EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Japonský létající tank typ 3 Ku-Ro

 28. 10. 2024      kategorie: Vojenská technika      0 bez komentáře

Japonská armáda se začala zajímat o budování prvních výsadkových jednotek až v roce 1941, inspirována nebývalým úspěchem německých výsadkářů v Belgii o rok dříve. Pro tento účel měly být upraveny nejen pěší jednotky, ale i obrněná technika určená k jejich podpoře. Kvůli absenci kluzáků, které byly teprve ve vývoji, bylo možné přepravovat výsadkové tanky pouze v rozebraném stavu. V Japonsku se však inspirovali prací amerického inženýra Johna Waltera Christieho (1865–1944), který navrhl tank vybavený křídly, schopný přistát přímo na bojišti. Japonský vývoj ovlivnily i podobné projekty v Sovětském svazu, kde Oleg Konstantinovič Antonov (1906–1984) navrhl létající tank A-40 KT, založený na lehkém tanku T-60.

kuroFoto: Japonský létající tank typ 3 Ku-Ro | Wikimedia Commons / Public domain

Japonci se rozhodli pro konstrukci zcela nového modelu, připomínajícího lehký tančík typ 2592. Nový tank měl hranatější konstrukci a podvozek s pěti páry pojezdových kol malého průměru, dvěma nosnými válečky, předním hnacím kolem a zadním napínacím kolem. Hmotnost se snížila ze 7,2 tuny na pouhých 2,8 tuny. Pohon zajišťoval vzduchem chlazený čtyřválec Mitsubishi o výkonu 50 hp (37,28 kW) při 2 400 ot/min. Typ 3 Ku-Ro dosahoval na silnici rychlosti až 43 km/h. Výzbroj tvořil buď kanón ráže 37 mm, nebo kulomet ráže 7,7×58 mm Arisaka. Ve věži se nacházel velitel, který obsluhoval zbraně, zatímco řidič ovládal stroj jak na zemi, tak ve vzduchu. Křídla byla namontována po stranách trupu ve střední části a po přistání mohla být snadno odstraněna. Tvarovaný ocas ve tvaru T byl připevněn na příhradový nosník.

Tank měl být tažen středními bombardéry Mitsubishi G4M nebo G3M a následně přistát na bojišti. Klíčovým problémem se ukázala tuhost podvozku, která musela odolat zrychlení při vzletu i přistání. Další komplikace nastaly s ovládáním za letu, nedostatečným pancéřováním (i podle japonských standardů) a výcvikem řidičů/pilotů. Byl navržen i alternativní model, označovaný jako Maeda Ku-6 (Kuro-Sha), který se lišil zejména systémem křídel, umístěných nad trupem. Práce postupovaly velmi pomalu a model byl představen až v roce 1943. Ačkoli byl v lednu 1945 vyroben prototyp, další vývoj byl ukončen s koncem války.

Zdroj: Tank Encyklopedia

Komentáře