Evropa zbrojí: Je jednotná armáda mýtus, nebo nutnost
Celá Evropa dnes čelí vojenskému ohrožení ze strany Putinova Ruska. A nic na tom nemění ani mírová jednání, která by měla ukončit vleklý konflikt na Ukrajině. Není totiž jasné, zda tato jednání k něčemu povedou, a zkušenosti z konfliktů minulosti nám navíc ukazují, že takováto diplomatická jednání se mohou vléct i celé roky. Ani případné uzavření míru či aspoň příměří přitom nejsou zárukou, že se Rusko po určité pauze nepokusí svou agresi obnovit, ať již novým útokem proti Ukrajině nebo některému z dalších evropských států (pobaltské státy, Finsko). Operace ruských válečných lodí na hranicích výsostných vod západních států nám pak ukazují, že toto nebezpečí se týká nejen východního křídla, ale celé Evropy.
Foto: Ukrajina v rámci války s Ruskem přistoupila k zásadní reorganizaci velení | Shutterstock
Evropa, potažmo i evropské politické a bezpečnostní instituce, tj. NATO a EU, se proto snaží této hrozbě čelit. Evropské země navyšují početní stavy svých armád, je nakupována moderní výzbroj, jsou posilovány schopnosti evropského zbrojního průmyslu. To vše je umožněno především díky zvyšování vojenských výdajů evropských zemí, které by se postupně měly vyšplhat až na 5 % HDP (resp. 3,5 % HDP na přímé vojenské výdaje a 1,5 % HDP na investice do infrastruktury atd.), což je hodnota, která se ještě před nedávnem zdála nepředstavitelná.
Bude samotné zvýšení vojenských výdajů stačit?
Přesto je otázkou, zda bude pouhé zvýšení finančních prostředků vydávaných na obranu postačovat. Samozřejmě, dostatek finančních prostředků může mnohému pomoci. Díky vyššímu přísunu financí bude možné zvýšit početní stavy vojáků v jednotlivých evropských armádách; bude také možné realizovat celou řadu důležitých akvizic zbraňových systémů. Prakticky všechny evropské armády lze přitom označit za podzbrojené, s výjimkou polské a řecké armády.
Jenže všechny tyto kroky mohou potenciál evropských armád jen částečně zvýšit. Dnešní Evropa ale potřebuje něco víc. Evropa musí své vojenské síly a především celý svůj obranný potenciál skutečně zásadně posílit, aby tak byla schopna porazit svého potenciálního protivníka (v současnosti primárně Putinovo Rusko), a pokud možno jej od takového útoku odradit, a tím zabránit válce, která by mohla mít pro celou Evropu fatální následky. K tomu ovšem jenom zvýšení obranných výdajů nepostačuje. Je totiž mylné si představovat, že pokud výdaje na obranu více než zdvojnásobíme (ze současných 2 % HDP na 5 % HDP), pak budou evropské armády více než dvakrát silnější. Jak naznačují i historické zkušenosti, efekt zvýšení schopností ozbrojených sil bude výrazně nižší.
Bezpečnostní specifika Evropy
Evropa se přitom od dalších světových politicko-bezpečnostních entit (USA, Čína či Rusko) zásadně liší tím, že je rozdrobena do celé řady národních států, byť dnes převážně spolupracujících v rámci EU a NATO. To se pochopitelně odráží i v evropské bezpečnostní a vojenské politice. Zatímco USA, Čína či Rusko mají jen jedny ozbrojené síly, jednu armádu (plus různé polovojenské jednotky, jako je americká Národní garda atd.), v Evropě existuje v návaznosti na národní státy hned celá řada národních armád. Ty se pak od sebe liší svou velikostí, ale i svou výzbrojí atd. Jednotlivé armády mají i trochu jinou taktiku, která vychází jak z jejich geografických dispozic, tak i z jejich historických zkušeností. Každý evropský stát má navíc i svou vlastní svébytnou bezpečnostní politiku. Díky spolupráci v rámci NATO si sice Evropa dokázala definovat společné strategicko-bezpečnostní cíle, přesto jsou mezi jednotlivými zeměmi stále určité rozdíly. To se pochopitelně odráží i v ozbrojených silách těchto států, ale také jejich zbrojním průmyslu. Evropa je tak bezpečnostně-politicky, ale i po stránce ryze vojenské značně roztříštěná.
Situaci přitom příliš nezmění ani zmíněné zvýšení vojenských výdajů na 5 % HDP, což je hodnota, které by měly dosáhnout všechny evropské státy. Rozdíl samozřejmě spočívá ve výši HDP, ze kterého je oněch 5 % počítáno. Zcela jinak se na obraně Evropy bude podílet Německo, které je díky svému vysokému HDP (jak v absolutních hodnotách, tak i v přepočtu na obyvatele) i ve světovém srovnání ekonomickou mocností, a úplně jiný bude příspěvek Severní Makedonie s jejími omezenými lidskými zdroji a nízkým HDP. Tento stav jen částečně zlepšuje postupný ekonomický růst států střední a východní Evropy a snaha EU vyrovnávat rozdíly mezi jednotlivými regiony.
Otázka vytvoření jednotné, společné evropské armády
I proto se občas objevují návrhy, jak tuto situaci měnit. Tím nejčastějším je vytvoření společné evropské armády, a to v návaznosti na celkové sjednocení Evropy. Podle této představy by jednotlivé armády evropských států de facto zanikly, resp. dostaly by se z područí jednotlivých vlád národních států – a vznikla by jediná armáda, společná pro všechny evropské země. Na doplňování této armády, ale i jejím financování by se sice podílely jednotlivé evropské státy, nicméně tato armáda by byla řízena z jednoho centra. Tato armáda by disponovala nejen jednotným vedením, ale měla by i unifikovanou výzbroj, sjednocenou logistiku atd., což by dál vedlo k vyšší efektivitě těchto společných ozbrojených sil, a navíc by to přinášelo významné finanční úspory.
Tato idea byla populární hlavně na počátku milénia, kdy po demokratizačních změnách ve státech východní Evropy začala i postupná integrace těchto zemí do NATO. Fakt, že NATO má nyní mnohem více členů než ve svých počátcích, totiž vedl k vyšší složitosti rozhodovacích procesů v NATO. Svou roli v této vizi ale hrála i politicko-ekonomická integrace Evropy v podobě rozšiřování EU.
Je ale zhruba příznačné, že za oněch zhruba 25 let se nic z toho nepodařilo realizovat. K vytvoření jednotné evropské armády nikdy nedošlo – a vše naznačuje, že k tomu ani nedojde. A to i přes zvýšené ohrožení Evropy ze strany Ruska. Tím hlavním důvodem je odpor jednotlivých národních vlád evropských států, které se obávají především toho, že by tím ztratily možnost rozhodovat o svých ozbrojených silách, a přitom by se musely podílet na financování společné evropské armády. Mnohé státy se také obávají snížení obranyschopnosti své země, a to i proto, že otázka ohrožení ze strany Ruska je v různých evropských zemích vnímána naprosto odlišně. Nejde navíc jen o postoje jednotlivých vlád. Podobné postoje lze pozorovat i mezi širšími vrstvami obyvatelstva jednotlivých zemí, které také nesouhlasí s tím, že by jejich národní armáda měla zaniknout ve prospěch nějaké univerzální evropské armády. Je navíc zřejmé, že pokud by mělo dojít k vytvoření společné evropské armády, pak by se tento proces sjednocení musel týkat všech států, což je za dnešní politické situace v Evropě (existence autoritativních systémů v Maďarsku a Slovensku) prakticky nemožné.
I proto je otázkou, zda má vůbec smysl se zabývat tématem vytvoření jednotné, společné evropské armády, když tyto diskuse nikdy k ničemu nevedly a nevedou. V důsledku takovýchto planých diskusí navíc dochází jen ke ztrátě energie a času, přičemž obojího má dnes Evropa málo.
Alternativní cesta – vyšší spolupráce, ale i vyšší specializace
Je navíc diskutabilní, zda je idea vytvoření jednotné, společné evropské armády věcně správná. Vyšší spolupráce evropských států v otázkách obrany je bezesporu vhodná, kvůli tomu ale není třeba sahat k tak radikálnímu kroku, jakým je vytvoření společné evropské armády.
To, že je Evropa rozdělena do velkého množství jednotlivých národních států, má totiž svůj půvab, a může to být pro Evropu spíš výhodou než nevýhodou. Každý stát je totiž dobrý v něčem jiném. Jsou zde velké státy, které mají i díky své koloniální éře zkušenosti s vedením rozsáhlých vojenských expedic, a to i na velké vzdálenosti (Francie, ale i malé Portugalsko). To je přitom výhoda, která má i dnes svůj význam. A na druhé straně jsou zde státy, které mají vybudovány rozsáhlé tankové a mechanizované jednotky (Polsko). Každý stát, každá armáda tak má své specifické schopnosti.
Týká se to i zbrojního průmyslu. Prakticky každá evropská země má svůj zbrojní průmysl, který se ale naprosto liší. Zbrojní průmysl velkých států (Německo, Francie) je schopen vyvíjet i strategické zbraňové systémy, jako jsou nadzvukové letouny, atomové ponorky či letadlové lodě. Ale i Česká republika má na svou velikost mimořádně výkonný průmysl s širokým záběrem.
Tyto specifické schopnosti evropských států – ať už ryze vojenské či zbrojní – jsou přitom výsledkem dlouhodobého historického vývoje. Ale stejně tak i rozsáhlých investic, kdy jednotlivé národní státy do těchto schopností investovaly obrovské částky. Bylo by proto chybné tyto schopnosti nějak uměle omezovat; bylo by hloupé zahodit něco, co zde již existuje a co bylo pracně a se značnými náklady budováno po celá staletí. Mnohem lepší by bylo naučit se tyto specifické schopnosti jednotlivých států lépe využívat. A to v podobě vyšší specializace jednotlivých evropských států při společné obraně Evropy, s tím, že by se evropské země svými schopnostmi vzájemně doplňovaly.
Idea vyšší specializace evropských armád se zde také objevuje již dlouhodobě. Často je ale chybně vykládána tak, že by se např. jeden stát zaměřil jen na určitý druh vojska, např. tankové vojsko, a ostatní druhy vojska zrušil, a další státy by tento druh ozbrojených sil postrádaly s tím, že by se naopak plně soustředily zase na jiné schopnosti. Takovéto pojetí je samozřejmě nesmyslné, a to i proto, že jednotlivé druhy vojsk a jejich výzbroj mají zcela odlišnou finanční náročnost. Naopak je nutné, aby pokud možno každý evropský stát disponoval všemi druhy vojsk a z toho vyplývajícími schopnostmi, byť třeba jen v minimalizované formě. Zkušenosti z éry nízkých vojenských výdajů nám ukazují, že něco takového je realizovatelné, a že má např. význam to, že armáda určitého státu disponuje jen jedním tankovým praporem, protože všechny armády NATO pak dohromady vytvářejí impozantní tankovou sílu. Vyšší specializace neznamená, že se stát zaměří jen na jeden druh vojsk, a všechny ostatní bude opomíjet, či je dokonce zruší. Vyšší specializace znamená, že stát a jeho ozbrojené síly vytvoří univerzální ozbrojené složky pokrývající všechny schopnosti, ale s tím, že na určitou schopnost či určitý druh vojsk bude klást vyšší důraz. A to v návaznosti na své dispozice, svou tradici a již existující schopnosti. Je zřejmé, že něco takového by si vyžadovalo pečlivou kooperaci a plánování. Ale právě to je přeci přirozeným úkolem NATO, resp. EU. Dnešní Evropa je tak v jakémsi paradoxu. Na jedné straně musí evropské státy více spolupracovat (a to jak vojensky, v rámci NATO, tak i ekonomicky, prostřednictvím EU), protože je k tomu nutí vnější okolnosti, zejména ohrožení Evropy ze strany Ruska. A na druhé straně by si jednotlivé státy měly zachovat své vlastní, specifické schopnosti, a co nejvíce je rozvíjet.
Ona pestrost, zdánlivá rozdrobenost Evropy do jednotlivých národních států je tak spíš výhodou, a nikoliv nevýhodou Evropy. Jde tak především o to naučit se tuto jedinečnou dispozici co nejlépe využívat.
Zdroj: Český rozhlas Radiožurnál
Komentáře
Czertik
25. 09. 2025, 18:21cemu se lidi divi, ze ke sjednoceni necdoslo a nedjde. je to proto ze jedotlive staty neveri te ostatnim.
nemci, francouzi a ostatni zapadane neustale rikaji, jak sou ochotni branit evropu proti rusku a putinovy....prco teda nepresunuly alespon 1/3 ci zrovna 1/2 svoji armady na vychodni kridlo, aby podporily svoje slova ciny , ze to mysli vazne ?
kdyz nenasleduji ciny, nemuzou se divit ze jim to pak lidi neveri.
navic s jedotnoua rmadou by to bylo jako s eu - profitovaly by z ni jen nektere vyvolene staty, zbytek by jen tratil a tratil.
u ceska nemusime chodit daleko, sice papirove dostava z eu vice penez nez odvadi, ale cisty zisk je negativni, protoze prichazi o spoustu penez imprtem potravin ze zapadni eu z prosteho duvodu, ze je eu donutila omezit produkcti potravin a dovazet je ze zapadu.
a prekvapive, nevetsim exporterem v eu potravin je nemecko. jak prihodne. nebo ilustracni ?
Slavoslav
26. 09. 2025, 06:11na teba presne som myslel ked som pisal prvy koment, ze ako by CR bolo lepsie mimo EU
PS: ktore potraviny narazili na svoj dohodnuty limit a CR ich musi dovazat?
Marty
26. 09. 2025, 07:07Slavoslav
Ananas, Papája, Kokos, Banán , Kurkuma, Tuňák, Klokan...
ve spoustě potravin máme omezenou produkci!
Slavoslav
26. 09. 2025, 07:28marty
toto vyplakavanie o obmedzeni produkcie potravin mi pride podobne ako svojho casu vyplakavanie o obmedzeniach z CFE kde CR ci SR mohla mat len "niekolko" stoviek tankov vo svojej armade .. Ale to mladsim asi nebude nic hovorit
Marty
26. 09. 2025, 07:34Slavoslav
no, nemyslim že by náš rozpočet přežil kdyby sme povolené počty zbraní dotáhli na maximum byť jen v polovině druhů zbraní, ty limity sou opravduz velkorysé a nemáme šanci se jim blížit, ale tak co, limit je limit... je tam a to je špatně:grin:faktem je, že řada naší potravinové produkce jde na export... protože jinde za to dostanou víc, ale prosím, není problém prodávat draho domácím:sweat_smile:
Slavoslav
26. 09. 2025, 07:47toto som sa na Czertikovy smial naposledy, mal plnu hubu podpory CR a ako je na tom domaci priemysel biedne Cina nas zozerie lacnou produkciou, ale na otazku kedy naposledy a v com konkretne uprednostnil drahsi domaci vyrobok nebol schopny odpovedat
Marty
26. 09. 2025, 08:19Slavoslav
drtivá většina lidí dává přednost minimální kvalitě za nízkou cenu ze zahraničí, zajímavé je že to je bez rozdílu vzdělání, sociální vrstvy, politického názoru atd... prstě minorita ze všech úhlů pohledu dá přednost domácímu, majorita se tomu vždy obloukem vyhne...
Marty
26. 09. 2025, 08:20PS: předpokládám že u vás to bude prakticky to samé, nepletu se?
Slavoslav
26. 09. 2025, 08:28Marty
nie nepleties a vzdy ma pobavi ked mi niekto z Cinskeho mobilu napise ako nas Cina zozerie, lebo nekupujeme domace vyrobky a ma v nom nainstalovane TEMU. Plus samozrejme kazdy chce vysoky plat, ale ked mu niekto iny potom za ten vysoky, europsky plat usije nohavice a ma za ne dat o stovku viac ako za nohavice site vo Vietname tak ho ta popdora domaceho priemyslu vzdy prejde
Marty
26. 09. 2025, 08:56Slavoslav
u nás teda pokud se vrátim k potravinám, když už člověk chce český, tak je eště problém vyhnout se těm od ušatýho STBáka co ste nám sem nasadili!:rofl:
Pepík Knedlík
25. 09. 2025, 08:32V Unii nefunguje kromě migrace vandraků z Afriky, Asie i z UA, zdražování energii zelenyho šílenství nic! Jako příklad pro jednotnou obranu lze přijmout idiocii pod názvem FRONTEX. Naprosto směšná organizace a stejně by byla jednotná obrana.
Ostatně Německo s tím má velky zkusenosti za druhý valky proti Sovětům :smile:
Slavoslav
25. 09. 2025, 07:56jednotna armada bez jednotneho politickeho vedenia, ergo superstatu Europa je nerealny blabol a neschopna struktura ktorej nasadenie bude prakticky nemozne, lebo sa bude tyzdne az mesiace hladat konsenzus
Azor
25. 09. 2025, 09:33Salvoslav.
"jednotna armada bez jednotneho politickeho vedenia, ergo superstatu Europa je nerealny blabol a neschopna struktura ktorej nasadenie bude prakticky nemozne, lebo sa bude tyzdne az mesiace hladat konsenzus"
Proč takový pesimismus??? Z čeho vlastně vyplívá ten váš pocit???Musel by jste si totiž něco připustit!! Co by to mohlo být??? Zkuste si vytáhnout tu svou hlavu z písku.A uvidíte příčinu.KAPITALISMUS (systém) kde je v něm na prvním místě co???Obrana vlasti a jejich obyvatel??? Ne, jen a jen ZISK(peníze až na prvním místě!!!)
Spolupráce,solidarita ,spravedlnost,je pro takové o kterých píšete(možníá i pro vás)sprosté slova.Neboť by pak nemohli být milionáři či miliardáři.Který toto tento systém umožňuje na úkor většiny lidí,na ůkor státu a lidí v něm žijící !!!!
Co že bylo už minulosti??? VS a NATO. Jak že to bylo v VS pod vedením SSSR?? A jak v NATO pod vedením USA???
Zkuste nám tu napsat,jaký že byl rozdím,v tom o čem jste se zmínil.
Salut.
Slavoslav
25. 09. 2025, 10:08cokel
fakt som sa snazil, ale co si tym vlastne chcel povedat? dosli tabletky a nahodne tukas do klavesnice?
a neviem co je pesimisticka na konstatovani, ze spolocna armada bez spolocneho vedenia ktore bude moct realne rozhodovat je nefunkcny celok? Takze pekne zaradom, cim skor vytvorit superstat a potom ta armada vznikne prirodzene a rusaka s jeho stetkami ako ty a zelena guma bude moct aj jebnut
Azor
25. 09. 2025, 17:48Slavoslav.
Ta vaše odpověď má vadu na kráse!! Jakou??? Jak dlouho je tu"demokratické"NATO???? od r.49.!!! Času na společnou koncepcí zbraní bylo hafo.
A i ta "slavná demokratická"evropa,po rozšíření - od r. 99.na to měla kolik času???
Jak dlouhý čas uplyne ,ohledně toho vašeho(snílek jak vyšitý s růžovými brýlemi)
"cim skor vytvorit superstat a potom ta armada vznikne prirodzene"
To vaše skor bude jedno "na furt " !!! Proč,to jsem vám popsal.I když jste neporozumněl psanému textu.O to větší bude vaše překvapení.
Salut.
Slavoslav
25. 09. 2025, 18:04cokel
ze si tupec co nechape rozdiel medzi spolocnymi standardami o com je NATO a spolocnou armadou za to ja nemozem. Minule som sa bavil s rusmi a prizali sa, ze ani to nechapu, dal som im totiz par prekladov rusackej rpopagandy z CR a SR plus par tvojich prispevkov aaj oni unzali, ze je to propaganda ako pre jebnutych a jebnutych aj odchytava kde sa pri tebe zhodli,z e si extra jebnuty. A to boli rusaci co podporuju vojnu na Ukrajine a sirenie rusackych myslienok do sveta
Czertik
25. 09. 2025, 18:24rexik
ses kompletni retard. i v kapitalismu musi byt obrana vlasti na VYSOKEM miste. proc ? protoze kdyby byla nizko, prijde nejaky ozraly rus, nebo cian s betonovou cepici a evropu by dobyl a kapitalisty vahnal a zavedl tu komunismus, resp zlodejinu ktera si na nej hraje.
a to by se kapitalistm nelibilo.
cili rexiku, opet si dokazal ze si retard.
Czertik
25. 09. 2025, 18:27rexik
kdyz tu mastzrbujes radosti nad tim jak neni a nebyla spolecna koncepce zbrani v nato, od jeho vzniku, tak nam tu rexiku vysvetli jaka ze to byl jednota koncepce zbrani ve vs ?
kdy si spousta statu vyrabela domaci zbrane, protoze by made in sssr staly za pendrek.
Azor
26. 09. 2025, 09:47Slavoslav.
Je dobré mít zpětnou vazbu(pohled z jiné strany - Ruska),ale ta vaše odpověď ,je velmi neurčitá.Co knokrétně se těm Rusům nelíbilo a mělo(podle vás) pocit,že to co jsem psal,je jako od jebnutého človoka???
Zbytečně vám tu někdo nepsal,že jste Slaboslav !!!
Salut.