EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Austrálie si vybrala americké bitevní vrtulníky Apache

 23. 01. 2021      kategorie: Vojenská technika      28 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Austrálie nebyla příliš spokojena s evropskými bitevními vrtulníky a rozhodla se je vyměnit za americké. Tisková služba australského ministerstva obrany oznámila, že vítězem výběrového řízení v rámci programu LAND 4503 se stal americký typ Apache.

Australské ministerstvo obrany oficiálně oznámilo záměr vyměnit bitevní vrtulníky Tiger společnosti Airbus v létě roku 2019. V rámci programu vyzbrojování byl naplánován nákup 29 (z toho 5 pro výcvik a jako záloha) nových helikoptér k náhradě 22 provozovaných strojů Tiger ARH. Dodávky nových vrtulníků Boeing AH-64E Apace Guardian mají být zahájeny v roce 2025.

139674550_4881296428606996_7831741735031663538_o
Foto: AH-64E v australských barvách | archiv společnosti Boeing Australia / CC BY NC-ND

Bitevní vrtulník AH-64E Apache Guardian je vyzbrojen 30mm rychlopalným kanónem M230 v dálkově ovládané zbraňové stanici, neřízenými raketami a protitankovými řízenými střelami. Vrtulník je chráněn kevlarovým pancířem a polyakrylátovými pancéřovými deskami. Tato ochrana mu dává vysokou schopnost přežití. Stroj je schopen pokračovat v letu i po zásahu z kulometu ráže 12,7 mm, nebo kanónu ráže 23 mm. Všechny klíčové systémy vrtulníku jsou duplikovány. Posádku tvoří pilot a operátor, každý z nichž však může zcela samostatně ovládat vrtulník i jeho zbraně.

AH-64 Apache je americký bitevní vrtulník používaný od sklonku studené války až po současnost. Ve službě u letecké složky US Army a v některých dalších ozbrojených silách nahradil starší typ AH-1 Cobra.

Apache byl zkonstruován v 70. letech jako vrtulník pro boj proti obrněné technice. Byl navržen na odhalování a ničení tanků při vysoce mobilním boji a mohl také poskytovat palebnou podporu pozemním jednotkám. Byl vyvinut z prototypu Hughes YAH-64, jenž poprvé vzlétl v roce 1975.

V roce 1981 byly tři předvýrobní stroje AH-64 předány armádě na druhý operační test. Tento armádní test dopadl výborně a jeho důsledkem bylo rozhodnutí přejít na motor T700-GE-701, jehož výkon byl 1259 kW. Na konci roku 1981 dostal AH-64 označení Apache v souvislosti s tradičním armádním využíváním indiánských kmenových jmen pro své vrtulníky. Vrtulník společnosti Hughes byl v plném rozsahu schválen pro výrobu 15. února 1982.

30. září 1983, přesně osm let po prvním letu, roloval leteckou továrnou společnosti Hughes v Mese v Arizoně první vrtulník pro americkou armádu. Jednalo se o slavnostní představení. Šlo však jen o formalitu. První série strojů byla armádě dodaná až za rok. Téhož roku byla společnost Hughes koupena společností McDonnell Douglas za 470 milionů dolarů. Hughes se později stal součástí společnosti Boeing díky spojení firem Boeing a McDonell Douglas v srpnu 1987. V roce 1984 se dílčí náklady na výrobu AH-64 pohybovaly na úrovni 7,8 milionu dolarů a průměrná dílčí cena jednoho vrtulníku byla přibližně 13,9 milionů amerických dolarů i s náklady na vývoj.

Celkem bylo americké armádě dodáno 827 vrtulníků AH-64A Apache. Poslední vrtulník byl dodán 30. dubna 1996. Verze AH-64A je základní verze původního útočného vrtulníku. V roce 1991 po operaci Pouštní bouře byl navržen modernizační program pro 254 strojů AH-64A. Zlepšení obsahovalo nové rotorové listy, GPS, vylepšené navigační a komunikační systémy. Program B byl schválen americkým kongresem a bylo na něj vyčleněno 82 milionů dolarů. V roce 1992 byl program zrušen. Modifikace navigačních a komunikačních systémů se postupně instalovala do modelů AH-64A a byla součástí modernizace. Dodatečné financování kongresem mělo za následek modernizaci AH-64A na verzi AH-64B +. Více finančních prostředků změnilo plán, aby se s přešlo na AH-64C. Modernizační program C zahrnoval všechny změny včetně montážního stěžně pro Longbow radar nad hlavním rotorem a novější motory. Po roce 1993 bylo označení C vypuštěné.

AH-64_from_above
Foto: AH-64D nad Bagdádem | Wikimedia Commons

AH-64D je vyvrcholením programu moderního amerického bojového vrtulníku. Pokročilý model AH-64D Apache Longbow je vybavený vylepšenou sestavou radiolokačních a zbraňových systémů, kvůli lepší schopnosti přežití. Hlavním vylepšením oproti typu A je kupole AN/APG-78 nainstalované nad hlavním rotorem, ve které je radar Longbow. Ten pracuje na milimetrových vlnách. Označovaný je zkratkou FCR (Fire Control Radar, dosl. „radar řízení palby“) a je lepší, než kmitočtový radar (Radar Frequenci Inferometer, RFI). Další modernizace zahrnují vylepšení systémů typu D na úrovni komunikace mezi Apachi, a to i když ostatní nemají primární kontakt s cílem. Tímto způsobem může skupina vrtulníků Apache naráz zneškodnit množství nepřátelských cílů při zaměření pouze jedním vrtulníkem. Vrtulníky Apache, které obsahují všechny tyto vylepšení jsou stále označované jako AH-64D Longbow, i když nemají kupoli na konci rotorové hřídele. Tato je mimochodem snímatelná a může být mezi vrtulníky vyměňovaná. Vrtulníky byly dále modernizované výkonnějšími rotory T700-GE-701C a plně integrovaným kokpitem. Přední pancířový trup byl rozšířen tak, aby vyhovoval novým systémům. Většina existujících kapacit zůstala zachovaná z původní verze A. První verze AH-64D úspěšně vzlétla 29. září 1995.

V únoru 2003 byl dodán armádě první modifikovaný Apache Blok II. Blok II obsahuje modernizaci digitálních komunikačních systémů.

Modernizační Blok III byl spuštěn v roce 2008. Zahrnuje zvýšení digitalizace, společný taktický rádiový systém, vylepšené motory a řízení vrtulníku, schopnost ovládat UAV, nové kompozitní listy rotoru a vylepšený podvozek. Novými rotorovými lištami, které úspěšně ukončily testování v květnu 2004, zvýšil vrtulník svou cestovní rychlost, horizontální stoupání a manévrovatelnost. Armáda USA plánuje modernizovat celou flotilu AH-64D Apache na Blok III standard. V roce 2012 došlo k přeznačení strojů AH-64D Block III na AH-64E, aby byla tak vyloučena záměna s variantou AH-64D Block II.

Komentáře

bombero

28. 01. 2021, 09:39

supermamlas OMNY- přesně ve stylu podle sebe soudím tebe. A nějaký odkaz na ty žvásty v angličtině by nebyl?Aha. Jako vždy, nebyl. jen se divím, že jste si tamn nenapsal třeba 10km, bylo by to zajímavější. netvrdím, že nemůžete mít pravdu, ale bez odkazu to jsou jen rusofilní vlhké sny.
Akorát x- krát jsem vám už psal, a k tomu se na základě životních zkušeností hlásím, nemám rád ssr a jeho nástupce rusko. Ale rozhodně nejsem US fill, jak uvádíte. Státy mám u zádele. Jen nemůžu zato, když se začně porovnávat nejvyspělejší ekonomika světa s rozvojovou, tak mi na 95% vyjde hůř ta rozvojová a i vše ostatní, co dělá. Ale ono je to hlavně o mentalitě, pustte si film/dokument "švéd v žigulíku". Je tam nádherně vidět uská nátura. ( největší špek z demonstrace- člověk má nárok na výplatu, užjen když přijde do práce. Nevadí, že pozdě, je nalitej a nic tam neudělá....)

