Boeing zahájil stavbu letounů P-8A Poseidon pro Německo
Jak informoval německý Spolkový úřad pro vyzbrojování, informační technologie a údržbu (BAAINBw) na své oficiální stránce sítě X, první tři letouny P-8A Poseidon, které jsou určené německým ozbrojeným sílám pro námořní hlídkování a protiponorkový boj, začala montovat americká firma Boeing v Rentonu ve Spojených státech. První let je naplánován na listopad 2024. Dodávky do Německa začnou v roce 2025.
Foto: Boeing P-8A Poseidon | Wikimedia Commons / Public domain
Oficiálně je typ Boeing P-8A považován za dočasné řešení. Německo spolu s Francií pracuje na společném projektu námořního hlídkového letounu, nebo spíše komlexního systému, označeného jako Maritime Airborne Warfare System (MAWS). V souvislosti s tímto stavem velitelství německého námořního letectva prohlásilo, že nevytvoří specializovanou infrastrukturu pro P-8A.
V červnu 2020 německé ministerstvo obrany oznámilo, že upouští od plánů na modernizaci stávajících hlídkových a protiponorkových letounů P-3C Orion a provádí tržní studii s cílem posoudit možnost nákupu stávajících hotových platforem. Do oblasti zájmu se dostaly letouny P-8A Poseidon, Airbus C295 Persuder a RAS-72 Sea Eagle, což je modifikace stroje ATR-72 nabízená firmou Rheinland Air Service GmbH.
V březnu roku 2021 americké ministerstvo zahraničí schválilo potenciální dodávku pěti hlídkových a protiponorkových letadel P-8A do Německa v rámci programu zahraničního vojenského prodeje. Plánovaná hodnota zakázky včetně souvisejícího vybavení a služeb měla dosáhnout hodnoty až 1,77 miliardy USD.
V červnu 2021 pak Boeing oznámil, že německé ministerstvo obrany přijalo nabídku na dodávku pěti letounů P-8A Poseidon a v září 2021 americké námořnictvo podepsalo první kontrakt s Boeingem v hodnotě 756,635 milionů dolarů na dodávku 5 letounů P-8A Poseidon německým ozbrojeným silám. Zahájení dodávek bylo naplánováno na konec roku 2024 až začátek roku 2025.
V listopadu 2023 schválil rozpočtový výbor německého parlamentu přidělení finančních prostředků ve výši 1,1 miliardy eur na nákup tří dalších letounů P-8A Poseidon. Německá společnost MAWS GbR (skládající se z ESG Elektroniksystem-und Logistik-GmbH, HENSOLDT Sensors GmbH a Diehl Defense GmbH & Co. KG) získala 25. dubna 2024 zakázku na druhou národní doplňkovou studii francouzsko-německého projektu systému MAWS. Ten má využívat pilotované i bezpilotní letecké platformy spolu s pozemními stanicemi. K tomu budou nezbytné mohutné datové spoje pro vytváření sítí a cloudové řešení založené na umělé inteligenci používané k analýze dat získaných z různých senzorů.
Program MAWS byl zahájen v roce 2018 s cílem vyvinout evropské pilotované letadlo pro námořní hlídkové mise, které bude létat v roce 2035, aby nahradilo francouzský typ Atlantique 2 a Německem provozovaný americký typ P-3C Orion. Byly navrženy stroje založené na letounech Airbus A320neo nebo Dassault Falcon 8X nebo 10X.
Po německé akvizici P-8A se zdá, že evropské letecké platformy pro MAWS bude muset připravit Francie sama.
Zdroj: Německý Spolkový úřad pro vyzbrojování
Komentáře