Československé křižníkové tanky Cromwell v poválečných letech
Nejpočetnějším tankem z výzbroje československé samostatné obrněné brigády, obléhající od konce léta 1944 německou posádku francouzského přístavu Dunkerque, byl původem britský tank Cromwell. Jeho služba u československých útvarů pokračovala i po skončení války. Není divu, protože kromě jiných vozidel s čs. samostatnou obrněnou brigádou na konci války do naší vlasti dorazilo celkem 181 těchto podařených obrněnců v několika verzích.
Foto: Britský tank Cromwell ve službách Čs. samostatné obrněné brigády v roce 1945 v Praze | VHÚ
Již 21. května 1945 se československé Cromwelly a jejich osádky zapojily do střežení demarkační linie v západních Čechách. O 9 dnů později ale drtivá většina z nich vyrazila do Prahy, aby se v rámci vojenské přehlídky předvedla svým osvobozeným krajanům. Po ní se příslušníci brigády vrátili zpět do západních Čech. Již 1. června 1945 došlo k přeznačení československé samostatné obrněné brigády na 1. tankový sbor. Co se týče nějakého zesilování stavů, které by jste asi čekali, k tomu vůbec nedošlo. Jedinou větší změnou byla transformace 1., 2. a 3. tankového praporu, ze kterých se teď staly 11., 12. a 13. tanková brigáda.
1. tankový sbor se následně stal dispoziční jednotkou Hlavního velení, které nařídilo výstavbu ještě 14. tankové brigády, která měla dostat tanky Cromwell dílem od všech tří předchozích útvarů. Ta se začala formovat ve slovenském Turčianském Svätém Martinu. Takže nejen že nedošlo k posílení stavů, naopak, vznikem 14. tankové brigády, došlo jen k dalšímu rozmělnění.
1. tankový sbor byl z podřízenosti XXII. amerického sboru předán pod přímé velení československé armády až 1. září 1945. O pět dní později se všechny čtyři jeho tankové brigády začaly přesouvat do svých nových působišť. Jenže o necelý měsíc později došlo k dalším organizačním změnám. 1. tankový sbor byl přejmenován na Tankový sbor, přičemž všechny čtyři jeho tankové brigády ( 11. - 14. ), které využívaly americkou a britskou techniku z něj byly vyčleněny, respektive bylo rozhodnuto nahradit tuto "západní" výzbroj stroji T-34/85 ze Sovětského svazu, respektive obrněnců používaných předtím 1. československou obrněnou brigádou v SSSR.
To tedy definitivně znamenalo, že tanky Cromwell budou nyní používány prakticky jen u výcvikových útvarů, či jako učební pomůcky v tankových učilištích a ve vojenské akademii v Hranicích. Bylo nutno vyvcvičit nové tankisty, kteří rychle nahradí demobilizované válečné veterány. Již v srpnu 1945 bylo nicméně od bojových jednotek odveleno celkem 14 Cromwellů právě k tankovému učilišti, nebo do vojenské akademie. I v rámci samotných tankových brigád vyzbrojených tanky Cromwell byly samozřejmě určeny stroje, které byly používány výhradně k výcviku nových osádek, jednalo se celkem o 9 strojů.
V roce 1946 došlo ve snaze posílit československé tankové vojsko k dalším změnám, které vedly ke vzniku 21. a 22. tankové brigády. A opět to byly původní čtyři brigády, které se musely vzdát částí svého vozového parku. Jenže o rok později naopak došlo ke snížení početního stavu armády. To se týkalo i tankového vojska, které se z 9 tankových brigád zmenšilo na 6. Ušetřím vás dalšího líčení vzniku a zániku nových útvarů, přesunů tanků Cromwell od jedné jednotky ke druhé. Tyto "čachry" totiž pokračovaly i po komunistickém Únorovém převratu v roce 1948 a i v letech následujících.
V březnu roku 1948 bylo rozhodnuto, že všechny původně britské tanky Cromwell budou přesunuty k 23. tankové brigádě. Dominantním typem tanku se u všech zbývajících obrněných jednotek měl stát sovětský T-34/85. I přes rostoucí počty "Téček" zařazovaných do výzbroje, zůstávaly Cromwelly ve druhé polovině 40. let nepostradatelnými. V roce 1949 jich byla drtivá většina soustředěna v Žatci. Ze 181 původně dodaných vozidel, byly toho času zcela odepsány jen 3! Jenže se začal projevovat kritický nedostatek náhradních dílů, které byly po zbrojním embargu způsobeném komunistickým převratem prakticky nedostupné. Čs. velení se tak muselo stále častěji uchylovat ke kanibalizaci strojů. Přesto bychom v polovině roku 1949 ve výzbroji naší armády našli celkem 143 tanků Cromwell, což bylo pořád víc než sovětských T-34/85, kterých tou dobou sloužilo "jen" 134.
Cromwelly, ač většina z nich již překročila stanovené nájezdy kilometrů, se ve výzbroji udržely také díky dobře organizované domácí výrobě některých klíčových součástek, jako pásů, či pojezdových kol. Problémem ovšem byly motory a převodovky. Tankisté rovněž museli velmi šetřit kanonovým střelivem v rámci svých ostrých střeleb. Původní britské dodávky munice se rychle tenčily. Trn z paty se ale podařilo vyřešit výrobou munice ve Škodových závodech v Plzni. Např. na počátku roku 1948 činila zásoba munice nějakých 10 500 tankových granátů, počet se pak podařilo doplnit právě domácí výrobou.
Od roku 1949 bylo plánováno neustálé snižování tabulkových stavů tanků Cromwell. Na začátku roku 1951 pak armáda disponovala 178 Cromwelly. Naopak, strojů T-34/85 bylo k dispozici již 361 a jejich počty dál stoupaly. V roce 1959 bylo rozhodnuto z částí zakonzervovaných tanků Cromwell postavit vyprošťovací stroje pro potřeby ženijních útvarů. Výroba vyprošťovacích tanků VT-34 se totiž opožďovala. Při prohlídce vybraných Cromwellů se však zjistilo, že většina z nich je v žalostném stavu. Repasované motory, určené pro tyto stroje, které se nacházely v tankovém skladě ve Zdicích, byly z neznámého důvodu ihned po náročné a drahé opravě odeslány do šrotu.
V březnu 59. roku bylo definitivně rozhodnuto vyřadit britské stroje z výzbroje. Jejich údržba, či jen obyčejné skladování stály armádu příliš mnoho peněz. Československá lidová armáda tou dobou evidovala stále ještě celkem 101 Cromwellů, z nich 73 sloužilo bez výzbroje jako tahače. Stroje měly být nabídnuty do civilního sektoru. V případě že se nepodaří zrealizovat jejich prodej, měly skončit v hutích. Tak se i bohužel stalo, když byly do konce listopadu 1959 pro naprostou opotřebovanost prodány n. p. Kovošrot a následně sešrotovány a roztaveny. Jen nemnohé z nich dosloužily po různých přestavbách ( především v podobě jeřábů ) v dolech a v dalších průmyslových areálech. Naštěstí se několik strojů dochovalo do současnosti a některé již prošly, nebo prochází náročnou rekonstrukcí, která má tanky uvést zpět do původní podoby. Snímek z ranného poválečného období zobrazuje jeden z výcvikových Cromwellů cvičící součinnost s pěchotou, vyzbrojenou kořistními německými Sturmgewehry a vybavenou předválečnými přilbami vz. 32.
Zdroj: britannica
Komentáře
Kamcana
23. 12. 2024, 01:45Uz za minuleho rezimu me vadilo jak byli hloupy lide vyrazujici starou druhovalecnou techniku. Nepochopil jsem proc komunisticti filmari propagandisti se nezasadili o zachovani v provozuschopnem stavu nekolika kusu techniky pro filmove ucely. Proc jsme se divaly T34/85 kdyz tam mel hrat T34/76 proc nezustala predevsim nemecka technika. Navic to byl zdroj valut. Valecne filmy se tocili porad i kdyz vetsina mela stupidni scenar. Navic udrzovat filmovou verzi vozidla není tak narocne jako u bojove. Vim ze by se to po roce 1989 rozkradlo ale ta technika by byla dodnes funkcni .
Bradley
22. 12. 2024, 07:32Pár technických zajímavostí k tanku, které však asi zájemci o military budou znát.
Co má stroj společného se Spitfirem, Hurricanem nebo Mustangem?
Motor Rolls Royce Meteor, což byla "pozemní" verze slavného Merlina.
A co má společného s T-34?
Podvozek: oba stroje mají shodný podvozek Christie
Czertik
23. 12. 2024, 11:04bradley
a proc byl pozemni ? protoze pro letadla uz se nehodil.
a ten podvozek chrisie zadny zarak nebyl, protoze se u zadne povalecne techniky uz nikdy nepouzival.
