EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Dodávky nejnovější verze tanku K2 Black Panther jihokorejské armádě jsou v plném proudu

 12. 10. 2024      kategorie: Zahraniční armády      20 komentářů

V roce 2024 plánuje Hyundai Rotem dodat podle oznámeného harmonogramu jihokorejské armádě celkem 56 tanků K2GF. Dnes má ve výzbroji více než 200 kusů tanků K2 Black Panther.

k2Foto: K2 Black Panther jihokorejské armády | Hyundai Rotem

V rámci programu modernizace armády plánuje jihokorejská armáda posílit své pozemní schopnosti začleněním celkem 260 tanků K2 do svých obrněných sil. K dnešnímu dni je ve službě již více než 200 jednotek K2 a průběžné dodávky, včetně optimalizovaných verzí jako K2GF, budou pokračovat až do roku 2025, aby byl splněn plánovaný cíl. Toto masivní nasazení je v souladu se strategií vybavit armádu tanky nové generace schopnými zvládnout výzvy složitého a členitého terénu země, a zvýšit tak mobilitu a schopnost reakce pozemních sil proti potenciálním hrozbám.

Tank K2GF je pokročilou verzí tanku K2 Black Panther, který je navržen tak, aby poskytoval optimalizované výkony v hornatém a drsném prostředí charakteristickém pro geografii Jižní Koreje. Mezi pozoruhodné technické vlastnosti patří jeho vybavení dieselovým motorem MTU-883 Ka-500 o výkonu 1 500 koní, který je spárovaný s automatickou převodovkou. To mu umožňuje dosáhnout na silnicích maximální rychlosti 70 km/h a zajišťuje značnou obratnost v náročném terénu. Tento výkonný pohonný systém je doplněn řízeným hydropneumatickým odpružením (In-arm Suspension Unit), které umožňuje tanku upravovat světlou výšku a zaujímat různé polohy pro optimalizaci stability a přizpůsobivosti v horském terénu.

K2GF je vyzbrojen 120mm kanónem s hladkým vývrtem hlavně a automatickým nabíjecím systémem, který je schopen střílet protipancéřové a tříštivé náboje s účinným dostřelem 3 km. Systém řízení palby zahrnuje pokročilý infračervený senzor a laserový dálkoměr, což umožňuje vysoce přesné zaměření i za snížené viditelnosti. Pro ochranu posádky jsou v K2GF integrovány vysoce odolné kompozitní pancéřové moduly spolu se systémem aktivní ochrany (APS), který je určen k zachycení nepřátelských hrozeb, jako jsou protitankové střely. Kromě toho je tank vybaven pokročilým systémem řízení palby a systémem řízení bojiště, který umožňuje lepší koordinaci s ostatními nasazenými jednotkami v reálném čase, a zvyšuje tak jeho efektivitu v moderních vojenských operacích.

K2 Black Panther se těší rostoucímu zájmu v Evropě a je již nasazen v Polsku, kde se společnost Hyundai Rotem stala strategickým partnerem. V srpnu 2022 podepsalo Polsko smlouvu na dodávku 180 tanků K2, z nichž 46 již bylo dodáno v letošním roce a probíhají jednání o dalších 180 jednotkách. Kromě toho o pořízení tohoto tanku v rámci svého programu modernizace armády uvažuje také Rumunsko, a také Arménie nedávno projevila zájem o tank K2 v reakci na regionální bezpečnostní napětí. Tank K2 konkuruje německému tanku Leopard 2A8 a nabízí výraznou cenovou výhodu, která se podle dostupných odhadů pohybuje kolem 20 milionů dolarů ve srovnání s přibližně 45 miliony dolarů za tank Leopard 2A8. Přizpůsobivost tanku K2 různým strategickým prostředím a jeho konkurenceschopná cena zvyšují jeho atraktivitu pro země, jako je Polsko, Rumunsko a potenciálně Arménie, což podtrhuje rozšiřující se přítomnost tanku K2 na evropském trhu moderních tanků.

Podle údajů The Military Balance má Jižní Korea v současné době ve výzbroji přibližně 2 115 hlavních bojových tanků (MBT), přičemž kombinuje moderní modely s jinými, které jsou zastaralejší. Mezi jednotkami ve službě je 1 000 tanků K1 a K1E1 a 450 modernizovaných tanků K1A1 a K1A2, vyvinutých v 90. letech 20. století pro potřeby obrany jihokorejské armády. Ve vozovém parku je také přibližně 225 tanků K2 Black Panther, které byly nedávno zkonstruovány a vybaveny nejmodernějšími technologiemi, speciálně přizpůsobenými geografickým podmínkám země. Naopak asi 400 tanků M48A5 Patton, pocházejících z 50. a 60. let 20. století, je stále součástí vozového parku, a to i přes jejich rostoucí zastaralost. A konečně doplňuje tuto rozmanitou obrněnou sílu 40 tanků ruského původu T-80U, což podtrhuje důležitost pokračující modernizace pro řešení současných hrozeb.

Zdroj: armyrecognition.com

Komentáře

Czertik

19. 10. 2024, 17:55

myslim ze korejci by meli nakoupit jeste vice tanku, idealne navic 500, at nahradi zcela zastarale patony, ktere by pak mohli jit do srotu/muzeji.

FilipMat

13. 10. 2024, 03:43

Tak on hmotnostní rozdil mezi Leo2a8 a K2 je z jednoduchých důvodu... Jak sami JihoKorejci přiznali, obětovali jistou část odolnosti/pancéřování za pohyblivost kvůli hornatému terénu polostrova, dále je tank vybaven automatem nabíjení, věž může byt menší, stačí chranit o jednoho muže méně, což hmotnost ušetří.. rozhodně je rozdíl 8-12 tun pokud potřebuji pohyblivost v náročném terénu, na území nepřítele který má katastrofální silniční síť, a s tanky potřebuji provádět daleké uderné operace tudíž rozhoduje i spotřeba...
V našich podmínkách v ČR je však dle mne výhodnější co nejvyšší balistická ochrana tanku, silniční síť máme skvělou, na našem území se Leopard2 dokáže pohybovat úplně stejně snadně jako v Lužici,Sasku atd... jelikož se bude v případě potřeby AČR nejspíš pouze bránit, tedy bránit naše území, odpadají i další body, pro nás je Leopard2A8 zcela jistě vhodnější než K2..
Přesto si myslím, že je nejvhodnější řešení tankového vojska míti hlavní co nejlepší MBT jako třeba Leo2A8, a doplňkový daleko levnější tank řekněme střední jako vozidla palebné podpory na podvozcich BVP, T72..m4cz... atd.. ve větších počtech než MBT...

Pepík Knedlík

13. 10. 2024, 10:09

FilipMat
Souhlasím, ale jak poslední střetnutí na vychode ukazalo, tak kdysi nezničitelny Abrams je k smichu. Britský Chall raději uklidili. Ano, Leo byl z nich nejlepší jenže. Vyvoj PTŘS doznala obrovský pokrok a za zlomek ceny tanku.
Tank má a bude mít stale co nabidnout, ale musi se zmenit strategie a ochrana pred drony a zesilenym pancirem to nebude.
To by pak na bojišti jezdily kolosy jako Maus.

Martin F.

13. 10. 2024, 10:54

Každej tank je zničitelný, ale kdyby měla UA možnost nasadit Abramsy způsobem odpovídající 21. století, tedy kombinací s dalšími prostředky, které má k dispozici Nato, byl by nezničitelný. UA ale není NATO, a že tanky budou mít ztráty, je snad všem jasné.

FilipMat

14. 10. 2024, 00:21

Tak Leopard2a8 by měl alespoň částečně řešit ochranu před drony a ptřs systémem trophy, reaktivní pancéřovaní, klecové pancéřování, jde instalovat na každý tank, není to zcela spásné ale pomyslnou ochrannou síť před drony a ptřs zhustí... jistě tank ztratil svoji pozici jedinečnosti... jistě je třeba užívat jej při jiné strategii... jistě je však pasivní ochrana stále rozhodující velmi rozhodující prvek...

Czertik

19. 10. 2024, 18:13

pepik
mas pravdu v tom, ze ukrajina ukazala ze ani zapadni tanky nejsou neznicitelne a jdou znicit.
jenze vetsina ztrat zapadnich tanku jde na vrub dronum. mensi pocet kvuli atgm a zcela zanedbatelny kvuli ruskym mbt.
cili ano, ukrajina potrdila ze zapadni tanky prevysuji ty ruske ve vsem dulezitem - ochrane, palebne sile.
vzhledem k tou jak je fronta vicemene staticka, mobilita zas tak dulezita neni.

byt musim uznat ze v posldni dobe se rusum na fronte dari vic nez ukrajincum, stale plati ze pocty sou dulezite, byt nasazena technika sou krapy s nulovou sanci na preziti.

