Americký letoun 6. generace F-47 vzlétne v roce 2028, Boeing již začal s výrobou
Závody o vyvinutí a nasazení stíhacího letounu šesté generace vstupují do další fáze. Americká F-47 pojmenovaná podle 47. prezidenta USA Donalda Trumpa dostala očekávané datum prvního letu: rok 2028. Lety testovacích prototypů už probíhají, sériová výroba finální podoby F-47 firmou Boeing právě začíná. A to v době, kdy i další světové mocnosti vyvíjejí své vlastní letouny tohoto typu. Čína tvrdí, že finalizuje testy své J-XDS, přezdívané také J-50 a šíří nové údajně pravé snímky stíhačky. Rusové se pak bez konkrétnějšího důkazu chlubí postupem ve svém programu MiG-41. A vlastní programy stíhacího letounu šesté generace má i Evropa, konkrétně italsko-britsko-japonský Global Combat Air Programme (GCAP) a Future Combat Air System (FCAS) Francie, Německa a Španělska.
Foto: Vizualizace letounu F-47 | U.S. Air Force
Dobývání nebes letouny šesté generace je v plném proudu, jakkoliv ještě nejsou oficiálně nasazeny žádným z globálních hráčů. Výrobci z celého světa proklamují zlom v historii vojenského letectví a zrychlují procesy, které kdysi trvaly násobně déle – to vše ve snaze stát se první armádou s nejmodernějšími stroji ve svém arzenálu. V čele těchto snah jsou Spojené státy, které oznámily posun ve vývoji svého stíhacího letounu F-47.
„Po letech práce, stovkách testovacích hodin a tisících člověkoroků v laboratoři prezident (v březnu) oznámil F-47. Je to platforma, která spolu se všemi ostatními systémy (Next Generation Air Dominance - NGAD) zajistí dominanci v budoucnosti,“ prohlásil na konferenci Americké asociace leteckých a vesmírných sil velitel amerického letectva generál David W. Allvin. „Musíme jednat rychle. Musím vám říct, že je téměř rok 2026. Tým je odhodlán provést první start v roce 2028. Během několika málo měsíců od oznámení už (Boeing) začíná vyrábět první kus. Jsme připraveni jednat rychle. Musíme jednat rychle,“ dodal náčelník amerických vzdušných sil.
Meet the @USAirForce's sixth-generation fighter, the F-47, bringing next-gen technologies to ensure air dominance for decades to come.#AFANational pic.twitter.com/eUEfW2JzD8
— Boeing Defense (@BoeingDefense) September 22, 2025
Konkrétních detailů o výbavě a schopnostech F-47 je kvůli vysokému stupni utajení poskrovnu. Víme, že by měla mít rádius bojových operací přes 1000 námořních mil a schopnost vyvinout rychlost přes Mach 2. Na palubě by měly být nejmodernější naváděcí i zbraňové systémy doplněné pokročilou technologií neviditelnosti stealth++. Umělá inteligence by pak měla být schopna koordinace s bezpilotními letouny a v úvaze je údajně i bezpilotní provoz samotného letounu F-47. Letectvo jich plánuje koupit nejméně 185 a jde tak o náhradu podobně velké flotily současných F-22.
Northrop Grumman releases 6th Gen F/A-XX concept rendering on its official website pic.twitter.com/rq8IqID5WV
— Fighterman_FFRC (@Fighterman_FFRC) August 7, 2025
Souběžně s tím námořnictvo rozvíjí projekt F/A-XX společnosti Northrop Grumman, který má nahradit letouny F/A-18E/F Super Hornet, a to už za deset let. I zde se počítá s technologiemi zaměřenými na stealth schopnosti s integrovaným trupem a prostorem pro moderní radar AESA, umělou inteligencí umožňující týmové operace s drony. Program ale nemá ani zdaleka tak velkou finanční podporu vlády, jako F-47.
Foto: Porovnání posledních generací amerických stíhacích letounů | USAF
Pro fiskální rok 2026 na něj ministerstvo obrany vyčlenilo pouze 74 milionů dolarů, i když námořnictvo žádalo dalších 1,4 miliardy. Pro F-47 je to na příští rok 3,5 miliardy dolarů.
Chinese Fighter Jet First Look ??
— Globally Pop (@GloballyPop) September 29, 2025
This is China's 6th-Gen J50 aka J-XDS Fighter jet Developed by Shenyang Aircraft Corporation.
China’s J-50 -
6th-Gen Stealth Fighter.
Lambda wings + Thrust Vectoring.
AI-Assisted combat decisions.
Video ?#F16 #F22 #F35 #Su57 #J20 #Rafale pic.twitter.com/Fc3hFxUcMP
Pozadu nechce být hlavní geopolitický konkurent Spojených států Čína, která na F-47 reagovala propagandistickou kampaní na sociálních sítích, kde zveřejnila údajně pravé nové snímky a videa její vlastní stíhačky šesté generace. Nese název Šen-jang J-XDS, nebo podle vojenských analytiků také J-50 a má jít o bezocasý stíhací stealth letoun, o kterém Peking tvrdí, že už je v ostré fázi testování. Má mít vektorování tahu podobně jako F-22 nebo F-35 a otočné řídící plochy na koncích křídel. Komentátoři ale zdůrazňují, že z žádného z kolujících záběrů není patrné, zda se jedná o testovací modely, sériově vyráběné modely, nebo přímo o podvrh s cílem manipulovat s veřejným míněním. Toho pravděpodobně v současnosti využívá i válkou na Ukrajině unavené Rusko, které své vlastní zvěsti o vývoji MiG-41 šesté generace zatím živí jen nedávno aktualizovaným oznámením zástupce Státní dumy, že údajný vývoj posvětil náčelník ruského generálního štábu.
[?? FRANCE | ?? EUROPE]
— Scoop (@Scoop__off) September 30, 2025
?️Le projet SCAF est à nouveau fragilisé : Dassault et Airbus restent en désaccord, poussant Berlin à envisager le GCAP, mené par Londres, Rome et Tokyo. Le Royaume-Uni a même ouvert la porte à l’Allemagne ??, accentuant les tensions franco-allemandes.… pic.twitter.com/A9uNkWr8XH
Do globální soutěže o vývoj prvního stíhacího letounu šesté generace vstoupila před časem i Evropa. „Musíme opustit generační nomenklaturu, protože letadla se budou neustále vyvíjet,“ míní ředitel pro strategii bojového letectva v britském BAE Systems Mike Baulkwill. Jeho koncept s názvem Combat Air Continuum navrhuje 25letý plán, v němž dojde k přechodu od koexistence letadel páté a šesté generace k „třetí éře“ vzdušného boje charakterizované integrací autonomních stíhaček a nakonec úplným nahrazením lidských pilotů systémy umělé inteligence. Spolu s Itálií a Japonskem rozvíjí Global Combat Air Programme (GCAP) s cílem uvedení do provozu do roku 2035. Stále existuje i projekt Future Combat Air System (FCAS) Francie, Španělska a Německa, který zatím působí jako konkurence uvnitř spojenců na starém kontinentě – jakkoli Německo zvažuje kvůli některým neshodám opuštění programu a připojení se k GCAP. I zde se počítá s integrací rojů bezpilotních letounů spolu se stíhačkou a prvním letem v roce 2028 nebo 2029.
Zdroj: Defense News , TWZ, Zona Militar
Komentáře
Maveric
02. 10. 2025, 13:49Hezké:
https://www.youtube.com/watch?v=RA8iBM0ahu4