EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Bezprecedentní tah Kyjeva: Proč je až 150 Gripenů od Švédska zásadním krokem k nové éře evropské obrany

 01. 11. 2025      kategorie: Vojenská technika      3 komentáře

Švédsko a Ukrajina podepsaly předběžnou dohodu o nákupu 100 až 150 stíhaček Saab JAS 39 Gripen E, což je jedna z největších potenciálních exportních zakázek v historii švédského obranného průmyslu. Tento krok Ukrajině umožní vybudovat poválečné letectvo založené na letadlech kompatibilních s NATO, které mají nízké provozní náklady a rychlou nasaditelnost.

gripen eFoto: Sériové letouny Gripen E | Saab / Public domain

Dne 22. října 2025 oznámili v Linköpingu premiér Ulf Kristersson a prezident Volodymyr Zelenskyj podpis memoranda o porozumění, na jehož základě Ukrajina získá 100 až 150 stíhaček Saab JAS 39 Gripen E, což signalizuje potenciální restrukturalizaci evropské letecké síly v poválečném období. Takový počet, který je bezprecedentní, by zdvojnásobil dosud největší prodej letounů Gripen ve Švédsku a upevnil dlouhodobé průmyslové a politické partnerství. Oznámení je důležité, protože formuje budoucí ukrajinské letectvo na základě platformy optimalizované pro rozptýlené operace, nízké náklady na údržbu a interoperabilitu na úrovni NATO. Jak informovala švédská zpravodajská agentura TV4, dokument stanoví rámec pro jeden z dosud největších exportních projektů společnosti Saab.

Požadavek Ukrajiny na minimálně 100 a možná až 150 letadel není pouhým číslem v titulcích, ale plánem struktury ozbrojených sil. V rozsahu tří a více letek by taková flotila umožnila nepřetržitou ochranu vzdušného prostoru, útoky na pozemní cíle, úkoly SEAD/DEAD (potlačení a ničení protivníkovy protivzdušné obrany) a vytvoření specializovaných výcvikových a konverzních jednotek, čímž by se Ukrajina posunula k udržitelnému, suverénnímu modelu bojového letectva. Prohlášení o záměru (LOI) formalizuje politický a průmyslový záměr, aniž by představovalo závazný prodej; je bránou k jednání o konfiguraci, financování, výcvikových programech a fázových dodacích plánech. Švédští představitelé upozornili, že i při současné kapacitě by první dodávky proběhly zhruba tři roky po uzavření definitivní smlouvy, což podtrhuje, že tento plán je koncipován pro poválečné ukrajinské letectvo.

Z provozního hlediska je Gripen E nejnovější verzí švédského konceptu pozemního stíhacího letounu s motorem s vyšším tahem, větším doletem, moderní sadou elektronického boje, radarem AESA a rozsáhlou integrací datalinku, navrženým pro boj z rozptýlených míst a pod elektronickým útokem. Švédsko teprve začalo zavádět E do služby, přičemž první letouny dorazily ke švédskému letectvu tento měsíc, což je milník, který zakotvuje zralost pro exportní uživatele a výcvikové programy. Setkání v Linköpingu se konalo ve výrobním centru společnosti Saab pro letouny Gripen a GlobalEye, čímž bylo oznámení přímo spojeno s výrobní základnou, která by se rozšířila, aby uspokojila ukrajinskou objednávku.

Ve srovnání s podobnými platformami se Gripen odlišuje svou odolností díky rozptýlení, schopností rychlých operací na provizorních přistávacích drahách a historicky nízkými provozními náklady ve srovnání se západními typy 4,5. generace, což jsou výhody, které jsou pro zemi žijící pod neustálými útoky raket a dronů důležité. Zatímco letouny F-16 představují nezbytné krátkodobé překlenující řešení, velká flotila letounů Gripen E by nabídla klíčové výhody: konstrukci pro provoz na silnicích, vysoce automatizovanou údržbu a reputaci nižších nákladů na letovou hodinu ve srovnání s letouny Eurofighter nebo Rafale, jak vyplývá z několika studií. Tyto vlastnosti, spolu s architekturou zaměřenou na elektronický boj, by Ukrajině mohly poskytnout odolnější základnu pro každodenní lety, jakmile bude dosaženo masového nasazení.

Ze strategického hlediska minimálně 100 letadel změní regionální rovnováhu. Z geopolitického hlediska prohloubí vztahy mezi Švédskem a Ukrajinou a spojí nově v NATO sdružený severský obranný ekosystém s dlouhodobou bezpečností Kyjeva, přičemž Moskvě dá najevo, že poválečná síla Ukrajiny nebude zanedbatelná, ale podpořená moderní leteckou silou. Z geostrategického hlediska umožňuje tento rozsah věrohodnou obranu proti leteckým útokům, dálkové údery a trvalé ISR mise ve spolupráci s partnery. Z vojenského hlediska standardizuje velkou část budoucího výcviku Ukrajiny, integraci zbraní a datové sítě s postupy NATO, což usnadňuje koaliční operace a logistiku. Stockholm by mohl uvolnit malý počet starších letadel C/D, řádově podle médií „něco přes deset“, jako přechodné řešení, které by zapadlo do postupného přechodu na model E.

Pokud jde o rozpočet a smlouvy, nebyla oznámena žádná cena. Jako měřítko lze uvést, že brazilský program 36 letadel Gripen E/F byl v roce 2014 uzavřen za 5,4 miliardy USD (asi 113 miliard Kč), včetně vývoje, výcviku a podpory, což ilustruje, jak obsah balíčku silně ovlivňuje průměrné jednotkové ceny. Jakákoli ukrajinská zakázka na více než 100 letadel by proto byla víceletým programem v hodnotě několika miliard eur, zahrnujícím zvýšení výroby, výcvikové systémy, munici a průmyslovou účast. Švédská vláda zdůraznila, že LOI je začátkem jednání, nikoli uzavřeným prodejem, a že dodávky, pokud budou smluvně sjednány, budou následovat v dlouhodobém rytmu v souladu s kapacitou společnosti Saab a vlastním přechodem Švédska na Gripen E.

Oznámení poukazuje na rozhodující dlouhodobou volbu: vybudovat schopné a udržitelné ukrajinské letectvo v smysluplném měřítku s platformou navrženou pro sporné evropské nebe. Pokud se LOI promění v smluvní podmínky a pokud partneři postupně nahradí starší letouny, mohla by Ukrajina přejít od postupných oprav k trvalé architektuře letecké síly, která bude odstrašující, obranná a dlouhodobě se hladce bude integrovat do operací NATO.

Zdroj: armyrecognition.com

 Autor: Petr Žák

BRAVO SIX

Komentáře

Czertik

01. 11. 2025, 15:08

jendo se musi putinovi nechat, bez invaze na ukrajinu by ukrajine prechod na zapadni techniku a vyrazovani ruske trval alespon 30 let, takhle to zvladla za 3.

jinak skutcne by me zajimalo kde se a z ceho se berou ony historicky levne provozni naklady gripenu ? ja jen ze cr gripeny vysly draz na letovou hodinu nez f35.

Azor

01. 11. 2025, 14:22

Co pak tam mluví a ukazuje tento pán??

Od 3. minuty videa!!!
https://www.youtube.com/watch?v=SOALkwSPtXY

Kam těm vojákům pomohl - náš Čestmír??? - nebo jak jim pomůže (za jak dlouho??) těch ,100 až 150 stíhaček Saab JAS 39 Gripen E?? A za čí že to bude peníze??

Tož tak.

Slavoslav

01. 11. 2025, 08:33

Tento nákup je skvelá správa pre celý európsky obranný priemysel