Capt Rodgers

27. 01. 2021, 19:09

Omnypíčusy
Když mi ty píšeš, že nerozumím vojenské technice tak to beru asi stejně vážně, jako kdyby mi to říkal ŠIMPANZ. Za prvé nejsem Rusofil, mám rád Ka-52 a nemám problém říct, že je to jeden ze 3 nejlepších vrtulníků na světě a ten design je prostě skvělej. Navíc ten stroj má i výborný dostřel PTŘS - 10km střední výška a 8,6-9km malá výška. I Mi-28N je skvělý stroj - ten je osazen Atakou s doletem 8km. Mi-35M pak hraje až třetí housle a opravdu má dostřel max. 6,5km, protože na něj dokonce podle Ruských dokumentů nelze namontovat Ataku s dosahem 8km.
Až najdeš fotku a článek co to vyvrací tak se ozvi. A navrh posílám pár informací o Viperu - Viper je už od roku 2018/19 testován s AGM-179 JAGM, která má být po dokončení testů výkonostně srovnatelná s Britským Brimstonem

bombero

27. 01. 2021, 16:49

supermamlas OMNY- asi nechápete význam psaného slova latinkou. Asi by jste to potřeboval v azbuce. CaptR ve svém příspěvku jasně píše dosah ataky 6,5Km. Všeobecná wiki uvádí 6Km a tak i ostatní zdroje a militariwiki dokonce jen 5,8.Takže do těch 8 km by jste jí musel asi 2km donést
takže po tom hadru se spíš poohlédněte vy
https://military.wikia.org/wiki/9M120_Ataka-V

Capt Rodgers

27. 01. 2021, 15:31

Omnypíčusy
Diskutovat s tebou o tom proč jsou AH-1Z a UH-1Y úplně stejný šrot jako Mi-35M je asi zbytečné, protože radši vysolíš 20 lží a ukřičíš oponenta, než aby jsi se zamyslel nad jeho argumentem. Takže stačí jen říct, že nejlepší střela pro Mi-35M je Ataka-M s dosahem 6,5km, to je stále o 1,5km méně než Hellfire. Nejlepší Ruské letecké PTŘS Vikhr na Mi-35M nejde namontovat, takže se stále jedná o stroj s kratším dosahem než Viper

Capt Rodgers

26. 01. 2021, 21:27

Cateye
Podle oficiálních zdrojů MOČR je v provozu pouze 10 ze 16 našich Mi-24V (pro rozlišení od skutečných modernizovaných Mi-35 a Mi-35M, které jsou podstatě jiné stroje bych z našich Mi-24V vynechel exportní označení), což je sice více jak polovina, ale rozhodně to není žádná sláva. A to neřešíme jejich aktuální bojovou použitelnost v současném stavu - PTŘS s doletem 4km je už zastaralé proti jakékoliv konkurenci

Cateye

26. 01. 2021, 20:03

Badysák: Je směšné, že celý svůj názor stavíte na pouhém osobním pocitu z toho kolik českých Mi-35 je letuschopných. Pokud to nevíte (srovnání s F-35 je absolutně mimo) tak raději mlčte...

Badysak

26. 01. 2021, 18:54

Omny odpověděl sis sám
Podle Opaty armáda bude 16 vrtulníků Mi-24/35 využívat zároveň s novými dvanácti americkými stroji do té doby, než vojáci dosáhnou počátečních operačních schopností s novými vrtulníky. Pak armáda dosluhující bitevníky vyřadí. „Jsme přesvědčeni, že to je velmi zajímavý artikl k prodeji,” dodal Opata.Bitevníky Mi-24/35 pak mají díky probíhajícím generálním opravám odejít do „důchodu“ nejpozději v letech 2025 až 2027

Jakmile budou osádky přecvičené na nové stroje tak se těch přestárlých šrotů zbavíme dokud jsou letuschopné, protože je nedokážeme udržovat v provozu NEJPOZDĚJI v roce 2027.
Do tohohle máme investovat miliardy dolarů na modernizace bojových vlastností? Když jsme schopni je udržet ve vzduchu max do roku 2027. To že máme 16 Mil 35 je pěkné kolik z nich je letuschopných? Když bohatá amerika podle vás dokáže nasazovat pouze 35 procent F35 a to si díly vyrábějí samy. Copak mi závislý na dodávkách od nepřítele. Jo vlastně SPD, Trikolora, KSČM, ANO a podžtašky z ČSSD tenhle výkvět vlastenců nás zachrání.

Badysak

25. 01. 2021, 21:10

Cateye máme licenci na montování dílu dovezených z ruska řekněte slovákům, že si mají ponechat Mig 29 však mají licenci na jejich údržbu.
A soudruh myslitel Martin23 se ozval výkony muže mít Mil 35 jaké chce, ale letové vlastnosti má absolutně jiné vrtulník není auto, aby pilot prostě presedl na jiný model.
A znovu naco vrážet x miliard do modernizace Mil 35 západnimi technologiemi(viz pokrokové ruské SŘP do tanků z francie) když ty vraky stojí na zemi pro nedostupnost ND.

Capt Rodgers

25. 01. 2021, 18:29

Omnypíčusy
Tak budeš příspěvky číst než na ně budeš reagovat? Ani jednou jsem nenapsal, že německ kupuje F-35, jen jsem napsal, že by jim v nákupu nikdo nebránil - kupují pouze 55 EF T4, 30 F-18F Block III a 15 EA-18G. A tohle nevyvrátíš

Cataye
Tak to je přesně co jsem psal, tak nevím co v tom hledáte. Pointa je, že rafar je odjímatelný a to je pravda. Jestli jich bude mít RAAF dostatek je otázka, ale kdyby jich dostatek neměli vrtulníky budou fungovat stejně jako Viper, který může a nemusí používat radar

Cateye

25. 01. 2021, 16:21

Capt. Roddgers: Radiolokátor je odnímatelný jen proto, že jich je ve výzbroji méně než kolik je kusů AH-64, tudíž se například pro kondiční lety neinstaluje, ale v ostrém nasazení jsou používány vždy. Proto se systém jmenuje Apache Guardian a ne Apache/Viper , nebo Universal Guardian

Capt Rodgers

25. 01. 2021, 11:38

Omnypičusi
Nauč se číst a pak odepisuj. Němci kupují jen F-18F a EA-18G, ale nikdo jim nebrání v budoucnu F-35 koupit

Cataye
Radar Longbow je odjímatelný a instaluje se na špičku rotoru. Proto je několik snadno dohledatelných fotek Guardianů bez radaru. Třeba jako na prezentaci pro RAAF. Faktická bojová efektivita pak není tak vysoká jako s radarem, ale pořád postačí k plnění většiny úkolů - kromě AH-64D/E a Ka-52 zatím není další bitevní vrtulník s radarem ve službě (nepočítám Z-19, ten je průzkumný)

Martin23

25. 01. 2021, 08:44

Jen jsem chtěl k tomu tématu našeho daňového poplatníka uvést, že za sebe jsem ale nezaregistroval nějaký úprk vrtulníkových pilotů od armád -

KVŮLI AFGANISTÁNU.

Martin23

25. 01. 2021, 08:42

Jen jsem chtěl k tomu tématu našeho daňového poplatníka uvést, že za sebe jsem ale nezaregistroval nějaký úprk vrtulníkových pilotů od armády.
Pokud došlo k odchodům, tak zejména skrze zeštíhlování stavů.

V Afganistánu operovaly tři Mi 17.

Martin23

25. 01. 2021, 08:32

Celkem povedený a ucelený pohled na věc.

https://www.natoaktual.cz/analyzy-a-komentare/bitevni-vrtulniky-vzdusna-podpora-do-vsech-konfliktu.A150223_122732_na_analyzy_m02

Z něj vyplývá jediná skutečnost.
Kvalitativní posun vpřed by znamenalo pouze pořízení:
1. AH-64E Apache
2. Mi 28, Ka 50/52
3. Modernizace Mi 24v

Všechno ostatní je špatně již z podstaty toho, že nejde o vrtulníky stejné kategorie jako jsou MI  24v.

Já bych v současné době jednoznačně preferoval modernizační program.
Levná varianta, vrtulník pořád perfektní, práce pro naše lidi, absence potřeby přeškolovat piloty atd.

Pokud vím, tak Poláci ve spolupráci s Izraelem Mi 24 modernizují. Stejně tak se chystali modernizovat T 72, přitom na rozdíl od nás žádnou modernizační variantu v předchozích letech neměli. My máme dvě.

Martin23

25. 01. 2021, 08:10

karel3
Pakliže jsi Kadliku nikde nebojoval, je tvoje kritika pouze trapný výron ne zcela dospělého jedince.

Pokud totiž člověk není duševně narušený, tak jediným důvodem, proč se účastní dobrovolně zahraničních misí, které nejsou o obraně vlastního území, ale většinou o okupaci území cizích, jsou PENÍZE.

U pilotů je problém, protože pro ně peníze nejsou až tak vekou motivací s ohledem na to, že odchodem do civilu nebyla potíž sehnat dobře placenou práci v soukromém sektoru nebo u záchranek.

Martin23

25. 01. 2021, 07:58

Badysak
Pokud u Mi 35 napadáte letové vlastnosti, tak jen potvrzujete, že nevíte o čem melete. Ty jsou špičkové a nic moc nového v tomto smyslu nebylo vytvořeno.

Ale já tady samozřejmě nechci působit tak, že modernizace Mi24/35 by jej dostala na špici. To fakt ne.
Jen by to bylo násobně lepší řešení než co jsme provedli.

astor

24. 01. 2021, 22:42

Myslel jsem, že pan Karel, potomek keltského bojovníka a germánské Valkýry, nedokáže ničím překvapit. Ve svých rasistických invektivách je ale stále lepší a lepší! :grinning:

Cateye

24. 01. 2021, 20:45

Capt Rodgers: Ne. Apache Guardian je systém pojatý jako celek včetně radiolokátoru a proto je tak účinný. Bez něj je to jen vybrakovaná analogie značkového mobilu v lite verzi...
Co se týče BlackHawků, to je další epizoda oné komedie. Na ministerstvu totiž zjistili, že kdybychom pořídili pouze UH-1, ztratili bychom schopnost působit řízenými zbraněmi proti těžce obrněným cílům, protože UH-1 nemá schopnost nést Hellfiry. Takže se nakonec zvolilo řešení nejhorší z možných.
Přitom při nákupu UH-60 by žádné dělení 8+4 nebylo nutné, protože BlackHawky s Hellfiry nemají problém...
Badysák: Melete nesmysly. ČR má jako jedna z mála zemi licenci na plnohodntné opravy a modernizace vrtulníků značky Mil. Odchody našich statečných pilotů do civilu neprobíhaly kvůli uzemnění strojů , ale kvůli obavám z misí v Afghánistánu.

Capt Rodgers

24. 01. 2021, 19:32

Cataye
No, nejlepší je, že se mě snažíte střít lží. V prvé řadě myslím, že Apache Guardian má stejné palubní systémy jako Viper, což je pravda. Radar se do palubních systémů nepočítá, protože se instaluje externě - navíc radar Longbow je kompatibilní s Viperem při absenci jednoho Sidewinderu.
Srovnání Black Hawku s H-1 programem je také podivné, protože by jsme používali 4 Black Hawky jako gunship a 8 jako víceučelové - to znamená, že počet Black Hawků by odpovídal počtu strojů H-1 systému. Zbytek je blud a nemá cenu na něj reagovat, protože se bude časem měnit a to třeba už do předání strojů v roce 2023

Badysak

24. 01. 2021, 19:07

Cateye co furt melete o bojovém nasazení minimálně 4 roky se budou piloti učit ovládat Vipery ,protože oproti Mil 35 mají bambilion systému a o letových vlastnostech nemluvě.
Proč by měli sedět v hangárech desítky vrtulníků za xx miliard dolarů, když do nich nemáme piloty.
Kteří utekli do civilu, protože ty ruské šroty byly neletuschopné díky mizerným ruským dodávkám náhradních dílů. A to nám soudruh myslitel Martin23 ještě doporučuje modernizovat ruské šroty, aby nám dále rezivěli v hangárech, protože Česko je v NATO a tedy nepřitel.
Soudruzi to nemá chybu pokračujte a pomřem tu smíchy z vašich pokrokových nápadu.

Cateye

24. 01. 2021, 18:02

Capt Rodgers: Bohužel bludy tady šíříte vy. Není pravda, že AH-1 má stejné systémy jako Apache Guardian. Už jen absence radiolokátoru schopnosti Viperu, resp. celého systému deklasuje o desítky procent.
Dále není pravda, že v tendru nebyla lepší nabídka. Byla - UH-60, s větší přepravní kapacitou, nižšími prvozními náklady, Hellfiry v základní nabídce, lepší servisní podporou a... nižší celkou cenou!
....
Nákup systému H-1 je neskutečná komedie. K vrtulníkům dostaneme jeden, ano čtete dobře jeden náhrádní motor! A protože budeme mít jen čtyři kusy bitevní verze, tak s ohledem na provozuschopnost stejného typu u USMC budeme mít k dispozici dva kusy. Deklarovaná schopnost spoluučasti na misích NATO je tak pro tento typ fakticky nulová, a nebo nebudeme cvičit piloty létat. Obojí prostě nebude možné...
...
S nákupem by se dalo souhlasit pokud by poměr UH-1Y a AH-1Z byl alespoň v poměru 1:1. Sladké řeči o tom, že se dokoupí další kusy neobstojí, protože výrobní linka na Vipery se příští rok zavírá. To by musela vláda o dokoupení rozhodovat už dnes.
Takto zůstaneme světu pro smích, protože v počtu provozuschopných kusů budeme na úrovni banánové republiky...

Martin23

24. 01. 2021, 15:48

Capt Rodgers
Vždyť to říkám- nejsme suverénní v daných rozhodnutích.

O Mi-24V jsem nic netvrdil, co by se mělo považovat za chybné. Pouze jsem naznačil, že ta předražená NÁHRADA za ně, není žádná hitparáda.

Podle mého názoru by asi úplně tou nejlepší cestou byla modernizace Mi-24V.

Capt Rodgers

24. 01. 2021, 12:10

Nemůžeš nás srovnávat s Egyptem už jen kvůli tomu, že my jsme v NATO a oni ne. Dále Egypt je tak 10x větší s 10x většími finančními prostředky. Z toho plyne volnější možnost nákupu vojenské techniky, na kterou ČR nemůže dosáhnout.
Vaše tvrzení ohledně Mi-24V je chybné, vzhledem k tomu, že provozuschopných jich máme pouze 10, navíc proti “zastaralým” strojům H-1, nemají naše Mi-24V téměř žádné palubní systémy. Vzhledem k tomu, že Viper i Venom vstoupily fo služby v roce 2010 se to také dá očekávat. Jakékoliv zastarání je blud, protože stroje mají stejné palubní systémy jako Apache Guardian a jsou levnější. Navíc ostatní 3 další možnosti z tendru by byly mnohem horší.
A co se PVO týká, tak je nejlepší mít primárně hodně stíhačů. Stacionární PV ochrana má velké množství nevýhod a primárně ji provozují země s nemožností získat Západní letouny. Já bych pak osobně zvolil Německou cestu modernizace letectva (F-18F Block III a EA-18G s možností koupit F-35)

Martin23

24. 01. 2021, 09:47

Refael
Co má kvantita společného s kvalitou?
Jakože na menším území stačí morálně zastaralé stroje, které ani neplní v dostatečném míře funkci bitevníku a navíc byly dost drahé?

Capt Rodgers
Ironie.

Ale obecně platí, že nahrazovat Mi-24/35 výše uvedeným (osm víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom a čtyři bojové vrtulníky AH-1Z Viper) a ještě za ty peníze, je tragikomedie.

Asi těžko lze očekávat, že by se dnes již ne suverenní stát, jakým jsme, mohl chovat jako třeba Egypt, který nakupuje podle efektivity nákupu a ne podle politického zadání.

Proto mají ruské i US stíhačky, stejně jako US i ruské vrtulníky. Řídí se jen výhodností nabídky.

A samozřejmě nejde primárně o vrtulníky, protože 4 bojové vrtulníky, to je spíš legrace než úsilí o  ochranu státu.

Jak uvádím velmi často, tento stát primárně potřebuje poderní PVO (ruská nebo izraelská) a raketové prostředky (kvalitativně na úrovni Iskander a pak také Tornado S). Jedině tyhle prostředky dokáží odradit.

Refael

24. 01. 2021, 06:14

Martin23
"Kde v Austrálii udělali tu chybu, že si nezakoupili Vipery a Venony?"

Pouze negramotny muze srovnavat rozlohu kontinentalni Aussie a Ceske Republiky.

Capt Rodgers

23. 01. 2021, 12:05

Austrálie na rozdíl od ČR investuje velké peníze do modernizace ozbrojených složek. To znamená, že mohli už od počátku vybírat čistě bitevní stroje narozdíl od MOČR, které tendr nastavilo tak, aby vyhráli Italové. Z toho plyne, že my jsme AH-64E ve výběrovém řízení neměly a v druhé řadě by byl v současné době moc drahý. Vzhledem k tomu, že náš systém H-1 má stejné systémy jako Apache Guardian, ale za menší cenu, takže my jsme rozhodně nekoupili špatně

Martin23

23. 01. 2021, 09:16

Kde v Austrálii udělali tu chybu, že si nezakoupili Vipery a Venony?

Liberal shark

23. 01. 2021, 08:01

AH-1E se od předchozích verzí kvalitativně liší svou schopností ovládat drony. Takže je schopen bezpečně získávat taktické informace.