EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Německý moderní tank Leopard 2: Žhavý kandidát na nový tank pro AČR

 22. 07. 2021      kategorie: Vojenská technika      54 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Leopard 2 je německý hlavní bojový tank průběžně vyvíjený od 70. let 20. století do současnosti německou společností Krauss-Maffei Wegmann. První verze tohoto tanku vstoupila do služby v roce 1979, v následujících letech postupně nahrazovaly starší typ Leopard 1. Různé verze sloužily a slouží v německých ozbrojených silách a v armádách 16 dalších států mezi nimiž je např. Polsko, Švédsko, Řecko, Turecko a další.

Video: Leopard 2 v akci / YouTube

Vývoj nástupce tanku Leopard 1 byl zahájen počátkem 70. let. Již v letech 1972–3 bylo vyrobeno celkem 17 prototypů osazených kanóny ráže 105 a 120 mm. Kanón ráže 120 mm vybavený ejektorem od firmy Rheinmetall o délce 44 ráží byl nakonec vybrán jako základní zbraň nového typu. V roce 1977 získala společnost Krauss-Maffei Wegmann zakázku na výrobu prvních 1800 vozidel pro německý Bundeswehr.

Vývoj různých verzí tanku probíhal kontinuálně od roku 1979. Hlavní část dnes představují verze Leopard 2A4 s kolmo tvarovaným pancéřováním věže, verze 2A5 a verze 2A6. Poslední vyráběné verze (2A6, 2A7) mají šípovitě tvarovaný přídavný pancíř věže spolu s řadou dalších vylepšení. Všechny modely jsou vybaveny digitálním systémem řízení palby s laserovými dálkoměry, plně stabilizovanou hlavní zbraní a koaxiálním kulometem, a také pokročilým nočním viděním a pozorovacím zařízením. Tank má schopnost zasáhnout pohyblivé cíle při pohybu na nerovném terénu.

Od roku 1979 bylo vyrobeno více než 3 480 tanků Leopard 2 všech verzí. Výroba probíhala v továrně společnosti Krauss-Maffei Wegmann v Mnichově a ve firmě Maschinenbau v Kielu. V licenci jej vyráběla také firma Federal Construction Works ve švýcarském Thunu.

leopFoto: Německý tank Leopard 2 | Bundeswehr / CC BY 2.0

Německé Leopardy 2A4 a 2A5 byly nasazeny v průběhu bojů v Kosovu v rámci mezinárodních jednotek KFOR.[4] Německé, kanadské a dánské Leopardy 2A5 a 2A6 byly v letech 2003 až 2013 nasazeny v Afghánistánu, v rámci jednotek ISAF. Turecké Leopardy 2A4 se v prosinci 2016 zapojily do bojů proti silám Islámského státu na severu Sýrie v průběhu operace Štít Eufratu.

Jedním z nejžhavějších kandidátů na nový hlavní bojový tank pro AČR je právě německý Leopard 2. Ten se zejména v posledních verzích A6, A7 a A7A1 může řadit k současným nejmodernějším tankům na světě. 

Tank Leopard 2 je perspektivní platformou, kterou využívá řada evropských států. Lze se domnívat, že tomu tak bude ještě následujících 15-20 let, jelikož výrobce tanku, společnost Krauss-Maffei Wegmann (KMW), pracuje na vylepšeních nejnovější verze A7. Například nedávno představená verze A7A1 je vybavena izraelským systémem aktivní ochrany Trophy. Pokud mluvíme o budoucnosti, nesmíme zapomenout ani na projekt Main Ground Combat System, neboli „eurotank“, který je vyvíjen společnostmi KMW a Nexter. Právě tento „eurotank“ má podvozek a motor tanku Leopard 2A7 a věž francouzského tanku Leclerc. Akvizice tanku Leopard 2A7 by tak usnadnila i případný budoucí přechod na společnou evropskou platformu.

Zdroj: forecastinternational.comarmy-technology.com, Wikipedia

 Autor: Petr Žák

CENOVÉ BOMBY (267)

Komentáře

Míra

26. 07. 2021

Czert

To není stěžování ale upřesnění jak to ve skutečnosti bylo.

Czert

25. 07. 2021

Karlik
Mozna ze sssr pomahal dojcum obchazed versai, ale to nemeni nic na tom, ze daleko vetsi hroudu masla na hlave maji f a uk ktery meli platnost hlidat a vyzadovat, a jeji verejne porusovani nemecku tolerovaly a pozdeji doslova legalizovaly, takze ji sami ucinili neplatnou.

Czert

25. 07. 2021

Mira
Nechapu na co si stezujes.
Ze sssr byl jen 2 nejvetsi prijemce a ne 1?
Ano, dostal 3x min nez 1, ale 6x vic nez 3.

A kdyz podle tebe ll se u sssr projevil v dobe, kdyz uz bylo rozhodnuto, proc ho tsk velmi rad sosal az do 46?

A ze se ll zacal projevovat az od 42 a ze do konce 41 nedorazilo temer nic?
No mozna by sis mel zjistit jak slouho tvrva cesta lodi do vladivostoku ci uk a pak murmansku.
Plus pridej okliky kvuli ponorkam.
A to si jeste sssr musel rict co vlastne chce.
Pokud chtel stalin dostavad ll driv, mel dat objednavky pred napadenim nemeckem.

Btw, to sou kecy ze ostatnim byly splatky ll prominuty, takove uk splatilo posedni splatku v 2013, pokud se nepletu. Byl o tom clanek v novinach.

OMNy

25. 07. 2021

Míra
napsal jsi to dobře, usofilové tu US pomoc přeceňují. Krom toho nejlepší je vidět jak vypadá US pomoc v současné době a jaké důsledky to má....
https://www.armyweb.cz/clanek/na-filipinach-havarovalo-vojenske-letadlo-minimalne-52-mrtvych
ten letou věnovali amíci v únoru filipíncům.....

karel3

25. 07. 2021

Míra
Ekonomická situace SSSR v průběhu 1941-42 a spojenecká pomoc Lend-Lease - díl 1.-13.
https://www.valka.cz/13329-Ekonomicka-situace-SSSR-v-prubehu-1941-42-a-spojenecka-pomoc-Lend-Lease-dil-1

karel3

25. 07. 2021

Míra
I kdyby ses nakrájel na milimetrové nudličky, tak nikdy nemůžeš zakrýt historická fakta o pokleslé státní politice Sovětského svazu od roku 1922. :slight_smile:
1/ Sovětský svaz pomáhal Německu obcházet Versailleskou smlouvu (Rapallská smlouva 1922) . Na jeho území se cvičili vojáci Wehrmachtu, tankisté, dělostřelci, piloti a chemici.
2/ Sovětský svaz zahájil 2. sv. válku po boku nacistického Německa se kterým si až do 21.června 1941 dělil Evropu.
3/ Sovětský svaz by bez materiální pomoci USA jen těžko dosáhl takového konečného vítězství. Na konci války bylo 93% sovětského "autoparku" Made in USA, Brno osvobodil 2. ukrajinský front na tancích Sherman M4,... Poválečné sovětské výrobky se nebezpečně podobaly americkým vzorům... :slight_smile:
4/ Po válce se v dobité sovětské zóně i u tzv. "přátel" vraždilo, loupilo a kradlo. Nejen soukromý majetek, ale i státní. Zachovala se východní nacisticko-sovětská hranice Polska z roku 1939. Československu byla bez náhrady ukradena 1/7 území podkarpatské Rusi a čechoslovákům ukraden všechem majetek na tamním území.... Čímž okupace východní Evropy ruskými primitivy a jejich zdejšími nochsledy teprve začínala. :slight_smile:

Míra

25. 07. 2021

Churchill chtěl ututlat styky Eduarda VIII. s nacisty, ukázaly archivy https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/eduard-viii-britanie-wallis-simpsonova-hitler-ribbentrop-valka-telegramy-naciste-nemecko.A170721_130712_zahranicni_aha

Americká tisková agentura AP spolupracovala s nacisty a tiskla jejich propagandu! https://www.extrastory.cz/associated-press-spolupracoval-s-nacisty-tiskl-jejich-propagandu

Ekonomické aspekty druhé světové války http://www.novarepublika.cz/2016/03/ekonomicke-aspekty-druhe-svetove-valky.html

Míra

25. 07. 2021

Pro pomalejšího ignoranta karla3 už po několikáte a určitě ne naposledy:

Lend-Lease
Rudá armáda, která porazila drtivou většinu divizí Německa a jeho vojenských satelitů, z téměř 46 miliard dolarů poskytnutých v rámci půjčky a pronájmu obdržela 9,1 miliardu, tedy něco málo přes 20 %. Britské impérium dostalo přes 30,2 miliardy dolarů, Francie – 1,4 miliardy, Čína – 630 miliónů a 420 miliónů (!) obdržela dokonce i Latinská Amerika. Dodávky v rámci půjčky a pronájmu se distribuovaly celkem 42 zemím.“

Na „první frontu“ většina z nich dorazila až ve fázi, kdy Moskva wehrmacht zastavila a hnala zpátky. V roce 1941 činily jen 0,1 % nasazených zbraní. V době kolem stalingradské bitvy se načas zastavily úplně. „Na roky 1941 a 1942 tak připadá pouhých 7 % válečného carga, expedovaného do Sovětského svazu Spojenými státy. Většina zbraní i ostatního materiálu dorazila až v letech 1944-1945, kdy se už vichry války plně obrátily.“

Zato například ze „711 bitevníků, dodaných do SSSR ze Spojeného království do konce roku 1941, činily 700 beznadějně zastaralé modely typu Kittyhawk, Tomahawk a Hurricane, výrazně zaostávající za německými messerschitty i Jakovlevovými sovětskými ´jaky´, a navíc ani nebyly vybaveny kanóny“. Pancíře německé Luftwaffe jim přitom i hravě odolávaly. Modernějších typů (Aircobra) dorazilo v roce 1941 jen 11 – už použitých, rozebraných, bez technické dokumentace a v podstatě i plně amortizovaných. Značnými slabinami trpěly i britské lehké tanky Valentine a jiné dodávky z prvých let války. Spicyn reprodukuje i tvrdé debaty, jež to vyvolávalo v komunikaci „Velké trojky“ (Stalin, Roosevelt, Churchill).

U části jiných artiklů, a to i neuralgicky významných, byl podíl spojeneckých dodávek znatelně vyšší. Například pohonných hmot pro vojenské letectvo dodaly Spojené státy 2.586.000 tun (37 % celkové spotřeby Rudé armády) a automobilů všeho druhu 410.000 (45 % sovětského válečného parku s výjimkou vozidel, ukořistěných fašistickým armádám). Plných 15 % válečné spotřeby Rudé armády představovaly i americké masové konzervy a další trvanlivé potraviny. Nezanedbatelnou roli sehrály i lokomotivy, strojírenská zařízení, radary a další americké artikly pro armádu i její zázemí.

To vše má ovšem i „háček: američtí producenti souběžně dodávali i nacistickému Německu. Například John D. Rockefeller junior byl majitelem kontrolního balíku akcií Standard Oil Corporation, jejichž druhým největším vlastníkem však byla německá chemička I. G. Farben, přes kterou firma prodala nacistům pohonné hmoty a maziva za 20 miliónů dolarů. Venezuelská filiálka společnosti Německu měsíc co měsíc dodávala 13.000 tun surové ropy, z nichž robustní chemický průmysl ´Třetí říše´ vyráběl obratem benzín. Byznys mezi oběma zeměmi se však neomezoval jen na energie -.Henry Ford dodával německému führerovi přes Atlantik i wolfram, syntetickou pryž a řadu dalších komponent pro automobilový průmysl. Není tajemstvím, že 30 % pneumatik, vyráběných jeho závody, odebíral německý wehrmacht.“

Celé mozaika „Fordových a Rockefellerových dodávek nacistickému Německu není známa dodnes“. O „přísně střežené obchodní tajemství“ šlo už tehdy. Za sedmero západy zůstává i dnes. „Už to málo však, co o nich publikováno bylo, jasně dokládá, že válka obchod Spojených států s Berlínem nikterak nepřibrzdila.“

„Lend-Lease“ nebyl o charitě. Provázel ho i „zpětný Lend-Lease“. „Jiné země dodaly Washingtonu už do konce II. světové války strategické suroviny, rovnající se 20 % hodnoty materiálů a zbraní, expedovaných jim Spojenými státy“. „Konkrétně Sovětský svaz poskytl 32.000 tun manganové a 300.000 tun chromové rudy, majících pro vojenský průmysl značnou hodnotu. Ilustruje ji i fakt, že poté, co sovětská ofenzíva v Nikopoli a Krivém Rogu v únoru 1944 připravila německý průmysl o bohaté nikopolské naleziště manganové rudy, stal se 150 milimetrový čelní pancíř německých tanků ´Královský tygr´ vůči sovětským dělostřeleckým projektilům rázem mnohem zranitelnější, než dřívější pancíř běžných tanků ´Tygr´ o síle 100 mm.“

„Sovětský svazu za spojenecké dodávky platil i zlatem.“ Jen „britský křižník HMS Edinburgh, poslaný v květnu 1942 ke dnu německou ponorkou, ho vezl 5,5 tuny“. „Sovětský svaz také, jak to smlouva o půjčce a pronájmu předpokládala, spoustu zbraní a vojenského materiálu vrátil. Obratem obdržel fakturu na 1.300 miliónů dolarů. Jelikož ostatním zemím byly dluhy z půjčky a pronájmu prominuty, jevilo se to jako loupež za bílého dne a Stalin si u ´spojeneckého dluhu´ vyžádal revizi. Amerika pak byla nucena přiznat, že došlo k chybě, zvedla však úrokovou sazbu a celková suma, včetně příslušenství, dosáhla 722 miliónů dolarů.“

Právě tuto „cifru si Sovětský svaz a Spojené státy odsouhlasili dohodou, podepsanou ve Washingtonu v roce 1973“. „Když ale Spojené státy obchod s SSSR zatížily diskriminačními kroky (zejména nechvalně známým Jackson-Vanikovým dodatkem), další platby byla stornovány.“

Sami „američtí i vojenští a vládní činitelé (Raymond Goldsmith, George Herring a Robert H. Jones) přiznávají, že veškerá spojenecká pomoc SSSR se rovnala necelé desetině sovětské zbrojní výroby a úhrnný objem dodávek v rámci půjčky a pronájmu, včetně konzerv sarkasticky nazývaných ´druhá fronta´, činil 10 – 11 %.“

Jiný americký historik, Robert Sherwood, v kultovní knize Roosevelt a Hopkins: intimní příběh (Roosevelt and Hopkins: An Intimate History, New York, Grossett & Dunlap 1948) cituje Rooseveltovo alterego Harry Hopkinse: „Američané si nikdy nemysleli, že klíčovým faktorem sovětského triumfu nad Hitlerem na východní frontě byly naše půjčka a pronájem. Dosáhly ho hrdinství a krev Rudé armády.“

Jiné americké zdroje se navíc netají, že „´Lend-Lease´ přinesl Spojeným státům nezanedbatelný výnos“. I „někdejší ministr obchodu Jesse Jones prohlásil, že Spojeným státům se peníze, vložené do dodávek, ze SSSR nejen vrátily, ale generovaly jim i zisk“. Už zmiňovaný George Herring zase napsal, že „´Lend-Lease´ ve skutečnosti nebyl tím nejnezištnějším aktem lidských dějin, jako spíš projevem mazaného egoismu, jehož výhodnost byla Americe velice dobře známa.“

Parádně na něm vydělala hlavně řada amerických korporací. „Spojené státy byly jedinou zemí protihitlerovské koalice, jež z války inkasovala značné ekonomické dividendy. Proto se v Americe o II. světové válce hovoří jako o ´dobré válce´.“ Co se tím míní, píše historik Studs Terkel v knize z roku 1984, zvané Dobrá válka: orální historie II. světové války (The Good War: An Oral History of World War II), bez všech skrupulí: „Zatímco okolní svět byl potlučen, zděšen a téměř zdecimován, my z toho vyšli s bezprecedentním strojírenstvím, nástroji, pracovní silou, penězi…Pro Ameriku ta válka byla gaudiem. Nemám na mysli ty nebožáky, co přišli o syny a dcery. Všem ostatním ale válka nadělila skvělé časy.“

Lubomir Rybensky

24. 07. 2021

"Já být Vámi, tak do toho moc nešťourám! Veškerá armádní výzbroj byla totiž protektorátní vládou Velkoněmecké říši odprodána. Sice za směšnou cenu, ale kupní smlouvy přesto platí"
Proc se vyjadruji takovi neznalci k problematice o ktere vi kulove. Nemecko sice odkoupilo delostreleckou vyzbroj z CSR v lednu 39 ale NIKDY ji nezaplatilo takze pokud smlovy plati tak jim prosim poslete "Mahnung" i s urokem:wink:

Czert

24. 07. 2021

Otacon
1. Ano expedovani kritizoval clovek ktery pak sudetakum lezl hluboko do zadele, proc nejsem prekvapen.
Fun fact - je prakticky nemozne najit cloveka co zil v obdobi 35-45 v sudetech, ci byl v 38 vyhnan by byl proti expedovani sudetaku v 45.
A ta medaile pro prchalu me dist pripomina metal od adly pro forda.
2. Ok, ok, muzes me dat jediny doklad kdy byl komukoliv vyplacena nahrada za zanechany majetek v 38?
Vzpominky pametniku mluvi o opaku, vygugluj si je.
A zadny plebiscit pro setrvani v csr u obci se nikde nekonal, nic takoveho sem ani nenaznacoval.
3.dve otazky
Cetl si vubec smouvu co uzavrel benes se stalinem ve 43 v moskve? To bylo jeji prime poruseni.
A ze benes neprotestoval? Dve pootazecky - kdyby protestoval, melo by to jakoukoliv sanci na realny efekt? A vis jak koncili lidi co protestovaly proti akcim sssr? Vcetne vyznamnych legend jako general vojcechovsky?
To, ze pozdeji parmanet csr legalizoval kradez, bylo uznani reality.
Skutecne si myslis ze dnes ma ukrajina nadeji na navrat krymu bez plne valky proti rusku?
4. Je pravda, ze ze hadrych zvysil prideli, ale jen pro jiste profese, ne pro vsechny.
Ano, nackove tu zavedli reformy pro delniky, proto je nesmysl rikat ze nackove sou pravicova strana, misto pravdive levicova.
A kdyz onen fakt uznavaly i demokraticke strany, tak bys mel vysvetlit karlikovi proc benes a jini pak mluvili o socialni revoluci co bude po valce. A ze to z nich nedelalo komunisty.
5.ze nevis kde se vzalata astronomicka suma reparaci? Tak si najdi prislusne odstavce z povalecnych schuzi mezi staty, kde vsechny staty daly svoje pozadavky na reparace a jak k nim prisly.
To, jak za valky protektoratni firmy prosperovaly je zcela irelevantni kdyz je vsechny vlastnili nemci a zisk odvadeli do nemecka (samozrejme vyjma malopodnikatelu alamistni reznik a obchodnik).
A pak tumas samozrejme kradeze zlateho pokladu, kradez veskerych financi v bankach, nucene nasazene, valecne skody atd.

A absolutne nechapu tu tvijivsuvku o zameteni si pred svym prahem.
Obeti koministickych kradezi byly restituovany.
A co se tyka vymahani oenezi, to ty si prvni zacal s tim jakbylo sudetakumnezaslouzene ublizeno a zeby se jim meli majetky vratit.
Tomu co si udelal se rika projekce.

Ps.
Nejen cesky komous a nacek jedno jest, ale i nemecky a kterykoliv jiny.

Czert

24. 07. 2021

Brett
Hehehe, a drzi se u vas doma pozdrav z one doby?
Tak jako dodnes v celem arabskem svete?

otacon70

24. 07. 2021

Czert
1.Existovala přece přesná statistika, kdo mobolizoval a kdo nikoliv. Armádní generál Lev Prchala, který velel v září 1938 4. armádě toto rozhodnutí o vyhnání krititizoval a stal se prvním nositelem Eveopské ceny Karla IV. kterou udělují sudetoněmecké organizace.
2 To že někdo Sudety po Mnichovu opustil, neznamená, že mu byl konfiskován majetek. Kromě toho neznám obec, kde na základě Mnichovské dohody proběhl plebiscit a obyvatelé se rozhodli pro setrvání v ČSR.
3.Podkarpatsko Rus sice Stalin anektoval podobným způsobem jako nedávno Krym, ale Beneš proti tomu nikdy neprotestoval a svobodný parlament Československa vydal toto území legitimně SSSR.
4. Copak nevíš, že Heydrich osobně příděly v Protektorátu srovnal s Říší? Kromě toho se za nacistů změnil přístup k dělnické práci. Dělník už nebyl jen kus hadru jako za První republiky, ale člověk kterému vrátili důstojnost. Už i s ohledem na tuto skutečnost nebyl návrat k poměrům před válkou vůbec představitelný. To uznávaly i tzv"demokratické strany".
5. Nevím kde se vzala ta astronomická suma reparací? I sem proudily masivní investice z Německa. Firmy v Protektorátu profitovaly z dodávek pro Německo, které za odebrané zboží pochopitelně platilo. Jestli toužíž o to vymáhat po někom peníze, tak si zameť před vlastním prahem a začni u komunistů. Ale všiml jsem si, že Okamura a Klaus junior se tvářili nadmíru spokojeně, když komunisti v Parlamentu kriminalizovali své oběti. Jo českej nácek a českej komouš jedno jest. Nemyslíš?

Brett

24. 07. 2021

Jako hrdý Čech, jehož čtyři blízcí příbuzní prožili celou valku v uniformách wehrmachtu jsem jednoznačně pro Leopard 2!!

Czert

24. 07. 2021

Otacon
A v cem vydis problem? Melo se nabidnout nemecko ze ono uhradi pozadavky csr, aby se csr nemuselo hojit na majetku nemcu.
Ale takovou nabidku nemecko nikdy neudelalo ze.

Nebo nemecko mohlo nabidnout sudetakum, ze jim uhradi ztraty, kdyz trpeli o i misto nemecka.

otacon70

23. 07. 2021

Czert
Jenomže ČSR zkonfiskovala majetky a nevyplatila závazky soukromým osobám a nikoliv Německu. To až do podzimu 1949 vlastně neexistovalo.

Czert

23. 07. 2021

Tomas
Never tomu nesmyslu ze by se nemecko na urale branilo cine (vyjma situace kdy by v rajchu byl novy adolf se 4 risi).
Za dnesni situace by nemci prodali kohokoliv aby si udrzeli ci zvysili pidil na cinskem trhu pro sebe.

Czech

23. 07. 2021

Otacon
Pekne tu kroutis s historii
1. Rict ze polovina nastoupila je to same rict ze polovina nenastoupila, a kdyz tohle vis tak jiste vis, ze oni nemci byly zarazovani do sluzeb beze zbrane, po tom co nekolik jejich soukmenovcu zdrhlo do rajchu se zbranemi po vystrojeni a nekteri predtim nez zdrhli zastrelili nekolik ceskych vojaku.

2.ale i tak sudety opustili desetitisice lidi, vcetne starousefliku kvulu sudetackemu teroru
A ze nemecko bylo vic pravnim statem nez csr? Zeptej se zidu.

3. Ty ses pekny komik ci lhar. Byly to prislusnici csr v 38 nez si je ukradli madari a polaci? Byly.
Navic v 45 podkarpatskou rus stalin sproste ukradl, prestan opakovat nackovskou propagandu.
A za svoje zidy platily nemecku i francie, belgie, holandsko, a jini. Nejen slovaci, cili tvoje pointa?

4.totalni nasazeni, kdyz operujes vysim platem, schvalne sem dej jaky plat a pridely byly v protektoratu a jake v rajchu, at vim jak moc si v obraze.
A skutecne rozeber v cem byly ony "pracovni zkusenosti" zajimavejsi ci lepsi nez v protektoratu.
A kdyz tam prace byla tak lakava, proc si skopcaci nevystacili jen s dobrovolniky?

5.a na ten blabol si prisel jak? Vysidleni sudetaku uz bylo schvalene uz pred koncem valky. Jedine v cem mas pravdu je to, ze expedovani se melo dit humane po tom co spojenci reknou ze sou schopni je prijmout.
Kdyz ti vadi konfiskace majetku, mas recht, taky bych radsi kdyby nemecko zaplatilo cesku 18x tolik.
A jake zavazky co csr nevyplacelo mas na mysli?

karel3

23. 07. 2021

jiří
"Devadesát devět mostů ze sta je neunese,Tak se proberte tank co nesmí z kasáren .Jen kvůli provizi?"
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
99 ze 100 "je" neunese ?
Jsem jenom hloupej strojař, ale něco takovýho bych s vážnou tváří asi nenapsal. :slight_smile:
Tomu já říkám "hlas prostého lidu", zdejší většiny. Bohužel s volebním právem. :slight_smile:
Ty nejsi stavař, strojař ani nebyls ženista, viď.
Hlavně musí zaznít silný názor i když bez znalosti.
Opravdu si myslíš, že všechny mosty v roce 1945 byly stavěny pro T-34/85 (32 t), PzKpfw VI Tiger (57 t), nebo Sherman M4 (30 t) ? Nebo za bolševika pro T-72 (43 t) ?

Skoro žádný most nespadne při prvním kontaktu s tankem.
Všechny mosty jsou postaveny s koeficientem bezpečnosti na který se v době války nekouká, tedy unesou větší zatížení, než uvádí orientační tabulka.
Dnes se tanky přepravují na vícenápravových podvalnících, které rozloží váhu.
Mosty se dají podepřít, zpevnit, položit na ně ocelové pláty pro lepší rozložení zatížení, dají se objet. Cesta na tankodrom se dá zrekonstrovat pro potřebnou zátěž,....
V době války se vždy nějaké řešení najde. Domácí mají výhodu znalosti terénu... :slight_smile:

jiří

23. 07. 2021

.Devadesát devět mostů ze sta je neunese,Tak se proberte tank co nesmí z kasáren .Jen kvůli provizi?

Czech

23. 07. 2021

Karlik
Kdyz tu pises jak byly sudetaci za 1 republiky obcane 2 kategorie, tak sem schvalne pro zabavu porovnej jejich prava a moznosti s cechy za ru.

At uz je to o volbach, poctu skol na obyvatele, vlastnictvi pudy... Atd.
At se pobavime.

A nechapu tvuj zvast o 270k zidech. Zidi cechum nijak nevadili, naopak jich tisece prijali co prchali z rajchu.
Co se delo za 2 republikybylo jen diky natlaku nemecka.

Czert

23. 07. 2021

Karlik
Ty ses demagog, ze by nemci cokoliv pustili cesku k vyrobe ci spolupraci pri nakupu leoska?

Hahahaha, co pustili polakum kteri jich nakoupili vic nez cesi?
A to polaci maji lepsi vyrobni moznosti.

Czert

23. 07. 2021

Otacon
Jo, kazdy si pochvaluje nakup kdyz zaplati cca 10% realne ceny, jak by ne.
To, ze je skopcaci koupili nic nemeni na tom, ze takovy obchod byl nemoralni.

A kdyz si u tech sudetaku, ja sem pro,vratme sudetakum jejich majetky, ale samizrejme az po tom, co nam nemecko zaplati chybejici valecne reparace.

Btw, zavaneny sudetacky majetek mel jen cca 6,5% odsouhlasenych dluznych valecnych reparaci.

Czert

23. 07. 2021

Karlik
Ty ses pekny mesuge kdyz si myslis ze protektorat byvznikl i bez mnichova.

Czert

23. 07. 2021

Tak jak sem proti nakupu amickych vrtulniku acr, tak by acr dle me mela nakoupit amicke tanky.
Je to iluze ze by nam evropani cokoliv pustili u budouciho eurotanku, at uz podil navyrobe ci udrzbe.
A to same plati pro leosky.

karel3

23. 07. 2021

otacon70 :thumbsup:

Tomáš

23. 07. 2021

Německo nemůže vyvíjet bombardéry a další zbraně na základě Postupimskych dohod. Polsko je příliš angazovane na USA a tak kdo bude bránit Evropu před čínskými horami, než Německo a str. Evropa, přijde doba kdy německý a ruský vojak bude na Urale bránit Evropu, K. Adenauer.Priblizujeme se této situaci.

Tarch

23. 07. 2021

Že by nám Němci dávali nějakou slevu jen kvůli tomu co se stalo před 80 roky nebo proto, že na ně máme napojenou ekonomiku je úsměvné. Takhle to nefunguje. Ty firmy nejsou státní, ale soukromé a soukromé firmy prostě mmusí generovat co největší zisk jak nám předvádí Frantíci a jejichnavyšování ceny, vytáčky a nátlakové akce u Caesarů.
K2 by smysl dávala, ale on je důvod proč je ještě nikam neprodali. Stále u nich přetrvávají problémy s pohonem a převodovkou. Když tank, tak s ohledem na sousedy nový Leopard 2a7. I když těch 20ks, které by jsme reálně koupili......

otacon70

23. 07. 2021

Martin23
1. Vzhledem k tomu, že minimálně polovina sudetských Němců nastoupila během mobilizace v září 1938 k jednotkám československé armády, nemohla být tato menšina považována unisono za zrádce.
2. I po Mnichovské dohodě zůstalo v Sudetech na 300 tisíc Čechů. Kdo měl trvalý pobyt v místě k 27. 10. 1918 byl považován za starousedlíka a získal říšskou příslušnost. Odejit museli pouze dosazení státní zaměstnanci a přivandrovalci zvýhodnění pozemkovou reformou. Je smutné, že nacistické Německo bylo v roce 1938 víc právním státem. jak svobodná ČSR v roce 1945.
3. K obětem okupace - jakým právem si vůbec Češi započítavají 100 tisíc obětí holocaustu z Podkarpatské Rusi, když tuto část svého území předhodili v roce 1945 Stalinovi. Další případ je Slovensko, které své Židy posílalo Německu dobrovolně a ještě za to platilo nemalé oeníze.
4. Totální nasazení - už v roce 1940 pracovalo v Říši 100 tisíc Čechů dobrovolně. Vyšší plat a získané pracovní zkušenosti byly lákavé. Práci zprostředkoval Úřad práce. I při "totálním nasazení" se čtvrtina Čechů přihlásila dobrovolně. Pochopitelně, všichni dostávali plat jako jejich německý kolega.
5. Vysídlení sudeských Němců sice na nátlak Stalina schválila konference v Postupimi, ale mělo se tak dít humánní cestou. Konfiskovat majetek, nebo nevyplácet závazky státu nenařídil nikdo.

karel3

23. 07. 2021

Omny
"no určitě lepší než Abrams...."
-----------------------------------------------------
Jak jsem již psal. Dobrá volba. Leoprady 2 v různých verzích provozuje 19 armád včetně neutrálního Rakouska a Švýcarska.
Technologickou špičku, Abramsy provozují jenom ti co na to ekonomicky mají (Arabové a Taiwan) :slight_smile:
Merkavy Mark IV by nebyly špatné, ale Izrael je do zahraničí zřejmě neprodá.
O K2 Black Panther z Jižní Koreje projevilo zájem Norsko. (v roce 2022 rozhodne mezi K2 a Leopard 2)
V lednu 2020 začalo jednat Polsko s firmou Hyundai o licenční výrobě modelu K2 Black Panther pro polskou armádu.
I nákup z Polska by mohla být schůdná cesta pro AČR. Pokud se ovšem Poláci dohodnou a budou moci prodávat dál.

karel3

23. 07. 2021

Omny
"Zatímco spolupráce s US byla vždy jenom katastrofa."
----------------------------------------------------------------------------------------
Jestli to spíše není o inteligenci zainteresovaných partnerů.
Třeba Rusové si během války nestěžovali, naopak....

"Význam lend-lease pomoci SSSR"
https://www.fronta.cz/dotaz/vyznam-lend-lease-pomoci-sssr

Jak Američané motorizovali Rudou armádu
https://www.autickar.cz/clanek/jak-americane-motorizovali-rudou-armadu/

Proč vlastně používáš vynálezy té USA katastrofy ? :slight_smile:
PC - IBM, USA
Internet - US Army
Windows - Microsoft, USA
Unix -AT&T, USA
Google - Google, USA
mobilní telefon - Motorola, USA
GPS - USSF, USA
platební karta - Air Travel Card, USA
Nylon (polyamidu 6.6) - DuPont, USA ...

Už se na tebe těším.
Rusáci "prý" chtějí vyrábět kopii F-35, nějaký Šach-mat. :joy::joy::joy:
A co Su-57 a Armaty? Ty doděláte kdy? :joy::joy::joy:

Omny

23. 07. 2021

no určitě lepší než Abrams....
J. Tauš
netahej tu historii, tohle je ubohé. německo-česká spolupráce může přinést jenom positiva což se jenom potvrdilo v posledních desetiletích. Zatímco spolupráce s US byla vždy jenom katastrofa. Nezapomen že tvůj velký bratr s Německem také čile obchoduje, nabízí mu F-35 apod.

karel3

23. 07. 2021

Martin23
"1. Odsun Němců tedy jeho IV. vlna po válce, byl realizován na základě výsledku konference v Postupimi."
------------------------------------------------
Jak jsi přišel na tu IV. vlnu, to by mě zajímalo? Oni v Postupimi napsali IV. vlna ?
Rabování, vraždění a vyhánění Němců z Československa, probíhalo dávno před Postupimskou dohodou. Váleční zbabělci na nic nečekali a s vítězi za zadkem nasadili pásky RG a pořádně se do toho vopřeli, dokud bylo co krást. :smile:

"Ale to sem nepatří. Já jenom nemůžu pochopit myšlení lidí jako jste vy. Záměna příčin a následků."
-------------------------------------------------------
Za příčinou bys musel jít do roku 1918, kdy lhaní TGM "uvěznilo" 3 mil. Němců v jakémsi Československu a pohrdavý postoj slovanské "většiny" (6 mil.) z nich v letech 1918-1938 záměrně udělal v Sudetech občany 2. kategorie.

"300 tisíc mrtvých"
--------------------------------------------------------
Z těch asi 360 000 mrtvých občanů ČSR bylo 270 000 Židů, kteří nestáli většinovým Slovanům v čele s Benešem za to, aby za ně a republiku bojovali.
Poválečné fňukání a kňourání jde většinovým Slovanům skvěle dodnes. :smile:

karel3

23. 07. 2021

Tomáš
"Německo na nás vydělalo a vydělává dost, tak by mělo přijít s kulantni cenou."
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Spíše by vláda mohla spojit nákup Leopardů s nějakou výrobou v ČR pro společnost Krauss-Maffei Wegmann.

Kdo myslíš, že ve světě vydělává? Šikovný, nebo fňukal ? :slight_smile:

Bez německých zakázek by byla v ČR životní úroveň jako na Ukrajině. :slight_smile:
Nikdo nás přece nenutí pracovat na německých zakázkách. Můžeš se klidně orientovat na Srbsko, nebo Rusko. A pokud jsi v důchodu, tak do toho nemluv, protože to neplatíš. :slight_smile:
Takhle vypadá podnikání třeba s ruskou firmou: :slight_smile:
https://denikn.cz/666980/tovarna-v-rusku-mela-svitavskemu-drevojasu-otevrit-novy-trh-vzal-mu-ji-ale-mistni-partner/

karel3

23. 07. 2021

Jan Tauš
Opláchni se studenou vodou. Německo nemá jaderné zbraně.
NATO není útočný pakt. Nakonec, pokud se ti v NATO nelíbí, na Východ byla cesta vždy volná a všichni vědí proč. :smile:
Vymyslel a sestrojil jsi lepší tank, než je německý Leopard 2 ? Proč ho neukážeš světu ?

Němci vybudovali za 75 let od války dnes 4. nejvyspělejší ekonomiku světa. Mají fungující demokratický, právní stát, který měl v letech 2014-2019 silně přebytkový rozpočet.
Kam to dotáhli tvoji soukmenovci Slovane? :laughing:

Tomáš

23. 07. 2021

Nejsem militarista, ale souhlasím s německým tankem Leopard 2 za rozumnou cenu, Německo na nás vydělalo a vydělává dost, tak by mělo přijít s kulantni cenou. Stejná výzbroj bude potřebná na Urale při jeho bránění, jak řekl K. Adenauera svého času o Bundeswehru a nase LA by tam měla být také.

Martin23

23. 07. 2021

otacon70

to je skutečně jenom oříšek proti ořechu, který stojí na německé straně pane Hermane.
1. Odsun Němců tedy jeho IV. vlna po válce, byl realizován na základě výsledku konference v Postupimi. Sudetští Němci se v drtivé většině podíleli na rozbití republiky a na okupaci.

2.Jsem zvědav, jak by se Německo postavilo k tomu, co způsobilo za škody vysídlením českých občanů do vnitrozemí a zabrání jejich majetků, zavřením vysokých škol, 300 tisíc mrtvých, 500 tisíc totálně nasazených, atd. atd.

Ale to sem nepatří. Já jenom nemůžu pochopit myšlení lidí jako jste vy. Záměna příčin a následků.

MXM

22. 07. 2021

Milda: ano, zdá se že francouzská lobby se u nás dost aktivovala, zapadá do toho i progapage na czdefense kde vyšel včera zajímavý článek. Rafale jsou rozhodně dobré zboží, jenže je otázka zda ČR tak výkonné stroje potřebuje, kdyby bylo ČSR tak budiž, ale při takto malém území jsou takové letouny zbytečnost. Ale ovšem jako vždy záleží co se nabídne bokem, Francie může nabídnout díky vlivu zajímavé možnosti ve svých zámořských teritoriích a to nejen vojenské.

Jan Tauš

22. 07. 2021

To je snad sranda, nebo ne? My, co jsme byli okupováni Hitlerem, Německem, si nyní koupíme německé tanky ? Horší urážka České republiky, milionu mrtvých českých občanů, dětí , snad neexistuje. Německo mělo po válce obdržet naprostý zákaz výroby zbraní, militantních aktivit,
vytváření jakýhkoliv bojůvek, nic se nestalo. Dnes si zbrojí vesele bez problémů, má armádu jako
velký stát, má jaderné zbraně, my jsme s ním v útočném paktu NATO. Zdá se mi to, nebo to je fakt? Je to prostá hrůza, nedostatek soudnosti politiků, záměr zlikvidovat Česko včetně obyvatel,
nebo co?

Milda

22. 07. 2021

Leopard je moc těžký. U našich mostů by měl velké problémy ( stejně jako Abraham). Korejský tank by byl řešením našeho tankového problému....na stejném podvozku se dělá celá řada dalších zbraní včetně houfnic a BVP.
Ještě tu byl jeden návrh a to leclerk. Někdo na ministerstvu by rád protlačil Francii a tak navrhuje i francouzká letadla

MXM

22. 07. 2021

Leo 2 není špatný ale má pro AČR hned několik chyb, jednak vysoká hmotnost, tedy přechod ze středních tanků na těžké a s tím změna celé infrastruktury. Potom vysoká jednotková cena, nedá se předpokládat nákup dvou stovek kusů kde už by nějaká množstevní sleva byla. A do třetice by nás to opět příliš svazovalo s Německem, ono už stačí že Škodovku vlastní Němci.
Proto varianta s neutrálními Korejci by byla nejzajímavější. Je ale potom jasné že nějakou úlitbu Berlínu by bylo třeba udělat, třeba koupí vozidla Lynx. Helikoptéry jsou americké a ještě otázka letatel které by mohly dál zůstat švédské. Nu a kanony francouzské... hezký politicko-technický mix kdy by všichni byli poměrně spokojeni. Hlavně by to ukázalo odhodlání že ČR není ochotna se příliš fixovat na jednu velmoc.

kiki

22. 07. 2021

Starej srot za starej srot?
Jediny rozumny je bud nezbrojit,nebo K2 Black Panther pro AČR: Korejské řešení českých problémů

WingShawk

22. 07. 2021

Nic proti vybavení armády novými tanky, ale.. Armáda musí vyměnit úplně všechno, protože většina výzbroje a výstroje stojí za starou belu. A zrovna tanky jsou nejviditelnější problém, který existuje a ukazuje jak diletantsky byla obrana řízena po pásu komoušů. Infrastruktura je plánována na maximální hmotnosti vozidel do 55 tun. Nevyhovují dopravní stavby (mosty, propustky, železniční svršek ani silnice), dále podvalníky, plošinové vagony, opravárenské kapacity, máme nedostatečné kapacity produktovodů a nevyhovují ani kapacity energetické sítě (včetně náhradních zdrojů SUEZ) pro nouzové nahazování vozidel a jejich údržbu. Vzorovým případem nekoncepční práce MO je nákup transportních letadel, která mohou místo tanků dopravovat tak maximálně jejich posádky na Jadran. Už i Maďarsko má k dispozici Boeing C-17, který tank převeze...

Martin

22. 07. 2021

Jelikož se u nás bude jednat o jednotky kusů, tak nepotřebujeme nic extra. U nás by opravdu dávalo smysl alespoň dočasně pořídit stíhače tanků na platformě nových BVP a nazvat to pro dodržení mezinárodních závazků středním tankem.

Liberal shark

22. 07. 2021

Příliš těžké, drahé a s kratkou časovou perspektivou.

karel3

22. 07. 2021

otacon70 :thumbsup:

otacon70

22. 07. 2021

jiří antonín
Já být Vámi, tak do toho moc nešťourám! Veškerá armádní výzbroj byla totiž protektorátní vládou Velkoněmecké říši odprodána. Sice za směšnou cenu, ale kupní smlouvy přesto platí. Co ale ty tři miliony soukromých osob, kterým ČSR po válce na základě národnosti zkonfiskovala majetek a odmítla vyplatit závazky např. penze. To bude v budoucnu oříšek!

joko

22. 07. 2021

Jen další vyhozené miliardy udržující NATO. Kolik stojí PTŘS? Jedna na tank stačí a vycvičit "střelce z PTŘS" je logicky daleko snazší a levnější, než osádku tanku. Ekonomicky je nákup tanků nesmysl. Nasazení tanků u nás proti komu? Provoz a údržba by byla ekjonomicky taky to stejné. K čemu to? Vrtulníky, BVP, tanky, děla...pěkná syčárna to je. Naše zálohy nikdo necvičí. Statisíce záložníků se pomalu ale jistě tenčí, jsou nevycvičené, nevyzbrojené a nevybavené. Nová krev se nijak neřeší a někdo si kapsuje procenta za popdoru těchto pitomostí. Jsem zásadně proti nákupům předražených železných maringotek. Výcvik a vybavení záloh je to zásadní, co nám chybí. Ne tanky.... :nauseated_face:

WannysTheVillain

22. 07. 2021

Na jednu stranu v rámci unifikace vybavení v NATO je Leopard nejlepší volba, na druhou stranu je to taky extrémně drahá(asi druhý nejdražší tank na trhu) volba, a taky bude nutnost nákupu podpůrných vozidel - vyprošťováky, mosty(současné mosty pro 50tun nemají šanci unést 62+ tun modelů 2A5 a dál). Další otázkou je použitelnost pro nás - tanky na mise neposíláme, a v současnosti máme zavedený jeden mizerně podvybavený pluk. Nemyslím, že zrovna tanky jsou priorita.

karel3

22. 07. 2021

Dobrá volba pro AČR. :thumbsup:
Různé verze tanků Leopard 2A** má ve výzbroji 19 států včetně neutrálního Rakouska a Švýcarska.

karel3

22. 07. 2021

jiří antonín
P.S.
Proč by měli Němci platit za výzbroj a výstroj, za dárek, který dostali kompletní a dobrovolně.
Ty také dodatečně po letech platíš za dárky ? :smile:

karel3

22. 07. 2021

jiří antonín
" ... ( podle dodatkových protokolů Mnichovské dohody) s níž potom útočila na Francii a použila ji i po 22.6.1941 pro útok podle plánu Hiltera " Barbarosa"."
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ty jsi tedy z "povedené", prolhané rodiny Slovane.
Jak jsi na takový nesmysl vůbec přišel ?
Nestydíš se, takhle lhát a neznat historii země ve které žiješ ? :slight_smile:

Mnichovská dohoda obsahuje 4 dodatky a o nějakém nařízení k odevzdání výzbroje a výstroje tam není ani slovo. :slight_smile:
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/text-mnichovske-dohody.A180928_141802_domaci_bse
Originály:
http://www.hiu.cas.cz/cs/historicky-ustav-verejnosti-a-skole/jak-to-bylo-s-mnichovskou-dohodouz.ep/

Kdybys myslel hlavou, tak bys věděl, že "slavná" československá armáda odevzdala Wehrmachtu dobrovolně výzbroj a výstroj až po 15. březnu 1939. Tedy více jak 5 měsíců po Mnichovské dohodě, která nemá vůbec nic společného se vznikem Protektorátu Böhmen und Mähren. :slight_smile:

alexa123

22. 07. 2021

jiří antonín
Ten tvoj argument je absurdný. Pretože pri tvojej filozofii by Nemci mali zpalatiť XXX euro za každého zabitého Poliaka, Sovieta, Franzúza, Čecha, Belgičana, Holanďana atď atď atď.
Ten tvoj argument je absurdný. Pretože pri tvojej filozofii by bieli Amici z Ameriky (Severná, Stredná, Južná) mali zdvihnuť "kotvy" a odisť z Ameriky a nechať ju pôvodným Indiánom.
Ten tvoj argument je absurdný. Pretože pri tvojej filozofii by Češi mali zdvihnuť "kotvy" a odisť z Českej kotliny a nechať ju pôvodným obyvateľom Českej kotliny. A v takom prípade iba pánboh vie, kde by si skončil.
Ten tvoj argument je absurdný "pretože, pretože, pretože" potom by sme asi všetci skončili v dobe kamennej po atómovej vojne vyvolanej požiadavkou na vrátenie "alespoň 200 kg měnovího zlata a tak zčásti vyrovnala dluh za zabavenou vojenskén techniku československé armády po 29.9.1938".
Rozmyšľaj kámo a ak trvaš na svojom názore o vráteni dlhov tak sa daj vystreliť Muskom na Mars - tam doteraz nikto nikomu nič nedlhuje.

Petr S

22. 07. 2021

Nejlepsi nakup-Merkava Mk4 nejlepsi tank a bvp v jednom .Monost vysadku 8 osob.:grinning:

jiří antonín

22. 07. 2021

Doporučuji získat alespoň 500 takků Leopard 2.
Ale bezplatně s tím, aby do každého tanku přidala SRN alespoň 200 kg měnovího zlata a tak zčásti vyrovnala dluh za zabavenou vojenskén techniku československé armády po 29.9.1938
( podle dodatkových protokolů Mnichovské dohody) s níž potom útočila na Francii a použila ji i po 22.6.1941 pro útok podle plánu Hiltera " Barbarosa".

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací