Il-78 pro Čínu: tajný obchod s Ruskem a příprava Pekingu na velký konflikt
Z informací, které unikly z ruské státní korporace Rostec, vyplývá, že Čína zvažovala nákup až dvaceti ruských tankovacích letounů Il-78MK-90A. Tyto informace zveřejnil hackerský kolektiv Black Mirror, který měl získat interní dokumenty ruského obranného průmyslu z roku 2023. Pokud by se obchod potvrdil, šlo by o jeden z nejvýznamnějších nákupů ruské letecké techniky Čínou za posledních deset let. Přestože Peking disponuje vlastním tankerem YY-20, zájem o ruské Il-78 naznačuje, že jeho kapacity nejsou dostatečné pro dlouhodobé strategické ambice, zejména pokud se Čína připravuje na rozsáhlý konflikt s USA v Indo-Pacifiku.
Foto: Indický Il-78MKI během doplňování paliva dvěma bojovým letounům Mirage 2000 | Wikimedia Commons / Public domain
Význam této informace nespočívá pouze v samotném obchodu s Ruskem, ale v tom, co odhaluje o strategických záměrech Pekingu. Vojenské letectvo Čínské lidové osvobozenecké armády má v současné době závažný nedostatek vzdušných tankerů, což omezuje dolet jejích bombardérů a stíhacích letounů. Bez rozsáhlých tankovacích kapacit zůstává schopnost Číny provádět dlouhotrvající letecké operace mimo pevninské území omezená – a to je strategický deficit, který Peking při zvyšujícím se napětí kolem Tchaj-wanu rozhodně nemůže tolerovat.
Il-78, konstruovaný na základě transportního Il-76MD-90A, je standardním tankerem ruského letectva. Verze Il-78MK-90A, o kterou měla Čína zájem, je modernizovanou variantou se zlepšenými avionickými systémy a vyšším výkonem tankování za letu. Písmeno „K“ v názvu značí exportní úpravu pro zahraničního zákazníka, což potvrzuje, že šlo o kontrakt připravený přímo pro čínské letectvo. Dodávky měly podle uniklých plánů probíhat v letech 2027–2028, což odpovídá časovému rámci, v němž Peking podle řady vojenských expertů zrychluje přípravy na případnou operaci proti Tchaj-wanu.
Čína v současnosti provozuje pouze omezený počet moderních tankerů – oficiálně 17 kusů YY-20. Zbytek flotily tvoří zastaralé H-6U, které vycházejí z konstrukce sovětského bombardéru Tu-16 z 50. let, a několik starších Il-78, které Peking kdysi zakoupil od Ukrajiny. Pro srovnání – Spojené státy mají více než 500 tankovacích letounů (KC-135, KC-10, KC-46) rozmístěných po celém světě. Pokud chce Čína reálně vést rozsáhlý konflikt, v němž by zapojila stíhací letectvo, námořní letectvo a dálkové bombardéry, potřebuje nejméně čtyřnásobek současných tankovacích kapacit.
Zájem Číny o Il-78 je proto logický z hlediska vojenské strategie. Tanker není „doplňkové“ letadlo – je násobitelem síly. Každý tanker umožňuje několika stíhacím nebo bombardovacím letounům výrazně prodloužit jejich dolet a dobu operací. Bez tankerů nemůže žádné letectvo vést hluboké údery, provádět rozsáhlé hlídkové mise nad oceány ani držet nepřítele mimo svůj vzdušný prostor. Je to základní kámen projekce síly, což vysvětluje, proč čínské velení buduje právě tuto kapacitu přednostně.
To však otevírá otázku, proč by Peking kupoval tankery od Ruska, kdyby byl spokojený s vlastním programem YY-20. Podle vojenských analytiků existuje několik důvodů. Prvním je tempo výroby. Čína sice vyrábí YY-20 vlastními silami, ale kapacita montáží je omezená a prioritou jsou transportní verze Y-20, nikoli tankery. Druhým důvodem je diverzifikace zdrojů. V případě války s USA riskuje Čína narušení vlastních dodavatelských řetězců – záložní zdroj z Ruska by minimalizoval riziko výrobního výpadku. Třetím faktorem může být i snaha získat přístup k některým ruským technickým řešením a upravit je pro vlastní použití.
Přesto se objevují pochyby o tom, zda Rusko vůbec dokáže takový kontrakt splnit. Výroba Il-76MD-90A, na jehož základě je Il-78MK-90A stavěn, je výrazně pozadu oproti plánům ruského ministerstva obrany. Ruský letecký průmysl dlouhodobě bojuje s nedostatkem komponentů, kvalifikovaných pracovníků i strojní kapacity. V roce 2020 mělo být ruské armádě dodáno 14 tankerů Il-78M-90A; dodán byl jediný kus – prototyp.
Nezávislé ruské zdroje dokonce tvrdí, že část výrobní dokumentace je zastaralá a některé výrobní linky závisí na dovezených komponentech, které jsou nyní kvůli sankcím nedostupné. To vysvětluje, proč dosud neexistuje žádná veřejná zmínka o pokračujících dodávkách ani o přesunu sériové výroby na vyšší tempo. Pokud by se jednalo o reálný kontrakt se zahraničním zákazníkem, bylo by obvyklé, že by Kreml obchod propagandisticky využil – zde však panuje ticho.
Podle dvou leteckých analytiků, kteří hovořili pod podmínkou anonymity, existují jen dvě možnosti. Buď je kontrakt skutečně reálný a je utajen, protože Peking nechce předčasně vyslat signál o militarizaci svých vzdušných kapacit před operací vůči Tchaj-wanu. Nebo kontrakt existoval pouze na papíře jako politické gesto, kterým měla Moskva získat přízeň Pekingu a zakrýt vlastní slabost v exportu moderní letecké techniky.
Pokud kontrakt existuje, jeho skutečný význam je především politický. Čína by tím nejen posílila své letectvo, ale zároveň by signalizovala Rusku, že je ochotna dále prohlubovat vojenskou spolupráci výměnou za strategické výhody. Moskva by takový obchod nutně potřebovala – nejen kvůli ekonomickému zisku, ale hlavně jako důkaz, že ruský zbrojní export stále funguje navzdory sankcím a izolaci. Jinými slovy: transakce by měla být také nástrojem propagandy. Skutečnost, že ji Kreml veřejně nepropaguje, může znamenat, že dodávky vázly od samého začátku.
Druhou možností je, že projekt ztroskotal kvůli ruské neschopnosti naplnit výrobní plán. To by odpovídalo současnému stavu ruského leteckého průmyslu, který musí upřednostnit vlastní armádu a výrobu v rámci války na Ukrajině. Kapacity jsou omezené a téměř celý průmysl pracuje v režimu „mobilizační ekonomiky“. Dodávky do zahraničí tím trpí jako první. Exportní kontrakty se zpožďují nebo ruší, protože Moskva musí nahrazovat vlastní ztráty.
Třetí scénář – a ten je z hlediska globální bezpečnosti nejzávažnější – počítá s tím, že kontrakt skutečně existuje a je pouze utajen. To by znamenalo, že Čína aktivně zvyšuje své letecké kapacity mimo pozornost veřejnosti a připravuje se na konflikt, pro který potřebuje dlouhodobé nasazení bombardérů, stíhaček a námořního letectva daleko od svého území. Taková strategie dává smysl, pokud se Peking připravuje na operace v západním Pacifiku – například kolem Filipín, Japonska nebo Tchaj-wanu – kde by bez tankerů nemohl udržet kontrolu nad vzdušným prostorem.
Podle vojenských analytiků je zájem o Il-78 signálem, že čínská armáda přechází z fáze modernizace do fáze připravenosti. Tankery jsou typickým ukazatelem ofenzivních ambicí, protože jejich hlavní rolí je prodloužení útočných operací. Pokud buduje vzdušné tankování, znamená to, že se připravuje na válku, která nebude krátká ani lokální. Bývalý důstojník amerického letectva, který se specializuje na strategickou logistiku vzdušných sil, to komentoval stručně: „Kdo staví tankery, ten počítá s válkou daleko od domova.“
Zájem Pekingu o Il-78 tedy není obchodní kuriozita, ale signál. Naznačuje, že:
– Čína buduje údernou leteckou kapacitu s globálním dosahem,
– připravuje se na střet se Spojenými státy nebo jejich spojenci,
– ruský průmysl je zvažován jako dočasný zdroj technologie,
– konflikt o Tchaj-wan se blíží od fáze přípravy k fázi realizace.
Jestli k dodávce Il-78 skutečně dojde, se nejspíš potvrdí až později – satelitní snímky a monitorování letišť čínského letectva ukážou víc než jakékoliv komuniké. Už samotný fakt, že Čína takový kontrakt zvažovala, však potvrzuje jediné: svět vstoupil do období, kdy se velmoci přestávají skrývat za diplomacii a začínají budovat reálné válečné kapacity. A tentokrát se to děje rychleji, než si mnozí uvědomují.
zdroj: defence-ua.com
















Komentáře
Marty
04. 11. 2025, 19:44ano, rusové mnohokrát prokázali že pokud stojí proti slabašímu soupeří po boku mnoha dalších států, dovedou se odrazit ze dna a zvítězit...
zatím si tak velký boj představují pouze v ruSSku, reálně stojí proti Ukrajině, o jejíchž obyvatelích tvrdí že nechtějí bojovat, proti hrstce (v poměru k silám obou států) zahraničních dobrovolníků a omezeným, často spožděným dodávkám v drtivé většině starších zbraňovích systémů, neutkali se s armádami Evropských států, to je opravdu obrovský rozdíl, který se záměrně mezi jistými lidmi opomíjí
Marty
04. 11. 2025, 19:50PS: to utahování opasků při jejich úrodě brambor, rušení chovů nosnic atd... možná bude doslovné, jinak jim brzo začnou padat gatě
Monarchista
04. 11. 2025, 19:24Pane kolego, nzlobte se, ale ten Váš přispěvěk je trochu dětinský v době, kdy to zaostalé mužické Rusko v klidu čelí celé Evropě. Vy možná nechápete, že Putin nechce Ukrajinu zničit, pokud by chtěl udělá z Kyjeva jezero. Podcenovat nepřítele se mnohých generálům opravdu nevyplatilo. Rusko umí bojovt, Rusko si umí utáhnout opasky a tyto dětinské výroky co zde čtu jsou s prominutím hloupé
Pepík Knedlík
04. 11. 2025, 21:42Monarchista
Naivita některých zde mě dokáže rozesmát. Ano, blb zůstane blbem a jedno jestli má nick czertik, slaboslav nebo jiný.
Czertik
05. 11. 2025, 21:26monarchista
a kde a v cem celi rusko cele evrope ? bojovniku za ukrajinu z evropy je tam vyznamne mene nez je v rusku severokorejcu. takze tak.
zbrane z evropy ? moderni zbrane tvori mene nez 5% ukrajinskeho arzenalu.
ne skutecne, zbrane z doby studene valky ci pri nejlepsim kolem roku 2000 skutecne nejde povazovat za moderni zbrane. to ze zapadni zbane s datem vyroby 1980 a bez modernizace ci s poledni modernizaci v 2000 prekonavaji nemodernejsi ruske zbrane vyrobene v 2025, je jenom diky zaostalosti ruska ajeho primitvismu.
skutecne rozeber v cem a jak rusko celi evrope. to je jen putinova vymluva na parosto slehani ruska a jeho armady, kterou muz zerou jen blbci.
souhlas s tim, ze puti by rad pouzil jaderne zbrane aby vyhral, ale nastesti cina mu to nedovoli.
pokud putin nechce znicit ukrajinu, proc neustale utoci na civilisty a nici elektrarny, teplarny a jine dulezite budovy ?
rusko umi bojovat ? hahahaha. tk proc za uz temer 4 roky nedosahlo temer niceho ? vzyt vice nez 90% uzemi ukrajiny co denska drzi rusove pochazi zkradezi v 2016.
valka na ukrajine uz patri mezi konflikty konfliky s nejmensimi uzemnimi zisky pro utocnika v prumeru na den v zaznamenane historii.
pokud to tak bude pokracovat jeste chvilku, min nez rok, tak rusko bude na prvnim miste.
o prvenstvi o ktere nikdo soudny nestoji.
Czertik
04. 11. 2025, 15:08jen by me zajimalo kdde rusko vezme techniku aby vubec mohli cokoliv dodat cine. vzdyt uz na krymu, ale pravdepodobne i jinde v rusku uz rusti technici projizdeji vrakace aby meli nahradni dily a vozidla schipne sluzby v ruske armade.
holt nikdo rusum nevysvetlil, ze kdyz jim dojdou tanky a tak do utoku nasadi civilni nakladaky, tak jim pak ty nakladaky budou chybet pri zasobovani.
a osli a koni zasobovani nezachrani. hlavne proto ze zvirata samotna vyzaduji nemale zasobovani.