Motoristický svátek: Dakarské legendy budou prezentovány v Lešanech
V sobotu 31. května 2025 bude zahájena jubilejní 30. sezona ve Vojenském technickém muzeu Lešany. Při této příležitosti je pro vás připravený skutečný motoristický svátek – připomínka 40 let od prvního startu československých posádek na slavné Rallye Paříž–Dakar. Budete moct obdivovat slavné dakarské stroje, které obstály v nejtěžších afrických etapách.
Slavnostní zahájení 30. návštěvnické sezony ve Vojenském technickém muzeu v Lešanech u Týnce nad Sázavou bude výjimečné. V aréně muzea budou předvedeny nákladní automobily, s nimiž jejich posádky slavily největší úspěchy na soutěži Rallye Paříž-Dakar.
Nebudou chybět ani tradiční ukázky historické i moderní vojenské techniky a soutěže pro děti, za jejichž absolvování budou moct získat poukazy na svezení armádními vozidly v aréně. Letos si připomínáme 40 let od prvního startu československých posádek v Rallye Paříž-Dakar. K vidění budou speciály továren Tatra a LIAZ. Budete moct obdivovat desítku vozů, které se zapsaly do dějin legendárního pouštního závodu. Připraveno je také překvapení.
Na přehlídce týkající se Rallye Paříž-Dakar nesmí chybět nejúspěšnější soutěžní speciál. Tatra T815 4x4 Karla Lopraise označovaná jako „Puma“, s níž se celkem čtyřikrát zúčastnil Rallye Paříž-Dakar. V letech 1998, 1999 a 2001 kategorii kamionů vyhrál a v roce 2000 dojel na druhém místě.
Tatra Puma byla posledním soutěžním speciálem postaveným přímo v automobilce Tatra a představuje vrchol technického vývoje značky v oblasti dálkových rallye. Její úspěchy na Dakaru přispěly k mezinárodnímu renomé Tatry a staly se inspirací pro další generace závodníků. Název „Puma“ je zkratkou pro „Pouštní útočný a manipulační automobil“, což odráží její konstrukční účel – zvládnout náročné podmínky africké pouště. Vůz s číslem “69” bude na zahájení sezony v Lešanech zapůjčen ze sbírky Národního technického muzea. Vyroben byl v roce 1997 a Karel Loprais jej v mnoha rozhovorech označil za svůj nejoblíbenější.
Dalším předváděným speciálem bude vůz zapůjčený z Muzea Tatra v Kopřivnici má startovní číslo 635. Vžila se pro něj přezdívka „Ostrý-II“. Je jedním z prvních dakarských speciálů značky Tatra, který se zúčastnil Rallye Paříž–Dakar v roce 1986. Tento vůz reprezentoval Československo v osmé edici závodu, který tehdy vedl z Paříže přes Alžír do Dakaru.

Posádku tvořili Zdeněk Kahánek, Miroslav Gumulec a Josef Kalina. Společně s dalším vozem Tatra 815 s číslem 634, který pilotoval Karel Loprais, se pokusili zdolat náročnou trasu saharskou pouští. Oba vozy však musely závod předčasně ukončit kvůli neprostupnému terénu těsně před cílem.
Vůz „Ostrý-II“ byl vybaven unikátním zařízením zvaným „pádla“, která umožňovala vyproštění vozidla v případě zapadnutí. Po mnoha letech byl tento historický speciál získán zpět do České republiky a v roce 2016 byl kompletně zrestaurován. Dnes připomíná počátky účasti československých posádek na legendární Rallye Dakar a odhodlání, s jakým čelily extrémním podmínkám africké pouště.
Uvidíte i “Hasičák” - dosud nejlepší kamion v celkovém pořadí Dakaru
alší legendou předvedenou ve Vojenském technickém muzeu Lešany bude Tatra T815 přezdívaná „Hasičák“. Vyrobena byla v roce 1994 a Karel Loprais s ní poprvé soutěžil v roce 1995. Tento vůz se stal legendou nejen díky svému výkonu, ale i díky technickým inovacím, které přinesl do světa rallyových kamionů. Přezdívku „Hasičák“ vůz získal díky své kabině, která byla původně určena pro hasičské vozy. V kategorii kamionů Karel Loprais se svou posádkou v tomto voze zvítězil, v celkovém pořadí (včetně osobních automobilů) se umístili na 6. místě, což je dosud nepřekonaný výkon pro kamion v historii Dakaru. Zapůjčen bude od Loprais týmu z Frenštátu pod Radhošťem.
Technické specifikace a konstrukce ikony českého motorsportu, která je dodnes obdivována fanoušky rallye po celém světě:
- Podvozek: Tatra 815 4×4 s prodlouženým rozvorem, což zajišťovalo lepší stabilitu v terénu.
- Čtyřdveřová dlouhá kabina, původně navržená pro hasičské vozy, umožňovala lepší rozložení hmotnosti a umístění motoru více dozadu.
- Motor: Vzduchem chlazený dvanáctiválec Tatra s přeplňováním a mezichladiči stlačeného vzduchu, poskytující výkon až 550 koní.
- Výkon: Díky těmto úpravám měl vůz vysoký točivý moment a byl schopen dosahovat vysokých rychlostí i v náročném terénu.
Na vývoji vozu se podílel inženýr Jaroslav Krpec, který využil zkušenosti z předchozích modelů a přinesl inovace do konstrukce podvozku a umístění motoru. Představuje vrchol technického vývoje českých rallyových kamionů.
Dále budou k vidění tyto kamiony:
Tatra Tomáše Tomečka z roku 1986 (6x6, 500 koní - 8V)
Stále spolehlivý vůz, který dnes slouží pořadatelům Rallye Dakar jako doprovodné vozidlo typu balai (řídí ho Leopold Paďour a Petr Foltýn). Tento závod vede po původních trasách v Senegalu. Šestikolová Tatra s osmiválcem o výkonu 500 koní už dojela třeba do pouště Karakum (černá poušť) ve střední Asii nebo až k pyramidám v Egyptě.
- Více než 10 účastí na Dakaru a Africa Eco Race
- 1. místo v kategorii kamionů na Africa Eco Race 2015
- Tomáš Tomeček je prvním českým závodníkem, který absolvoval Dakar bez navigátora (sám řídil, navigoval i opravoval)
Tatra “Horka” (startovní číslo 502)
- Jeden z prvních československých kamionů nasazených v Dakaru
- Reprezentuje průkopnické období účasti značky Tatra v 80. letech (zejména Dakar 1986 a 1987)
Na svém kontě má čtyři účasti v dakarských závodech. Se startovním číslem 502 a s posádkou Loprais, Stachura, Kalina, se tento vůz úspěšně účastnil 14. ročníku startujícího 25. prosince 1991 z Paříže s cílem až v dalekém Kapském městě. Karel Loprais projel tehdy cílem jako třetí ze 101 kamionů. Rozsáhlou opravu na autě provedl Milan Horka spolu s Mirkem Šimáčkem a v současné době je v soukromém muzeu Tatra 111 v Dobříči.
Byl postaven v servisní dílně Tatra v obci Horka, která byla tehdy pobočkou tatrováckého vývoje. Na rozdíl od předchozích modelů měl zcela jiný rám, rozložení hmotnosti a dlouhou kabinu – všechno vzniklo právě v Horce.
LIAZ Tomáše Poura (startovní číslo 627)
- Reprezentuje pokračování tradice značky LIAZ v novém tisíciletí
- Úspěšná účast v Africa Eco Race a dalších maratonských rallye
- Výborné zvládnutí dlouhých etap v extrémních podmínkách
LIAZ Ondřeje Lišky (startovní číslo 617)
- Dlouholetý účastník Africa Eco Race
- V roce 2019 dokončil závod jako jeden z mála kamionů v plném počtu etap
- Stroj postavený a vedený soukromým týmem českých nadšenců
LIAZ „Franta“ – pilot: Martin Macík
- 5. místo v celkovém pořadí Rallye Dakar 2023
- Vítěz jedné etapy v tomtéž ročníku
- Jeden z nejrychlejších současných kamionů na Dakaru
- Franta je technologicky vyspělý český závodní speciál z dílny MM Technology
Součástí zahájení sezony bude i dětský program
Kromě připomenutí úspěchů našich posádek na Rallye Paříž-Dakar bude zahájení sezony v Lešanech věnováno také dětem. Připraveny jsou soutěže pro děti (vědomostní a pohybová). Po jejich úspěšném absolvování získají poukazy na odměny či svezení se v historické vojenské technice. Podmínkou pro plnění úkolů je vyzvednutí soutěžních listů na označených místech. O časech jednotlivých částí programu budete informování v areálu Vojenského technického muzea.
Na zahájení sezony se v muzeu pečlivě připravovali
Automobilka Tatra samozřejmě není známá jen dakarskými speciály. Naopak. Ty jsou jen pověstnou třešinkou na dortu. Kromě osobních vozů, z nichž některé jsou ve sbírce VHÚ Praha jsou známé především nákladní automobily. Právě na jejich základě stavěli konstruktéři závodní dakarské speciály. Při zahájení 30. návštěvnické sezony bude představen vojenský vůz Tatra 138, který museli pracovníci Vojenského technického muzea Lešany zkontrolovat, aby jej návštěvníci mohli obdivovat v dynamické ukázce.
Foto: Pohled na motor nákladního vozu TATRA 138 v dílnách VTM Lešany | Jiří Reichl / VHÚ
V době naší návštěvy na něm pracovali kolegové v dílnách. Tatra vyráběla i motory, které se montovaly do jiných vozidel. Na snímcích z dílen Vojenského technického muzea v Lešanech vidíte motor Tatra 928, který pohání polopásový obrněný transportér OT 810 D, který se stal jedním ze symbolů 2. světové války.
Foto: Motor Tatra 928 před vozidlem OT-810D | Jiří Reichl / VHÚ
Řidiči předvedou v aréně také další vozy ze sbírek VHÚ Praha. Bude to Tatra 813 8x8 KOLOS a návštěvníky oblíbený vůz Tatra 815 SOT, který byl vyroben ve dvou kusech pro Útvar speciálních operací vojenské policie (SOG).
Zdroj: VHÚ
Komentáře