Bradley
24. 12. 2024, 11:28Czertik
Jasně, že se pozemní verze nehodila pro letadla, což ovšem platí i naopak. Takový motor v tanku pracuje za totálně jiných podmínek, než ten v letadle.
Někde jsem se dočetl, že řada Meteorů byly přestavěné Merliny ze zničených, respektive odepsaných zastaralých letadel.
Christie byl v době svého zrodu skvělý podvozek, který ovšem realitvně brzy zastaral. Varianta T-34M už počítala s torzními tyčemi.
Czertik
24. 12. 2024, 13:30bradley
nerozumis.
meteory byly puvodne merliny ktere uz se nehodily pro pohon letadel.az pozdeji byly metor specialne upraveny navrh merlinu.
zjedodusene jde rict ze metor byl merlin vyrobeny pri nizsich pozadavcich. meteor vyuzival i dily merlinu co neprosly vyrobni kontrolou.
ano, to co si cetl bylo presne, protoze ony merliny uz nebyly schopna podavat maximalni vykon po dostatecne dlouhou dobu, tak k pohonul letadel se uz nehodily, u tanku kdyz motor nejede porad na plny vykon tak to nevadi.
nejde rict ze christiho podvozek zastaral, po valce se pouzivaly konstukce podvozku ktere vznikjly i pred ni, resp chrisstiho podvozkem.
chrisiho podvozek mel zajimavou myslenku, ale praxe ukazala ze dobry tank a podvozek dela vic nez jen zajimava myslenka.
a budme uprimni, nevim o vyhodach christiho podvozku oproti jinym, vyjma cestovani po silnici.
Bradley
25. 12. 2024, 11:17Czertik
ad Meteor)
Nechci se s Vámi zbytečně přít, čemu rozumím nebo nerozumím. Proto z mnoha možných sem dávám odkaz na Wiki (mj. i kvůli ozdrojování hesla)
https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Meteor
ad Christie)
V době svého vzniku a vrcholné slávy byl podvozek typu Christie shledán nejlepší variantou pro tanky, u kterých byla požadována především rychlost v terénu. Byly to nejen T-34, ale i britské křižníkové tanky.
ad zastarání)
Jak jinak chcete nazvat situaci, kdy je časem nalezeno lepší technické řešení?
Pepík Knedlík
23. 12. 2024, 12:41Bradley
Letecky motor se pouzival Thundera k pohonu Shermana.
Christie byla slepá idea a brzy byla nahrazena torzkama atd. Důvodem byl malý prostor v korbě tanku.
Bradley
24. 12. 2024, 11:29Pepík Knedlík
Nerozumím tomu Thunderu. Překlep?
Pepík Knedlík
24. 12. 2024, 11:59Bradley
Republic P-47 Thunderbolt, velmi solidní stroj a jeho motor poháněl i tank Sherman :smile:
Bradley
25. 12. 2024, 11:27Pepík Knedlík
ad Thunder)
Ne, nikoliv. Motor P-47 Thunderbolt (konkrétně Pratt&Whitney R-2800) Shermana nikdy nepoháněl.
Pepík Knedlík
26. 12. 2024, 20:12Bradley
Ono to není tak hrozný dohledat fakta.
Armáda potřebovala motory V8 pro pohon tanků Sherman a Ford byl osloven, aby problém armády vyřešil. Ford tedy odstranil 4 válce z motoru Allison a vznikl menší osmiválec o objemu 18 litrů, celohliníková konstrukce a úhel rozevření válců zachoval. Zrodil se Ford GAA, největší benzínový osmiválec historie.
Motor do tanků měl výkon snížený na 500 koní při 2 600 ot./min a produkoval monstrózní točivý moment 1 400 Nm. Aby byl udržen stabilní výkon, přicházely motory z výroby s omezovačem otáček na právě zmíněných 2 600 ot./min, ale posádky tanků často omezovač odstraňovaly, aby získaly vyšší výkon.
Ještě zde je zminka: Sherman Firefly vs Tiger
Normandie 1944
Stephen A. Hart
Bradley
27. 12. 2024, 15:01Pepík Knedlík
A kde je, prosím, ona souvislost s Thunderboltem?
Některé z mnoha verzí Shermana sice byly poháněny upravenými leteckými motory, ale ty byly jednak mnohem menší a jednak ani jeden nebyl Pratt&Whitney R-2800.
První byl benzínový Continental R-975, což byl upravený hvězdicový Wright R-975 Whirlwind, a druhý pak vznětový Caterpillar D-200A, upravený z devítiválcového, rovněž hvězdicového, motoru Wright R-1820 Cyclone 9 Wright.
Už jenom z číselného označení za písmenem R (= radial/hvězdicový), které udává objem válců v krychlových palcích, je patrno, že ten z Thunderbolta byl násobně objemnějí a tudíž by pro něj rozhodně nebylo v motorovém prostoru Shermana dost místa. O výkonu (okolo 2000 koní) a z toho vyplývající potřeby odpovídající převodovky a vůbec zbytečnosti takového výkonu už asi netřeba dále mluvit.
Pepík Knedlík
27. 12. 2024, 22:12Bradley
Ale pozor. Zde si maluješ vše jinak. Původní motor u XP prototyp Thundeta byl opravdu Allison.
V historii Shermana najdeš tři až čtyři motory a z toho jeden diesel.
Pepík Knedlík
27. 12. 2024, 22:19Bradley
Další motorizace Shermana,
jeho zadní část obsahoval letecký hvězdicový motor Wright Continental R-975 o výkonu 298 kW.
Bradley
27. 12. 2024, 22:33Pepík Knedlík
uveďte, prosím, nějaký zdroj. Já jsem se nikde nedobral informace, že by motory Allison měl nějaký Sherman, nebo Thunderbolt.
Bradley
27. 12. 2024, 22:36Pepík Knedlík
hmmm...
A co jiného píšu?
A znovu se ptám po jakékoliv spojitosti mezi Shermanem a Thunderboltem. Já jsem žádnou neobjevil.
Bradley
28. 12. 2024, 22:35Pepík Knedlík
opět "střelba mimo"
Ford GAA opravdu nevznikl z Allisona viz například zde:
https://www.securitymagazin.cz/historie/ford-gaa-nejvetsi-benzinovy-osmivalec-sveta-pohanel-tanky-sherman-m4-1404063799.html
Pepík Knedlík
21. 12. 2024, 15:24Když je clanek o tanku, tak přidám současnost:
"Je to přitom jen pár dní, co ministerstvo obrany uzavřelo smlouvu s německou zbrojovkou Rheinmetall Landsysteme na nákup dalších 14 starších bojových tanků Leopard 2A4 za 3,98 miliardy korun (bez DPH). Česko už dříve od Německa dostalo darem 28 tanků Leopard 2A4 a dvě vyprošťovací vozidla Büffel 3 jako ocenění za vojenskou pomoc Ukrajině".
Koupíme starý sroty, protože na nový nemáme. Nemáme zatim ani F 35 a možná ani nebudou, PVO nemáme a tak co s tim? Černochová!
Azor
21. 12. 2024, 20:01Pepík Knedlík.
Díky našemu"vynikajícímu"školství,bezpáteřnosti politiků,kteří jsou dosazování díky PR a absolvování(např.)Aspen institutu či nalévárně v Bilderbeg klubu atd.
Viz .rozhovor K.Schwaba o dosazování psychicky narušených a zaháčkovaných(díky korupci, podefilii atd. - tudíž vydíratelných)a tímto, ti co řídí většinu světa, tu těmito loutky podporují davově-elitářskou společnost,tak si ten dav, co takové politiky volí,si neuvědomuje,kam je tito politici dovedou.
V tomto případě ohledně devastace obrany obyvatelstva.
Lidi si neuvědomují že je tu většina lidí součást davu a neví co to je dav.
Na takovéto platí toto -
"Je snadné někoho oklamat,ale je těžké ho přesvědčit,že byl oklamán"
A jen silná osobnost si to připustí.A nezáleží na vzdělání.U vysokoškolských to je nejtěžší.Neboť si připustiti"že JÁ vysokoškolák, bych mohl být oklamán?"
Pepík Knedlík
21. 12. 2024, 21:49Azor
No jo, ale preci Aspen o vymyvaní mozku je povinnost pro všechny co chtějí delat politiku např. Fiala, Babiš, Černochová a ten blb ze stan co vypadá jak vyvrhel z pekla. Bildenberg je jista jek okradat staty a ovlivnit vo se dá. Vsak i Šláfenberg byl členem.
Nejlepší je popis jak byl dosazený Bildenbergem - Střikajici Bill za prezidenta, to jsem se nasmál.
Pepík Knedlík
21. 12. 2024, 09:51Zapomenuty tank, který sice neměl kvality Pantheru, ale vydržel.