EXCALIBUR
CZUB

České poválečné obrněnce – od „hakla“ po TITUS

 21. 11. 2017      kategorie: Vojenská technika      0 komentářů

Jedno ze základních pravidel úspěšné obrany státu je co největší soběstačnost ve výrobě vlastních bojových prostředků. Nikterak jinak tomu není u obrněných transportérů. Pojďme si nyní představit průřez klíčovými obrněnými vozidly, která naše republika produkovala, produkuje a bude produkovat.

Jako 1. naše poválečná Československá armáda začala v 50. letech v podniku Tatra sériově vyrábět obrněný transportér OT-810 zvaný též neoficiálně „hakl". Jednalo se o modernizovanou verzi válkou ověřeného německého transportéru Sd.Kfz. 251, který se mimochodem na našem území v tehdejším Protektorátu vyráběl už za války.

transpotery_02
Foto: Obrněný transportér OT-810 ve službách ČSLA

Do roku 1962 bylo vyrobeno kolem 1500 kusů různých modifikací OT-810 a zajímavostí je, že poslední kusy byly vyřazeny ze skladů Armády České republiky až v roce 1995. Dnes můžete vidět transportér OT-810 v našich muzeích nebo mezi sběrateli, ať už originální nebo předělaný do podoby válečných Sd.Kfz. 251.

transpotery_01a
Foto: OT-810 předělaný do podoby německého druhoválečného transportéru Sd.Kfz. 251/1

Dalším vynikajícím počinem byl československo-polský projekt obojživelného obrněného transportéru OT-64 SKOT (Střední Kolový Obrněný Transportér). První zkušební série byla vyrobena roku 1961 a do armád obou spolupracujících států byl stroj zařazen roku 1964. Ve své době patřil SKOT ke světové špičce. U nás v tehdejším Československu se do OT-64 vyráběl motor a podvozek Tatra, převodovka Praga a další komponenty. 

transpotery_04
Foto: Obrněné transportéry OT-64 jako součást vojenské přehlídky v roce 1966

Transportér měl pohon všech osmi kol, což mu umožňovalo velmi efektivní průchod terénem, pro plavbu na hladině transportér využíval 2 lodní šrouby. SKOT se stejně jako OT-810 vyráběl v mnoha modifikacích – bojové verze, opravárenský vůz, sanitní vůz nebo velitelská a spojovací verze.

transpotery_03
Foto: OT-64 SKOT

Další generací obrněných transportérů české výroby v naší armádě jsou kolová obrněná vozidla Pandur II 8x8 CZ, která byla podle požadavků AČR vyvinuta z původního modelu Pandur II 8x8 z portfolia General Dynamics European Land Systems (GDELS). AČR postupně získala 107 bojových vozidel pěchoty a transportérů Pandur II 8x8 CZ v různých verzích (bojové, velitelské, průzkumné s radiolokátorem, ženijní, zdravotnické apod.), prvních 17 kusů bylo vyrobeno ještě v rakouské pobočce GDELS, naprostá většina strojů ale spatřila světlo světa v výrobních prostorách VOP CZ.

O servis na kolové obrněné transportéry a bojová vozidla pěchoty Pandur II 8x8 CZ české armády se od letošního roku nově stará česká společnost TATRA DEFENCE VEHICLE (TDV) patřící do průmyslové holdingu CZECHOSLOVAK GROUP (CSG). Tím došlo k podstatnému zlepšení servisních služeb, které musely být dříve zajišťovány ze zahraničí, a to po stránce rychlosti i ceny. TATRA DEFENCE VEHICLE navíc v roce 2015 získala na základě strategického partnerství mezi CSG a GDELS licenční práva na výrobu a servis Pandurů II 8x8 pro střední Evropu a další vybraná teritoria.

transpotery_06
Foto: Obrněné transportéry Pandur II v Afghánistánu

Počátkem tohoto roku byla podepsána mezi Ministerstvem obrany ČR a výrobním podnikem TATRA DEFENCE VEHICLE smlouva na dodávku dalších 20 obrněných kolových transportérů Pandur II 8x8 CZ (6 ve velitelské a 14 ve spojovací verzi). Nové stroje budou vybaveny speciálním komunikačním, spojovacím, elektronickým a dalším vybavením, na jehož produkci se významně podílejí desítky českých výrobců a dodavatelů (Meopta, Retia, Optokon, Letecké přístroje Praha apod.). Podnik TATRA DEFENCE VEHICLE, který je v současnosti jediným světovým výrobcem vozidel Pandur II 8x8, také v druhé polovině tohoto roku začal nabízet české armádě i zahraničním zájemcům samohybný minomet 120 mm ShM Pandur II 8×8 CZ. To dokazuje, že tato platforma má velmi univerzální použití a její koncepce umožňuje vyprojektovat různé speciální varianty.

transpotery_05a
Foto: Zdravotní KOT-ZDR PANDUR II 8x8 CZ

Velkým přínosem pro AČR bude také obrněné kolové vozidlo s pohonem 6×6 TITUS na podvozku české automobilky TATRA TRUCKS. TITUS je výsledkem spolupráce kopřivnické TATRA TRUCKS a francouzské zbrojovky Nexter Systems, a jde o univerzální obrněné vozidlo kategorie MRAP s velmi dobrou průchodivostí terénem. Vláda České republiky v polovině roku 2017 schválila zakázku na pořízení obrněných vozidel TITUS pro potřeby ozbrojených sil. Armáda České republiky tak do své výzbroje postupně získá 62 kusů těchto vozidel ve třech provedeních, které v příštích letech pro AČR kopřivnická společnost vyrobí. Další dodávky nejsou podle vyjádření armádních špiček vyloučené.

transpotery_07
Forto: Obrněné kolové vozidlo s pohonem 6×6 Nexter Titus

Přestože to po roce 1989 nevypadalo, je skvělé, že se naše republika v posledních letech opět stala, co se výroby obrněných kolových vozidel týká, soběstačnou a my si přejeme, aby tento trend vydržel i v dalších letech. A to i v případě pásových obrněnců, které armáda vybere na základě probíhajícího výběrového řízení.

 autor: Fels

ARMY24

Komentáře

Článek nemá žádný komentář. Buďte první!

Pro přidání komentáře musíte být přihlášený.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací