EXCALIBUR
CZUB

IS-3: sovětský těžký tank, který již nestihl zasáhnout do bojů 2. světové války

 15. 11. 2018      kategorie: Vojenská technika      7 komentářů

IS-3 byl sovětský těžký tank vyvíjený na konci druhé světové války a vyráběný v letech 1945 až 1954. Označení IS reprezentovalo iniciály tehdejšího sovětského vůdce Josifa Stalina. Pojďme se na tento tank podívat podrobněji.

800px-Is-3_lesany
Foto: Sovětský těžký tank IS-3 | Public Domain

Prvotní impulz k vývoji tanku IS-3 se dá vystopovat až k bitvě u Kurska v létě roku 1943. Přestože zvítězili, ztratili Sověti v této bitvě obrovské množství tanků a hodlali se z toho poučit. Proto vyslali na bojiště komisi odborníků z Vojenské akademie mechanizace a motorizace vedenou inženýrem A. Zavjalovem. Komise měla prozkoumat vraky zničených strojů a vyvodit doporučení pro další vývoj tanků. Jedním z hlavních závěrů průzkumu byla nutnost zvýšení odolnosti čelních partií tanků, neboť to bylo místo nejčastějšího dopadu a průniku nepřátelských střel.

Psali jsme: T-90

V létě roku 1944 byl zahájen vývoj nového těžkého tanku, pracovně nazvaného Kirovec-1. Při vývoji byl kladen důraz na odstranění neduhů, které byly u stávajících těžkých tanků. Z vývoje vzešly dva prototypy, z nichž jeden zaujal klínovitě tvarovaným předkem, druhý pak věží nezvyklého kopulovitého tvaru. Po seznámení s oběma prototypy bylo vydáno rozhodnutí postavit nový prototyp, který by obsahoval korbu prvního a věž druhého prototypu. Tento nový prototyp byl představen v říjnu 1944 a v prosinci téhož roku rozhodl Stalin o zahájení jeho sériové výroby. První zkušební série tanků byla dokončena v květnu 1945.

is3_03
Foto: Těžký tank IS-3 je opravdu impozantní stroj | Public Domain

Podvozek tanku IS-3 byl odvozen z podvozku staršího IS-2. Měl tedy šest pojezdových celokovových kol s prolisy na každé straně. Přední napínací kolo bylo stejné konstrukce jako kola pojezdová. Vzadu bylo ozubené kolo hnací. Nahoře podpíraly pás tři malé celokovové kladky. Pásy byly široké 65 cm.

Psali jsme: Probuzený Tiger

Korba tanku byla velice jednoduchá, účinně tvarovaná, s velice silným pancířem (max 110 mm). Předek korby byl svařen ze tří válcovaných plátů, které vytvářely pro tento tank charakteristickou špičku ve tvaru klínu, která vynesla IS-3 přezdívku Ščuka (štika). Vnitřní uspořádání korby bylo řešeno stejně, jako u tanku IS-2. V přední části korby uprostřed seděl řidič. V malém trojúhelníkovém plátu nad řidičem byl malý poklop, vybavený periskopem. Řidič měl dále v případě nutnosti nouzového opuštění tanku k dispozici únikový prostor v podlaze.

Hlavní výzbrojí tanku byl kanón D-25T ráže 122 mm spolu s kulometem DT ráže 7,62 mm. Hlaveň kanónu byla vybavena úsťovou brzdou. K zamíření sloužil teleskopický zaměřovač TŠ-17, ve věži byl instalován pozorovací periskop Mk.IV. Vezená zásoba munice činila pouhých 28 dělených granátů. Na pravé straně střechy věže byla instalována nízká kopule, vybavená poklopem. K ní byl uchycen protiletadlový kulomet DŠK ráže 12,7 mm. Na levé straně věže byl druhý poklop pro velitele. 

is3_04
Foto: Hlavní výzbrojí tanku byl kanón D-25T ráže 122 mm | vhu.cz

Celková hmotnost tanku činila 46,5 tuny což byla relativně nízká hodnota vzhledem k síle pancéřování a výzbroje. Hmotnostní limit byl ovšem stanoven armádou hned na začátku vývoje tanku a to na úrovni odpovídající staršímu IS-2 (46 tun). IS-3 dokázal na silnici vyvinout maximální rychlost 40 km/h. V terénu se ovšem pohyboval maximálně rychlostí 17 km/h.

Tank IS-3 do bojů na konci války tedy nakonec nezasáhl. První zkušební stroje opustily továrnu v květnu 1945. I kdyby se tak stalo první den v měsíci, tak jen doprava do výchozího postavení, kdekoliv na západní frontě, by trvala několik dní. Což se nedá předpokládat, protože těžkých tanků měla Sovětská armáda dostatek a proto upřednostnila zkušebnu v Kubince před riskantními zkouškami v boji. Existuje sice nepodložená zvěst o souboji tanků IS-3 s německými Jagdpanthery, ale vzhledem k časovému horizontu výroby IS-3 se to zdá nereálné. 

Berlínská přehlídka 52 tanků IS-3 v roce 1945, byla klasickou ukázkou síly vůči západním spojencům. Lze předpokládat, že se jednalo o všechny provozuschopné předsériové a prvosériové stroje.

Skutečného bojového nasazení se IS-3 a IS-3M dočkaly pouze v rámci egyptské armády během tzv. Šestidenní války (1967). Zde tyto tanky, které Sovětský svaz dodal Egyptu, zaznamenaly dílčí úspěch, když se jim podařilo zničit několik izraelských tanků. Celkově však bylo jejich nasazení zklamáním. Vzhledem k nemožnosti rychlého zaměření cíle, špatným manévrovacím schopnostem zapříčiněným těžkým terénem a nespolehlivému pohonu (v egyptských podmínkách nebyl dostatečný přísun náhradních dílů), což bylo umocněno všudypřítomným pouštním prachem a pískem, klesala hodnota těžkých tanků na naprosté minimum.

is3_02
Foto: Ukořistěný egyptský tank IS-3 v izraelském muzeu Yad la-Shiryon | Public Domain

Ve spojení s průměrnou kvalitou egyptských osádek dopadlo celkové bojové použití tanků IS-3 katastrofálně. Efektivitu egyptských osádek dokládá případ, kdy tank IS-3 byl zničen vhozením granátu dovnitř skrz otevřený poklop – Egypťané totiž nechávali s oblibou otevřené poklopy pro rychlejší únik v případě zasažení. Ze zhruba 100 dodaných tanků IS-3 a IS-3M jich bylo ztraceno 73, z toho velká část zůstala na bojišti nepoškozená. Izrael tak ukořistil velké množství provozuschopných tanků, které používal jako pásové tahače.

 

Tank IS-3 se nachází také u nás v ČR. Jedná se o exponát ze sbírky VHÚ Praha, který se nacházel do roku 1968 ve Vojenské akademii Brno, odkud byl získán převodem. V roce 2007 byl kompletně restaurován Vojenským opravárenským podnikem 025 Nový Jičín a nyní se tank nachází ve vojenském muzeu v Lešanech.

Technická data:

Hmotnost: 46,5 t

Délka: 9,85 m

Šířka: 3,39 m

Výška: 2,45 m

Pohonná jednotka: V-2IS

Maximální výkon: 520 koní

Maximální rychlost: 40 km/h

Pancéřování trupu: čelo 110(120) mm, boky 90 mm, záď 60 mm

Pancéřování věže: stěny 110 - 250 mm, strop 30(20) mm

Výzbroj: 1 x kanon D-25T ráže 122 mm, 1 x kulomet DT ráže 7,62 mm, 1 x kulomet DŠK ráže 12,7 mm

Osádka: 4 muži

Zdroj: vhu.cz, forum.valka.cz, panzernet.net, tanks-encyclopedia.com

 Autor: Fels

ARMY24

Komentáře

sqr

18. 11. 2018

...to je uplně v pořádku - přeci také poriohlásili, že CCCP je všude, kam vkročí noha sovětského vojáka. Takže podle logicky opravdu území CCCP neopustily. :-)
btw vítězná přehlídka v Berlíně á la stalinské podání nemá s nasazením do bojových operací zhola nic společného...

Béďa

16. 11. 2018

Jen pár informací pro upřesnění:
T-10 byl nástupce, z JS 3 ideově vycházel ale šlo o kvalitativně nový stroj.
Čelní pancéřování bylo konstruováno aby odolalo 88mm kanonu PaK 43, ze zkoušek jsou známé fotografie kdy stroj odolal odstřelování ze 100m.
Opožděné nasazení způsobila řevnivost ruských konstrukčních kanceláří, protěžována byla skupina konstrující JS-4, který byl ale daleko složitější. V případě plné podpory by nasazení za WWII nejspíše stihl.
Hlavním konstrukčním problémem byla malá konstrukční tuhost korby, při delším, mírovém používání praskaly dna, trpěly převodovky, většina vyrobených kusů tak byla modernizována na JS-3M kdy se toto řešilo;
další nedostatky- mohl vézt jen cca 30 kusů munice...a kanón měl rychlost střelny jen cca 2 výstřely /min oproti 6-8 u Tigra.
Kdo se chce dozvědět více:
Michail Svirin, Těžké tanky JS, Eksprint 2004
nebo tentýž autor Tanky stalinské epochy, EKSMO 2012

MildaS

16. 11. 2018

Tank IS 3 se po smrti Stalina přejmenoval na T 10 a účastnil se i okupace ČSSR

eM

15. 11. 2018

Všechny německý tanky v Osvobození vypadaj všelijak jen ne jako ty skutečný. :)
Co se IS3 týká asi by to bylo pro němce nepříjemný překvapení. Patrně pouze Tiger II a Jagtiger by měli proti IS3 šanci čelně.

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací