EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Historický milník: První japonský obrněný transportér Patria AMV XP opustil výrobní linku

 17. 09. 2025      kategorie: Vojenská technika      1 komentář

Brány závodu Japan Steel Works v Muroranu 2. září 2025 opustil první v Japonsku vyrobený obrněný transportér Patria AMV XP 8×8. Ceremoniálu se zúčastnil generál Arai, náčelník štábu japonských pozemních sil sebeobrany, který potvrdil, že tento první sériový kus bude nasazen u operačních jednotek ještě před koncem aktuálního fiskálního roku.

Group-Japan-AMW8x8_mainFoto: Patria AMV XP | Patria / Public domain

Japonské ministerstvo obrany popsalo vozidlo Patria AMV XP jako vozidlo navržené tak, aby kombinovalo mobilitu a ochranu při přepravě personálu v ohroženém prostředí, a zdůraznilo, že bude sloužit mimo jiné v mezinárodních mírových operacích. Krok představuje přechod od dřívějších zkoušek a licenčních procesů k samotnému zavedení vozidel do japonské služby, čímž se potvrzuje jak časový harmonogram provozu, tak ujednání o průmyslové výrobě v Japonsku.

Vozidlo Patria AMV XP bylo vybráno v prosinci 2022 v rámci programu Wheeled Armored Personnel Carrier (WAPC), jehož cílem bylo nahradit obrněné transportéry Typ 96 8×8, které jsou v současné době v provozu. Toto rozhodnutí bylo výsledkem několik let trvajícího hodnocení, včetně srovnávacích zkoušek provedených v roce 2021 na školním areálu Fuji, kde AMV XP soutěžil s prototypem společnosti Mitsubishi Heavy Industries. LAV 6.0 od General Dynamics Land Systems byl z posuzování vyloučen z důvodu zpoždění a neshod ohledně podmínek nákupu.

Společnost Patria se do japonského programu zapojila v roce 2018 a založila místní dceřinou společnost Patria Japan Ltd. na podporu spolupráce a jednání. V srpnu 2023 byla podepsána licenční smlouva mezi společností Patria a Japan Steel Works, která umožňuje licenční výrobu v Japonsku. Tyto kroky, spolu s aktuálním uvedením prvního sériově vyráběného vozidla, znamenaly vyvrcholení procesu hodnocení a výběru a začátek domácí výroby.

Plánování nákupu v Japonsku bylo strukturováno do více fiskálních let, aby byla zajištěna jak kontinuita provozu, tak postupná výměna vozidel Typ 96. Ministerstvo obrany přidělilo finanční prostředky na 26 vozidel v rozpočtovém roce 2023 ve výši 136 miliard jenů (19,2 miliardy Kč), 28 vozidel v rozpočtovém roce 2024 ve výši 200 miliard jenů (28,3 miliardy Kč) a 28 vozidel v rozpočtovém roce 2025 ve výši 225 miliard jenů (31,8 miliardy Kč). Společně tyto objednávky zvyšují celkový počet dosud financovaných vozidel na 82 s celkovými náklady 561 miliard jenů (79,4 miliardy Kč).

Dlouhodobé plánování však počítá s flotilou až 810 vozidel, včetně variant, z nichž každé by mělo zůstat v provozu přibližně 20 let. Tyto údaje podtrhují jak rozsah programu, tak jeho předpokládanou životnost, přičemž jako licencovaný výrobce odpovědný za výrobu působí společnost Japan Steel Works. Součástí dodavatelského řetězce je také nákup subsystémů, jako je 140 motorů Scania objednaných na podporu prvních výrobních sérií programu.

Konstrukce Patria AMV XP je založena na modularitě a sdílené platformě podvozku, která je schopna plnit více rolí. Základní konfigurace relevantní pro Japonsko má délku 8,1 metru, šířku 2,8 metru, výšku korby 2,4 metru, maximální bojovou hmotnost 32 000 kilogramů a nosnost až 15 000 kilogramů. Pohon zajišťuje šestiválcový řadový dieselový motor s výkonem 450 kilowattů, spojený s automatickou převodovkou 7+2 a trvalým pohonem všech kol. Hnací ústrojí a systém odpružení kombinují hydropneumatické prvky s nezávislými nápravami, centrálním huštěním pneumatik, vložkami pro jízdu bez vzduchu a volitelným řízením zadní nápravy, což umožňuje rychlosti vyšší než 100 kilometrů za hodinu a dojezd 800 až 1 000 kilometrů. Vozidlo zvládá stoupání až 60 procent, boční sklon 30 procent, vertikální překážky vysoké 0,7 metru, příkopy široké 2,1 metru a brody hluboké 1,8 metru, přičemž volitelné obojživelné soupravy umožňují rychlost ve vodě 6 až 9 kilometrů za hodinu.

Ochrana a přizpůsobivost jsou ústředním bodem operační role vozidla AMV XP. Je vybaveno škálovatelným modulárním balistickým pancířem, ochranou proti minám přesahující standard STANAG 4a/4b a kompatibilitou s aktivními a pasivními systémy přežití. Varianta pro přepravu osob pojme osádku tří osob a dvanáct vojáků, a její modulární digitalizovaný interiér je konfigurován tak, aby integroval systémy C4I, řízení bojiště, situační povědomí a monitorování zdravotního stavu. Výkon elektrického generátoru podporuje současné i budoucí palubní systémy. Platforma je navržena tak, aby mohla pojmout širokou škálu zbraní, od věží malého a středního kalibru po 120mm děla přímé palby, 120mm minometnou věž Patria NEMO a raketové systémy pro protitankové i protiletadlové aplikace. Díky těmto vlastnostem je AMV XP přizpůsobitelný pro použití jako transportér vojáků, velitelské stanoviště, průzkumné vozidlo nebo palebná podpůrná platforma.

Mezinárodní pozadí programu AMV XP bylo také faktorem, který ovlivnil rozhodnutí Japonska. Rodina AMV byla přijata Finskem, Polskem, Slovinskem, Chorvatskem, Švédskem, Slovenskem, Spojenými arabskými emiráty a dalšími zeměmi a byla nasazena v Afghánistánu, Jemenu a na Ukrajině. Japonsko je nyní devátým provozovatelem této platformy, připojilo se k zavedené komunitě uživatelů a těží z vozidla s rozsáhlými zkušenostmi v boji a při udržování míru. Toto pozadí dodalo japonským rozhodovacím orgánům důvěru ve spolehlivost platformy, zatímco licenční model poskytl jistotu místního zabezpečení dodávek.

Přechod na AMV XP představuje významnou modernizaci japonské flotily obrněných transportérů. Vozidla Typ 96 zavedená v 90. letech budou postupně nahrazena novou flotilou, která poskytuje vyšší úroveň ochrany a modularity, přičemž si zachovává schopnost přepravovat pěchotu ve standardních formacích. Nová vozidla budou sloužit jak k obraně vlasti, tak k mezinárodním operacím, a průmyslové dohody zaručují, že domácí obranný sektor je přímo zapojen do výroby a údržby. Se zahájením dodávek se japonská armáda chystá integrovat AMV XP do své struktury, přičemž program je navržen tak, aby se přizpůsobil požadavkům misí v příštích dvou desetiletích prostřednictvím upgradů a vývoje variant v rámci jedné rodiny platforem.

Zdroj: armyrecognition.com, defensemagazine.com

 Autor: Petr Žák

BRAVO SIX

Komentáře

Azor

17. 09. 2025, 14:48

"Historický milník: První japonský obrněný transportér Patria AMV XP opustil výrobní linku"

Že by  jim toto snížilo dlih vůči HDP??? Jaký že ho mají?? Jak dlouho se dá jet na dluh??A to je prý úspěšná země.A v tomto(dluhu)se inspirovalo i "nejdemokratičtější"země kde jistým lidem pro ně vychází sluníčko - USA,které ho úspěšně dohání.Ale ti mají zatím zdroje a má navíc "demokratickou"chuť na Kanadu,Gronsko,Panamu i celý "zadní dvorek"
Ale Japonsko je na tom se zdroji(aby mohlo vyrobit takové zbraně jak???
A oni by rády opět revanš - viz jejich ústava.Ale na  válku jepotřeba co??? Zdroje!!! A taky co?? Love.A jen díky 5.koloně v čele s Nabuilovoukterá sabotuje příkazy a přání gosudára Putina.Ohledně blahobytu jeho lidu,tak za zdroje požaduje dolary namísto rublů.
Tak jako s evropou.A stačilo by vymoct platit za ruble(nikdo by je nenutil platit za ruble.Ale pokud by něco chtěli, tak jen za ruble.)A tím pádem nuceni kupovat ruble a tak upevnění měny a scháňka po rublech.
Blbost??
Kam že chodí s prosíkem,kam???

Viz -
https://www.hellenicshippingnews.com/japan-imports-first-russian-oil-cargo-since-2023-to-support-sakhalin-lng-flows/

https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-09-16/japan-pushes-back-on-us-call-for-tariff-hikes-over-russian-oil

Neboť je děsí co???

https://www.merkur.de/wirtschaft/putins-pipeline-projekt-power-of-siberia-bedroht-globalen-lng-markt-zr-93933148.html

A nejsou samy co odebírají zdroje od Ruska(Maďarsko,Slovensko,Turecko atd.)

Tož tak.