EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Americký letoun 6. generace F-47 vzlétne v roce 2028, Boeing již začal s výrobou

 02. 10. 2025      kategorie: Události      1 komentář

Závody o vyvinutí a nasazení stíhacího letounu šesté generace vstupují do další fáze. Americká F-47 pojmenovaná podle 47. prezidenta USA Donalda Trumpa dostala očekávané datum prvního letu: rok 2028. Lety testovacích prototypů už probíhají, sériová výroba finální podoby F-47 firmou Boeing právě začíná. A to v době, kdy i další světové mocnosti vyvíjejí své vlastní letouny tohoto typu. Čína tvrdí, že finalizuje testy své J-XDS, přezdívané také J-50 a šíří nové údajně pravé snímky stíhačky. Rusové se pak bez konkrétnějšího důkazu chlubí postupem ve svém programu MiG-41. A vlastní programy stíhacího letounu šesté generace má i Evropa, konkrétně italsko-britsko-japonský Global Combat Air Programme (GCAP) a Future Combat Air System (FCAS) Francie, Německa a Španělska.

United States Air ForceFoto: Vizualizace letounu F-47 | U.S. Air Force

Dobývání nebes letouny šesté generace je v plném proudu, jakkoliv ještě nejsou oficiálně nasazeny žádným z globálních hráčů. Výrobci z celého světa proklamují zlom v historii vojenského letectví a zrychlují procesy, které kdysi trvaly násobně déle – to vše ve snaze stát se první armádou s nejmodernějšími stroji ve svém arzenálu. V čele těchto snah jsou Spojené státy, které oznámily posun ve vývoji svého stíhacího letounu F-47.

„Po letech práce, stovkách testovacích hodin a tisících člověkoroků v laboratoři prezident (v březnu) oznámil F-47. Je to platforma, která spolu se všemi ostatními systémy (Next Generation Air Dominance - NGAD) zajistí dominanci v budoucnosti,“ prohlásil na konferenci Americké asociace leteckých a vesmírných sil velitel amerického letectva generál David W. Allvin. „Musíme jednat rychle. Musím vám říct, že je téměř rok 2026. Tým je odhodlán provést první start v roce 2028. Během několika málo měsíců od oznámení už (Boeing) začíná vyrábět první kus. Jsme připraveni jednat rychle. Musíme jednat rychle,“ dodal náčelník amerických vzdušných sil.

Konkrétních detailů o výbavě a schopnostech F-47 je kvůli vysokému stupni utajení poskrovnu. Víme, že by měla mít rádius bojových operací přes 1000 námořních mil a schopnost vyvinout rychlost přes Mach 2. Na palubě by měly být nejmodernější naváděcí i zbraňové systémy doplněné pokročilou technologií neviditelnosti stealth++. Umělá inteligence by pak měla být schopna koordinace s bezpilotními letouny a v úvaze je údajně i bezpilotní provoz samotného letounu F-47. Letectvo jich plánuje koupit nejméně 185 a jde tak o náhradu podobně velké flotily současných F-22.

Souběžně s tím námořnictvo rozvíjí projekt F/A-XX společnosti Northrop Grumman, který má nahradit letouny F/A-18E/F Super Hornet, a to už za deset let. I zde se počítá s technologiemi zaměřenými na stealth schopnosti s integrovaným trupem a prostorem pro moderní radar AESA, umělou inteligencí umožňující týmové operace s drony. Program ale nemá ani zdaleka tak velkou finanční podporu vlády, jako F-47.

porovnaniFoto: Porovnání posledních generací amerických stíhacích letounů | USAF

Pro fiskální rok 2026 na něj ministerstvo obrany vyčlenilo pouze 74 milionů dolarů, i když námořnictvo žádalo dalších 1,4 miliardy. Pro F-47 je to na příští rok 3,5 miliardy dolarů. 

Pozadu nechce být hlavní geopolitický konkurent Spojených států Čína, která na F-47 reagovala propagandistickou kampaní na sociálních sítích, kde zveřejnila údajně pravé nové snímky a videa její vlastní stíhačky šesté generace. Nese název Šen-jang J-XDS, nebo podle vojenských analytiků také J-50 a má jít o bezocasý stíhací stealth letoun, o kterém Peking tvrdí, že už je v ostré fázi testování. Má mít vektorování tahu podobně jako F-22 nebo F-35 a otočné řídící plochy na koncích křídel. Komentátoři ale zdůrazňují, že z žádného z kolujících záběrů není patrné, zda se jedná o testovací modely, sériově vyráběné modely, nebo přímo o podvrh s cílem manipulovat s veřejným míněním. Toho pravděpodobně v současnosti využívá i válkou na Ukrajině unavené Rusko, které své vlastní zvěsti o vývoji MiG-41 šesté generace zatím živí jen nedávno aktualizovaným oznámením zástupce Státní dumy, že údajný vývoj posvětil náčelník ruského generálního štábu.

Do globální soutěže o vývoj prvního stíhacího letounu šesté generace vstoupila před časem i Evropa. „Musíme opustit generační nomenklaturu, protože letadla se budou neustále vyvíjet,“ míní ředitel pro strategii bojového letectva v britském BAE Systems Mike Baulkwill. Jeho koncept s názvem Combat Air Continuum navrhuje 25letý plán, v němž dojde k přechodu od koexistence letadel páté a šesté generace k „třetí éře“ vzdušného boje charakterizované integrací autonomních stíhaček a nakonec úplným nahrazením lidských pilotů systémy umělé inteligence. Spolu s Itálií a Japonskem rozvíjí Global Combat Air Programme (GCAP) s cílem uvedení do provozu do roku 2035. Stále existuje i projekt Future Combat Air System (FCAS) Francie, Španělska a Německa, který zatím působí jako konkurence uvnitř spojenců na starém kontinentě – jakkoli Německo zvažuje kvůli některým neshodám opuštění programu a připojení se k GCAP. I zde se počítá s integrací rojů bezpilotních letounů spolu se stíhačkou a prvním letem v roce 2028 nebo 2029.

Zdroj: Defense News , TWZ, Zona Militar

 Autor: Oliver Jahn

BRAVO SIX

Komentáře

Maveric

02. 10. 2025, 13:49

Hezké:
https://www.youtube.com/watch?v=RA8iBM0ahu4

POPUP