA. Je otázkou, jak vypadala spolupráce do té doby, jak vypadala "lepší" spolupráce a kdo je schopen zastavit rozjeté přípravy na válku.
Hans Blix v podstatě hájí svoji práci, což dělá každý úředník.
Určitou roli určitě hrála i ta zmiňovaná souvislost s 11.září 2001.
Těžké rozhodování. Po bitvě je každý generálem.

Mark

17. 01. 2022, 16:32

Lutic

Je třeba umět rozlišit základní jasně dané informace, které máme všichni k dispozici a to dost podstatný i časový rozdíl mezi Operací pouštní štít a bouří a Operací Irácká svoboda. Dost snadno se můžete stát terčem posměchu.

Milda

17. 01. 2022, 16:29

Veritas vincit: Odkazuji tě na film BBC. Pokud tomu nerozumíš, nemáme se o čem bavit. S dětmi ze základky nehodlám debatovat o věcech, kterým nerozumí. Jsi jako ovčáček

Veritas vincit

17. 01. 2022, 16:09

Milda
Když nevíš co je odkaz, tak se můžeš vrátit do Ruska ke svým a k dřevěnému abakusu. :-)

Milda

17. 01. 2022, 15:51

Veritas vincit: Co mám kopírovat? Přesunout sem celý film neumím! Já jen opakoval to, čím byl ten film doprovázen. Pokud už lžou i v Británii, tak se nemáme o čem bavit. Každý máme své informace a podle těch se zařídíme. Je mi úplně jedno, jest-li tomu něčí soudruzi věří a nebo ne

kok

17. 01. 2022, 15:42

Veritas vincit : https://www.berkeley.edu/news/media/releases/2004/03/18_blix.shtml

Paja

17. 01. 2022, 14:47

Mám takový nepříjemný pocit, že ruská armáda by pro armády NATO tak snadný protivník nebyla.

Veritas vincit

17. 01. 2022, 14:25

Mašín
Pokud připustím tvé nesmyslné tvrzení bez důkazů o největším mafiánském státě USA,
tak musím brát ČR jako stádo primitivního lidu sběračů. :-)
Například:
Již přes 150 let platí v USA zákon, který je běžně aplikován, že oznamovatel korupce získává 10-15% odměny.
V ČR se za podobná oznámení vyhazuje ze zaměstnání a případně zveřejněný oznamovatel je středem posměchu většinové lůzy ... :-)

Veritas vincit

17. 01. 2022, 14:12

Lutic
*jen ty zbrane zhn se jaksi nenašly, inu čučkaři.*
*
Pokud sis nevšim, tak článek je z první války v Zálivu 2.8.1990 – 28.2.1991, kdy spojenci vyháněli irícké okupanty Kuvajtu. :-)

Až druhá válka 20.3.2003 - 15.12.2011 byla o hledání chemických zbraní, které měl Sadám Husaj podle rezoluce OSN zničit a nevlastnit.
https://www.armyweb.cz/clanek/facka-konspiracnim-teoretikum-chemicke-zbrane-v-iraku-opravdu-byly
https://www.novinky.cz/zahranicni/blizky-a-stredni-vychod/clanek/chemicke-zbrane-v-iraku-americti-vojaci-je-nasli-ale-museli-mlcet-245831
https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/iracan-priznal-ze-si-vymyslel-zbrane-hromadneho-niceni_201102161542_jpiroch

Glock

17. 01. 2022, 14:06

@Milda:
Střetnutí se zúčastnila Republikánská garda (RG), konkrétně divize Tawakalna. Odborné publikace se nezmiňují o tom, že by tanky RG byly neobsazené, tj. napistě odkud čerpáte svoje informace.

Naopak je známo, že irácké tanky opětovaly palbu, ale ta byla krátká - kvůli napevno nastaveným zaměřovačům a střelbě na "neviditelné cíle" (byla mlha a pršelo) jejich granáty se zarývaly do země cca 1 kilometr před Abramsy.

Americké ztráty za celou bitvu 73 Easting jsou jen 1x M3 Bradley. V článku udávané Apache, Warthog a Abramsy se vztahují k jiným střetům (resp. jde o souhrnné ztráty za celou válku).

Možná by zdejší redaktoři mohli překládat z Wikipedie nebo aspoň investovat do odborné literatury:

https://www.enbook.cz/catalog/product/view/id/1254377?gclid=EAIaIQobChMI6qb7he249QIVTwOLCh0N4wOhEAQYBSABEgLHVvD_BwE

Mašín

17. 01. 2022, 14:02

tak bitva nebo nebitva není důležité. Co je důležité že ten kdo velel iráckým silám naprosto zklamal že jednotky rozmístil takhle hloupě. A USA udělali to co udělat měli využili nekompetentnosti protivníka. I nak USA je dle mě mafiánský stát ovládaný největší oligarchií na světě, se skvělou PR rozkrádající veřejné finance astronomických částkách. Celé USA je obětí loupež veřejných zdrojů. tT vznikajíh z  práce a daní obyč američanů a jsou transformované skrze války v soukromý zisk .Vedlejším produktem jsou statisíce obětí po cel3m světě, zničené celé státy a mrtví USA vojáci.

Veritas vincit

17. 01. 2022, 14:00

Tvaroh
Měl by ses vrátit do školy a ne se producírovat na netu, když ti chybí základní školní znalosti a nevíš, že 19. století je od roku 1801 do roku 1900. :-)

*Otázka zní, proč vnikly cizí armády do Kuvajtu a posléze do Iráku.*
*
Možná, než sem napíšeš takový nesmysl, tak bys mohl přečíst alespoň základní fakta o první válce v Zálivu. Jinak jsi pro smíchu, protože litovat se to nedá.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gulf_War

Někteří lidé se přestali stydět za svoji hloupost a "ovládli" veřejný prostor. :-)

Lutic

17. 01. 2022, 13:53

jen ty zbrane zhn se jaksi nenašly, inu čučkaři.

Veritas vincit

17. 01. 2022, 13:52

Milda
"Pořad BBC "největší tankové bitvy"
*
Tomu ty říkáš odkaz na dokument? Ty neumíš na PC zkopírovat "https...."? Čemu se vlastně v zemi zemanů a babišů divím ? :-)
Znám jeden kanadský dokument "Greatest Tank Battles". Tam ovšem BBC není autorem ani se tam nemluví o tom, že v tancích nebyly posádky, že se tam potulovali jenom mechanici, že měly téčka vypnuté motory, že točili ručně věží a další tvá tvrzení.
Kde jsi prosím tě přišel na tu svoji teorii?

Tvaroh

17. 01. 2022, 13:50

Tušil jsem,že se najde šťoura. Narodil jsem se 19.. , bitva se stala 1991 ne ve dvacátém století, což je široký pojem v řádech 99 let. Proto píši devatenácté století. Kdo to nechápe je mi jedno. Ono celkem se špatně bojuje pozemnímu vojsku, když nemá leteckou podporu a ještě lěpe nadvládu. Otázka zní, proč vnikly cizí armády do Kuvajtu a posléze do Iráku.

Zdeněk.

17. 01. 2022, 13:47

kok: hlavně jako krmení pro zdejšího trolla úplně ideální

kok

17. 01. 2022, 13:39

Tomáš Havlín u US army je to zcela normální, je to něco jako s tou sestřelenou příslušnici 507. zásobovací brigády Jessicu Lynchovou BlackHawku, kdy ji hrdině osvobodili ze zajetí, skutečnost byla taková, že po sestřelu jí iračani odvezli do nemocnice na ošetření, pak tam vlítli ami rozmlatili půlku nemocnice a hrdinové bylina světě...pro nakrmení páru ovoček propagandou dostačující..... :

Kalfa

17. 01. 2022, 13:38

Zoufalá snaha někferých diskutérů omlouvat strašnž nepoměr mezí výzbrojí, prostě není tank jako tank a tohle si měl Saddám uvědomit jako první. A poznámka o "pár" mechanicích je dost směčná, kam se ty posádky poděly?

Menny

17. 01. 2022, 13:28

Veritas vincit
Jen připomenu, že moraváci se do Wermachtu pustili, 8. pěší pluk, Slezský po půlhodině bojů měl jen dva zraněné a Wermacht s SS několik mrtvých (odhaduje se 8-16 mrtvých) a na šest desítek zraněných. Inu slušná práce na 3 roty rekrutů.

Veritas vincit

17. 01. 2022, 13:27

Tvaroh
V 19. století (1801-1900) nebyla určitě žádná tanková bitva.
2 sovětsko-německé pakty Molotov-Ribbentrop obsahovaly navíc tajné dodatky. V prvním si komunisté a nacisté domluvili "sféry vlivu" v Evropě. Rozdělení Polska a sověty nárokovanou finskou Karélii, Litvu, Lotyšsko, Estonsko, Severní Bukovinu a Besarábii.
Za přepadení Finska byl Sovětský svaz 14.prosince 1939 vyloučen z tehdejší Společnosti národů.
Nacisté opustili Společnost národů preventivně už v roce 1933.
Podlosti, zločiny a agrese sovětských komunistů a nacistů se okecat nedají. :-)

Tomáš Havlín

17. 01. 2022, 13:06

Tomuhle někdo říká bitva a chválí se tím? To si USA musí kompenzovat hodně malého pindíka, že tenhle nerovný masakr vůbec vytahují.

Milda

17. 01. 2022, 12:53

Veritas vincit. Pořad BBC "největší tankové bitvy"

Tvaroh

17. 01. 2022, 12:52

Největší tanková bitva ve století 19. to určitě nebyla, ale pro Amíky asi ano. Irák měl jen základní T 72, který byl vývozní a munice rovněž byla základní. Kdyby irák měl T 72 B s výkonostní municí, byla by situace o něco málo lepší ve prospěch Iráku. Naskýtá se otázka, proč vlastně vtrhla armáda Usa do Kuvajtu včetně Československé armády.
Je smutný to fakt, že Anglie podepsala smlouvu s Německem již v roce 1935 a následovala je i Francie. Podepsaných smluv GB a Fr s Německem bylo několik. Samozřejmě se přidalo i Polsko. Já bych smlouvu Německa se Sov. svazem nezatracoval. Ta smlouva byla důsledkem vleklých jednání Anglie a Sov. svazem.

Veritas vincit

17. 01. 2022, 12:35

Milda
Dej prosím odkaz, kde něco takového BBC zveřejnila a vyřkla tvoji teorii. Díky.

Slavoslav

17. 01. 2022, 12:30

@Milda: mizerna kvalita Irackych jednotiek co sa tyka vyberu pozicie na boj a k tomu druhemu mozne problemy zo zasobovanim. T-cka az na T-90 nemaju APU a hlavny motor nema nezanedbatelnu spotrebu paliva ak ma bezat. + teda s tym spojeny vydaj tepla ak nechceli svietit na termalnych zameriavacoch v tych svojich pripravenych poziciach.

vsetko z toho je pravdepodobnejsie ako mechanikmi obsluhovane zakopane tanky v pusti

irulan

17. 01. 2022, 12:26

na to že iráčené byli mimo dostřel dokázaly američané přesto zlikvidovat dost své vlastní techniky,a na to že iřáčané vůbec američany díky počasí neviděly to  amíkům trvalo tak dlouho že to nebyla největší ale nejdelší jednostranná bitva

Veritas vincit

17. 01. 2022, 12:24

Mašín
Děláš ostudu jménu Mašín.
Nikdo jiný nedohodl a nepodepsal s nacisty první a druhý pakt Molotov-Ribbentrop jako Sovětský svaz. :-)
Zbabělou ostudou byla celá ČSR v září 1938. Nikdo jiný v Evropě se nevzdal bez jediného výstřelu, kromě zbabělých "Čechoslováků". I to směšně malé Lucembursko, střílelo na nacistický Wehrmacht 2 hodiny... Trapné výmluvy na "zradu" ostatních nemohou nikdy omluvit národní zbabělost a srabáctví. :-)

Milda

17. 01. 2022, 12:11

Veritas vincit: tyto spiklenecké teorie zveřejňuje BBC. Tanky totiž stály na místě v celkem nepochopitelných pozicích pro boj. Věže se otáčely pomalu ( zřejmě na ruční pohon). Motory příliš tepla nevyzařovaly. Takže co z toho plyne?

Slavoslav

17. 01. 2022, 11:36

@Masin: a zakerne preto uzavreli spojenecku zmluvu s Polskom po ktoreho napadnuti vyhlasili Nemcom vojnu. Oh wait, nelezalo to Polsko medzi Ruskom a Nemeckom ktore ho malo napadnut? To mi nejak nevychadza

A nech si uz GB utrzila hanbu aku chce (spojenecku zmluvu s nami nemali) ich zaujmom bolo aspon zachovat mier. Mimochodom, pouzivali velmi podobne argumenty ako taky isty naivny hlupaci co teraz vykrikuju, ze netreba bojovat za cudziu Ukrajinu ked si ju kuskuje Rusko a obsadilo Krym.

ZSSR bol jediny co si s Nemeckom dohodol agresiu voci svojim susedom a jednal s nim poza chrbat spojencov uz davno, vid Krivitskeho svedectvo

Mašín

17. 01. 2022, 11:25

Veritas vincit - tak velký kámoši s náckama byli i Angláni, Frantíci, Poláci. Tak nefabuluj. A výše zmínění taky předpokládaly že Hitler napadne SSSR a oni ho budou tiše podporovat. Navíc Angláni a Frantíci nás jako povl a podlidi vydali němcům napospas. Náš osud měl být buď plynová komora, nebo otroci na Sibiři. Beneš nám za přispění těchto zemí pak zlomil páteř a proto se rodí takový zbabělci a posluhovači jako ty.

slavoslav

17. 01. 2022, 10:51

@Taby: autor zjavne a velmi nestastne skombinoval anglicke prirovnanie z bitky o britaniu s "velkym strielanim krocanu na Marianach" ked hovori o Pacifiku

Veritas vincit

17. 01. 2022, 10:34

Milda
Kam na ty "spiklenecké" teorie chodíš ? :-)))
Jasně, mechanici vyjeli vstříc americké armádě s 200 téčkama do pouště a zhasli motory, aby vyzkoušeli startování. :-)))
Ještě, že jsi nenapsal, že tam Iráčani nechali 200 prázdných, starých opuštěných téček, jako falešné cíle na oklamání nepřítele... :-)))
Bůh, tam nahoře ten příval rozumu vidí. :-)))

Milda

17. 01. 2022, 10:02

Tento střet byl mnohokrát rozebírán. Je otázkou, zda měly irácké tanky vůbec svou posádku. Celé to spíš nahrává teorii, že tam bylo jen pár mechaniků. Téčka neměly vůbec nastartováno a věže se otáčely ručně

Taby

17. 01. 2022, 09:44

Nejsem si jistý, jestli je střílení krocanů v sudu správně. Při bitvě o Británii se používalo u sestřelovaní Ju-87 přirovnání buď střílení krocanů nebo střílení krys v sudu.

liberal shark

17. 01. 2022, 09:43

to Ioda
Největší tanková bitva v dějinách byla bitva o Brody roce 1941, kde dostala Rudá armáda strašlivý výprask.

Veritas vincit

17. 01. 2022, 09:33

Ioda
Já si myslím, že autor to má napsané v titulku správně: "Jedna z nějvětších ...", "poslední velká tanková bitva 20. století"
Autor nepíše největší, jak mu podsouváš.
Kolik podobných ještě bylo ve 20. století ?
Samozřejmě s největší bitvou v Kurském oblouku, kde bylo na nacistické straně zničeno přes 300 tanků a útočících děl a na sovětské straně skoro 2 000 tanků a útočících děl se to nedá srovnat.

Tvoje averze vůči USA je zbytečná. Nikdo samozřejmě neupírá válečné prvenství nácků a komoušů, kteří se do sebe po tolika letech přátelství a spojenectví nakonec zakousli a ohlodali se navzájem. :-)

Slavoslav

17. 01. 2022, 09:23

ten rozdiel medzi najvacsou a jednou z najvacsich ...
ale ked je teraz taka doba, ze citanie s porozumenim je problem

Ioda

17. 01. 2022, 08:57

Jedna z největších tankových bitev v dějinách byla úplně jinde a v jiném roce. Ale když je teď taková doba, že vše úplně největší má jen a pouze USA.