Czertik

19. 10. 2024, 18:19

martin
jenze z toho co si napsal vypliva ze abrams je neznicitelny....diky ochrane co mu poskytuji dalsi zbrane nato, ne kvuli kvalite konstrukci tanku samotneho.

no a pokud zapad bude neustale otalet s dodavkama techniky na ukrajinu, tak se ukrajina nikdy na standart nato nedosane.
vzpominas na terminy dodani f16 na ukrajiu a slibovane pocty ? kdyby byly dodrzeny, tak dnes uz jich na ukrajine bylo pres 60. realita je ze je jich s bidou 12.
a to ukrajinsti piloti dokazaly, ze k jejich preskoleni je potreba kratsi cas nez se na zacatku odhadovalo.

Czertik

19. 10. 2024, 18:22

ano leo2a8 bude mit akivni ochranu, otazka zni, kdy bude jeho vyvoj dokoncen a bude plne bojeschopny.
k2 aktivni ochranu uz ma a je plne bojeschopny uz par let.

a ta posledni veta...prave ze ukrajina dokazala ze pasivni ochrna ustoupi do pozadi a budoucnost bude hlavne o aktivni ochrane.

Czertik

19. 10. 2024, 18:05

bojova kvalita (i pancerova ochrana) leo2 oproti k2 neni a nebude o tolik lepsi aby vyvazila vic nez 2x vetsi cenu tanku. a jak ukazuje ukrajina - na poctech techniky stale velmi zalezi.
nemluve o tom ze k2 ma lepsi pohyblivost nez leo2...a narozdil od leo2 u k2 neni problem namontovat extra pancerovani, za ceu snizeni pohyblivosti.

a na nejake dopnkove tanky jako t72..atd...to by byla nejvetsi stupidita, hodne by to zvysovala naklady na provoz a udrzbu.
proto i k2 ma obrovskou vyhodu - za stejnou cenu by slo nakoupit 2x vice techniky a nejen ze by ty tvoje podpurne tanky byly v pripade nakupu k2 daleko vykonejsi k2, s daleko jednodusi logistikou a udrzbou.

a nedelej si iluze, ty leo2 co cesko od nemcu dostaly sou vhodne jen a jen na vycvik nic vic. uvest je do bojeschopneho stavu (a nutne modernizace) by stalo kolem 80% ceny zcela noveho leo2A8.

MiraH

12. 10. 2024, 22:16

hmm, hornaté a drsné prostředí má ale soused, jižní Korea je prakticky nížina. Tedy přiznání že se s velkým bratrem chystají na invazi?

Pepík Knedlík

12. 10. 2024, 23:55

MiraH
Zřejmě nemáš pravdu. Jižní Korea je dost hornata a její nejvetsi kopec pokoři i Slovensky Gerlach. Ostatně pohoří hrálo podstatnou ulohu ve válce. I ten stupidní seriál Masch ukazal nekolik kopců :smile:

MiraH

13. 10. 2024, 01:19

vtip? Ostrovní sopka. Samotné území JK je nížina. Jako chystat se na válku na nejjižnějším sopečném ostrově, pobavil jsi ...

Pepík Knedlík

13. 10. 2024, 10:12

MiraH
Jasně. Západ Koreje je opravdu nizinaty to souhlasím. Máš pocit, že CZ je nížinata země?

MiraH

13. 10. 2024, 10:38

jestli myslíš pohoří Tchebek tak je i česká kotlina velmi hornatá s náročným terénem :)
Proč myslíš že se severokorejci tak rychle dostali prakticky na druhý konec poloostrova? Určitě nejen kvůli převaze ale kvůli povaze terénu kdy dvě třetiny území rovně na jih byly i pro tehdejší T-34 naprosto pohodlně zvládnutelné plnou rychlostí. To hornaté pobřežní pásmo je stranou, tam se nikdy bojovat nebude, leda na konci války proti partyzánům co by se tam ukrývali.
Jako tank je to určitě dobrý ale jak JK zbrojí tak to jsou spíš prostředky na překonání obrany SK kde ty hory se táhnou naopak ze západu na východ. Proto by jeden u mírové JK čekal že se soustředí na zbraně obranné upotřebitelné hlavně ve městském boji či rychlá vozidla a drony na nižinatou oblast.

Czertik

19. 10. 2024, 18:30

mirah
"Proč myslíš že se severokorejci tak rychle dostali prakticky na druhý konec poloostrova? "
treba proto ze jich dle situace bylo 5x az 20x vice ?

Czertik

19. 10. 2024, 18:28

mirah

loool. trochu si lepe projdi mapu, i na jihu, dokonce i samotne hranici je kopcu vice nez dost.
a ta tvoje zminka o invazi.....hahahaha.
vzpoinas na rusko a jak rvali o tom jak je usa agresivni kdyz vyrabi f35 jakz je to utocny a gresivni stroj a je to dukaz toho ze usa se chystaji napadnou rusko, potazmo svet ?
a jak je ruso mirumilovne kdyz stroj obdobz f35 nema ?
a svete div se, ubehlo par let je to rukso co napadlo ukrajinu a zjistilo ze samotne rusko by letoun typu f35 nejen ze potrebuje, ale dnes by ho nevyvazoavaly zlatem, ale primo platinou.

Pepík Knedlík

12. 10. 2024, 21:19

FilipMat

Ale ano. Německo mele slámu a jejich zeleny nápady prodrazily výrobu. V Německu jdem podniksln8 pracoval fakt dlouho a poslední 4 roky katastrofa. Leo je lepsi nez Abrams, ale oba jsou předražený jako Audi. A pak ta jejich hmotnost je vůči K2 katastrofální. Nekdo si neřekne, co je rozdíl 8 nebo 12 t? Obrovský ...
A pak v Koreji je více totální zřízení než Německu i Brusel káže co bude s nebude.

FilipMat

12. 10. 2024, 19:34

Cenový rozdíly 25 milionu dolarů? Je to vůbec možné? Pokud ano, tak jedine důvody co mě napadají... že udaná cena 20 mil. dolarů je pouze pro domácí armádu (Jižní Koreje) a 45 milionů u Leo2a8 je cena pro široký světový trh.. co by mě ještě mohlo napadnout, že jsou Německé tanky jednoduše předražené, ovšem může to být za cenu větší spolehlivosti, životnosti celkově kvality zpracování, Leo2a8 je 100% odolnější, ale o tolik?! Cena pracovní síly v Německu vs cena pracovní síly v Jižní Koreji...? ale o tolik? Poslední co mne napadá, že je to jednoduše nesmysl...

PetrS

13. 10. 2024, 09:06

A nebo počitáš jablka a hrušky dohromady. Není to nahodou (52mild) cena takku + servis na x let, munice, vycvik, n. dily, infrastruktura atd. dohromad. Ceny modernich tanku se pohybuji mezi 4-10 mil. USD.

Czertik

19. 10. 2024, 18:46

filip
ano, rozdil 25 mil je velmi realny, a nehledej za tim zadne machinace, vice nez polovicni cena k2 oproti leo2 je velmi realna, podivej se na nakupni ceny polaku kteri nakoupily oboje stroje.
a ne, kvalita zpracovani, spolehlivosti...atd u leo2 skutecne neni vyrazne lepsi nez u k2, sou srovnatelne.
cena pracovni sily v jk a n je srovnatelna.
hlavni duvod proc je leo2 tak neskutecne drahy je politika eu - kdy to co je zelene je svate a dobre.
myslis ze je jen nahoda ze cena elektricke energie je v nemecku jedna z nejvysich na celem svete ? a ze rust ceny elektriky v nemecku a tim padem v cele evrope nastal v okamziku kdy se nemci rozhodli pro energiewende (ci jak) - tj jit cestou co nejvice zelenou cestou u vyroby elektriny - tj. "levnou" obnotelnou a daly to klatby atomky a jine zdroje elektriny.
to same u plynu - ten je dle eu zly a tudiz hledaji vsechny mozne cesty - vcetne neustale zdrazeni emisnich povolenek jejich cena je dnes vice nez 10x vetsi nez pred per 15 lety - jak prumysl a lidi od plynu co nejvice odradit.
a ver mi - pro vyrobu tanku je plynu a elektriny potreba hodne. a tim myslim hodne.

neveris ? podivej se na dle eu svate eletromobily, co dela eu ? misto toho aby se snazila prijit na to jak zlevnt vyrobu baterii aby elektromobily nebyly tak drahe, tak delaji vse mozne a nemozne aby prodeje novych klasickych spalovacich aut co nejvic prodrazily.
prooze jinak se jim jejich svate zelene cile zalozene na ideologii, demagogii a zboznych pranich nemuze podarit dosahnout.