Génius Wehrmachtu, který mohl zvrátit válku – ale neodvážil se
Byl to muž, který změnil běh války – a přesto ji nikdy nevyhrál. Generál, který kreslil manévry s chirurgickou přesností, ale nedokázal změnit kurz říše, které sloužil. Erich von Manstein byl nejschopnějším stratégem Wehrmachtu, ale i symbolem bezmocného vojenského génia, lapeného v sevření ideologie, jež z války udělala kult smrti.
Foto: Na snímku je Erich von Manstein (vpravo střed), obklopený výše postavenými důstojníky, pravděpodobně během manévru či taktické porady. Typický pro to období je pohled na rozložené mapy nebo papíry — zde je vidět, jak jeden z důstojníků rozkládá velkou papírovou mapu či plán, zatímco Manstein s hlubokým zájmem sleduje | Bundesarchiv
Narodil se jako Fritz Erich von Lewinski, ale už v dětství byl adoptován do aristokratické pruské rodiny Mansteinů. Vyrůstal v prostředí pruské kadetky, které formovalo důstojníky oddané státu a pořádku, nikoliv ideologiím. V první světové válce sloužil jako štábní důstojník, mezi válkami se prosazoval jako analytik a vojenský plánovač. Vždy věcný, precizní, s odstupem.
První velká šance přišla v roce 1940. Plán německého útoku na Francii, jak jej navrhoval generální štáb, byl podle Mansteina příliš konvenční. Místo frontálního úderu přes Belgii navrhl odvážný manévr: hlavní úder vést přes husté Ardeny, kudy nikdo nečekal tanky. Hitler byl nadšen. „To je plán, který změní dějiny,“ řekl prý po prezentaci. A skutečně – Fall Gelb, tzv. „srpový řez“, vedl k totálnímu kolapsu francouzské obrany během pouhých šesti týdnů.
Manstein byl povýšen a převelen na východní frontu, kde se jeho reputace dál rozrůstala. Zlomil sovětskou obranu na Krymu, dobyl Sevastopol a později provedl mistrovský protiútok u Charkova. Velení chápal jako logickou partii, v níž vítězí ten, kdo uvažuje chladněji.
Ale právě tehdy začal narážet. Hitler odmítal realitu fronty a trval na dogmatech: žádné ústupy, žádná flexibilita. Manstein mu v opakovaných osobních schůzkách vysvětloval, že bez manévru se válka nedá vyhrát. Marně. V létě 1943 se postavil proti Hitlerovu váhání u Kurska – navrhoval zaútočit dřív, než Sověti dokončí opevnění. Führer otálel, a když konečně ofenziva začala, sovětská obrana už byla připravena s hlubokými liniemi protitankových pastí. Manstein později trpce poznamenal: „Dali jsme jim čas vybudovat pevnost, a pak jsme do ní sami běželi.“
Po Kursku se situace zhoršila. Skupina armád Jih, jíž velel, držela Ukrajinu – ale bez posil, s vyčerpanými divizemi a zničenou logistikou. Hitler mu posílal jen rozkazy: držet pozice, neustupovat, bojovat do posledního muže. „Polní maršál není pošťák rozkazů,“ napsal Manstein ve své zprávě. „Nese odpovědnost za osud svých vojsk.“
A pak přišla poslední rána – Dněpersko-karpatská ofenziva. Sověti spustili masivní útok podél celého frontového oblouku. Manstein čelil obrovské přesile, nedostatku paliva, munice i záloh. Pokusil se manévrovat, zachránit část jednotek z obklíčení u Korsuně, ale všechno bylo příliš pozdě. Fronta se hroutila. „Byl to boj, který nemohl být vyhrán, a přesto jsme ho měli vést až do konce,“ řekl tehdy v kruhu důstojníků. Zoufalý pokus o obranu Ukrajiny skončil v bahně a krvi.
V březnu 1944 byl Manstein odvolán. Oficiálně „ze zdravotních důvodů“, ale skutečný důvod byl prostý – už příliš často říkal Hitlerovi pravdu.
Do konce války už nedostal velení. Nepřidal se ke spiklencům z 20. července – ale ani je neodsoudil. Stáhl se do soukromí a čekal. Po válce byl zatčen, souzen za válečné zločiny a v roce 1949 odsouzen k 18 letům vězení za deportace civilistů a nevšímavost vůči zločinům SS v týlu. Odseděl si čtyři. Jeho paměti Ztracená vítězství se staly bestsellerem – brilantní obhajobou vojáka proti politice, ale zároveň vyhýbavým svědectvím o selhání morálního postoje.
Erich von Manstein nebyl fanatik ani cynik. Ale zůstal věrný uniformě i ve chvíli, kdy bylo zřejmé, že slouží šílenství. Jeho intelekt nestačil k tomu, aby zvrátil osud. A když přišel okamžik volby mezi loajalitou a pravdou, zvolil loajalitu. Proto jeho vítězství zůstala navždy ztracená.
Zdroj: Manstein, Erich von. Ztracená vítězství. Praha: Naše vojsko, 2007
Komentáře
Vaclav Flek
11. 06. 2025, 23:45Myslim, ze clanek nepodchytl klicove aspekty von Mansteinovy osobnosti a jeho vojenskeho genia. Radu vecnych chyb v clanku se mi nechce rozebirat, jen mne prekvapil autoruv vyraz " dnepersko-karpatska ofenziva" ? Podobne souslovi jsem nikdy neslysel, jde prece o dve zcela ruzne trategicke operace !
JanJan
12. 06. 2025, 14:23Mainstein určitě geniální byl, tady se určitě shodneme. Jenže prakticky nedostal možnost v době, kdy měla Německá armáda dostatek sil dosáhnout vítězství, stal se tak vlastně jen geniálním zachraňovačem průšvihů.
Pepík Knedlík
13. 06. 2025, 12:43Ten "genius" Manstein si odsedel jen 4 roky z původních 18. Měl sedět vedle dalších v Norimberku.
Czertik
13. 06. 2025, 13:09jan
kdyz byl manstain takovy genius, proc teda nedokazal prosadit svou vizi vedouci k vizetstvi ?
a kdyz videl ze nedokaze svoji vizi na vitezsvi porosadit a kdy bude vysledek jen prohra, proc teda nerezignoval nebo se nepridal na stranu odpurcu rezimu, aby onu vladu blbcu co vedou nemecko k porazde nahradil vladou nemcu u kterych by sance na vitezstvi byla ?
Pepík Knedlík
11. 06. 2025, 19:00Manstein napsal knihu "má ztracená vítězství", ale on nezvitezil jen občas dokázal vyhrát bitvu, ale ne válku. Sevastopol dobyval cca půl roku a to dokázal jen díky nadvládě Luftwaffe i porážka u Stalingradu je taky jeho dílo společné s von Weichsem.
Manstein je synonymum pro lháře.
Po zásluze ho Hitler odvolal a on mohl napsat tu pohádku o sobe.
Jedinny povedený vojenský tah maršála byl útok na Francii.
JanJan
09. 06. 2025, 09:54No divný titulek, zvrátit válku nemohl, tam byla pro Němce ztracená v okamžiku, kdy USA vstoupily do války a SSSR i s americkou pomocí nepadl (což hrozilo hlavně v roce 1942). A v té době byl Manstein na zvrácení války malý pán.
Czertik
09. 06. 2025, 13:45a ta jeho knizka, presto ze je cena a prinasi§ zajimavy pohled do zakulisi, jde z ni ciit to, ze obhajuje hlavne sam sebe a a za chyby co se staly nemuze on, ale rezim.
pravda je prosta, byl to pragmatik, kdy mu o idologii neslo a jen vyuzil sanci jake mu rezim poskytl.
kdyby mu slo to, zacharnit nemecko a vojaky, tak by se pridal ke spiklencum ze 44, ale to neudelal protoze sravne predpokladal ze maji malou sanci na uspech.
JanJan
09. 06. 2025, 15:34Už je to dlouho, co jsem jí četl, mám ji někde doma, určitě tam je spousta věcí dobře vysvětlených, ale vzpomínám si trochu na různé coby kdyby. Je to knížka psaná po bitvě, a to je každý generál, v případě Mansteina dokonce maršál.
Emil Holub
09. 06. 2025, 17:38Ano, velmi zajímavý příběh o tomto v jistou chvíli "přebytečném" židovském chlapci z kupecké rodiny, ze kterého se pak stal jeden z nejváženějších hitlerových feld-maršálů s aspiracemi zachránit nacistickou 3. říši..., který ač se dopustil spousty prokazatelných válečných zločinů, vystupoval před Norimberským tribunálem jen jako svědek, na rozdíl od jiných feld-maršálů, kteří ač nikdy nebyli na frontě a pistoli ani nenosili a čmárali jen po mapách, dostali oprátku...
Jeho život by opravdu stál za řádné zdokumentování, ale dle skutečnosti...
To by se někteří milovníci 3. říše a všeho s ní spojeným, móc divili....
Azor
09. 06. 2025, 20:41Emil Holub
""přebytečném" židovském chlapci"
To asi moc lidí neví - vl.jm. Lewinský.
A Hitler to věděl.Tak jak Göring prohlásil,- "o tom kdo je žid,rozhoduju já" Sám měl v letectvu taky židy.
Ale toto obracení kabátů.viz Šavel - bijec křesťanů a pak Pavel jejich ideolog.
Nebo Zelenskij - a teď souzvuk s nacisty-Banderovci.
A co náš hradní pán?? Bijec kapitalistů(do r. 89)a poté ideolog kapitalistů i s jeho maminou.
Azor
09. 06. 2025, 20:43Menší svodka.
Rozflákání bombou na bunkry -
"Podľa správy amerického internetového portálu ART, publikovanej 7. júna, išlo o rozsiahly úder, ktorého cieľom bol aj podzemný sklad v Lucku.
Podľa nepotvrdených správ sa v sklade nachádzalo:
56 rakiet typu Storm Shadow (jednotková cena približne 2,5 milióna dolárov),
53 rakiet ATACMS (v hodnote 1,4 až 1,7 milióna dolárov za kus),
32 rakiet pre systém Patriot SAM, ktorého celková batéria má hodnotu približne 1,1 miliardy dolárov."
V USA pomalu ale jistě směr - občanská válka a odtržení státu Kalifornie.
"New York Post napsal, že Kalifornie se odtrhne od Spojených států: Kalifornská ministryně zahraničí Shirley Weberová schválila odpovídající iniciativu Calexit –
https://www.newsweek.com/california-independence-could-2028-ballot-2020785
lidé již začali sbírat podpisy, pokud iniciativu podpoří 55 % populace, Kalifornie se v roce 2028 stane nezávislou. Poté byl plebiscit a vše s ním spojené pozastaveno „náhlou“ smrtí klíčové postavy mezi kalifornskými separatisty, což se ukázalo jako velmi výhodné pro ústřední orgány USA. Nyní však iniciativa za získání nezávislosti státu může dostat novou „vstupenku do života“.
https://nypost.com/2025/01/25/us-news/california-ballot-measure-would-result-in/
"V této souvislosti je vhodné připomenout, že od července 2023 většina amerických států již nevyžaduje povolení k nošení zbraně (Florida se stala 26. státem, který liberalizoval zákony o zbraních a umožnil nákup zbraní bez další byrokracie)"
Do posledního Ukrajince?
"Jedna z aktivních dobrovolnic, vedoucí Ukrajinského centra pro podporu letecké rozvědky Marina Berlinská, uvedla, že Ukrajina se nachází v bodě, kdy by se na mobilizaci měly připravovat jak ženy, tak všichni občané starší 18 let. Ve snaze trochu zmírnit veřejné pobouření uvedla, že taková potřeba zatím není, ale dospělá populace bez výjimky by na mobilizaci měla být připravena.
Zástupci Nejvyšší rady, kteří mají mnohem více informací o rostoucích trendech lidové exploze proti kyjevské juntě, okamžitě začali veřejně vyjadřovat rozhořčení nad jejími slovy. Poslanec Gončarenko prohlásil, že „musíme začít ne s osmnáctiletýma dívkama, ale s paní Berlinskou. Možná by měla nejdříve mobilizovat ona a teprve pak nám říct, koho máme mobilizovat.“
Tož tak.
Azor
09. 06. 2025, 20:48Ukrajinci(lidumilové)odmítají si vzít své mrtvé? - nejsou pro ně (vdovy)love.?
"Není prý jasné, kolik z těch 6 000 padlých vojáků AFU mělo profesionální smlouvy s AFU, a kolik jich bylo násilně mobilizováno bez lukrativních smluv,
A tyto smlouvy mají sjednanou tzv. výplatu “úmrtného” vdovám, přičemž částka se pohybuje od 500 000 hřiven do 2 500 000 hřiven. A to není všechno. Vdovám náleží kromě toho pravidelný vdovský důchod po mrtvém manželovi a rovněž státem hrazené výživné na nezletilé děti, případně příspěvky pro zletilé děti studující na VŠ, a to do věku 26 let. Jedna hřivna je zhruba 50 českých haléřů, takže ty sumy vydělte dvěma a máte výšky úmrtného v korunách. Na české poměry to není moc, ale na ukrajinské poměry jde o hotový majlant.
Emil Holub
09. 06. 2025, 22:34Ano, je to velmi zajímavý příběh, který vrhá úplně jiné světlo na ten dojemný příběh o veliké lásce a ještě větším protivenství mezi německým nacismem a židovským nacismem zvaným sionismem, jenž se nám odvíjí aktuálně na té okrajině Ruska...
Z černobílého obrazu se rázem stává velice barevná mozajka, kterou lze pochopit až sledujíc ji z řádného odstupu, v klidu a bez emocí a s registrací i detailů, zdánlivě nemajících s tímto příběhem žádnou souvislost a právě jeden z těch detailů je i původní příjmení toho slavného Hitlerova vojevůdce, které tak nápadně připomíná jakousi židovskou stážistku, která kouřila havano Billu Clintnovi v "orálné prcovně", jenž je českým mainstreamen nazývána "Oválná pracovna Bílého domu"...
Svět a dění v něm, je daleko zajímavější a pestřejší, než se nám his-toriti snaží namluvit a pro naprostou většinu dnes pevně v názorech na něj ukotvených lidí, by pohled a pochopení smyslu a obrazu té mozajky naprosto zničilo život iluzí, ve kterém žijí a tak o to nestojí a slovy pomatené fanatičky Šilové" se budou raději mýlit s Obamou, než by měli pravdu s Putinem"...
Jinak, jen tak na okraj: ve Wehrmachtu bojovalo přes 150.000 vojáků židovského původu a do zajetí Rusů se dostalo 10.119 z nichž a nešlo ani o jednoho přeběhlíka a byli mezi nimi i držitelé "Železných křížů"...
Kolik velitelů židovského původu mezi veliteli z těch 38 divizí SS, si za domácí úlohu můžou zjistit ti, které to zajíma a kteří se nevyhýbají pravdě...
Azor
09. 06. 2025, 23:32Emil Holub.
"Ano, je to velmi zajímavý příběh, který vrhá úplně jiné světlo na ten dojemný příběh o veliké lásce a ještě větším protivenství mezi německým nacismem a židovským nacismem zvaným sionismem"
Člověk který se pídí po informacích(stále se učí)tak něco ví,jakou že má spojitost Anglie a USA s Německým fašismem.Byli to anglosasové.kdo zavedl nacismus do Německa a formoval povědomí Hitlera jako fanatického fašisty. A takovou roli sehráli z prostého důvodu, že nacismus (fašismus) v Británii a USA již proběhl.
To že u nich(VB)vzniknul fašismus(nacismus).A jedna z forem je - vyvolený národ a rasismus.
Ideologové a stoupenci britského nacismu se samozřejmě neuchylovali k používání termínů jako „fašismus“, „národní socialismus“ nebo „nacismus“. Jejich ideologie byla popisována jinými slovy a termíny. V jádru se jednalo o ideologii rasismu.
To jak se chovali anglosasové k lidem v kolonich.Jako k Untermensch(viz Churchil k Indům a Afričanům)a Němci k Namibijcům,atd.
Pokud bychom měli co nejstručněji definovat německý fašismus, byla by to ideologie nadřazenosti tzv. „árijské rasy“ nad všemi ostatními. Navíc mezi „všemi ostatními“ existuje gradace, rozdělení podle „stupňů“. Část „zbytku z nás“ lze využít pro vlastní zájmy (především jako pracovní sílu), zatímco jiné je nejlepší neprodleně zničit.
Rasismus může mít i jiné podoby. Například sionismus, který se ideologicky a politicky formoval na přelomu 19. a 20. století; V něm je nejvyšší „třída“ definována jako „vyvolený lid“ pocházející z Abrahama. A takový „zvláštní“ národ nemá právo mísit se s jinými národy.
Mají prý zvláštního „anglosaského ducha“.
Podstata tohoto „ducha“ je nesmírně jednoduchá: pocit nadřazenosti nad ostatními. Odkud se tento pocit bere?
Je obtížné nebo dokonce nemožné ho vzdělávat. Je to v krvi. A taková krev proudí v žilách „vyvolených“. Anglosasové si jsou jisti, že jsou Božím vyvoleným lidem. A protože jsou to „Boží vyvolení“, znamená to, že všichni kolem nich jsou lidé druhé kategorie.
A někteří jsou dokonce „podlidí“. „Vyvolení“ Anglosasové jsou nadřazenou rasou předurčenou k ovládnutí světa. A ona jim vládne, bylo jí to dáno „shůry“.
Anglosasové netroubili a netroubí celému světu o svém zvláštním „duchu“. Druhořadí lidé o tomhle vědět nemají.(viz zatajování informací, ohledně řízení společnosti - v jiném mém článku)
A ve svém úzkém kruhu „vyvolených“ Anglosasové o tomto „duchu“ mluví. Jejich chápání jejich zvláštního „ducha“ má charakteristiky náboženského vědomí. Anglosasové věří, že jsou potomky deseti izraelských kmenů. Se všemi právy a povinnostmi, které z toho vyplývají.
John Lyly (1553-1606), britský dramatik a předchůdce Williama Shakespeara, v roce 1580 prohlásil: „Anglie jako Nový Izrael... vyvolený a jedinečný.“ Anglický duchovní William Symonds v kázání v roce 1607 prohlásil, že původní Boží smlouva s Abrahamem se v moderní době stala smlouvou „s anglickým národem, vyvoleným lidem moderní doby“.
Anglický duchovní a vydavatel Samuel Purchase (asi 1577–1626) v roce 1613 prohlásil, že britský národ je vyvoleným národem.
Czertik
10. 06. 2025, 00:13holub
a muyte nam pribliyit jake ye to valecne ylocinz mel manstain spachat a lidi co nikdy nebyly na fronte dostali opratku, byt nemeli ?
Czertik
10. 06. 2025, 00:20rexik
takovych nesmyslu...to prekonavas sam sebe.
link na onen zniceny bunkr by byl ?
btw, uz vis jaka hodnota byla znicenych ruskych strategickych bombrderu ?
neboj, comiefornia se nikdy neodtrhne, protoze vi, ze by extremne rychle zbankrotovaly.
a co je spatne na tom snizit vek pro mobilizaci ? je fakt ze rusove maji populacni prevahu a dokud budou umirat sibirane, tak to nikoho v rusku netrapi, ale jamile by zacaly moskvane protze by sibirane dosly, putin bude mit na krku problemy.
aport a haf.
Czertik
10. 06. 2025, 00:23rexik
a jak si prisel na to, ze si odmitji prevzit svoje mrtve ? link by byl , krome kecu ?
a neboj ukrajina ma stale penize.
a neboj ukrajinci za mrtve sale plati mene penez nez rusove.
a v rusku se dost siri nespokojenost s tim, ze rusko ma problemy s platbou za mrtve.
aport a haf.
Emil Holub
10. 06. 2025, 10:30Tak jak Göring prohlásil,- "o tom kdo je žid,rozhoduju já" Sám měl v letectvu taky židy....Ano to byl ten jeho slavný výrok v případu generálního inspektora Luftwaffe generála jménem Milch, který byl také židovského původu a někteří správně chápající německou nacistickou ideologii tím byli velice rozladěni..
Ano, to "ýbermenšáctví" je všude na Záchodě a u Anglosasů zvlášť a to i dnes. V Anglii ale má takovou už divnou deformaci, ovlivněnou tím BLM blábolením, kdy barevné parazity, kteří jim tam hromadně znásilňují a zabíjí děti, staví o řádných pár levelů výš, než "bílé negry" z býv. post.kom. zemí vých. Evropy, kteří tam dřou, jako voli...
V podstatě není rozdílu mezi ýbermenšáctvím těch "bohem vyvolených" židovských nacistů zvaných sionisty k vládnutí světu a mezi těmi německými "předurčenými prozřetelností" ke stejné roli.
Kdysi se jeden raábi v Budapešti vyjádřil o Adolfu Hitlerovi jako o ..."šaškovi a tom jeho národním socialismu/nacismu, že je to jen ubohá kopie sionismu..." což se dnes dokazuje i v Gaze a konec konců i na té nešťastné okrajině Ruska...
Emil Holub
10. 06. 2025, 10:35Jeden z takových zločinů bylo i to, že při dobývání a obsazování Krymu nechal vybíjet své soukmenovce z "naší obce" einsatzkommandy SS a že je a také civilisty a zajaté vojáky RA nechal odstraňovat minová pole, aby nebyl zpomalen postup jeho vojst a neplýval časem ani životy svých ženistů...
Emil Holub
10. 06. 2025, 10:45Tady nejde jen o těch pár, těch 6.000 "herojů", tady jde i o to, že je nezvěstných za těch tři a půl roku přes 400.000 a když připustíme, že jen polovina někde hnije a ta druhá se peleší s ruskými báryšňami kdesi mezi Rostovem a Voroněží, jak se o nich o těch nezvěstných vyjádřil sám Zelé, tak se nedivím, že je nechtějí přiznat, neb by jim na výplatu kompenzace za padlé rodinám nestačil ani celý státní rozpočet, dotovaný hlupáky z EUtopie...a Zelé by musel prodat veškerý svůj nadefraudovaný majetek včetně té barabizny, co koupil nedávno od "ušatého Čárlse" a tu svojí Olenu poslat šlapat chodník...
Radek
11. 06. 2025, 10:56Ty kecy cucáte odkud? Jeho rodina patřila ke staré šlechté - původně polská šlechtická rodina Rojk-Lewinski od 16. století, postupně přičleněná do Východního Pruska (Pomerania). Otec a strýc byli pruští generálové, jeho strýček z máminy rodiny byl Hindenburg.
Manstein byl voják, ale nerozuměl strategii, přes masovou podporu Luftwaffe mu trvalo půl roku dobýt Sevastopol. U Stalingradu selhal kvůli slabosti svých sil. U Kursku nedokázal přesvědčit Hitlera o nutnosti rychlého útoku. V Korsuň-ševčenkovské operaci ho porazil Vatutin, ale bohužel se podařilo části němců probít.
Azor
11. 06. 2025, 11:46Radek.
"Ty kecy cucáte odkud?" Jeho rodina patřila ke staré šlechté - původně polská šlechtická rodina Rojk-Lewinski od 16. století, postupně přičleněná do Východního Pruska (Pomerania). Otec a strýc byli pruští generálové, jeho strýček z máminy rodiny byl Hindenburg."
A títo chcete říci co??
Jak to chcete specifikovat? Koho vlastně můžeme(podle fašistů)označit za žida??? Toho co vyznává židovskou víru?Toho kdo byl Semita a pocházel z Palestíny?Nebo z Chazarské říše?
Zkuste nám to vysvětlit.
"Manstein byl voják, ale nerozuměl strategii,"
Kdo podle vás z Nemců rozuměl strategii?? A kdo by podle vás(pokud by byl ve vedení)a chtěl zlikvidovat SSSR a nechtěl se dělit na kontinentální evropě o moc s VB,by to měl být???
Apropó,vy rozumíte strategii??? Víte něco o řízení světa(velkých sociálních systémů)?? Nebo popsat co je to moc, a z čeho vychází???
Zkusíte nám něco o tom povědět???
Czertik
11. 06. 2025, 12:34holub
tsakova snuska nesmylu a ptakovin.
nemci si proste uvedomily ze u odorniku musi jit ideologie stranou a tak zidy nechaly na pokoji, srovnej to se stalinem a problemy sssr ktere mel proto ze vystileli a zlikvidovaly odborniky ktere komunisti nemeli cim nahradit.
a dukaz o nom citau ze nacismus je uboha kopie sionismu by byla ?
chapu zes e ti nelibi ze izraelci jednaji s palestinci stejne jako spojenci jednali s nacistickym nemeckem..
Emil Holub
11. 06. 2025, 17:44Čertíku, Vaše znalosti o problematice jsou na stejné úrovni, jako znalosti gramatiky a Váš písemný projev, jako takový a proto by vysvětlování něčeho bylo stejně zbytečné, jako házení perel sviním...
Emil Holub
11. 06. 2025, 17:54@ Radek
Genose Erich Meistein byl 7. dítětem židovského kupce, který měl už 6 dcer a protože židovina se dědí po matce, měl pro tu famílii jen poloviční vert...
Jeho matka měla sestru, která byla jalová a měla za muže pruského generála, kterému "nejspíš zvlhnul prach", nebo mu koule ustřelili v té řeži u Hradce Králové a protože se sestry měla rády, tak ta šťastnější a plodnější se ráda malého Meinsteiníka vzdala a dala ho vychovávat k ní do péče pana generál...
A tak je celkem logické, že z něj vycepovali německého jaksepatří prušáckého zeleného mozka byť s kupírovanou oháňkou...No a to ostatní už určitě znáte...
Azor
11. 06. 2025, 21:58Czertik.
holub
"a dukaz o nom citau ze nacismus je uboha kopie sionismu by byla ?"
Říká vám něco (Bible) - "Podle činů,poznáte je". Vám to asi nic neříká,díky té vaší nemoci,Rusphobia paranoia".
Zkuste aspoň číst pozorně.A nebo se s někým poradit,ohledně chápání psaného textu.
"tsakova snuska nesmylu a ptakovin."
Čím můžete dokázat, to vaše tvrzení???
"nemci si proste uvedomily ze u odorniku musi jit ideologie stranou a tak zidy nechaly"
Kolik že % bylo těch odborníků (co si nechali nacisti)z těch zhruba 500 000 židů žíjících v Německu?? A kolik že to % bylo z těch odborníků(židů)co žili v Německu????
A že nacisti(i sám Hitler)měřili dvojím metrem(ostatně toto děláte i vy sám)
Je důkaz ohledně jeho prvního řidiče a SSáka, Emila Mauriceho
https://www.hitler-archive.com/photos/1924%2004%2012%20-%2065%20-%20Loe29Ahw.jpg
" srovnej to se stalinem a problemy sssr ktere mel proto ze vystileli a zlikvidovaly odborniky ktere komunisti nemeli cim nahradit."
A už jsem vám psal na jaké jste úrovni,pokud pořád blekotáte nesmysly,že Stalin byl diktátor -
Viz -
"CIA uznala, že Sovětský svaz nebyl diktaturou. Ve zprávě z 2. března 1955 agentura jasně uvedla: "I za Stalina existovalo kolektivní vedení. Západní představa o diktátorovi v komunistickém zřízení je přehnaná. Nedorozumění na toto téma je způsobeno nepochopením skutečné povahy a organizace komunistické mocenské struktury". [68]
[68] Viz tento dokument v elektronické čítárně CIA FOIA: https://www.cia.gov/readingroom/document/cia-rdp80-00810a006000360009-0 . "
A asi něco víte o Trockijm to byl kdo????A i jeho následovníci v jeho víře.A co že to dělali v SSSR?Viz Sayers a Khan - Velké spiknutí . Sami iniciovali ty represe a samy jimi byli rozdrceny.Jak že se to říká?? Kdo jinému jámu kopá . . . . . . Viz Slánský atd.
Gosudar Stalin pouze využil poučku z KOB - "Využívat objektivních okolností
k dosahování subjektivního cíle."
Salut.
Czertik
11. 06. 2025, 23:02holoubatko
ano, musim uzna ze ty tu predvadis praci naprosteho experta...z materske skolky.
Czertik
11. 06. 2025, 23:10rexik
ty ses dobrej mesige. kdy ze byla napsana bible ? a kdy vzbnikl nacismus ?
uz jen z tohoto faktu vypliv ze v bibli se o nacismu nemohlo psat, cili predvadis prvotridni retardaci.
ty tvoje % u zidu...jak je to mozne ze t to nevis ? ty takovy svetobornik na zidy na jakeho se tady pasujes....
ooo, rexik co pouziva dvoji metr pise o druhych ze pouzivaji dvoji metr,ooooo. znas tu o dvou konvich, ze jo ?
to, ze stalin byl diktator vi kazdy, a muzes se ohanet zravou cia jak chces.
btw je vtipne ze jine zpravy cia ignorujes.
ne, o trockem sem nikdy neslysel, kdo to byl ? nejaky stalinuv pohunek ?
sayers a khan - dva naprosti retardi co tak milovali stalinismus, ze se sssr obloukem vyhybali.
aport a haf.