EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Budoucnost ruského bojového letounu nové generace Su-57E

 27. 06. 2021      kategorie: Vojenská technika      7 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Ruský letecký průmysl vyvinul exportní verzi svého víceúčelového bojového letounu nové generace – Su-57, ale prozatím nezískal žádné závazné objednávky. Podle ruských vyjádření jsou však první objednávky očekávány již v blízké době, možná již na MAKS-2021. Možnosti exportu Su-57 by měly být podpořeny i vznikem dvoumístného provedení letounu.

Su-57.Vladislav06112019.CC BY-SAFoto: Ruský víceúčelový bojový letoun nové generace Su-57E | Vladislav06112019 / CC BY-SA

Možnosti exportu Su-57 byly zkoumány téměř od samého začátku vývoje v rámci programu PAK FA. O nový letoun projevila tehdy zájem Indie a chtěla se podílet na vývoji jeho exportní verze.

V roce 2010 se prototyp PAK FA - T-50 poprvé představil představitelům indického ministerstva obrany a indického leteckého průmyslu. Indové byli spokojeni, a v roce 2012 došlo k formální dohodě o spolupráci. V souladu s tímto dokumentem měla společnost Russian United Aircraft Corporation ve spolupráci s Indian Hindustan Aeronautics Limited připravit aktualizovaný projekt letadla FGFA založený na PAK FA.

Bylo oznámeno, že prvním zákazníkem FGFA bude indické vojenské letectvo. V budoucnu by obě země mohly takové letadlo uvést na mezinárodní trh a začít ho prodávat do jiných zemí.

V polovině desátých let se situace kolem projektu FGFA změnila. Indická strana začala kritizovat společný projekt i základní letoun PAK FA. Na letadlo byly podávány různé stížnosti a byly vyjadřovány pochybnosti o jeho souladu s danými kritérii pro 5. generaci. V dubnu 2018 Indie od společného projektu FGFA odstoupila.

Poté, co ruské podniky přestaly pracovat na FGFA, využily nashromážděné zkušenosti ve vývoji vlastního exportního provedení. Již na aerosalonu MAKS-2019 zahraničním hostům předvedly exportní Su-57E. O tento stroj se ihned začalo zajímat několik zahraničních armád. Neúspěch rusko-indického projektu neměl na hledání potenciálních kupců významný vliv a jejich již dříve vzniklý okruh se nemění.

Očekává se, že moderní exportní víceúčelový stroj Su-57E bude zajímat některé země na Středním východě a v jihovýchodní Asii. Objednávky by teoreticky mohly přijít také od armád Jižní Ameriky. Zprávy zmiňují možné dodávky také do severoafrických států.

V létě roku 2019 vstoupilo do okruhu potenciálních zákazníků Su-57E také Turecko. Na MAKS-2019 byl prototyp předveden vojenským a politickým představitelům této země. Smlouva na dodávku letadel nebyla podepsána, ale její vznik je stále možný. Turecká strana studuje své potřeby a různé návrhy.

Již ve fázi projektu FGFA přitahovalo nové ruské letadlo pozornost alžírských vzdušných sil. Později se představitelé této země seznámili s novějším strojem Su-57E. Na konci roku 2019 se objevily zprávy o podpisu smlouvy. Zahraniční média uvedla, že alžírská armáda objednala 14 letadel Su-57E a stejný počet stíhacích bombardérů Su-34. Informace o alžírské objednávce však dosud nebyly oficiálně potvrzeny.

Na podzim roku 2019 vedení ruské společnosti Rostech začalo hovořit o možné dodávce Su-57E do Indie a Spojených arabských emirátů. Tisk ve stejném období také začal psát o možných objednávkách z Číny a Myanmaru. 
Nedávno místopředseda ruské vlády Jurij Borisov přišel s informací o plánech na vytvoření dvoumístné modifikace Su-57. Takové letadlo by mohlo přilákat další zahraniční zákazníky.

Je zřejmé, že dvoumístný kokpit umožní letadlu nejen boj, ale i výcvik pilotů. Zvětšení posádky může také snížit pracovní zátěž při plnění složitějších úkolů. Je třeba také očekávat pozitivní výsledky v kontextu skupinového použití bezpilotních prostředků s Su-57.

Dvoumístný Su-57 může také lépe odpovídat názorům některých potenciálních zákazníků na perspektivní technologii, podobně jako je tomu u současných Su-30.

Bojová letadla ruské výroby jsou na mezinárodním trhu populární a nové objednávky jsou pravidelně přijímány. Základ tohoto vývozu však stále tvoří vylepšené stroje 4. generace.

Jako velmi významný problém je vnímána současná velmi nízká produkce. Výroba Su-57 již probíhá pomocí sériové technologie, ale počet vyrobených kusů je velmi malý. K opětovnému vybavení vlastních leteckých sil a plnění zahraničních objednávek je nutná velkovýroba. Řešení tohoto problému je v běhu, ale pozitivní výsledky je možno očekávat až v horizontu několika let.

Ruský Su-57E je na mezinárodním trhu hlavním konkurentem amerického F-35. Spojené státy mají na svůj stroj již mnoho objednávek, a o další všemi možnými prostředky usilují. Za potenciální kupce považují i země, které by mohly mít zájem o ruská letadla.

CENOVÉ BOMBY (558)

Komentáře

Gogo

03. 07. 2021

Čím by potenciální zájemce asi tak chtěli přesvědčit? Prototyp představují Indům v r. 2010 a v r. 2021 stále ještě nemají hotový motor... Sami už uznávají, že bojové vlastnosti letounu jsou bídné a plánují rozsáhlou modernizaci (https://www.armadninoviny.cz/super-suchoj-ruska-stihacka-su-57-modernizace.html). Dnes už nelze vše tutlat jak za starých rudých časů, takže celý svět v přímém přenosu sleduje, jaký marast a soustavné posouvání termínů provází i ostatní zásadní zbrojní projekty (Armata, adm. Kuzněcov,...). A když už i Indové otevřeně přiznávají, že Su-57 nesplňuje podmínky pro zařazení mezi letouny 5. generace (byť je to v článku hezky diplomaticky zaobaleno) - vždyť je už dlouho známé, že výrobce nezvládl projektovat přístupy vzduchu k motorům tak, aby radarům odstínil rotující lopatky dmychadla. Pak je otázkou, v čem někdy v budoucnu Su-57 bude lepší, než třeba Su-35S (který je vyzkoušený, osvědčený, funkční a průběžně modernizovaný)?

Omny

03. 07. 2021

ano nejkrásnější na tom je, že jenom provoz těch letadel vyjde na 360 mld. Kč a oni píší jak je to levné o)))Zlaté Grippeny

Omny

30. 06. 2021

Glock
neblábol, jsi uplně mimo. To že ty nevíš, neznamená, že to neni.

Glock

28. 06. 2021

Jako obvykle je článek k ničemu. Žádná země si SU-57E nepořídí v nejbližších 3-5 letech, protože:

1/ vývojové náklady byly horetní a ty se promítají do jednotkové ceny; s pár vyrobenými kusech je jednotková cena horentní, ledaže bute zásadně osekáno
2/ avionické vybavení, tj. exportní verze bude mít než radar, palubní počítač a kokpit s HUD a MFD. Tj. namísto světového standardu multi-role-fighter ze Sůčka bude než air superiortiy fighter. S čímž souvisí i šíře a schopnosti
3/ výzbroje Sůčka. Zatím se pouze mluví o tom, že ponese různé verze PLŘS, tj. jen způsobilost pro air-to-air combat. O dalších zbraních jsou jen nejasné zmínky.

To, co na začátku vypadá jako atraktivní nabídka, může po bližším ohledání působit spíše jako potvrzení známé poučky "nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné věci".

MXM

27. 06. 2021

alexa123:
některé armády takové stroje požadují, tak proč nevyhovět, může pak plnit úlohu jako Su-34. Sice je trend vysoká automatizace a snižování počtu osob v posádkách, ale na delší mise jsou dva specialisté určitě mnohem lepší jak jeden.

Babu

27. 06. 2021

O dvoumístném stroji páté generace se už nějaký čas mluví v Číně. Druhý pilot by měl na starosti řízení radioelektronickeho boje a velel by letce dronů, jako třeba dark sword https://pbs.twimg.com/media/Ee1JOH-X0AAYuUl.png

alexa123

27. 06. 2021

Nič v zlom, ale dvojmiestne lietadlo 5 generácie? Čo má v lietadle 5. generácie čo hľadať druhý člen posádky?

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací