EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Evakuace Kuronska a Východního Pruska – bezohledný Hitler, zbabělí nacisté a sovětská msta

 05. 02. 2022      kategorie: Vojenská historie      64 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Zatímco ulice bičovalo pochmurné počasí baltské zimy, němečtí vojáci a civilisté stáli ve frontě a čekali na možnost odejít. Druhá světová válka byla téměř u konce. Blížila se Rudá armáda, která přinášela smrt a zkázu. Mnozí obyvatelé Kuronska a Východního Pruska chtěli uniknout a dostat se do bezpečí v srdci Německa. Jejich naděje však byly mizivé.

Když zima 1944-1945 ustupovala jaru, německá skupina armád Sever byla na ústupu. Opakované sovětské útoky kdysi hrozivou německou sílu již dávno vyčerpaly. K pozemním silám se musely připojit námořní jednotky a jednotky Luftwaffe a poskytnout své muže pro boj v předních liniích. Žádná tehdejší jednotka neměla dostatečný počet mužů a nebyla dostatečně zásobena.

kuronsko_01Foto: Uprchlíci z Východního Pruska | Bundesarchiv, B 285 Bild-S00-00326 / CC-BY-SA 3.0

Tváří v tvář sílícímu rudému přílivu ustupovala skupina armád Sever směrem k baltským přístavům. Ty byly jejím jediným zdrojem zásob a jedinou potenciálně bezpečnou cestou ven pro Němce v těchto provinciích sevřené. Ze stejného důvodu však byly přístavy cílem sovětského postupu a do dubna 1945 tak padla většina Němci drženého území podél Baltu. Skupina armád Sever se držela v malých kapsách kolem měst Libau, Pillau a Gdaňsk.

Kuronsko a Východní Prusko byly regiony s významným počtem německého obyvatelstva, které byly vůči Sovětům zranitelné. Po první světové válce se Východní Prusko stalo enklávou odříznutou od zbytku Německa, protože území mezi Západním a Východním Pruskem bylo postoupeno Polsku. V Kuronsku žilo smíšené obyvatelstvo Lotyšů a Němců. Patřilo k nejsilnějším proněmecky orientovaným zemím, které po první světové válce vytvořily nezávislé Lotyšsko. V roce 1940 jej dobyl SSSR, avšak poté v roce 1941 jej obsadilo Německo.

Daleko od srdce Německa se na jaře 1945 s postupem Sovětů dostávaly německé jednotky do stále větší izolace, ale útěk jim nebyl umožněn. Hitler rozbitému vojsku a německým civilistům evakuaci nepovolil. V lednu 1945 takový plán výslovně odmítl. Byl odhodlán držet prostor dál, ač vojensky uspět nemohl.

Odhadem sedm milionů Němců stále doufalo, že budou z Kuronska a Východního Pruska nakonec přece jen evakuováni. Jak dny ubíhaly, naděje uvězněných civilistů se postupně vytrácela. Absence uceleného evakuačního plánu je přiváděla do zoufalství. Po zvěstech o zákazu evakuace se tisíce lidí pokusily přejít zamrzlé vody mezi Pilau a Gdaňskem, ale ruské letecké útoky rozbily led a mnozí se utopili. Německé námořnictvo se jim tehdy pokoušelo v útěku pomoci, Sověti však německou lodní dopravu neustále bombardovali a její beztak nedostatečná kapacita se dále rapidně snižovala.

Erich Koch, Gauleiter NSDAP ve Východním Prusku, následně odsoudil ty, kteří uprchli, stejně jako své jednotky, kterým se nepodařilo sovětské linie prorazit. Následně shromáždil svůj majetek, naložil ho na dva železniční vagony a nechal ho poslat zpět do Německa do bezpečí. Poté se, spolu se svým štábem, vydal do Libau. Tam na ně čekaly dva ledoborce, které je měly převézt přes Balt do bezpečí. Koch tehdy odmítl vzít jakékoliv uprchlíky.

Během druhého dubnového týdne padl Königsberg, hlavní město Východního Pruska, do rukou Sovětů. Rusové slíbili vzdávajícím se Němcům čestné zacházení, proto němečtí vojáci dostali od svých důstojníků pokyn, aby neničili své vybavení, ale předali je Sovětům v neporušeném stavu.

To, co následovalo, pak posílilo všechny obavy, které Němci z Rudé armády měli. Sověti byli zahořklí a frustrovaní z vyčerpávající války a ze zvěrstev, která nacisté ve východní Evropě páchali. Tuto frustraci si pak vylévali na svých zajatcích. Mnoho z nich tak bylo brutálně zbito či zabito. Jiní trpěli strašnými podmínkami, když na dlouhá léta zmizeli v sovětských věznicích.

V Gdaňsku pak ukázal svou pravou tvář další nacistický představitel. Stejně jako Erich Koch se i Albert Forster snažil zachránit vlastní kůži nehledě na ostatní. Vzal svůj doprovod na palubu luxusní parní jachty a vyplul z přístavu. Tisíce uprchlíků čekajících na záchranu sledovaly jeho odjezd, zatímco jeho loď byla téměř prázdná.

Když Forsterova jachta opouštěla Gdaňsk, minula starý trajekt přetížený uprchlíky, který se na rozbouřeném moři snažil udržet na hladině. Když pak jachta nejevila žádný zájem pomoci, velitel německého torpédoborce obrátil na Forsterovu loď svá děla a ten byl nucen pomoci, jinak riskoval potopení. Vzal trajekt do vleku a pomohl mu dosáhnout bezpečného přístavu na západě.

Hitlerova sebevražda na konci dubna konečně přinesla změnu. Bez jeho odporu byl připraven řádný evakuační plán.
Německé námořnictvo se zoufale snažilo dostat co nejvíce lidí z obležených území. Minonosky, minolovky, torpédové čluny i rybářské lodě přepravovaly evakuované z izolovaných míst podél pobřeží do hlavních přístavů. Konvoje se shromažďovaly v přístavu v Libau a byly přeplněné Němci hledajícími útočiště.

Museli si pospíšit. Kapitulace skupiny armád Sever byla otázkou dní a s kapitulací by pak skončilo i přepravování konvojů s uprchlíky. Každý, kdo tehdy zůstal na místě, riskoval život v sovětském koncentračním táboře. Do konce války bylo z východních provincií nakonec evakuováno více než 2 miliony lidí. Mnozí cestou zemřeli, díky neustálému bombardování konvojů.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Vaclav Flek

09. 03. 2022, 20:30

pro Czert :

K vasemu prispevku : "...ze zcela postradate schopnost empatie. Uz vidim vasi rakci kdybych napsal, ze omluva britanie a francie v dobe mnichova vysvetlovanim jejich zazitky z prvni svetove je chabe." sdeluji :

V prve rade pisete ponekud nesrozumitelne, s radou gramatickych chyb. Ty by tolik nevadily, pokud by text byl srozumitelny, ale on obcas neni... Ja vim, ze ode mne to prilis nesedi, moje maminka nebyla Ceska, a doma se nemluvilo cesky, ale myslim, ze takove chyby nedelam ani ja. Opakovane jsem vas zadal, abyste si sve texty po sobe alespon precetl, jalespon jako vyraz ucty k dalsim diskutujicim.

Jinak empatii chapu jako schopnost vcitit se do mysleni a pocitu druhe osoby. Je to vlastnost, kterou by meli mit vsichni, a predevsim ti, kdo chteji analyzovat a pochopit lidske chovani. To se tyka take pochopeni udalosti z minulosti.

O tom, ze Chamberlainovo i Daladierovo chovani velmi ovlivnovala zkusenost z I. svetove valky, nelze pochybovat. Pritom neslo pouze o jejich osobni zkusenost, ale o zprostredkovanou zkusenost vsech jejch volicu, kteri se neprali jit do valky kvuli Ceskoslovensku, zvlaste kdyz si nebli jisti, zda je tento stat ve sporech se svou nemeckou mensinou v pravu. To jsem vyjadril v techto diskusich asi vicekrat, a jiz se nechci opakovat.

Czert

07. 03. 2022, 23:26

Flek
Nada me to abych nereagoval na tu vasi tezi, ze vysvetlebi toho jak se soveti chovali v nemecku tim co videly jak se chovaly nemci v rusku jako chaba.

Tady me nezbyva nez napsat, ze zcela postradate schopnost empatie.
Uz vidim vasi rakci kdybych napsal, ze omluva britanie a francie v dobe mnichova vysvetlovanim jejich zazitky z prvni svetove je chabe.

Nemci se proste sprahli ve 33 s dabkem, tak se jim peklem odmenil.

A nelze argumentovat tim, jak ublizene se nemci po 1sv citili a proto si zvolili adlu.
A tudiz by nemcum melo byt odpusteno a oni pochopeni.
Protoze uplne stejne by slo argumentovat ze musite branit ciny putina, vzdyt mu taky vzdy slo jen o napravu krivd na rusech.

Czert

07. 03. 2022, 23:06

Mayer
Tako lidi jako ty zboznuji, ronis slzy nad tim jak sudetaci po 45 dopadly, ale absolutne ignorujes jejich chovani do 45.
Sam se zamysly, proc byly sudetaci expedovani az ve 45 a ne uz v 18. Ale to je na tebe moc slozite.

A jako bonus, proc o nich mluvis jako o spoluobcanech cechu?
Z vypraveni pribuznych a pametniku co okupaci zazily, ani jeden se nezmnili ani nenaznacil ze by byt jediny sudetak bral cechy jako spoluobcany misto otroku.

Vaclav Flek

24. 02. 2022, 18:09

pro Jan Čejka :

Pane Cejko, dekuji za vasi reakci, uz jsem ji ani necekal.

Pokud by vas tato otazka zajimala, doporucuji skvelou knihu ruskeho historika Marka Solonina: "25. cerven - Hlupost nebo agrese ?" (nazev vychazi ze sovetskeho bombardovani v te dobe jeste neutralniho Finska, prave tyto nalety rozhodly o vstupu zeme do valky po boku Nemecka). Kniha vysla i v ceskem prekladu, jeho nevyhodou proti ruskojazycnemu originalu je absence map a take rada chyb v prekladu. Ja proto pouzivam original, ktery ma pres 600 stran, ovsem ja je vzdy ctu jednim dechem jako detektivku. Doporucuji precist, pokud ne celou knihu, alespon ty relevantni casti, vztahujici se k 25. cervnu 1941, ktere tvori pater cele knihy.

Jan Čejka

24. 02. 2022, 14:08

Vaclav Flek: Děkuji pane Fleku za upřesnění informace.

Vaclav Flek

10. 02. 2022, 21:30

pro Jan Čejka :

Souhlasim s vasimi kritickymi poznamkami k diskutujicimu Mirovi, ktery zjevne nekriticky prevzal jeden z jeho oblibenych clanku (ktere tak rad cituje), a vysledkem bylo smichani hrusek s jablky, tedy paskvil... To by uz ani nestalo za dalsi komentar, myslim, ze jste mu to vysvetlil dost jasne.

Pisu proto, ze bych si dovolil s vami v jedne veci nesouhlasit, konkretne s vasim vyjadrenim "...Finové nechali Němce aby používali jejich letiště, ze kterých Němci při zahájení operace Barbarossa začali dělat nálety na území SSSR. Následně na to byla reakce SSSR nálet na tato letiště a Helsinky a v zápětí na to vyhlásilo Finsko válku SSSR...". Domnivam se, ze to neni presne.

Jde o kriticke tri dny, mezi 22. cervnem 1941 (zacatek operace Barbarossa) a 25. cervnem 1941 (sovetskym masivnim a hlavne nevyprovokovanym naletem na Finsko s naslednym vstupem napadene zeme do valky). V teto dobe se na finskych letistich nachazely mene nez dve desitky nemeckych letadel, a to bud stihaci nebo pruzkumne, ale zadny bombarder. Jinymi slovy, z uzemi stale neutralniho Finska nemohl byt proveden zadny nalet na sovetska mesta. Pokud se podobny nazor v literature vyskytne, predstavuje relikt z dob sovetske historiografie. Po 25. cervnu se situace zmenila, z Finska se stal spojenec Treti rise, ovsem ke dramatickemu zlomu v letecke valce nedoslo, vsechny sily luftwaffe byly vazany na jinych bojistich vychodni fronty.

Vaclav Flek

10. 02. 2022, 01:18

pro Parlamentni

K vasemu trapnemu vyroku: " Omluvu ode mne necekejte a vulgarni ton. Co to je?" jsem se jiz vyjadril a nechci se opakovat.

Dnes jsem si vsak vsiml, ze se hrde hlasite ke sluzbe u tankoveho vojska, kde jste dosahl hodnosti majora.Tak jsem vam chtel sdelit, ze i ja jsem sloiuzil pet let u elitni tankove divize CSLA, a odchazel z armady s hodnosti majora, ackoliv jsem (po odchodu od bojoveho utvaru) zastaval funkci s predepsanou hodnosti plukovnik.

Necekam, ze po tomto mem sdeleni zmirnite svuj vulgarni ton (jak ostatne pisete, nevite, co to je), jen jsem vam chtel sdelit, ze jsou zde i jini se zkusenostmi, podobnymi vasim, takze bych doporucoval trochu skromnosti a pokory.

Jan Čejka

09. 02. 2022, 00:04

Míra

Je vidět, jak moc zabedněný vlastně jsi... takže znovu, už ti to tu někdo opakoval několikrát. Vyjádřím se k odkazu, který si sem poslal, jelikož jsem ho na rozdíl od tebe četl. Goring přednesl tuto větu v únoru 1940. Řekl na ní v podstatě finským představitelům, že nezáleží na tom, jestli Zimní válku prohrají, že pokud budou spolupracovat s Německem, tak si ztracená území stejně získají zpátky. Novinky to ale popletli a následně hledají spojitost v Zimní válce, ačkoliv tady je řeč o Pokračovací! Tam, se dá hovořit o jisté provokaci Finů, když Finové nechali Němce aby používali jejich letiště, ze kterých Němci při zahájení operace Barbarossa začali dělat nálety na území SSSR. Následně na to byla reakce SSSR nálet na tato letiště a Helsinky a v zápětí na to vyhlásilo Finsko válku SSSR. Nauč se tedy porozumět psanému textu, nauč se posládat jednotlivé události k sobě a pak nebudeš za hlupáka, protože jen tupě okopíruješ tento ubohý, kraťoučký článeček, kde autor spojitost událostí nepochopil, stejně jako ty. Navíc je ubohé, že jako zdroj použiješ Novinky.cz a ne originální zprávu toho Fina, kde se o vyprovokované Zimní válce nezmiňuje, pokud bys uměl trošku anglicky, tak si ty ubohý lháři přečteš něco o tom, o jaké válce ten velvyslanec mluvil. Mluvil o Pokračovací válce. https://en.wikipedia.org/wiki/Toivo_Mikael_Kivimäki

Tedy Novinky to poletly a ty ses toho jen hloupě chytil, prostě si znovu dokázal, demagog a že si lhář, nic jiného, špíno. Chceš úctu? Nebo proč sem píšeš? Vždyť tady tebou za to falšování historie, kterého se tu dopouštíš jen každý pohrdá, včetně mě. A ty si mi dovolíš psát o "obrovských" mezerách v informacích?

Jan Čejka

08. 02. 2022, 23:40

Míra

ty si fakt tak nechutnej, věděl jsem, že se těch keců toho Fina hned chytíš, ale je to naprostá hloupost a nelogický nesmysl. Maličké Finsko, tehdy s 3,5 miliony obyvateli bude vyprovokovávat k válce velmoc, která má skoro 200 milionů obyvatel? Jak moc velký fanatik musíš být, abys takové kravině uvěřil... Navíc už ti to tu někdo i vyvracel, takže je vidět, že to zkoušíš pořád dokola. Totiž ty územní zisky Němci Finsku slíbili až po napadení, tedy po Zimní válce, konkrétně je slíbil Goring. A z vývoje v Pokračovací válce je jasně vidět, že Finsko o žádné územní zisky nestojí. Zabrali si to co jim po Zimní válce vzali Sověti ( ano, okupovali část území navíc, ale pouze kvůli výhodnému obranému postavení). A už od roku 1943 se SSSR vyjednávali o ukončení války a o tom, že si nechají pouze území o které přišli v roce 1939 při Zimní válce, SSSR vždy odmítlo. Finsko vedlo obranou válku, nikoliv útočnou, protože nevedlo ani žádné akce proti Leningradu, proto se ani s Němci na druhé straně nepokusili spojit a tak zcela odříznout Ladožské jezero od Leningradu, ani z druhé strany na Leningrad nezaútočili. Ta tvoje zabedněnost, zaslepenost a posedlost vším ruským, jejich věčná obrana ti zabraňuje racionálně myslet. Ty si prostě odkázán do konce života jen lhát, lhát a lhát a čekat, kdo tě za to pochválí. Mirečku, fakt je mi tě líto.

Veritas vincit

08. 02. 2022, 23:38

Vaclav Flek
Díky, že se nezlobíte. Zkusím se polepšit.
Jako jeden z mála tady držíte vysokou laťku komunikace i argumentace a nenecháte se vyprovokovat. Také bych tuto vlastnost potřeboval pilovat. Snažím se, ale někdy to nedávám. :-)
Míra točí svá tvrzení dokola již několik let. Technická stránka ho nezajímá a evidentně není technicky založen. Jeho vidění světa je opravdu ujetý.
Nejdůležitější data a odkazy mám uložené, takže není problém mu odpovědět 3x, 4x i 5x za rok na stejné polopravdy a lži stejnými argumenty, daty a odkazy.
Jeho to nezajímá, nebádá, dokonce ani občas nečte texty na svých vlastních odkazech. Za 2, 3 měsíce, možná dříve sem šoupne opět Zimní válku s argumentem, že ji Finsko po dohodě s nacisty vyprovokovalo. A další budou následovat. Je to kolečko bez konce. :-)
Pevné zdraví a hodně štěstí.

Jan Čejka

08. 02. 2022, 23:29

Karel Jánský
05. 02. 2022
,,Veritas vincit.Tak ono je to vážnější než jsem myslel.Tobě pomůže pouze zkušený specialista a silná léčiva.Je ovšem možné že ti nepomůže nic.Za skoušku to ovšem stojí,hodně by se ti ulevilo.Takto riskuješ že se zalkneš vlastní žlučí."

Cože? Ty tady fakt argumentuješ češtinou? Vážně? ,,Za skoušku" to je fakt masakr... navíc neděláš ani čárky? Před "než" má být čárka, "že" je spojka... Tedy já obvykle napomínám jen vyloženě v extrémních případech, ale, že ty někomu radíš ohledně češtiny, to je jako by mě člověk, který propadl z matematiky doporučoval ať se jí doučím...

Jan Čejka

08. 02. 2022, 23:21

Velice špatný článek, v podstatě už od začátku s autorem nesouhlasím. K problematice evakuace z Kuronska a východního Pruska jsem se již několikrát vyjadřoval a doufal jsem, že to na armywebu někdo využije a pokusí se alespoň trošku přiblížit moderní literatuře a tuto situaci si prostudovat. Hitler totiž rozhodně invazi ani z Kuronska, ani z východního Pruska nezamítl! Ačkoliv se o tom Guderian ve svých pamětech lživě zmiňuje, realita byla jiná. Když Sověti v říjnu 1944 odřízli skupinu armád sever v Kuronské kapse nastala situace, ne, jestli uvězněné Němce evakuovat, ale především, jak je evakuovat. Hitler měl schůzku s Donitzem a probírali zejména kapacitu Kriegsmarine a možnosti evakuace. Donitz Hitlerovi řekl, že při plném nasazení námořnictva je to providitelné za 3 týdny. Tady je především důležité zpozornět, při "plném" nasazení, už v tu dobu bylo jasné, že to není možné, námořnictvo mělo i jiné úlohy. Navíc Donitz Hitlerovi evakuaci nedoporučil, protože se v baltských přístavech ( od dosahu spojeneckých bombardérů) cvičili ponorkáři a probíhal zde vývoj a stavba nejmodernějších typů ponorek (Typ XXIII). Guderian se proti tomu razantně postavil a argumentoval tím, že jednotky, které jsou zde uvězněné jsou potřeba na obranu před Sověty, kteří postupují na Berlín, Hitler mu na to odpověděl argumenty, které mu řekl Donitz ( Donitz taktéž stále věřil ve vítězství, proto mu Hitler důvěřoval), tedy tím, že ponorky, které se v přístavech nacházejí, mohou být klíčem k poražení spojenců, zároveň doplnil, že Kuronsko se v budoucnu může hodit jako předmostí pro útočné operace Wehrmachtu, až obnoví ofenzívu. Tedy přestože se v Kuronsku plánoval zanechat určitý počet jednotek, evakuace probíhala, ne že ne, Hitler jí nezakázal, ale povolil už skoro od samého začátku odříznutí skupiny armád Sever, to samé v Prusku. Naivně jsem doufal, že zde autor dá čísla počtu uvězněných jednotek a civilistů na začátku a na konci operace. Nic takového tu samozřejmě není, jinak by si sám pod sebou podřezal větev a věděl by, že evakuace probíhala. Komické je, jak autor na konci píše, že bylo z východních provincií celkově evakuováno 2 miliony lidí a že to Němci vše učinili na poslední chvíli, po Hilerově smrti. Tedy podle autora se Němcům podařilo přibližně za dva týdny po Hitlerově smrti, (který prý evakuaci zakázal) evakuovat přes 2 miliony lidí, že autore? Je tedy zřejmé, že se autor při psaní tohoto článku zarputile drží výkladu dějin německých maršálů a generálů a nepřemýšlí nad nimi. Zejména Donitz, který Hitlera přesvědčil o tom, že Kuronsko se nesmí evakuovat zcela, měl máslo na hlavě a nebylo nic snažšího, než to vše po válce hodit na šíleného Hitlera. Ale znovu se opakuji, i kdyby chtěli, nebylo to možné, protože kapacity námořnictva na evakuaci tak velkého množství lidí prostě nestačily, obzvláště poté, co Sověti za pár měsíců obklíčili i východní Prusko, které před Kuronskem dostalo prioritu. Němci tedy obě obklíčené oblasti stále evakuovali, evakuovali civilisty, raněné, ale i jednotky, které potřebovali přímo v Německu, ale zároveň do nich přiváželi i čertvé síly, které raněné nahradily raněné ( ačkoliv všechny divize wehmachtu už v těchto letech měly těžký podstav). Doporučím tedy armywebu několik knih, kde je tato problematika rozebrána dopodrobna. Army group north the wehrmacht in Russia 1941 - 1945 od Wernera Haupta a Bridgehead Courland od Franz Kurowski. Výborné shrnutí nabízí několika dílný výklad na youtube, od uživatele Tik, který shrnuje poznatky nejen z pamětí německých maršálů, viceadmirálů a generálů, ale i zde zmíněné knihy, velice detailně. První díl zde https://www.youtube.com/watch?v=_yorr3va_Ug Je zde kompletně popsána ( celkově něco přes 20 dílů) celé obležení Kuronska od začátku do konce, i s 6 bitvami, které zde během 7 měsíců obležení proběhly a to velice detailně. Vhodné jen pro lidi co rozumějí anglicky ( myslím si, že pan Flek nebude mít problém, ale "špinič" Míra už ano).

Celý výklad přibližuje i to, jak moc si Němci po válce vymýšleli, jak měli tendence přehánět a také jak měli tendence veškeré neúspěchy házet na Hitlera, ( hlavně Manstein, Guderian, Donitz), protože ten už se samozřejmě nijak bránit nemohl a pro každého to byl prostě madman.

Vaclav Flek

08. 02. 2022, 21:40

pro Veritas vincit :

Jak vidim, dvakrat jste na tomto webu odpovedel na otazky, ktere diskutujici Mira adresoval mne, a ke kterym jsem se dostal s casovym prodlenim. Za to vam dekuji.

Sam bych odpovedel velmi podobne, pokud bych se rozhodl brat seriozne Mirovy argumenty, coz se mi v teto chvili prilis nedari. Ci spise obracene, jakykoliv argument, ktery mu napisu, on zrejme necte a mele stale tu svoji prosovetskou mantru, ktera uz ani neni breznevovska, ale jednoznacne stalinisticka (niz uz jit nejde).

Vaclav Flek

08. 02. 2022, 21:28

pro Mira

Na vasi otazku "Co vás vede k tomu, že někoho zajímají vaše "rozumy?"..." odpovim jednoduse: Znam mnoho osob, ktere o me nazory stoji, i kdyz s nimi nemusi vzdy souhlasit, ale vzdy oceni slusnou diskusi. Nakonec o me nazory stoji i redakce vojensko-historickych casopisu, kde jsem publikoval jiz vice nez 115 clanku, ti mi za to dokonce plati ( i kdyz pro penize to nedelam). Muzete se presvedcit, v poslednim specialu Valka Revue, venovanem Korejske valce, mam hned dva clanky. Special vysel asi pred dvema tydny a jiste je stale bezne k dostani...

Na druhou otazku : "Máte nějaký důkaz, že není pravdou, že Finsko válku vyprovokovalo??" nemohu odpovedet jinak, nez pouhym pokrcenim ramen. Informaci bylo i v teto webove diskusi sneseno dost, a ja je jiz nechci opakovat, toto ma byt debata, a ne vzdelavaci kurz. Vase nazory mi pripominaji nekoho, kdo veri, ze v kazdem radiu sedi maly trpaslik a po zmacknuti knofliku zacne vysilat zpravy. Na to mu mohu oponovat byt vysvetlovanim, na jakem principu radio funguje, nebo proste pokrcit rameny a rici, at si mysli i nadale... Jak vidite, ve vasem pripade volim tu druhou moznost.

Veritas vincit

08. 02. 2022, 12:04

Míra - neználek
"Máte nějaký důkaz, že není pravdou, že Finsko válku vyprovokovalo??"
*
Mám důkaz proti tvému hloupému a lživému tvrzení:
"Finsko válku s tehdejším Sovětským svazem v zimě roku 1940 záměrně vyprovokovalo, protože mu hitlerovské Německo přislíbilo do budoucnosti územní zisky. "
*
30. listopadu 1939, Sovětský svaz napadl Finsko na třech frontách.
a teprve 3 měsíce poté 22.února 1940 se poprvé setkal finský velvyslanec v Berlíně Kivimäki a H.Göring... Göring radil Finsku, aby uzavřelo s Moskvou mír, a slíbil, že později "dostane zpátky i s úroky všechno, co bude muset SSSR odstoupit".

Některé ruské prameny to popisují odlišně a uvádějí dokonce datum 22.dubna.
http://csef.ru/en/oborona-i-bezopasnost/340/tanner-poobeshhal-nikel-gering-plan-barbarossa-7242

14.prosince 1939 byl Sovětský svaz vyloučen za přepadení Finska ze Společnosti národů.

Vaclav Flek

07. 02. 2022, 19:17

pro Parlamentni :

"Omluvu ode mne necekejte a vulgarni ton. Co to je?"

Fajn, mne to uplne staci k tomu, abych si o vas vytvoril nazor. Jenom pripominam, ze jsem vam primarne psal, abych upozornil na to, ze mi vytykate neco (potrestani esesmanu v povalecnem Nemecku), o cem jsem ja vubec nepsal !

Vaclav Flek

07. 02. 2022, 19:10

pro Mira :

K vasemu sdeleni : "Ale mám obavy, že jako důkaz jim nebude stačit, že si to myslí jakýsi Flek, Mark, karel3..."

Nechapu, co jste chtel svou posledni zpravou sdelit a zrejme bych nereagoval, pokud byste mne vyslovne nejmenoval. Vse podstatne jsem vam napsal (asi) predevcirem, celou argumentaci by slo samozrejme rozsirit, ale ve vasem pripade se domnivam, ze to nema smysl. Precetl jsem clanek, ktery jste jako referenci na podporu svych nazoru zaslal, z meho pohledu je slaby, a sel by snadno "rozstrilet". Napriklad, k cemu by Finum byla okupace Leningradu, s poctem obyvatel stejnym, nebo dokonce vetsim nez cele Finsko ? Zjevny nesmysl, o ktery Finsku nikdy neslo. Dale se jiz poustet nebudu, po predchozich skutecnost s vami vim, ze to nestoji za to...

Jenom dodam, ze ja pri webovych debatach na monitor neprskam. Pokud to delate vy, nesudte ostatni podle sebe.

Bono

07. 02. 2022, 17:45

Parlamentní
Možná kdyby jsi pořádně četl a pochopil psanej text, nemusel bys tu zasí*at těmahle bezpředmětnejma povýšenejma "moudrama" bez jakýkoliv opory.
Přijde mi, že si vytáhneš z každýho komentu jedno klíčový slovo, na který se upneš a reaguješ - zpravidla úplně mimo kontext a téma diskuse odkud to vytáhneš.

Parlamentní

07. 02. 2022, 13:29

Flek
Omluvu ode mne necekejte a vulgarni ton. Co to je? Piste nezaujate, pravdive a mozna pochopite sve chyby. Howg

Veritas vincit

07. 02. 2022, 10:51

Mark :thumbsup:
Míra většinou ty články na které odkazuje sám evidentně ani nečtě.
Stačí mu titulek.
(On nad ničím zřejmě moc nepřemýšlí, jenom má nutkavou potřebu hájit Rusko, Rusy a komunisty. :-)

Jinak by nikdy nemohl například napsat.
"Nehledě na to, že Finsko se přidalo k nacistům. On asi Stalin věděl co může od Finska čekat v případě války, ke které se schylovalo."
*
Ani mu nedojde, když píše "schylovalo", že když Rusové napadli Finsko 30. listopadu 1939,
byla už 2. sv. válka 3 měsíce v plném proudu a němečtí nacisté s ruskými komunisty už 2 měsíce okupovali Polsko.

Mark

07. 02. 2022, 08:39

Míra

Nechápu co na tom tvém odkazu chápeš, že ty jsi ten článek, který tu sem tam někdy podsouváš nikdy nečetl.
Než tu zase budeš trapně posílat nějaké odkazy, tak si zjistí kdy začala zimní válka (přesný datum) , trochu se to jaksi odporuje s tvým tvrzením.
Začínám si myslet, že jak tě někteří diskutující obviňují z hloupostí, tak spíš ty budeš nějakým způsobem ukřivděný komoušský provokatér, asi ses do dnešních dnů nevzpamatoval z konce tvého milovaného teroristického komunistického zřízení, že ti byla zničená zářná kariéra v postupu do stranických výšin, možná až do samotné Moskvy.
Někdy jsou situace, kdy je lepší mlčet, než být terčem posměchu Míro. Taky se mě v některých fázích historie nelíbilo chování USA, UK, Belgie, Francie.... ale i Čechů a tak buď to veřejně odsuzují ( a nemám s tím problém), anebo radějí mlčím. Chápu, že ne každému se chce kopat do vlastních řad.

Vaclav Flek

06. 02. 2022, 22:59

pro Parlamentni :

Flek "Nu jak zareagovat na vase kecy o potrestani esesaku po valce v Nemecku"

Za prve mi vadi vas vulgarni ton. Za druhe nechapu, o cem pisete, ja jsem na techto strankach k zadne diskusi o potrestani prislusniku SS neprispel. Patrne jste si mne s nekym spletl.


Predpokladam, ze se omluvite.

Vaclav Flek

06. 02. 2022, 22:47

pro Míra :

Pres vsechny vase drivejsi vyrok nemohu nejak uverit vasemu prispevku, ktery zacina slovy : " Finsko válku s tehdejším Sovětským svazem v zimě roku 1940 záměrně vyprovokovalo...". To prece nemuze napsat clovek, ktery ma alespon ukoncene zakladni skolni vzdelani a treba jenom ramcovou predstavu o historii. Vidim, ze se k tomu kriticky vyjadril jiz jiny diskutujici, tak jej chci pouze podporit, a neopakovat vseobecne zname pravdy, ktere ovsem vy neznate.

S tim Beloruskem a Ukrajinou, ktere byly drive soucasti polskeho statu, to bylo slozitejsi. Tvurci noveho polskeho statu navazovali na hranice polsko-litevskeho statu pred jeho prvnim delenim v roce 1772. Po tomto zaboru nasilne okupovalo dane uzemi carske Rusko, takze vznika otazka, kdo je vlastne "okupant" a kdo "osvoboditel"? Je ovsem mimo veskerou pochybnost, ze se v novem polskem state zilopo roce 1918 obyvatelum lepe, nez jejich protejskum v sovetske casti Ukrajiny a Beloruska, jak o tom svedci prekvapene dopisy rudoarmejcu, kteri se ucastnili sovetske agrese v zari 1939.

Parlamentní

06. 02. 2022, 21:39

Flek
Nu jak zareagovat na vase kecy o potrestani esesaku po valce v Nemecku. Nemam cas dohledavat vse, ale po valce kazdy rok setkavali bojovnici SS a dalsich složek z byvalych okupacnich armad. Jenze SS mela jiz privilegia v zajateckych taborech Usa. Brzy dostala volnost a moznost pracovat pri vytvareni nove armady i v politice.

Veritas vincit

06. 02. 2022, 20:50

Míra
"Finsko válku s tehdejším Sovětským svazem v zimě roku 1940 záměrně vyprovokovalo, protože mu hitlerovské Německo přislíbilo do budoucnosti územní zisky. "
*
Bolševická lež bez znalosti kalendáře. Příliš velké nároky na inteligenci. :-)
Poté, co Helsinky odmítly požadavky SSSR na pronájem základen a posunutí hranic, zaútočil SSSR 30. listopadu 1939 na třech frontách."
To měla být ta provokace k válce.
Finové Rusákům odmítli v roce 1939 předat vojenské základny a posunout svoje hranice, čímž vyprovokovali zdivočelé Rusáky k útoku na Finsko. :-)

Jak vyprovokovat s "Německem" válku, která už 3 měsíce běží ?
Přitom stačí prostá znalost kalendáře, textu a umět počítat. Zjistit si, co finští politici řekli dohodli, učinili a zveřejnili:
30. listopadu 1939, Sovětský svaz napadl Finsko
14.prosince 1939 byl za tento útok Sovětský svaz vyloučen z tehdejší Společnosti národů.
22.února 1940, první setkání, finský velvyslanec v Berlíně Kivimäki + H.Göring...
:-)

Mark

06. 02. 2022, 19:56

Po skončení války byla část sovětských zajatců, kteří se vrátili domů, nucena nést odpovědnost a byla potrestána vlastní zemí za to, že padla do zajetí. Podle údajů, které shromáždil historik G. F. Krivošejev na základě zpřístupněných dokumentů NKVD: z 1 836 562 vojáků, navrátivších se ze zajetí bylo 233 400 odsouzeno za spolupráci s nepřítelem a odpykávalo trest v systému GULAG. Jiní, zejména západní historici tvrdí, že obviněni byli prakticky všichni bývalí váleční zajatci.

Až kolem 80 % mezi všemi nuceně nasazenými osobami, které se vrátily po skončení války do SSSR, bylo odsouzeno k nuceným pracím, někteří dokonce na 15 až 25 let, jiní byli nuceni se vystěhovat z původního bydliště a museli vykonávat těžkou fyzickou práci. Všichni byli považováni za sociálně nebezpečné osoby.

Tak nějak se postaral SSSR o své lidi, když se vrátili ze zajetí. Někde dostávali důchod ( Wehrmacht, SS, Kriegsmarine, Luftwaffe...) a jinde znovu koncentrák, tentokrát od vlastní země, za kterou byli ochotní položit svůj život. No nakonec i po válce mnoho z nich padlo " za vlast ".

Vaclav Flek

06. 02. 2022, 18:58

pro Veritas vincit

S vasim nazorem, vyjadrenym v prispevku zacinajicim : "Rusáci také nikdy nedodržovali žádné smlouvy a pravidla..." souhlasim, i kdyz bych to asi vyjadril formalne trochu jinak (treba bych se vyhnul vyrazu "Rusaci"). Samozrejme prikladu poruseni smluv ci pravidel Sovetskym svazem se da najit mnoho, ja bych sel jeste pred 17. zari 1939, treba az na Dalny vychod a do Mongolska, k sovetsko-japonskym stretum. Pro ne se u nas vzil vyraz "japonske provokace", ale to ono to vse bylo slozitejsi, a vetsi cast viny nesla na bedrech sovetska strana.

Hlavne bych se rad vyjadril k te Varsavske smlouve, kde jeden bod tohoto smluvniho ustanoveni hovori o respektu k integrite jednotlivych clenskych statu. Jinymi slovy, sovetska invaze byla sama o sobe jiz porusenim tohoto paktu. Pozdeji se v ramci vykladu tzv. Breznevovy doktriny Moskva na Varsavskou smlouvu odvolavala, ale to byla kourova clona, ktera mela zakryt, ze Sovetsky svaz krome vseho mozneho porusil i ustanoveni smlouvy s vlastnimi spojenci.

Vaclav Flek

06. 02. 2022, 18:38

pro MXM : K vasemu komentari "Flek: a co měli čekat? Potom co se dělo na Východě to byla ještě pohoda...." sdeluji :

Predpokladam, ze reagujete na moje puvodni vyjadreni, pak ale musim konstatovat, ze jste je asi poradne neprecetl, a pokud nahodou ano, tak jste se nad nim vubec nezamyslel. Ja ve svem vyjadreni vyslovne odmitam vami uvedenou argumentaci, jak jsem ukazal na prikladu generala Klapalka.

Nemecka armada se na vychodni fronte dopustila mnoha zlocinu proti lidskosti, ovsem zpravidla slo o zlociny, provedene na rozkaz v ramci protipartyzanskych operaci. Individualni zlociny typu drancovani, loupeze, znasilnovani ci svevolneho zabijeni, tak typicke pro pocinani Rude armady ve vychodni Evrope a predevsim v Nemecku, byly ve wehrmachtu i v SS vyjimkou. Pokud k nim prece jenom doslo, byli pachatele zpravidla potrestani.

OBOR

06. 02. 2022, 17:12

Kadlíku je jedno jestli je tam něco o vdovském důchodu.... bylo to jen pro tebe, aby ses dovzdělal a věděl. Ikdyž, jako nedochudče z Lebenzbornu by si to mohl vědět :)

Veritas vincit

06. 02. 2022, 16:37

Na celé zdejší vyumělkované debatě o důchodech přeživších příslušníků SS a Wehrmachtu je nejzajímavější jedna věc.
Němci se o své vojáky i když poražené dokázali postarat.

To čechoSlovani pro svoji hrstku statečných bojovníků ze západní fronty přichystali kriminály, pracovní lágry a mnohdy smrt na popravišti s odebráním hodností a krádeží celého jejich majetku.
Pokud se vůbec tito stateční lidé dožili důchodu, živořili v chudobě s třistakorunovým důchodem v zapomnění, bez patřičných poct, uznání a vděčnosti zbytku obyvatelstva.
Pomníky na věčnou památku jejich odvahy a statečnosti jim postavili uznalí lidé pouze v tom "zlém kapitalistickém" světě na "Západě".
Místo poct statečným se tady desítky let oslavovali rudí vrazi, zloději a okupanti z let 1945-1989.
Není žádnou náhodou, že zbytky mrzké lůzy v ČR ještě dnes, 77 let po skončení války s bolševickým zápalem řeší důchody v Německu.
Tu záři líné závisti nelze přehlédnout. :-)

Parlamentní

06. 02. 2022, 15:42

Obor
Tak samozrejme si bundestag schvalil pro sve bojovniky SS zakonem prebendy za boj proti unter mensch. Ovsem 760 000 zajatcu Ra, kteri otrocky pracovali v lagrech nedostali nic. Zadne valecne reparace pro postizene zeme. A kdyz, tak směšné částky.

Veritas vincit

06. 02. 2022, 15:20

Olegu BORisoviči
Ty neumíš chápat psaný text?
Ty nevíš o čem psal "Parlamentní" ?
Ty jsi nepochopil, že se bavíme o vdovách po příslušnících SS a Wehrmachtu a rozdílech ve výši vdovského důchodu v zákonech Německa ??

1/ Nic k tématu (rozdíl vdovských důchodů SS a Wehrmacht) ve tvých odkazech není.
2/ Pobírají dnes přeživší komunističtí zločinci a funkcionáři a jejich vdovy důchody v ČR ?
Pobírají. Tak proč by nemohli zrovna lidi co přežili válku v Německu?
3/ Ty jsi je ve válce neporazil, důchody jim neplatíš, takže ti do toho evidentně nic není. :-)

Veritas vincit

06. 02. 2022, 15:01

Vladimír
Bolševický fňukale, tací jako ty určitě nebojovali proti nacistům, ty a tobě podobní se na hrstce statečných jenom vezete jako paraziti, chlubící se cizím peřím. :-)
Ten váš přihlouplý, nefunkční prasoprezident s tím svým nedoloženým žvaněním normální lidi a normální svět vůbec nezajímá. :-)
Například Emil Hácha, to byl skutečný prezident.
Přijal funkci a odpovědnost v nejtěžší chvíli, kterou hodila za hlavu zbabělá krysa a zloděj E.Beneš. A ta zbabělá krysa Beneš ho za to nechala zemřít v kriminále.
Místní čechoSlovani mají ovšem vždy blíže ke krysám, než ke slušným a poctivým lidem, jak ukazuje historie. :-)

Parlamentní

06. 02. 2022, 13:35

Obor
Tohle o ss a jejich vyhodach v zakonech jsem slysel jiz davno v nemecky "televizi". Mnoho tehle sracu se angazovalo v politice a v bundeswehru. A protoze opravdu na stridacku jsem v Cesku a v Nemecku, tak stale Adolfa uznavaji. Proste jak prohlasil Stalin, nejde je vyhladit a zustanou v Evrope. Mnoho sudetskych muzu dobrovolne sli do armady a bojovali za Adolfa cca 1,5 milionu.

OBOR

06. 02. 2022, 13:16

Jedinej převlečenej bolševický blabol si tu ty nevzdělaný špindíro slovane Kadlíku88...https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/clanek/nemecko-vyplaci-duchody-belgickym-kolaborantum-a-clenum-jednotek-ss-40272155
https://www.euro.cz/politika/nemecko-ss-duchod-1445037
Jinak bývalými Nácky byla zapadoněmecká vláda prolezlá zkrz nazkrz...proto museli rozjet tu komedii zvanou dennacifikace.

Veritas vincit

06. 02. 2022, 12:41

Parlamentní
"Zvlastni je fakt, ze po valce pobirala vdova po asesakovi vysokou penzi. Po vojakovi z wehrmacht jen vdovsky duchod. Az v roce 1995? byl tento zakon zrusen."
*
Pěkný bolševický blábol.
Bez jediného důkazu, bez jediného čísla zákonu, bez přesných dat...
"Jedna paní u sámošky povídala..." :-)

Parlamentní

06. 02. 2022, 12:35

Vladimir
Ne Mayer, ale Muller neboli mlynář. Nejsem prejici, ale obcane, kteří omlouvaji valecne zlociny nemcu, by meli prozit jeden tyden v Treblince. Muj otec byl veznen v Buchenwaldu jen proto, ze byl soudcem. K tabor osvobodila armada Usa.

Parlamentní

06. 02. 2022, 12:30

Stale plati, kdo seje vitr sklidi bouri. V Sov. svazu bylo zniceno a vypaleno vice jak 70.000 obci a mest. Řádění jednotek SS bylo zdokumentovano i podle křížů. Zvlastni je fakt, ze po valce pobirala vdova po asesakovi vysokou penzi. Po vojakovi z wehrmacht jen vdovsky duchod. Az v roce 1995? byl tento zakon zrusen.

Veritas vincit

06. 02. 2022, 12:03

Mirek73, Vladimír, ...
Kde vy "čechoSlovani" berete tu drzost kritizovat Němce, nebo se dokonce na ně povyšovat a určovat, jak by se s nimi mělo zacházet, když vy nejste ti co je porazili? :-)
Vy, příslušníci "národa", který se jim vzdal bez boje. Jako jediný v Evropě.
"Národa", který své Židy vyházel z lékařských, právnických komor a hlavně ze státní správy ještě před 15.3.1939, ještě před příchodem Hitlera, ještě před ustavením Protektorátu. Preventivně, předpodělaně po slovansku. :-)
Vy příslušníci "národa", který měl 5 měsíců na zničení výzbroje armády ČSR, aby nepadla do rukou nacistům a nehnul ani prstem.
"Národa", který odevzdal kompletní armádní výzbroj a výstroj do posledního krému na boty a odešel pracovat pro Třetí říši až do úplného konce války.
Mentálně patříte mezi ty "statečné" čechoSlovany, kteří po skončení války vyrazili do boje proti starcům a dětem v Sudetech, aby je vítězně povraždili, vyhnali a ukradli jejich majetek.
Ani se nedivím, že slavná éra Československa, skončila 8. května 1945. :-)

Mirek73

06. 02. 2022, 11:13

No a cp němci čekali? Osvětim, Treblinka, Dachau a desítky podobnýcjh míst. Stovky vesnic se stejným osudem jako Lidice. Vyvázli dost lacino. Nejtrapnější je jak po válce všichni šmejdi hlavně Ti ze sudet říkali jak neměli rádi Hitlera. Jo děda mi vyprávěl co se dělo v roce 38 ale v zásadě už od roku 35. Němci by měli po celé Evropě chodit v předklonu a všude se omlouvat ještě dalších 100 let a hlavně držet hubu. Mohli jsme je věechny poslat chcípnout na sibiř a na jiná podobná místa a možná jsme i měli. A díky nim se Rusové usadili v Evropě na dalších 40 let což byl jen o něco slabší průser.

Veritas vincit

06. 02. 2022, 03:31

Joe
Rusáci také nikdy nedodržovali žádné smlouvy a pravidla.
První, kterou porušili 17.září 1939 napadením Polska po boku smluvniho partnera Adolfa Hitlera se jmenovala Rižská smlouva z 18. března 1921.
Jen tak pro nic za nic nebyl Sovětský svaz vyloučen 14. prosince 1939 ze Společnosti národů...
S Rusáky na dobitá území nepřicházela svoboda, hnědý mor nahrazovali rudým morem na věčné časy. Chudoba a totalita je dodnes viditelná na ruské okupační zóně, naopak svoboda a demokracie v americké zóně slaví dodnes úspěchy.
Jaká asi byla Varšavská smlouva (1955), která umožnila vtrhnout Rusákům do Československa a okupovat jej 21 let?
Čí to jsou rudí "bratři" ta východní hromada sxxxxx. :-)

MXM

06. 02. 2022, 01:09

Flek: a co měli čekat? Potom co se dělo na Východě to byla ještě pohoda. Nikdo nemůže čekat že když se jeho vojska budou chovat bestiálně tak až budou poraženi že se příchozí vojáci budou chovat mírně. Četl jsem komentář jednoho německého velitele který dobře věděl proč zarputile bojovat ani nepotřeboval rozkazy z Berlína - pravil: "pokud v Německu Rusové udělají jen půlku toho co my jim tak německý národ zanikne". To mluví za vše...

Joe

06. 02. 2022, 00:27

Největší oběti byli Rusové,kteří ve válce ztratili obrovské množství lidí.Němci nedodržovali žádné mezinárodní válečné úmluvy a zajatce vraždili.Zatímco Rusové přesto plnili předpisy.Nejhůře se bojovalo na Ukrajině,kde značná část obyvatel spolupracovala s Němci.Vítězství Rudé armáda je opravdu hrdinské a zaslouží si obdiv a uznání.

Veritas vincit

05. 02. 2022, 23:44

Vladimír
Hovoří z tebe neznalost, nechytrost a závist.
Co si voliči v ČR zvolí to mají.
Nemohu za to, že zoufalci se zoufalými názory jako jsi ty a tobě podobní netvoří v populaci voličů ČR většinu, ale naopak zanedbatelnou menšinu. :-)

Vaclav Flek

05. 02. 2022, 22:05

pro M. Mayer :

S vasim vyrokem : "Totální čechizace ( špína, devastace, vybydlení, zbourání, primitivní brutalist stavby, primitivní průmysl, železárny, ocelárny, hnědouhelné doly, zničení něm měst v Sudetech"...) se da v mnohem souhlasit.

Vzdy mne napadaly podobne myslenky, kdyz jsem drive byvalymi sudetskymi regiony projizdel. Dnes se jiz ve vzhledu obci i krajiny leccos zmenilo, a tak se mozna stare rany v krajine zaceluji. Nicmene ta brutalni krivda, ktere se benesovske Ceskoslovenko dopustilo na svych byvaych spoluobcanech, se bude hojit pomaleji, a to i v myslich tech, kteri nebyli primo postizeni, ale stydi se za svuj stat.

Vaclav Flek

05. 02. 2022, 21:36

Clanek se mi prilis nelibil, neobsahoval mozna nepravdy, ale z velke casti polopravdy. Pomijim hrube chyby typu "balkanske zimy", ktere uroven clanku snizuji (to si to autor po sobe nedokaze precist ?). Ale to jiz vyjadrili jini.

Clanek pise o tom, ze Ruda armada "prinasela smrt a zkazu", coz by si nekdo mohl vylozit jako prechod fronty pres osady, s delostreleckou palbou nicici obydli. Bohuzel realita byla jeste mnohem drsnejsi, postupujici rudoarmejci drancovali, a predevsim znasilnovali zeny a zabijeli civilni obyvatele, kteri se postavili jejich loupeni na odpor. Casto zabili i ty, kteri se na odpor ani nepostavili. Velitele sovetskych jednotek svym vojakum v jejich zlocinech casto nebranili. I pokud s nimi nesouhlasili, nemohli branit excesum sve zdivocele soldatesky. Vymluva na to, kolik ti vojaci videli utrpeni pri sve frontove ceste na zapad, je chaba.

Stejne tak uboze argumentoval pozdeji general Klapalek na vytku, ze ceskoslovensti vojaci jeho sboru (kde ve veleni vystridal generala Svobodu ) zavrazdili v kvetnu-cervnu 1945, jiz po valce (!), v Postoloprtech nejmene 700 sudetskych Nemcu (bezbrannych civilistu), spise jich vsak bylo okolo 2.000.

Jinymi slovy - sovetska okupace Kuronska a Vychodniho Pruska se stala humanitarni katastrofou pro miliony etnickych Nemcu, snazicich se uprchnout na zapad, a take cernou skvrnou na historii Rude armady pri jejim "osvobozeneckem pochodu".

Myšák

05. 02. 2022, 19:09

@Mayer
To se dá ještě zvládnout. Si představte chudáky Němce. Ti musí žít z v zemi, ktera chtěla ukrást celou Evropu a ještě víc. V zemi, která chtěla vyvraždit celé národy. S tímhle žít musí být mnohem horší. Proti tomu jsou vaše nářky úplné nic.

Karel Jánský

05. 02. 2022, 18:43

Veritas vincit.Tak ono je to vážnější než jsem myslel.Tobě pomůže pouze zkušený specialista a silná léčiva.Je ovšem možné že ti nepomůže nic.Za skoušku to ovšem stojí,hodně by se ti ulevilo.Takto riskuješ že se zalkneš vlastní žlučí.

Apostol

05. 02. 2022, 17:55

Jestli chtel autor clanku vyzvat u ctenaru soucit tak se zmylil. V lednu, tedy v dobe o ktere jde v clanku rec, Ruda armada osvobodila Auschwitz , opravdove nefalsovane germanske Peklo.

Veritas vincit

05. 02. 2022, 17:30

Karel Jánský
Až lidé jako ty přestanou lhát a osočovat druhé za skutky svého vlastního etnika,
nebude potřeba, abych sem cokoliv psal a bude tady zářit pouze tvoje pravdivá brilantní čeština. :-)
Ohrnuješ tady nos nad Němci a přitom historie jasně popisuje, jak se obyvatelé ČSR, jako jediní v Evropě vzdali Hitlerovi bez jediného výstřelu a nebránili svoji rodnou zemi.
K vítězům se přilepilo "Československo" s velkým kusem štěstí a shodou okolností.
Tak na koho se chceš povyšovat? :-)

Dnešní vývoz ČR do Německa je asi 33% a do zemí EU celkem 84% z celkového exporu ČR.
Co bys asi vymýšlel a vyráběl nebýt sousedniho Německa, Rakouska a celé EU, když jsi doteď nevymyslel nic co by ČR vykoplo do ekonomických výšin a ekonomické samostatnosti ?

Nebýt sousedství s Německem a Rakouskem, měl bys životní úroveň jako někde ve východním Bělorusku. Stále bys určitě hrál chytrého, jenom bys u toho žvejkal zelí, zapíjel kváskem v neděli bys měl svátečního slanečka jako tvoji soukmenovci v Rusku a o internetu bys možná věděl, že "to" mají v hlavním městě. :-)
Už Přemysl Otakar II. dobře věděl, proč pozval Němce do Českého království do Sudet, aby něco zdejší Slovany naučili... :-)

Dahon

05. 02. 2022, 17:02

a němci co zaseli ...?? divi se nekdo k cemu to vedlo? ta germanska zver zabila miliony lidi!

Karel Jánský

05. 02. 2022, 16:53

Veritas vincit.Pokud se v zdejší diskusi chceš vyzvracet, učiń tak gramaticky správně.Pak kritizuj, pochopitelně slušně.

Theo

05. 02. 2022, 16:45

Evakuace Němců z Východního Pruska byla taky jedním z hlavních důvodů, proč Doenitz po Hitlerově smrti otálel s kapitulací. Životem to ovšem zaplatily statisíce lidí na jiných místech Evropy.

Posoběhovnožrout&AB

05. 02. 2022, 14:39

Máte pravdu soudruzi.

Veritas vincit

05. 02. 2022, 14:34

Karel Jánský
"A to byl teprve začátek,ten pravý tanec Němce teprve čekal.Nikdo by v té době neřekl,že sedmdesát let poté budeme opět pracovat pro velké Německo za pár šupů v jejich montovnách."
*
Proč tady lžeš nevzdělaný čechoSlovane ?
Privatizace státního majetku Československa po roce 1989 až na pár šťastných vyjímek (AZNP Mladá Boleslav), proběhla pouze a jenom do rukou občanů Československa s platným Občanským průkazem.
Že si zdejší Slované všechno rozkradli a rozprodali, není vina nikoho ze zahraničí, ti jenom kupovali nabízené...

Miloš Zeman s ČSSD (1998) objížděl ČR s autobusem "Zemák" a nejúspěšnějším heslem jeho politické kampaně bylo heslo: "Chci montovny pro dělníky!"
Většina s ním souzněla, dala mu ve volbách 32,31% hlasů a udělala z něho vítěze voleb a premiéra ČR 1998-2004.
Máte montovny, které jste si sami zvolili.
Tak proč fňukáš, navíc ještě když v žádné nemakáš slovanský kňourale ? :-)

Kdo asi může za to, že ty a tobě podobní nejste schopni nic vymyslet a vyrábět,
že schopnosti tvé a tobě podobných stačí jenom na montovny ? :-)

Kdybys neblábolil nesmysli bez praktické zkušenosti, tak bys věděl, že do mnoha montoven na území ČR se musí vozit zahraniční dělníci, protože Slované v ČR nechtějí pracovat.
Raději s mnoha nenažranými důchodci žijí na dluh na úkor státu, zadlužují rodnou zemi, své děti a svá vnoučata. Což je ostuda.
Kdyby to viděl Alois Rašín, 1. ministr financí ČSR, realizátor ekonomického úspěchu a silné koruny, tak by musel nad minulou vládou AB, hlavně nad ministriní financí i ministriní "práce" a sociálních věcí a všemi jejich volič minimálně 3x za den zvracet. :-)

Veritas vincit

05. 02. 2022, 14:11

Bohumír Glembek
"Co k tomu článku napsat slušně je problém. Autor, zcela zžejmě, absolvoval max. 3. třídu inkludované školy. Má proto obrovské díky v zeměpisu i historii. Nutné poslat na doučování."
*
Škoda, že jsi ty díry v zeměpisu a historii hned nevyplnil svými znalostmi, nebo hned nepředložil důkazy o opaku.
Asi na tom budeš se znalostmi sám opravdu velmi bídně. :-)

M. Mayer

05. 02. 2022, 13:46

Totální čechizace ( špína, devastace, vybydlení, zbourání, primitivní brutalist stavby, primitivní průmysl, železárny, ocelárny, hnědouhelné doly, zničení něm měst v Sudetech a center měst ve vnitrozemí, zaostalost, zákeřnost, závist, zlodějství ) pokračuje od 1945 dále... Je tu relativně dost normálních slušných lidí, ale důležité pozice vždy obsadí ti druzí... Je podivné žít v zemi, kde minim 20% území bylo ukradeno místním něm spoluobčanům. ,

Veritas vincit

05. 02. 2022, 13:34

Bacil
"Co přinášela německá vojska v roce 1941 Rusku?"
*
Přátelská návštěva německého a nacistického spojence 1922-1941. :-)
Na Ukrajině je zpočátku vítali jako osvoboditele od komunistických zrůd a despoty Stalina.
Určitě přivezli to samé co Rudá armáda přivezla na okupovaná území východního Polska, finské Karélie, LItvy, Lotyšska, Estonska, Severní Bukoviny a Besarábie.
Později Sovětská armáda do Maďarska, Československa a Afghánistánu...
Vyloučení Sovětského svazu 14.12.1939 ze Společnosti národů určitě nebylo za nic. :-)
Určitě něco po nacistech zůstalo. Nějaké mosty a cesty místo brodů a telefonní sloupy, kam nikdy žádná vedení nevedla....
1939-1940 si sovětští komouši a němečtí nacisté smluvně rozdělili Evropu na dva díly (1.pakt Molotov-Ribbentrop) a nacistům to bylo evidentně málo. :-)

sdr

05. 02. 2022, 13:25

Bude dlouho trvat, než se zbavíme starého schématu, že Němci byli ti zlí a Rusko ten chudák.
Stalin byl přece Adolfův nejlepší kamarád. Nejdřív Stalin bezdůvodně agresorsky napadl Finsko, tam dostal na zadek. Pak si s Adolfem rozdělili Polsko. A teprve když Adolf napadl Rusko, což předpovídal každý kromě dementního Stalina, začal si hraát Rus na chudáčka...
Ano, Adolf se chioval v Rusku jakp prase. Ale Stalin jako celý vepřín, a to nejenom na území Německa (to by se dalo ještě pochopit), ale na všech územích, kam jenom vstoupil...

Bacil

05. 02. 2022, 13:02

Co přinášela německá vojska v roce 1941 Rusku?

Publius Scipio

05. 02. 2022, 12:52

Proč na tomto webu dost článků má mezi řádky jakousi lítost nad tím, jak Němci tu válku prohráli. Třeba "Tváří v tvář sílícímu rudému přílivu ustupovala skupina armád Sever směrem k baltským přístavům. Ty byly jejím jediným zdrojem zásob a jedinou potenciálně bezpečnou cestou ven pro Němce v těchto provinciích sevřené." Nebo "Blížila se Rudá armáda, která přinášela smrt a zkázu. Mnozí obyvatelé Kuronska a Východního Pruska chtěli uniknout a dostat se do bezpečí v srdci Německa. Jejich naděje však byly mizivé."

Karel Jánský

05. 02. 2022, 12:49

A to byl teprve začátek,ten pravý tanec Němce teprve čekal.Nikdo by v té době neřekl,že sedmdesát let poté budeme opět pracovat pro velké Německo za pár šupů v jejich montovnách.

Surcuf

05. 02. 2022, 12:21

" pochmurné počasí balkánské zimy," Balt - Balkán, fšecko jedno autore....

Mimochodem "národní hosté" jak museli být titulováni prchali z Východního Pruska i přes naše území, muselo jim být pomáháno a na oplátku slibovali ístním, že se za ně přimluví u vůdce - až válku vyhrají.....:-)

Luděk Alois

05. 02. 2022, 12:13

Autor v článku píše "Blížila se Rudá armáda, která přinášela smrt a zkázu."
Chtěl bych se ho proto zeptat, co podle něj před tím roznášela německá armáda obyvatelům na okupovaných uzemích Ruska a dalších států? Nejspíš pohodu a sladký život :wink: