Jaké bojové letouny by mohlo Česko předat Ukrajině pro boj proti dronům Šahed
Debata o možném předání českých bojových letounů Ukrajině se vede už několik let. V poslední době však poprvé zaznívají signály, že by se tato možnost mohla proměnit v konkrétní krok. Podle vyjádření českého prezidenta by Ukrajina mohla v blízké době obdržet několik lehkých bojových letadel, která by byla využitelná především proti ruským raketám a bezpilotním prostředkům.
Foto: Bylo rozhodnuto o posílení schopnosti českých ozbrojených sil vznikem praporu bezpilotních systémů | army.cz
Téma zaznělo během společné tiskové konference s ukrajinským prezidentem. Konkrétní typ letounů sice nebyl upřesněn, zaznělo však, že by mělo jít o stroje vhodné k boji proti dronům, a to v relativně krátkém časovém horizontu. Právě rychlost případného nasazení hraje v současné fázi konfliktu klíčovou roli.
Nejasnosti kolem typu letounů
Vyjádření vyvolalo určitou míru nejasností. Zatímco některé interpretace hovoří o tom, že Česká republika není schopna v krátké době předat střední bojové letouny, jiné zdroje poukazují na obecnou připravenost dodat bojová letadla určená k plnění specifických úkolů, zejména v oblasti protivzdušné obrany.
To otevírá otázku, o jaké stroje by mohlo jít. Pokud má být řeč o reálně dostupném řešení, je nutné uvažovat o typech, které jsou již zavedeny do výzbroje a nevyžadují dlouhodobý výcvik ani složitou logistickou přípravu.
L-159 jako nejpravděpodobnější varianta
V této souvislosti se znovu dostává do popředí letoun L-159, o jehož možném předání Ukrajině se hovořilo už v roce 2023. Jde o lehký bojový letoun, který je koncipován pro podporu pozemních sil i pro omezené vzdušné souboje, a především je schopný účinně zasahovat pomalé a relativně levné vzdušné cíle, jako jsou drony typu Šahed (v ruském označení Geran).
L-159 je vybaven palubním radiolokátorem a může nést zaměřovací kontejner, což umožňuje použití přesně naváděné munice. Výzbroj zahrnuje jak neřízené a řízené letecké pumy, tak kanónovou výzbroj, řízené střely vzduch–země a také střely vzduch–vzduch krátkého dosahu. Právě ty by mohly sehrát důležitou roli při ochraně kritické infrastruktury před dronovými útoky.
Dostupnost a provozní realita
První let L-159 proběhl v roce 1997. Jednomístná verze vstoupila do služby u českého letectva na začátku nového tisíciletí, dvoumístná cvičná varianta následovala o několik let později. V současnosti české letectvo provozuje 16 jednomístných a 8 dvoumístných letounů tohoto typu.
Právě z tohoto počtu by mohlo být vyčleněno několik strojů, aniž by to zásadně ohrozilo schopnosti domácího letectva. Z hlediska Ukrajiny by šlo o rychle nasaditelný prostředek, který by mohl doplnit stávající systémy protivzdušné obrany v boji proti masově nasazovaným bezpilotním prostředkům.
Dlouhodobější projekty zůstávají otevřené
Vedle L-159 se v minulosti objevily i úvahy o hlubší spolupráci, například v podobě modernizované verze tohoto letounu nebo zapojení cvičných a lehkých bitevních strojů nové generace. Tyto projekty však představují spíše střednědobý až dlouhodobý výhled a nelze je považovat za okamžité řešení aktuálních potřeb.
V tuto chvíli navíc není jasné, zda v tomto směru probíhá konkrétní jednání o dodávkách nových letounů nebo o společné výrobě. Pokud má jít o pomoc „tady a teď“, zůstávají lehké bojové letouny již provozované českým letectvem nejrealističtější a nejrychlejší možností.
zdroj: defence-ua.com






Komentáře
fggh
19. 02. 2026, 23:53I can't believe how much my life has changed since Dr. Sacre helped me reconnect with my ex. After months of heartbreak and confusion, I reached out to Sacre Spiritual Awakening and explained what had happened and what I needed. He prayed for me and within 24 hours called me to apologize. He now loves, values, and respects me more than ever. It's like we have a whole new relationship, and I owe it all to Sacre Spiritual Awakening. You can reach Dr. Sacre by email at Spiritualawakeningrealm@gmail.com or on WhatsApp at +1 782 552 1603 if you are having any relationship issues and need help.
fggh
19. 02. 2026, 23:52I can't believe how much my life has changed since Dr. Sacre helped me reconnect with my ex. After months of heartbreak and confusion, I reached out to Sacre Spiritual Awakening and explained what had happened and what I needed. He prayed for me and within 24 hours called me to apologize. He now loves, values, and respects me more than ever. It's like we have a whole new relationship, and I owe it all to Sacre Spiritual Awakening. You can reach Dr. Sacre by email at Spiritualawakeningrealm@gmail.com or on WhatsApp at +1 782 552 1603 if you are having any relationship issues and need help.
Maveric
24. 01. 2026, 16:44V době rozpadu SSSR zůstalo na Ukrajině druhé největší množství L-39 v provozu, praváděli na nich úpravy a modernizace včetně GO a dnes modernizují i jejich verzi L-39M:
https://defensehere.com/en/odessa-aviation-plant-repairs-modernized-l-39m-aircraft/
Tzv. "letecký cluster" na Ukrajině je velice silný a zahrnuje kolem 250ti podniků, včetně těchnejvětších značek jako je Antonov, Ivčenko, Motor Sič aj. na drak L-39 tam mají dostatek techniků, přípravků a opravárenských kapacit, jistě větších než má i dnes Aero Vodochody.
Maveric
24. 01. 2026, 16:53https://www.youtube.com/watch?v=s5PGirc-wnk
https://www.youtube.com/watch?v=P6QG19tzDug
https://www.youtube.com/watch?v=lRwGuCBy22Y
Maveric
24. 01. 2026, 16:56https://www.youtube.com/watch?v=LiHLTde4uug
Marty
23. 01. 2026, 16:10tak po nejvyžším, spíše formálním, veliteli AČR, panu prezidentovi se vyjádřil i faktický nevyžší velitel, armádní generál Řehka v tom smyslu, že 4 letouny jsou postradatelné, tak že zase Pitomio s Babišem, dříve volající po tom aby odborné věci řešili odborníci, budou odborníkům neodborně kecat, fákt panoptikum tohle to... tady byl bordel do jistý míry vždycky, ale poslendní měsíce, to je teda extratřída
Radek
21. 01. 2026, 14:59Kdyby armáda objednala nové L-39NG a jeho bitevní verzi s radarem a kanónem, mohla by staré L-159 předat Ukrajině. L-159 už jsou zastaralé, je potřeba je buď modernizovat (nový radar, elektronika a zbraně), nebo postupně vyřadit. Generálkou by měli projít i americké a irácké L-159. Máme 8 dvojmístných T a 16 jednomístných A. Klidně by se dalo 2+6 předat/prodat Ukrajině. Od Babiše to ale nečekám.
Pepík Knedlík
21. 01. 2026, 15:31Radek
Ale proč prodat jen 4 stroje? To je jako koupit si 4 Ferrari. Kde máš zázemí, náhradní díly a personál!
Pro ukáčka by bylo nejlepší zabezpečit PVO.
Czertik
21. 01. 2026, 16:21knedle ss
a kde myslis ze by ony l159 slouzily kdyz ne u pvo ?
aport.
Pepík Knedlík
21. 01. 2026, 16:58Lobotoman
Ano, letadla jsou jednou součást Li PVO.
PVO Státu (Protivzdušná obrana Státu) je systém vojenských prostředků a opatření určených k ochraně území a sil před útoky ze vzduchu, zahrnující letouny, raketové systémy, radarová a řídicí centra, a zaměřuje se na ochranu nejdůležitějších objektů státu, doplněnou o protiraketovou obranu, elektronický boj a obranu proti dronům.
Nedávej svoji hloupost tak najevo :rofl:
Marty
21. 01. 2026, 17:26Pepík Knedlík
přesně, nedávej svou hloupost tak okatě najevo, celá debata je o doplnění PVO o lehké letouny, ty sou schopny mimo jiné rychlejšího přesunu než pozemní součásti PVO a proto jsou vhodným doplňkem pro účinnější obranu proti vzdušným hrozbám, jejich ukolem v tomto případě nemá být podpora pozemních vojsk ale puvodně sekundární schopnost omezeného vzdušného boje, výhody mají v nízkých nákladech na provoz, schopnost provozu i ze zpevněných travnatých ploch a krom využití střel vzduch-vzduch krátkého dosahu také palbu z podvěsného kanonu což je eště provozně výhodnější než ony střely, tak proč tady rozvíjíš teorie o něčem jiném a přidáváš poučky o něčem co se ví a do čeho se mají tyto stroje právě začlenit? začinám pochybovat že si absolvoval alepson základní presenční službu podle toho jak seš blbej a chvástánim se o karieře u tankistů to moc nevylepšuješ, zdá se to být čim dál méně uvěřitelné vzhledem k tomu co vypouštíš za nesmysly
Pepík Knedlík
21. 01. 2026, 18:06Má
Však jsem to napsal snad pro většinu zde srozumitelně, ale nepočítal jsem s Lobotomanem a s tebou Márty. :rofl:
Ukáčka mají dostatek strojů pro nahaněni dronů a celkem se divím, že jim Německo neprodalo - prasatum těch 40 kusů Alpha Jet.
To musí do Banderostánu priletět estébák 107 soudruh prezident a vyzvracet se. Ten komouš se snaží rozhadat vládu a vládnout místo ní se svými loutkařemi tj. Pehe a Kolář.
Marty
21. 01. 2026, 18:28Pepík Knedlík
srozumitelně a přesto zcela mimo mísu, možná když problematice absolutně nerozumíš tak se víc ptej a méně poučuj, kterých strojů má UA dostatek a jsou vhodné proti dronům/střelám s plochou dráhou letu? a proč tedy byly ochotni L-159 odkoupit? tvoja paranoia ohledně domácí politiky není nic nového, tvrdíš jak nesnášíš komouše ale hjíš pozici stbáka, zdá se že ses už dostal naprosto mimo realitu světa, nezbývá než doufat že máš naději se do ní eště dostat dřív než si spleteš mísu na salát s mísou záchodovou... pokud se tak již nestalo
Pepík Knedlík
21. 01. 2026, 22:21Má
Hele ty srandisto, kolik případů v současným boji proti banderovcum lze zaregistrovat sundání Cruise Missile :rofl:
Jestli nerozumíš, kolik raket s plochou dráhou letu sestrelilo ukáčsky letectvo a jaky melo ztraty.
Napiš to srozumitelně. Rad se poučím i zasměji :rofl:
A teď jiná záležitost, kolik miliard dolarů ze státní kasy banderovcu šlo na platby za zbraně, potraviny, energie a hlavně na fungování státu bez pomoci Eurohnůje a SSA?
Kyjev01
22. 01. 2026, 06:18Proč se nevrátíš do Russka propagandisto? Proč nám neukážeš zemi kde zítra znamená již včera? Rád bych se zkrze tvoje zvratky o této zemi dozvěděl víc.
Pepík Knedlík
22. 01. 2026, 07:36Kyjev
Jestli myslíš mě , tak jsi opravdu vedle. Musis oslovit to velmi hlasitě soudruha prezidenta a další co mají v šatníku několik kabátů.
Já se narodil v Sudetech i moji předci měli k sudetem velmi blízko.
Opravdu Rusák a další Slovani nebyli zrovna to co jsme chtěli. A to nejen pro jejich politickou orientaci.
Servus
Czertik
22. 01. 2026, 16:27knedle ss
vidis jaky si retard. pises ze by ukrajinci meli zajistit pvo a kritizujes prostredek ktery to udela.
skutecne vic to ze se po lobotomii dokazovat nemusis.
aport.
Marty
22. 01. 2026, 16:51Czertik
nic víc z toho osla dostat ani nejde, už se v tom totálně zamotal:joy:
Pepík Knedlík
22. 01. 2026, 20:51Co vznikne když se potkají dva tj. Czertik a Marty?
LÁSKA :rofl:
Marty
22. 01. 2026, 21:05Pepík Knedlík
poslední dobou z tebe srší vtipy na urovní první třídy základky, seš fákt velkej drsňák když tu zrovna nefňukáš jako baba:kissing_heart:to už ti z chlastu měkne mozek a vracíš se do dětských let? tak snad nebude potřeba tě brzo přebalovat připosránku:stuck_out_tongue_winking_eye:
Czertik
21. 01. 2026, 16:21radek
problem je v tom ze l159 maji po cca 20 letech naletano cca 20% zivotnosti. cili pri stejnem poctu letani, by zivotnost draku byla spotrebovan aza dalsich cca 80 let.
jinymy slovy, l159 nepotrebuji nahradit. modernizovat ? proc ne.
ale je skutecnezajimave proc pri takto nizkych naletech hodin acr se nechce zbavit par letadel aby se zvysilo vyuziti zbytku.
a nebyly vraeny s jeste dost velkou rezervou zivotnoti.
Marty
21. 01. 2026, 19:12Czertik
problém bude nejspíš dostupnost náhradních dílů které už se nevyrábí, ale proč je nenahradit novovýrobou? otázka by ale bla cena, skladovek je tuším dálších cca 35 ale nemám šajn na kolik už byly kanibalizovaný, pokud je tam 10 zprovoznitelných kusů, tak at jich 8 táhne na UA, pokud tak 2, chápu že to nemá význam a využijí se jako zdroje dílů pro modernizované letouny v provozu, přemýšlím jeslti pro SKyFox je k dispozici i podvěsný kanon, ideálně na programovatelnou munici, nebo je opravdu limitován max na kontejner s 12,7mm kulometem, i ten je proti dronum dobrý ale ne až tolik, těch 20/25 mm by byl ideál, v kombinaci se 4 střelami AA krátkého dosahu, avioniku má přeci jen vyspělejší a díly by logicky měli být dlouho dostupné, tempo výroby není závratné ale dá se o něco navýšit v případě dostatečného zájmu, ten zatím nějaký je a stoupá ale není to zaitm na žádnou velkosériovku
Pepík Knedlík
21. 01. 2026, 22:31Má
Skvěla myšlenka a proč Tatra váha zavést nobovyrobu Tatry 87? To je ovšem velká škoda. Konstrukce, kterou designoval Hans Ledwinka spolu s Erichem Übelackerem měla úžasný koeficient odporu vzduchu. Po válce Hans L. poznal6 tu demokracii co přinesl soudruh Beneš s Britanie a Sovětskýho svazu.
Czertik
22. 01. 2026, 16:33marty
ano, nedostatek nahradnich dilu by mohl byt problem...ale kdyz si vezmez se ti skyfox se vyrabi, tak by zas nemelo byt tolik obtizne pouzit dily z neho, pripadne vyrobu rochu upravit.
prece jenom maji stejny zaklad.
motory pro l159 se stale vyrabi. a pokud by byl problem avionika - ta by sla modernizovat a problem by zmizel.
ale je to vse o penezich a ochote.
Czertik
22. 01. 2026, 16:38knedle ss
a muzes nam rict kolik mas dneska novovyrob aut z valecne doby ? ze nic ?
uz vis proc ses pitomec ?
aport.
Marty
22. 01. 2026, 17:04Czertik
avionika by nahradit šla určitě tou ze skyfoxu a byl by to posun vpřed o 15-20 let, popravdě neivm co konkrétního je tam nedostatkoví a nevyrábí se to, ani to neni kompatibilní, muže jít o třeba části podvozku, ten je stavěnej na jinou váhu, ale to je jen čirá spekulace, každopádně výrobce potvrdil že dotyčné díly nahradit nedokáže, ale poslat přímo skyfoxy podle Aera nebude problém, teorie některých zde že by v souboji se stíhači pohořel, stejně jako při konfrontaci s ruSSkou pozemní PVO sou mimo mísu, protože s těmito zonami nemá přijít do styku, SkyFox ať už s kulometem nebo lehkým kanonem by byl výrazným posunem při sestřelování dronů oproti tomu když někdo ze dveří práškovacího letadla pálí brokovnicí a to je, bohužel, naprosto běžná praxe, navíc piloti co si odlétají více hodin na SkyFoxu, jsou vhodnými adepty na další výcvik, například na Gripenech nebo čemkoliv dalším co s epodaří pro jejich ochranu sehnat
Marty
22. 01. 2026, 17:06Pepík Knedlík
opavdu ,mi uchází smysl zavádění novovýroby Tatry 87 i spojitost s dodáním či vlasntím výběrem letounu vhodného k likvidaci dronů, můžeš mi to prosím osvětlit? díky
zdenek54
22. 01. 2026, 06:45:middle_finger::heavy_plus_sign: Fašistům.....nikdy!:middle_finger:
musketer
22. 01. 2026, 12:36Kdyby armáda objednala nové L-39NG s kanonem, tak to bude několikanásobně dražší, než staré L-159 Alca, které vykonají stejnou práci. Navíc bitevní verze L-39NG není žádný zázrak. Především je to cvičný stroj pro základní výcvik a kondiční létání. Pro skutečnou stíhačku je L-39 (L-159) pouze oběť. Asi tak. Pokud jde o prodej L-159 na UA, tak to se musí soudruh Pávek zeptat prvně v USA jestli to dovolí, kvůli elektronice a následným smlouvám komu můžeme L-159 prodat. Pávek převlékač kabátů, se bojí Rusů jak čert kříže. Protože zradil všechny rozvědčíky a od kontrášů přeběhl na druhou stranu. To se neodpouští. Aby ho vzalo NATO do vysoké služby musel prozradit všechno co se naučil.... Inu zrádce se vždycky hodí.
Marty
22. 01. 2026, 17:09musketer
proč by naše armáda měla objednávat L-39NG s kanonem? a kdo o tom mluvil? a co se strojů na Ukrajině týče, nebylo vůbec v plánu je nasadit proti stíhačům, tak že mi opravdu uchází pointa proč spekulovat o výsledku jejich střetu? a proč lžeš a meleš sračky je mi už tuplem záhadou, samé otázky, samé otázky, já vím
musketer
22. 01. 2026, 17:51To marty: Jsi tak naivní, nebo hloupý? Stíhači protivníka budou uvažovat, jestli letoun ve vzduchu v bojové zóně " měl či neměl v plánu " bojovat. Ty naivní tupče, ve válce se střelují i nákladní neozbrojená letadla. Stíhačka aktivně vyhledává letouny protivníka a je úplně šumák, jaký je to typ. Bohužel L-39 / L-159 při setkání se stíhačkou nemá šanci. Byl jsi vůbec na vojně? Pokud ano tak prosím tvoji hodnost a specializaci. Děkuji.
Czertik
23. 01. 2026, 23:36marty
musketer ma prvdu, kdyz bude elko ve zduchu, tak je uplne jedno ze bude nad ukrajinskym uzemis, rusti stihaci na nej budou moci trilet. a velmi nizka rychlost elka bude hrat proti nemu.
proc pisu velmi mala rychlost ? podivej se na vykony letadla co maji korejci ktere ma stejnou roli jako elko...a prodava se lepe.
Marty
26. 01. 2026, 20:11musketer + Czertik
kdo říká že má primárně chránit vojáky na frontě? ani s tima "písťákama" ze kterejch střílej brokovnicema nelítaj UA nad frontovou linií, protože by je sestřelili, ale dosah bombardování pomocí dronů a střel s plochou dárhou letu je nad většinou UA, dosah pozemní PVO ani letectva ruSSistické armády ale ani zdaleka ne, to sahá jen "pár" kilometrů za frontu (kdyby se přiblížili víc, jsou v dosahu UA letectva a pozemních systémů, tohle vždy platí obousměrně)
xemir
22. 01. 2026, 15:13Nedá se předat nic. Současná vláda rozhodla, kromě modernizace vládních Airbusů i o modernizaci 8 kusů L-159A na L-159T2.
Azor
21. 01. 2026, 13:26Pomůžou tyto letouny lidem na Okrajině Ruska v těchto situacích??
https://www.pokec24.cz/wp-content/uploads/2026/01/97467716-800x445.jpg
Viz jak lidi reagovali na "vlasteneckou"píseň - Tina Karol (Wiki, webové stránky, Youtube, TikTok, Instagram, Twitter).
https://www.moonofalabama.org/2026/01/ukraine-the-mood-is-changing-pep-songs-are-no-longer-welcome.html
"Zelená je doba, kdy je k dispozici elektřina a toalety jsou zamrzlé – budiž.
Je to malá cena pro společnost, která je přesvědčena, že jejím posláním je porazit východní podlidi, známé jako Rusové. Zde vám všem Viktor Orbán vysvětluje samozřejmou pravdu: německý nacismus nebyl na Západě nikdy poražen a nyní musí Rusko tuto práci dokončit.
Dokončí to. A pro ty, kteří zapomněli na starou klasickou hlášku Carla von Clausewitze – hlavním cílem každé války je donutit nepřítele, aby plnil naši vůli"
https://smoothiex12.blogspot.com/2026/01/this-is-new-trend.html
Tož tak.
Czertik
21. 01. 2026, 16:23rexik
a muzes nam vyvsetlit proc my bychom meli prijmout vuli rusaku ?
a proc rusove nemuzou prijmout nasi ?
dkazes to vysvetlit , nebo nam ukazes svoji tupost ?
a co rikas na nacismus v rusku ? to nic ?
aport.
Azor
21. 01. 2026, 12:01"Jaké bojové letouny by mohlo Česko předat Ukrajině pro boj proti dronům Šahed"
Pokud by se toto stalo(nemluvě o tom jaký dopad by to mělo na naší armádu i na naše zákon . vlastizrada)takto vůbec autor Vořech a jemu podobní,vůbec neuvažijí!!! Neumějí přemýšlet - ono to bolí - (je to na nich vidět).
Ale především to,že by to byly FAŠISTICKÉ manýry!!! Jeden zeznaků fašismu,je zneužívání funkcí k protizákoném jednání!! V čem?? Jsme členem OSN.A tím jsme povinni(naše vláda i P-rezident,Pavel)dodržovat.A v chartě OSN je jasně definováno toto -
"dodávat zbraně do válečných konfliktů – v rezoluci Valného shromáždění OSN číslo 61/89 [3] shodly, že „transfery konvenčních zbraní jsou faktorem, který přispívá ke konfliktům, vyhánění lidí z jejich domovů, zločinu a terorismu, a který tudíž podrývá mír, bezpečnost, stabilitu a udržitelný rozvoj“.
Navíc tito politici porušují další článek mez. práva,a to konkrétně -
" je porušování mezinárodního práva dávat sankce na nějaký stát,pokud to nerozhodla RB OSN podle článku 41.v souladu s čl.39. charty OSN.A to RB OSN nerozhodla. A i podle čl 103. Článek 103[editovat] Jestliže by došlo k střetu mezi závazky členů Spojených národů podle této charty a jejich závazky podle kteréhokoli jiného mezinárodního ujednání, mají vrch závazky podle této charty."
Takže toto porušování je zločin(podle mez. práva) a ten kdo provádí zločin je??Zločinec!!
Je vhodné nazívat věci pravými jmény,i když se to jistým lidem(JerryMonk, atd.)nelíbí.
Padni komu padni!
A pokud si mnozí myslí,ha ha ha,tak by neměli zapomínat,na Norinberg!! A Norinberg II. může být dřív,než si jistí lidé mohou pomyslet.Dominance západu(tvůrce fačismu)se chýlí ke konci a ti co porušují mez. právo,budou voláni k zodpovědnosti.
A smát se ti lidi(zatím) můžou jak chtějí.Hlavně ti na Okrajině Ruska,za ty zločiny které páchali rusky mluvícím lidem i na těch, co mluví nářečím(dialektem)ruštiny,žijící na Okrajině Ruska.A i těch co zorganizovali puč, včetně jejich zahraničních donátorů.
Tož tak.
Slavoslav
21. 01. 2026, 12:14cokel
fu, tak to mame stastie,z e na Ukrajine vojna nie je a je tam oficialne len specialna vojenska operacia co rusak potvrdil aj bezpecnostnej rade OSN
Azor
21. 01. 2026, 16:02Slavoslav.
"fu, tak to mame stastie,z e na Ukrajine vojna nie je a je tam oficialne len specialna vojenska operacia"
Štěstí??Pro koho??Pro ty co zemřeli zbytečně,na obou(Banderovce nepočítám -zaseli vítr,sklízí bouři)stranách???
Na Ruském území jsou a probíhají boje,k vyhnání okupantů,pod názvem SVO!!
Nebylo by vhodnější (pokud už reagujete)na to, co jsem napsal ohledně nedodržování mez. práva v zemích,co podepsali chartu OSN,a neřídí se jí??? Co vy na to?? Je to pro vás složité??
Podporujete zločin proti mez.právu,ve věci dodávání zbraní do konfliktů a sankce na jisté země, co nebylo schváleno RB OSN???I těch zločinců, co toto svou politikou dělají??
viz také ( čl.1.)Charty OSN.
Salut.
Slavoslav
21. 01. 2026, 16:09Čokel
Súhlasím, že by bolo rozhodne lepšie keby rusákovo neporusovalo medzinárodné právo a tiahlo do svojich zaostalych zmeljanok, aby na Ukrajine zbytočne neumierali ľudia. Lebo co ako to je smutné popri skapinaju ich rusakoch sú aj ľudské obete
Azor
21. 01. 2026, 18:17Slavoslav.
"Súhlasím, že by bolo rozhodne lepšie keby rusákovo neporusovalo medzinárodné právo"
Dokažte toto vaše tvrzení(že Rusko porušilo mez. právo)!!! Máte na to??Jinak by jste se neuchýlil k takovéto odpovědi!!
To máte univezitu??
Salut.
Slavoslav
21. 01. 2026, 19:28cokel
neblabotall si tu, ze podla charty nemoze rusak riesit svoju bezpecnost na ukor ukrajiny? chces povedat, ze si klamal o tom, ze konanie statu ktory riesi svoju bezpecnost na ukor druheho je porusenim charty?
Azor
21. 01. 2026, 21:03Slavoslav.
"neblabotall si tu, ze podla charty nemoze rusak riesit svoju bezpecnost na ukor"
Asi máte pocit,že pokud budete jako gramofonová deska(stále dokola ,co už vám bylo vyvráceno,tak jako ten "maturant"Czertik)že uspějete a bude svět takový jaký vy si představujete,tak uvidíme v tom čase!!!
Rusku stačí čekat až se rozpadne NATO a pak i EU!! Nechme to času.
Salut.
Czertik
21. 01. 2026, 16:28rexik
zase strikas ohledne osn a jejich chart ?
vtipne ze dodnes si nebyl schopan dodat jedinou chatru osn ktera legalizuje utok ruska na ukrajinu.
diky ze potrzujes ze rusko vede nelagalni valku.
proc netepes rusko za porusovani charty iosn ? ty nas retardiku.
Slavoslav
21. 01. 2026, 16:48Však ono je dôvod prečo by v rusakove cokel co šteká o nejakej vojne išiel pekne za mreze. Rusak sa totiž tak zanietene tvári, že nie je vojna, že aj vlastných za to slovo trestá, lebo mu je jasne, že ak by tvrdil, že vedie vojnu tak porušuje medzinárodné právo a pravidlá OSN kde by si zdôvodnenie vojny neobhajil
Azor
21. 01. 2026, 18:20Czertik.
čl.51. charty OSN!! A plnění rezoluce RB OSN č. 2202
Salut.
Marty
21. 01. 2026, 19:45Azor
která konkrétní věta tohoto článku má ospravedlnit onu agresi ruska?
Azor
21. 01. 2026, 21:26Marty.
"která konkrétní věta tohoto článku má ospravedlnit onu agresi ruska?"
Přece ta,která je v tom článku.A jde o to,zda umíte chápat psaný text.Pokud ne,tak co já s tím udělám.Člověk (aby chápal,)tak se musí učit.Učíte se??
Už jen třeba toto -
"Odpovědnost Ukrajiny za genocidu a související zločiny bude přezkoumána Mezinárodním soudním dvorem."
https://www.ukrinform.net/rubric-polytics/4067388-genocide-case-un-icj-accepts-russias-counterclaim-against-ukraine.html
https://www.israelnationalnews.com/news/419022
Kdo že na té Okrajině Ruska, skutečně dělal genocidu???!!!
Porušování článeku 10. Ústavy, který stanoví zvláštní postavení ruského jazyka:„Na Ukrajině je zaručen svobodný rozvoj, užívání a ochrana ruštiny a
dalších jazyků národnostních menšin.“
Charta OSN(na základě konsensu)jasně říká,že všichni musí respektovat územní celistvost států,jejichž vlády respektují právo lidí na sebeurčení a díky tomu zastupují veškeré obyvatelstvo žijícím na daném území.Tvrdit,že lidé kteří se dostali k moci voj. převratem(Dagomilský soud) v únoru 2014,zastupovali Krymčany,východní a jižní Ukrajinu,je naprosto zbytěčné,je zřejmé(z jejich odezvy)že jak Krymčané tak i východ a jih Ukrajiny převrat odmítli.
https://rumble.com/v5wmcww-zsadn-st-rozhovoru-sergeje-lavrova-a-tuckera-carlsona-o-pinch-vlky-na-ukraj.html 6.50.videa
Co znamenal pojem denacifikace na Ukrajině popsal americký profesor Nicolai Petro. Po Majdanu byli ukrajinci ruského původu omezováni v používání mateřského jazyka ( rušení škol , na úřadech, v restauracích ) byli za to dokonce pokutováni, pokud na úřadech použili ruštinu. Byli považováni za občany druhé kategorie.)
https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/9783110743371/html
Jak je uvedeno v závěrečném dokumentu Světového summitu, schváleném rezolucí Valného shromáždění OSN 60/1 ze dne 24. října 2005, každý stát má povinnost chránit své obyvatelstvo před genocidou, válečnými zločiny, etnickými čistkami a zločiny proti lidskosti. Tato povinnost zahrnuje potřebu předcházet takovým trestným činům, včetně podněcování k nim, přijetím vhodných a nezbytných opatření (bod 138).
Zpráva Mezinárodní komise pro intervenci a státní suverenitu (ICISS), The Responsibility to Protect (Ottawa, 2001), poznamenává, že vojenská intervence na ochranu osob je oprávněná zastavit nebo zabránit rozsáhlým ztrátám na životech, ať už skutečným nebo vysoce pravděpodobným, genocidním či nikoli, vyplývajícím ze záměrné akce, nečinnosti nebo nečinnosti státu nebo z paralýzy státní moci; nebo rozsáhlé etnické čistky, skutečné nebo vysoce pravděpodobné, prováděné zabíjením osob, násilným vysídlením z jejich obvyklých míst pobytu, teroristickými činy nebo znásilněním.
Norma kolektivní „odpovědnosti za ochranu“ se objevuje v mezinárodním právu („A More Secure World: Our Shared Responsibility“, 2004).
Praxe OSN je ve skutečnosti určena zásadou nadřazenosti lidských práv nad suverenitou a územní celistvostí s cílem osvobodit koloniální obyvatelstvo od útlaku a tyranie, totéž platí pro nekoloniální obyvatelstvo, které čelí vládě, která je nezastupuje a která provádí politiku diskriminace a porušování lidských práv.
1. Článek 107 Charty OSN říká: „Jde-li o akci proti státu který byl za druhé světové války nepřítelem kteréhokoliv signatáře této Charty, nic v této Chartě nečiní takovou akci neoprávněnou, ani jí nebrání, jestliže ji jako důsledek této války podnikly nebo schválily vlády které mají odpovědnost za takovou akci.“
UPA a OUN, SS byly odsouzeny jako zločinecké organizace. 14. divize SS „Galicia“ páchala nejhorší zvěrstva v Rusku, Polsku, na Ukrajině či na Slovensku. Ukrajinský režim se hrdě hlásí k odkazu těchto zločineckých organizací, Stepan Bandera byl prohlášen za národního hrdinu, řada ukrajinských jednotek zcela záměrně používá jejich symboliku a mocně se hlásí k odkazu těchto zločineckých organizací. Rusko má podle Charty OSN právo uskutečnit akci proti těmto elementům."
https://fondsk.ru/news/2025/03/31/vremennoe-upravlenie-pod-egidoy-oon-na-ukraine-mezhdunarodnyy-opyt.html
https://www.youtube.com/watch?v=q2h_i_UkPGE&t=2726s 31.05.
https://www.youtube.com/watch?v=nGjWeL2hJFs Harbin. 8.40.
Popíráním ruské agrese nespáchal Harabin trestný čin, rozhodl soud na Slovensku
https://www.youtube.com/watch?v=LveGBh5SNjE
Doufám že snad toto poberete a bude stačit.
Salut.
Marty
22. 01. 2026, 17:11Azor
můžeš mi prosím sem zkopírovat tu konkrétní větu kteoru máš namysli z oné charty? nebo je to nad tvé technické schopnosti?
Czertik
23. 01. 2026, 23:39rexik
aha, takze kdyz osn reklo ze rusko neprovadelo genocidu na ukrajine, tak to zbamena ze ruska invaze je legalni.
ty vole rexiku, je vubec div ze se dokazes sam nakrmit bez cizi pomoci.
z tebe by mela komise co zkoumala svejkovu blbost by mela obrovskou radist.
aport.
Pepík Knedlík
21. 01. 2026, 09:57Už v roce 2023 prohlásila ministrine Černochová, že žádný letadla Ukáčka nedostanou. Jelikož má estébák Pávek IQ pouze 107 a stále si myslí, že je v armádě a může si dělat co chce, tak mele sračky, aby se zalíbil Ukačkum a opozici. Ano, dostal od skřeta medaily a tak se chtěl revanžovat.
Český letectvo je na hraně působnosti a nemá žádnou rezervu.
V Davodu alte Fotze von Leyno pohladila, že musí prosadit mír na Ukraině . Tak nějak vypadlo z jejího slovníku slovo vítězství.
Donald prohlasil, že válka na východě je záležitost Eurohnoje a to není pro Brusel dobrá zpráva .
Co je dobrá zpráva, že souzeny soudce Štefan Harabin na Slovensku za názor, že by se on zachoval stejně jako Putin udělal to samé, a to „pacifikaci nacistů“ na Ukraině konečně slyšel osvobozující rozsudek Specializovaného trestního soudu (STS).
:thumbsup:Pravda vítězí i když to někdy trvá.
Pepík Knedlík
21. 01. 2026, 11:28Velice zajímavý článek o 159 je na idnes.
Ano, má Česko 24 strojů, ale 8 jich je dvoumistnych a to fakt není idoš.
Autor rovněž zminuje termín dodávky F35 prý někdy budou :rofl:
A provozovat jen 4 stroje fakt nemá logiku.
Marty
21. 01. 2026, 19:50Pepík Knedlík
to je počet strojů v aktivní službě, navíc ty dvoumístné nemají zásadní omezení ve výzbroji proti jednomístným, dalších cca 35 zůstalo uloženek, problém je že sou postupně kanibalizovány na údržbu těch ve službě které jsou již oproti puvodní verzi modernizované, otázka je kolik z těch uloženek je snadno zprovoznitelných, ale i v puvodním provedení pro boj proti dronům a střelám s plochou dráhou letu plně postačují, samozřejmě že 80 by bylo lepší, ale to je nereálné, nebylo jich ani tolik vyrobeno, ale i 4 kusy mohou udělat obrovský kus práce
Šebesta
21. 01. 2026, 08:31Fotze opet lzes .Rozhodne soucasna vlada dela lepsi politiku k Ukrajine nez Fialuv gang.Ten okradal duchodce kaslal na zdravotnictvi a i dalsi resorty a hlavni byla bezbreha podpora Ukrajiny na ukor vlastnich obyvatel.Dukazem budiz ze pomerne hladce prohrali volby. To jsou opet hola fakta .Vim ze pro tebe a czertika fakta nic neznamenaji .Oba zijete ve svych lzivych iluzich .
Slavoslav
21. 01. 2026, 08:36stetka
vsak ja chapem, ze kolaborantovi co by rad videl CR ovladanu a riadenu z Moskvy sa viac paci sucasna vlada, nemusis to tu zdoraznovat, ze si rovnaka krvna skupina ako Pitomio
https://tvnoviny.sk/zahranicne/clanok/1004290-putin-chce-navrat-pred-rok-1997-nestacia-mu-ustupky-ohrozene-by-bolo-aj-slovensko
Šebesta
21. 01. 2026, 08:59Fotze rikam ze lzes a lzes a lzes ! Nikdy jsem ani sluvkem nerekl ze chci byt pod vlivem Ruska. To jsou opet jen tvoje bludy.Na rozdil od tebe nejsem prozapadni fanatik .Vzhledem ke svemu veku mam uz jisty prehled .Kazdy realista vi ze Rusko a USA jsou stejni byt maji ruzne spol.zrizeni.Chrani sva teritoria .Jen lhari a fanatici jako ty a czertik si to nechcete priznat.Lez je vase pravda
Slavoslav
21. 01. 2026, 09:03stetka
ano, preto si pre mna vacsia nula ako taky cokel. Sice je blby neskutocne, ale aspon otvorene povie na koho strane stoji. ty to hras na chcimira pritom je vsetkym jasne, ze si len proruska kurva.
i ked pripustam, ze si mozno tiez len neskonale blby debil ako boli chcimirovia co obetovali CSR v 1938mom a potom prekvapene cumeli na Nemecke tanky v uliciach
Azor
21. 01. 2026, 11:40Slavoslav.
"i ked pripustam, ze si mozno tiez len neskonale blby debil ako boli chcimirovia co obetovali CSR v 1938mom a potom prekvapene cumeli na Nemecke tanky v uliciach"
Pane,vy to opět máte pomotané. U vás, nic nového!!
A to proto, že jednak nevíte nic o tom jak,kdo a proč řídí svět,a toto podpořeno tou vaší nemocé "rusophobia paranoia"!!
O co jde?? To ohledně vašeho názoru na ty "chcimíry"(je něco apriori špatného na tom chtít žít v míru??)a právě s ohledem na rok 38.
Kdo se chtěl bránit v ČSR??Většina !! A kdo že byl pro ten "mír" ???? VB a Francie.A to překvapení nebylo u našich(většina -viz taky slova Beneše, k VB a Francii!!)lidí,ale především u Frantíků a i u hyeny evropy!!!!!
Na tomto je vidět,jaký vliv na vás měla ta vaše "univerzita".A proto by bylo vhodné se co? ?Učit,pane,učit !!!
Uznáte svůj omyl??
Salut.
Slavoslav
21. 01. 2026, 11:45cokel
ano, uznavam, si este vacsi debil ako som si myslel, ak si nasiel v mojom prispevku nieco v zmysle, ze nikto nevaroval predtym, ze ustupovaniu Nemecku neprinesie nic dobre. Takze prepac, si fakt vacsi debil ako som si myslel
zdenek54
21. 01. 2026, 13:14:thumbsup::clap: Slávomann, správně to Čoboláci včas k němčourákům utekli...aj tvoja mama s tatou?:grinning:
Slavoslav
21. 01. 2026, 13:29zdenek
pekny pokus od niekoho koho foter s materou stali v prvom rade placuc za protektorom
https://www.youtube.com/watch?v=MF10bxdSqOY
Azor
21. 01. 2026, 16:13Salavoslav.
" ak si nasiel v mojom prispevku nieco v zmysle, ze nikto nevaroval predtym, ze ustupovaniu Nemecku neprinesie nic dobre. Takze prepac, si fakt vacsi debil ako som si myslel"
V tomto se omlouvat nemusíte,když si nepamtujete co jste už psal.
Máte to v mém příspěvku(na co jsem reagova)okopírované,z tohoto se nevylžete.
Kde máte to že by jste psal o někom kdo před tím varoval??Nikde!!Já psal o Benešovi!!A ten varoval(i ten rusofob Churchill a další co dokázali přemýšlet,nicméně jejich politika i s rusofobem Churchillem se nezměnila viz než skončila 2.sv.válka tak chtěl zaútočit proti SSSR přesně tak,jak chtěl Chaberlain,a další rusofobové!!!
Už jsem vám psal(tak jako mnohokrát i Czertikovi),učte se a učte se!!!
Zkusíte to?? Není to jednoduché,viz i já,taky nejsem dokonalý.
Salut.
Czertik
21. 01. 2026, 16:33sebesta
ty ses hodne velky retard.
pises ze nechces byt pod moskvou a tim samym dechem branis pravo rusko vladnou v cr a sr.
ses hodne velky kreten.
aport.
Czertik
21. 01. 2026, 16:36rexik
a to jak nas vb a f v 38 hodily pres palubu dokazuje ze chcimirove ve 38 neexistovaly presne jak ?
aport.
Pepík Knedlík
21. 01. 2026, 17:08Šebesta
Ten Slovák je totální demagog po vzoru Trockyho.
Lepší ho ignorovat, ale není to zarukou, že tě nebude provokovat. :smile:
Slavoslav
21. 01. 2026, 18:04Cokel
Chápem, proste si nepochopil text na ktorý reaguješ a tak si len posplietal náhodné slová kde z toho zas vyšla chujovina.
Slavoslav
21. 01. 2026, 18:21Ide Knedlik
Tunak rusak vyhlasuje, že ČR patrí do jeho sféry vplyvu. Štetka vyhlasuje, že rusak si svoju sféru vplyvu bude vymáhať zbraňou. A tebe a štetka z tohobvychadza, že ČR nechce ovládnuť? Vy ste fakt vypatlanych, u teba to je z alkoholu a štetka je proste stetka
Azor
21. 01. 2026, 18:25Slavoslav.
"Chápem, proste si nepochopil text na ktorý reaguješ a tak si len posplietal náhodné slová kde z toho zas vyšla chujovina."
Co to takhle nechat na těch,co umí přemýšlet a logicky uvažovat s tím, že oni rozhodnou, kdo z nás dvou, nechápe psaný text.
Salut.
Slavoslav
21. 01. 2026, 18:46cokel
nech si o tom myslis kto chce co che. realita je, ze si debil co mi vklada do ust nieco co som nepovedal. Ale aspon v jednom sme sa zhodli, chcimirovia sa vtedy mylili a obetovanie CSR len posilnilo agresora. A dnes sa rovnako chimiri stavaju na stranu agresora ktorym je rusak a ktory mier neustale podmienuje aj diktatom ceskej republike ktorej prikazuje co moze, alebo nemoze na svojom uzemi
Emil Holub
21. 01. 2026, 19:13Pane Šebesta,
v tom bych si nebyl až tak jistý...společenské zřízení v Ru i v SSA je identické, židovsko-oligarchistické a dokonce řízené z jediného centra!
Jistý je, že ten kapitálismus mají jak v Rusku, tak v USA, až na nepodstatné detaily stejný a řízený bandami stejných zmrdů z "nadžidovské" elity s názvem Chabad Lubavič, která vznikla na území okrajiny a teprve odtamtud se rozšířila po skoro celém zbytku světa...
Tu ruskou část vede nějaký Lazar Berel, který z NY dorazil do Moskvy za Jelzmana a teprve tam se učil rusky, aby mu místní rozuměli, až je bude úkolovat a hned pro začátek dosadil svého právě Puťku...
A protože Trumpeta zcela oficiálně konvertoval v r. 2017i s celou svojí famílií právě k Chabadu, který ho financoval přes volby, tak že proto ještě dnes žije, ale oni si s Puťkou padli do náručí a velice dobře si v poslední době tak pěkně rozumí a ve vzájemné shodě i zařizují své záležitosti a hýčkají si stejnou měrou a to velmi okatě i zločinný stát Izrael...
Ony ty věci jsou krapet složitější, než nám vykládá Takáč, nebo ty mladé anorektičky ze všech těch zpravodajských senkruvní, co patří z 96% právě společnostem, které jsou v majetku těch fešáků s kupírovanými oháňkami, napojenými na Chabad..."Nechoďte za kovaříčkem, jděte rovnou za kovářem" (anebo aspoň o stupínek výš k němu...).Pokud si je začnete kádrovat a zjišťovat komu patří, tak Vám to bude jasné...
Marty
22. 01. 2026, 17:13Emil Holub
seš feťák, že ano?:thinking:
Czertik
21. 01. 2026, 16:31sebesta
a muzes nam tady napsat jak presen fiala okradal duchodce a kaslal na zdravotnictvi ?
schvalne dej sem cisla kolik dal fiala duchodum a na zdravotnictvi.
a pak cisla co jim ted chce da babis.
zvladnes to, nebo budes dal propagovat svoji lzivou propagandu ?
aport.
Azor
21. 01. 2026, 18:45Czerik.
"a muzes nam tady napsat jak presen fiala okradal duchodce"
A ne snad??
A to díky tomu, že podle platného zákon o valorizaci k 1.1.23 měli důchodci dostat to, co jim retroaktivně zrušila vláda zákonem až po 1.1.23. !!!
S argumentaci vlády, že tvůrci valorizačního schématu nepočítali s vysokou inflací!! Odborníci na místě,že??Kdo takové volil?? Vy ???
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/stinova-vlada-ano-valorizace-duchodu-dopady-rozhodnuti-o-bezemisnich-autech-drahe-potraviny.A230216_085817_domaci_kop
Přitom -
"Ještě v listopadu Fiala tvrdil, že se nezmění ani valorizace, ani důchodový věk"
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-jeste-v-listopadu-fiala-tvrdil-ze-se-nezmeni-ani-valorizace-ani-duchodovy-vek-40422835
Opět !!!! Vás využívám jako užitečného idio.. !! Na kom by si člověk udělal tak snadno docentůru???!!!
Salut
Slavoslav
21. 01. 2026, 08:22nezablokoval Bures na Pitomiou popud uz dopredu pripadny predaj L159?
co je vcelku sranda, lebo ide o lietadla ktore Ceska armada ani velmi nechcela, nechce a v podstate boli nakupene na podporu domaceho priemyslu. No ateraz by sa ich ACR vedela zbavit ato pomerne vyhodne, kedze tento nakup by pekne preplatila EU.
Ukrajincom zablokovanie nakupu az tak neuskodi a paradoxne z tohoto vyjde najhorsie CR aj finnancne aj reputacne. Well done Pitomio
Marty
22. 01. 2026, 17:31Slavoslav
původně o ně zájem nebyl ale to je taky nutno brát v kontextu té doby, v reálném boji se ve své roli osvědčili v Iráku a jejich technické vlastnosti vypadají slibně pro tuhle novou roli, mě vrtaj v hlavě spíš ty skladovky kterejch je furt víc jak těch strojů ve službě ale už byly zkanibalizovány tak že nepujdou zprovoznit, tak že je po ptákách, UA by mohli pomoct značně a to i díky možnosti okamžitého dodání, ale co se dá dělat, jak řikáš, náš Hirohito to zase zkoulel geniálně, už na jeho cestovce bylo vidět že má obchodního ducha,
Czertik
21. 01. 2026, 08:18krome l159 nepripada nic jineho v uvahu. cesko by krome tech co pouziva mohla ( a mela) predat i nevyuzite konzervy, nechat tak 1-2 ks na nahradu pripadnych ztrat.
nema smysl aby rezively v hangaru.
gripen cesko dat nemuze.
a krome tehle 2 letounu nema co jineho nabidnout. u ul nevim jak moc by byly bojeschopne a moravan zkrachoval cili reneri se uz nevyrabi. a ty by sly pouzit.
Marty
21. 01. 2026, 19:54Czertik
pak je tu novovýroba L39 ale otázka je rychlost dodávky, zaitm je vyprodáno, eště by pro tenhle účel šly teoreticky použít i starý L39, těch by možná pár mohlo být k dispozici ale i ty by vyžadovali nejspíš drobnou modernizaci aby to mělo smysl a samozřejmě proti 159 je zde menší nosnost zbraní